Waarom buffervat in retour en niet in de aanvoer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10 08:04
Antonl91 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:15:
Hoeveel liter zijn de vloerverwarming en radiatoren samen? Als het niet zoveel liters is moet je misschien warmer gaan stoken? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je dan beter kunt kijken of je de volume kunt vergroten zodat je geen buffervat hebt.

En hoeveel kW warmtepomp?
Het draait gewoon prima hoor, allemaal radiatoren wel, oude woning nog niet goed geïsoleerd.
waardoor de warmtepomp vooral nachts moet draaien, tussen 10u en 17u is het warm genoeg en draait de warmtepomp praktisch nooit. Maar laat ons om dat moment nu zoveel overschot hebben. Vandaar het idee om een buffervat extra te verwarmen.

6kw elga ace
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9axXwOEN988dPUSXiJZcZnx3G1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OGkBAoefs63jh9AW3STKOvmW.png?f=fotoalbum_large

Het idee is dus om die 300liter overdag te stoken naar een 85 graden, zodat er met een beetje geluk geen avondrun meer is van de warmtepomp. en we op die manier ook minder elektriciteit injecteren

[ Voor 27% gewijzigd door Nock372 op 28-03-2025 07:38 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10 08:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Fc57oG4LyOi1gHECHCAavEQSP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tM3tjmdXao1mEIlAOYpeysBu.png?f=fotoalbum_large

Zie hier na aanpassing met 19 graden ‘s nachts 21 graden overdag.

De reden dat de warmtepomp overdag op vol vermogen draait is omdat deze een contact krijgt om overtollige pv stroom weg te werken en een hogere temperatuur gaat maken.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:59
Nock372 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:27:
[Afbeelding]

Zie hier na aanpassing met 19 graden ‘s nachts 21 graden overdag.

De reden dat de warmtepomp overdag op vol vermogen draait is omdat deze een contact krijgt om overtollige pv stroom weg te werken en een hogere temperatuur gaat maken.
Maar je hebt de temperatuur van de thermostaat, maar je hebt ook de temperatuur van het water waarmee de warmtepomp de ruimte temperatuur probeert te halen. Als die bijvoorbeeld op 60 graden staat dan moet de warmtepomp hard werken.

Stel het is bij mij buiten 10 graden, dan gaat mijn warmtepomp wel werken, maar zal de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 30 graden gaan, als het dan -10 graden is gaat de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 40 graden. Er zit dus een verband tussen de gewenste temperatuur en de afgifte temperatuur van de warmtepomp (stooklijn).

Mijn warmtepomp staat sinds ongeveer 20:00 gisteravond op minimaal vermogen te verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is1-iHveu0BqusNiT0nNVmhWc3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwV8QylY2wyVljFfyNVXtR13.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1