Waarom buffervat in retour en niet in de aanvoer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38
Ik sta voor de aansluiting van mijn nieuw aangeschafte monoblock L/W warmtepomp. Deze ga ik aansluiten op de vloerverwarming en nog twee radiatoren in een convectorput. Ik heb ook een buffervat gekocht, omdat ons volume van de vloer en de radiatoren samen niet zo groot is. Nu begrijp ik dat het buffervat best op de retour van de woning naar de wp aangesloten kan worden.
Maar als ik de runs wil verlengen en de defrost in de winter wil optimalieren, dan zou ik denken dat het buffervat beter in de aanvoer kan. Dichter bij de monoblock (wanneer de volumestroom omdraait voor het ontdooien van de monoblock) en daarmee efficiënter.
Of vergis ik me? Zie ik andere dingen over het hoofd?

Graag jullie commentaar en feecback.

Enorm bedankt alvast !!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De volumestroom draait niet om bij een defrost. Alleen de rollen van verdamper en condensor worden omgedraaid :)
In de aanvoer reageert je systeem trager zonder dat er een voordeel tegenover staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38
Dank je wel !

ik had begrepen dat bij een defrost de volumestroom altijd omdraaide......
dank !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hansvw schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:29:
Dank je wel !

ik had begrepen dat bij een defrost de volumestroom altijd omdraaide......
dank !!!
De stroom van het koelmiddel tussen de binnen en de buitenunit draait om, niet de stroom van het water door je radiatoren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:54
Hier een hybride situatie met elga ace en gasketel
In de retour zit al een 50l vat. Nu hebben we nog een 300liter vat voor een kleine prijs kunnen kopen

In het 300 liter vat zullen we een elektrisch element steken dat gestuurd zal worden met overtollige stroom.
Februari 160kwh export gehad
Maart tot nu toe 700kwh…

Vandaar zouden we graag de overtollige energie in het vat duwen.

Maar. Steken we deze dan meteen na de elga ace (in de aanvoer dus? Gezien het eigenlijk ook een warmtebron word

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:04
Hoeveel liter zijn de vloerverwarming en radiatoren samen? Als het niet zoveel liters is moet je misschien warmer gaan stoken? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je dan beter kunt kijken of je de volume kunt vergroten zodat je geen buffervat hebt.

En hoeveel kW warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-05 18:50
Antonl91 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:15:
Hoeveel liter zijn de vloerverwarming en radiatoren samen? Als het niet zoveel liters is moet je misschien warmer gaan stoken? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je dan beter kunt kijken of je de volume kunt vergroten zodat je geen buffervat hebt.

Ja, bij vloerverwarming die altijd open staat heb je eigenlijk nooit een buffer nodig.
Hier een LG UB60 op 50 m2 vvw, is eigenlijk veel te groot. Maar draait prima zonder buffer. Als ik kijk naar het vermogen wat de vloer in gaat en hoe snel de temperatuur in de opstartpiek oploopt, dan gedraagt de vloer zich als een buffer van 300 à 400 liter.

Ook defrosts zijn met deze grote machine geen probleem. Defrostvermogen is ~14 kW, maar das na 3 minuten klaar.

Heb wel eens ergens gelezen dat sommige installateurs 1,5 ltr per m2 vvw aanhouden qua buffer. Dat is misschien van toepassing als je werkt met een opbouwsysteem ala Warp oid. Dan zit er isolatie tussen de toplaag en de rest van de vloer.

Zolang je vvw ingevraised is in cementdekvloer met de betonvloer daar direct onder, heb je echt genoeg capaciteit in je vloer. Een 50/100ltr buffer zal hierin het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Antonl91 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:15:

Het draait gewoon prima hoor, allemaal radiatoren wel, oude woning nog niet goed geïsoleerd.
waardoor de warmtepomp vooral nachts moet draaien, tussen 10u en 17u is het warm genoeg en draait de warmtepomp praktisch nooit. Maar laat ons om dat moment nu zoveel overschot hebben. Vandaar het idee om een buffervat extra te verwarmen.

6kw elga ace
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9axXwOEN988dPUSXiJZcZnx3G1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OGkBAoefs63jh9AW3STKOvmW.png?f=fotoalbum_large

Het idee is dus om die 300liter overdag te stoken naar een 85 graden, zodat er met een beetje geluk geen avondrun meer is van de warmtepomp. en we op die manier ook minder elektriciteit injecteren

[ Voor 27% gewijzigd door Nock372 op 28-03-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:54
Nock372 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:34:
[...]

Het draait gewoon prima hoor, allemaal radiatoren wel, oude woning nog niet goed geïsoleerd.
waardoor de warmtepomp vooral nachts moet draaien, tussen 10u en 17u is het warm genoeg en draait de warmtepomp praktisch nooit. Maar laat ons om dat moment nu zoveel overschot hebben. Vandaar het idee om een buffervat extra te verwarmen.

6kw elga ace
[Afbeelding]

Het idee is dus om die 300liter overdag te stoken naar een 85 graden, zodat er met een beetje geluk geen avondrun meer is van de warmtepomp. en we op die manier ook minder elektriciteit injecteren
Daarmee ga je dus COP1 stoken, wat je niet moet willen. En je hebt een meng verdeler nodig voor je vloerverwarming, wat ook nog eens nadelig is. Is zie hier weinig positiefs aan (behalve minder stroom terug leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
danny.s schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:02:
[...]

Daarmee ga je dus COP1 stoken, wat je niet moet willen. En je hebt een meng verdeler nodig voor je vloerverwarming, wat ook nog eens nadelig is. Is zie hier weinig positiefs aan (behalve minder stroom terug leveren).
Er is hier geen vloerverwarming aanwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Nock372 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:34:
[...]

6kw elga ace
[Afbeelding]

Maar ik reageerde op de topicstarter die een situatie beschrijft met een warmtepomp voor alleen verwarming. Is dat bij jou ook het geval?

Want als dat het geval is en ik zie die grafieken dan denk ik dat je beter de warmtepomp wat kunt tweaken, want waarom is vermogen dat de warmtepomp vraagt ruim 2kW bij zulke temperaturen? Als ik woensdag 26 maart bij mijn warmtepomp kijk, dan zie ik dat het vermogen na de opstartpiek zo rond de 500W is. Dan heb ik het over een warmtepomp van 9kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Antonl91 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:51:
[...]

Maar ik reageerde op de topicstarter die een situatie beschrijft met een warmtepomp voor alleen verwarming. Is dat bij jou ook het geval?

Want als dat het geval is en ik zie die grafieken dan denk ik dat je beter de warmtepomp wat kunt tweaken, want waarom is vermogen dat de warmtepomp vraagt ruim 2kW bij zulke temperaturen? Als ik woensdag 26 maart bij mijn warmtepomp kijk, dan zie ik dat het vermogen na de opstartpiek zo rond de 500W is. Dan heb ik het over een warmtepomp van 9kW.
Slecht geïsoleerde woning,
enkel radiatoren.
Vermoed dat de warmtepomp daarom maximaal moet draaien.

Is idd enkel voor verwarming, voor tapwater staat een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Nock372 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Slecht geïsoleerde woning,
enkel radiatoren.
Vermoed dat de warmtepomp daarom maximaal moet draaien.

Is idd enkel voor verwarming, voor tapwater staat een warmtepompboiler.
Ik denk dat het te maken heeft met de instellingen en dat de woning in relatief korte tijd opgewarmd moet worden. Misschien dat je met een stooklijn al goede resultaten kunt bereiken.

Afgelopen woensdag was het tussen 16:00 - 19:00 zo'n 11 graden of zo als snel google. Als je dan kijkt naar het vermogen van rond de 2.3kWh dan heb je in het beste geval een COP van ongeveer 2.6 (6kwh/2.3= 2.6). In de winterse maanden (met ondooicycles) zat ik daar zelfs boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Fc57oG4LyOi1gHECHCAavEQSP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tM3tjmdXao1mEIlAOYpeysBu.png?f=fotoalbum_large

Zie hier na aanpassing met 19 graden ‘s nachts 21 graden overdag.

De reden dat de warmtepomp overdag op vol vermogen draait is omdat deze een contact krijgt om overtollige pv stroom weg te werken en een hogere temperatuur gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Nock372 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:27:
[Afbeelding]

Zie hier na aanpassing met 19 graden ‘s nachts 21 graden overdag.

De reden dat de warmtepomp overdag op vol vermogen draait is omdat deze een contact krijgt om overtollige pv stroom weg te werken en een hogere temperatuur gaat maken.
Maar je hebt de temperatuur van de thermostaat, maar je hebt ook de temperatuur van het water waarmee de warmtepomp de ruimte temperatuur probeert te halen. Als die bijvoorbeeld op 60 graden staat dan moet de warmtepomp hard werken.

Stel het is bij mij buiten 10 graden, dan gaat mijn warmtepomp wel werken, maar zal de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 30 graden gaan, als het dan -10 graden is gaat de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 40 graden. Er zit dus een verband tussen de gewenste temperatuur en de afgifte temperatuur van de warmtepomp (stooklijn).

Mijn warmtepomp staat sinds ongeveer 20:00 gisteravond op minimaal vermogen te verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is1-iHveu0BqusNiT0nNVmhWc3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwV8QylY2wyVljFfyNVXtR13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Antonl91 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Maar je hebt de temperatuur van de thermostaat, maar je hebt ook de temperatuur van het water waarmee de warmtepomp de ruimte temperatuur probeert te halen. Als die bijvoorbeeld op 60 graden staat dan moet de warmtepomp hard werken.

Stel het is bij mij buiten 10 graden, dan gaat mijn warmtepomp wel werken, maar zal de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 30 graden gaan, als het dan -10 graden is gaat de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 40 graden. Er zit dus een verband tussen de gewenste temperatuur en de afgifte temperatuur van de warmtepomp (stooklijn).

Mijn warmtepomp staat sinds ongeveer 20:00 gisteravond op minimaal vermogen te verwarmen.
[Afbeelding]
Stooklijn staat hier gewoon 30 tot 55 graden.
Maar indien overtollige energie mag het water 30 graden warmer gemaakt worden. (Toch teveel energie op dit moment en zo is het water al wat warmer voor ‘s avonds/‘s nachts waardoor er minder verbruik is van de batterij.

Het gaat hier gewoon om een niet geïsoleerde woning, 350m2 woonruimte. Dat hij aan vol vermogen ‘s nachts moet werken is heel normaal denk ik

Pagina: 1