Ik mag hopen van wel, anders zouden ze nooit stoppen.Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:30:
Kan zon storm in kracht afnemen als het al een tijdje ''bezig'' is ofzo?
Ja logisch, maar ben meer benieuwd hoe dit in zn werking gaat.. Naar mate hij steeds meer over land gaat ? etc...Amphiebietje schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:34:
[...]
Ik mag hopen van wel, anders zouden ze nooit stoppen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik denk dat een tijdelijke afname bedoelt wordt, die later weer sterker wordt?Amphiebietje schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:34:
Tenzij je op Jupiter woontAmphiebietje schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:34:
[...]
Wikipedia: Great Red Spot
Wacht even. Dus vanwege code rood ging de school dicht? Dus in plaats van dat de.kinderen veilig in school waren moesten ze nu de straat op en moesten de ouders allerlei capriolen uithalen om ze op te halen? Dan hebben ze het bij die school echt niet begrepen.Ronald.42 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:29:
[...]
Ik moest naar huis omdat de scholen dicht gingen en ik dus ze moest gaan ophalen.
Op de A7 plankgas tegen de wind in harder als 110 wou de Picanto niet![]()
Net nog even met ze buiten geweest lekker tegen de wind hangen leuk man.
Beter dan de couveuse opvoeding verplicht binnen blijven..
Net alsof het nog nooit eerder hard gewaaid heeft![]()
Nah jah heb ik mooi op tijd weekend in ieder geval.
Hier kregen we melding dat gezien de code rood in onze regio s middags voorbij is de school om de normale tijd uit is. Maar mochten er ouders zijn die hun kind pas later kunnen ophalen omdat ze in een code rood gebied zitten en de weg dus niet op kunnen regelen ze noodopvang. Vind ik een stuk logischer.
Even heel simplistisch uitgelegd:Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Ja logisch, maar ben meer benieuwd hoe dit in zn werking gaat.. Naar mate hij steeds meer over land gaat ? etc...
Wind is het gevolg van drukverschillen in de atmosfeer. Door het verplaatsen van lucht (wind, storm) worden de drukverschillen opgeheven en houdt de storm op.
Op Youtube zijn er vast wel filmpjes te vinden die dit veel beter kunnen uitleggen.
Youtube is zo veel meer dan Enzo Knol.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik heb me er ook over verbaasd maar goed.Thy... schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Wacht even. Dus vanwege code rood ging de school dicht? Dus in plaats van dat de.kinderen veilig in school waren moesten ze nu de straat op en moesten de ouders allerlei capriolen uithalen om ze op te halen? Dan hebben ze het bij die school echt niet begrepen.
Hier kregen we melding dat gezien de code rood in onze regio s middags voorbij is de school om de normale tijd uit is. Maar mochten er ouders zijn die hun kind pas later kunnen ophalen omdat ze in een code rood gebied zitten en de weg dus niet op kunnen regelen ze noodopvang. Vind ik een stuk logischer.
Ik mocht om half tien van mijn werk richting school om ze op te halen.
Normaal moeten ze tot 14 en nu schijnt de zon en is het een stuk rustiger.
In ieder geval even buiten van de storm genoten met de jeugd was voor hun leuker dan binnen zitten op school denk ik
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je hebt google en youtube, daar kan je alle antwoorden vinden. Ik denk niet dat er hier veel storm experts zitten die je dat gaan uitleggenPossible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Ja logisch, maar ben meer benieuwd hoe dit in zn werking gaat.. Naar mate hij steeds meer over land gaat ? etc...
Zo makkelijk is dat niet, er liggen genoeg fabrieken in dat gebied die niet zomaar even de produktie op ''uit'' kunnen zettenstylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Tuurlijk wel. Code rood is ook maar een advies. Daarom gaat iedereen ook 'gewoon' de straat op.... Het zou helpen als code rood een verplichting tot thuisblijven indien niet noodzakelijk is.
Toch enkele tientallen bomen omgevallen of afgeknapt hier in alkmaar
https://alkmaarcentraal.n...eeld-stormschade-in-regio
Mijn collega had een grote tak op zijn auto. Deuk in de motorkap en kapot licht.
En op de moestuinvereniging is een kas ingestort. Was overigens best wel een gammel ding.
https://alkmaarcentraal.n...eeld-stormschade-in-regio
Mijn collega had een grote tak op zijn auto. Deuk in de motorkap en kapot licht.
En op de moestuinvereniging is een kas ingestort. Was overigens best wel een gammel ding.
Zo makkelijk is dat niet, er liggen genoeg fabrieken in dat gebied die niet zomaar even de produktie op ''uit''stylezzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Tuurlijk wel. Code rood is ook maar een advies. Daarom gaat iedereen ook 'gewoon' de straat op.... Het zou helpen als code rood een verplichting tot thuisblijven indien niet noodzakelijk is.
kunnen/willen zetten
Hier op tweakers zal 99% thuis kunnen blijven idd, maar dit is dan ook geen afspiegeling van de samenleving natuurlijk
De kids die in de school waren, moesten (uiteraard) binnen blijven op school tot het weer rustiger was.Thy... schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Wacht even. Dus vanwege code rood ging de school dicht? Dus in plaats van dat de.kinderen veilig in school waren moesten ze nu de straat op en moesten de ouders allerlei capriolen uithalen om ze op te halen? Dan hebben ze het bij die school echt niet begrepen.
Althans, dat was te lezen op het nieuws.
Dan moeten we ook niet zeuren dat er toch onverhoopt mensen overlijden door een noodlottig (storm)ongeval. Zolang het economisch belang prevaleert zul je dit houden.Mr. Detonator schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:58:
[...]
Zo makkelijk is dat niet, er liggen genoeg fabrieken in dat gebied die niet zomaar even de produktie op ''uit'' kunnen zetten
Veilig op school is ook maar betrekkelijk, dit is de school van m'n dochter
:strip_exif()/f/image/G7ReP4YvzFNOK3A3hsUhfOed.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderweg een stuk of 8 omgewaaide of geknakte bomen tegengekomen op ongeveer 10 minuten fiesten. Kreeg zelf nog bijna een tak op m'n hoofd en een boom lag op ongeveer een meter van onze auto.
Was wel heftig hier in Haarlem... Gelukkig iedereen nog heel en geen blijvende schade.
:strip_exif()/f/image/G7ReP4YvzFNOK3A3hsUhfOed.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderweg een stuk of 8 omgewaaide of geknakte bomen tegengekomen op ongeveer 10 minuten fiesten. Kreeg zelf nog bijna een tak op m'n hoofd en een boom lag op ongeveer een meter van onze auto.
Was wel heftig hier in Haarlem... Gelukkig iedereen nog heel en geen blijvende schade.
Hier (tussen Den Haag en Rotterdam) is de schade beperkt gebleven tot een verongelijkte pup die het weer dusdanig eng vond dat ze haar plas langer kon ophouden dan anders, en een zeer verongelijkte hond die rond 9:30 ongeveer op schoot kwam om te vertellen dat het nu toch echt wel zacht genoeg regende om te gaan toiletteren. Na een korte wandeling hield het direct weer op met zachtjes regenen (onze hond heeft een goed gevoel voor timing) maar wilde meneer toch echt. echt, echt nog even de tuin in om uit te buiken van zijn ontbijt. Het duurde wel 15 seconden voordat de pissende regen door zijn vacht op zijn huid doordrong, en vervolgens nog 3 seconden voordat het tot zijn hersens doordrong dat buiten zijn geen fijn idee was
Ik heb hem nog nooit zo gewillig weer naar binnen zien komen
Alles lijkt hier in de buurt gelukkig nog overeind te staan, en de tuin is dankbaar voor het water. "Gelukkig" wordt het van het weekend weer "gewoon" 32 graden
Alles lijkt hier in de buurt gelukkig nog overeind te staan, en de tuin is dankbaar voor het water. "Gelukkig" wordt het van het weekend weer "gewoon" 32 graden

Leeuwarden heeft de komende 2 uur het zwaartepunt.Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:30:
Yep.. Woon zelf in Leeuwarden dus erg benieuwd. Tussen 14:00 - 16:00 zou het zwaartepunt moeten liggen.
De A7 richting Groningen is inmiddels afgesloten lees ik.
ja: op zee zijn er maar weinig structuren aanwezig die de wind af (kunnen) remmen.Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Op land heb je bomen, huizen, etc. die op hun beurt allemaal een beetje kracht van de wind af snoepen en zo de storm minutieus afremmen
Inmiddels in het zuiden weer alles groen, in het noorden oranje.

:fill(white):strip_exif()/f/image/HbZcrsoUIGUV0liP9a2gPje0.png?f=user_large)
Het was wel een mooie Debian krul op de kaart in ieder geval!
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hier in Friesland is inmiddels de horizontale regen weer gearriveerd. Dat oog van de storm was wel even lekker rustig..
deed me aan 'Fibonacci' denkenMx. Alba schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:29:
[Afbeelding]
Het was wel een mooie Debian krul op de kaart in ieder geval!
Dat is nou precies de definitie van een school voor mij: je leert er zinloze dingen (of zinvolle dingen die je zelf of van elkaar handiger en sneller had geleerd ). En weet je het beter dan de leraar met elkaar dan volgt natuurlijk ook nog een straf voor het op de teentjes trappen van meneer/mevrouw.Thy... schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:37:
[...]
En dan houden ze je ook nog eens niet meer van de straat tegenwoordig....
[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 05-07-2023 14:50 ]
Hier in Huizen ook flink wat bomen omgegaan. Dwars als ik ben, toch even het lokale park in gegaan tijdens de storm. Daar was het looppad onbegaanbaar wegens de hoeveelheid afgebroken takken en bomen. Achteraf gezien niet zo veilig. Maar wel gaaf.
Toch altijd een dubbel gevoel. Stormen zijn ontzettend tof, maar ook nu weer persoonlijk leed. Deze keer minimaal 2 doden en 2 zwaargewonden te betreuren. Tragisch.
Picnic was overigens gewoon aan het bezorgen, wtf.
Toch altijd een dubbel gevoel. Stormen zijn ontzettend tof, maar ook nu weer persoonlijk leed. Deze keer minimaal 2 doden en 2 zwaargewonden te betreuren. Tragisch.
Hier ook. Je zou denken dat die smalle hoge karretjes een makkelijke prooi zouden zijn voor de wind?XFlame schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:54:
Schoolplein van school van mijn kinderen:
:strip_exif()/f/image/kiZkGnylrwXEjSxa8YFheCLL.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier schijnt de zon nu

[ Voor 47% gewijzigd door anandus op 05-07-2023 16:42 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik zit voor werk een paar dagen in Assen en daar is weinig te beleven, maar thuis in Heemskerk is het aardig chaos. Hele dorp vol omgewaaide bomen, rondvliegende dakpannen en andere ellende. Thuis is de schade beperkt gebleven tot een partytent in de tuin die niet goed vaststond en waar de stokken als luciferhoutjes afbraken (aldus vrouwlief), dus dat scheelt. Maar de beelden van de A9 bij Uitgeest zijn ca. 2 km hemelsbreed bij ons vandaan, 5km de andere kant op ligt IJmuiden waar vandaag de zwaarste windstoot uit de geschiedenis werd gemeten. We hebben precies in het centrum gezeten, vermoed ik.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ja, het waaide een beetje en het regende een beetje, idem in Groningen. Als dat al code oranje is...ralpje schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:39:
Ik zit voor werk een paar dagen in Assen en daar is weinig te beleven, maar thuis in Heemskerk is het aardig chaos. Hele dorp vol omgewaaide bomen, rondvliegende dakpannen en andere ellende. Thuis is de schade beperkt gebleven tot een partytent in de tuin die niet goed vaststond en waar de stokken als luciferhoutjes afbraken (aldus vrouwlief), dus dat scheelt. Maar de beelden van de A9 bij Uitgeest zijn ca. 2 km hemelsbreed bij ons vandaan, 5km de andere kant op ligt IJmuiden waar vandaag de zwaarste windstoot uit de geschiedenis werd gemeten. We hebben precies in het centrum gezeten, vermoed ik.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Lekker selectief, ook in Groningen prima wat bomen omgewaaid, takken overal en nergens, ergens nog een gevel losgekomen. Genoeg te beleven.Dwarlorf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:44:
[...]
Ja, het waaide een beetje en het regende een beetje, idem in Groningen. Als dat al code oranje is...
Oh vast, maar de bussen reden ook gewoon nog. Ik weet niet, het komt op mij nogal paniekerig over wmbt onze regio.Verona27 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:47:
[...]
Lekker selectief, ook in Groningen prima wat bomen omgewaaid, takken overal en nergens, ergens nog een gevel losgekomen. Genoeg te beleven.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Het is redelijk nauw gedefinieerd wanneer het een bepaalde code is.Dwarlorf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:44:
[...]
Ja, het waaide een beetje en het regende een beetje, idem in Groningen. Als dat al code oranje is...
"Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan plaatselijk zijn." (Edit: Let ook op die laatste zin)
Code oranje is bij windstoten ≥ 100 km per uur en/of ≥ 75 mm regen in 24 uur
Het wordt alleen afgegeven als de gebiedsgrootte waar het gevaarlijk weer zich aandient groter is dan 50 bij 50 kilometer en de kans op extreem weer 60 procent of meer is.
https://www.knmi.nl/kenni...itleg/knmi-waarschuwingen
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 05-07-2023 16:52 ]
"ik heb het niet gezien, en de bussen reden nog, dus er was niet zoveel aan de hand"Dwarlorf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:50:
[...]
Oh vast, maar de bussen reden ook gewoon nog. Ik weet niet, het komt op mij nogal paniekerig over wmbt onze regio.
Lekker flauw dit, ik zeg niet dat er niet zoveel aan de hand is. Ik heb het nl wél gezien van Drenthe naar Groningen. Ik vraag/vroeg mij af of het code oranje waard is.Verona27 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:52:
[...]
"ik heb het niet gezien, en de bussen reden nog, dus er was niet zoveel aan de hand"
Gelukkig kan Anandus wel een fatsoenlijke reactie geven.
[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 05-07-2023 16:54 ]
Ik reed vanmorgen naar het werk, langs een provinciale weg op mijn route staan een heleboel bomen.BootVluchteling schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:19:
Betreft het op straat gaan met code rood.. Ik ben ook wel beetje sceptisch over die codes. Er wordt heel snel gestrooid met die codes waardoor de kracht in mijn optiek minder is.
Hier in 't Westland waait het een beetje, maar heb het afgelopen winter wel heftiger meegemaakt. Vanochtend onderweg naar werk ook niks gezien van schade. Nu is dat blijkbaar op de A9 en in Haarlem heftiger, maar de code oranje hier lokaal sloeg in mijn optiek nergens op.
Je wilt niet weten hoeveel bladeren en takken daaraf kwamen, er stond nog file ook en er kwamen diverse takken van 2 meter voorbij schieten dus het was echt wel linke soep.
https://www.google.nl/map...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Zeker omdat ze allemaal nog vol in het blad zitten omdat het zomer is.
Code rood is ongeveer eenmaal per jaarBootVluchteling schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:19:
Betreft het op straat gaan met code rood.. Ik ben ook wel beetje sceptisch over die codes. Er wordt heel snel gestrooid met die codes waardoor de kracht in mijn optiek minder is.

Dat was toch zeker de strekking van je eerste opmerking, de inhoud van de codes had je natuurlijk ook zelf op kunnen zoeken. Ik stelde gewoon dat het wel meer is dan "het waaide een beetje en het regende een beetje".Dwarlorf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:53:
[...]
Lekker flauw dit, ik zeg niet dat er niet zoveel aan de hand is. Ik heb het nl wél gezien van Drenthe naar Groningen. Ik vraag/vroeg mij af of het code oranje waard is.
Gelukkig kan Anandus wel een fatsoenlijke reactie geven.
Nou, niet wat ik heb meegemaakt. Dat was namelijk letterlijk dát. Ook al had ik de codes wel opgezocht doet dat niks af aan mijn eigen waarneming.Verona27 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:58:
[...]
Dat was toch zeker de strekking van je eerste opmerking, de inhoud van de codes had je natuurlijk ook zelf op kunnen zoeken. Ik stelde gewoon dat het wel meer is dan "het waaide een beetje en het regende een beetje".
En sinds wanneer zijn waarschuwingen of weersverwachtingen alleen voor jouw 100 km2? Dat is echt zo'n simpele instelling dat ik er niet bij kan dat je er echt zo over denkt. Als dat zo is mag je terug naar school.Dwarlorf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:05:
[...]
Nou, niet wat ik heb meegemaakt. Dat was namelijk letterlijk dát. Ook al had ik de codes wel opgezocht doet dat niks af aan mijn eigen waarneming.
Ninety percent of everything is crap.
Wat heb ik aan de weersverwachting van Limburg? Ga zelf terug naar school.RoamingZombie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:07:
[...]
En sinds wanneer zijn waarschuwingen of weersverwachtingen alleen voor jouw 100 km2? Dat is echt zo'n simpele instelling dat ik er niet bij kan dat je er echt zo over denkt. Als dat zo is mag je terug naar school.
Weet niet of je een echte Heemschkerker bent of een Broekpolder bewoner:ralpje schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:39:
:strip_exif()/f/image/KzsBImxIZGIvBfm0OM90MmVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is Broekpolder waar de gevel van de sporthal gewaaid is. Ik hing ook in het heetst van de strijd met mijn vrouw aan de schutting want de wind had cm dikke schroef uit de muur getrokken.
Maat van me kreeg 6 zonnepalenen in zijn achtertuin van de buren 2 huizen verder op.
Brandweer heeft ondertussen wel alle omgewaaide bomen in stukjes gehakt die hier op het fietspad lagen.
Dus er is bijna niets meer van de storm te merken de zon is er ook weer.
Breedweer, dus ik ben wel een echteBarrycade schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:10:
[...]
Weet niet of je een echte Heemschkerker bent of een Broekpolder bewoner: [Afbeelding]
Dit is Broekpolder waar de gevel van de sporthal gewaaid is. Ik hing ook in het heetst van de strijd met mijn vrouw aan de schutting want de wind had cm dikke schroef uit de muur getrokken.
Maat van me kreeg 6 zonnepalenen in zijn achtertuin van de buren 2 huizen verder op.
Brandweer heeft ondertussen wel alle omgewaaide bomen in stukjes gehakt die hier op het fietspad lagen.
Dus er is bijna niets meer van de storm te merken de zon is er ook weer.
De gemeente meldt inmiddels via social media dat ze druk bezig zijn om shit op te ruimen, maar dat er nog veel loshangende takken en niet stabiele bomen zijn, net zoals versperde fietspaden door afgewaaid spul en dat ze dat niet allemaal voor vanavond nog opgeruimd krijgen dus dat iedereen vooral voorzichtig moet doen.
Duh.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Schade aan gebouwen is ook wel het gevolg van slecht bouwen, zoals hierboven de ankerloze spouwmuur. Die prikkers om de isolatie vast te houden kan je geen ankers noemen.
Hier in Oldambt zou het ook code oranje zijn, maar het is niet zo dramatisch geweest als werd aangekondigd.
Hier in Oldambt zou het ook code oranje zijn, maar het is niet zo dramatisch geweest als werd aangekondigd.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Heel Nederland is weer code groen inmiddels
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
In de anderhalve kilometer van mijn woning in Alkmaar-West naar de moestuin (bij de IJsbaan), zeker 15 omgevallen bomen geteld en tientallen bomen met grote takken afgevallen of deels afgescheurdRoamingZombie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:31:
En dit is nog maar een fractie van wat ik heb gezien in Alkmaar. Oh, en onder een van die bomen zit het ziggo kastje waar op ik ben aangesloten...
Kan je nagaan. Die kant ben ik nog niet eens op geweest. Vraag me ook af of die moestuinhuisjes nog overeind staan.Skyaero schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:53:
[...]
In de anderhalve kilometer van mijn woning in Alkmaar-West naar de moestuin (bij de IJsbaan), zeker 15 omgevallen bomen geteld en tientallen bomen met grote takken afgevallen of deels afgescheurd
Dit is voor mijn 40 levensjaren iig een record.
Ninety percent of everything is crap.
Verwijderd
De zomer en de opwarming van watermassa's in het noordelijke halfrond is nog maar pas begonnen en is nu al veel extremer dan ooit te voren: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"
Na de attributiestudie zullen we een beter zicht hebben in welke mate beide met elkaar te maken hebben, maar gevoelsmatig denk ik dat het verband groot is.
Na de attributiestudie zullen we een beter zicht hebben in welke mate beide met elkaar te maken hebben, maar gevoelsmatig denk ik dat het verband groot is.
/f/image/AAQacfEobiKkLg3qcF7PAthC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2023 19:33 ]
Schade wordt nog opgemaakt. 1 kas ingestort. De meeste kassen en tuinhuisjes hebben al de nodige winterstormen doorstaanRoamingZombie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:07:
[...]
Kan je nagaan. Die kant ben ik nog niet eens op geweest. Vraag me ook af of die moestuinhuisjes nog overeind staan.