Proxmox thuis server vraag. LXC of Docker compose?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rv0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 19:18
Ik heb op basis van verschillende tweaker topics een thuis server gekocht als "homelab".
Ik heb vooral gebruik gemaakt van:
het grote zuinige server topic:
Het grote zuinige server topic - deel 3
en het grote proxmox VE topic:
Het grote Proxmox VE topic

Nu heb ik dus een systeem gekocht.

Ik wil hier het volgende op draaien:
Nextcloud
wireguard
Qbittorrent
MariaDB
Adguard
home assistant
homebridge
nginx
vaultwarden
jellyfin
radarrr
sonarr
prowlarr
bazarr
Alpine linux VM voor development doeleinden
borgbackup
crowdsec
Jellyseerr
Homer dashboard
Hoe kan ik dit het best realiseren? Ik dacht zelf dat het het makkelijkst zou zijn via proxmox. Een duidelijk overzicht van wat het verbruik is per container etc. LXC lekker geïsoleerd en hier heb ik voor bijna alles wat ik nodig heb een installscript gevonden:

https://tteck.github.io/Proxmox/

Ik hoorde vervolgens van vrienden dat een VM met docker containers beter zou zijn. Of mogelijk het groeperen van gerelateerde docker containers in VM's. (een media vm en bijv een webhost vm en dan een proxy vm)

Zijn hier mensen met een vergelijkbare setup en wat zouden jullie aanbevelen? Docker, LXC, vm?

Het systeem is een 13gen i3, 32gb ddr4 ram, 500gb nvme maar ik wil het natuurlijk zo efficient mogelijk laten draaien.

hartelijk dank voor jullie tijd en reacties!!! :)
- mogelijk heb ik in het verkeerde forum gepost zie ik nu…

[ Voor 42% gewijzigd door Rv0 op 17-06-2023 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een voorkeur voor lxc, dat wordt native ondersteund en er zijn veel templates die je kan gebruiken. Ze nemen vaak ook weinig geheugen in beslag. Ik heb uit het lijstje dat je post Jellyfin, Wireguard, Nextcloud (en eentje met Collabora) en Vaultwarden in containers draaien, maar HA is een VM. Die machine heeft maar 16GB RAM (meer kan er niet in), en op deze manier draait alles binnen die 16GB.

Voorheen had deze machine een VM die als docker host diende maar ik heb alles gemigreerd naar lxc.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:08
nog leuker:
ik heb proxmox draaien met lxc's met daarin docker :+

performance komt helemaal goed met alle dingen.die je noemt. een andere invalshoek: waar wil je graag over leren/ervaring mee op doen? moet het vooral steady draaien en nooit meer naar kijken? of wil je makkelijk ff iets nieuws uitproberen bijv?

mijn ervaring met docker:
supersnel iets nieuws runnen, in 2 min heb je iets nieuws draaien
ingewikkelder om te begrijpen, vooral wat betreft bestanden en permissies en bijv aanpassen van de config van een applicatie.

lxcs zonder docker:
meer 'traditioneel linux' en dus wat makkelijker qua 'waar staan mn bestanden' of hoe pas ik de config aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:00
Ik heb zo’n zelfde setup, ook met Proxmox en een 16Gb/Celeron servertje.
Ik zou het allemaal lekker door elkaar gebruiken zodat je overal wat van leert (homelab, dus dan is dat toch het doel?)

Ik heb zelf een paar VM’s (o.a. HA) en LXC’s omdat die laatste zo simpel en geïsoleerd werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik doe hetzelfde, maar dan in Kubernetes met k3s. Het kost iets meer tijd om te leren vs docker(-compose) maar ook meer fun :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm53oB41TDLG3PSRBE1EK6TRAHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jonnk5XNXSRlV77l87VgYCQy.png?f=fotoalbum_large

Mocht je in de IT werken heb je ook meer aan de geleerde k8s skills naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 19:18
Ik had dit topic al even niet gecheckt. Hartelijk dank voor de replies!!
Cyphax schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:09:
Voorheen had deze machine een VM die als docker host diende maar ik heb alles gemigreerd naar lxc.
Wat is de reden dat je van docker naar LXC ging? De native ondersteuning die je eerder aangaf? Draait het nu aanzienlijk beter dan eerst via de VM docker host?
Fr33z schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:21:
nog leuker:
ik heb proxmox draaien met lxc's met daarin docker :+

Waar wil je graag over leren/ervaring mee op doen? moet het vooral steady draaien en nooit meer naar kijken? of wil je makkelijk ff iets nieuws uitproberen bijv?
Ik denk een combinatie van beide :p. Ik vind het leuk om af en toe iets nieuws te ontdekken en te gebruiken: stel er zou een vervanger van nextcloud uitkomen, cool om dat uit te vogelen en volledig geoptimaliseerd neer te zetten. Maar ik wil ook niet om de paar dagen onderhoud uitvoeren. Hij hangt uit het zicht in de meterkast en ik heb hem het liefst zo geautomatiseerd mogelijk!
Jay-v schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:34:
Ik doe hetzelfde, maar dan in Kubernetes met k3s. Het kost iets meer tijd om te leren vs docker(-compose) maar ook meer fun :-).

-afbeelding-
Mocht je in de IT werken heb je ook meer aan de geleerde k8s skills naar mijn mening.
Ja ik heb nu dus weer 3 dagen artikeltjes en teksten en reddit gelezen over K3s. Super interessant! Maar wat is nou precies de meerwaarde ervan? Dat het moderner is en gezien kan worden als de "opvolgende" techniek? Ik werk in de IT en het zeker wel relevante kennis om op te doen maar als het systeem stabieler zou draaien op LXC dan kies ik liever daarvoor. Hoe installeer ik de K3s op mijn server trouwens? Alpine linux op bare metal en dan daarop met terraform aan de slag? Correct me if I'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Cyphax

Moderator LNX
Rv0 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 01:08:

Wat is de reden dat je van docker naar LXC ging? De native ondersteuning die je eerder aangaf? Draait het nu aanzienlijk beter dan eerst via de VM docker host?
Met name die native ondersteuning inderdaad; het scheelt een management interface (ik had Portainer daarvoor draaien) en de overhead van de host. Ik heb intussen ook een oude thinkpad die ik nog had liggen opgetuigd met Proxmox en toegevoegd aan wat nu een clustertje is, en dan is het makkelijk om een container van de ene naar de andere node te migreren. En je hebt ingebouwde backupmogelijkheden van Proxmox.
Ik weet niet of het nou merkbaar beter draait, ik had over docker geen klachten op dat gebied.

Sommige dingen kun je waarschijnlijk beter via docker doen vanwege de ondersteuning (HA bijvoorbeeld), dus op zich kun je prima door elkaar heen gebruiken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:08
je gaat met de dingen die je noemt echt geen performance-verschillen merken tussen lxcs of vms. ik zou je aanradem te beginnen met Proxmox installeren, dan kan je daarmee 'datacentrumpje spelen' en bijv een VM opzetten met Kubernetes, laar alpine linux lxcs met docker doen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Rv0 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 01:08:

[...]

Ja ik heb nu dus weer 3 dagen artikeltjes en teksten en reddit gelezen over K3s. Super interessant! Maar wat is nou precies de meerwaarde ervan? Dat het moderner is en gezien kan worden als de "opvolgende" techniek? Ik werk in de IT en het zeker wel relevante kennis om op te doen maar als het systeem stabieler zou draaien op LXC dan kies ik liever daarvoor. Hoe installeer ik de K3s op mijn server trouwens? Alpine linux op bare metal en dan daarop met terraform aan de slag? Correct me if I'm wrong!
Stabiliteit verschillen ga je waarschijnlijk niet vinden. De meerwaarde zit in het eco-system. Om wat voorbeelden te noemen:
  • Intel GPU plugin zorgt ervoor dat containers (jellyfin, plex, etc) HW acceleration kunnen doen.
  • argo-cd rolt automatisch alles uit wat ik op mijn GitHub repo heb staan.
  • Mend Renovate opent automatisch een pull request voor container updates.
  • ingress-nginx geeft alles automatisch een reverse proxy
  • CertManager zet een SSL certificaat voor al mijn apps
  • ConfigMaps zorgen ervoor dat mijn app configurations meegegeven kunnen worden in het deployment manifest. (bijvoorbeeld mijn "adguardhome.yaml")
En dat alles werkt allemaal op een vergelijkbare manier. Geen rare scripts, alles in YAML.

Het overgrote deel van mijn apps is beschikbaar via een helm manifest. (zie: https://artifacthub.io/)

Persoonlijk draai ik inderdaad op baremetal, al is dat niet noodzakelijk.
Pagina: 1