2023-11-08: Dit topic is al wat ouder en een heleboel vragen zijn al beantwoord. De resterende vragen en discussies zijn aan het einde van het draadje te vinden 
------
Kan ik van het gas af? En is mijn gedachte logisch?

Mijn ervaring is dat ik (ondanks wat lekke ramen op de bovenverdieping) voornamelijk warmtevraag heb in de woonkamer/keuken. Afgelopen winter hebben alleen de radiatoren in de woonkamer en de gang bij de voordeur open gestaan. De radiatoren boven hebben niet aangestaan. In mijn kantoor was het prima te doen. De woonkamer stook ik in de winter tot 19C. Dit lukt prima met een aanvoertemperatuur van 75C en 65C (ik kan alleen de aanvoertemperatuur veranderen op deze CV ketel, geen vermogensbegrenzing). Lager heb ik niet geprobeerd.
Ik voel geen tocht in huis.
Januari: 168 m³
Februari: 121 m³
Maart: 121 m³
April: 77 m³
Mei: 17 m³
Juni: 10 m³
514 m³
Ik verwacht echter door genomen maatregelen (zie hieronder) alleen nog maar elektrisch te gaan verwarmen.
Mijn aansluiting is verzwaard van 1x35A naar 3x25A. De groepenkast is vervangen door twee nieuwe ABB kasten. Deze is o.a. voorzien van een 16A 3P+N fornuisgroep. In de keuken is een Perilex WCD geplaatst als voorbereiding op een inductie fornuis.
Zonnepanelen
Eind februari heb ik zonnepanelen laten installeren op het dak van mijn huis. Het betreft een installatie van 8kWp (4kWp Z + 4 kWp N). Verwachte opbrengst 5000-5500kWh per jaar.
Airconditioning
Eerder deze maand zijn er ook drie single-split airconditoning units geplaatst in de woonkamer (3,5kW), slaapkamer (2,0kW) en kantoor (2,0kW).
Kozijnen
In het najaar worden alle bestaande kozijnen vervangen met nieuwe kunstof kozijnen en glas. Op een later moment wil ik ook de voordeur nog vervangen (oud, hout en enkel glas).
Ik ben voornemens het gasfornuis te vervangen door een inductie kookplaat. De elektra is al voorbereid.
Verwarming
De woning wil ik verwarmen middels de airconditioning units. Het is voor mij lastig in te schatten, maar ik hou rekening met zo'n 2000kWh+ per jaar.
SWW en hoe verder?
Hier loop ik een beetje vast. Hoewel ik de CV ketel in eerste instantie nog wil aanhouden, zou ik t.z.t. toch graag af willen van de vastrechtkosten. SWW wordt dan denk ik wel een uitdaging. Wat zijn mijn opties? Is het überhaupt realistisch?
Lucht/water Warmtepomp
Dit heb ik voor mezelf al min of meer uitgesloten:
- Grote investering (Warmtepomp + alle randmaatregelen)
- Geen vloerverwarming aanwezig
- Geen vloerisolatie aanwezig
- Geen lage temperatuur radiatoren
- Geen geschikte leidingen (lijkt 20mm te zijn)
- Matige isolatie zolder
1. Het is extreem duur
2. Ik heb geen zin om heel het huis overhoop te halen nu ik er net een half jaar woon
Hybride Warmtepomp
Deze optie lijkt me alleen aantrekkelijk als ik voornemens zou zijn het huis te blijven verwarmen met gas. Het lost niks op en ik zit nog steeds vast aan de gasaansluiting. Ze zijn daarnaast ook nog eens ontzettend duur.
Warmtenet
In de warmtevisie van mijn gemeente is aangegeven dat men de mogelijkheid van een warmtenet onderzoekt, maar dat dit (als het er al gaat komen) alleen gebeurt als er ruim voldoende participatie is.
Ook hier word ik niet echt warm van (
). Ten eerste is het helemaal niet zeker of er überhaupt een warmtenet gaat komen en ik zit helemaal niet te wachten op exorbitante vaste kosten.
100 liter Warmtepompboiler
Tenzij ik iets over het hoofd zie, dan is dit volgens mij (in ieder geval op korte termijn) een goede oplossing. Het SWW vraagstuk is hiermee opgelost en met het vervangen van het gasfornuis zijn er geen gasverbruikers meer in huis. Hij kan naast de bestaande CV ketel geïnstalleerd worden. De zolder is zo goed als leeg. Ik heb sowieso nog een 16A aardlekautomaat over in mijn groepenkast. Eventueel is het ook relatief eenvoudig om een nieuwe 16A 3P+N automaat te plaatsen en een nieuwe kabel te trekken naar de zolder. Kosten inclusief installatie lijken mij ook niet heel extreem (<=€3500). Tevens kan de boiler hier en daar wat afsnoepen van mijn PV overschot. Ik hou rekening met zo'n 1000kWh.
Met deze oplossing heb ik ook de "luxe" om te evalueren of ik ook echt zonder CV kan of dat er nog extra maatregelen genomen moeten worden.
Denk ik verkeerd? Zijn er opties waar ik niet aan gedacht heb?
------
Kan ik van het gas af? En is mijn gedachte logisch?
Huidige situatie
Mijn huis is een matig geisoleerde midden jaren 80 rijtjeswoning met energielabel C (2022). Er zit glaswol in de spouw, er is geen vloerisolatie of vloerverwarming aanwezig. Verder is het glas grotendeels HR++, m.u.v. een groot raam aan de achterzijde van de woning (oud+lek dubbel glas) en de voordeur (oud+enkel glas). Een tweetal ramen op de eerste verdieping zijn HR++, maar dusdanig beschadigd dat deze ook lek zijn. De kozijnen van deze ramen sluiten ook niet 100%. Het huis is voorzien van een Vaillant ecoTEC classic CV ketel. Er is enkel natuurlijke ventilatie. De radiatoren in huis zijn allemaal oud. Er is geen vloerverwarming en de vloeren zijn van beton. Koken doe ik met een gasfornuis.
Ervaringen tot dusver
Afgelopen winter heb ik huis verwarmd met de CV ketel. De CV functioneert daarnaast logischerwijs ook als SWW voorziening.Mijn ervaring is dat ik (ondanks wat lekke ramen op de bovenverdieping) voornamelijk warmtevraag heb in de woonkamer/keuken. Afgelopen winter hebben alleen de radiatoren in de woonkamer en de gang bij de voordeur open gestaan. De radiatoren boven hebben niet aangestaan. In mijn kantoor was het prima te doen. De woonkamer stook ik in de winter tot 19C. Dit lukt prima met een aanvoertemperatuur van 75C en 65C (ik kan alleen de aanvoertemperatuur veranderen op deze CV ketel, geen vermogensbegrenzing). Lager heb ik niet geprobeerd.
Ik voel geen tocht in huis.
Januari: 168 m³
Februari: 121 m³
Maart: 121 m³
April: 77 m³
Mei: 17 m³
Juni: 10 m³
514 m³
Ik verwacht echter door genomen maatregelen (zie hieronder) alleen nog maar elektrisch te gaan verwarmen.
Maatregelen
ElektraMijn aansluiting is verzwaard van 1x35A naar 3x25A. De groepenkast is vervangen door twee nieuwe ABB kasten. Deze is o.a. voorzien van een 16A 3P+N fornuisgroep. In de keuken is een Perilex WCD geplaatst als voorbereiding op een inductie fornuis.
Zonnepanelen
Eind februari heb ik zonnepanelen laten installeren op het dak van mijn huis. Het betreft een installatie van 8kWp (4kWp Z + 4 kWp N). Verwachte opbrengst 5000-5500kWh per jaar.
Airconditioning
Eerder deze maand zijn er ook drie single-split airconditoning units geplaatst in de woonkamer (3,5kW), slaapkamer (2,0kW) en kantoor (2,0kW).
Kozijnen
In het najaar worden alle bestaande kozijnen vervangen met nieuwe kunstof kozijnen en glas. Op een later moment wil ik ook de voordeur nog vervangen (oud, hout en enkel glas).
Van het gas af, hoe dan?
KokenIk ben voornemens het gasfornuis te vervangen door een inductie kookplaat. De elektra is al voorbereid.
Verwarming
De woning wil ik verwarmen middels de airconditioning units. Het is voor mij lastig in te schatten, maar ik hou rekening met zo'n 2000kWh+ per jaar.
SWW en hoe verder?
Hier loop ik een beetje vast. Hoewel ik de CV ketel in eerste instantie nog wil aanhouden, zou ik t.z.t. toch graag af willen van de vastrechtkosten. SWW wordt dan denk ik wel een uitdaging. Wat zijn mijn opties? Is het überhaupt realistisch?
Lucht/water Warmtepomp
Dit heb ik voor mezelf al min of meer uitgesloten:
- Grote investering (Warmtepomp + alle randmaatregelen)
- Geen vloerverwarming aanwezig
- Geen vloerisolatie aanwezig
- Geen lage temperatuur radiatoren
- Geen geschikte leidingen (lijkt 20mm te zijn)
- Matige isolatie zolder
1. Het is extreem duur
2. Ik heb geen zin om heel het huis overhoop te halen nu ik er net een half jaar woon
Hybride Warmtepomp
Deze optie lijkt me alleen aantrekkelijk als ik voornemens zou zijn het huis te blijven verwarmen met gas. Het lost niks op en ik zit nog steeds vast aan de gasaansluiting. Ze zijn daarnaast ook nog eens ontzettend duur.
Warmtenet
In de warmtevisie van mijn gemeente is aangegeven dat men de mogelijkheid van een warmtenet onderzoekt, maar dat dit (als het er al gaat komen) alleen gebeurt als er ruim voldoende participatie is.
Ook hier word ik niet echt warm van (
100 liter Warmtepompboiler
Tenzij ik iets over het hoofd zie, dan is dit volgens mij (in ieder geval op korte termijn) een goede oplossing. Het SWW vraagstuk is hiermee opgelost en met het vervangen van het gasfornuis zijn er geen gasverbruikers meer in huis. Hij kan naast de bestaande CV ketel geïnstalleerd worden. De zolder is zo goed als leeg. Ik heb sowieso nog een 16A aardlekautomaat over in mijn groepenkast. Eventueel is het ook relatief eenvoudig om een nieuwe 16A 3P+N automaat te plaatsen en een nieuwe kabel te trekken naar de zolder. Kosten inclusief installatie lijken mij ook niet heel extreem (<=€3500). Tevens kan de boiler hier en daar wat afsnoepen van mijn PV overschot. Ik hou rekening met zo'n 1000kWh.
Met deze oplossing heb ik ook de "luxe" om te evalueren of ik ook echt zonder CV kan of dat er nog extra maatregelen genomen moeten worden.
Denk ik verkeerd? Zijn er opties waar ik niet aan gedacht heb?
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.