Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kan ik van het gas af? Zo ja, is mijn gedachte logisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 13:43

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
2023-11-08: Dit topic is al wat ouder en een heleboel vragen zijn al beantwoord. De resterende vragen en discussies zijn aan het einde van het draadje te vinden :)

------

Kan ik van het gas af? En is mijn gedachte logisch?

Huidige situatie

Mijn huis is een matig geisoleerde midden jaren 80 rijtjeswoning met energielabel C (2022). Er zit glaswol in de spouw, er is geen vloerisolatie of vloerverwarming aanwezig. Verder is het glas grotendeels HR++, m.u.v. een groot raam aan de achterzijde van de woning (oud+lek dubbel glas) en de voordeur (oud+enkel glas). Een tweetal ramen op de eerste verdieping zijn HR++, maar dusdanig beschadigd dat deze ook lek zijn. De kozijnen van deze ramen sluiten ook niet 100%. Het huis is voorzien van een Vaillant ecoTEC classic CV ketel. Er is enkel natuurlijke ventilatie. De radiatoren in huis zijn allemaal oud. Er is geen vloerverwarming en de vloeren zijn van beton. Koken doe ik met een gasfornuis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H9G8WmU.png

Ervaringen tot dusver

Afgelopen winter heb ik huis verwarmd met de CV ketel. De CV functioneert daarnaast logischerwijs ook als SWW voorziening.

Mijn ervaring is dat ik (ondanks wat lekke ramen op de bovenverdieping) voornamelijk warmtevraag heb in de woonkamer/keuken. Afgelopen winter hebben alleen de radiatoren in de woonkamer en de gang bij de voordeur open gestaan. De radiatoren boven hebben niet aangestaan. In mijn kantoor was het prima te doen. De woonkamer stook ik in de winter tot 19C. Dit lukt prima met een aanvoertemperatuur van 75C en 65C (ik kan alleen de aanvoertemperatuur veranderen op deze CV ketel, geen vermogensbegrenzing). Lager heb ik niet geprobeerd.

Ik voel geen tocht in huis.

Januari: 168 m³
Februari: 121 m³
Maart: 121 m³
April: 77 m³
Mei: 17 m³
Juni: 10 m³

514 m³

Ik verwacht echter door genomen maatregelen (zie hieronder) alleen nog maar elektrisch te gaan verwarmen.

Maatregelen

Elektra
Mijn aansluiting is verzwaard van 1x35A naar 3x25A. De groepenkast is vervangen door twee nieuwe ABB kasten. Deze is o.a. voorzien van een 16A 3P+N fornuisgroep. In de keuken is een Perilex WCD geplaatst als voorbereiding op een inductie fornuis.

Zonnepanelen
Eind februari heb ik zonnepanelen laten installeren op het dak van mijn huis. Het betreft een installatie van 8kWp (4kWp Z + 4 kWp N). Verwachte opbrengst 5000-5500kWh per jaar.

Airconditioning
Eerder deze maand zijn er ook drie single-split airconditoning units geplaatst in de woonkamer (3,5kW), slaapkamer (2,0kW) en kantoor (2,0kW).

Kozijnen
In het najaar worden alle bestaande kozijnen vervangen met nieuwe kunstof kozijnen en glas. Op een later moment wil ik ook de voordeur nog vervangen (oud, hout en enkel glas).

Van het gas af, hoe dan?

Koken
Ik ben voornemens het gasfornuis te vervangen door een inductie kookplaat. De elektra is al voorbereid.

Verwarming
De woning wil ik verwarmen middels de airconditioning units. Het is voor mij lastig in te schatten, maar ik hou rekening met zo'n 2000kWh+ per jaar.

SWW en hoe verder?
Hier loop ik een beetje vast. Hoewel ik de CV ketel in eerste instantie nog wil aanhouden, zou ik t.z.t. toch graag af willen van de vastrechtkosten. SWW wordt dan denk ik wel een uitdaging. Wat zijn mijn opties? Is het überhaupt realistisch?

Lucht/water Warmtepomp
Dit heb ik voor mezelf al min of meer uitgesloten:
- Grote investering (Warmtepomp + alle randmaatregelen)
- Geen vloerverwarming aanwezig
- Geen vloerisolatie aanwezig
- Geen lage temperatuur radiatoren
- Geen geschikte leidingen (lijkt 20mm te zijn)
- Matige isolatie zolder

1. Het is extreem duur
2. Ik heb geen zin om heel het huis overhoop te halen nu ik er net een half jaar woon

Hybride Warmtepomp
Deze optie lijkt me alleen aantrekkelijk als ik voornemens zou zijn het huis te blijven verwarmen met gas. Het lost niks op en ik zit nog steeds vast aan de gasaansluiting. Ze zijn daarnaast ook nog eens ontzettend duur.

Warmtenet
In de warmtevisie van mijn gemeente is aangegeven dat men de mogelijkheid van een warmtenet onderzoekt, maar dat dit (als het er al gaat komen) alleen gebeurt als er ruim voldoende participatie is.

Ook hier word ik niet echt warm van (:+). Ten eerste is het helemaal niet zeker of er überhaupt een warmtenet gaat komen en ik zit helemaal niet te wachten op exorbitante vaste kosten.

100 liter Warmtepompboiler
Tenzij ik iets over het hoofd zie, dan is dit volgens mij (in ieder geval op korte termijn) een goede oplossing. Het SWW vraagstuk is hiermee opgelost en met het vervangen van het gasfornuis zijn er geen gasverbruikers meer in huis. Hij kan naast de bestaande CV ketel geïnstalleerd worden. De zolder is zo goed als leeg. Ik heb sowieso nog een 16A aardlekautomaat over in mijn groepenkast. Eventueel is het ook relatief eenvoudig om een nieuwe 16A 3P+N automaat te plaatsen en een nieuwe kabel te trekken naar de zolder. Kosten inclusief installatie lijken mij ook niet heel extreem (<=€3500). Tevens kan de boiler hier en daar wat afsnoepen van mijn PV overschot. Ik hou rekening met zo'n 1000kWh.

Met deze oplossing heb ik ook de "luxe" om te evalueren of ik ook echt zonder CV kan of dat er nog extra maatregelen genomen moeten worden.

Denk ik verkeerd? Zijn er opties waar ik niet aan gedacht heb?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je vergeet stap 1 en 2:
- Isoleren
- Nog meer isoleren

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:33
Jaren 80 tussenwoning met (binnenkort) moderne kozijnen + glas. Dan kun je waarschijnlijk prima toe met zo'n 7kW verwarmingsvermogen.

Maar isoleren is altijd winst. Als je een kruipruimte hebt, dan kost vloer- of bodemisolatie niet de wereld. Dak isolatie is ook niet heel duur. Maar als de zolder een als leefruimte gebruikt wordt, dan gaan er wel een hoop kosten zitten in het opnieuw afwerken van alles.

Na isolatie zal je met een circa 5kW warmtebron wel toe kunnen vermoed ik. Als je airco's nu 7kW vermogen kunnen leveren bij een buitentemperatuur van - 10 graden (of 5kW na isolatie), dan kun je in principe dus gasloos verwarmen.

Wil je voor hoger comfort toch ook wat minder 'centraal' verwarmen dan de airco's en een lucht-water warmtepomp gebruiken, dan is op de begane grond vloerverwarming (en isolatie) sterk aan te raden. Op de verdieping kun je dan bestaande radiatoren laten mee-pruttelen (al dan niet met ventilatoren er op) en indien nodig de airco als extra warmtebron gebruiken. Of de bestaande radiatoren vervangen voor LTV convectoren.

Stel voor jezelf de einddoelen, en maak aan de hand daarvan een stappenplan. Niet alles hoeft tegelijkertijd. Stappen als vloer- en dakisolatie pluk je ook al de vruchten van als je nog geen lucht-water warmtepomp hebt bijvoorbeeld. En zitten de volgende stappen niet in de weg.

En kijk in de winter het gewoon eens aan hoe verwarmen met airco's bevalt. Dan kun je aan de hand van je eigen ervaringen kiezen om in de toekomst volledig met airco's te verwarmen, een combi van airco en vloerverwarming of radiatoren, of omdat verwarmen met airco's je niet bevalt toch kiezen voor volledig verwarmen op een lucht/water warmtepomp.
Je ervaring kan een rol spelen bij de keuze van de warmtepomp. Als je (bij) verwarmen met airco's niet erg vindt, kun je immers een kleinere en goedkopere lucht/water warmtepomp kiezen dan wanneer je in praktijk het verwarmen met airco's 'niks' vindt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Juup schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:19:
Je vergeet stap 1 en 2:
- Isoleren
- Nog meer isoleren
Ivow85 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:32:
Jaren 80 tussenwoning met (binnenkort) moderne kozijnen + glas. Dan kun je waarschijnlijk prima toe met zo'n 7kW verwarmingsvermogen.

Maar isoleren is altijd winst. Als je een kruipruimte hebt, dan kost vloer- of bodemisolatie niet de wereld. Dak isolatie is ook niet heel duur. Maar als de zolder een als leefruimte gebruikt wordt, dan gaan er wel een hoop kosten zitten in het opnieuw afwerken van alles.
Er is geen kruipruimte aanwezig. Beneden ligt een tegelvloer, daarop isolatiemateriaal en daarop laminaat. Dakisolatie is nog wel iets dat ik overweeg, maar dat is lange baan werk. De zolder wordt nu niet gebruikt als leefruimte (geen vaste trap). Ooit wil ik nog eens een vaste trap maken, de zolder opknappen en dan in één keer goed (inclusief isolatie). Maar daar is nu geen budget voor.
Na isolatie zal je met een circa 5kW warmtebron wel toe kunnen vermoed ik. Als je airco's nu 7kW vermogen kunnen leveren bij een buitentemperatuur van - 10 graden (of 5kW na isolatie), dan kun je in principe dus gasloos verwarmen.
Helder.
Wil je voor hoger comfort toch ook wat minder 'centraal' verwarmen dan de airco's en een lucht-water warmtepomp gebruiken, dan is op de begane grond vloerverwarming (en isolatie) sterk aan te raden. Op de verdieping kun je dan bestaande radiatoren laten mee-pruttelen (al dan niet met ventilatoren er op) en indien nodig de airco als extra warmtebron gebruiken. Of de bestaande radiatoren vervangen voor LTV convectoren.
Zoals aangegeven zie ik een lucht-water warmtepomp nu echt niet zitten vanwege de gigantische kosten en de berg werk die erbij komt kijken. Dan moet beneden de laminaat eruit, de tegelvloer eruit gehakt worden, overal nieuwe radiatoren, infrasen vloerverwarming etc. En dan denk ik dat het bestaande leidingwerk ook nog eens niet geschikt is. Afgezien van het feit dat ik daar nu echt niet op zit te wachten, is daar ook helemaal geen geld voor.

Vandaar dat ik dus zelf neig naar een kleine 100l warmtepompboiler, zodat ik toch kan besparen en niet gelijk een kostenpost van €10-15k voor mijn neus krijg.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
WPB van 100l?

Niet een Atag lydos hoop ik? Die zou ik direct op MP gooien als het ding me gegeven zou worden. Neem een knappe, zie WPB topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:26
Gewoon doen die warmtepompboiler - wel een goede kiezen inderdaad. Dan gas opzeggen en ik zou echt alvast de zolder isoleren - afwerking hoeft niet per se nu, met 12 cm B-keus PIR ben je rond de 1000 euro klaar - dat heb je er zo weer uit. Mensen vergissen zich altijd in de hoeveelheid warmte die via het dak verdwijnt. Het kiert daar meestal, en ook al vriest het daar niet, een paar graden (1-2) temperatuurverschil met de verdieping eronder geeft al een enorm warmteverlies (zeker een betonnen vloer geleidt als een gek).

En dan kijken of de airco bevalt, ik heb het hier gecombineerd met een lucht/water klein warmtepompje omdat ik in de winter niet de hele tijd het geluid van de airco wilde, maar dat is eerlijk gezegd een luxeprobleem - die warmtepomp kostte netto ook maar 2500 euro, dus het hoeft niet zo duur te zijn.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Ik denk dat je je verkijkt op kosten van dakisolatie... Dat ligt meestal tegen 25 euro per m2. (Of wat goedkoper als je het zelf doet).

Laten we voor het gemak zeggen dat je dak ongeveer 2 meter hoog is... Dan is je dak (uitgaande van plattegrond bovenverdieping) 2x3.2x7.2 = 47.2 m2 ... Reken even 50m2

50 x 25 = 1250 euro en je bent klaar met zeer goed geïsoleerd dak.

Doe je het zelf dan halveren de kosten....

• Sjamo
Wij zijn ongeveer dezelfde route gegaan in ons huis uit '57.

We zijn begonnen met isolatie spouwmuur en vloer. Hebben panelen laten leggen en airco laten plaatsen, ook 3.
Wij zijn eerst een winter gaan kijken hoe dat beviel, met de thermostaat van onze cv op 10 graden.

Na die winter was hier de conclusie dat het goed beviel, maar dat wanneer het koud was de ventilatie (raamroosters) een probleem vormde in combinatie met de airco. Of we hadden tocht en moesten veel verwarmen, of we moesten roosters sluiten en de co2 liep op. Wij hebben toen gekozen voor een decentrale co2-gestuurde ventilatie-unit met warmte terugwinning in de woonkamer (waar het meeste verwarmd wordt). Dat werkt hier goed.

We merkten dat kou van zolder meer een "probleem" wetd. We hebben omze zolder zelf geïsoleerd. Dat gaf geen (grote) besparing hier maar wel een groot verschil in comfort.

Verder hebben we na die winter besloten ook voor warm water en koken elektrisch te gaan. Wij hebben hier gekozen voor een warmtepompboiler op zolder voor de douche (200ltr). We hebben deze gecombineerd met een spaardouche waarmee het verbruik van water per minuut voor douchen terugliep van 9 naar 5,5ltr per minuut. Deze wpb voldoet voor ons (2 personen waarvan 1 lang doucht) zeer riant. Beneden in de keuken was een kleine wpb gepland maar de levering daarvan liep mis. Wij hebben toen gekozen voor een 30ltr eboiler voor de keuken. Dat werkt erg goed hier, maar met name de eboiler heeft de potentie een erg hoog verbruik te hebben. We hebben dat hier nu ingeteugeld door de temperatuur te verlagen.

Wij hebben een houtkachel als backup, maar gebruiken deze zelden.

Wij zijn erg blij met onze keuzes hier, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn voor wie dit niet voldoende comfort biedt. Het is heel anders dan verwarmen met radiatoren en een cv. Ik zou echt goed de tijd nemen alvorens de radiatoren weg te halen oid.

Succes :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:16
JBtL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:13:
Gewoon doen die warmtepompboiler - wel een goede kiezen inderdaad. Dan gas opzeggen en ik zou echt alvast de zolder isoleren - afwerking hoeft niet per se nu, met 12 cm B-keus PIR ben je rond de 1000 euro klaar - dat heb je er zo weer uit. Mensen vergissen zich altijd in de hoeveelheid warmte die via het dak verdwijnt. Het kiert daar meestal, en ook al vriest het daar niet, een paar graden (1-2) temperatuurverschil met de verdieping eronder geeft al een enorm warmteverlies (zeker een betonnen vloer geleidt als een gek).
jaren 80 heeft al pur buiten op dakbeschot dus PIR binnen kan dan niet. Maar wel dat dak isoleren idd, je verliest 30% van je warmte door je dak.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 04-07-2023 06:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-11 15:09
Kritische vraag die misschien budget vrij kan maken: heb je wel allemaal nieuwe kozijnen nodig of alleen nieuw hr++ glas? Hr++ glas kan normaal in dezelfde kozijnen als je oude dubbel glas.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 05:10:
Wij zijn erg blij met onze keuzes hier, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn voor wie dit niet voldoende comfort biedt. Het is heel anders dan verwarmen met radiatoren en een cv. Ik zou echt goed de tijd nemen alvorens de radiatoren weg te halen oid.
Ook voor volgende bewoners, ik weet niet hoe lang TS van plan er is te blijven wonen, maar ik zou niet snel een huis kopen wat alleen airco's als verwarming heeft. En aan de ene kant is niet functionele radiatoren laten hangen apart, aan de andere kant als dat betekend dat een volgende bewoner een nieuwe hybride CV koopt, en alles weer 'normaal' heeft, kan dat wel een dingetje zijn.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je hebt een mooie analyse gedaan, goed werk! Een paar vraagjes/puntjes:
* Wat zijn voor jou de redenen om van het gas af te willen? Gaat het puur om geld, is het uit ideologische redenen (co2, groningen, rusland) of is het om niet afhankelijk te zijn van een warmtenet? Of misschien om je (over)productie van zonnepanelen te gebruiken?
* je geeft een paar keer aan dat een warmtepomp duur is. Dat is te kort door de bocht. Een warmtepomp is duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Overigens, zonder vloerverwarming (of in elk geval ltv) is het geen goed idee, dus je conclusie is wel juist.

Ik denk dat je eigenlijk zelf al geconcludeerd hebt dat het niet zo gemakkelijk is om helemaal van het gas af te gaan. Dus als ik jou was zou ik eerst verder gaan met isoleren, maar vooral niets doen wat later een warmtepomp in de weg zou zitten. De enige alternatieven zijn airco's, warmtenet of biogas. Maar die hebben hun eigen nadelen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich is er niets mis met het plan. Een warmtepompboiler zou ik wel in een afsluitbare ruimte doen.
De kleinere units (Arotherm 150 bv) kunnen meestal het enkele 125mm gat van de ketel hergebruiken (al ga je daar niet de zuinigheidswedstrijd mee winnen is dat al veel beter dan de Lydos 'hybride' binnen/binnen unit).

Een alternatief kan een los boilervat met een kleine (binnen?)monoblock zijn, die dan ook je radiatoren op 40°C houdt tegen koudeval. Zie het warmtepomp FAQ topic voor meer tips.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Ook voor volgende bewoners, ik weet niet hoe lang TS van plan er is te blijven wonen, maar ik zou niet snel een huis kopen wat alleen airco's als verwarming heeft. En aan de ene kant is niet functionele radiatoren laten hangen apart, aan de andere kant als dat betekend dat een volgende bewoner een nieuwe hybride CV koopt, en alles weer 'normaal' heeft, kan dat wel een dingetje zijn.
Ik ook niet, ik sta al iets meer open ervoor dan een paar jaar geleden (drie jaar geleden en huis gekocht en die sloeg ik echt over) maar nog niet helemaal. Je kan het ook altijd nog gebruiken met een andere bron dan gas in de toekomst (pellets is even hip geweest, maar lijkt me ook niet echt de oplossing).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

Als de zolder meer een afgesloten vliering is met een vlizo trap of zo dan rol je daar wat 10 cm dik steenwol of glaswol over de vloer uit.
Snel klaar en low budget.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:34
wjjkoevoets schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:14:
- Geen lage temperatuur radiatoren
- Geen geschikte leidingen (lijkt 20mm te zijn)
Alle radiatoren zijn LTV radiatoren als je er maar genoeg van hebt en/of ze groot genoeg zijn. Hier ook alles op 20mm standleiding. In de overstap van CV naar L/W WP heb ik twee radiatoren op mijn zolder kantoortjes vervangen (T10 naar T22) en een extra radiator opgehangen (T22) in het washok waar ook de WPB staat. Voor de rest hangt alles er nog zoals in het CV tijdperk. Dat gaat in een jaren '30 nageïsoleerd huis met 5kW tot ongeveer ~ -4 prima. Ook de reden dat ik mijn 5kW wil vervangen door een 9kW om dat laatste zetje nog te kunnen geven. Maar ik ben al lang blij dat ik mijn 5kW van het gas af ben. Scheelt een hele hoop geld en is een stuk comfortabeler. Die koude dagen vang ik nu op met een elektrische radiator.

-4 is overigens in dit deel van het land al vrij zeldzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2023 10:11 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• n8tur3
  • Laatst online: 14-11 23:14
Je hebt naar het verbruik van afgelopen winter gekeken. Wat als het richting elfstedenweer gaat? Dan had had ik het gas wel degelijk nodig met je huidige isolatie. Goede spouw- , zolder- en vloerisolatie is enorm comfortverhogend en gebruiksverlagend bij een airco verwarming. Mijn laminaat is nu 's winters niet meer steenkoud.

• Ivow85
Jan2023 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:22:
Als de zolder meer een afgesloten vliering is met een vlizo trap of zo dan rol je daar wat 10 cm dik steenwol of glaswol over de vloer uit.
Dan zou ik eerder kiezen voor PIR oid. Kun je er vervolgens nog OSB platen (los) op leggen en dan is de vliering bruikbaar als opslag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Nilvo
  • Laatst online: 16:39
Nadeel is wel dat je muren een hele grote koudebrug vormen met eventueel schimmelvorming etc. als gevolg. Het is in die zin beter je buitenschil te ontkoppelen van de binnenschil door isolatie.
Anderzijds wel mee eens dat het een hele eenvoudige slag is om het 80% beter te krijgen zonder veel moeite.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12

Tazzios

..

Indien je een oud huis met natuurlijke ventilatie gaat isoleren is het belangrijk dat je actief gaan ventileren.
Mogelijk kun je een een afzuiging met warmtepomp nemen om zo je warmtapwater te realiseren.

Verwijderd

Ik vind dit enorm interessant topic vooral SWW vraagstuk, reacties van OP ook doorgenomen even vraagje waarvan ik niet weet of deze relevant maar zag alleen reactie op L/W WP te duur is maar specifiek voor SWW namelijk is warmtepomp boiler sowieso wel realistisch dat nog zo’n extra buitenunit unit (edit: of gat richting dak/buitenmuur) wel gaat passen?

Mocht je uitgebreid ruimte hebben dan is dat mooi meegenomen, zelf heb ik beperkt ruimte en hik ik ook tegen grote investering aan (vloerverwarming L/W WP + buitenunit) helaas beperkte buitenruimte waardoor nog prakkeseren ben om COP 1 elektrische boiler te nemen maar wel met WTW op douche waarmee wel nu al kan besparen op van gas af te zijn (en PV overschot beter kan gebruiken)
https://www.hornbach.nl/c...doorstroomboilers/S25260/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2023 19:08 ]

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 16:55
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:28:
Ik vind dit enorm interessant topic vooral SWW vraagstuk, reacties van OP ook doorgenomen even vraagje waarvan ik niet weet of deze relevant maar zag alleen reactie op L/W WP te duur is maar specifiek voor SWW namelijk is warmtepomp boiler sowieso wel realistisch dat nog zo’n extra buitenunit wel gaat passen buiten?

Mocht je uitgebreid ruimte hebben dan is dat mooi meegenomen, zelf heb ik beperkt ruimte en hik ik ook tegen grote investering aan (vloerverwarming L/W WP + buitenunit) helaas beperkte buitenruimte waardoor nog prakkeseren ben om COP 1 elektrische boiler te nemen maar wel met WTW op douche waarmee wel nu al kan besparen op van gas af te zijn (en PV overschot beter kan gebruiken)
https://www.hornbach.nl/c...doorstroomboilers/S25260/
Er zijn toch veel warmtepompboilers zonder buitenunit? Die hebben enkel één of twee slangen naar buiten voor aanvoer/afvoer lucht. Dat is het type dat ik op het oog heb als verwarmen met airco's bevalt en we idd op die manier van het gas af gaan. Nog een buitenunit erbij is voor ons ook verre van ideaal.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:02
Heel interessant vraagstuk. Wij zitten hier zelf ook met deze vraag.

Wij verwarmen momenteel met de airco. Huis gebouwd in 1967. Op één slaapkamer, de garage, badkamer en de gang na worden de radiatoren niet meer gebruikt. Alleen voor warm water en de genoemde ruimtes zou je een kleine warmtepomp met SWW-mogelijkheid willen hebben. Bestaat zoiets ook?

Verwijderd

TheCory schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Er zijn toch veel warmtepompboilers zonder buitenunit? Die hebben enkel één of twee slangen naar buiten voor aanvoer/afvoer lucht. Dat is het type dat ik op het oog heb als verwarmen met airco's bevalt en we idd op die manier van het gas af gaan. Nog een buitenunit erbij is voor ons ook verre van ideaal.
offtopic:
Goed punt heb a.h.v. scherpe opmerking comment geedit, probleem in ieder geval bij mijn situatie overigens gelijk zowel met aan-/afvoer als buitenunit

• Ivow85
TwingyTwingy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:10:
Heel interessant vraagstuk. Wij zitten hier zelf ook met deze vraag.

Wij verwarmen momenteel met de airco. Huis gebouwd in 1967. Op één slaapkamer, de garage, badkamer en de gang na worden de radiatoren niet meer gebruikt. Alleen voor warm water en de genoemde ruimtes zou je een kleine warmtepomp met SWW-mogelijkheid willen hebben. Bestaat zoiets ook?
Ja, er bestaan warmtepompen met een verwarmingsvermogen vanaf 3 a 4 kW.
Moet je alleen eerst wel even nagaan of je op een ijsdag met matige tot strege nachtvorst de genoemde ruimtes ook voldoende warm kunt houden bij een aanvoertemperatuur van 40 a 45 graden.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:24

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik heb bijna soortgelijke etappes uitgevoerd in het begin van onze nieuwe woning en uiteindelijk het volgende gedaan

- Verwijderen radiatoren
- Isoleren spouw en kruipruimte
- Zelf isoleren van keuken en bergzolders (enkelsteens, dus zelf spouw gemaakt icm EPS isolatie en afwerken met gipsplaten)
- koken op inductie
- 200L WPB en CV verwijderd
- infrarood vloerverwarming in keuken en overloop
- Infrarood panelen in gang, toilet, kleding kamer, kantoor en badkamer (met handdoekrek) ivm met verwijderen radiatoren en tegengaan vocht/schimmel
- Airco 3.5kw in kamer en 2kw in slaapkamer
- 16 zonnepanelen (405) ter vervanging van bestaande (13 x 275)

Verbruik is om en nabij de 6000KwH inclusief regulier gebruik. Per 11-7 stappen wij over op Dynamisch Energie contract en 11-7 gaat de opzegging voor gas actief worden.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:24

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]
Persoonlijk denk ik dat als je alternatieven hebt voor radiatoren op specifieke locaties om vochtproblemen tegen te gaan dat de meeste mensen geen issues hebben (laat staan merken) dat we t een CV-ketel is voor verwarming, koken en-of warm water zoals in de badkamer omdat je dit doet middels airco, infrarood panelen, inductie en-of een warmtepompboiler al dan niet icm zonnepanelen.

Uiteraard is (goed) isoleren (vloer, spouw en dak) en HR++ wel een must om op deze manier te kunnen verwarmen en het aangenaam te krijgen.

Onderschat niet de wens van veel mensen om weinig tot geen investeringen te hoeven doen om meer onafhankelijk te zijn/worden van gas als ze op zoek zijn naar een nieuwe woning ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de vele, inhoudelijke reacties. Ik ga mijn best doen om zo goed mogelijk te reageren op alle opmerkingen. Excuses dat het wat langer geduurd heeft.

Motivatie
KabouterSuper schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:38:
Je hebt een mooie analyse gedaan, goed werk! Een paar vraagjes/puntjes:
* Wat zijn voor jou de redenen om van het gas af te willen? Gaat het puur om geld, is het uit ideologische redenen (co2, groningen, rusland) of is het om niet afhankelijk te zijn van een warmtenet? Of misschien om je (over)productie van zonnepanelen te gebruiken?
[...]

MSXBas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:56:
Kritische vraag die misschien budget vrij kan maken: heb je wel allemaal nieuwe kozijnen nodig of alleen nieuw hr++ glas? Hr++ glas kan normaal in dezelfde kozijnen als je oude dubbel glas.
Ik wil zorgeloos wonen. Dat gas eruit moet is een kwestie van tijd dus ik wil nu al kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik hoef nu geen overhaaste beslissingen te maken. Het financiële aspect speelt ook zeker een grote rol.

Zoals je zelf aangeeft wil ik omwille van financiële redenen ook niet vast zitten aan een warmtenet. Ik heb PV overschot en kan dat hopelijk op deze manier beter inzetten (De panelen zijn in de voorlaatste week van februari gelegd met tot nu 2011kWh overschot). In de anderhalve week van februari dat de panelen lagen hebben ze toch 78kWh opgewekt. Als een gedeelte daarvan naar verwarmen kan gaan dan is dat mooi meegenomen.

Wat mij triggerde waren de vastrechtkosten, omdat die nu in de warme maanden hoger liggen dan de kosten van verbruik. En als verwarmen zoals voorgenomen lukt, dan blijft dat ook zo.

Om de kwestie kozijnen te adresseren; de huidige kozijnen zijn door de vorige bewoonster niet/slecht onderhouden. Het schilderwerk is ook duidelijk niet door een professional gedaan en moet ook "gerepareerd" worden. Daarnaast moet al het kapot glas vervangen worden. Als ik een schilder en glasboer moet laten komen dan ben ik ook een smak geld kwijt. De schilder is een grote terugkerende kostenpost.

Kozijnen vervangen = Grote investering, lage terugkerende kosten.

@Sissors maakt hier een goede opmerking en dat is er eentje waar ik wel mee zit. Voor de beeldvorming; ik ben begin 30 en single. Ik wil hier absoluut niet weg (het was niet makkelijk om een huis te kopen...), maar ik weet niet wat de toekomst brengt. Een huis verkopen zonder centrale verwarming met de radiatoren er nog in voelt inderdaad ook niet goed. Ik zie alleen erg op tegen de kosten en de hoeveelheid werk van een gasloze centrale verwarming.

Als ik zelf prima uit de voeten kan met aircondtioners, waarom zou ik dan geld, tijd en moeite steken in een gasloze CV oplossing voor de volgende bewoners?

-------------------------

LTV, centrale verwarming met een warmtepomp
KabouterSuper schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:38:
* je geeft een paar keer aan dat een warmtepomp duur is. Dat is te kort door de bocht. Een warmtepomp is duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Overigens, zonder vloerverwarming (of in elk geval ltv) is het geen goed idee, dus je conclusie is wel juist.

Ik denk dat je eigenlijk zelf al geconcludeerd hebt dat het niet zo gemakkelijk is om helemaal van het gas af te gaan. Dus als ik jou was zou ik eerst verder gaan met isoleren, maar vooral niets doen wat later een warmtepomp in de weg zou zitten. De enige alternatieven zijn airco's, warmtenet of biogas. Maar die hebben hun eigen nadelen.
En dan kijken of de airco bevalt, ik heb het hier gecombineerd met een lucht/water klein warmtepompje omdat ik in de winter niet de hele tijd het geluid van de airco wilde, maar dat is eerlijk gezegd een luxeprobleem - die warmtepomp kostte netto ook maar 2500 euro, dus het hoeft niet zo duur te zijn.
Proton_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:40:
Een alternatief kan een los boilervat met een kleine (binnen?)monoblock zijn, die dan ook je radiatoren op 40°C houdt tegen koudeval. Zie het warmtepomp FAQ topic voor meer tips.
CurlyMo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Alle radiatoren zijn LTV radiatoren als je er maar genoeg van hebt en/of ze groot genoeg zijn. Hier ook alles op 20mm standleiding. In de overstap van CV naar L/W WP heb ik twee radiatoren op mijn zolder kantoortjes vervangen (T10 naar T22) en een extra radiator opgehangen (T22) in het washok waar ook de WPB staat. Voor de rest hangt alles er nog zoals in het CV tijdperk. Dat gaat in een jaren '30 nageïsoleerd huis met 5kW tot ongeveer ~ -4 prima. Ook de reden dat ik mijn 5kW wil vervangen door een 9kW om dat laatste zetje nog te kunnen geven. Maar ik ben al lang blij dat ik mijn 5kW van het gas af ben. Scheelt een hele hoop geld en is een stuk comfortabeler. Die koude dagen vang ik nu op met een elektrische radiator.

-4 is overigens in dit deel van het land al vrij zeldzaam.
Ivow85 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:24:
[...]

Ja, er bestaan warmtepompen met een verwarmingsvermogen vanaf 3 a 4 kW.
Moet je alleen eerst wel even nagaan of je op een ijsdag met matige tot strege nachtvorst de genoemde ruimtes ook voldoende warm kunt houden bij een aanvoertemperatuur van 40 a 45 graden.
Hier zie ik toch wat interessante opmerkingen tussen staan. Ook dank voor de verwijzing naar de warmtepomp FAQ.

Uitgaande van bovenstaande opmerkingen en wat er o.a. beschreven staat in de warmtepomp FAQ:
Warmtepomp FAQ:
Ook een ouder huis dat nageïsoleerd is, maar nog de oorspronkelijke radiatoren heeft, kan heel goed geschikt zijn voor een warmtepomp. Door de overcapaciteit in het afgiftesysteem is vloer- of wandverwarming vaak niet eens nodig.
Isolatie vermindert de warmtebehoefte en is dus daarom altijd wel een goed idee, maar levert niet altijd de meeste besparing per geïnvesteerde euro.
Isolatie even buiten beschouwing gelaten (dat komt zometeen) en alleen kijkend naar de radiatoren, dan is er misschien toch iets mogelijk met een warmtepomp als CV oplossing? Het niet hoeven leggen van vloerverwarming zou echt een big win zijn.

Zoals ik in mijn TS aangeef, lukt het verwarmen met een aanvoertemperatuur van 65C goed. De woonkamer is dan echt binnen een half uur al een stuk warmer.

Begane grond:
Woonkamer achterzijde: 175x40 cm met lamellen (type 22?)
Woonkamer voorzijde: 175x40 cm zonder lamellen (type 20?)
Gang: 60x90 cm met lamellen (type 22?)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ffRx2VE.png

Achter:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hVryvTW.png

Gang:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nuYYQ5t.png

Bovenverdieping:
Kantoor: 80x60 cm zonder lamellen (type 20?)
Slaapkamer: 100x60 cm zonder lamellen (type 20?)
Opslag: 60x60 cm plat en zonder lamellen (type 10?)
Badkamer: 60x110 cm (type handdoek radiator :+)

Kantoor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JhDq2b5.png

Opslag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nZyHb1i.png

De leidingen naar de radiatoren lijken overal minimaal 20mm te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9bVurRP.png

Gedachte Experiment: Isolate buiten beschouwing latende (dat komt zometeen) en alleen kijkend naar de radiatoren, is er dan toch LTV mogelijk met een warmtepomp als CV oplossing? Stel we vervangen de radiatoren in de woonkamer met type 33 (of in ieder geval de radiator voor met een type 22). Boven vervangen we die in het kantoor met een 100x60 cm type 22 en in de opslag hangen we een 80x60 cm type 22. Voor de badkamer moet dan ook nog iets geschikts gevonden worden. Ik vraag me af of we dan weg zouden komen met een aanvoertemperatuur van 45C of zelfs 40C. Zou dit überhaupt kunnen of zie ik weer iets over het hoofd?

De woonkamer, slaapkamer en kantoor zijn immers ook uitgerust met de airconditioning units. Met de warmte afgifte van de units hoeft de warmtepomp minder hard te werken en vice versa. Of reken ik mezelf nu te gemakkelijk rijk?

Het klinkt best aanlokkelijk om een niet al te zware warmtepomp te combineren met geschikte radiatoren op deze manier.

Maar dan komen we wel op het volgende puntje uit...

------------------------------

Isolatie
99ruud99 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:17:
Ik denk dat je je verkijkt op kosten van dakisolatie... Dat ligt meestal tegen 25 euro per m2. (Of wat goedkoper als je het zelf doet).

Laten we voor het gemak zeggen dat je dak ongeveer 2 meter hoog is... Dan is je dak (uitgaande van plattegrond bovenverdieping) 2x3.2x7.2 = 47.2 m2 ... Reken even 50m2

50 x 25 = 1250 euro en je bent klaar met zeer goed geïsoleerd dak.

Doe je het zelf dan halveren de kosten....
Sjamo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 05:10:
Wij zijn ongeveer dezelfde route gegaan in ons huis uit '57.

We zijn begonnen met isolatie spouwmuur en vloer. Hebben panelen laten leggen en airco laten plaatsen, ook 3.
Wij zijn eerst een winter gaan kijken hoe dat beviel, met de thermostaat van onze cv op 10 graden.
(...)

We merkten dat kou van zolder meer een "probleem" wetd. We hebben omze zolder zelf geïsoleerd. Dat gaf geen (grote) besparing hier maar wel een groot verschil in comfort.
No Hands schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:33:
[...]

jaren 80 heeft al pur buiten op dakbeschot dus PIR binnen kan dan niet. Maar wel dat dak isoleren idd, je verliest 30% van je warmte door je dak.
Ivow85 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Dan zou ik eerder kiezen voor PIR oid. Kun je er vervolgens nog OSB platen (los) op leggen en dan is de vliering bruikbaar als opslag.
Isoleren, isoleren, isoleren dus!

Vloerisolatie: Dit gaat gewoon niet gebeuren op korte of midellange termijn. Ik ga niet al mijn meubels het huis halen, de laminaat eruit halen, de tegevloer uithakken, isoleren en alles weer terug in orde maken. Er is geen kruipruimte, ik kan niet onder de vloer komen. Ik voel geen enkele motivatie om hier aan te beginnen.

Dakisolatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OGyieYO.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RWdQ3iS.png

Ik zie prijzen genoemd worden van <=€1500. Dat is een stuk minder dan ik zelf had ingecalculeerd (en wat mij eerder verteld werd). Als het inderdaad voor relatief weinig kan wil ik deze weer op de to-do lijst zetten. Als ik het goed begrijp kan je hier eenvoudig isolatieplaten tegen monteren?

Dat kansloze dakraam mag van mij overigens ook compleet weg. Dat lijkt me helemaal een warmteverlies monster.

Grappig overigens dat @Sjamo meldt dat het voornamelijk een verbetering in comfort geeft. Zoiets heeft iemand anders mij ook al aangegeven toen ik het huis net gekocht had, maar ik was toen nog niet zo met dit alles bezig.

@Jan2023 maakt daarnast nog een interessante opmerking. Ik zit eigenlijk niet te wachten op een tijdelijke oplossing, maar zou het ook niet effectief zijn om de vloer van de zolder te isoleren met een vorm van permanente isolatie? Ik ben niet bekend met vloerisolatie, dus ik weet niet of dit ook kan. @Nilvo geeft aan dat dit geen goed idee is?

Gevels:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iWgtTbL.png

Bij mijn weten zit er momenteel glaswol tussen de spouwmuren (tenminste die aan de voor en achterzijde van de woning). Ik weet niet of ik hier nog iets mee kan wat ook daadwerkelijk de moeite is. Ik heb hier een aantal mensen over gesproken en eigenlijk geven ze allemaal dat het niet de moeite is om hier geld in te steken.

Ik lees online sowieso ook tegenstrijdige verhalen. Persoon A zegt je moet X gebruiken om het op te vullen. Persoon B zegt vooral niet doen, want vocht o.i.d.

Ramen/Kozijnen:
De oude jaren 80 houten kozijnen worden in het najaar allemaal vervangen door nieuwe kunstof kozijnen met nieuw glas. Zou dus OK moeten zijn.

Ventilatie:
Misschien niet direct isolatie-gerelateerd, maar ik wil het toch nog even vermelden. Er worden namelijk ook terecht opmerkingen gemaakt over dit onderwerp. Ik moet eerlijk bekennen dat ik (bij mijn weten) nog nooit in een huis gewoond heb met enige vorm van mechanische ventilatie. Voor mij is dit al helemaal een abstract iets.

Ik zou ook niet weten hoe ik buizen door een bestaand huis zou moeten trekken? Zal ook wel niet goedkoop zijn.

Warmtepompboiler
Ronald schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:11:
WPB van 100l?

Niet een Atag lydos hoop ik? Die zou ik direct op MP gooien als het ding me gegeven zou worden. Neem een knappe, zie WPB topic
Gewoon doen die warmtepompboiler - wel een goede kiezen inderdaad.
Proton_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:40:
Op zich is er niets mis met het plan. Een warmtepompboiler zou ik wel in een afsluitbare ruimte doen.
De kleinere units (Arotherm 150 bv) kunnen meestal het enkele 125mm gat van de ketel hergebruiken (al ga je daar niet de zuinigheidswedstrijd mee winnen is dat al veel beter dan de Lydos 'hybride' binnen/binnen unit).

Ik heb nog geen specifieke warmtepompboiler op het oog. Ik dacht dat 100l geschikt was voor mijn woning, maar als het 200l moet zijn dan is dat ook prima. Ik wilde eerst wel eens weten of het überhaupt een goed idee was. Voor mij is een investering in een warmtepompboiler net als een investering in de CV. Je wil een goed apparaat dat lang mee gaat en voldoende capaciteit heeft. Mocht ik besluiten zo'n apparaat aan te schaffen, dan wil ik zeker geen prut apparaat.

Nog een buitenunit aan de gevel gaat lastig worden vrees ik, maar een monoblock achtige oplossing lijkt me wel te doen? Ik zit dan alleen wel met de verbinding met buiten, het dak zelf ligt helemaal vol met panelen.

Overwegingen
Ik ben heel erg benieuwd of mijn hersenspinsels m.b.t. de radiatoren enigszins hout snijdt. Als dat te combineren is met de nieuwe kozijnen, glas en isolatie van de zolder zou het dan genoeg kunnen zijn? Laat de lucht/lucht warmtepompen maar de "heavy lifting" doen met bijval van een kleine lucht/water warmtepomp. Dat blijft toch een beetje giswerk? Ik kan moeilijk radiatoren vervangen en hopen dat het deze winter minimaal twee dagen -10C wordt om te kijken of LTV mogelijk is. Beetje zonder van het geld!

Warmtepompboiler lijkt me wel een no-brainer en DE SWW oplossing. Hoewel het geen oplossing is voor het loskomen van de gas vraagstuk is, is het wel een belangrijke stap.

Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met ventilatie en de overige isolatie.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Stel je isoleert het dak, (dat verdient zich sowieso terug, ook als je niet van gas fa gaat).
Vervolgens vervang je de voor verwarming (ik zou meteen een te grote pakken).

Zet je cv ketel voor verwarming op 40*C aanvoer temperatuur.

Volgend jaar maart rapporteer je of het prima te doen was.

Heb je halverwege februari toch te koud, dan weet je dat je nog niet klaar bent om van gas te gaan, meer isolatie / grotere verwarming(-safgifte) is dan noodzakelijk.

Verwijderd

Handig zo’n fijn opgezette post met tussen samenvatting per kopje

Specifiek over haalbaarheid van behoud radiatoren wij hebben hier afgelopen herfst centrale verwarming systeem geüpgrade met zelfbouwsysteem ventilatoren, in de woonkamer hebben we nu twee radiatoren met lage Jaga modellen vervangen omdat en goedkoop is en met ventilatoren convectie de aanvoer temp van 65 naar 40 kregen (zonder isolatiestappen nog!) hier topic vol over zelfbouw/kant-en-klaar: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen daarmee ons gasverbruik afgelopen stookseizoen 42% lager.

Wat betreft overige kopjes volg ik vol interesse de reacties, voor de WP boiler zou ik ook even kijken hoeveel ruimte (en je fundering) er is voor afmeting van 100L of 200L en gewicht wat meebrengt. In ieder geval is altijd WTW op doucheafvoer een directe winst al en met WP boiler en rekt het meteen je capaciteit qua warm douchewater op en bespaart

• Ronald
@wjjkoevoets
Voor de radiatoren: gooi ze door de afgifte calculator van Radson. 45/40/20 is een beetje het doel voor maximum water temperatuur.
Hoger kan met een r290/propaan pomp, maar dan heb je kans dat het niet goedkoper stoken is. Dat kan echter een tussenstap zijn voor uitvoeren isolatie en vervangen afgifte.

Vergeet de t#0, die doen zo goed als niets en zullen sowieso vervangen moeten worden.

T22/33 kun je boosten met fans. Zie zelfbouw DBE topic en heatbooster topic.

Als je woning met 65 snel opwarmt, zal je warm kunnen houden met minder. Met een warmtepomp gebruik je geen tot minimaal nachtverlaging, waardoor je dus met lagere temperatuur werkt. Bij warmtepomp is dat efficiënter ondanks hoger nacht verlies.

Glas: zorg dat het met triple glas gedaan wordt. Het relatief weinig extra en halveert verlies door het glas nog eens.

Dak: goed kijken naar constructie. Niet alle materialen zijn geschikt. Je wil geen vocht ophoping krijgen.

Dat, en warmteverlies woning kun je redelijk modelleren met ubakus uwert rechner. Ook met de te nemen isolatie maatregelen.

Vloer: zonder vloerverwarming is vloer isolatie minder van belang. Niet te druk om maken.

Uiteindelijk is het van belang dat afgifte in balans is net verlies. Airco’s zijn goed in afgifte, dus dat kan optie zijn om mee te nemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het is even stil geweest, maar ik ben dit topic zeker niet vergeten. Het is balen dat het met een buitentemperatuur van 26C zo lastig meten is op winterse condities. Het doel is om in ieder geval aankomende winter zoveel mogelijk data te verzamen en te experimenteren om te kijken wat wel en niet kan. Ik denk ook niet dat ik momenteel veel kan toevoegen vanuit mijn kant, echter...

---------------

Ninja edit:
No Hands schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:33:
[...]

Ik denk inderdaad dat er purplaten op liggen.

---------------
99ruud99 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:44:
Stel je isoleert het dak, (dat verdient zich sowieso terug, ook als je niet van gas fa gaat).
Vervolgens vervang je de voor verwarming (ik zou meteen een te grote pakken).

Zet je cv ketel voor verwarming op 40*C aanvoer temperatuur.

Volgend jaar maart rapporteer je of het prima te doen was.

Heb je halverwege februari toch te koud, dan weet je dat je nog niet klaar bent om van gas te gaan, meer isolatie / grotere verwarming(-safgifte) is dan noodzakelijk.
Dakisolatie
Ik wil in ieder geval serieus gaan kijken naar dakisolatie. De antwoorden hebben wel duidelijk gemaakt dat hier een hele hoop warmte verloren gaat. Hier moet ik eens goed voor gaan zitten, want ik heb geen idee wat voor isolatiemateriaal er momenteel gebruikt wordt en ik wil geen rottend dak hebben door ophopend vocht.

Het verlagen van de CV temperatuur ga ik deze winter zeker proberen (zij het met de huidige radiatoren). Ik hoop op een paar flink koude dagen. Ik laat dan de airco uit en probeer alleen te verwarmen met een lage aanvoertemperatuur van de CV.
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:50:
Handig zo’n fijn opgezette post met tussen samenvatting per kopje

Specifiek over haalbaarheid van behoud radiatoren wij hebben hier afgelopen herfst centrale verwarming systeem geüpgrade met zelfbouwsysteem ventilatoren, in de woonkamer hebben we nu twee radiatoren met lage Jaga modellen vervangen omdat en goedkoop is en met ventilatoren convectie de aanvoer temp van 65 naar 40 kregen (zonder isolatiestappen nog!) hier topic vol over zelfbouw/kant-en-klaar: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen daarmee ons gasverbruik afgelopen stookseizoen 42% lager.

Wat betreft overige kopjes volg ik vol interesse de reacties, voor de WP boiler zou ik ook even kijken hoeveel ruimte (en je fundering) er is voor afmeting van 100L of 200L en gewicht wat meebrengt. In ieder geval is altijd WTW op doucheafvoer een directe winst al en met WP boiler en rekt het meteen je capaciteit qua warm douchewater op en bespaart
Ik wil liever niet zelf met fans en een fancontroller aan de slag gaan, dat is me iets teveel van het goede. Ik snap overigens wel waarom mensen het doen, want die Jaga LT radiatoren/convectoren zijn wel flink aan de prijs vergeleken met een standaard radiator.

V.w.b. de warmtepompboiler, ik *denk* dat ik hier op zich wel voldoende ruimte voor heb nabij de CV ketel. Wat de maximale vloerbelasting is weet ik niet, maar de zolder heeft een betonnen vloer. Het lijkt me dat hier wel het gewicht van een 200l boiler op mag?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y1UoFr2.png

Douche WTW
Goede opmerking m.b.t. een douche WTW. Hier heb ik ook al voor gekeken, maar ik begrijp niet goed hoe het zit met de installatiemogelijkheden in een bestaande douche. Ik heb momenteel een hoekronde douchecabine van krap 90x90cm. Op de grond kan ik dus al niet veel kwijt en om te gaan breken lijkt me helemaal horror. Ik wil t.z.t. nog wel een vaste trap naar de zolder maken waardoor de wasmachine en droger uit de kleine badkamer (zie schema in de topicstart) weg kunnen. Dan is er ook ruimte voor een nieuwe douchecabine en kan ik mogelijk meteen kijken voor een goede WTW oplossing (ik douche immers ook eigenlijk te lang :+)
Ronald schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:47:
@wjjkoevoets
Voor de radiatoren: gooi ze door de afgifte calculator van Radson. 45/40/20 is een beetje het doel voor maximum water temperatuur.
Hoger kan met een r290/propaan pomp, maar dan heb je kans dat het niet goedkoper stoken is. Dat kan echter een tussenstap zijn voor uitvoeren isolatie en vervangen afgifte.
Interessante tip! Ik heb dit eens gedaan voor alle bestaande radiatoren:

Woonkamer achterzijde 175x40 cm type 22: 2405 W
Woonkamer voorzijde 175x40 cm type 20: 1240 W
Gang 60x90 cm type 22: 1456 W

5101 W

Kantoor 80x60 cm type 20: 761 W
Slaapkamer 100x60 cm type 20: 951 W
Opslag 60x60 cm type 10: 351 W
Badkamer 60x110 cm "handdoek radiator": 1505 W *

3568 W

* Gerekend met 110x60 cm type 20, geen idee of dit matched.

Even kijken of ik jouw verhaal goed begrijp. Stel ik wil de radiator in de woonkamer aan de achterzijde vervangen door een LT radiator/convector dan moet ik dus een radiator hebben die bij een aanvoer van 45C, een retour van 40C en een omgevingstemperatuur van 20C een warmteafgifte van 2405 W kan bewerkstelligen? Dus bijvoorbeeld een Jaga Strada Hybrid STRW.03518021.001ACO?

Afgaande op jouw volgende opmerking:
@wjjkoevoets
Als je woning met 65 snel opwarmt, zal je warm kunnen houden met minder. Met een warmtepomp gebruik je geen tot minimaal nachtverlaging, waardoor je dus met lagere temperatuur werkt. Bij warmtepomp is dat efficiënter ondanks hoger nacht verlies.
Dus mag ik dan zeggen dat ik mogelijk zelfs mag rekenen met minder benodigde warmteafgifte? De calculator van Radson rekent immers met 70C/55C/20C + ik krijg de kamer nu met 65C ook eenvoudig warm = lagere warmteafgifte.

Ik moet van de winter echt hopen op een paar flink koude dagen en gaan meten...
@wjjkoevoets
Vergeet de t#0, die doen zo goed als niets en zullen sowieso vervangen moeten worden.

T22/33 kun je boosten met fans. Zie zelfbouw DBE topic en heatbooster topic.
Die t10 is duidelijk ja, dat zet geen zoden aan de dijk. V.w.b. zelfbouw DBE waar @99ruud99 ook aan refereert, daar ben ik toch wat huiverig voor. Ik wil liever niet zelf gaan zitten knutselen en programmeren. Ook als ik het huis ooit verkoop in de toekomst wil ik liever geen eigen zelfbouw hekkie krekkie spul achterlaten zeg maar :)
@wjjkoevoets
Glas: zorg dat het met triple glas gedaan wordt. Het relatief weinig extra en halveert verlies door het glas nog eens.

Dak: goed kijken naar constructie. Niet alle materialen zijn geschikt. Je wil geen vocht ophoping krijgen.

Dat, en warmteverlies woning kun je redelijk modelleren met ubakus uwert rechner. Ook met de te nemen isolatie maatregelen.

Vloer: zonder vloerverwarming is vloer isolatie minder van belang. Niet te druk om maken.

Uiteindelijk is het van belang dat afgifte in balans is net verlies. Airco’s zijn goed in afgifte, dus dat kan optie zijn om mee te nemen.
Yes, zoals ik tegen @Verwijderd aangeef moet ik eerst eens zien te achterhalen hoe het dak nu geisoleerd is. Ik wil geen wegrottende houtconstructie hebben.

Ik heb al eens een basale warmteverliesberekening gemaakt met de calculator van Bouw Energie voor de woonkamer+keuken. Ik heb toen geprobeerd wat pessimistisch te zijn (slechtste isolatiemateriaal, oud dubbel glas etc.). Volgens mij was de uitkomst iets minder dan 2.5kW aan warmteverlies. Mijn airco moet dit bij -10C nog wel af kunnen vangen. Met LT verwarming erbij zou dit toch peanuts moeten zijn?

Overigens valt er in de gang m.i. ook nog veel te winnen. De voordeur sluit niet goed tenzij ik de knip erop doe (ik moet dan de deur tegen het kozijn aandrukken). Anders voel je de lucht van buiten. In de toekomst wil ik deze inclusief het kozijn ook nog vervangen.

• Ivow85
Wat betreft vloerbelasting op die betonvloer: dat zal geen probleem zijn.

Een grote goed gevulde boekenkast of gewoon een ligbad is op een normale verdiepingsvloer óók geen enkel probleem en komt neer op een vergelijkbare vloerbelasting. In lijn met je trapgat is de vloer het zwakste. Want ter plaatse van je trapgat loopt de wapening niet van zijmuur naar zijmuur.

• Ronald
@wjjkoevoets Heb je de temperaturen correct ingevoerd? Ik kom op 800W voor die 40x175 t22 bij 45/40/20 (De hoogste temperaturen die je wil moeten gebruiken voor knap WP rendement)

T20 zie ik geen optie voor ;-)

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:18:
@wjjkoevoets Heb je de temperaturen correct ingevoerd? Ik kom op 800W voor die 40x175 t22 bij 45/40/20 (De hoogste temperaturen die je wil moeten gebruiken voor knap WP rendement)

T20 zie ik geen optie voor ;-)
Uhh, misschien heb ik het dan verkeerd begrepen? Ik heb mijn bestaande radiatoren ingevuld in de volgende calculator:
https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator

Als ik dan de gegevens invul van de radiator achter in de woonkamer dan kom ik uit op 70/55/20°C warmteafgifte van 2405 W.

Mijn (verkeerde?) interpretatie was dus dat een gelijkwaardige LT Jaga radiator bij 45/40/20°C dan een Jaga Strada Hybrid STRW.03518021.001ACO zou moeten zijn.

• Ronald
Ja maar met WP gaat er geen 70 graden heen ;)

Dus als je afgifte wil bepalen voor de paneel radiatoren dan kun je niet met stradas rekenen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Ronald op 19-08-2023 01:13 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 01:12:
Ja maar met WP gaat er geen 70 graden heen ;)

Dus als je afgifte wil bepalen voor de paneel radiatoren dan kun je niet met stradas rekenen ;)
Ah, nee, ik begrijp dat de aanvoer vanuit een warmtepomp natuurlijk geen 70C is. Dat betekent inderdaad dat bij mijn huidige radiatoren de warmte afgifte natuurlijk flink omlaag gaat als de aanvoer maar 40-45C is. Corrigeer mij als ik het mis heb, maar ik denk dat jij zegt dat ik dus moet kijken naar wat de verwachte warmte afgifte is van de bestaande radiatoren bij 45/40/20. Deze waarde moet ik vervolgens vergelijken met de warmteverliesberekening. Als deze niet in balans is (bijv. warmteverlies is groter dan de warmte afgifte bij 45C) dan krijg ik het huis niet warm met een warmtepomp/CV op 45C.

Ik kan volgens mij bij die afgiftecalculator alleen 70/55/20 opgeven, dus ik weet even niet hoe ik dan kan berekenen wat de afgifte is van de bestaande radiatoren bij een aanvoer van 45C.

Dus ik dacht een stap verder: welke LT radiator/convector kan bij soortgelijke grootte en bij een aanvoertemperatuur van 45C dezelfde warmte afgifte bewerkstelligen als de bestaande radiator bij 70C. Zo kwam ik uit bij de genoemde Jaga.

• Ronald
Calculator instellen op 45/40. Dan toon alle items en opzoeken

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

wjjkoevoets schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:29:

Douche WTW
Goede opmerking m.b.t. een douche WTW. Hier heb ik ook al voor gekeken, maar ik begrijp niet goed hoe het zit met de installatiemogelijkheden in een bestaande douche. Ik heb momenteel een hoekronde douchecabine van krap 90x90cm. Op de grond kan ik dus al niet veel kwijt en om te gaan breken lijkt me helemaal horror. Ik wil t.z.t. nog wel een vaste trap naar de zolder maken waardoor de wasmachine en droger uit de kleine badkamer (zie schema in de topicstart) weg kunnen. Dan is er ook ruimte voor een nieuwe douchecabine en kan ik mogelijk meteen kijken voor een goede WTW oplossing (ik douche immers ook eigenlijk te lang :+)
Een staande dwtw komt een verdieping lager dan de badkamer, dus waarschijnlijk in je trapkast of gang. Waar komt het afvoerwater nu naar beneden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:42
Mss is het al eerder benoemd, ik heb niet alles in detail gelezen. Middels deze tabel kun je radiatorcapaciteit bij verschillende aan/retour temperaturen omrekenen

http://energiepionier.nl/...e-temperatuur-verwarming/

Voorbeeld

Een radiator omzetten van 75/65/20 naar 40/35/20 geeft 3,9x minder warmte af

[ Voor 14% gewijzigd door SalexSun op 19-08-2023 09:51 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:41
Tevens kan de boiler hier en daar wat afsnoepen van mijn PV overschot
Verwachte opbrengst 5000-5500kWh per jaar.
Ben je ervan bewust dat dit over een paar jaar niet meer opgaat.
Salderen gaat afgebouwd worden, vanaf 2025 naar 0 in 2030.

Op dat moment is de jaaropbrengst van je zonnepanelen nauwelijks nog relevant. Wat dan belangrijk wordt is het zelf consumeren van je zonne-energie op het moment van opwekken.

Je voelt `m al hangen: zomer zonnepiek energie kan niet meer worden gebruikt om in de winter te verwarmen.

Het zal dan zo werken op moment van opwekken: als je meer opwekt dan je op dat moment verbruikt, dan wordt het overschot teruggeleverd aan het net tegen de dan geldende vergoeding. Op piek-momenten (zonnige zomerdag) is dit best-case een paar centen. Bij dynamische energiecontracten mogelijk zelfs negatief.

Omgekeerd zal je in de winter minder opwekken dan je vraagt. Het tekort wordt dan gewoon ingekocht van het net tegen de dan geldende prijs.

Conclusie: (voorbereiden op) zoveel mogelijk energie zelf gebruiken op moment van opwekken, of opslaan (bijv. WP boilervat, thuisaccu, elektrische auto).
Bij een meerjarenplan als dat van jou niet meer rekenen met jaaropbrengst minus jaarverbruik.

• Sjamo
Mirickle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

[...]

Conclusie: (voorbereiden op) zoveel mogelijk energie zelf gebruiken op moment van opwekken, of opslaan (bijv. WP boilervat, thuisaccu, elektrische auto).
Bij een meerjarenplan als dat van jou niet meer rekenen met jaaropbrengst minus jaarverbruik.
Ik wil daar aan toevoegen de optie van investeren in zonnepanelen en omvormers die juist geschikt zijn voor opbrengst bij minder zon en die de opbrengst bij veel zonkracht juist aftoppen.

Lang is mij verteld dat ik heel dom bezig was dat ik daarvoor meer betaalde dan de standaard goedkope zonnepanelen + omvormers die op hun top draaien in de zomer, maar die in de winter bijna in slaap vallen. Evengoed ben ik nog elke dag blij met deze keuze. Ik zie tot nu toe een, voor mij significant verschil in de "slechte" dagen qua opbrengst.

• Nilvo
@Sjamo, nu ben ik wel benieuwd naar de keuzes die u heeft gemaakt om dit te bereiken. Zou u dat willen toelichten?

• Sjamo
Nilvo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:13:
@Sjamo, nu ben ik wel benieuwd naar de keuzes die u heeft gemaakt om dit te bereiken. Zou u dat willen toelichten?
Wij hebben erg weinig ruimte voor panelen en proberen binnen onze mogelijkheden en met onze beperkte kennis daar het beste van te maken.
Daarnaast is betrekkelijk veel opbrengst op dagen met weinig zon voor ons belangrijk, ook op langere termijn, om zoveel mogelijk opbrengst te halen uit die beperkte m2's juist dan wanneer we het het meest gebruiken.

Voor onze eerste set kozen we 8 panelen van Rec Alpha pure black (gelegd eind oktober '21). Volgens toenmalige informatie erg efficient en gericht op ons klimaat, niet op zeer zonnig klimaat. Dat sprak ons aan.
Dat werd gecombineerd met Enphase micro-omvormers IQ 7+. Deze zouden volgens toenmalige informatie behoorlijk aftoppen, maar juist goed omgaan met situaties met minder licht. Het aftoppen sprak ons aan omdat we in de zomer liever minder terug leveren.
Deze set ligt op zuid met een helling van 33°.

In de praktijk merk ik dat onze jaaropbrengst ondanks aftoppen niet tot nauwelijks onderdoet voor systemen van anderen, en dat onze set in de 2 wintermaanden december en januari vaak het dubbele opbrengt per Wp van wat veel andere systemen lijken op te brengen. Wat dat betreft lijkt dat punt voor ons geslaagd.

Is wat mij betreft de hogere investering de "andere verdeling" financieel gezien waard? Beslist niet. Van de extra investering die dit ons kostte hadden we erg veel kWh's kunnen kopen in de winter. Maar dat was dan ook niet ons doel.

Onze tweede set panelen draaide afgelopen dinsdag voor het eerst volledig.
4x Hyundai 435Wp shingled full black met Enphase IQ8+.
Deze set ligt op een plat dak (schuur), orientatie oost-west met een helling van 20°. Licht gekanteld (5 graden?) richting zuid.

De keuze voor het paneel omdat het goed zou functioneren bij situaties met weinig licht. De omvormer omdat het voor de vorige set erg goed leek te werken, omdat het een bekend en veelgebruikt merk is en omdat het erg makkelijk zelf te installeren is.

Voor wat betreft of ik denk dat het financieel gezien de beste keuze is, net als bij de eerste set, beslist niet.

De tweede set draait nog maar net natuurlijk. In deze tijd (zomer, bijna volle dag bewolkt tot redelijk zonnig) presteert de tweede set qua effientie op 90 tot 101% van de eerste set. De 90% bij meer zonnige dagen, de 101% bij minder zonnige dagen.

Denk ik dat het voor iedereen de beste keuze is, beslist niet.
Maar ik vind dat naast opties als accu's etc voor verbruik in de winter, iets als dit ook genoemd mag worden als aandachtspunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 20-08-2023 07:05 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:01
@wjjkoevoets

Je kunt prima van het gas met een warmtepomp en radiatoren. Buffervat en boiler moet je wel kwijt kunnen.

Rijtjeshuis label C is goed genoeg.

Leidingen en oude radiatoren: met 40 graden aanvoer en 30 retour kun je het prima warm krijgen. De flow is daarbij vergelijkbaar met wat het nu ook is, de oude leidingen zijn dus prima.

Ik zou alle ramen vervangen door dubbel glas, U-waarde 1.0

[ Voor 49% gewijzigd door Knowbody op 20-08-2023 09:19 ]

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Nilvo
@Sjamo, dank voor de reactie. Gezien de TS al panelen heeft voegt het weinig meer toe aan zijn installatie, maar wel belangrijk om te zien dat er in de combinatie warmtepomp en zonnepanelen dus ook keuzes zijn die de combi beter maken.

[ Voor 103% gewijzigd door Nilvo op 20-08-2023 15:00 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het is weer even geleden, maar ik heb weer een kleine update :)
Mirickle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

[...]

Als het ooit door de eerste kamer komt wel ja :+ Dat salderen eindig is ben ik me volledig van bewust hoor. Dat is sowieso aflopend verhaal, wat er ook beslist word.

Toch ben ik erg blij met mijn panelen, want zelfs met dit grauwe weer wek ik op sommige dagen nog altijd meer op dan ik verbruik (ik verwarm intussen al met mijn airco's). Gisteren bijvoorbeeld nog 13kWh opgewekt en voor 4kWh de kamer en keuken warm gestookt tot 21C in een matig geisoleerd huis. En ook nog een mooi overschot van 6kWh. Zelfs op slechte dagen lukt het me vaak nog wel om er 2-4 kWh uit te persen. Alle kleine beetjes helpen en het is sowieso goedkoper dan op gas stoken.

In de zomer kan ik altijd nog de Zuid string lostrekken als er teveel betaald moet worden voor het terugleveren :+ Huis koelen doen we dan wel lekker met de panelen op Noord.

---

Douche WTW
Proton_ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Een staande dwtw komt een verdieping lager dan de badkamer, dus waarschijnlijk in je trapkast of gang. Waar komt het afvoerwater nu naar beneden?
Waar de afvoer naar toe loopt durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. De douchecabinne zelf zit recht boven het trapgat. Ik gok dat de afvoer richting de voordeur gaat en daar naar beneden. De afvoer van de wasmachine zit ook aan die kant namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4q5c8Xr.png
(rood gedeelte is waar de douchecabine zich ongeveer bevindt)

Lijkt me overigens niet superhandig om de pijpen op deze plek naar beneden te laten lopen?

---

Dakisolatie
Ik heb diverse bedrijven langs laten komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn m.b.t. dakisolatie. Ik heb nu eigenlijk meer vragen dan antwoorden.

Zo geeft één partij aan dat de buitenkant hoogstwaarschijnlijk al enige vorm van isolatie heeft, maar dat het niet veel zal zijn. Adviseert om dak volledig te isoleren met PIF folie. Hoe zit het dan met de vochthuishouding?

Andere partij zegt dat ze er niet eens aan beginnen, want midden jaren 80 dak. Er zit zeer waarschijnlijk al isolatie aan de buitenkant, dus er is een reeële kans op schimmel en vochtophoping als er van binnenuit geisoleerd wordt. Ze willen dan ook geen offerte maken. Hij gaf aan dat als ik het toch zou willen, ik het beter zelf kon doen met glaswol. Dampfolie tegen de kap aan en een luchtlaag tussen de glaswol en de kap. Dat zou de kans op schimmel minimaliseren.

Eerlijk gezegd weet ik nou nog altijd niet waar ik goed aan doe. Ik baal er een beetje van dat er veel warmte door het dak verdwijnt en er weinig aan gedaan kan worden.

Zijn er onafhankelijke instanties die een korte inspectie uit kunnen voeren om te kijken wat er nu voor isolatie aanwezig is, zonder meteen een hele bouwtechnische keuring uit te voeren? Ik ga zelf niet op een ladder staan en heb twee linker handen. VEH biedt wel zoiets aan, maar daar moet je weer lid voor zijn. Beetje overdreven voor iets eenmaligs.

Ik heb ook de bouwtekeningen gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iXkcarK.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KhlOpzH.png
---

Spouwisolatie
Dit is helaas een no-go. Er zit glaswol in de spouw, maar de ruimte is echt heel erg beperkt. Op de gemeten plekken was het vaak niet meer dan 2cm. Daarnaast ligt er hier en daar wat puin en cementresten op de bodem.

Al gaf één partij mij, zonder überhaupt te kijken, een offerte om de spouw vol te spuiten met UF-schuim. :') Dat gaan we dus niet doen 8)7

---

Ervaringen airco
Nu het wat kouder aan het worden is, heb ik eindelijk de airco in de woonkamer kunnen testen. Met deze buitentemperaturen moduleert de 3,5kW Toshiba zich regelmatig terug richting haar minimale vermogen bij verwarmen (zo'n 250W). Pruttelt meestal zo rond de 280W. Binnentemperatuur is dan 21C. Ter vergelijking, met gas stookte ik het tot 19C.

Nachtverlaging naar 19C is één groot pendelfestijn, dus 's nachts blijft hij voorlopig uit. In de ochtend is het dan in de woonkamer warmer dan boven waardoor het toch comfortabel aanvoelt. Ik zet hem dan meestal aan op 19C en voordat ik van het werk naar huis rij zet ik hem weer op 21C. Tegen de tijd dat ik thuis ben is het lekker opgewarmd.

Hij is niet zo zuinig of krachtig als de MHIs die op GoT regelmatig voorbij komen, maar vooralsnog gaat het helemaal prima zo!

---

Warmtepompboiler
Ik ben voorzichtig begonnen met de zoektocht naar een Warmtepompboiler en heb inmiddels het eerste bedrijf aangeschreven voor een bezoek/offerte. Met een beetje geluk heb ik dan volgend jaar het SWW probleem opgelost en zijn we weer een stuk dichter bij gasloos.

---

All-electric warmtepomp
Knowbody schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:00:
@wjjkoevoets

Je kunt prima van het gas met een warmtepomp en radiatoren. Buffervat en boiler moet je wel kwijt kunnen.

Rijtjeshuis label C is goed genoeg.

Leidingen en oude radiatoren: met 40 graden aanvoer en 30 retour kun je het prima warm krijgen. De flow is daarbij vergelijkbaar met wat het nu ook is, de oude leidingen zijn dus prima.

Ik zou alle ramen vervangen door dubbel glas, U-waarde 1.0
Die ramen (en kozijnen) zijn inmiddels inderdaad al vervangen. Ik wil het nog wel meten (als het kan deze winter...), maar ik zie links en rechts bevestiging dat het zeker mogelijk moet zijn.

Dit plan gaat overigens voorlopig nog even in de ijskast. Ik wil eerst het SWW probleem oplossen.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Iemand misschien nog tips op bovenstaande post?

Ik zit vooral in mijn maag met het kopje dakisolatie aangezien ik t.z.t graag een vaste trap naar de zolder wil maken, maar als dat één grote warmteverlies gat wordt...

De bouwtekeningen vermelden nergens om wat voor isolatie het gaat, enkel dat het er is en de R waarde.

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
wjjkoevoets schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:34:
Iemand misschien nog tips op bovenstaande post?

Ik zit vooral in mijn maag met het kopje dakisolatie aangezien ik t.z.t graag een vaste trap naar de zolder wil maken, maar als dat één grote warmteverlies gat wordt...

De bouwtekeningen vermelden nergens om wat voor isolatie het gaat, enkel dat het er is en de R waarde.
Hoe is het eigenlijk met je dakpannen? Je hebt er al zonnepanelen op liggen dus daar misschien heb je daar wel naar gekeken.

Door mijn werk heb ik al een paar keer gezien dat bij jaren '80 huizen de betonnen sneldekkers na 35-45 jaar echt wel aan vervanging toe zijn. De goten liggen vaak vol met uitgespoeld gruis en de pannen worden dun. Als dat er toch af moet kan je aan de buitenkant wat doen. Vaak zijn het sporenkappen met glaswol, de waterkerende folie aan de buitenkant stelt meestal niet zoveel meer voor. Als dat er toch af moet kan je aan de buitenkant wat doen aan extra isolatie.

Ik heb bij een klant de open trap naar zolder dicht gemaakt en een kozijn met bovenlicht onder aan de trap gesteld. Dat was om de trek naar zolder tegen te houden. Zij slapen op zolder en hebben daar een airco voor met name koelen maar hij zal nu ongetijfeld ook soms verwarmen.

Ik betwijfel het nut van een wpb als je een flink aantal zonnepanelen hebt. Wij kunnen het sww voor zo''n groot deel van het jaar op eigen stroom met cop1 doen dat dat die warmtepomp boiler zich in november tot februari moet terugverdienen. En cop1 boilers passen onder het knieschot ;)

• JWT
  • Laatst online: 14-11 13:47

JWT

Ik denk dat cop1 ook erg afhangt van je waterverbruik.. met 60-70m3 gas per maand wil ik dat niet met cop1 verwarmen.

En kan bevestigen dat pannen dan op beginnen te raken (1977), zonnepanelen er boven helpt wel om het wat te rekken ;)

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het zijn jaren 80 sneldekkers, dus heel geweldig zullen ze niet meer zijn. Tijdens het plaatsen van de panelen zijn er een aantal gesneuveld en direct vervangen. Panelen liggen over het hele dak, dus ze zijn wel een beetje beschermd tegen de elementen.

Maar als ik dit zo lees, dan is het dak isoleren ook niet echt een korte termijn oplossing. Panelen zouden eraf moeten + hoop extra kosten. Ik denk dat ik pas...

Ik zou natuurlijk wel kunnen kijken hoe haalbaar het is om, in het geval van een vaste trap, de opening dicht te maken.

V.w.b. de boiler, een vriend van me heeft ook een e-boiler (overigens zonder zonnepanelen, maar die heeft zelf trucage toegepast waardoor het ding meer uit dan aan staat). Op zich snap ik de gedachte, maar ik vind het toch zonde om met COP1 te verwarmen.

Ik ben nu alleen en niet al te zuinig onder de douche (15-20m3) per maand en als er iemand bij komt zie ik dat wel verdubbelen. Vandaar ook interesse in een douche WTW oplossing icm een WPB.

Al met al valt het toch vies tegen om het huis te verduurzamen.

Pagina: 1