Oneerlijke manier van moderatiebehandeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Omdat het wat off-topic was voor Het kleine-mismoderatietopic deel XXX maar een los topic aangemaakt. Ik zou graag de manier van modereren willen aankaarten.

Hier de relevante posts uit het topic:
ocf81 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:27:
Overigens lijkt het me wel handig dat als een post in dit topic besproken wordt, de auteur daarvan ook getagd wordt. Dan is het geen verrassing en kan iemand zich verdedigen.
AlphaRomeo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Vooropgesteld: ik ben er niet op tegen om de auteur te taggen, maar het is juist niet de bedoeling om je post inhoudelijk te gaan verdedigen in dit topic. We modereren op objectieve gronden volgens de FAQ. Als je de post alleen goed kunt modereren na een uitleg in dit topic, dan had die uitleg al in de post zelf moeten staan.
ocf81 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Het gaat om een stukje hoor en wederhoor. Wat er nu gebeurt is in feite een ex-parte proces waar een commentaar wordt afgefakkeld en je er zelf maar achter moet komen dat je zo wordt benadeeld, met een oneerlijke veroordeling als gevolg. Echt een onacceptabele opzet.

En je FAQ is, met alle respect, niet echt serieus te nemen als het gaat om objectiviteit.. Hoe goed je dat ook probeert te codificeren, objectieve moderatie is gewoon niet mogelijk.
Bor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Hier worden reacties besproken welke een onjuiste moderatiescore hebben verkregen. Dat kan zowel te hoog maar ook te laat zijn. Van benadeling is geen sprake, van een oneerlijke veroordeling ook niet.

Verder is dit niet het topic voor dit soort discussies. Gelieve allemaal weer terug te gaan naar het uiteindelijke doel; het zorgen dat mismoderaties beter passende scores krijgen in overeenstemming met de hiervoor opgestelde richtlijnen.
Dit klopt dus niet. Er wordt in het overgrote deel van de gevallen omlaag gemod. Daarbij wordt een opzet gebruikt waarin mensen dus niet gehoord worden, maar er zonder wederhoor een oordeel wordt geveld. Dat is gewoon geen eerlijke manier van handelen.

Dat zou ik in dit topic verder willen bespreken, want dat moet echt anders.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Is mij ook wel eens overkomen, een grapje datbdoor de mod verkeerd werd opgevat ipv een vraag
Krijg je te horen topic is verwijderd
Tsja, vervelend is het wel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-06 23:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben wel benieuwd; waarom zou je mensen willen horen? Het gaat immers om de moderatiescore die een reactie zou moeten hebben overeenkomstig de richtlijnen uit de moderatie FAQ en niet om de mening van de persoon in kwestie (welke ongetwijfeld altijd de hoogste score wil zien).

Er wordt geen oordeel gevormd over de persoon in kwestie of over diens mening. Er wordt puur gekeken of de moderatiescore passend is.

Los hiervan gaat "hoor en wederhoor", waar ik in dit geval persoonlijk geen reden voor zie, ongetwijfeld voor veel tijd verlies en discussie zorgen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Zatervan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:01:
Is mij ook wel eens overkomen, een grapje datbdoor de mod verkeerd werd opgevat ipv een vraag
Krijg je te horen topic is verwijderd
Tsja, vervelend is het wel
Het verwijderen van een reactie komt niet zo vaak voor en wordt doorgaans gedaan wanneer deze in strijd met onze voorwaarden is en / of bijvoorbeeld de sfeer verziekt. Daar gaan we sowieso niet in topic op in gezien maatregelen als deze altijd iets zijn tussen Tweakers en de persoon in kwestie. Je kan altijd met de betreffende mod in gesprek door op het bericht wat je over de verwijdering hebt gekregen te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 18:00
Wat er nu volgens mij gebeurd is dat @ocf81 eigenlijk niet helemaal bevat waar het moderatiesysteem voor is gezien de insteek van de vraag en het verzoek om hoor en wederhoor... en waar velen tot de dag van vandaag nog altijd de mist mee in gaan bij het geven van moderaties. Het is geen gelijk/ongelijk eens/niet eens systeem. Het moderatiesysteem is bedoelt om een waarde aan de reactie te geven in relatie tot het artikel... ben je ontopic (+1), voeg je wat extra toe (+2) of voeg je echt veel waarde toe aan het bewuste artikel (+3) (en dan uiteraard 0 voor offtopic en -1 voor vervelend commentaar) Bij een dergelijke waardering kan men lijnrecht tegen over elkaar staan maar als het op een nette ontopic en misschien zelfs wel informatieve manier gebeurd kan het beide een een positieve moderatie opleveren.

Dit is bij het moderatiesysteem nog steeds iets wat Tweakers niet goed weet over te brengen op de gebruiker... ligt ook aan de gebruiker uiteraard en even het simpelweg lezen van de FAQ, maar wat dat betreft hanteren velen nog altijd de INRTFM methode en denkt en gebruikt men het systeem om zogezegd 'te meningmodden'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Bor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:02:
Ik ben wel benieuwd; waarom zou je mensen willen horen? Het gaat immers om de moderatiescore die een reactie zou moeten hebben overeenkomstig de richtlijnen uit de moderatie FAQ en niet om de mening van de persoon in kwestie (welke ongetwijfeld altijd de hoogste score wil zien).
Er wordt geen oordeel gevormd over de persoon in kwestie of over diens mening. Er wordt puur gekeken of de moderatiescore passend is.
Ik zou het net iets anders verwoorden. Het topic draat om het aanpassen van reactiescores waar iemand een probleem mee heeft volgens ogenschijnlijk objectieve regels die allesbehalve objectief zijn. In (groffe inschatting) 90% van de gevallen waar de persoon zelf niet met een verzoek tot beoordeling aan komt zetten gaat het om een score die omlaag gemod moet worden volgens de indiener. Op dat moment praat de reageerder dus niet mee. Zoals ik eerder al eens heb aangegeven is objectief modereren gewoon schier onmogelijk. Elke moderatie is per definitie subjectief. Als het dan de FP crew belieft wordt er wat aan gedaan, maar daar zit ook enorm veel subjectiviteit in. En in sommige gevallen heb ik ook meegemaakt dat het oordeel van de mensen in de beoordelingstopics of van de crew heel erg gekleurd zijn. Het verwijzen naar de FAQ waarin in feite een excuus voor het eigen handelen wordt gecreëerd en waar dan naar wordt gewezen maakt dat niet anders.
Los hiervan gaat "hoor en wederhoor", waar ik in dit geval persoonlijk geen reden voor zie, ongetwijfeld voor veel tijd verlies en discussie zorgen.
Dat lijkt me een goed idee, omdat wat er nu gebeurt oneerlijk is. Dat je dan wel eens een opmerking gaat krijgen lijkt me juist wenselijk,

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32

AlphaRomeo

FP PowerMod
ocf81 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:20:
[...]
Ik zou het net iets anders verwoorden. Het topic draat om het aanpassen van reactiescores waar iemand een probleem mee heeft volgens ogenschijnlijk objectieve regels die allesbehalve objectief zijn.
Ik heb je dit nu een paar keer zien schrijven, maar kun je dan eens een regel aanwijzen die niet objectief is? Dat de FAQ ruimte overlaat voor eigen interpretatie moge duidelijk zijn (dat geeft maximal 1 punt verschil), maar in de basis zijn de regels objectief.,Ongeacht of je het met ene post eens bent kun je die beoordelen op objectieve gronden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

100% objectief zijn is bij alles wat een mens doet niet mogelijk lijkt mij. Dat wil niet zeggen dat je niet je best kan doen om zo objectief mogelijk te modereren in plaats van op basis van je eigen mening. Om dat proces te helpen hebben we getracht de richtlijnen in de moderatie FAQ zo duidelijk mogelijk te laten zijn. Toch speelt er altijd een bepaalde manier van interpretatie mee. Dat is op zich ook niet erg. Je ziet dat ook met regelmaat terug in dit topic; iemand vindt een reactie een 0 terwijl een ander een +1 toekent. Er is dus enige ruimte voor eigen interpretatie. Het zijn veelal niet de reacties waarbij er twijfel is tussen bijvoorbeeld een 0 of een +1 die je in dit topic terug kan vinden maar de reacties waarbij de user driven moderatie duidelijk de mist in gaat. Het staat hierbij een ieder vrij om hier mee te doen. De discussie bevind zich niet achter gesloten deuren en iedereen die kan modereren kan helpen om een goed verdedigbare score te realiseren. Wat we echter in dit topic niet willen zien zijn (ellenlange) discussies. Er is ook lang niet altijd tijd voor een discussie gezien reacties maar een beperkte tijd te modereren zijn.

Ik wil graag nog even een punt uit de topicstart toelichten;
Er wordt in het overgrote deel van de gevallen omlaag gemod.
Ik zou ook graag meer positieve aanpassingen zien en raad een ieder aan om ook reacties die te laag staan (natuurlijk) aan te dragen. We hebben zelfs een apart topic om reacties die +3 kunnen behalen aan te dragen: Het grote +3 posts topic Daar wordt jammer genoeg maar erg weinig gebruik van gemaakt.

Wat ik nu zie is dat het toch vaker voorkomt dat reacties te hoog uitkomen doordat er bijvoorbeeld "mee eens" wordt gemodereerd wat niet de bedoeling is.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 20-06-2023 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
MicGlou schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:13:
Wat er nu volgens mij gebeurd is dat @ocf81 eigenlijk niet helemaal bevat waar het moderatiesysteem voor is gezien de insteek van de vraag en het verzoek om hoor en wederhoor... en waar velen tot de dag van vandaag nog altijd de mist mee in gaan bij het geven van moderaties. Het is geen gelijk/ongelijk eens/niet eens systeem. Het moderatiesysteem is bedoelt om een waarde aan de reactie te geven in relatie tot het artikel... ben je ontopic (+1), voeg je wat extra toe (+2) of voeg je echt veel waarde toe aan het bewuste artikel (+3) (en dan uiteraard 0 voor offtopic en -1 voor vervelend commentaar) Bij een dergelijke waardering kan men lijnrecht tegen over elkaar staan maar als het op een nette ontopic en misschien zelfs wel informatieve manier gebeurd kan het beide een een positieve moderatie opleveren.

Dit is bij het moderatiesysteem nog steeds iets wat Tweakers niet goed weet over te brengen op de gebruiker... ligt ook aan de gebruiker uiteraard en even het simpelweg lezen van de FAQ, maar wat dat betreft hanteren velen nog altijd de INRTFM methode en denkt en gebruikt men het systeem om zogezegd 'te meningmodden'.
Sorry, maar dit is wel enorm gespekt met aannames en vooringenomenheid. Allereerst, ik ben het niet eens met de opzet van het moderatiesysteem. Het topic is, ik parafraseer even, 'voor het signaleren van afwijkende moderaties'. Dat begint dus al met een vaak nogal subjectieve insteek. De enkele gronden die enigszins objectief te beoordelen zijn, liggen hem vooral in feitelijkheden die worden opgesomd na de beoordelingsstandaard voor -1 tm +3. In het overgrote deel van de commentaren die in dat moderatietopic worden beoordeeld draait de moderatie niet om feitelijkheden. Het gaat heel vaak om een commentaar waarin een waardeoordeel naar voren komt waarover geoordeeld wordt door moderatoren. Wat je dan krijgt is het afdwingen van een a priori gedeeld referentiekader. Maar dat kan per definitie niet bestaan. Dat kan pas a posteriori worden gevormd in een verdere discussie. Elke moderatie is daarmee dus per definitie een mening vanuit een ander referentiekader. Als dat dan kennelijk zo ver gaat dat het besproken dient te worden is het denk ik wel zo eerlijk om ook het referentiekader van de poster te kennen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Probleem is dat veel mensen dit moderatiesysteem gebruiken om aan te geven of ze het er mee eens zijn of niet (persoonlijke mening). Dit is mens eigen en zal altijd gebeuren.

In het verleden wel eens een sterke opmerking bij een artikel geplaatst die in relatie van het artikel zeker relevant was. Echter waren er veel mensen niet mee eens waardoor hij veel - kreeg. En toen kwam er een moderator die er persoonlijk ook niet mee eens was en verwijderde het.

Mensen zijn geen robots en gevoelens spelen een sterk mee in de beoordeling van een geschreven stuk. Alleen jammer dat de meeste dit niet willen toegeven.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

worldfastest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:46:
En toen kwam er een moderator die er persoonlijk ook niet mee eens was en verwijderde het.
Ik kan haast niet geloven dat dit de reden is geweest voor het verwijderen van een reactie op de frontpage als ik eerlijk ben. Ik vind het ook nogal een beschuldiging. Je mag mij de reactie aanwijzen in een DM dan kijk ik er even naar. Je hebt als het goed is van het verwijderen een bericht ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
AlphaRomeo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Ik heb je dit nu een paar keer zien schrijven, maar kun je dan eens een regel aanwijzen die niet objectief is? Dat de FAQ ruimte overlaat voor eigen interpretatie moge duidelijk zijn (dat geeft maximal 1 punt verschil), maar in de basis zijn de regels objectief.,Ongeacht of je het met ene post eens bent kun je die beoordelen op objectieve gronden.
De regels proberen objectiviteit te codificeren. Het is per definitie gewoon niet mogelijk omdat het waardeoordeel vanuit een ander referentiekader wordt gemaakt dan dat van de schrijver van het commentaar. Daarin voorzien de regels niet en er bestaan maar weinig objectieve gonden. De enige die genoemd worden zijn de uitsluitingsgronden die juist niet bij de waardering genoemd worden zoals op de man etc. De beschrijvingen voor -1, 0, 1 en +2 refereren puur aan het referentiekader van de moderator en zijn op geen enkele manier objectiveerbaar te maken. Voor een +3 geldt dit voor het overgrote deel ook, tenzij men zich uitgebreid kwalificeert als autoriteit of men met zeer goed onderbouwde bronnen aan komt zetten waar men als moderator dan ook weer de relevante kennis voor moet hebben om deze op waarde te kunnen schatten. Die beschrijvingen zijn echt nul komma nul waard als objectieve basis voor moderatie. Ze dienen enkel als schaamlapje om het eigen referentiekader zonder wederhoor toe te passen. Het is dus ook zinloos om precies het regeltje aan te wijzen dat niet werkt. De opzet van moderatie werkt niet en het hulpmiddel om daar wat aan te doen is in feite een procesvorm welke oneerlijk is vormgegeven omdat men weigert kennis te nemen van het referentiekader van de schrijver van het commentaar.

N.B. Ik heb ook nog andere dingen te doen. Ik zal later vandaag verder reageren op nieuwere posts in dit topic.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

ocf81 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Die beschrijvingen zijn echt nul komma nul waard als objectieve basis voor moderatie. Ze dienen enkel als schaamlapje om het eigen referentiekader zonder wederhoor toe te passen. Het is dus ook zinloos om precies het regeltje aan te wijzen dat niet werkt. De opzet van moderatie werkt niet en het hulpmiddel om daar wat aan te doen is in feite een procesvorm welke oneerlijk is vormgegeven omdat men weigert kennis te nemen van het referentiekader van de schrijver van het commentaar.
We zijn het niet eens, dat is duidelijk. Je zal het toch met het systeem zoals Tweakers dat voor ogen heeft moeten doen. Volgens mij werken de beschrijvingen prima en is het ook mogelijk om met voldoende objectiviteit te modereren. Ik zie daar legio voorbeelden van wanneer ik naar de FP moderatie kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
Bor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Ik kan haast niet geloven dat dit de reden is geweest voor het verwijderen van een reactie op de frontpage als ik eerlijk ben. Ik vind het ook nogal een beschuldiging. Je mag mij de reactie aanwijzen in een DM dan kijk ik er even naar. Je hebt als het goed is van het verwijderen een bericht ontvangen.
Tuurlijk wordt niet toegegeven dat dit op persoonlijke basis was. Maar dat was wel duidelijk door zijn of haar opmerking die was gemaakt bij het verwijderen (en die daarna weer verwijderd is).

Maar dit is water onder de brug. Wil alleen aangeven dat er altijd gevoelens meespelen bij het modereren van mods als het moderatiesysteemn voor gebruikers. Je kan nooit beweren dat dit niet zo is. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar (99,99%).

Zie je reactie hierboven. Je vindt dit nogal een beschuldiging. Je hebt een bepaald gevoel bij de opmerking die ik heb gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

worldfastest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Tuurlijk wordt niet toegegeven dat dit op persoonlijke basis was. Maar dat was wel duidelijk door zijn of haar opmerking die was gemaakt bij het verwijderen (en die daarna weer verwijderd is).
Ik hoor alsnog graag om welke frontpage reactie dit gaat. Ik zie dit bij geen enkele FP reactie van jouw hand terug dus enige info (mag per DM) is welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 20-06-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-06 10:38

Kheos

FP ProMod
kijk gewoon eens waar dit onstaan is:
iemand maakt de opmerking dat jouw comment te hoog staat gescoord, wegens beledigend
jij komt daar toevallig op uit (je wordt idd niet persoonlijk uitgenodigd, maar het resultaat is bij deze hetzelfde) en onmiddellijk verzand het naar een conversatie die als volgt gaat:
-ik vind dat niet beledigend
-ik wel
-ik niet
-ik wel
...

Heeft dat ook maar enige meerwaarde?
Is dat waar we naartoe willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
Bor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Ik hoor alsnog graag om welke frontpage reactie dit gaat. Ik zie dit bij geen enkele FP reactie van jouw hand terug dus enige info (mag per DM) is welkom.
Is al even geleden.. was tijdens begin Corona. Weet niet meer welk artikel.
Reactie is toen verwijderd en alle discussies in het mod forum ook door de betreffende mod.

Maar maakt niets uit. Is gebeurt en dit maakt dat ik zelden meer een reactie plaats. Zal hier ook maar ophouden met posten aangezien ik voel 🤩 dat dit ook een geen en weer wordt zonder einde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
@worldfastest jij hebt maar een handvol reacties geplaatst op de Frontpage sinds begin 2020, en ik kan er niet één vinden die op -2 staat (zelfs maar ééntje op -1). Ik denk dus dat je je vergist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
AlphaRomeo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:44:
@worldfastest jij hebt maar een handvol reacties geplaatst op de Frontpage sinds begin 2020, en ik kan er niet één vinden die op -2 staat (zelfs maar ééntje op -1). Ik denk dus dat je je vergist.
Gelukkig maar. Ben ook al oud dan weet ik dit niet meer zo goed. Geheugen gaat snel achteruit met de jaren :)
Maar nu dit dan is opgehelderd ga ik weer terug naar read only mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25
Bor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:09:
[...]

We zijn het niet eens, dat is duidelijk. Je zal het toch met het systeem zoals Tweakers dat voor ogen heeft moeten doen. Volgens mij werken de beschrijvingen prima en is het ook mogelijk om met voldoende objectiviteit te modereren. Ik zie daar legio voorbeelden van wanneer ik naar de FP moderatie kijk.
FP is echt verre van objectief. Als je daar met de meute meepraat dan krijg je een +2/+3 terwijl als je mening afwijkt of contorversieel is je dikwijls een -1 te pakken hebt.

Meerdere malen aangekaart, en meerdere malen wordt er gedaan alsof er niks aan de hand is en degene die meningmodden gaan gewoon vrolijk door.

Schaf gewoon dat hele -1 < > +3 af, het werkt al jaren niet en dat gaat het ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:12

jdh009

FP ProMod
Persoonlijk zie ik hier niet de meerwaarde van in voor de desbetreffende gebruiker, aangezien je in het mismoderatietopic de (in)correctheid van de huidige moderatiescore bespreekt, gebaseerd op de mediaan van alle beoordelingen, en niet de inhoud van de reactie zelf. In theorie zou je eerder degenen moeten taggen die tot dan toe de beoordelingen hebben uitgedeeld, omdat zij zich dan moeten 'verantwoorden' voor 'hun' 'mismoderatie' (Nee, dit is niet iets wat ik zou willen of nu voorstel).

De inhoud van de besproken post staat uiteindelijk vast en wordt door ons als gebruikers zo objectief en feitelijk mogelijk bekeken, wat leidt tot een (eventuele her)beoordeling volgens de letter en geest van de Tweakers moderatiesysteemrichtlijnen. Ik denk dat het taggen van gebruikers vooral voor massale en onnodige verwarring zal zorgen, zonder direct voordeel/meerwaarde voor de gebruiker die de reactie geplaatst heeft waar de beoordeling aan gegeven is zelf gene die de reactie heeft geplaatst waar de er discussie staat. Dit kan tevens afleiden van de eigenlijke discussie over de inhoud van de reactiebeoordeling zelf. Bovendien staat het de gebruiker vrij om de huidige beoordeling aan zijn reactie ter discussie te stellen in dat topic of meer informatie te vragen waarom die reactie zo beoordeel is.

Het huidige moderatiesysteem biedt dus al de mogelijkheid voor gebruikers om hun eigen reacties ter discussie te stellen of meer informatie te vragen. Dit mechanisme stelt ons (iedereen die moderatierechten heeft en meeleest in dat topic) in staat om eventuele onterechte moderatiescores aan te pakken, dit kan ook nog als de score inmiddels 'definitief' is geworden na twee dagen. Gezien in dat laatste geval de Promod en PowerMod nog steeds reactie kunnen beoordelen of, bij PowerMods, direct corrigeren.

Het is dus de bedoeling dat alle reacties op een eerlijke en weloverwogen wijze worden beoordeeld op basis van de in de FAQ aangegeven criteria van de scoreniveaus. Het is niet de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die gelijk van mijzelf of aan jouw persoonlijke mening een voordeel te geven. De kwaliteit en onderbouwing van de argumentatie (bijv. door quotes en links naar bronnen) is bepalend voor de waardering van een reactie. Ik maak zelf bij mijn beoordeling dus geen onderscheid tussen reacties waar ik het persoonlijk wel of niet mee eens ben (al is helemaal vrij van enige vorm van bias helaas onmogelijk). Zolang de reactie bijdraagt aan een relevante discussie krijgt deze van mij altijd die score of meer (wanneer +2 of +3 criteria gehaald worden). De kwaliteit van de argumentatie is bepalend voor de waardering van een reactie.

Voor de score irrelevant:
De score 0 is bedoeld voor opmerkingen die geen relevante bijdrage leveren aan de discussie, maar ook geen kwaad in de zin hebben. Reacties met eenvoudige vragen, vriendelijke doch onvoldoende onderbouwde opmerkingen, open deuren, opmerkingen die reeds vele malen in een thread zijn gemaakt, onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau.
Waarbij ik wil benadrukken dat een 0 score in mijn ogen niet iets negatiefs is.

Commentaar op de moderatie van diezelfde reactie of commentaar op het artikel is volgens de richtlijnen altijd een punt aftrek.
Commentaar op artikelen
Spelfouten en ander commentaar met betrekking tot de artikelen kan gemeld worden in het Geachte Redactie-forum. Omdat opmerkingen over spelfouten en dergelijke alleen voor de redactie relevant zijn en de inhoud snel is achterhaald, is het onwenselijk om daar in de reacties op in te gaan. Zodoende is een punt aftrek gerechtvaardigd.

Klachten over moderaties
Het is niet gewenst dat er in de reacties wordt gediscussieerd over de juistheid van de moderaties. Dergelijke discussies kunnen gevoerd worden in het Frontpagemoderatieforum. Reacties waarin geklaagd wordt over de moderaties van reacties, dienen een punt aftrek te krijgen. Ook hier geldt dat altijd gekeken moet worden naar de rest van de inhoud, om tot een moderatie te komen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:03
jdh009 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:03:

Waarbij ik wil benadrukken dat een 0 score in mijn ogen niet iets negatiefs is.
[...]
De tekstuele representatie van 0 is, op dit moment dat ik deze reactie schrijf, genaamd "Irrelevant".

Dat klinkt niet heel positief noch neutraal.

[ Voor 5% gewijzigd door RoestVrijStaal op 28-06-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:12

jdh009

FP ProMod
RoestVrijStaal schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:48:
[...]

De tekstuele representatie van 0 is, op dit moment dat ik deze reactie schrijf, genaamd "Irrelevant".

Dat klinkt niet heel positief noch neutraal.
Niet gemodereerd zou inderdaad wat duidelijker zijn, maar een niet gemodereerde reactie telt niet mee bij je gemiddelde score.
0 is bedoeld voor opmerkingen die geen relevante bijdrage leveren aan de discussie, maar ook geen kwaad in de zin hebben.
Al zou je vanuit dit perspectief wel kunnen zeggen dat een reactie die nog niet gemodereerd is nog niet getoetst is op relevantie. Maar dan ga je wel uit dat de standaard is dat gebruikers 'minder relevante' zaken post (maar telt dus NIET mee in je score), iets wat ik zelf graag andersom zie, echter standaard op +1 is naar mijn ogen niet goed. Dus een duidelijkere nog geen score met weergave - of blanco of iets dergelijks i.p.v. een 0 zou een gemakkelijke verbetering zijn. De grijze kleur geeft wel aan dat je reactie nog geen beoordeling heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 29-06-2023 21:28 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:03
jdh009 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Niet gemodereerd zou inderdaad wat duidelijker zijn, maar een niet gemodereerde reactie telt niet mee bij je gemiddelde score.
Volgens mij is hier wat verwarring. Ik had het namelijk over de "mosterdgele nul" i.p.v. de "grijze nul".

Sowieso snap ik niet waarom bij ongemodereerde reacties een 0 te zien valt en niet bijv. een streepje of ander teken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deze reactie reflecteert wat mij betreft het probleem dat ik in het algemeen heb met de houding van de mods, die van zichzelf lijken te vinden dat de gebruikte methodiek een zeer hoge mate van perfectie heeft, waardoor ze vrijwel perfect in staat zijn om objectief te oordelen en daarbij vrijwel geen fouten maken. Daarbij wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat extreem slimme mensen in redelijk vergelijkbare situaties hele andere conclusies hebben getrokken.

Precies hetzelfde redenering die Bor hier presenteert kun je bijvoorbeeld ook toepassen op het strafrecht, waar je kunt beargumenteren dat het niet nodig is om de verdachte te horen. Het gaat immers om het beoordelen van het beschikbare bewijs volgens 'objectieve' richtlijnen, namelijk de wet.

De rechtspraak zelf ziet dit echter totaal anders, en ziet het als cruciaal voor een eerlijke rechtsgang dat de verdachte aanwezig mag zijn, mag reageren en een belangenbehartiger heeft (in de vorm van een advocaat).

Er zijn hiervoor allerlei redenen. Bijvoorbeeld tunnelvisie, waarbij men zichzelf overtuigd dat het gedrag van de verdachte alleen logisch is als deze persoon schuldig is. Wederhoor kan echter een totaal andere blik op de zaak werpen doordat de verdachte kan uitleggen dat zijn of haar gedrag volledig consistent is met een onschuldige verklaring die door de aanklager en rechter volledig over het hoofd is gezien.

Net zo goed kan een reactie door de persoon die klaagt in het mismoderatietopic op een bepaalde manier worden gelezen, terwijl die reactie ook op een andere manier kan worden gelezen. Wanneer de schrijver van de reactie niet wordt gehoord is er een flink risico op tunnelvisie, waarbij de klager zijn interpretatie neerzet en de mods de reactie pas lezen nadat ze die interpretatie hebben gelezen. Ze zijn dan 'geprimed' (om een wetenschappelijke term te gebruiken) om die reactie op dezelfde manier te lezen, terwijl ze die wellicht niet zo hadden gelezen als ze niet al de interpretatie van de klager hadden gelezen.

Een ander voorbeeld is dat de de mods wellicht niet de kennis hebben om de reactie te beoordelen. Dan kan een reactie bijvoorbeeld afgeserveerd worden als onwaar, terwijl er wel degelijk bewijs is. Sowieso is het in het algemeen mogelijk dat de mod opvattingen heeft die in meer of mindere mate strijdig zijn met de waarheid en op basis daarvan modereert. Wederhoor kan dan helpen om deze mod te informeren.

Het is ook mogelijk dat de klagende lezer en de mod de reactie niet begrijpen vanwege een gebrek aan kennis. Reacties vereisen regelmatig voorkennis. Uiteraard kan een reactie die teveel voorkennis vereist daarom omlaag gemod worden, maar aan de andere kant kan het juist erg waardevol zijn voor mensen die wel kennis van zaken hebben als er een korte reactie staat die een zeer goed punt maakt voor een deel van het publiek, zonder een uitgebreide uitleg die voor veel mensen overbodig is.

Enfin. Uiteraard hoeft de moderatie hier niet per se aan de standaarden van de rechtspraak te voldoen, maar ik zou het zelf waarderen als de mods meer besef zouden hebben van de zwakke punten van hun methodiek, ipv de huidige houding waar er wat mij betreft een zeer overdreven geloof aanwezig is dat de moderatie een zeer hoge graad van perfectie bereikt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Ludewig het moderatiesysteem is niet vergelijkbaar met het strafrechtsysteem, en de punten zijn niet te vergelijken met straffen. We proberen nuttige reacties voor anderen uit te lichten en minder of niet nuttige reacties lager te laten eindigen zodat de lezers baat hebben bij het lezen van de reacties. Dat heeft totaal niet met het 'straffen' (of belonen) van gebruikers te maken.
Een ander voorbeeld is dat de de mods wellicht niet de kennis hebben om de reactie te beoordelen. Dan kan een reactie bijvoorbeeld afgeserveerd worden als onwaar, terwijl er wel degelijk bewijs is. Sowieso is het in het algemeen mogelijk dat de mod opvattingen heeft die in meer of mindere mate strijdig zijn met de waarheid en op basis daarvan modereert. Wederhoor kan dan helpen om deze mod te informeren.
De enige reden om naar 'waarheid' van een reactie te grijpen om lager te modereren is bij feitelijke onjuistheden volgende de FAQ. Een feitelijke onjuistheid is iets dat objectief vastgesteld kan worden. Als er bewijs is voor een uitzonderlijke bewering moet je dat bewijs bij je comment in plaatsen.

Ik ben er beslist niet op tegen om auteurs te taggen bij het melden van mismoderaties, maar ik ben wel bang dat dan de discussie over het onderwerp van het artikel verplaatst wordt van de frontpage naar het forum, en dat is niet perse de bedoeling. Op objectieve gronden en zonder kennis van het onderwerp zou iedereen in staat moeten zijn een score uit te delen. Als er meer achtergrondkennis of bronnen nodig zijn om een post goed te kunnen waarderen, dan zou die informatie in de post zelf moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:03:
@Ludewig het moderatiesysteem is niet vergelijkbaar met het strafrechtsysteem, en de punten zijn niet te vergelijken met straffen.
Er is wel degelijk een vergelijking mogelijk, want in beide gevallen gaat het om een beoordeling op basis van regels. Ik heb ook uitgebreid uitgelegd hoe het mogelijk is om parallellen te trekken tussen de twee, maar je hebt ervoor gekozen om op geen van mijn voorbeelden in te gaan. Dat maakt deze discussie vermoedelijk verder nutteloos, tenzij je bereid bent om bijvoorbeeld uit te leggen waarom het niet mogelijk dat er relevante kennis ontbreekt bij het modteam om een reactie goed te beoordelen, die de schrijver van de reactie wel kan aandragen.
We proberen nuttige reacties voor anderen uit te lichten en minder of niet nuttige reacties lager te laten eindigen zodat de lezers baat hebben bij het lezen van de reacties. Dat heeft totaal niet met het 'straffen' (of belonen) van gebruikers te maken.
Ik denk dat je je eens moet inlezen over de nuance tussen sancties en straf: Wikipedia: Sanctie (straf)

Sowieso is de specifieke consequentie van het uitvoeren van een regel volstrekt irrelevant voor mijn betoog. Alle voorbeelden die ik heb gegeven gaan puur over de fase van de rechtspraak waar er sprake is van waarheidsvinding. De daadwerkelijke sanctie is de volgende fase en staat op zich los van correcte waarheidsvinding.

Sterker nog, de rechtspraak maakt dit onderscheid meestal expliciet.
Een feitelijke onjuistheid is iets dat objectief vastgesteld kan worden. Als er bewijs is voor een uitzonderlijke bewering moet je dat bewijs bij je comment in plaatsen.
Dit is totaal onwaar. Allereerst is het schering en inslag dat mensen feitelijke beweringen doen zonder bewijs, waarbij het modteam dat blijkbaar accepteert omdat zij ook geloven dat deze beweringen waar zijn, op basis van hun eigen vermeende kennis van de feiten.

Wanneer mensen zou worden verplicht om al hun feitelijk beweringen te onderbouwen zouden de reacties massaal links bevatten naar bewijs, of voetnoten. Die zie je echter zelden. Dus in de praktijk is het zo dat het modteam slechts dingen omlaag mod vanwege gebrek aan bewijs als ze er zelf niet van overtuigd zijn dat iets waar is, wat ze dus beoordelen op basis van hun subjectieve geloof in wat waar is en wat niet, wat niet per se overeenkomt met de echte waarheid.

Je weet ook zelf heel goed dat het beleid is om bij feitelijke beweringen die jullie als exceptioneel ervaren veel hogere eisen (of überhaupt enige eisen) te stellen aan het bewijs. Dit is dus volledig afhankelijk van de subjectieve beoordeling wat een exceptionele claim is.

Juist de eis dat mensen proactief bewijs moeten leveren maakt het extra subjectief, en wat mij betreft onrechtvaardig. Laat ik een voorbeeld geven:

Ik schrijf in een reactie dat de Lego-blokjes eigenlijk zijn bedacht door Kiddicraft. Nu is er een Lego-fanboy die onterecht denkt dat dit een leugen is en die klaagt in de moderatiethread dat de reactie naar 0 of -1 moet. De mod die klacht behandeld weet niks van Lego. Volgens de regels kan hij nu de reactie omlaag modden omdat er niet proactief bewijs is geleverd dat Kiddicraft de blokjes heeft bedacht. Dit terwijl het gewoon waar is.

Maar stel dat deze klacht wordt behandeld door mod 2, die wel veel van Lego en de historie weet, dan kan die oordelen dat dit gewoon algemeen bekende kennis is en dat de reactie niet omlaag gemod hoeft te worden. Dit laat dus zien dat de mod-beoordeling kan afhangen van kennis van de mod en/of de subjectieve beoordeling van welke beweringen proactief bewijs vereisen.

Een ander punt is trouwens dat heel veel feitelijk beweringen niet kunnen worden ondersteund met volledig betrouwbaar bewijs. Vrijwel alle dingen die wij bijvoorbeeld als wetenschappelijk bewezen zien, zijn volgens de meta-wetenschap slechts theorieën waarvoor sterk bewijs aanwezig is, maar die niet keihard bewezen zijn. Dus er is altijd sprake van een subjectieve grens van welk bewijs je voldoende hard vindt.

Ook als je bijvoorbeeld linkt naar een wetenschappelijke paper of ander bewijs is dat niet per se objectief, want het is vaak mogelijk om naar andere papers of andere bewijsstukken te linken die weer iets anders beweren. Alleen al het beoordelen van het bewijs vraagt op zich al een sterke inhoudelijke kennis, die kan ontbreken.
Ik ben er beslist niet op tegen om auteurs te taggen bij het melden van mismoderaties, maar ik ben wel bang dat dan de discussie over het onderwerp van het artikel verplaatst wordt van de frontpage naar het forum, en dat is niet perse de bedoeling.
Is het dan zo dat jullie de nadelen van het taggen van de auteur, zwaarder wegen dan de voordelen? Met andere woorden, vinden jullie het bijvoorbeeld acceptabel dat jullie fouten maken omdat jullie een tunnelvisie hebben bij het lezen van de reactie, wat zou kunnen worden opgehelderd door de auteur, omdat jullie daarmee vervelende discussies die volgens jou niet in die thread horen te vermijden?
Op objectieve gronden en zonder kennis van het onderwerp zou iedereen in staat moeten zijn een score uit te delen. Als er meer achtergrondkennis of bronnen nodig zijn om een post goed te kunnen waarderen, dan zou die informatie in de post zelf moeten staan.
De moderatiehandleiding die aan bezoekers wordt getoond stelt expliciet dat we reacties moeten beoordelen op basis van of de kennis algemeen bekend is. Hoe kun je dat doen zonder kennis over wat algemeen bekend is? En hoe is het mogelijk om objectief vast te stellen wat algemeen bekend is?

Maar stel dat jij gelijk hebt, ook al ga je in tegen wat er staat. Leg mij dan maar eens uit hoe je deze reactie kunt beoordelen zonder kennis:
TMT in 'AMD: Intels voorstel voor 64bit-only x86-architectuur is zeer interessant'

Dan heb ik het dus over "het is geen nieuwe architectuur."

Er staat geen bewijs in de reactie. Als ik over deze reactie klaag, wordt hij dan door jou naar 0 gemod?

Pas wel op met wat je antwoord, want als je ja zegt, dan kan iemand massaal zulke reacties gaan rapporteren en als je dan daadwerkelijk gaat modden zoals je beweerd, dan verwacht ik dat jullie massaal reacties naar 0 moeten gaan zetten.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houten klomp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 09:14
Ik kan ook niets plaatsen, waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Houten klomp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:26:
Ik kan ook niets plaatsen, waardeloos.
Je kunt hier posten en je kunt op de frontpage posten. Ik snap niet precies wat je bedoeld denk ik.

Als je bedoelt dat je niet voldoet aan de criteria om te kunnen modereren dan klopt dat, dat komt door je vrij lage reactie-score. gezien het relatief lage aantal reacties dat je tot nu toe geplaatst hebt (222) is het niet onhaalbaar om dat op te krikken tot een gemiddelde van 0.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

AlphaRomeo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Je kunt hier posten en je kunt op de frontpage posten. Ik snap niet precies wat je bedoeld denk ik.

Als je bedoelt dat je niet voldoet aan de criteria om te kunnen modereren dan klopt dat, dat komt door je vrij lage reactie-score. gezien het relatief lage aantal reacties dat je tot nu toe geplaatst hebt (222) is het niet onhaalbaar om dat op te krikken tot een gemiddelde van 0.5.
Gezien Houten klomp in 'VanMoof is failliet, wil verkoop aan derde partij' denk ik dat het idd om het niet kunnen modereren gaat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Bor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Persoonlijk herken ik mij daar eigenlijk wel in. Helaas. Een recent voorbeeld (van vandaag): bones in 'Twitter gaat naam wijzigen naar X en gaat logo veranderen'

Deze reactie is weliswaar terecht verwijderd (wat mij betreft). Maar ik vraag mij tegelijkertijd wel af waarom de rest wél blijft staan. De eerste post (Sniffels in 'Twitter gaat naam wijzigen naar X en gaat logo veranderen') voegt ook op geen enkele wijze iets toe. Neigt gezien deze regel/zin "tijdens corona nog wel leuk om tegen de wappies in te gaan" denk ik zelfs naar een flamebait/trol. Waarom wordt deze niet verwijderd?

PS Mocht ik dit niet op de juiste plaats posten, dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door JKP op 24-07-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
JKP schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Persoonlijk herken ik mij daar eigenlijk wel in. Helaas. Een recent voorbeeld (van vandaag): bones in 'Twitter gaat naam wijzigen naar X en gaat logo veranderen'

Deze reactie is weliswaar terecht verwijderd (wat mij betreft). Maar ik vraag mij tegelijkertijd wel af waarom de rest wél blijft staan. De eerste post (Sniffels in 'Twitter gaat naam wijzigen naar X en gaat logo veranderen') voegt ook op geen enkele wijze iets toe. Neigt denk ik zelfs naar een flamebait/trol. Waarom wordt deze niet verwijderd?

PS Mocht ik dit niet op de juiste plaats posten, dan hoor ik het graag.
De reden daarvoor is vrij simpel: de reactie kan door het moderatiesysteem worden afgehandeld (wmb een -1, want inderdaad troll), en de verwijderde reactie speelde op de man. Dat is dusdanig ongewenst dat ik die reactie weg heb gehaald. Ook omdat we zo hopelijk verder bekvechten onder die reactie kunnen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:02:
[...]

De reden daarvoor is vrij simpel: de reactie kan door het moderatiesysteem worden afgehandeld (wmb een -1, want inderdaad troll), en de verwijderde reactie speelde op de man. Dat is dusdanig ongewenst dat ik die reactie weg heb gehaald. Ook omdat we zo hopelijk verder bekvechten onder die reactie kunnen voorkomen.
Dank voor je reactie. De inhoud van de reactie kon ik mij -logischerwijs- niet (meer) precies herinneren. Maar ik kan het verwijderen bij een reactie op de man enkel billijken.

Wat ik mij wel afvraag. Zou het bekvechten niet veel meer aangepakt moeten worden bij de bron? Zeker als het stelselmatig dezelfde persoon is. Of als het moderatiebeleid momenteel geen ruimte biedt om dergelijke reacties te verwijderen, zou dat dan niet aangepast moeten worden?

Te vaak zie ik flamebaits/trolls en de daaropvolgende antwoorden die een groot deel van de reacties beslaan. Persoonlijk vind ik een flamebait/troll niet minder ongewenst -en dus een verwijdering waardig- als een reactie op de man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 18:18
ocf81 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:58:
Omdat het wat off-topic was voor Het kleine-mismoderatietopic deel XXX maar een los topic aangemaakt. Ik zou graag de manier van modereren willen aankaarten.

Hier de relevante posts uit het topic:

[...]

[...]

[...]

[...]

Dit klopt dus niet. Er wordt in het overgrote deel van de gevallen omlaag gemod. Daarbij wordt een opzet gebruikt waarin mensen dus niet gehoord worden, maar er zonder wederhoor een oordeel wordt geveld. Dat is gewoon geen eerlijke manier van handelen.

Dat zou ik in dit topic verder willen bespreken, want dat moet echt anders.
toon volledige bericht
Ik denk dat er best een kans was dat jij last had van mening modden.

Maar doordat je ervoor hebt gekozen om het woord sekte te gebruiken, waarvan we allebei weten dat dit een negatieve lading heeft en je daarmee dus ervoor zorgt dat er een groep is die zich aangesproken voelt en dus het idee heeft dat jij ze voor malle pietje uit maakt, gaan we daar nooit achter komen.

Persoonlijk zou ik aanraden om te proberen om woorden te gebruiken waar men geen aanstoot aan neemt, al dan niet terecht. Als je dan alsnog op -1 wordt gemod dan kun je op dat moment uitvinden of de moderatie behadeling eerlijk verloopt. Nu sta je 1-0 achter, door je eigen woord keuze.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
JKP schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:22:
[...]

Dank voor je reactie. De inhoud van de reactie kon ik mij -logischerwijs- niet (meer) precies herinneren. Maar ik kan het verwijderen bij een reactie op de man enkel billijken.

Wat ik mij wel afvraag. Zou het bekvechten niet veel meer aangepakt moeten worden bij de bron?
In principe wel ja. Bij deze reactie was het mijn afweging dat deze wel kan blijven staan omdat deze niet op de man is en verder imo redelijk onschuldig. Maar inderdaad wel trollerig.
Zeker als het stelselmatig dezelfde persoon is. Of als het moderatiebeleid momenteel geen ruimte biedt om dergelijke reacties te verwijderen, zou dat dan niet aangepast moeten worden?
Zeker bij herhaling treffen we maatregelen. Het beleid zit ons hier overigens niet in de weg, we zijn hier recent scherper op geworden, zie Wij willen een vriendelijker Tweakers
Te vaak zie ik flamebaits/trolls en de daaropvolgende antwoorden die een groot deel van de reacties beslaan. Persoonlijk vind ik een flamebait/troll niet minder ongewenst -en dus een verwijdering waardig- als een reactie op de man.
In algemene zin ben ik dat zeker met je eens :)
Pagina: 1