Heerlijke discussie over 'moraalridders' en demoniseren van deze moraalridders weer
Het is simpel.
We zijn mensen, en we weten wat we mogen doen op welk stuk weg. Daar zijn verkeersregels en -borden voor.
We zijn mensen, en we maken allemaal weleens een oepsje.
Je let even niet goed op en POEF! je bent gepakt. Zuur, maar de boete is een kleine herinnering dat je dat niet moet doen. De impact op je leven is minimaal. Immers, anders zou je voor de rechter moeten verschijnen en kost het -naast de boete- ook een hoop tijd en geld en bepaalt de rechter misschien wel wat zwaarders dan deze boete (proceskosten?). De "wet Mulder" is daarmee een zegen voor de automobilist die een oepsje begaat.
In principe is de beschikking om te voorkomen dat je naar de rechter gaat en je hebt 't maar te betalen.
Soms is de situatie onduidelijk. Mag je op baanvak X nou 50 of 70 rijden? Stond daar aan het begin van de straat nou een bordje dat je in de vakken mag parkeren of enkel voor vergunningshouders (maar wel parkeerpalen)? Speel dan op zeker.
Toch een boete en vind je de situatie onduidelijk? Dan kun je daarmee een bezwaar indienen. Als deze gegrond blijkt, wordt je boete kwijtgescholden.
Of als je twijfelt aan de apparatuur en deze daadwerkelijk over zijn keuringsdatum heen zit bijvoorbeeld (en dat gebeurt vaker dan je denkt).
Tweede oepsje op dezelfde plek... sja, de ezel stoot zich wèl een tweede keer. Dubbelzuur.
Derde t/m 5e oepsje... zuur, maar inderdaad: Als je even niet oplette bij alle 5: leer er van!
Dan kun je inderdaad een bezwaar indienen en evt vragen om een schikking op de beschikking. Roulette of je daar in gehoord wordt. Succes met aanvechten en we horen graag wat je hebt geprobeerd en met welk resultaat!
@
Waterbeesje rijdt vaak 2 à 3 km/h boven de toegestane snelheid op de teller en dat valt binnen de marges om geen bon te krijgen. De laatste boete was omdat ik 15 minuten langer geparkeerd stond dan op mijn parkeerkaartje stond. Ook zuur.
Daarbij is het imo inderdaad een verschil of je op een autoweg nou 110km/h reed of in een woonwijk-zone-30 boven de 70 hm/h.
Die eerste komt er met een boete vanaf, de tweede zou van mij mogen worden aangeklaagd voor poging tot doodslag (plus 2 dagen schandpaal op het dorpsplein).