Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overgebleven zonnepanelen op schuurtje leggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 22:24
Naar aanleiding van dit topic: Nieuwe zonnepanelen noord-oost of toch beter zuid-west? zijn eind vorige maand onze zonnepanelen weer terug geplaatst, op de plek van de oude panelen zijn 10 nieuwe 400 Wp panelen gekomen, en de oude panelen zijn aan de voorkant geplaatst.
Alleen pasten niet alle oude panelen aan de voorkant, dus ik heb nog 2 panelen van 275Wp (Canadian Solar CS6P-275 Mono All Black) over. Deze wil ik op het schuurtje gaan leggen zodat ze ook nog wat opbrengen.

Het schuurtje is een standaard houten blokhut met een dak met shingles en een dakhoek van 16 graden. Naar de schuur loopt nu een YMvK kabel met 2 aders van 2,5mm en een aarde aansluiting in de kabel. De enige stroomverbruikers zijn een frituurpan en een omvormer voor 2 tuinspots en af en toe wordt de grasmaaier aangesloten. Deze kabel zit op een aparte groep in de meterkast.

Kan ik de 2 panelen van 275Wp op deze kabel aansluiten, en wat is de beste optie voor de omvormer. Ik had dit topic gevonden: Zonnepanelen op tuinhuisje met een soort gelijk situatie, waarbij ze een micro omvormer gebruiken. Kan je die micro omvormers dan rechtstreeks laten invoeden op de grondkabel?

Ik heb thuis al 2 omvormers hangen, een Solax X3-MIC-4K-G2 en een ABB UNO 3.0, maar geen loze leiding/pijp naar de schuur. Dus ik kan ze daar niet makkelijk op aansluiten.

Wil er eigenlijk niet al te veel geld aan uitgeven dus tips zijn welkom :>

Hail to the king baby!

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke, eigenlijk:
moeten de omvormers op een eigen groep naar de meter kast.
maar we hebben ook nog iets zoals de wasmachine aansluiting methode.
dan leg je op de 1x16A van de meterkast een 2x16A aan in het schuurtje.
(ik zou ik jouw geval daar eerder 1x16A + 1x10A van maken, dat is ook genoeg.)
of te wel splitsen in het schuurtje.
(dit moet dan gesplitst worden voor dat er iets van een gebruiker ergens al in zit?)

voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...50QL8w7jQsRMaAjAoEALw_wcB

(dit mag niet meer, maar zo heb ik het ook in mijn schuurtje.
vroeger (toen je dat nog met een lange OE schreef.) mocht je tot 500W gewoon aansluiten op een bestaande groep, en zo heb ik dus een speciale omvormer daar voor in mijn schuurtje hangen en verder helemaal niks.
ik heb hier geen problemen mee en heeft hier op het forum echt al 1000+de keren geen problemen op geleverd. dus je wil dit wel weten dat het ook zo kan.)

[ Voor 44% gewijzigd door migjes op 19-07-2023 12:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

migjes schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:47:
oke, eigenlijk:
(dit moet dan gesplitst worden voor dat er iets van een gebruiker ergens al in zit?)

vroeger (toen je dat nog met een lange OE schreef.) mocht je tot 500W gewoon aansluiten op een bestaande groep, en zo heb ik dus een speciale omvormer daar voor in mijn schuurtje hangen en verder helemaal niks.
ik heb hier geen problemen mee en heeft hier op het forum echt al 1000+de keren geen problemen op geleverd. dus je wil dit wel weten dat het ook zo kan.)
Hoe werkt dit met de aarding dan?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Dinictus208 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Hoe werkt dit met de aarding dan?
weet niet welke aardig je precies bedoeld, je hebt meerdere aardigen nodig met PV. ;)

maar doel je op YMVK 2 aardige kabel.
dan als het goed is heb je YMVK_as naar de schuur en geen YMVK_mk kabel, en dan is je mantel de aarde kabel. ;)
(geen as kabel, dan is er een sukkel bezig geweest met de aanleg van de tuin/schuur, dat zie je wel eens helaas.)

voorbeeld van een as kabel:
https://www.elektramat.nl...ondkabel-2x1-5-per-meter/

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 19-07-2023 13:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
urk_forever schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:11:
Naar aanleiding van dit topic: Nieuwe zonnepanelen noord-oost of toch beter zuid-west? zijn eind vorige maand onze zonnepanelen weer terug geplaatst, op de plek van de oude panelen zijn 10 nieuwe 400 Wp panelen gekomen, en de oude panelen zijn aan de voorkant geplaatst.
Alleen pasten niet alle oude panelen aan de voorkant, dus ik heb nog 2 panelen van 275Wp (Canadian Solar CS6P-275 Mono All Black) over. Deze wil ik op het schuurtje gaan leggen zodat ze ook nog wat opbrengen.

Het schuurtje is een standaard houten blokhut met een dak met shingles en een dakhoek van 16 graden. Naar de schuur loopt nu een YMvK kabel met 2 aders van 2,5mm en een aarde aansluiting in de kabel. De enige stroomverbruikers zijn een frituurpan en een omvormer voor 2 tuinspots en af en toe wordt de grasmaaier aangesloten. Deze kabel zit op een aparte groep in de meterkast.

Kan ik de 2 panelen van 275Wp op deze kabel aansluiten, en wat is de beste optie voor de omvormer. Ik had dit topic gevonden: Zonnepanelen op tuinhuisje met een soort gelijk situatie, waarbij ze een micro omvormer gebruiken. Kan je die micro omvormers dan rechtstreeks laten invoeden op de grondkabel?

Ik heb thuis al 2 omvormers hangen, een Solax X3-MIC-4K-G2 en een ABB UNO 3.0, maar geen loze leiding/pijp naar de schuur. Dus ik kan ze daar niet makkelijk op aansluiten.

Ik heb nog een 6 tal alu frames voor zonnepanelen met de hele mikmak aan koppelingen e.d.

Ik heb laatst 3 zonnepanelen gekocht op solarshop en daar zaten deze profielen bij die ik niet gebruik. Ik kan ze wegbrengen naar de oudijzer boer maar misschien dat jij er iets mee kan? Heb alleen geen idee hoe je die dan op een shingles dak zou moeten maken.

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47
urk_forever schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:11:

Ik heb onlangs twee panelen van 275W op mijn schuur gelegd samen met een Hoymiles HMS-800 micro omvormer. Ik raad je aan om het Hoymiles topic even door te lezen, erg makkelijk in gebruik en aan te sluiten. Ik heb een xmvk kabel (2.5mm2) vanuit mijn schuur naar het dak lopen (met buis eromheen) die de Hoymiles in gaat. Deze xmvk kabel gaat dan weer naar de PV verdeler in mijn schuur welke gevoegd wordt door een YmvK kabel (2.5mm2) vanuit mijn meterkast op een separate groep (20A B karakteristiek)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
migjes schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:47:
oke, eigenlijk:

voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...50QL8w7jQsRMaAjAoEALw_wcB

Het is van belang om te weten WAAROM de norm voor schrijft dat zonnepanelen op een aparte groep horen.
Je stopcontacten en al het aansluitmateriaal hebben een rating van max 16A. Dus je mag door je Gamma stekkerdoos maximaal 16A trekken. Trek je meer dan 16A dan klapt je zekering, stekkerdoos brand niet door.
Maar wanneer je er zonnepanelen bij hangt op dezelfde groep (in het geval van TS ~2A), dan kan er 18A door je stekkerdoos getrokken worden: 16A vanuit de groep + 2A vanuit de panelen, stekkerdoos not a happy bunny.

Als je het helemaal volgens de norm wil doen moet je ook even nadenken of de splitsing in het schuurtje zelf gemaakt moet worden, of daarvoor al. E.g. wanneer TS een stopcontact in de tuin heeft, welke vóór het schuurtje op de kabel zit, dan kan deze nog steeds 16A+2A trekken.

In hoeverre dit een praktisch risico is hangt af van hoe TS zijn schuurtje gebruikt. Maar in 95% van de gevallen trekt niemand lange tijd 16A+ door een stopcontact in zijn schuurtje.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 22:24
Meauses schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Ik heb onlangs twee panelen van 275W op mijn schuur gelegd samen met een Hoymiles HMS-800 micro omvormer. Ik raad je aan om het Hoymiles topic even door te lezen, erg makkelijk in gebruik en aan te sluiten. Ik heb een xmvk kabel (2.5mm2) vanuit mijn schuur naar het dak lopen (met buis eromheen) die de Hoymiles in gaat. Deze xmvk kabel gaat dan weer naar de PV verdeler in mijn schuur welke gevoegd wordt door een YmvK kabel (2.5mm2) vanuit mijn meterkast op een separate groep (20A B karakteristiek)
Bedankt ik ga er naar kijken. Wat bedoel je precies met PV verdeler? Is dat de aparte afzekering zoals benoemd door @migjes in het topic?
boxlessness schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Het is van belang om te weten WAAROM de norm voor schrijft dat zonnepanelen op een aparte groep horen.
Je stopcontacten en al het aansluitmateriaal hebben een rating van max 16A. Dus je mag door je Gamma stekkerdoos maximaal 16A trekken. Trek je meer dan 16A dan klapt je zekering, stekkerdoos brand niet door.
Maar wanneer je er zonnepanelen bij hangt op dezelfde groep (in het geval van TS ~2A), dan kan er 18A door je stekkerdoos getrokken worden: 16A vanuit de groep + 2A vanuit de panelen, stekkerdoos not a happy bunny.

Als je het helemaal volgens de norm wil doen moet je ook even nadenken of de splitsing in het schuurtje zelf gemaakt moet worden, of daarvoor al. E.g. wanneer TS een stopcontact in de tuin heeft, welke vóór het schuurtje op de kabel zit, dan kan deze nog steeds 16A+2A trekken.

In hoeverre dit een praktisch risico is hangt af van hoe TS zijn schuurtje gebruikt. Maar in 95% van de gevallen trekt niemand lange tijd 16A+ door een stopcontact in zijn schuurtje.
Bedankt voor de verduidelijking. De kabel komt vanuit de meterkast rechtstreeks in het schuurtje en wordt daar pas verdeeld naar een stopcontact in de tuin en de verlichting en een stopcontact in het schuurtje zelf.
Daarvoor zit er niks op de kabel aangesloten.

Hail to the king baby!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47
urk_forever schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:52:
[...]

Bedankt ik ga er naar kijken. Wat bedoel je precies met PV verdeler? Is dat de aparte afzekering zoals benoemd door @migjes in het topic?

[...]
Yep inderdaad! Eigenlijk een soort groepenkast voor je schuurtje :)
En zie bijv Ketel Klets op Youtube, die heeft er een informatief filmpje over gemaakt.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik weet niet of er mensen boos gaan worden voor deze suggestie, maar op Marktplaats heb je rond de 125 euro een gebruikte Soladin 600. Deze mag nog gewoon in een stopcontact.
Als je nog rails over hebt van hoe de panelen gezeten hebben, schroef deze in een houten plank en schroef die weer door je shingles.
Niets mis met recycling

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:28
Misschien heb je hier nog iets aan?

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:48
Lardman schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:59:
Ik weet niet of er mensen boos gaan worden voor deze suggestie, maar op Marktplaats heb je rond de 125 euro een gebruikte Soladin 600. Deze mag nog gewoon in een stopcontact.
Als je nog rails over hebt van hoe de panelen gezeten hebben, schroef deze in een houten plank en schroef die weer door je shingles.
Niets mis met recycling
Ik zou dit inderdaad ook doen, zo'n oude omvormer koop je ook voor weinig waardoor je terugverdien tijd ook kort is.

Ik heb zelf ook een oude set zonnepanelen op de garage gelegd (gratis opgehaald via Marktplaats). Bestaat uit 7x160W en twee gekoppelde Phillips omvormers uit het jaar kruik die zo in het stopcontact gaan.

Zou er ook een eigen groep heen trekken, maar aangezien de panelen oud zijn en niet meer hun volledige vermogen leveren is de hoogste piek die ik ooit gezien heb 700W (heb er een slimme stekker tussen gezet).
Dus geloof het wel haha, draait bij mij nu een dik jaar en heeft bij de vorige eigenaar ook 15 jaar zo gezeten zonder problemen.

In jouw geval is het met een set van 550W dus helemaal niet iets om je druk over te maken als je dat via een oude omvormer zo in het stopcontact steekt.

Edit: Phillips heeft de omvormer uitgebracht onder de naam Stecagrid. Dus zoeken op Stecagrid 500 of Phillips 500 op marktplaats geeft diverse resultaten. Meer info.

[ Voor 14% gewijzigd door Terrz op 22-07-2023 09:34 ]

Pagina: 1