Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik heb sinds vorig jaar een 2de set van 12 400wp zonnepanelen.

Deze zijn in mijn meterkast aangesloten op groep 4 en op zolder middels een ov verdeler op de wasmachinegroep.
Nu heb ik sinds de installatie 6x gehad dat de blauwe aardlek eruit klapt om onverklaarbare redenen.

Vanmorgen was de 6de keer toen ik de wasmachine aanzette en deze direct uitsloeg. \wat bleek de blauwe aardlek was eruit geklapt. Vandaar dat ik vermoed dat het met de installatie van de zonnepanelen te maken heeft? De overige 5x gebeurde het random en had ik niet direct de link gelegd met de panelen.

Zelf ben ik niet echt thuis in electra en alles en vraag me af of alles wel correct is aangesloten? zie bijgevoegde foto's. Hebben jullie een idee?
Meterkast, groep 4 is dus de groep voor de nieuwe zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRF-L3BbjiFX-7gcleCn6CWnjOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWx3nzyjfsLS6syu8RNZpaBP.jpg?f=fotoalbum_large

PV Verdeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvMzG4na63UU81X9GmUW4Lc3h0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OF90zhx6NASj8aPaQbT0jADP.jpg?f=fotoalbum_large

Groepenlijst meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW35vUe6RbE9cJnjz96uob31F1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8L1ssCGOrZP7h49TACLQyJFq.jpg?f=fotoalbum_large

De groepenlijst lijkt me ook niet meer helemaal correct na de plaatsing van de groep voor de nieuwe PV. 1 t/m 3 is nog hetzelfde, maar de quooker is niet meer 4, daar zit nu die pv groep. Is 5 dan de Quooker en loopt het zo verder op?

Stop chasing the dream, you're already living it

Beste antwoord (via Qosmic op 11-07-2023 13:20)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou er een installatie automaat 20A van maken in je MK buiten de bestaande aardlek om.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou eerst eens dat chinese troepding die ertussen zit vervangen voor iets betrouwbaars van een degelijk merk.

ondanks de slechte foto zie ik al wel een 300mA aardlek zitten in je onderverdeler dus als die afgaat is er wat serieus mis.

weet niet of die onderverdeler nog steeds die aardlekken onderin de kast ertussen heeft zitten maar dan heeft die 300mA versie in de onderverdeler natuurlijk geen nuy.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 01-07-2023 13:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Chinees troep ding? Bedoel je de nieuwe schakelaar?

Ik ga zelf sowieso nergens aan rommelen, maar dan laat ik ze terugkomen en dan weet ik ook waarvoor 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
Welke schakelaar slaat af?

@flippy , niet alleen goedkoopte is het probleem, er zit een B25 in, terwijl de bedrading vrijwel ongetwijfeld de originele 3x2,5mm2 in. Dat lijkt me een groter probleem - draden kunnen te heet worden nu. (Hoewel dat niet de oorzaak zal zijn van het afslaan van een ALS, had het niet zo geïnstalleerd mogen worden)

Flippy bedoelt de Gacia schakelaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 01-07-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met blauwe aardlek bedoel je de eaton aardlekschakelaar die linksonder in je hoofd meterkast zit?

Het is zowiezo niet handig dat de PV verdeler op een bestaande aardlekschakelaar zit in je meterkast samen met andere groepen..
Dat blijkt nu maar weer eens.

https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:46:

Ik ga zelf sowieso nergens aan rommelen, maar dan laat ik ze terugkomen en dan weet ik ook waarvoor 😊
niet vragen of ze terug willen komen maar of ze een echte electricien willen sturen.

en gacia is 1 van grootste leveranciers van chinese aliexpress import troep qua electra. enigste reden waarom je ze zie is omdat het de goedkoopste zijn als je sorteert op prijs bij een shop.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 01-07-2023 13:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
de als die afslaat is niet die in de onderverdeler, maar de blauwe in de meterkast (groep 1 t/m4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:49:
Met blauwe aardlek bedoel je de eaton aardlekschakelaar die linksonder in je hoofd meterkast zit?

Het is zowiezo niet handig dat de PV verdeler op een bestaande aardlekschakelaar zit in je meterkast samen met andere groepen..
Dat blijkt nu maar weer eens.

https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
ja die bedoel ik.
In de meterkast links onder van eaton.

Edit:
en hoe had het dan wel aangesloten moeten worden? Voor als ze terugkomen of ik een echte electricien bel :)

edit 2:

wat gek is, tijdens de bouw van het huis (2017) is het electrawerk gedaan door een gerenommeerde electra boer, de toen geinstalleerde zonnepanelen (groep 7) ook op een aardlekschakelaar met andere groepen (8 en 9) gezet

[ Voor 21% gewijzigd door Qosmic op 01-07-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:50:
[...]

ja die bedoel ik.
In de meterkast links onder van eaton.

Edit:
en hoe had het dan wel aangesloten moeten worden? Voor als ze terugkomen of ik een echte electricien bel :)
Zie het abb document.

De PV verdeler op een losse aardlekautomaat 300 mA zou ik hem zetten ipv bij de andere 3 groepen.
Nog beter is een volledig aparte groep maken enkel voor de PV. Maar dat zal wel teveel moeite kosten.
Of op een aparte zekeringautomaat (de aardlek is al beveiligd in de PV verdeler, aardlek achter aardlek is ook niet gewenst)

Hoe zwaar is je omvormer?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:48
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:49:
de als die afslaat is niet die in de onderverdeler, maar de blauwe in de meterkast (groep 1 t/m4)
In de PV-verdeler zitten 2 aardlekautomaten, van 30mA (voor de wasmachine) en van 300mA (voor zonnepanelen). Voor de zonnepanelen zal men dit 300mA exemplaar met een hogere aanspreekstroom hebben gekozen om de kans op onterecht uitschakelen te verkleinen.

Blijkbaar zitten beide aardlekautomaten ook nog eens aangesloten achter de 30mA aardlekschakelaar in de groepenkast, waar ook nog eens 3 andere groepen op zijn aangesloten. Ik denk dat niemand nog hoeft uit te leggen waarom dit niet handig is? ;)
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:46:
De Gacia automaat, of alle SEP componenten in de PV-verdeler, take your pick. ;)
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:39:
De groepenlijst lijkt me ook niet meer helemaal correct na de plaatsing van de groep voor de nieuwe PV. 1 t/m 3 is nog hetzelfde, maar de quooker is niet meer 4, daar zit nu die pv groep. Is 5 dan de Quooker en loopt het zo verder op?
Ik gok dat 2 en 4 zijn verwisseld. Hoezo zijn 1 t/m 3 nog hetzelfde? Als ik je verhaal goed begrijp zit de wasmachine nu op de PV-verdeler dus op groep 4.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
omvormer is een Goodwe GW4200D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Xander schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:58:
[...]

In de PV-verdeler zitten 2 aardlekautomaten, van 30mA (voor de wasmachine) en van 300mA (voor zonnepanelen). Voor de zonnepanelen zal men dit 300mA exemplaar met een hogere aanspreekstroom hebben gekozen om de kans op onterecht uitschakelen te verkleinen.

Blijkbaar zitten beide aardlekautomaten ook nog eens aangesloten achter de 30mA aardlekschakelaar in de groepenkast, waar ook nog eens 3 andere groepen op zijn aangesloten. Ik denk dat niemand nog hoeft uit te leggen waarom dit niet handig is? ;)
call me stupid, maar ik snap dat niet :+
Xander schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:58:
[...]

[...]

De Gacia automaat, of alle SEP componenten in de PV-verdeler, take your pick. ;)

[...]

Ik gok dat 2 en 4 zijn verwisseld. Hoezo zijn 1 t/m 3 nog hetzelfde? Als ik je verhaal goed begrijp zit de wasmachine nu op de PV-verdeler dus op groep 4.
toon volledige bericht
klopt, klopt de rest van mijn lijst dan wel gewoon?

Dus 2 is quooker en 4 is wasmachine en de rest is zoals het is.

[ Voor 26% gewijzigd door Qosmic op 01-07-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou iemand met verstand van zaken langs laten komen. B25 voor 2,5mm2 draden lijkt mij niet de bedoeling, maar misschien lees of berijp ik het verkeerd en heb je ook nieuwe (dikkere) draden?

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 01-07-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:02:
omvormer is een Goodwe GW4200D-NS
Goodwe schrijft een 300mA aardlekschakelaar voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP3Ye5dEE8E5dfZyiJR3VY7gwLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfLYhA83TEtRL6zSA0kx7Qkh.jpg?f=fotoalbum_large
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:05:
Men plaatst in de PV-verdeler een 300mA aardlekautomaat, omdat 30mA onterecht kan afschakelen. Vervolgens sluit men deze aan achter een 30mA aardlekschakelaar in de bestaande groepenkast. Uiteraard reageert die laatste sneller.

Stel de omvormer veroorzaakt een 50mA lekstroom. De 300mA aardlekbeveiliging in de PV-verdeler is daar imuun voor maar het 30mA exemplaar wat er nog voor zit niet.
klopt, klopt de rest van mijn lijst dan wel gewoon?
Ja daar zou ik wel vanuit gaan.

Heb je snel genoeg getest natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://sep-europe.com/pa...1xwcd.html#horizontalTab3
Onder downloads

Sep suna 4000
Voorbeveiliging toegestaan in de groepenkast:
Installatieautomaat/Aardlekautomaat: 25A, B/C- karakterisek
Installatieautomaat/Aardlekautomaat: 32A, B/C- karakterisek
Gezien je hoofdzekering van 3x 25A lijkt me 32A niet handig, bovendien is je bedrading dan wellicht al gesmolten tussen pv verdeler en installatieautomaat :P
(3x 2,5mm2 mag max 20A trekken/beveiligd zijn dacht ik)

Dus officieel gewoon een aparte groep maken....

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ik waardeer echt jullie input maar snap er zelf niet heel veel van.
Maar is dit dan gevaarlijk (brandgevaar) aangesloten of gewoon door een faalhaas? Bedrijf van de solar is ook gerenommeerd.

Maar begrijp ik dan goed dat die pv verdeler niet op de blauwe Eaton als moet zitten, maar gewoon los en dan is het in orde?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou er een installatie automaat 20A van maken in je MK buiten de bestaande aardlek om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ok, ik kan het via de solar boer proberen.

kan ook de electra boer bellen en die het laten fixen, dat zal me dan wel wat kosten, maar beter goed dan zoals nu.

Alleen de electra boer heeft de zonnepanelen ten tijde van de bouw op groep 7 aangesloten en die zitten samen met groep 8 en 9 ook achter de rode ALS.
en hierboven zeiden jullie dat het niet handig is dat de pv verdeler op een bestaande aardlekschakelaar zit met andere groepen. Geldt dat alleen voor een PV verdeler of uberhaupt voor pv.
Maw heeft de electraboer het wel goed gedaan om die groep 7 op die rode ALS te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Wilke schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:48:
Welke schakelaar slaat af?

@flippy , niet alleen goedkoopte is het probleem, er zit een B25 in, terwijl de bedrading vrijwel ongetwijfeld de originele 3x2,5mm2 in. Dat lijkt me een groter probleem - draden kunnen te heet worden nu. (Hoewel dat niet de oorzaak zal zijn van het afslaan van een ALS, had het niet zo geïnstalleerd mogen worden)

Flippy bedoelt de Gacia schakelaar.
En Wilke zei iets over B25 icm originele 3x2.5 mm2 bedrading. Is dat een probleem en wat moet daarmee gebeuren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:06
Nee, er is niet direct brandgevaar. Een B25 automaat is teveel voor 2,5mm2 draden, maar aangezien je omvormer maar 4,2kW doet, zal die 25A nooit gehaald worden. Als je omvormer maximaal blaast loopt er 18A en dat kan (net) door 2,5mm2 die is weggewerkt in een muur. Je kabels worden dan wel 70 graden, maar dat mag nog. Ik zou de automaat vervangen door een B20 exemplaar.

Maar dan die aardlek. Daar hebben ze echt lopen prutsen. Goodwe schrijft dus een aardlek voor met een lekstroom van 300mA. Die hebben ze ook geplaatst in de PV verdeler. Maar die zit vervolgens aangesloten ACHTER de aardlek in de meterkast van 30mA. Dus als er een lekstroom van 50mA is (voorbeeld wat eerder is gegeven) dan is dat volgens Goodwe volkomen normaal en als de boel goed was aangesloten, dan was er ook geen probleem. Maar omdat de boel nu achter een aardlek van 30mA zit, tript die dus voortdurend. Het is gewoon broddelwerk van de installateur. Gevalletje 'volgens voorschriften maar zonder nadenken uitgevoerd'.

Ik vind het sowieso een beetje rommelig om een wasmachinegroep te hergebruiken voor PV, maar goed, in sommige huizen is het nu eenmaal niet anders. Hoe op te lossen: Zet in de meterkast een alamat van 300mA en B20 karakteristiek (die heb je al, zit in de PV verdeler). Die komt dus buiten de bestaande aardleks om. Daarachter komt de PV verdeler met daarin een extra alamat B16/30mA voor de wasmachine en een werkschakelaar om de zonnepanelen te kunnen uitschakelen (zitten er allebei al). Je hoeft dan geen nieuw materiaal te kopen, eigenlijk hoef je alleen de aardlek van 300mA te verplaatsen naar de meterkast en correct aan te sluiten.

Je zonnepanelen zijn dan conform de specificaties van de fabrikant beveiligd (namelijk met een 300mA aardlek) en je wasmachine is conform de NEN1010 norm met 30mA beveiligd. Het is wel goedkope Chinese troep, ik zou het niet 30 jaar laten zitten, maar op dit moment voldoe je dan aan de veiligheidseisen zonder nieuw materiaal te moeten kopen.

Edit: berekeningen nu goed.

[ Voor 18% gewijzigd door PhilipsFan op 01-07-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
PhilipsFan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:31:
Nee, er is niet direct brandgevaar. Een B25 automaat is teveel voor 2,5mm2 draden, maar aangezien je omvormer maar 4,2kW doet, zal die 25A nooit gehaald worden. Als je omvormer maximaal blaast loopt er 18A en dat kan (net) door 2,5mm2 die is weggewerkt in een muur. Je kabels worden dan wel 70 graden, maar dat mag nog. Ik zou de automaat vervangen door een B20 exemplaar.

Maar dan die aardlek. Daar hebben ze echt lopen prutsen. Goodwe schrijft dus een aardlek voor met een lekstroom van 300mA. Die hebben ze ook geplaatst in de PV verdeler. Maar die zit vervolgens aangesloten ACHTER de aardlek in de meterkast van 30mA. Dus als er een lekstroom van 50mA is (voorbeeld wat eerder is gegeven) dan is dat volgens Goodwe volkomen normaal en als de boel goed was aangesloten, dan was er ook geen probleem. Maar omdat de boel nu achter een aardlek van 30mA zit, tript die dus voortdurend. Het is gewoon broddelwerk van de installateur. Gevalletje 'volgens voorschriften maar zonder nadenken uitgevoerd'.

Ik vind het sowieso een beetje rommelig om een wasmachinegroep te hergebruiken voor PV, maar goed, in sommige huizen is het nu eenmaal niet anders. Hoe op te lossen: Zet in de meterkast een alamat van 300mA en B20 karakteristiek (die heb je al, zit in de PV verdeler). Die komt dus buiten de bestaande aardleks om. Daarachter komt de PV verdeler met daarin een extra alamat B16/30mA voor de wasmachine en een werkschakelaar om de zonnepanelen te kunnen uitschakelen (zitten er allebei al). Je hoeft dan geen nieuw materiaal te kopen, eigenlijk hoef je alleen de aardlek van 300mA te verplaatsen naar de meterkast en correct aan te sluiten.

Je zonnepanelen zijn dan conform de specificaties van de fabrikant beveiligd (namelijk met een 300mA aardlek) en je wasmachine is conform de NEN1010 norm met 30mA beveiligd. Het is wel goedkope Chinese troep, ik zou het niet 30 jaar laten zitten, maar op dit moment voldoe je dan aan de veiligheidseisen zonder nieuw materiaal te moeten kopen.

Edit: berekeningen nu goed.
toon volledige bericht
Thanks! Zijn anderen het hier ook mee eens?
@Xander @AUijtdehaag

want dan ga ik dit terugkoppelen aan de PV boer en het op bovenstaande manier laten oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:27:
[...]

@Xander @AUijtdehaag

want dan ga ik dit terugkoppelen aan de PV boer en het op bovenstaande manier laten oplossen.
ja, al zou ik wel vriendelijk doch dingend verzoeken om het herstel te laten doen door iemand anders en niet de knakker die dit aan heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PhilipsFan Op welke manier heb je de 70°C (oppervlakte)temperatuur van de 2,5 mm² kabel berekent/geschat?
Bij mij loopt de 7 m kabel in een kabelgoot (met deksel) op de muur naar de meterkast (5 kW omvormer)
en meer dan handwarm wordt de kabel nooit.
Als je omvormer maximaal blaast loopt er 18A en dat kan (net) door 2,5mm2 die is weggewerkt in een muur. Je kabels worden dan wel 70 graden, maar dat mag nog.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
dunklefaser schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:46:
@PhilipsFan Op welke manier heb je de 70°C (oppervlakte)temperatuur van de 2,5 mm² kabel berekent/geschat?
Bij mij loopt de 7 m kabel in een kabelgoot (met deksel) op de muur naar de meterkast (5 kW omvormer)
en meer dan handwarm wordt de kabel nooit.

[...]
Ik heb deze pagina gebruikt. Het is een grove schatting, maar geeft toch een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:27:
[...]

@Xander @AUijtdehaag

Nee, teveel moeite
AUijtdehaag in "Aardlek klapt eruit door zonnepanelen?"
https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html
B20A

En een stikker plakken
https://webshop.cedel.nl/PV-Sticker-klein-formaat

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Voor de € 2,95 (plus verzendkosten!) zou ik deze stikker zelf printen
(of desnoods met watervaste viltpen tekenen) - Is het zinvol ook deze stikker te plakken (te printen)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Zeker zinvol, maar waar laat je die
code:
1
2
Hoogte  105mm
Breedte 74mm

Niet over die hendeltjes plakken he? :+

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Als dat een vraag was: Vermoedelijk eerder bij/op de omvormer?
Ik zie het al (onder "Eigenschappen"): in de meterkast in de buurt van het "voedingspunt" of van de elektriciteitsmeter.

Bij mij is een andere, kleine stikker "Tweezijdige voeding" bij de 20 A automaat geplakt.
Voldoende?

[ Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 01-07-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even wat gebrainstormed met TS.
Kookgroep zit ook op 1 fase in een 3-fase kast....

Wat denken jullie van deze oplossing?

Kamrails(2x) van 4 naar rechts
Kamrails(2x) van 3 naar links
Dan ontstaat er een lege ruimte voor PV op groep 4 (4e positie van links) zonder kamrail.

Dan kookgroep naar boven, zodat deze wel op 2 fasen aangesloten zit.
Kamrail van 4 links en van 4 rechts zorgt dan voor de 2 fase verdeling
Nadeel is dan, als er 1 aardlek springt van de kookplaat, staat er nog steeds spanning op de kookplaat van de andere fase, als die aardlek niet gesprongen is..
Maar goed, bij werkzaamheden trek je toch de perilex stopkontakt er normaal uit.

De PV zekering automaat (die je nog koopt) komt dan op de 4 positie en moet aan de onderkant bedraad worden met de spanning van L1,L2 of L3, direct na de hoofdschakelaar of aan de onderkant van een van de aardlekschakelaars (aftakken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHX8Moqh0u7xIDjAJchM-nOCpVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUJwTpYj8NtT6xMLWuJna3dT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:26:
@AUijtdehaag Als dat een vraag was: Vermoedelijk eerder bij/op de omvormer?
Ik zie het al: in de meterkast in de buurt van het "voedingspunt" of van de elektrameter.

Bij mij is een andere, kleine stikker "Tweezijdige voeding" bij de 20 A automaat geplakt.
Voldoende?
Ik snap het niet meer en ga eerst eten koken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:38:
Even wat gebrainstormed met TS.
Kookgroep zit ook op 1 fase in een 3-fase kast....

Dan ontstaat er een lege ruimte voor PV op groep 4 (4e positie van links) zonder kamrail.

Nadeel is dan, als er 1 aardlek springt van de kookplaat, staat er nog steeds spanning op de kookplaat van de andere fase, als die aardlek niet gesprongen is..
Maar goed, bij werkzaamheden trek je toch de perilex stopkontakt er normaal uit.

De PV zekering automaat (die je nog koopt) komt dan op de 4 positie en moet aan de onderkant bedraad worden met de spanning van L1,L2 of L3, direct na de hoofdschakelaar of aan de onderkant van een van de aardlekschakelaars (aftakken)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
@Xander @dunklefaser @flippy

Wat vinden jullie van bovenstaande optie

Of deze nog;

En dan is er ook nog de optie van Philipsfan.

Dus 3 om uit te kiezen... Wat is dan de top 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Qosmic Ik ben geen expert wat normgerechte elektrainstallaties in NL betreft.
Ik ben eerder een "Kurzschlussmechaniker", mijn bijdrage ging dan ook over stikkers plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
PhilipsFan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:31:
Hoe op te lossen: Zet in de meterkast een alamat van 300mA en B20 karakteristiek (die heb je al, zit in de PV verdeler). Die komt dus buiten de bestaande aardleks om. Daarachter komt de PV verdeler met daarin een extra alamat B16/30mA voor de wasmachine en een werkschakelaar om de zonnepanelen te kunnen uitschakelen (zitten er allebei al). Je hoeft dan geen nieuw materiaal te kopen, eigenlijk hoef je alleen de aardlek van 300mA te verplaatsen naar de meterkast en correct aan te sluiten.
Je hebt dan in de PV-verdeler alleen een beveiliging voor de wasmachine? Dat is niet hoe een PV-verdeler opgebouwd hoort te zijn, daarin horen 2 eindgroepen, ook één voor de omvormer.

Vraag me niet wat op dat punt daadwerkelijk de meerwaarde is voor een beveiliging tegen kortsluiting / overbelasting voor de omvormer, maar dat is nu eenmaal hoe de normmakers een PV-verdeler hebben bedacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EvXTL0oYp883dV3zfs3w4MqhxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jjaVVDu7xw3fwAmBcvdTZE4M.png?f=fotoalbum_large

Anders voldoe je natuurlijk ook niet aan de norm die stelt dat een PV-installatie moet worden aangesloten op een aparte eindgroep.

Ik zou dus mooi voor deze optie gaan:
En de PV-verdeler lekker met rust laten. Tenzij er budget is om afscheid te nemen van de Chinesium spanningsafhankelijke meuk. ;)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:38:

Ik denk dat een eindgroep niet achter twee aardlekschakelaars aangesloten hoort te worden. Als je de kookplaat op 2 fasen aan wilt sluiten, doe dat dan gewoon via een 4-polige aardlekautomaat. Of vervang één van de aardlekschakelaars door een 4-polig exemplaar. Het wordt allebei wel proppen als je dat in de bestaande kast wilt krijgen.

Dit onderwerp is op Tweakers ook al helemaal uitgemolken trouwens: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
Qosmic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:28:
Alleen de electra boer heeft de zonnepanelen ten tijde van de bouw op groep 7 aangesloten en die zitten samen met groep 8 en 9 ook achter de rode ALS.
en hierboven zeiden jullie dat het niet handig is dat de pv verdeler op een bestaande aardlekschakelaar zit met andere groepen. Geldt dat alleen voor een PV verdeler of uberhaupt voor pv.
Het geldt überhaupt voor PV dat het handiger is om deze achter een eigen aardlekschakelaar / aardlekautomaat aan te sluiten. Maar nergens in een norm staat dat dit moet, er staat alleen dat het op een aparte eindgroep aangesloten moet worden.

Maar een omvormer die volgens fabrikantinstructies achter een 300mA aardlekschakelaar aangesloten moet worden achter 30mA aansluiten gaat nog een stapje verder natuurlijk. Vermoedelijk is dat voor de bestaande installatie niet aan de orde, of heeft het in ieder geval in de praktijk nog geen problemen opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ok, thanks allemaal.
Dan gaan we voor de optie van @AUijtdehaag

"Ik zou er een installatie automaat 20A van maken in je MK buiten de bestaande aardlek om"

En idd Xander de bestaande installatie is het niet aan de orde. Die zit alleen op een aparte eindegroep en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Het speelt echt met de nieuwe installatie icm de pv verdeler achter een 300mA aardlekschakelaar en die vervolgens weer achter een 30mA aardlekschakelaar. Dat is de crux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Xander schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Je hebt dan in de PV-verdeler alleen een beveiliging voor de wasmachine? Dat is niet hoe een PV-verdeler opgebouwd hoort te zijn, daarin horen 2 eindgroepen, ook één voor de omvormer.

Vraag me niet wat op dat punt daadwerkelijk de meerwaarde is voor een beveiliging tegen kortsluiting / overbelasting voor de omvormer, maar dat is nu eenmaal hoe de normmakers een PV-verdeler hebben bedacht.
[...]
Je hebt in theorie gelijk, maar mijn oplossing is veiliger. Zoals jij het voorstelt, is de leiding van de MK naar de PV-verdeler niet beveiligd. Dat hoeft misschien ook niet volgens de norm. Maar mijn eigen norm is dat ALLES achter de meterkast beveiligd is door een aardlekschakelaar en een automaat.

In mijn oplossing wordt aan alle normen voldaan qua beveiliging. Het enige waar niet aan wordt voldaan, is dat de PV-installatie op een volledig gescheiden groep zit. Dat kan nog steeds, door NOG een automaat toe te voegen in de PV-verdeler, maar dan doe je het alleen om formeel aan de normen te voldoen. Die automaat heeft geen praktisch nut, want dat hele stuk is al beveiligd door de alamat in de MK. Ik denk dat zelfs als er kortsluiting ontstaat in de omvormer, je maar moet afwachten welke automaat als eerste tript, dat kan ook best die in de meterkast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
PhilipsFan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Je hebt in theorie gelijk, maar mijn oplossing is veiliger. Zoals jij het voorstelt, is de leiding van de MK naar de PV-verdeler niet beveiligd. Dat hoeft misschien ook niet volgens de norm. Maar mijn eigen norm is dat ALLES achter de meterkast beveiligd is door een aardlekschakelaar en een automaat.

In mijn oplossing wordt aan alle normen voldaan qua beveiliging. Het enige waar niet aan wordt voldaan, is dat de PV-installatie op een volledig gescheiden groep zit. Dat kan nog steeds, door NOG een automaat toe te voegen in de PV-verdeler, maar dan doe je het alleen om formeel aan de normen te voldoen. Die automaat heeft geen praktisch nut, want dat hele stuk is al beveiligd door de alamat in de MK. Ik denk dat zelfs als er kortsluiting ontstaat in de omvormer, je maar moet afwachten welke automaat als eerste tript, dat kan ook best die in de meterkast zijn.
Je kunt ook gewoon aan de norm voldoen, en jouw aanvullende wens toepassen. Door de PV-verdeler te laten zoals deze is en een extra B20/300mA aardlekautomaat in de hoofdverdeler te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
Electricien is vandaag langsgeweest en zei direct al dat het erg slordig was aangesloten.
Het is nu aangesloten zoals @AUijtdehaag zei.
Nieuwe 20A automaat geplaatst los van de aardlek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wh89b9U_gQk3X8-_G2j1nRkeh8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKmcEa3p1fsNJTJaGME5tWe4.jpg?f=fotoalbum_small

hier op positie 4 zit nog de oude automaat, maar kan je volgens mij wel zien dat hij los van de aardlek is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwY8y-Y6BbBcGRIU1nBIPkz3LgU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxCffDDTH65MS3D9Sd1mESdd.jpg?f=fotoalbum_small

Edit: toch niet goed -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Qosmic schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:19:
Electricien is vandaag langsgeweest en zei direct al dat het erg slordig was aangesloten.
Het is nu aangesloten zoals @AUijtdehaag zei.
Nieuwe 20A automaat geplaatst los van de aardlek.

[Afbeelding]
Eh, nee. @AUijtdehaag raadde een B20 installatieautomaat aan, niet een B20 30mA aardlekautomaat.

Nu zit je PV-verdeler met daarin een 300mA aardlekautomaat dus nog steeds achter een 30mA aardlekautomaat. :/

Misschien heb je mazzel en gaat het nu toevallig goed nu die andere 3 groepen niet ook nog achter dezelfde aardlekschakelaar zitten, maar in mijn ogen ben je er weinig mee opgeschoten.

Oh, en wat zou dit symbool betekenen denk je? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epQxMbe5mh_jHxaPc9wR9NMTJbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njqJhjkgVRr90B8gFQD2EPvb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 11-07-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Xander schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Eh, nee. @AUijtdehaag raadde een B20 installatieautomaat aan, niet een B20 30mA aardlekautomaat.

Nu zit je PV-verdeler met daarin een 300mA aardlekautomaat dus nog steeds achter een 30mA aardlekautomaat. :/

Misschien heb je mazzel en gaat het nu toevallig goed nu die andere 3 groepen niet ook nog achter dezelfde aardlekschakelaar zitten, maar in mijn ogen ben je er weinig mee opgeschoten.

Oh, en wat zou dit symbool betekenen denk je? :+
[Afbeelding]
Meen je?
Ga ik ze weer bellen.

Geen idee wat dat symbool betekent

[ Voor 6% gewijzigd door Qosmic op 11-07-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Qosmic schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Geen idee wat dat symbool betekent
Dat is een zaag met een streep er doorheen, het betekent dat je de kam niet op maat mag zagen. Iets wat men met de kammen links nu dus wel heeft gedaan. Of telt het niet meer als je het symbool eraf zaagt? :+

Zou er niet direct van wakker kunnen liggen, maarja als we het toch al over "slordig" hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Electricien die vanmorgen er was weer gesproken. Die dacht dat het in de pv verdeler wel goed zat.
Gaat weer terug komen om eea te fixen.

Keep you posted.

Enige wat nu dus is gebeurd is dat de groep van de pv verdeler niet meer achter dezelfde aardlekschakelaar zit, maar alleen de eerste 3 groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Qosmic schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:43:
Electricien die vanmorgen er was weer gesproken. Die dacht dat het in de pv verdeler wel goed zat.
Ja, daar wel. Maar de 300mA aardlekbeveiliging in de PV-verdeler is nog steeds aangesloten achter een 30mA aardlekbeveiliging in de meterkast. Want men heeft daar een 30mA aardlekautomaat geplaatst in plaats van een installatieautomaat zoals door @AUijtdehaag gesuggereerd.

De fabrikant van de onvormer schrijft 300mA voor, dat kan dus betekenen dat een 30mA aardlekautomaat uit zal blijven schakelen, zonder dat er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Enige wat nu dus is gebeurd is dat de groep van de pv verdeler niet meer achter dezelfde aardlekschakelaar zit, maar alleen de eerste 3 groepen.
Ja die groep heeft nu zijn eigen 30mA aardlekbeveiliging, in plaats van gedeeld met 3 andere groepen. Dat zou net het verschil kunnen maken, maar het is nog steeds niet wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Nee klopt Xander.
Ik heb hem alweer gesproken en hij vroeg een foto van de pv verdeler. Hij dacht dat het hier anders zat.

Ik heb hem deze foto gestuurd en hij zei dat is ook niet goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgaYzVUHJ7y2NWQ_RYCOIcahMjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrEkwh0tVml0ZKN1Ra3BUkOK.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat zit hier niet goed dan?

In principe is de oplossing toch gewoon nu de B20 30mA aardlek automaat vervangen voor een B20 installatie automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die doorgezaagde kam heeft nu dus een open contact aan een kant, qua veiligheid is dat ook niet gewenst. En neem aan dat om die gevlochten draden (zoals die blauwe die uitsteekt op je foto) netjes eindhulzen zijn geknepen?

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2023 17:39 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ja zijn eindhulzen geknepen. De foto is gemaakt toen hij bezig was en even weg ging om spullen te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Qosmic schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:08:
Nee klopt Xander.
Ik heb hem alweer gesproken en hij vroeg een foto van de pv verdeler. Hij dacht dat het hier anders zat.

Ik heb hem deze foto gestuurd en hij zei dat is ook niet goed. [Afbeelding]

Maar wat zit hier niet goed dan?
Ik zou het niet weten. Maar dat kan hij je dan toch ongetwijfeld vertellen?

Het enige wat ik anders zou doen is geen vage C-merken gebruiken en geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Maar dat is precies wat deze laatste monteur zelf ook heeft gebruikt dus blijkbaar heeft de monteur er minder moeite mee dan ik. :+
In principe is de oplossing toch gewoon nu de B20 30mA aardlek automaat vervangen voor een B20 installatie automaat?
Ja. Deze dubbel geïsoleerde leiding van groepenkast naar PV-verdeler hoeft niet met een aardlekschakelaar te worden beveiligd en in de PV-verdeler zelf is voorzien in aardlekbeveiliging per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Vandaag weer langsgeweest.

Nu wel vervangen voor B20 zekerigsautomaat (zonder aardlek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8kzrumOFD_OwCPix2whbGwwEBE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31aXsyRZXDwk3eDUCBdvHpf5.jpg?f=fotoalbum_small

Pagina: 1