Patchkabel verprutst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Mijn zoon heeft een utp-kabel door het huis en over de trap lopen die ik zat was, dus dacht een kabel te trekken van de slaapkamer naar de meterkast. Daar zit namelijk een loze leiding. Ik heb er geen verstand van dus deed maar wat. Ik kocht een patchkabel 6a s/ftp. En die paste niet door de leiding, dus ik knipte de connector eraf. Toen de leiding erdoor was probeerde ik er een nieuwe connector op te zetten. Ik probeerde dat twee keer maar beide keren deden alleen nr 2,3 en 6 het. Toen ik contact opnam met de verkoper voor raad gaf hij aan dat een patchkabel niet geschikt is voor het losknippen en opnieuw er opnieuw opzetten van een connector. De 8 kabeltjes zouden daar te dun voor zijn.

Ik vroeg me toen af of ik de kabel helemaal niet meer kan gebruiken en dat ik er een ander soort kabel moet plaatsen, of is er een ander soort connector die ik wel kan gebruiken. Ook las ik iets over een lsa paneel waarmee ik dan een soort stopcontact voor uto-kabels kan maken.

Heeft iemand tips die ik kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-05 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat zou toch juist moeten kunnen lukken met zo'n kabel?
Het hangt denk ik voornamelijk van je stekkers (en wellicht knijptool) af. Ik heb nog nooit gehad dat het aanzetten van een RJ45 stekker op een flex kabel met dunne aders niet lukte. (ook op een installatie kabel met dikkere massieve aders lukt het mij altijd, maar daar liggen overigens wel de meeste problemen, normaal gesproken.)

Wat voor gereedschap heb je?
Wat voor RJ45 stekkers?
Gewoon nog 5 keer proberen. Belangrijke tips: zorg ervoor dat je alle 8 aders helemaal naar achteren in de RJ45 duwt. Dat kan je meestal visueel zien. Bij het aanknijpen goed hard knijpen. Alsof je leven er vanaf hangt. Lukt het niet: herhalen.
Of je kan proberen om er een keystone op te zetten. Deze bijv: https://www.elektramat.nl...141ac696400373131333530f3 (Let op: Punchtool nodig!)

Edit: Adervolgorde goed aangehouden?

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 20-06-2023 20:13 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:32
De winkel waar je bent geweest en het antwoord hebt gekregen dat je geen stekkers meer aan patchkabels kunt maken zou ik niet meer bezoeken.

Er zijn meerdere opties.

Een toolles stekker op de kabel zetten die speciaal voor dit type kabel bedoeld is: https://www.onlinekabelsh...t6a-netwerkkabel-per-stuk
Met een krimptang een stekker op de kabel knijpen. Let hier bij op de specificaties van de kabel zoals de dikte van de aders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 15:48

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Tja .. niet optimaal wat je gedaan hebt en kan zijn dat de verkoper gelijk heeft, al vermoed ik dat je met de juiste spullen deze kabel nog wel aan de gang krijgt als de RJ45 connectoren door iemand geknepen worden die ervaring heeft.

Er zijn namelijk verschillende type connectoren en sommige werken nou eenmaal beter op een flexibele kern dan anderen.
Ik doe even de educated guess dat jouw patch kabel een flexibele kern heeft (dat zou het iig wel moeten zijn massieve kernen dienen alleen in statische omgevingen te worden gebruikt ).

Maar dat helpt jou nu niet, kortste weg naar een oplossing als je het zelf wilt doen is even losse kabel bestellen (ik koop mijn kabel altijd hier en nee geen aandelen) dan weet ik zeker dat ik volle koperen kabel heb (heel ander onderwerp maar zoek maar eens op copper clad network cable)

En dan nogmaals opnieuw knijpen deze kabel is vrij vergevingsgezind en prima te knijpen ook voor de minder ervaren engineer :-)

LSA paneel kan, maar is voor een enkele verbinding echt een brug of 4 te ver.

Ooh en een heerlijke connector zodat je zeker weet dat je aders ver genoeg zitten is deze RJ45 doorsteek versie. Daarmee kwam een collega van me onlangs mee voorbij.
Dan kan het ook echt niet meer misgaan.

Laat je even weten of en hoe het je is gelukt ?

[ Voor 12% gewijzigd door cyclone op 20-06-2023 20:15 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

saaltink schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:11:
De winkel waar je bent geweest en het antwoord hebt gekregen dat je geen stekkers meer aan patchkabels kunt maken zou ik niet meer bezoeken.

Er zijn meerdere opties.

Een toolles stekker op de kabel zetten die speciaal voor dit type kabel bedoeld is: https://www.onlinekabelsh...t6a-netwerkkabel-per-stuk
Met een krimptang een stekker op de kabel knijpen. Let hier bij op de specificaties van de kabel zoals de dikte van de aders.
Dan moet TS wel een cat6a netwerkkabel hebben. Het lijkt erop dat de verkoper een loopje heeft genomen met de kwaliteit en een te dunne kabel heeft geleverd ("De 8 kabeltjes zouden daar te dun voor zijn"). Laten we eerst even kijken wat voor kabel TS precies heeft gekocht voordat we allerlei 'oplossingen' aandragen.

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ja dat zei ik al .. copper clad network cable. Ver weg van blijven wil je niets mee van doen hebben.
Gewoon je verzekeren dat je koperen kabels besteld (de kabel die ik gelinkt hebt weet ik uit ervaring dat dit goede is onlangs nog 300m van neergelegd thuis :-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
In plaats van een male UTP connector erop te bevestigen kan je ook een eenvoudig UTP opbouw doosje gebruiken natuurlijk.
Dat is dan wat makkelijker te monteren.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Cat 6 wandcontactdoos
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1236349-0/cat-6-wandcontactdoos-inbouw-en-opbouw-montage-inbouw-en-opbouw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Dit is de kabel die ik heb:

https://www.utp-kabel.nl/...mf-20m-groen.html#reviews

Ik heb een krimptool gekocht die -als het goed is - geschikt is:
https://www.netwerkkabel....rj11-en-rj12-connect.html

Verder begreep ik dat dit een stijve kabel is, en waarschijnlijk heb ik ook daar een fout mee gemaakt, maar ja wat im zei, ik weet er niets van, maar ik probeer het tenminste. Kunnen jullie aan die link zien of dit een kabel met solide of gevlochten kern is?

Ik had een doosje met rj45 connectoren, maar heb ook nog andere gekocht. De ene waren helemaal plastic en de andere hadden een zilverkleurig metalen buitenkant. Beiden met een hulpstukje waar je de kleine kabeltjes in kan doen. Voor de volgorde had ik 568b aangehouden. Later zag ik nog het schema dat bij de kabel zat en dat leek een andere volgorde, maar ook geen 568a.

Ik heb natuurlijk met enigszins kippenkracht geknepen, maar vond het wel opvallen dat beide keren precies dezelfde nummers verbinding hadden. Er zat namelijk een tester bij het doosje met connectoren. Ik heb wel opgelet dat de kabeltjes helemaal naar het einde waren geduwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Lalenamagic schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:34:
Verder begreep ik dat dit een stijve kabel is, en waarschijnlijk heb ik ook daar een fout mee gemaakt, maar ja wat im zei, ik weet er niets van, maar ik probeer het tenminste. Kunnen jullie aan die link zien of dit een kabel met solide of gevlochten kern is?
De pagina vermeldt de volgende eigenschappen:
Binnenste geleider 4x2xAWG 27/7 CU
100% koper
"4x2xAWG 27/7" is geen gangbare notatie, en "CU" bestaat ook niet (het symbool voor koper is Cu). Het eerste stukje betekent: 4 aderparen van 2 aders elk (dus 8 aders zoals je verwacht). Uit het tweede stukje leid ik af dat elk van de 8 aders bestaat uit 7 soepele aders met een gecombineerde dikte van AWG 27. Dat is te dun voor Cat 6a. Ik zou de winkel vragen hoe ze dit op gaan lossen, want ze hebben Cat 6a verkocht maar niet geleverd. Voor die prijs mag je een deugdelijke kabel verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door fopjurist op 20-06-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:47
Dit is de kabel die ik heb:

https://www.utp-kabel.nl/...mf-20m-groen.html#reviews

Ik heb een krimptool gekocht die -als het goed is - geschikt is:
https://www.netwerkkabel....rj11-en-rj12-connect.html

Ik had een doosje met rj45 connectoren, maar heb ook nog andere gekocht. De ene waren helemaal plastic en de andere hadden een zilverkleurig metalen buitenkant. Beiden met een hulpstukje waar je de kleine kabeltjes in kan doen. Voor de volgorde had ik 568b aangehouden. Later zag ik nog het schema dat bij de kabel zat en dat leek een andere volgorde, maar ook geen 568a.

Ik heb natuurlijk met enigszins kippenkracht geknepen, maar vond het wel opvallen dat beide keren precies dezelfde nummers verbinding hadden. Er zat namelijk een tester bij het doosje met connectoren. Ik heb wel opgelet dat de kabeltjes helemaal naar het einde waren geduwd.
Je hebt een tang voor doorsteek connectoren, heb je ook de juiste doorsteek connectoren gekocht/aangeknepen? Omdat je praat over "aders tegen het einde duwen".
Doorsteek is juist supermakkelijk monteren, kan bijna niet mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:06

SambalBij

We're all MAD here

fopjurist schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:52:
Uit het tweede stukje leid ik af dat elk van de 8 aders bestaat uit 7 soepele aders met een gecombineerde dikte van AWG 27. Dat is te dun voor Cat 6a.
Ze zijn er nog wel dunner ook... Panduit (nou niet direct troep) heeft cat 6a kabels van 28 AWG, nog een maatje dunner dus...
https://www.panduit.com/e...tch-cords/stp28x2mrd.html

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 20:02
[...]

[...]
Ik zou de winkel vragen hoe ze dit op gaan lossen, want ze hebben Cat 6a verkocht maar niet geleverd. Voor die prijs mag je een deugdelijke kabel verwachten.
*zucht* ... klant vernield product door onkundigheid en jij stelt voor probleem toch bij leverancier te leggen ?
de aderdikte van een patchkabel boeit geen ene f.ck om conform te zijn voor de Cat5/6/6A rating
Panduit (een wereldwijd bekend merk, zelfs preferred Cisco partner) verkoopt zelfs AWG28 patchkabels ...
Dat je op een patchkabel geen nieuwe connectoren kan zetten is iets normaal, geen productdefect

TS dient de kabel te vervangen naar iets die je wel fatsoenlijk kan afmonteren
en om wat te helpen ...BELDEN 7965E is een kabel die graag gebruikt word hier op Tweakers ... AWG23 solide kabel, ideaal om af te monteren op whatever jij wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:03
[...]

[...]

"4x2xAWG 27/7" is geen gangbare notatie, en "CU" bestaat ook niet (het symbool voor koper is Cu). Het eerste stukje betekent: 4 aderparen van 2 aders elk (dus 8 aders zoals je verwacht). Uit het tweede stukje leid ik af dat elk van de 8 aders bestaat uit 7 soepele aders met een gecombineerde dikte van AWG 27. Dat is te dun voor Cat 6a. Ik zou de winkel vragen hoe ze dit op gaan lossen, want ze hebben Cat 6a verkocht maar niet geleverd. Voor die prijs mag je een deugdelijke kabel verwachten.
Voor je dit roept even de norm (TIA-568.2-D.) erbij nemen ;) sinds een aantal jaar mag 28 AWG als patchkabel onder het mom van cat 6a. Commscope raadt wel aan om dit tot maximaal 10 meter te houden als je er ook PoE over gaat gebruiken.

Ontopic:
Zoals eerder gezegd zorgen dat je aders vlak zijn afgeknipt en goed in de 8P8C zitten. Fixeren en afknijpen die handel :)

Edit: met dat ik dit tik kan ik me inderdaad voorstellen dat je 8P8C's hebt gebruikt voor dikkere aders. 22/24 is vrij standaard. Misschien dat je specifiek voor je 27 andere connectoren nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dartlink op 20-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:06
Pak een RJ45 Field Connector. Geen gereedschap voor nodig dus moet lukken! Of misschien heb je wel een tweaked in de buurt die even een connector kan aan knijpen voor je, zou zeggen welke regio zit je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sowieso een patchkabel van 20 meter 8)7
Maar ik denk dat het in dit geval een kwestie is van op de juist manier aan beide kanten identiek aankrimpen. En zonder ervaring kan dat een aantal pogingen kosten voordat je dat goed voor elkaar hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

.......... maar vond het wel opvallen dat beide keren precies dezelfde nummers verbinding hadden. Er zat namelijk een tester bij het doosje met connectoren.
Om ook de tester uit te sluiten: heb je de tester ook getest i.c.m. een utp kabel waarvan je weet dat ie naar behoren werkt?

Je tester zou natuurlijk ook de boosdoener kunnen zijn.....

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 17:17
Patchkabel is niet ideaal om nieuwe connectors op te zetten maar moet wel lukken denk ik.
Als ik patchkabel hoor vermoed ik dat dit geen volle koper kern draadjes zijn maar "stranded cable" ?
Kijk dan ook even naar de pinnetjes ook van je RJ45 stekker.

Zie onder het bekende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/bb57f706cf447e1af5a46ca365612da71474e7b1/?url=http%3A%2F%2Ftd-er.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F11%2FStranded_vs_solid_contact_lg.jpg

Voor zo n dunne stranded kabel zou ik zelf een oudere cat5e rj45 connector gebruiken omdat zo 'n dunne aders daar iets vaster inzitten dan in cat6 Rj45 connectors

[ Voor 24% gewijzigd door Ghostface9000 op 20-06-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 20:02
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Om ook de tester uit te sluiten: heb je de tester ook getest i.c.m. een utp kabel waarvan je weet dat ie naar behoren werkt?

Je tester zou natuurlijk ook de boosdoener kunnen zijn.....
een simpele tester gaat niet garanderen dat je kabel geldige ethernet link kan opbouwen

Als ik bv 8 telefoondraadjes (dus zonder twisting) in de juiste posities afmonteer geeft mn tester aan "prima kabel" .. toch gaat ie ofwel geen link opbouwen, ofwel constant wisselen van tussen 10/100/1000/niks..

Ik blijf erbij.. AWG27 is gewoonweg zo flinterdun dat je echt al speciale (dure) connectoren moet gaan zoeken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:47
en de pdf info schrijft dat ie AWG26 is.....

ik denk nog steeds dat wanneer ie een doorsteek connector gebruikt het helemaal goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

ijske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:41:
[...]

een simpele tester gaat niet garanderen dat je kabel geldige ethernet link kan opbouwen

Als ik bv 8 telefoondraadjes (dus zonder twisting) in de juiste posities afmonteer geeft mn tester aan "prima kabel" .. toch gaat ie ofwel geen link opbouwen, ofwel constant wisselen van tussen 10/100/1000/niks..

Ik blijf erbij.. AWG27 is gewoonweg zo flinterdun dat je echt al speciale (dure) connectoren moet gaan zoeken ...
Het wel of niet "een geldige ethernetlink op kunnen bouwen" is, vooralsnog, al weer een stap verder dan TS nu komt.
Zijn tester licht slechts bij 3 van de 8 ledjes/draden op.

Dat *kan* komen door een defecte tester of een van de al eerder genoemde oorzaken of zelfs een combinatie daarvan.
Door zaken uit te sluiten wordt een probleem inzichtelijker en daardoor beter oplosbaar.

Dat er kwalitatief betere oplossingen/keuzes gemaakt kunnen worden, klopt.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lalenamagic
ijske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:11:
[...]

*zucht* ... klant vernield product door onkundigheid en jij stelt voor probleem toch bij leverancier te leggen ?
de aderdikte van een patchkabel boeit geen ene f.ck om conform te zijn voor de Cat5/6/6A rating
Panduit (een wereldwijd bekend merk, zelfs preferred Cisco partner) verkoopt zelfs AWG28 patchkabels ...
Dat je op een patchkabel geen nieuwe connectoren kan zetten is iets normaal, geen productdefect

TS dient de kabel te vervangen naar iets die je wel fatsoenlijk kan afmonteren
en om wat te helpen ...BELDEN 7965E is een kabel die graag gebruikt word hier op Tweakers ... AWG23 solide kabel, ideaal om af te monteren op whatever jij wil
Ik was niet van plan me te melden bij de leverancier. Ik heb gewoon een kabel besteld die achteraf gezien niet past bij de toepassing, en ik heb hem inderdaad uit eigen beweging vernield. Ik hoopte alleen dat ik een oplossing kon vinden zonder een nieuwe kabel te moeten doortrekken, want ik vond dat nogal een vervelend klusje zo in mijn eentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lalenamagic
Ik heb de tester getest op een bestaande kabel en daar doen alle lichtjes het, dus ik denk niet dat het aan de tester ligt. Ik ga in elk geval het nog eens proberen met een andere connector die in het doosje zat. Toen ik de connector net los trok, zag ik in 1 van de kabeltjes de plek waar de connector doorheen is geprikt. Bij de rest was dat niet zo duidelijk dus misschien is het een kwestie van nogmaals proberen. Ik laat weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Sowieso gewoon vaak doen, en na 20 jaar vernaggel ik er ook nog weleens een paar, vaak dan ook achterelkaar :-)
Maar oefening baard kunst, en geheim is om er 100% zeker van te zijn dat je de aders in de juiste volgorde hebt zitten en helemaal tot achterin de connector hebt gedrukt.
Soms helpt een fel zaklampje om dat goed te kunnen zien.

Wel mooi om te zien hoe sommige forumgenoten geheel los kunnen gaan op een simpele vraag als deze, of niet de moeite nemen om eerdere postings te lezen :-).
Voor je het weet ben je meer kwijt aan het beginnen van een zaak tegen de leverancier of hij al dan niet de juiste bewoordingen bij het juiste type product heeft gebruikt terwijl je eigenlijk gewoon ff een kabel wil fixen voor je zoon.
Het kan verkeren 8)7

Anyway, gewoon proberen te knijpen, btw ik knijp altijd FLINK, knappe vent / tang die een RJ45 connector naar de ballen knijpt puur op kracht dus ben niet bang dat je daar teveel kracht op zet.

Die doosjes niet aan beginnen dat zogenaamde LSA aansluitingen waar je ook al in je openingspost over begon. Om LSA goed aan te sluiten heb je een dogger nodig. En behoeft wel wat hendigheid dus niet echt voor een beginner naar mijn bescheiden mening.
Het werkt wel netter af (al maakt het wel dat je dan weer wel 2 patch kabels nodig hebt om je apparatuur op de wall outlets aan te sluiten), maar volgens mij streeft dat nu jouw doel voorbij.

Oohja en de volgorde .. in basis maakt het niet uit welke je kiest, als je beide zeiden maar hetzelfde doet.
Vraag me niet waarom maar deze heb ik ooit uit mijn hoofd geleerd en gaat er ook nooit meer uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpnZe8b0vfsgE7XMMYn7EThbKpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Dc3tgYcmZPOsH40f0b49t4U.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door cyclone op 20-06-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
cyclone schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:37:
Sowieso gewoon vaak doen, en na 20 jaar vernaggel ik er ook nog weleens een paar, vaak dan ook achterelkaar :-)
Maar oefening baard kunst, en geheim is om er 100% zeker van te zijn dat je de aders in de juiste volgorde hebt zitten en helemaal tot achterin de connector hebt gedrukt.
Soms helpt een fel zaklampje om dat goed te kunnen zien.
Heb je toevallig naar de link van die patchkabel gekeken? Er staat daar een link naar een pdf met de technische gegevens waaronder het wiring diagram. Daar staat een schema dat ik niet herken met wit/oranje/wit/groen/blauw/wit/wit/bruin. Het 568b schema heeft voor de middelste vier wit/blauw/wit/groen. Wel beiden de witte van het andere paar).

Ik heb dat net geprobeerd met dat rare schema en een andere connector (die helemaal doorzichtig plastic is) en dan doen alleen 1 en 5 het, en de g doet het ook niet bij deze connector. Probeer het morgen nog eens met het gewone 568b schema en die connector. Kan ik gebruikte connectoren eigenlijk opnieuw gebruiken of moet ik ze na gebruik weggooien?

Ohja, de andere kant van de patchkabel heeft een connector met blauw plastic en ik kandaat de kleurenvolgorde niet van zien. Dus dat is lastig. Vandaar dat ik zoek was naar de volgorde van de kabel zoals hij origineel was.

[ Voor 8% gewijzigd door Lalenamagic op 20-06-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lalenamagic schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:00:
[...]

Heb je toevallig naar de link van die patchkabel gekeken? Er staat daar een link naar een pdf met de technische gegevens waaronder het wiring diagram. Daar staat een schema dat ik niet herken met wit/oranje/wit/groen/blauw/wit/wit/bruin. Het 568b schema heeft voor de middelste vier wit/blauw/wit/groen. Wel beiden de witte van het andere paar).

Ik heb dat net geprobeerd met dat rare schema en een andere connector (die helemaal doorzichtig plastic is) en dan doen alleen 1 en 5 het, en de g doet het ook niet bij deze connector. Probeer het morgen nog eens met het gewone 568b schema en die connector. Kan ik gebruikte connectoren eigenlijk opnieuw gebruiken of moet ik ze na gebruik weggooien?

Ohja, de andere kant van de patchkabel heeft een connector met blauw plastic en ik kandaat de kleurenvolgorde niet van zien. Dus dat is lastig. Vandaar dat ik zoek was naar de volgorde van de kabel zoals hij origineel was.
Je moet ze beide op dezelfde manier krimpen. Ik ga er vanuit dat het een standaard twisting is met groen+groen-wit & bruin+bruin-wit & oranje+oranje-wit & blauw+blauw-wit?
Alleen specifieke connectoren kun je hergebruiken.

Heb je ergens nog een oude korte UTP kabel die je kunt misbruiken? En heb je wat connectoren over? Dan kun je daarop gewoon aan beide kanten proberen met 568b een connector te krimpen als je die beiden werkend hebt ga je prutsen met je lange UTP patchkabel. Omdat je niet kunt zien hoe de wiring uiteindelijk aan de fabrieks 'af'-connector is zul je die opnieuw moeten doen wanneer je kunt vertrouwen op je krimp skills aan de andere zijde én het nog niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Oh, dat is een idee. Van de lange kabel die ik heb, heb ik niet alles nodig, dus daar knip ik wel een stukje vanaf. Dan kan ik beide einden in elk geval in dezelfde volgorde proberen, dan kan het daar niet aan liggen. En ja, van die doorzichtige heb ik er nog een stuk of twintig, dus ik kan nog wel even dooroefenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dartlink schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Voor je dit roept even de norm (TIA-568.2-D.) erbij nemen ;) sinds een aantal jaar mag 28 AWG als patchkabel onder het mom van cat 6a. Commscope raadt wel aan om dit tot maximaal 10 meter te houden als je er ook PoE over gaat gebruiken.
Bedankt dat je me scherp houdt. Ik heb nu geen toegang tot TIA-568.2-D dus kan het niet nalezen, maar deze pagina van Belden legt de praktische gevolgen uit. De belangrijkste is dat je geen afstand van 100 meter meer haalt. Wat daar niet wordt genoemd is dat PoE met 27 AWG gevaarlijk wordt vanaf 14 W.
Hoe dan ook is de kabel wel volgens Cat 6e spec. Ik zal mijn vorige bericht aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Kan ik gebruikte connectoren eigenlijk opnieuw gebruiken of moet ik ze na gebruik weggooien?
Hoe zag je dat überhaupt voor je? Als je een connector goed geknepen hebt, is dat permanent. Je kan de aders er dan niet meer uitkrijgen en de connector "ontknijpen".

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Compizfox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:37:
[...]

Hoe zag je dat überhaupt voor je? Als je een connector goed geknepen hebt, is dat permanent. Je kan de aders er dan niet meer uitkrijgen en de connector "ontknijpen".
Het feit dat ik de kabel weer uit de connector kon trekken zegt dus eigenlijk al genoeg….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:20:
[...]

Het feit dat ik de kabel weer uit de connector kon trekken zegt dus eigenlijk al genoeg….
Wacht even, je hebt wel een krimptang? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:23:
[...]

Wacht even, je hebt wel een krimptang? 8)7
Yup, zelfs twee. Ik had een logilink setje gekocht, maar die krimptang was te klein (https://www.megekko.nl/pr...0acwB3EAQYASABEgKcwvD_BwE)
Daarna kocht ik er een waarvan ik in elk geval dacht dat ie geschikt was voor cat6a/7 (https://www.kabeldirect.n...2u9A70EAQYBCABEgLE7fD_BwE).
Maar ja, ik probeer van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:30:
[...]

Yup, zelfs twee. Ik had een logilink setje gekocht, maar die krimptang was te klein (https://www.megekko.nl/pr...0acwB3EAQYASABEgKcwvD_BwE)
Daarna kocht ik er een waarvan ik in elk geval dacht dat ie geschikt was voor cat6a/7 (https://www.kabeldirect.n...2u9A70EAQYBCABEgLE7fD_BwE).
Beide tangen zouden moeten werken met een standaard rj45 connector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Als je de kabel uit de connector kunt halen na het knijpen dan knijp je idd met kippenkracht en niet hard genoeg.

Een rj45 connector is eenmalig te knijpen daarna zit de boel vast om nooit meer los te komen.

Qua volgorde van de aders is het simpel, beiden kanten moeten hetzelfde zijn. Kun je dat niet bepalen ivm bestaande connector (zoals nu bij jou) dan knip je beide kanten af, en monteer je 2 nieuwe connectoren zodat je zeker weet dat beiden kanten de zelfde volgorde hebben.

Moeilijker dan dat is het eigenlijk niet.

Maar een connector hergebruiken is als je goed knijpt niet mogelijk dus.

En omdat filmpjes nou eenmaal 1000x makkelijker zijn :
YouTube: How to Crimp Cat5 / Cat6 Network Patch Cables (RJ45 plugs)

[ Voor 12% gewijzigd door cyclone op 21-06-2023 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:06

SambalBij

We're all MAD here

[...]

Die kabel heeft wel gewoon het 568b schema, maar het staat inderdaad een beetje krom omschreven in die PDF. Dat wiring diagram staat niet in pin volgorde maar in aderpaar volgorde. Daarom staan de groene en blauwe (+wit) aderparen naast elkaar getekend en niet 'om' elkaar. De pinvolgorde in het diagram is 12 36 45 78, en niet 12 34 56 78 ;)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

cyclone schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:49:
Als je de kabel uit de connector kunt halen na het knijpen dan knijp je idd met kippenkracht en niet hard genoeg.

Een rj45 connector is eenmalig te knijpen daarna zit de boel vast om nooit meer los te komen.

Qua volgorde van de aders is het simpel, beiden kanten moeten hetzelfde zijn. Kun je dat niet bepalen ivm bestaande connector (zoals nu bij jou) dan knip je beide kanten af, en monteer je 2 nieuwe connectoren zodat je zeker weet dat beiden kanten de zelfde volgorde hebben.

Moeilijker dan dat is het eigenlijk niet.

Maar een connector hergebruiken is als je goed knijpt niet mogelijk dus.

En omdat filmpjes nou eenmaal 1000x makkelijker zijn :
YouTube: How to Crimp Cat5 / Cat6 Network Patch Cables (RJ45 plugs)
Dat heeft niets met kippenkracht te maken als je een goede tang hebt. De tang opent simpelweg niet voordat hij maximaal aangeknepen is, kracht of niet.

De aders zijn gewoon te dun voor de connector en de TS kan knijpen wat hij wilt, maar als de aders er uit komen wordt het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:45
Hann1BaL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:15:
De aders zijn gewoon te dun voor de connector en de TS kan knijpen wat hij wilt, maar als de aders er uit komen wordt het niks.
Precies, probleem zit niet in de tang en gebruiker, maar in de kabel. Als die een hele dunne draad heeft is het gewoon verduivelt moeilijk om een standaard connector te laten werken.

Field connector of een andere kabel. Opgelost. Zelf zou ik absoluut voor een andere kabel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Hann1BaL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Dat heeft niets met kippenkracht te maken als je een goede tang hebt. De tang opent simpelweg niet voordat hij maximaal aangeknepen is, kracht of niet.

Idd goed punt ben bang dat je gelijk hebt.
Dan is het of andere connectoren halen of idd die kabel eruit halen wegsmijten en er een "gewone" kabel ingooien zoals ik al in mijn eerdere post heb aangehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16

Rmg

https://us.rs-online.com/...ing/09455451561/70730332/

Dit is een passende keystone, er opzetten immobiliseren (aka, ergens aan vast tie-wrappen) en dan nog een stukje standaard stranded kabel naar je pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:20:
[...]
Ja, dan is die 100% zeker niet juist geknepen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:56
[...]

Dit snap ik niet. Wat bedoel je precies met de krimptang is te klein?
The_Doman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:25:
In plaats van een male UTP connector erop te bevestigen kan je ook een eenvoudig UTP opbouw doosje gebruiken natuurlijk.
Dat is dan wat makkelijker te monteren.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Cat 6 wandcontactdoos
[Afbeelding]
Mocht het allemaal niet lukken met het eraan maken van de stekker. Dan zou ik voor deze optie gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
Gewoon die kabel eruit trekken en nieuw stukje Cat 6 met stugge aders erin trekken en netjes aan beide kanten afmonteren op een wcd met lsa connector.
Vervolgens aansluiten met kant en klare patchkabels.

De RJ45 van een kant en klare patchkabel afknippen maakt die kabel alleen nog geschikt voor de kliko.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 21-06-2023 12:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

[...]

Ik lees soms ook maar half, maar in die Logilink set zit gewoon een dogger .. dan kun je idd ook prima met LSA outlets aan de gang.
Enige manko is denk ik nu inderdaad de kabel, gezien je er nu toch al aardig wat centen tegenaan hebt gegooid aan gereedschap kunnen die 3 tientjes voor 50 meter kabel ook wel vanaf vermoed ik zo :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ben(V) schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:31:
De RJ45 van een kant en klare patchkabel afknippen maakt die kabel alleen nog geschikt voor de kliko.
Dat ook wel weer overdreven.
Patchkabel zo (mis)gebruiken heb ik zelf ook wel eens gedaan om een kabel door de vloer of langs CV te leiden.
Zolang je correct afmonteert met de juiste connector of opbouw doosje, wat zou het probleem zijn?
Maar dat is wel iets voor een thuis situatie natuurlijk.

Het kan natuurlijk ook nog erger op deze manier >:) :P
(wel handig om onduidelijke bekabeling even snel te kunnen testen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M1qdnWEU1k2NeCCxrv_T7EJifI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxKdnHylO8gWIcJ9Mdy6J4do.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

The_Doman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Dat ook wel weer overdreven.
Patchkabel zo (mis)gebruiken heb ik zelf ook wel eens gedaan om een kabel door de vloer of langs CV te leiden.
Zolang je correct afmonteert met de juiste connector of opbouw doosje, wat zou het probleem zijn?
Maar dat is wel iets voor een thuis situatie natuurlijk.

Het kan natuurlijk ook nog erger op deze manier >:) :P
(wel handig om onduidelijke bekabeling even snel te kunnen testen)
[Afbeelding]
Die foto doet dan wel echt zeer aan mn ogen maar waarschijnlijk werkt het thuis wel ja.
Ik zie het koper gewoon zitten door beschadiging van de draden en een veel te lang gedeelte is uit de twist gehaald. Dat moet zo kort mogelijk zijn. Dit is gewoon een horrorplaatje voor iedereen die degelijke netwerken aan wil leggen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lalenamagic
Vooruitgang!

Ik heb op zolder in de doos met draden een paar cat5e kabel gevonden en heb er een getest en die deed het op alle punten behalve de g volgens de testen. De eerste keer met de gele krimptang geprobeerd en toen deden 4 van 8 het, maar aangezien jullie het elke keer over hard knijpen hadden en die gele tang gaat heel soepel, maar lijkt niet erg diep te gaan. Misschien heb ik ergens een palletje over moeten halen ofzo. Ook toen kon ik de connector eraf trekken en zag bij de punten waar verbinding was (1,2,7,8) gaatjes in de isolatie en in de andere niet.

Toen nog een poging, goed doorgedrukt naar het einde van de connector, toen met de oranje logilink krimptang, geknepen of mijn leven er vanaf hing, getest...................

en hij doet het op alle punten.

Nu kan ik in elk geval op cat5e kabel een connector zetten.

Ik denk dat jullie gelijk hebben dat gezien de investering die ik al gedaan heb in gereedschap, een nieuwe kabel beter is. Alhoewel ik toch nog niet helemaal van het idee af ben om bij het punt waar deze uit de slaapkamer komt een vast aansluiting te maken zodat je een patchkabel daarin kan doen en eruit halen, zoals een stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOAM16qvaYKwqtin87rZCBRQC1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Z3rBa3rvmLfysjULJLcLOke.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Lalenamagic op 21-06-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt prima de huidige kabel gebruiken, dat is gewoon een CCA kabel (volgens die link die jij deelde @Lalenamagic althans).
Ik zou dus gewoon een paar keer oefenen en testen dan kun je er echt wel wat aan krimpen wat gaat werken.
Wat inderdaad mooier zou zijn is een gelegde kabel afmonteren op een patch. Dan moet je (meestal) een LSA punchdown tool voor gebruiken. Zo'n patch kan je toepassen in een inbouw of opbouw doosje aan de wand. Maar ook dit moet eigenlijk wel gewoon kunnen met je bestaande kabel.

edit:
Ik zie zo snel op je foto geen fout (witte-combi's kan ik niet zien op de foto), wel mis je een kabel tule >:) .

[ Voor 10% gewijzigd door True op 21-06-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:44:
Je kunt prima de huidige kabel gebruiken, dat is gewoon een CCA kabel (volgens die link die jij deelde @Lalenamagic althans).
Ik zou dus gewoon een paar keer oefenen en testen dan kun je er echt wel wat aan krimpen wat gaat werken.
Wat inderdaad mooier zou zijn is een gelegde kabel afmonteren op een patch. Dan moet je (meestal) een LSA punchdown tool voor gebruiken. Zo'n patch kan je toepassen in een inbouw of opbouw doosje aan de wand. Maar ook dit moet eigenlijk wel gewoon kunnen met je bestaande kabel.

edit:
Ik zie zo snel op je foto geen fout (witte-combi's kan ik niet zien op de foto), wel mis je een kabel tule >:) .
Zo'n tool zit geloof ik ook in mijn logilink setje. Ik denk wel dat ik dat een goede optie vind. Sowieso wil ik nog oefenen met connectoren en mijn cat6a kabel, maar zo'n doosje is wel netjes.

Aanvulling: bedoel je dat je zo'n hoesje mist? Ja die heb ik wel, maar nu niet gebruikt aangezien ik aan het oefenen was.

[ Voor 6% gewijzigd door Lalenamagic op 21-06-2023 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:38:
Alhoewel ik toch nog niet helemaal van het idee af ben om bij het punt waar deze uit de slaapkamer komt een vast aansluiting te maken zodat je een patchkabel daarin kan doen en eruit halen, zoals een stopcontact.
Eigenlijk is dat wel de beste manier voor een UTP aansluiting.
Zelf knijpen blijft toch altijd een onzekere factor en wordt ook eigenlijk afgeraden in kritische situaties.
Ook kan je eventuele fouten dan weer vrij eenvoudig herstellen.

Dit is een mooie demo:
How to wire an RJ45 outlet. How to use punch down tool. Punch Down LSA tool.

Ook zonder punchdown tool kan je die kabels er wel in krijgen met wat improvisatie, maar dat is niet aan te raden natuurlijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
@The_Doman Zeker een duidelijk filmpje. Wat ik me dan wel afvraag is wat ik doe met die metalen dunne draadjes die net onder de buitenisolatie zitten. Ik zie filmpjes die dit als een aarde gebruiken door ze te draaien, maar hoe gaat dat bij zo'n wandpaneel? Ik zie nergens plek voor een aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:05:
@The_Doman Zeker een duidelijk filmpje. Wat ik me dan wel afvraag is wat ik doe met die metalen dunne draadjes die net onder de buitenisolatie zitten. Ik zie filmpjes die dit als een aarde gebruiken door ze te draaien, maar hoe gaat dat bij zo'n wandpaneel? Ik zie nergens plek voor een aarde.
Aarde in UTP is overrated voor huis-tuin-en-keuken-oplossingen.
Behalve als je al je switches en routers ook wilt gaan aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:05:
Daar heb je andere rj45 connectors voor cat6 shielded bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
TRAXION schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Daar heb je andere rj45 connectors voor cat6 shielded bvb.
Ja, die heb ik, al heb ik die niet gebruikt bij het oefenen omdat die duurder zijn en ik er maar een paar van heb.

Maar wat ik bedoelde met die aarde was nav zp'n wandcontactdoos waar The_Doman het over had, waar je daar de aarde laat. Wellicht niet eens nodig om te aarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Lalenamagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Ja, die heb ik, al heb ik die niet gebruikt bij het oefenen omdat die duurder zijn en ik er maar een paar van heb.

Maar wat ik bedoelde met die aarde was nav zp'n wandcontactdoos waar The_Doman het over had, waar je daar de aarde laat. Wellicht niet eens nodig om te aarden.
Wandcontactdoos heeft meestal een metalen draadontlasting welke de massa verbind and het chassis.
Idem voor patchpanels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Ik heb inmiddels succesvol de rj45 connectoren op de patchkabel gekregen (alleen de gewone, want die met de zilveren buitenkant bleef bij het testen niet alle punten verbinden). Maar…nu is er nog steeds geen internet verbinding volgens mijn zoon.

Misschien doe ik er nu verstandig aan deze kabel weg te halen en een geschikte te plaatsen. Ik zal nog een terugkijken in het draadje, want volgens mij hebben twee van jullie een link naar een geschikte kabel gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Je schrijft dat je de kabel in je eentje door een loze leiding hebt getrokken. Te veel kracht zetten op een kabel die bedoeld is om door een buis te trekken is al niet verstandig, maar dit doen op een stranded patchkabel, is vragen om problemen.
Met hoeveel "geweld" heb je de patchkabel door de buis getrokken? Ik acht de kans namelijk ook wel aanwezig dat je inmiddels wel een connector goed hebt aangesloten, maar dat er op verschillende plaatsen breukjes in de kabel zitten waardoor je nooit een stabiel resultaat zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Mystic Spirit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:59:
Je schrijft dat je de kabel in je eentje door een loze leiding hebt getrokken. Te veel kracht zetten op een kabel die bedoeld is om door een buis te trekken is al niet verstandig, maar dit doen op een stranded patchkabel, is vragen om problemen.
Met hoeveel "geweld" heb je de patchkabel door de buis getrokken? Ik acht de kans namelijk ook wel aanwezig dat je inmiddels wel een connector goed hebt aangesloten, maar dat er op verschillende plaatsen breukjes in de kabel zitten waardoor je nooit een stabiel resultaat zal krijgen.
Ik denk dat er genoeg “geweld” aan te pas is gekomen om een breuk te veroorzaken. Ik dacht echter dat als dat het geval was, ook niet alle lampjes van de kabeltester zouden gaan branden. Dat weet ik dus niet zeker. Dus ja, de kabel is best stijf en heb hier en daar best hard getrokken om hem door de bochtjes te krijgen, hij zal wel beschadigd zijn.

Ik heb nu deze kabel op het oog:
https://www.elektramat.nl...rol-van-50-meter/#details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Afhankelijk van het soort kabeltester, zegt het resultaat daarvan niet zo heel veel. Het kan iets zegen over de volgorde van aansluiten en of er elektrische verbinding is, maar om het digitale signaal over de kabel te krijgen heb je een iets betere verbinding nodig dan alleen te checken of er spanning over de kabel heen kan.

De rol kabel waar je naar verwijst lijkt een prima kabel. Je kan het beste even checken in Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels wat de ervaringen zijn met EMhub kabels. Er zijn veel kabels in omloop waarvan beweert wordt dat het volledig koper is, maar voor een groot deel van aluminium blijken te zijn, dat een stuk slechter is voor netwerktoepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Lalenamagic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:39:
Maar…nu is er nog steeds geen internet verbinding volgens mijn zoon.
En wat heb je zelf verder getest?
Met de kabeltester?
Wat geeft de netwerk adapter aan op de computer/laptop?
Is er een LED indicatie van verbinding op modem/router/switch/computer?
Want "geen internet" kan diverse oorzaken hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
The_Doman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:52:
[...]

En wat heb je zelf verder getest?
Alleen dus de kabeltester, en mijn zoon deed de ut[-kabel in zijn laptop en toen kreeg hij geen internetverbinding en geen datatransfer. Verder heb ik geen idee. Wie weet ziet hij iets over het hoofd, maar ik heb inmiddels de kabel afgeknipt en ga hem vervangen. Gewoon om zeker te zijn dat ik de juiste kabel voor de juiste toepassing heb.

Ik neem aan dat zo’n kabel (uit mijn link) wel soepel genoeg is om door te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Volgens de spec is de kabel 23 AWG vol koperen kern. Die zou soepel genoeg moeten zijn om door een buis te trekken, maar zal er wel iets moeilijker doorheen gaan dan de patch kabel die je er nu door hebt getrokken.
Zorg dus dat je iemand hebt die de kabel goed aan het begin er in kan duwen terwijl jij zachtjes spanning op de kabel houdt om hem door de buis te trekken.
Pagina: 1