Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
Net als meer mensen ben ik ook bezig met de voorbereidingen om een warmtepomp te plaatsen. De warmtepomp is al binnen en staat in de garage (Panasonic monobloc 5kw). De warmtepomp komt op de hoek van het huis te staan op de oprit. Aangezien ik in het grootste gedeelte van mijn huis nagenoeg niet onder m'n vloer kan komen (kruipruimte van ca 30cm) moet er een leiding door de grond. Ik hink hierbij een beetje op twee gedachten.

1. Terrendis leiding (2x32mm) van WP tot in huis en dan naar 28mm koper tot aan de VV verdeler, of;
2. Alles alu meerlagenbuis met armaflex isolatie (oid) in een rond 160 PVC in de grond als mantelbuis.

1 is de duurste optie, leidingwerk totaal komt dit op zo'n €900,- uit.
2 is een stuk goedkoper met zo'n €550,- (inclusief gereedschap) (alles in duitsland besteld)

Voordelen van optie 2 zijn dat ik geen koppelingen in het leidingwerk heb, Kabels kunnen ook in de buis mee worden getrokken, dus dat maakt het wel makkelijker. Nadeel is dat 32mm nogal lastig schijnt te verwerken. Vooral wanneer ik buiten zo'n 11 meter moet overbruggen en dus moet isoleren, buigen en voorzien van 160mm PVC als mantelbuis.

Uitdaging is ook dat ik op de hoek van het huis last heb van een riool/HWA put die nogal in de weg ligt. Daar moet ik dus omheen. Ligt ongeveer 15 a 20cm onder het maaiveld, dus eroverheen lijkt me geen optie.

Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen van anderen die zoiets al eerder hebben gedaan. Ik heb al gelezen dat @Dylantje2 in het verleden optie 2 heeft gedaan (daar heb ik de inspiratie hiervoor ook opgedaan :) ) Krijg ik spijt van de doe het zelf optie 2 en ben ik straks twee dagen aan het martelen, of is het allemaal prima te doen en kan ik die 350,- mooi in zak houden?

Plaatje van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohs6PoGj8TNfD-W54LDRUY41gmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVYh8362JJ7lE6oDZFtaJgkb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik heb zelf microflex toegepast, vergelijkbaar met terrendis. 32mm is wel echt stugge meuk. Belangrijk voor mij was dat de isolatie op de lange termijn droog blijft. Vandaar dat ik alles grondleidingen uit een stuk heb gedaan en niet zelf ging hannessen met pvc leidingen. Natuurlijk zijn de verbindingen ontworpen om waterdicht te zijn, maar vertrouw je erop dat deze 25 jaar lang geen druppel binnen laten ?

Zou ook even kijken naar eventuele verschillen in isolatiewaarde. Schrok zelf aardig van de paar 100 watt die je verliest over een 15 meter grondleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meerlagenbuis 32mm is veel te stug voor de plannen buitenom.
Is het echt geen optie om met de 30 cm kruipruimte gewoon de kortste, droogste, warmste en rechtste weg te nemen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13

paQ

32mm meerlagen is wel een klusje weet ik uit meehelp-ervaring. Vooral op lengtes werken maakt het complex. Je kan niet zo maar even met bochten en al doorvoeren.
Sowieso vergt het gereedschap om fatsoenlijk te buigen. Dat dan ook nog eens goed geïsoleerd met stroef armaflex in weer een andere buis voeren. Pfffff Ik denk dat je 2 dagen alleen maar boos kijkt.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 05-07-2023 22:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
johanPo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:21:
Zou ook even kijken naar eventuele verschillen in isolatiewaarde. Schrok zelf aardig van de paar 100 watt die je verliest over een 15 meter grondleiding
Goed punt om ook even naar te kijken.
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:45:
Meerlagenbuis 32mm is veel te stug voor de plannen buitenom.
Is het echt geen optie om met de 30 cm kruipruimte gewoon de kortste, droogste, warmste en rechtste weg te nemen?
Nee, dat zie ik niet als een optie. Naast dat de ruimte beperkt is zou de vloer er ook deels uitmoeten omdat ik niet zomaar onder de vloer van de woonkamer kan komen. Huis is op staal gefundeerd en er zit dus een betonnen balk tussen de hal en de woonkamer. Heb dus ook twee kruipluiken, één in de hal en één in de woonkamer (die onder de vloer ligt). Ik zou dus ook door drie betonnen funderingsbalken heen moeten (Buitenmuur, woonkamer-hal en hal-kelder).

Dan liever de duurdere Terrendis grondleiding optie.
paQ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:51:
32mm meerlagen is wel een klusje weet ik uit meehelp-ervaring. Vooral op lengtes werken maakt het complex. Je kan niet zo maar even met bochten en al doorvoeren.
Sowieso vergt het gereedschap om fatsoenlijk te buigen. Dat dan ook nog eens goed geïsoleerd met stroef armaflex in weer een andere buis voeren. Pfffff Ik denk dat je 2 dagen alleen maar boos kijkt.
Ja, en dat gereedschap is ook wel een dingetje. Al even rondgebeld naar de boels en Warmteservice, maar beiden hebben ze geen buig gereedschap in de verhuur voor 32mm. Het zal dan dus met een buigveer moeten gebeuren.

Als ik jullie zo hoor begin ik steeds meer te neigen naar de Terrendis optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13

paQ

Ik zie je dat nog niet mooi in bochten buigen met een veer hoor. Heel misschien als je met 2 volwassenen bent, anders krijg je nooit 2 leidingen netjes naast elkaar. Geeft wel weer kansen om nieuwe scheldwoorden te leren :)
Maar zoals dat stukje om die put heen, met armaflex er omheen IN een buis... nah....

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 06-07-2023 08:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05 16:51
Kun je die 160 PVC middels moffen niet meter voor meter er overheen schuiven als de 32mm eenmaal ligt?
kun je mogelijk zelfs nog de buis vol purren (zonder armaflex).
Armaflex -en alles wat er op lijkt- is goede isolatie, maar erg teer, scheurt zomaar

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 06-07-2023 18:09 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:03

Jan2023

KISS

OPTIE 3

De warmtepomp naar de andere kant van het huis,-)
En tegen de buitenmuur recht omhoog naar de verdeler.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Jan2023 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:49:
OPTIE 3

Of naast de voordeur,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
natural colour schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:09:
Kun je die 160 PVC middels moffen niet meter voor meter er overheen schuiven als de 32mm eenmaal ligt?
kun je mogelijk zelfs nog de buis vol purren (zonder armaflex).
Armaflex -en alles wat er op lijkt- is goede isolatie, maar erg teer, scheurt zomaar
Ja, dat was wel t idee, stukken van 2 meter pvc met een rubber manchet. En bochten van 45graden. Volpurren zou kunnen, maar dan moet je de buis wel gaan centreren, anders loop je t risico dan je leidingen tegen de pvc mantel aanliggen.

Dat armaflex erg teer is wist ik niet. Goed om te weten, kan ik dat meenemen in mn overweging.
Jan2023 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:49:
OPTIE 3

Ik denk dat de buurvrouw dat niet zo leuk vindt. Dan staat ie bij haar in de hal :+

Ik heb t op t plaatje niet zo duidelijk gemaakt, maar aan woon in een hoekhuis, aan de rechterkant heb ik buren zitten.
Ook over nagedacht, maar dan kom met t geluid niet uit. Dat lukt aan de zijkant beter omdat er nog een tussenpad van een meter of twee tussen zit. Het huis van de buren aan die kan staat dus op 10 meter afstand :) En voor t raam aan de voorkant zie ook niet zo zitten eigenlijk.

Er is nog een andere optie en dat is achter de schuur aan de achterkant van het huis. Dan staat ie ook helemaal uit het zicht, maar dan moet ik eerst 4,5 meter schuur door, dan 3,5 meter bijkeuken en dan onder de keuken door (3,5 meter). En de schuur staat voor met stellingen die leeg moeten en dus niet meer tegen de wand kunnen staan omdat er dan twee leidingen van 75mm voor warm water doorheen lopen.

Of, bedenk ik me nu, kan ik de hoogte in in de schuur en bijkeuken en dan de koof van de afzuigkap gebruiken om de leidingen door de keuken te brengen...keuzes keuzes

[ Voor 54% gewijzigd door Appelpie3000 op 07-07-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Ik had elders begrepen dat manchetten niet gemaakt zijn om water buiten de buis te houden (alleen binnen). Is je boel straks nog nat.

Denk dat je voor die 350 euro extra heel wat gedoe afkoopt. En op het totaal is het relatief peanuts.

Denk je wel aan de sok die je nodig hebt om de leiding buiten netjes af te dichten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Appelpie3000
Even een schopje met de uiteindelijke oplossing die ik gekozen heb. Binnen voor koperen leidingen met mix van soldeer en knelkoppelingen gedaan. Buiten is het een terrendis leiding geworden. Was alsnog wel wat werk, maar ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb en niet voor complete zelfbouw :)

Fototjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOMnEIsxsqkwrbPnMFA1cyxW94A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkZ4coTZ0lI1amHPw69Aiq1K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lP8BQsx54sRZbsOjPvcDsiVhew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/el7q8QB1qbO2XK2Y2UCogq2K.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1