Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik ga een paar zonnepanelen op mijn tuinhuisje leggen. De locatie is verre van optimaal dus ik heb een beetje advies nodig voor de omvormer.
Panelen worden waarschijnlijk 245 Wp Canadian solar monokristallijn met "MPP-spanning" 52,0V (ik neem aan Voc). Ik weet niet exact het type, CS5P-245 heeft een Voc van 54,6-59,5V, afhankelijk van de testmethode.

Det dak ligt oost-west op 80/260 graden met een hellingshoek van 25 graden (zie plaatjes hieronder). De luchtfoto zal hartje zomer genomen zijn, nu in de winter komt er vooral in de morgen veel schaduw van het huis, de eerste foto is van 14:00 uur.
Er komen 3 of 4 panelen per kant. 4 panelen gaat over de rand van het dak hangen maar volgens mij is dat niet zo erg.
Wat kan ik het beste doen voor een omvormer? Alles in één string lijkt me niet geweldig vanwege het verschil in hellingshoek. En er zal vaak wat schaduw zijn. Dus toch maar microomvormers?
Een Goodwe van 1,5 kW kost € 350. Als ik 8 Enphase IQ7+ moet monteren ben ik alweer € 1000 verder.
Is het dan niet beter om twee 750 W omvormers te plaatsen, een per kant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCngPpDW3B-1yLpk18l15kSNYmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GnsGf28qn4Ff9ktYzuGPMTOa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_xJIog7sI3IHFFTH5puawg8LQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1mQ67UrAKnQvPf8OhQip8Qa3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSBQT6PNB6S_O2scj0L7KkWLZ60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hvx0f0jNW4RKvOF8jwfyB5nW.png?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32
Ik haak hier even bij aan..
Ik heb een vergelijkbaar schuurtje, ook met bitumen dakshingles, waar ik zonnepanelen op wil gaan leggen.
Het voornaamste obstakel dat ik hierbij heb, is op welke manier de panelen op het dak vast te maken / te monteren zijn..

Je hebt het in je vragen helemaal niet over de montage van die dingen op het dakje... houd dat in dat je hier al een oplossing voor hebt? Zo ja: hoe ben je dan van plan die panelen op dit dakje vast te maken?

245Wp lijkt me trouwens niet heel actueel meer... Zijn het oudere panelen? Aangezien de panelen tegenwoordig met dezelfde afmetingen al makkelijk 360Wp of hoger halen..
Is het dan wel interessant om dergelijke lage vermogens neer te leggen waarbij je relatief duur uit bent voor de omvormer met slechts 3-4 panelen per string?
(3 panelen van 360Wp brengen immers nog meer op als die 4 stuks die ook nog over de dakrand zouden vallen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
Hier bekruipt me het gevoel dat 2e hands panelen een valse besparing is.

Je kunt hier ook 2x3 stuks ~385-400Wp Jinko op krijgen die 162 per stuk kosten. (Hogere vermogens solar outlet). Geen geknoei met de dakgoot die je met 4 panelen buiten werking stelt. Tot maar liefst 930Wp meer dan 2x3x245.
Half-cell gunstiger bij lage zon en schaduw van de schutting.

Omvormer: https://www.winkelman-zon...-exclusief-wifi-gprs.html
2 trackers, 50V Vmpp, 60V start. Heel geschikt voor de korte strings dus en de voordeligste met 2 trackers.

spoiler:
En dat mooie decoratieve puntje afzagen?

@BrainCrash
Shingles zijn haken voor die je onder de shingle in dakbeschot schroeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
@Ronald Maar wel 2x zo duur als waar ik die 245 Wp panelen voor kan krijgen. Dat verschil wordt wel wat minder als je de omvormer erbij telt, maar toch.
spoiler:
En dat mooie decoratieve puntje afzagen?
Die zal wat minder decoratief worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maasluip Klopt, maar je verdient het met zelf leggen in absoluut no-time terug; en daarna ben je spekkoper... Zeker als de stroom zo prettig duur blijft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Qua omvormer heb ik in een soortgelijke positie gezeten (2x265Wp gebruikte panelen op m'n schuurtje gegooid). Heb via Marktplaats twee micro-omvormers gekocht, 'Envertech EVT248' voor €35/stuk _O_
Dit werkt perfect bij mij. Advertentie van destijds is offline, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat hij ze niet meer te koop heeft, stonden toen dozen vol op de foto. Gebruikt spul van een groot zonnepark o.i.d. Misschien kun je hem een bericht sturen?

Zie ook ThinkPad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10" en de reacties daarop voor alternatieven.

Verder heeft @Ronald wel een punt. Mijn set (2x265Wp, 2x micro-omvormer, wat paneelklemmen en betonblokken) heeft bij elkaar iets van €180 all-in gekost (€0,33/Wp), ik hoop er 400 kWh/y uit te kunnen persen. Je moet die 245Wp panelen al erg voordelig kunnen aanschaffen om het een beetje rendabel te kunnen houden t.o.v. nieuwe panelen met veel meer Wp. En montage een goede maar goedkope oplossing voor bedenken.
De omvormer en montagemateriaal zou ik wel tweedehands halen, dat scheelt alsnog behoorlijk t.o.v. nieuw en werkt met een nieuw paneel net zo goed.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:56:
Je kunt hier ook 2x3 stuks ~385-400Wp Jinko op krijgen die 162 per stuk kosten. (Hogere vermogens solar outlet). Geen geknoei met de dakgoot die je met 4 panelen buiten werking stelt. Tot maar liefst 930Wp meer dan 2x3x245.
Half-cell gunstiger bij lage zon en schaduw van de schutting.

Omvormer: https://www.winkelman-zon...-exclusief-wifi-gprs.html
2 trackers, 50V Vmpp, 60V start. Heel geschikt voor de korte strings dus en de voordeligste met 2 trackers.
Met een Voc van 43,82V en Vmp van 36,51V, zit je met 3 panelen in een string dan niet aardig dicht bij het minimale MPP voltage van 80V van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maasluip Check nogmaals: https://www.ginlong.com/u...olis-1P(2.5-6)K-4G_za.pdf

60V (Zestig, niet tachtig) start en minVmpp 50V - enige string omvormer die dat beter doet is GoodWe XS, maar die is weer 1 tracker.

Dus je hebt de extra marge van de hogere spanning van de oude panelen niet echt nodig.... Het veel hogere vermogen maakt het echt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ow, ik denk dat ik naar een andere omvormer keek, volgens mij de Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
2x3x400Wp Jinko: 1869kWh
https://www.thomasberger....w2=1200&temp_coeff2=-0.35

2x4x245 Canadian Solar: 1510kWh
https://www.thomasberger....kw2=980&temp_coeff2=-0.46
En een nieuwe dakgoot :D (Dat van de panelen op de grond laten druipen is misschien geen succes!)

2x3x245 Canadian Solar: 1133kWh
https://www.thomasberger....kw2=735&temp_coeff2=-0.35

6x80+474=954 vs
8x80+474=1114 vs
6x161+474=1440

Exl nog eens 150-250 aan legmateriaal.? Ik denk dan nieuw echt de betere keuze is hier. Schuurtje kan een te mooi systeem op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Hmm. En waarom dan niet de 445 Wp Jinko's?
https://www.thomasberger....w2=1335&temp_coeff2=-0.35
Voc is wel 3 V lager maar dat zal toch geen probleem zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/60w21l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De Solis gaat volgens datasheet maar tot 11A, maar mag 17A Isc hebben, overleeft het dus wel.

De 395 Jinko is precies 11A op STC.

Omdat de spanning weer lager is van de grotere Jinko kan de Solis er iets minder piek vermogen uit halen. Jaaropbrengst zou evengoed hoger kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb hem even in Sunny design gegoten op 2xSB1.5 die niet verder dan 10A komt...

Topt 0,3% af. Dus niet op vermogen maar op stroom. Op de 11A Solis is dit dus nog wat minder.

Zou dus een prima keuze kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Met de orientatie van de panelen komt hij volgens de berekening per string tot 1.035 W (4,5A) en gecombineerd tot 1.930 W (8,4 A). Dus het lijkt me dat die 11,4A geen enkel probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik kom met Solaredge designer op maximaal 1.17kW uit 3x445 op 80 graden en 1.24kW op 260 graden.

12.2A uit de west set en 11.5A uit de oost set. Gewoon een andere manier van een standaard 10ish% onderdimensionering: heeft bijna geen effect.
Je hoeft ze niet te combineren; limiet geld voor elke tracker individueel.

Leuk systeem(pje) zo toch? Met afstand het zwaarste schuur systeempje die ik langs heb zien komen en meer dan veel schaampaneelwoningen hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maasluip schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:26:
@Ronald Maar wel 2x zo duur als waar ik die 245 Wp panelen voor kan krijgen. Dat verschil wordt wel wat minder als je de omvormer erbij telt, maar toch.

[...]

Die zal wat minder decoratief worden >:)
dat heet een makelaar, omdraaien en naar beneden laten wijzen is misschien een meer humane oplossing dan bij de knie afzagen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:56:

Leuk systeem(pje) zo toch? Met afstand het zwaarste schuur systeempje die ik langs heb zien komen en meer dan veel schaampaneelwoningen hebben :D
Er ligt al 4 kWp op het huis, dus ja. :9

Volgende vraag: waar hang ik de omvormer op? Binnen in het schuurtje wordt het makkelijk 20 graden warmer dan buiten. Met panelen erop zal dat iets minder worden, maar ik sluit absoluut niet uit dat op warme en zonnige dagen de temperatuur binnen de 50 graden gaat overschrijden. Operating temperature gaat voor de Solis tot 60 graden.
Is het handig om hem buiten op te hangen? Als ik hem aan de westkant hang dan hangt hij onder het overstek van het dak dus er valt niet zomaar regenwater op, en als het moet kan er nog wel een scherm voor. Maar hij is IP65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
IP65 is in principe genoeg voor buiten. Zeker in zekere zin beschermd onder de overhang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
En een vraag voor de installatie. Ik heb nog nooit zonnepanelen geïnstalleerd, ik heb wel gehoord van Clickfit maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb.

Boodschappenlijstje:
• 12x Clickfit dakhaak (3 per rail)
• schroeven voor de dakhaken
• 4x Clickfit montagerail 4100mm
• ??? voor het bevestigen van de panelen aan de rail
• 4x 1 meter solar kabel met connectoren tussen de panelen
• 4x 5 meter solar kabel met connectoren van paneel naar omvormer, lentge moet ik nog precies uitmeten.

En ik neem aan dat het de bedoeling is dat het frame van de panelen geaard wordt en doorverbonden wordt met de omvormer.

Voor de bevestiging op het dak zijn er ook deze Clickfit montagebeugels, maar daar zie ik geen mogelijkheid dat het niet gaat lekken. Er is altijd een schroef die je niet fatsoenlijk onder een shingle kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:28
Maasluip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:28:
En een vraag voor de installatie. Ik heb nog nooit zonnepanelen geïnstalleerd, ik heb wel gehoord van Clickfit maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb.

Boodschappenlijstje:
• schroeven voor de dakhaken
• 4x Clickfit montagerail 4100mm
• ??? voor het bevestigen van de panelen aan de rail
• 4x 1 meter solar kabel met connectoren tussen de panelen
• 4x 5 meter solar kabel met connectoren van paneel naar omvormer, lentge moet ik nog precies uitmeten.

En ik neem aan dat het de bedoeling is dat het frame van de panelen geaard wordt en doorverbonden wordt met de omvormer.

Voor de bevestiging op het dak zijn er ook deze Clickfit montagebeugels, maar daar zie ik geen mogelijkheid dat het niet gaat lekken. Er is altijd een schroef die je niet fatsoenlijk onder een shingle kunt leggen.
toon volledige bericht
Ga je nou 4.10m clickfit-rail met 3 dakhaken vastzetten, ik zou er wat meer per strekkende rail monteren. Moet wel windkracht 12 aankunnen en panelen van 20 kilo per stuk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik heb nog nooit zelf zonnepanelen gemonteerd dus ik heb geen idee hoeveel haken je nodig hebt.
Ik heb Winkelman gebeld voor tips hoe de bevestiging te doen en ze zeiden "stuur maar een mailtje". En daar antwoorden ze al twee weken niet op.

Dus als iemand nog een tip heeft hoe je panelen op een schuin houten dak met shingles bevestigd hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Update: ik heb alle spullen binnen, 6x400 Wp Trina Solar met de 2.5 kW Solis omvormer en Clickfit Evo bevestigingsmateriaal.
De dakhaak gaat uiteraard niet werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VroANQzJWWYXqnBFZW5fnXQvEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S9761FhOlxCr2EdqYPeLthOA.jpg?f=user_large

Dus mijn hobbyboboplossing wordt dit: een 100x75 mm versterkingshoek waar ik het deel wat de rail moet vasthouden op schroef. Het enige verschil is dat dat deel dan 180 graden gedraaid zit ten opzichte van normaal (de grote haak zit normaal boven, dat wordt bij mij onder), maar ik hoop dat dat geen probleem is.
Ik kan het uiteraard ook 180 graden gedraaid erop schroeven, maar ik denk dat het gewicht dan wat erg gaat hangen aan de schroeven waarmee het hoekijzer in het dak wordt geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kntsgYo_-lxJCLeWUJfMuJkEU_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJHzCe3hvvZ0QC8buUnqBcKX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 23:25
Ziet er goed uit. Wellicht ook een optie voor mij om 2 panelen op een bestaande groep aan het sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42
Waarom gebruik je geen clickfit EVO profielen voor op een staaldak. Die kun je rechtstreeks op het dak schroeven.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Maasluip schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:00:
Update: ik heb alle spullen binnen, 6x400 Wp Trina Solar met de 2.5 kW Solis omvormer en Clickfit Evo bevestigingsmateriaal.
De dakhaak gaat uiteraard niet werken.
[Afbeelding]

Dus mijn hobbyboboplossing wordt dit: een 100x75 mm versterkingshoek waar ik het deel wat de rail moet vasthouden op schroef. Het enige verschil is dat dat deel dan 180 graden gedraaid zit ten opzichte van normaal (de grote haak zit normaal boven, dat wordt bij mij onder), maar ik hoop dat dat geen probleem is.
Ik kan het uiteraard ook 180 graden gedraaid erop schroeven, maar ik denk dat het gewicht dan wat erg gaat hangen aan de schroeven waarmee het hoekijzer in het dak wordt geschroefd.

[Afbeelding]
Zonde, er is gewoon kant en klaar materiaal te koop voor een dergelijk shingles dakje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Tupolev schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:36:
Waarom gebruik je geen clickfit EVO profielen voor op een staaldak. Die kun je rechtstreeks op het dak schroeven.
Je bedoelt zoals in dit plaatje? Ik heb er geen fiducie in dat dit waterdicht is als je op die manier door shingles en hout gaat.
@No Hands Ik hoor graag wat het is.

Afbeeldingslocatie: https://eu.esdec.com/wp-content/uploads/2020/05/Staaldak-universeel-nieuw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
https://eu.esdec.com/nl/clickfit-basic-bitumendak/

klodder kit eronder en klaar.

iko (grote fabrikant bitume producten) heeft een systeem met stokschroeven.
https://www.iko.be/nl/blo...hingle-dak-te-installeren

[ Voor 52% gewijzigd door twain4me op 28-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 18:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Laatst mijn broer nog meegeholpen om 4 panelen oost en 4 panelen west op z'n tuinhuisje te leggen. Daar gebruik gemaakt van 2 stuks APS QS1 en Van der Valk haken voor leidak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adnn-0EjNNkHLNJjpxc5GYgfCpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iY4D3LMHMwahouuHId1Hz2VE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQFi418rUvjdYzuXRz8S1Bc0llk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ulLpSNd2iLZzexfDzWekaf0B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 28-02-2022 15:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Maasluip schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Je bedoelt zoals in dit plaatje? Ik heb er geen fiducie in dat dit waterdicht is als je op die manier door shingles en hout gaat.
@No Hands Ik hoor graag wat het is.

[Afbeelding]
Zoals dat plaatje ja en wat @twain4me en @antonboonstra hier net gepost hebben. De meeste materialen gaan gepaard met een dot tixophalte in de schroefgaten of een epdm plakker die het gat afdicht.

Hoe ga jij jouw zelfgemaakte beugel waterdicht maken? Die moet toch ook geschroefd worden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Hoe ga jij jouw zelfgemaakte beugel waterdicht maken? Die moet toch ook geschroefd worden?
Onder de shingle leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 20:57
Maasluip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:28:
...
Boodschappenlijstje:
...
Waarom heb je uiteindelijk niet de dakhaken gebruikt die je hier linked?
Ik ben van van plan ook wat panelen op een dak met met bitumen shingles te leggen, maar ik nog niet helemaal hoe ik de rail aan die lei haken moet maken. Schroef je de bouten direct in die rail oid? En voor welk type Clickfit rail is dit?
Dat leek mij ook een mooiere optie dan die waarbij je door de (bovenste) shingles heen schroeft...

[ Voor 15% gewijzigd door DRAFTER86 op 05-03-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
DRAFTER86 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Waarom heb je uiteindelijk niet de dakhaken gebruikt die je hier linked?
Ik ben van van plan ook wat panelen op een dak met met bitumen shingles te leggen, maar ik nog niet helemaal hoe ik de rail aan die lei haken moet maken. Schroef je de bouten direct in die rail oid? En voor welk type Clickfit rail is dit?
Ik had de hoop dat de clickfit haak zo ver te ontleden was dat die als "dakhaak" op het dak gebruikt kon worden. Maar dat bleek niet te werken. Daarom had ik die dakhaak er niet bij besteld.
Maar de onderste foto in Maasluip in "Zonnepanelen op tuinhuisje" is hoe ik het wil bevestigen. Het zit nu met plakband aan elkaar maar daar past een bout doorheen. Dus dan heb je de bovenkant van de clickfit haak waar de rail in komt.

Het is clickfit evo trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Ik heb voor mijn vergelijkbare plannen op een tuinhuisje inmiddels een keuze gemaakt voor het montagemateriaal, waar ik daar in het begin van dit topic nog naar op zoek was.

Ik heb zelf besloten om voor het hierboven al eerder genoemde "Clickfit EVO Staaldak" systeem te gaan.
Dit wordt op meerdere plekken ook genoemd als geschikt voor (schuine) bitumendaken.

Deze profielen worden rechtstreeks op (door) de shingles geschroefd.
Maak ik waterdicht door extra bitumenkit overal onder/rondom de schroefgaten en profiel-randen te kitten.
Bovendien zijn die clickfit profielen zelf aan de onderzijde ook al voorzien van een EPDM rubber afdichtlaag.
Naar mijn idee is dit dan ook een betere oplossing dan de speciaal ervoor bedoelde mini-bitumen dakhaakjes (die kleine dingen waar twee schroefjes in kunnen en je een rail op klikt)

Ik heb besloten om niet de (lei)dakhaken te gebruiken, omdat me dat lastiger goed waterdicht te krijgen lijkt.
De bitumen shingles zijn natuurlijk van zichzelf redelijk stug.
Mijn vermoeden is, dat als ik die optil (losmaak) om er een beugel onder te monteren, dat er door de dikte van de beugel + schroeven een vrij forse opening blijft bestaan tussen de verschillende lagen shingles. Ze sluiten dan niet meer goed op elkaar aan. Vanwege de stugheid kun je ze niet zomaar 'om de beugel heen vouwen'.
Dat zou je dan óók weer op moeten lossen door de boel tussen de singles met flink wat bitumenkit o.i.d. dicht te maken. Dat lijkt me allemaal niet ideaal, dus met de EVO staaldakprofielen denk ik het minste impact op de rest van het dak te hebben, en het lokaal, bij alleen de schroefgaten, makkelijker waterdicht te houden.

Ander voordeel vind ik dat de panelen direct op deze staaldak-profielen komen te liggen. Er is geen rails tussenin meer nodig, dus de panelen kunnen relatief op korte afstand van het dak komen te liggen.
Voor een klein tuinhuisje vind ik er dat beter uitzien.

(dit plaatje is van de 'landscape' profielen, ik ga de 'portrait' profielen gebruiken, die hebben een extra montagelip in de breedte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NsWsRI2MNQ69ksF0KuLERBJOXo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ymyg8kxyzWM9oSFHspe1g7wQ.jpg?f=user_large

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 18:09
Ik zou ook panelen op m'n tuinhuis met bitumen shingles willen leggen.
Het waterdicht krijgen voor de komende 20 jaar is ook m'n grootste zorg. Geen idee of een klodder bitumen kit dat zo lang uithoudt op een reeds 'geleefde' tegel. Met een clickfit basic heb je toch heel wat af te kitten....

Met die staaldak haken (zonder rail) heb je nog een groter deel af te kitten (en dan nog eens in de richting waar al het water op blijft liggen) en ook het risico op een single point of failure. Als er 1 haak loskomt door een verzwakking (vocht?) in het hout, hangen in principe alle panelen los omdat de boel gemakkelijker zijdelings kan verschuiven en uit de klemmen kan schieten.

Ik zag dit nog, maar dat moet waarschijnlijk uit de USA komen:
https://youtu.be/Vq3JCEUW5-Y

Is het niet een idee om gewoon RVS draadstangen + grote rondellen + borgmoeren te nemen? De rondel kan dan onder de shingle worden geschoven en dan blijft de af te kitten oppervlakte beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Jim80 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:01:
en ook het risico op een single point of failure. Als er 1 haak loskomt door een verzwakking (vocht?) in het hout, hangen in principe alle panelen los omdat de boel gemakkelijker zijdelings kan verschuiven en uit de klemmen kan schieten.
Tuurlijk niet!
SPF? ik zie het niet hoor…
Een paneel zit met vier klemmen vastgeschroefd. Elk van die klemmen zit op een individuele, eigen vastgeschroefde beugel op het dak! (tussen de panelen in zit 1 klem natuurlijk wel gedeeld op twee panelen, zoals overal).

Als er 1 dakhaak zou loskomen, zijn er nog steeds drie andere haken + klemmen die elk paneel vasthouden. Die panelen gaan echt nergens heen hoor. Zelfs met een tweede losgekomen beugel (van hetzelfde paneel) zie ik het nog nergens heen schuiven…

Overigens hoef je met het afkitten alleen maar te zorgen dat er geen water ín het schroefgat terecht komt… door kit in, en in een cirkeltje aan de onderkant van de beugel rondom het gat aan te brengen, en dan vast te schroeven, heb je dit behoorlijk dicht zitten.. Die staaldak profielen hebben ook nog een epdm foam aan de onderkant zitten wat al iets afsluit. Als je naderhand dan ook nog de randen van de beugel rondom afkit, is het helemaal dicht natuurlijk, al is dat waarschijnlijk niet eens nodig (immers, alleen schroefgaatje is nodig)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 18:09
BrainCrash schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:23:
[...]
Tuurlijk niet!
SPF? ik zie het niet hoor…
Een paneel zit met vier klemmen vastgeschroefd. Elk van die klemmen zit op een individuele, eigen vastgeschroefde beugel op het dak! (tussen de panelen in zit 1 klem natuurlijk wel gedeeld op twee panelen, zoals overal).

Als er 1 dakhaak zou loskomen, zijn er nog steeds drie andere haken + klemmen die elk paneel vasthouden. Die panelen gaan echt nergens heen hoor. Zelfs met een tweede losgekomen beugel (van hetzelfde paneel) zie ik het nog nergens heen schuiven…
Zo'n klem drukt toch enkel maar tegen de bovenkant van een zonnepaneel? Als je 1 beugel aan de zijkant zou verwijderen, hoeft dat paneel maar enkele mm te verschuiven om ook uit z'n andere klem los te komen. Als je weet dat er tientallen, zoniet honderd(en) kilo's druk- en trekkrachten op een zonnepaneel kunnen komen bij een hevige rukwind, zie ik dat nog wel gebeuren....

Bij een stalen dak, waarvoor de beugel bedoeld is, zie ik dat niet direct loskomen. Maar op een 'levend' houten dak lijkt een rail mij toch veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Jim80 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Zo'n klem drukt toch enkel maar tegen de bovenkant van een zonnepaneel? Als je 1 beugel aan de zijkant zou verwijderen, hoeft dat paneel maar enkele mm te verschuiven om ook uit z'n andere klem los te komen.
Euh, nee...
Zo'n klem klemt het paneel via aandraaien van een schroef vast tussen enerzijds de klem aan de bovenzijde van het paneel en anderzijds de beugel c.q. rail aan de onderzijde van het paneel. Het paneel wordt dus "gesandwiched" tussen beugel en (rail)profiel, en kan daarna geen kant meer op. Of dat railprofiel nu een 'normale' rail is, of zo'n stukje staaldak rail, dat maakt niet uit, de manier van klemmen van het zonnepaneel is precies hetzelfde.

Ik weet ook niet waarom je het de hele tijd hebt over het verschuiven van het paneel... (en dan over enkele mm?) Hoe zie je je dat voor je als zo'n klem letterlijk in het aluminium van het paneel 'vastgrijpt' op 4 plekken rondom het paneel?
De tussenliggende klemmen kunnen al zowiezo niet verschuiven al zouden ze los zitten.. die zitten letterlijk tussen andere panelen vast.. Je zou ze over de gehele lengte van de rail moeten verschuiven om ze uit de rail te krijgen.. maar verschuiven kan uiteraard pas als je eerst die schroeven losdraait..
Ook "uit z'n andere klem" is natuurlijk niet van toepassing als je 4 klemmen hebt per paneel... Als je er 1 verwijdert, zit het paneel nog steeds op 3 punten vast, en kan dus nergens heen.
Bij een stalen dak, waarvoor de beugel bedoeld is, zie ik dat niet direct loskomen. Maar op een 'levend' houten dak lijkt een rail mij toch veiliger.
Het paneel zelf zit op precies dezelfde manier vast op de (staaldak) rails, als op een normale lange 'pannendak-rails'.

Je weet dat die normale rails ook via een paar beugels gewoon op het 'levende' houten dakbeschot onder de pannen vastgeschroefd zitten? Of nog gekker: dat die beugels waar de rail op geklikt zit, gewoon "los" achter de (houten, 'levende') panlatten gehaakt zijn, die op hun beurt via een paar roestige spijkers op het 'levende' dakbeschot onder de pannen vastgespijkerd zitten? :+

Zolang je het waterdicht weet te houden, zit het net zo stevig als via de normale rails, daar ben ik niet bang voor.. (in mijn geval zit straks elk stukje rail, voor één klem, met 4 schroeven op het dak vast). Dat dak is in dit geval een 18mm underlayment plaat met de dakshingles erop. Dat is net zo sterk als een panlat, of ander normaal dakbeschot. (zo niet sterker)

Pagina: 1