Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27
Onlangs heb ik een topic geopend met een vraag over optimizers. Inmiddels zijn de panelen besteld én geleverd, en gaan we komende zaterdag leggen. Zie het andere topic hier: Wel of geen micro-omvormers noodzakelijk in mijn situatie?

Tijdens het offertetraject viel het me op dat er ineens wel 3 optimizers waren meegenomen, te weten Tigo TS4-A-O, 1000VUL/TUV.
Na het bellen hierover kreeg ik te horen dat dit voor mijn setup een hoger rendement opleverde, zeker tov de kosten. Prima, die 150 Euro kon er nog wel bij :P
Ik zou nog een legplan bij m’n bestelling krijgen, maar die zat er helaas niet bij.

Hieronder soort van het legplan (heb de originele niet meer :( ) maar toch anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vudklPk49MEsEL8I-EYAYUFcyAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sqpeWlKcMdwvsB19BT2walDg.png?f=user_large

We krijgen:
  • Boven 4 panelen in portrait.
  • Direct daaronder 3 panelen in landscape.
  • Op dakkapel 2 panelen in landscape.
  • Onder dakkapel 3 panelen in landscape.
Nu komt dat leggen allemaal wel goed denk ik, maar ik wist nog steeds niet op welke van de 12 panelen die 3 optimizers geplaatst moeten worden. Na een belletje begrijp ik dat de 3 optimizers op de panelen onder de dakkapel moeten komen, omdat onze omvormer (Growatt MIN 4200TL XE omvormer 4200W 2MPPT) 2 strings ondersteunt, en de onderste rij de 3e string is (na 1e string boven dakkapel en 2e string op dakkapel). En dus moet worden voorzien van optimizers.

Klopt dit inderdaad? Heb namelijk weinig zin om 2 keer het dak op te moeten :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is belangrijk te bedenken dat (zviw) een Tigo optimizer alleen spanning kan inruilen voor meer stroom. Als panelen met optimizers meer stroom kunnen leveren (=beter op de zon gemikt) dan de panelen zonder optimizers hebben ze dus nul meerwaarde. Afhankelijk van je dakhelling is dat het grootste deel van de tijd het geval. Beter dus alle panelen in de string een optimizer geven.

Als boven en onder de dakkapel dezelfde oriëntatie heeft, kunnen die op zich zonder meer in dezelfde string opgenomen worden. Voor de twee dakkapelpanelen dan micro's of een poging op de 2e tracker; afhankelijk van je exacte panelen kan dat heel misschien net.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Ik vind het een rare combinatie... Ruikt naar iemand die het niet zo nauw neemt met een optimale werking.

Als je de panelen op dakkapel en panelen onder dakkapel in 1 string gaat zetten dan wil je eigenlijk onder alle 5 een optimizer.

Suboptimale keuze is optimizers onder die op de dakkapel - die blijven vaker achter met de productie. https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.48&max2=400 - loop door het jaar heen. Zonder optimizers krijg je vermogen van de laagste van de 2 lijnen. Optimizers kunnen alleen een paneel op lager vermogen helpen zodat de beter presterende panelen niet gehinderd worden.
En dit rijmt niet met 3 optimizers.

Passen er niet 3 op de dakkapel... dat oogt ruim.
2 (of 3) op dakkapel kan niet als aparte string op de growatt.

GoodWe DNS-G3 is de betere omvormer voor dit systeem. Die kan net aan met 2 panelen per string werken - 3 is makkie voor dat ding. Dan kun je optimizers onder dakkapel gebruiken en samen met de 7 boven dakkapel in een string doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.