Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 19:55
Mijn problemen met mijn PC begonnen met traag opstarten, maar al snel deed hij helemaal niets meer.
Monitor blijft helemaal zwart, PC geeft geen piepjes bij opstarten en HD-Led vertoont geen enkele activiteit.
Koelvin CPU gaat wel draaien, dus het is niet de voeding !?
Mijn vraag; kan je er achter komen of het MB of de CPU stuk is ?
Zie je bij defect geheugen nog wel het opstart scherm met info over het MB en is er dan wel HD-activiteit of hoor je dan wel piepjes uit het speakertje ?
Ik heb verder geen dubbele componenten om uit te wisselen, dan is misschien de enige optie nog om hem naar een reparateur te brengen ?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Verschillende monitors en video kaarten gebruikt.
Alle stekkers aangedrukt.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties !
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Begin eerst te melden welke hardware je exact hebt :)

Dan kunnen we je beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
Gigabyte B550M DS3H moederbord.
AMD Ryzen 5 2700 CPU
Geforce RTX 3050 GPU
Corsair DDR4 3200 Geheugen
Raider Pro gaming 500Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:07
Haal eerst maar eens een nieuwe goede voeding.

Naast de waardeloze voeding staat de cpu niet op de compatibiliteitslijst van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:44
Bijzonder wel, het mobo ondersteunt inderdaad de CPU niet maar je zegt het alsof hij het wel gedaan heeft. Klopt het dat hij het ooit gedaan heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 16-03-2023 12:41 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 20:52

Emiel1984

Made in NL

kan je opstarten zonder de videokaart in het moederbord ?
Dan kan je wellicht zien of je voeding niet meer 100% werkt of dat eventueel de videokaart zelf 'defect' is.

Daarnaast is je cpu wel echt een "AMD Ryzen 5 2700" ?
Ik kan deze nergens terugvinden. De 2700 zie ik wel voorbij komen bij de Ryzen 7 varianten.
Dan kan er namelijk gevonden worden of je CPU wel een iGPU heeft.
Als dat niet het geval is werkt de hdmi output op je moederbord niet namelijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Emiel1984 op 16-03-2023 12:44 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
Excuus; de toevoeging "2700" is waarschijnlijk incorrect, ik heb kan zonder demontage nu niet meer achterhalen welke Ryzen 5 het is.
De Ryzen 5 heeft in elk geval geen iGPU .
De PC heeft goed gewerkt.
Zoals ik al schreef in mijn bovenste bericht, ik heb al een andere GPU geprobeerd zonder effect. Dat is het dus niet.
Die voeding was zeker niet goedkoop en heeft een kwaliteitsklasse aanduiding.
Ik zal de twee geheugenbankjes nog apart proberen en dan houden de mogelijkheden om zelf de defecte component te vinden denk ik op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Charly44 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:58:

Ik kan ook een "80+ Gold"-label op een verpakking printen, wil nog niet zeggen dat dat ook zo is. En zegt ook he-le-maal niets over het interne design van de PSU.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:47

D4NG3R

kiwi

:)

Charly44 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:58:
Er zijn geen 'kwaliteitsklasse aanduidingen' en er is absoluut nada te vinden over deze voeding. Dat is in 99/100 gevallen geen goed teken. :+

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 16-03-2023 14:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Probeer eens op te starten met de harde schijf los en maar 1 bankje geheugen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24

Pos

Harddisk of ssd los en kijken of je iig iets op je scherm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47
@Charly44 probleem is een beetje, de prijs voor een voeding maakt niet uit of het een ruk voeding is.
Dus ja, dat kan wel degelijk het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:50
Probeer inderdaad met zo min mogelijk onderdelen aangesloten.
Start je board wel met de start button/jumper?
Krijg je ook nog een speaker/beep melding (continue beep?) als er helemaal geen geheugen is geplaatst?
Ook als er geen video (onboard/kaart) is geplaatst zou je een beep melding moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:05
Charly44 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:56:

Ik heb verder geen dubbele componenten om uit te wisselen, dan is misschien de enige optie nog om hem naar een reparateur te brengen ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties !
...
Waar woon je ? Mogelijk woont er een Tweaker in de buurt waar je even een CPU van kan lenen om mee te testen.
Of je moederboard loshalen en even langs een lokale computerwinkel, een los moederboard testen (boot hij, of niet ) zou max 30 min. mogen duren dus dat zullen de kosten niet zijn.

Om alles uit te sluiten ook je voeding voor de zekerheid even uitwisselen met een andere, volgens de meeste Tweakers komen alle problemen door een onbekende voeding, maar soms hebben ze wel gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Enige raider die ik ken is de FSP
uitvoering: FSP Raider 550W

Maar goed, geef maar eerst antwoord of de PC het wel deed eerder of niet. Ryzen 5 is geen 2700 dat is een 7 !

Beter vraag je vooraf advies wat je het beste kunt kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:05
Hackus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:57:
Enige raider die ik ken is de FSP
uitvoering: FSP Raider 550W

Maar goed, geef maar eerst antwoord of de PC het wel deed eerder of niet. Ryzen 5 is geen 2700 dat is een 7 !

Beter vraag je vooraf advies wat je het beste kunt kopen
Ik verwacht dat het deze is, dus niet een submerk van FSP...
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

J-roenn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Ik verwacht dat het deze is, dus niet een submerk van FSP...
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle
Zegt me niks, maar denk dat je gelijk hebt. Misschien ook wel door deze verkoper samengesteld en geassembleerd. dan terug naar verkoper

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je kunt wel spullen bij gaan kopen en dan blijft de vraag of je dan het juiste onderdeel hebt.

Met alle resprect aan de mensen hier die proberen te helpen maar als je er weinig kennis van hebt en geen reserve onderdelen hebt dan zou ik je aanraden om naar een goed aangeschreven computerboer te gaan.

Die hebben genoeg hardware liggen om dit goed te testen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eheijnen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:23:
Je kunt wel spullen bij gaan kopen en dan blijft de vraag of je dan het juiste onderdeel hebt.

Met alle resprect aan de mensen hier die proberen te helpen maar als je er weinig kennis van hebt en geen reserve onderdelen hebt dan zou ik je aanraden om naar een goed aangeschreven computerboer te gaan.

Die hebben genoeg hardware liggen om dit goed te testen.
Een goede voeding is nooit een verkeerde keuze, verder staat er genoeg advies en vragen om te beantwoorden door TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Een goede voeding is nooit een verkeerde keuze, verder staat er genoeg advies en vragen om te beantwoorden door TS
Met alle respect.
En als het de voeding dan niet is...wat dan, een memory kit...en als die het niet is....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
"k verwacht dat het deze is, dus niet een submerk van FSP...
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle"
Inderdaad dat is de voeding.
Bedankt voor jullie meedenken !
Ga de aangeraden dingen nog proberen en als ik dan nog geen uitsluitsel heb , ga ik naar de computerboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eheijnen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:05:
[...]

Met alle respect.
En als het de voeding dan niet is...wat dan, een memory kit...en als die het niet is....
Een goede voeding is de basis van een desktop, dan zoek je geschikte onderdelen bij elkaar.
Het kan zeker het RAM zijn, maar TS geeft geen antwoord op de vragen en daarom zei ik ook, beter vooraf advies te vragen. Als je alleen commentaar levert op leden die willen helpen, voeg je zelf ook niets toe !

@Charly44
Heb je de onderdelen zelf gekozen of de PC laten bouwen ? Laten bouwen ga dan terug naar de verkoper !

Welke onderdelen heb je exact, je hebt toch facturen gekregen neem ik aan en ander trek je ram er uit en geef je hier het type aan.

Corsair heeft vaker problemen mer Ryzen, zeker de LPX versie, je moet altijd kijken of er een Ryzen profiel op zit of alleen Intel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGomVdVDNK4Hm0iMFXPlKP_4-gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAjmyNFiUpavpHwSR5K6GkgU.jpg?f=fotoalbum_large

Dus niet zomaar naar Lokale PC boer, want die smeert je snel een voeding aan waar je ook niet veel mee opschiet. 9 van de 10x een voeding die amper voldoet waar hij zelf vanaf moet.

Voedingen zijn op het moment best duur, maar dit gaat in mij n ogen nog wel voor 7 tientjes
uitvoering: Seasonic G12 GC-550
Er is altijd wel wat beters uitvoering: EVGA SuperNOVA 550 GT
maar moeilijk leverbaar. of tientje meer uitvoering: ASUS ROG Strix 550W Gold

* Graag eerst antwoord op alle onderdelen exact ! en RAM in bankje 2en4 vanaf CPU !

[ Voor 1% gewijzigd door Hackus op 17-03-2023 11:00 . Reden: stond nog eerdere voeding onder copy paste :D ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Een goede voeding is de basis van een desktop, dan zoek je geschikte onderdelen bij elkaar.
Het kan zeker het RAM zijn, maar TS geeft geen antwoord op de vragen en daarom zei ik ook, beter vooraf advies te vragen. Als je alleen commentaar levert op leden die willen helpen, voeg je zelf ook niets toe !
Ik heb die reactie niet geplaatst om de mensen hier aan te vallen. Dat is zeker niet mijn bedoeling en daarvoor heb ik bij beide reactie er extra bij vermeld: "met alle respect". Moch iemand zich op de tenen getrapt voelen. Dat was en is niet de bedoeling. Op zijn plat gezegd: ik kom hier niet om mensen af te zeiken.

Daarnaast heb ik aangegeven dat hijzelf geen onderdelen heeft en niet kan testen. Ga je nou een voor een dingen kopen kan het goed zijn dat je niet direct bij het juiste onderdeel uitkomt en daardoor meer koopt dan nodig. Een goede voeding is prima maar er staat op dit moment nergens gegeven dat die daadwerkelijk het probleem is.

We kunnen best van mening verschillen en ik heb daar geen probleem mee. En ja als je bij de verkeerde pc-boer terecht komt kan het goed zijn dat ook nog eens in de maling wordt genomen. Daarvoor heb ik erbij gezet om naar een te gaan die goed aangeschreven staat...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Charly44 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:33:
"k verwacht dat het deze is, dus niet een submerk van FSP...
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle"
Inderdaad dat is de voeding.
Bedankt voor jullie meedenken !
Ga de aangeraden dingen nog proberen en als ik dan nog geen uitsluitsel heb , ga ik naar de computerboer.
Dan klopt je eerdere bericht dus ook niet:
Dit is een zeer goedkope voeding en de enige aanduidingen die erop staan zijn de standaard certificeringen om 'm in Europa te mogen verkopen.

Dus ik sluit me aan bij de rest; eerst eens een fatsoenlijke voeding kopen, als dat het niet is dan kun je die altijd nog binnen 14 dagen retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 10:47
ik sluit mij aan dat dit een voeding probleem is. omdat het zo snel is gegaan. geheugen valt meestal wel op een tragere manier uit. (BSOD, vast loopers reboots dat steets erger wordt). cpu uitval is zeldzaam, heb ik maar 1 keer gehad (op meer dan 1000 systemen en meer dan 10 jaar tijd)

probeer ook eens zonder geheugen als de MB en CPU nog goed zijn zou je fout meldingen moeten horen of is met een status led op de MB. ook zonder videokaart eens proberen.

ook maar 1 geheugen gebruiken en probeer deze in verschillende banken. en dan de andere mem stick gebruiken.

probeer zo veel mogelijk uit te sluiten en op een georganiseerde manier trouble shooten. gebruik desnoots een klatblock om je combinatie en resultaten te noteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
TS zegt:
"Mijn problemen met mijn PC begonnen met traag opstarten, maar al snel deed hij helemaal niets meer."

Toch begrijp ik niet hoe dat "traag opstarten" door de voeding kan komen?

[ Voor 5% gewijzigd door eheijnen op 17-03-2023 11:10 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 12:09
Is de PSU al met paperclip getest dat ie sws in elk geval aan gaat ?

YouTube: The Paperclip Test | Tech Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:16:
Is de PUS al met paperclip getest dat ie sws in elk geval aan gaat ?

YouTube: The Paperclip Test | Tech Tips
Topic start:
Mijn problemen met mijn PC begonnen met traag opstarten, maar al snel deed hij helemaal niets meer.
Monitor blijft helemaal zwart, PC geeft geen piepjes bij opstarten en HD-Led vertoont geen enkele activiteit.

Zo te lezen werkt dat idd.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 12:09
eheijnen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Topic start:

Zo te lezen werkt dat idd.
Nou niet helemaal, met de paperclip test jumpstart je de voeding zelf. Als die dan zelf gaat blazen, de PSU fan dus, weet je al wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Charly44 En, werkt alles weer of heb je een update met antwoord ?

Pagina: 1