PC bevriest na ongeveer 1 uur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 20:21
Beste allen,

Mijn recente PC, 2 maanden oud, raakt sinds een paar dagen in bevroren modus. Schermen blijven gewoon aan, maar zijn bevroren. Tijd die er staat is dus ook vanaf het moment dat hij bevriest. Niks werkt meer, toetsenbord of muis reageren niet. Het enige dat ik kan doen is reset.

Hij start gewoon goed op, alles werkt. En als ik er mee blijf werken gaat het gewoon goed.

Ik heb alle PowerSaving settings gecheckt en nu allemaal op 'never sleep' gezet. Helaas helpt dit niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Erg vervelend uiteraard.
Een aantal basis vragen om uit te zoeken waardoor het kan komen.

Wat doe je op het moment dat de pc vastloopt.
Ben je aan het gamen of iets anders, heavy load, of gebeurt het ook wanneer je op het bereaublad staat of youtube of iets dergelijks, lichte load.

Je geeft aan dat na een reset alles weer normaal werkt, loopt deze na verlopen tijd weer vast en blijft ie hierna wel de hele dag doorlopen zonder problemen?

Wat zijn de temperaturen op het moment van vastlopen? Cpu, gpu m2 ssd als je deze hebt en algemeen in de kast.

Heb je recentelijk iets aangepast aan je setup? Kan ook nieuw programma, nieuwe game of andere workload of iets dergelijks zijn.

Als de computer vastloopt, stopt alles dan met werken of loopt het geluid wel gewoon door?

Is er misschien een andere indicatie bij het vastlopen, specifiek geluid, fans die maximaal draaien of juist stoppen met draaien etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Brandonvds op 03-07-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Dank voor je snelle reactie!!

Als ik gewoon aan het werk ben loopt hij niet vast. Ik gebruik hem voor werk en prive door elkaar. Dus basic office, Outlook/Word/Powerpoint/Excel en InDesign/Photoshop als wat zwaardere taken. Dat werkt allemaal prima, zolang ik hem blijf gebruiken.
Als ik er van weg loop en hem dus +/- 45min niet 'aanraak' dan bevriest hij. Enige dat dan werkt is de reset button op de kast. Dan start hij weer normaal op en kan ik weer door. Maar dan herhaalt het zich weer als ik er niet aan zit.

Temperaturen heb ik hier nu niet paraat, maar die heb ik nog niet schokkend gezien. Even uit mijn hoofd zo rond de 65 max.

Ik heb geen noemenswaardige aanpassing gedaan qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Windows 10 / 11?

Full Specs?

Ik neem aan dat er geen error in de Windows-logboeken staan? (zal wel niet, PC slaat waarschijnlijk vast voordat ie een error kan loggen). Maar misschien zijn er andere items die een indicatie geven.

Probeersel: Als je ALLE energie-saving-maatregelen in Windows uit zet: (hdd, pcie-links, display, etc), gebeurt het dan nog steeds? ( <--- dit had je al gedaan dus)

[ Voor 4% gewijzigd door The_BoKmeester op 03-07-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@The_BoKmeester Windows 11

Ik heb nog geen Windows Logboek ingezien.

Volgens mij heb ik alle energy-saving-settings uitgezet. HDD, Display in ieder geval. pcie-links ben ik niet zeker van. Waar kan ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Begin even met het opnoemen van exact welke hardware je nu in het systeem hebt zitten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Processor: Intel® Core™ i7-13700F - 16 Cores

Koeling: Be quiet! Dark Rock 4

Moederbord: MSI PRO Z690-P

Geheugen: GeIL ValueRAM 32GB DDR4-2133

Grafische kaart: NVIDIA RTX 3060 Ti 8GB

Harde Schijf: SSD M.2 1000GB Samsung 980 PRO

2e Harde Schijf: SSD M.2 1000GB Samsung 980 PRO

Voeding: 850 Watt RAIDER Ultra Gaming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandonvds
Heb nog nooit gehoord van dat type voeding.
Kan er zo snel ook niet veel over terugvinden, staat niet in pricewatch.

Zou wel zeggen, lees dit even door.
https://forums.tomshardwa...es.1411561/#post-10507029

Komt er eigenlijk op neer, als de voeding de c6/c7 powerstate niet ondersteund maar dit wel aan staat in die bios, dat de pc vastloopt als je deze van standby wilt opstarten.
Kijkend naar de omschreven problemen is dit mijn eerste ingeving, voornamelijk omdat ik geen idee heb of deze voeding van enige kwaliteit is.

Misschien dat iemand anders hier iets zinnigs over weet te zeggen nog.

Edit:
Na wat meer google kom ik een paar meldingen tegen van een fsp raider voeding tot 750watt.
Maar die zijn van voor de hasswell generatie wat bovenstaande vermoeden zou bevestigen.

@Furfurt heb je een link of iets naar de voeding die in je built zit?

[ Voor 16% gewijzigd door Brandonvds op 03-07-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Recentelijk nog een ander topic langs zien komen met een voeding uit dezelfde serie.

Ding is no-name, we hebben nog altijd geen idee waar het beestje op gebaseerd is en de kans is groot dat die de nieuwere power states niet ondersteund zoals hierboven ook al wordt aangekaart.

Om mijzelf even te quoten:
D4NG3R schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Er zijn geen 'kwaliteitsklasse aanduidingen' en er is absoluut nada te vinden over deze voeding. Dat is in 99/100 gevallen geen goed teken. :+

Brandonvds schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:
Edit:
Na wat meer google kom ik een paar meldingen tegen van een fsp raider voeding tot 750watt.
Maar die zijn van voor de hasswell generatie wat bovenstaande vermoeden zou bevestigen.

Het zijn geen FSP raiders, al zou het mij niks verbazen als het wel om een even oud (intern) design gaat. :')

Bol.com is letterlijk de enige keet welke ze aanbied, en letterlijk de enige plek waar je ze terugvind: https://www.bol.com/nl/nl...00-watt/9300000074300165/

[ Voor 65% gewijzigd door D4NG3R op 03-07-2023 09:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@Brandonvds @D4NG3R

Dank voor jullie analyse.
De voeding klinkt wel een beetje verontrustend... Ik ga de BIOS setting checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:29
Los van het niet ondersteunen van power states, zou ik me ook zorgen maken over het gebruik van de voeding in je systeem.

Zo te zien, of juist niet te zien, heeft de voeding geen enkele [certificering](https://www.clearesult.co...acturers/230V-EU-Internal) en dat zou ik persoonlijk niet in een dergelijk systeem willen gebruiken. Je wilt gewoon een betrouwbare en efficiënte voeding hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:57

sapphire

Die-hard pruts0r

Furfurt schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:24:
@Brandonvds @D4NG3R

Dank voor jullie analyse.
De voeding klinkt wel een beetje verontrustend... Ik ga de BIOS setting checken.
Ik zou eerder een andere voeding bestellen ipv je bios te checken als ik de reacties zo lees :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Een nieuwe voeding klinkt aan de ene kant als een paardenmiddel, aan de andere kant... als dit blijkbaar 'AliXpress-rommel' lijkt, dan is dit waarschijnlijk gewoon nodig.

Gezien de specs, hebben jullie een advies voor een betrouwbare/beter voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brandonvds
Na 2 maanden al een nieuwe voeding halen is zonde van het geld. Maar als het goedkope aliexpres kwaliteit voeding is, waar het nu wel op lijkt kan dit veel schade aanrichten in de rest van je systeem.

Kijkend naar de rest van je systeem.
Een 3060ti gebruikt niet meer dan 250watt
Cpu heeft een tdp van 219 watt
Rest van het systeem verbruikt niet zo veel, full load zal onder de 500watt liggen.
Uitgaand dat je niet overclockt of iets dergelijks zal je met een goede kwaliteit 650watt voeding ruim voldoende hebben.

Ben je van plan binnen korte tijd de gpu te upgraden naar iets zwaarders zou je een zwaardere voeding kunnen overwegen.

Zoiets als dit zou voor het huidige systeem een prima keuze kunnen zijn:
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 650W

uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Neem ook zeker is een kijkje in het topic voor voedingen.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Ik heb gisterenavond de voeding echt los gehad van het stopcontact en pas vanavond weer ingeplugd.
Hij doet het nu al meer dan een uur onaangeraakt. Het enige bijzondere vind ik wel dat met bijna geen software running, alleen Chrome, Outlook, Teams en Discord de CPU Frequency als een dolle heen en weer gaat. Zie de verschillen, hij gaat van vrij laag naar bijna max, heel de tijd.

Verder blijft alles redelijk stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWrRXO3ztCIT7Hz1D1EaE0h6wi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSMntOWJrB6zvm9myTX7QhO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HRr4JVtHzchsocsYysVlLGLrpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyoGlUgT1ChnSJ9SXrWSUqA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:52
Niet vreemd als programma's even snel een hogere CPU clock nodig hebben. Zolang het niet continue een hoge cpu load geeft.

Ik zou lekker je voeding vervangen voordat deze nog meer schade aanricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Brandonvds schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:
Heb nog nooit gehoord van dat type voeding.
Kan er zo snel ook niet veel over terugvinden, staat niet in pricewatch.

Zou wel zeggen, lees dit even door.
https://forums.tomshardwa...es.1411561/#post-10507029

Komt er eigenlijk op neer, als de voeding de c6/c7 powerstate niet ondersteund maar dit wel aan staat in die bios, dat de pc vastloopt als je deze van standby wilt opstarten.
Kijkend naar de omschreven problemen is dit mijn eerste ingeving, voornamelijk omdat ik geen idee heb of deze voeding van enige kwaliteit is.

Misschien dat iemand anders hier iets zinnigs over weet te zeggen nog.

Edit:

Raider Ultra is niet het FSP Raider platform. De Raider Ultra voedingen zijn te koop via gamepc.nl en bol.com. Is geen goede kwaliteit, maar te vergelijken met andere hedendaagse Chinese OEM voedingen. Weinig garantie (2 jaar), sleeve bearing fan, lage kwaliteit caps, maar wel een redelijk modern platform wat zeker C6/C7 powerstate compatibel is.

@Furfurt
Een “freeze” is meestal niet de voeding. Het kan geheugen zijn of de videokaart (drivers) of een instelling in de bios. Is dit trouwens een zelfbouw pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@Djarune Dank voor je toelichting. Ik geloof best dat dit niet de RollsRoyce onder de voedingen is, maar ik geloof niet dat het troep is.

De PC is zelf samengesteld op gamepc.nl en door hen gemonteerd en geinstalleerd geleverd.

Ik heb van de week de MEMtest 86 gedraaid, alles ziet er daar goed uit.
Er zijn nieuwere versies van de BIOS beschikbaar, ik heb een versie uit januari 2023.
Welke intelling in de BIOS kan ik nog checken denk je?

Wellicht als toelichting, ik houd nu een tijdje bij wanneer de PC uitvalt/bevriest. Dat is alleen als ik hem niet aanraak. En meestal na ongeveer 20minuten.
Als ik wat serieuzere applicaties draai (Photoshop/InDesign) dan gaat hij in ieder geval 1x netjes in slaapstand waar hij weer uitkomt. Een tweede keer meestal niet. Dan blijft hij in slaap en komen de schermen ook niet meer aan.
Als ik helemaal GEEN applicaties open heb staan schiet hij soms na 4 minuten al in FREEZE. Schermen blijven aanstaan maar zijn bevroren. Hij gaat ook niet in slaap en ik krijg hem alleen uit deze stand door een reset-button op de kast of echt uit-aan via de kastvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
Furfurt schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:37:
@Djarune Dank voor je toelichting. Ik geloof best dat dit niet de RollsRoyce onder de voedingen is, maar ik geloof niet dat het troep is.

De PC is zelf samengesteld op gamepc.nl en door hen gemonteerd en geinstalleerd geleverd.
Is wel troep, waar denk je dat die toko (en andere "game pc" bouwers/verkopers) op besparen? Meeste mensen met weinig affiniteit voor hardware kijken naar wattage. Daarom zie je overigens ook vaak budget geheugen en budget moederborden in prebuilds. Mensen kijken naar hoeveelheid RAM, processor en GPU en of het er leuk uitziet.

Edit: voordeel is wel dat je garantie hebt, laat de shop het maar oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dagion op 30-07-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Is het niet de laatste nvidia drivers die onverklaarbare freezes veroorzaken en in andere gevallen een kort zwart scherm alsof het signaal even wegvalt?

Probeer anders eens een andere versie of zet gsync eens uit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
Furfurt schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:06:
Ik heb gisterenavond de voeding echt los gehad van het stopcontact en pas vanavond weer ingeplugd.
Hij doet het nu al meer dan een uur onaangeraakt. Het enige bijzondere vind ik wel dat met bijna geen software running, alleen Chrome, Outlook, Teams en Discord de CPU Frequency als een dolle heen en weer gaat. Zie de verschillen, hij gaat van vrij laag naar bijna max, heel de tijd.

Verder blijft alles redelijk stabiel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je toevallig een ongeaard stopcontact? De combinatie van dat met een slechte voeding kan rare problemen geven. Je merkt dat overigens ook wel als je een metalen deel van je kast aanraakt.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 30-07-2023 11:32 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
Een 850 Watt RAIDER Ultra Gaming.
Raider, wat een huismerk van GamePC lijkt te zijn.

Zowel de kast als het toetsenbord op hun website zijn rebadged alibabba spul.

Als ik die voeding goed bekijk is dat ook een voeding met zeer discutabele eigenschappen. Er is een no-name alibabba voeding verkrijgbar die je whitelabel kunt bestellen die wel heel veel op die van Raider lijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDrv6ds2Ih-IxJTJTgDKn6vZzcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xk67Exa9WQbZYGtMkEmCrskU.png?f=fotoalbum_large

Sterker nog, Cooler Master, welke in hun budget segment ook vaak goedkope voedingen rebadged, heeft dezelfde voeding in hun assortiment gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5nvhghfBbYRk9CvO6FAMDil9ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JsuX1kNgCg1Qkj475xm4HzzZ.png?f=fotoalbum_large

Alleen was het bij Cooler Master een 550w of 650w voeding. Nu zou het mij niet verbazen als het om exact dezelfde voeding gaat, maar dat Cooler Master hem goedgekeurd heeft voor tot 650w. Een recent filmpje van LTT laat zien hoe (slecht) het gesteld is met voedingen: YouTube: WHY is Everyone Buying This Power Supply??

Dat gezegd hebbende, had de Cooler Master voeding een gemengde reputatie:
uitvoering: Cooler Master Extreme Power Plus 500W
https://www.newegg.com/co...e3-550w/p/N82E16817171038

Ik sluit me aan bij de mening van @Dagion @lamaa1 @Sito @D4NG3R , lekker vervangen. Undervolten kan tot flinke schade aan je hardware leiden.
Daarnaast vind ik het bijzonder discutabel dat een webshop die gaming pc's verkoopt no-name voedingen in hun computers duwt. De enige reden kan winst zijn, en dat betekent dus dat het waarschijnlijk een voeding is van een paar tientjes die ze 3 of 4 keer over de kop laten gaan.

Voedingen worden zwaar onderschat bij een build, maar zijn essentieel voor een stabiel systeem. Voor €120 zijn veel betrouwbaardere voedingen te krijgen, dus waarom jij een aliexpress special in je pc hebt zitten is mij een raadsel.

Voor het kiezen van een goede voeding kun je o.a. hier kijken:
https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@tweakduke geen idee waarom, maar ik heb de GSync optie niet eens...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as53T7SS-GbDg_yNLd4Qh4BdnWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ht58ns41CE5ryEpyW61cAseO.jpg?f=user_large

@RocketKoen alles geaard, direct op het stopcontact en er zijn geen metalen elementen die de kast raken.

@eltweako fair enough, maar het is geen pc die ze zelf aanbieden vanaf de plan. Ik heb zelf bewust gekozen wat erin zit. Alleen de voeding, tja... dat is het vervangen wel waard denk ik. Al zou hij in ieder geval voldoende voeding moeten kunnen geven (850W volgens de specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Furfurt Laten we er van uit gaan dat als de voeding het probleem is, ik vind dat de winkel de voeding moet vervangen voor je.
Hun verkopen blijkbaar een slecht product.

Ik kan je geen juridisch advies geven. Maar er valt zeker wat van te zeggen van het feit dat je een slechte voeding verkocht hebben.
Sterker nog, als hun de pc gebouwd hebben mag je er in zekere mate van uit gaan dat hun moeten weten of deze voeding geschikt is voor je systeem.

Wellicht dat je even contact kunt opnemen met gamepc met de klachten m.b.t. je voeding, wellicht kun je iets met hun regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@eltweako thanks! Ik ga ze ook zeker aanspreken hierop. Het is voor mij alleen niet 100% duidelijk dat het een voeding issue is/kan zijn...

De symptomen zijn alleen juist tegenstrijdig. Bij weinig/geen zware belasting schiet de PC binnen enkele minuten in Freeze. Juist dan verwacht ik dus geen voeding belasting.
Terwijl als ik wel meer kracht vraag, en daarmee volgens mij meer voeding belasting, de slaapstand wel netjes (in ieder geval 1x) in gaat en hij niet Freeze gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Kan ook goed een RAM issue zijn, welke snelheid heb je het RAM op draaien en maak je gebruik van XMP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
eltweako schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:37:
Kan ook goed een RAM issue zijn, welke snelheid heb je het RAM op draaien en maak je gebruik van XMP?
Is Valueram 2133, betwijfel dat het dat is?

Edit: sowieso niet lekker in balans lijkt me, die snelheid RAM met een i7 op een Z690 moederbord.

[ Voor 16% gewijzigd door Dagion op 01-08-2023 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Verwijderd Snelheid is niet optimaal, maar zou niet het probleem mogen zijn als ik het zo zie.
Het kunnen de timings zijn.
@Furfurt heb je de laatste Bios versie geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@eltweako nee ik heb niet de laatste. Die van mij is van januari dit jaar. Dus niet vreselijk oud, maar er zijn 2 of 3 nieuwere versies.

Ik houd de PC voorlopig even helemaal uit. Ik moet nog een opdracht afronden waar ik hem nog 1x tijdelijk voor aan moet zetten. Daarna stuur ik hem terug.

Thanks voor al jullie support en antwoorden. Ik zal de conclusie delen zodra ik die heb.
Pagina: 1