JEightyFive schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:01:
Voor de mensen die zich afvragen: waarom op jullie naam?
Omdat onder de 18 het geld op die rekening alsnog onder jouw vermogen valt en vanaf 18 de hele buts dus naar het kind gaat. Aangezien er dus 0 voordeel is om het op zijn naam te doen nemen wij niet het risico dat er ineens een Golf GTI voor de deur staat terwijl het daar niet voor bedoeld is

Dat het vermogen van kinderen aan de ouder wordt toegerekend voor de heffing van de inkomstenbelasting maakt het nog niet jouw vermogen. En andersom idem dito: een rekening op jouw naam is geen vermogen van het kind.
Daarom gaat ook niet de hele buts automatisch naar het kind, het is immers jouw persoonlijk vermogen. Ga je het toch ineens overdagen dan is dat zeker een schenking met (afhankelijk van de hoogte, vrijstellingen, etc.) grote kans op schenkbelasting. Je kunt het ook gefaseerd (in meerdere jaren) schenken of een hoge vrijstelling gebruiken om die schenkbelasting te ontlopen.
Je kunt ook jaarlijks aan je kind schenken door middel van inleg op een rekening op zijn of haar naam.
Dan blijft het argument van vertrouwen in het kind over en dat is een persoonlijke afweging. Een dikke auto is een mogelijkheid en dat is uiteraard de nachtmerrie van elke ouder. Mijn ouders hebben voor mij ook altijd belegd. Ik heb een aardige financiële opvoeding gehad en nooit aan het geld gezeten en zelfs doorbelegd, tot ik het nodig had voor het kopen van een woning. Zo kan het dus ook.
Kortom, doe waar je je goed bij voelt, maar keuzes hebben wel consequenties.
Wij hebben in ieder geval gekozen voor een beleggingsrekening bij BND op naam van onze beide dochters en laten maandelijks wat incasseren voor de inleg.