Server Rack van Pro naar Slim Versie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
TAV van de mods, als dit topic ergens anders beter is, be my guest to move it.
We hebben het Laptop Aankoopadvies, het Desktop Aankoopadvies en het Componenten Aankoopadvies forum. Echter, bij gebrek aan beter weten post ik dus hier in het Componenten Aankoopadvies forum.
De reden is dat het niet enkel om 1 ding gaat maar over men volledige server rack. Aangezien de stroomkosten hoog blijven en niet bepaald goedkoop wil ik alles onder de loep nemen en dit is nu eenmaal een groot stroomvretertje.

Dus hoe kan ik mijn server rack situatie anders aanpakken is de vraag.
Wat zou ik zowel hardware- als software matig kunnen aanpassen om het verbruik naar beneden te krijgen?
Zeker omdat we aan het kijken zijn om zonnepanelen te leggen, maar naar aantal toe en in de winter gaat het alsnog nooit voldoende zijn om alles 24/7 te laten draaien zonder stroom bij te kopen vermoed ik.

FYI: Ik ben niet gewend om stroomberekeningen te maken en heb er nooit les over gehad…
Volgens de wattage meter zou ik +- 1410 ampère constant verbruiken.
(standaard aansluiting is 230 Volt-net)
Als ik goed reken komt dit op ongeveer 7,776 kW per dag, 2838,24 kW per jaar.
Dat is dus het totale verbruik van alles hieronder zonder de unraid server.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD2zQesOiLh-l5YdJ4vMGX9WDM0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXTZEl18CADtvxHsJ7Qp1RHK.jpg?f=fotoalbum_medium

Internet coax komt binnen op de Telenet modem.
Deze gaat dan naar de uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter ERPro-8, 8x Gigabit, 2x Gigabit RJ45/SFP met ... .
Vanuit de edgerouter gaat hij naar de switch uitvoering: Ubiquiti EdgeSwitch 48 (500W model) .
(Dit doet hij 2x omdat de Telenet digicoder een rechtstreeks ip adres moet hebben en de rest in een ander subnet zit.
Stroomverbruik van deze 2:
Edgerouter Pri-8 : Max. Power Consumption 40 W
ES-48-500W: 500W Includes PoE Output, 64W Excludes PoE Output
Ik zie evt hier de mogelijkheid om de switch te vervangen door iets anders.
De POE dingen die ik op dit moment gebruik zijn:
- Draadloze access point (op dit moment nog maar 1 uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack) maar hier zou in de toekomst nog een 2e exemplaar bij moeten komen omdat deze op zolder staat en bedoeld is om ver in de tuin ook nog bereik te hebben. Maar hierdoor hebben we in huis op enkele uithoeken geen of slechte wifi.)
- 2 beveiligingscamera’s (als het van mij af hangt komen er nog minimaal 2-3… bij…)
- 4 Rpi’s die verschillende dingen doen: Pi-hole, glftpd server, Ubiquity controller, IRC quassel server
-
Synology RS3617xs Plex server 12x8TB 3,5” (hdd’s gaan 1u geen gebruik in slaapstand/standby+WOL activatie normaal ook) uitvoering: Synology RackStation RS3617xs
Power Supply Unit / Adapter: 500W.
AC Input Power Voltage: 100V to 240V AC.
Power Frequency: 50/60 Hz, Single Phase.
Power Consumption: 116.7 W (Access) 60.3 W (HDD Hibernation)

Qnap TS-212 Archiefdata 2x6TB 3,5”
Power consumption measured 21 W with the drives spun up and 8 W with them down.

Synology DS-215J Archiefdata 2x6TB 3,5”
Power Consumption 13.42 W (Access) 5.28 W (HDD Hibernation).

Synology DS-220+ 2x6TB 3,5” Surveilance Station + een paar dockers.
14.69 W (Access) 4.41 W (HDD Hibernation)

2x oude Dell 1920W UPS waarvan er maar 1 actief is maar deze geeft soms storing waardoor ik me de vraag stel, moet ik nieuwe batterijen kopen voor 200 euro of nieuwe modellen van UPS?
Idee is mss om de UPS in te zetten als batterij bij overproductie zonnepanelen???

En een zelfbouw unraid server die al een tijd uit staat omdat ik geen idee van verbruik heb, maar die ik wel graag wil laten draaien voor nextcloud hosts, e.d. op termijn zou deze de Synology moeten vervangen als ik er meer mee gewend ben en er geen veiligheidsupdates meer voor de Synology uitkomen.
wenslijst: Fantec Unraid
Deze is niet inbegrepen in het verbruik dat geteld is!

Het is een feit dat nu alles in de ubiquiti hardware staat ingesteld, maar of dit de meest zuinige weg is, is een ander.
Waar ik in eerste instantie aan denk is de poe switch te vervangen door een non-poe model en dan een kleinere poe switch er bij te zetten voor die paar dingen.
Verder wat de rpi’s doen naar docker om te zetten.
De 2 upssen, te vervangen door 1 UPS naar een recenter model? Omdat de batterijen ook vervangen moeten worden van de enige die in gebruik is en ik die regelmatige foutmeldingen krijg.
Overgaan van de Syno server naar de Unraid server? Evt nieuwe server samenstellen? De kostprijs voor ssd’s is nog erg prijzig en de 12x8TB ga ik sowieso niet vervangen krijgen.
Mss de boekhouding enz. op de active 2 bay DS-220+ zetten en enkel de andere opzetten wanneer deze nodig is. (wat alsnog bijna iedere dag is, maar dan wel kijken of alles effectief in hybernation gaat maar iedere dag naar de kelder gaan om die aan te zetten is ook vervelend.)

Dus wie heeft nog welk advies voor me waar ik zelf niet aan gedacht heb?
Of hoe kan het anders?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 23:32
Waarom heb je die UPS-sen? Heb je thuis een 24/7 omgeving nodig?
Kan/mag de server er niet een korte tijd eruit liggen? Zo vaak komt een stroomstoring toch niet voor?

En kun je niet meer consolideren?
- Je hebt 2 systemen voor archiefdata? Kan dat niet in 1.
- En waarom heb je een 48-poort switch, terwijl je niet eens de helft in gebruik hebt?
- Kun je de 4 rPi's niet vervangen door een paar VM/docker containers op je server?
- Kun je niet zonder PoE door je AP's en camera's van stroom te voorzien?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
SPee schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:50:
Waarom heb je die UPS-sen? Heb je thuis een 24/7 omgeving nodig?
Kan/mag de server er niet een korte tijd eruit liggen? Zo vaak komt een stroomstoring toch niet voor?

Helaas regelmatige kost hier dat er een stroomstoring is.

En kun je niet meer consolideren?
- Je hebt 2 systemen voor archiefdata? Kan dat niet in 1.
- En waarom heb je een 48-poort switch, terwijl je niet eens de helft in gebruik hebt?
- Kun je de 4 rPi's niet vervangen door een paar VM/docker containers op je server?
- Kun je niet zonder PoE door je AP's en camera's van stroom te voorzien?
- 2 systemen voor archiefdata: dan moet ik een nieuw systeem kopen of alles in de unraid server zien te zetten. Reden voor zo uitbreiding indertijd is omdat ik de 6 TB's verving door 8TB's in de syno. En oudere hardware nog niet wilde weg gooien.
- Het kon indertijd om een 48 poort switch te zetten, en ik ging er van uit dat ik meer poe nodig zou hebben, wanneer ik meer rpi's zou gebruiken en instellen zoals ik de andere 4 gedaan heb. Dit was voor dat docker bestond he. Maar dat is naast de kwestie.
- de 4 rpi's idd allemaal in een docker zoals ik aan gaf, hoewel ik niet weet hoe ik de glftpd dan moet opzetten...
- geen stroomopties voor de cam's enz. Vandaar dat ik automatisch voor poe ging.

[ Voor 11% gewijzigd door masauri op 17-06-2023 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Grootste sluipverbruik zit hem in het aan staan van alle verschillende apparaten en qua basisverbruik de vele mechanische schijven en relatief onzuinige 11 jaar oude Xeon in die rackstation. Dat ding in zijn geheel is je grootste slurper naast de netwerkapparatuur.

Voedingen zijn in de regel het minst efficiënt bij minimale en maximale belasting, daar verlies je ook het e.e.a.

Die archief Syno’s en QNAP zou ik helemaal uitzetten en alleen aanzetten wanneer nodig.

Op het gebied van al die schijven kun je nu nog niet veel tenzij je investeert in minder exemplaren met meer capaciteit en over te plaatsen in een systeem met een efficiënter onderliggend platform.

Verder alles indien mogelijk zoveel mogelijk consolideren tot 1 of 2 apparaten op termijn buiten je netwerkapparatuur. Die krijg je namelijk niet veel zuiniger met behoud van de features.

M.a.w. je hebt een fundamenteel probleem waar je niet makkelijk echt deuken in kunt slaan. Wel beetjes,

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 17-06-2023 22:15 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
nelizmastr schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:14:
Grootste sluipverbruik zit hem in het aan staan van alle verschillende apparaten en qua basisverbruik de vele mechanische schijven en relatief onzuinige 11 jaar oude Xeon in die rackstation. Dat ding in zijn geheel is je grootste slurper naast de netwerkapparatuur.

Voedingen zijn in de regel het minst efficiënt bij minimale en maximale belasting, daar verlies je ook het e.e.a.

Die archief Syno’s en QNAP zou ik helemaal uitzetten en alleen aanzetten wanneer nodig.

Op het gebied van al die schijven kun je nu nog niet veel tenzij je investeert in minder exemplaren met meer capaciteit en over te plaatsen in een systeem met een efficiënter onderliggend platform.

Verder alles indien mogelijk zoveel mogelijk consolideren tot 1 of 2 apparaten op termijn buiten je netwerkapparatuur. Die krijg je namelijk niet veel zuiniger met behoud van de features.

M.a.w. je hebt een fundamenteel probleem waar je niet makkelijk echt deuken in kunt slaan. Wel beetjes,
Ik stel me de vraag of het dan (op termijn?) beter is om de Syno rackstation dan te vervangen om daar weer winst uit te halen, vraag is of die winst zich dan terugbetaald voor die weer vervangen moet worden...

Grotere schijven, minder exemplaren, zo heb ik er nog niet over nagedacht! _/-\o_

Bijkomend dan dus weer op welk efficiënter onderliggend platform. Zoals ik net zei, nieuwe syno? Of toch zelfbouw vanuit gaande van Het grote zuinige server topic - deel 3 (Maar waar dan ook weer veel testing en tijd in gaat zitten...)

Bedankt voor uw reactie!