Nieuwe zonnepanelen noord-oost of toch beter zuid-west?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 23:27
Op dit moment hebben wij 10 275Wp zonnepanelen achter op ons dak liggen. Deze zijn 6 jaar geleden geplaatst en liggen zuid-west georienteerd. We willen extra zonnepanelen plaatsen om het extra verbruik van een nog te installeren warmtepomp te dekken.Deze 8 nieuwe zonnepanelen van 395 Wp liggen dan richting het noord-oosten.

Volgens dit overzicht bij Milieucentraal is de opbrengst op noord-oost 55% en op zuid-west 95%.
Als ik met die percentages dan reken zou het plaatsen van 10 nieuwe panelen aan de achterkant en de oude panelen naar voren verplaatsen ongeveer 600Wp extra opleveren.

code:
1
2
10 * 275 * 0.95 + 8 * 395 * 0.55 = 4350
10 * 395 * 0.95 + 8 * 275 * 0.55 = 4960

Klopt deze berekening, en is het dus interessanter om de nieuwe panelen op de zuid-west orientatie neer te leggen? Of zou het verschil in opbrengst niet interessant genoeg zijn?

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46
Voor de totaalopbrengst is het hoogste vermogen op zuidwest inderdaad het beste. Maar met het meeste vermogen op Noord-Oost heb je een betere spreiding van je opbrengst over de dag. In een situatie zonder salderingsregeling kan dat weer gunstiger uitpakken. Ik zou daarom geen honderden euro's uitgeven om de boel te laten verplaatsten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 22:16
Je kunt het beste een tool zoals https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ of https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ per dakdeel invullen voor de verschillende scenario's:
1. Huidig laten liggen en NO met nieuwe panelen
2. Huidig verplaatsen en ZW met nieuwe panelen

Dan zie je wat het verwachte verschil is en kun je bepalen wat verplaatsen mag kosten of bepalen wat het jou waard is.
Als er op ZW nog ruimte over is, kun je daar ook bijleggen. Dat is dan een derde scenario. Maar dat zal waarschijnlijk niet veel goedkoper zijn dan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 23:27
T-MOB schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:55:
Voor de totaalopbrengst is het hoogste vermogen op zuidwest inderdaad het beste. Maar met het meeste vermogen op Noord-Oost heb je een betere spreiding van je opbrengst over de dag. In een situatie zonder salderingsregeling kan dat weer gunstiger uitpakken. Ik zou daarom geen honderden euro's uitgeven om de boel te laten verplaatsten.
schumacher schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:06:
Je kunt het beste een tool zoals https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ of https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ per dakdeel invullen voor de verschillende scenario's:
1. Huidig laten liggen en NO met nieuwe panelen
2. Huidig verplaatsen en ZW met nieuwe panelen

Dan zie je wat het verwachte verschil is en kun je bepalen wat verplaatsen mag kosten of bepalen wat het jou waard is.
Als er op ZW nog ruimte over is, kun je daar ook bijleggen. Dat is dan een derde scenario. Maar dat zal waarschijnlijk niet veel goedkoper zijn dan verplaatsen.
Bedankt voor de informatie. Wat ik nog vergeten was te melden is dat de panelen aan de achterkant op dit moment al van het dak af zijn ivm de reparatie van een dakkapel. Dus de kosten voor het verwijderen heb ik al te pakken :'(

Heb met de eerste link even een vergelijking gemaakt tussen de 2 situaties, en nieuwe panelen op zw geeft zoals verwacht altijd de hoogste opbrengst, maar minder spreiding over de dag. Dus vaak een grote piek richting het eind van de dag. Vooral in het voor- en najaar leveren de panelen op NO niet veel op.
Vooral in die voor- / najaar maanden lijkt de opbrengst op NO niet veel te schelen, maar de totale opbrengst met nieuwe panelen op ZW is wel hoger, dus lijkt mij dat beter om te doen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
T-MOB schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:55:
...en met je betere panelen op het zuiden spreid je de opbrengst weer beter over het jaar. Onder de streep is meer opbrengst eigenlijk altijd beter.

@urk_forever je berekening klopt als een bus. Het is denk ik vooral de vraag hoeveel moeite je erin wilt steken. Panelen los, frames omdraaien, panelen weer vast... het is wel even werk maar niet heel ingewikkeld. Persoonlijk zou ik het doen.

Edit: Oh als de panelen toch al opnieuw geplaatst moeten worden is het helemaal een no-brainer.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 30-03-2023 12:21 ]