Wel of geen micro-omvormers noodzakelijk in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
*insert advies-topic zonnepanelen #3245 :P

edit:
Meteen een edit na plaatsen topic: ik noem micro-omvormers, maar ik denk dat ik zowel micro-omvormers als optimizers moet meenemen in mijn vraag? ;)

Net zoals zovelen wil ik binnenkort aan de slag met zonnepanelen.
Ik twijfel alleen wat met betrekking tot het soort systeem wat ik aan moet schaffen. Een korte samenvatting van de situatie:
  • Jaarverbruik circa 4500Wp
  • Ligging dak: Zuid – Zuidoost
  • Hellingshoek: 45 graden
  • Live kunnen monitoren van het systeem / opbrengst gewenst, maar hoeft niet per se per paneel te zijn.
  • Systeem wordt zelf geïnstalleerd.
Voorop gesteld: ik heb behalve wat globale kennis, weinig verstand van deze materie. Verder heb ik geen offertes van diverse bedrijven. Reden is dat ik de panelen + toebehoren zelf wil aanschaffen. Een familielid die zelf (deels) werkbaar is in deze branche wil de panelen voor me gaan leggen, en dat in ruil voor een kratje bier en een middagje gezellig samen aan de slag (dat wil zeggen: hij monteert, ik geef aan :+) Dat scheelt nogal in de terugverdienkosten lijkt me.

Het gaat er om dat ik in twijfel zit welke aanschaf ik in mijn situatie moet doen. Familielid heeft bij zichzelf thuis een pakket op het dak gelegd, iets vergelijkbaars als dit. Een dergelijk pakket zou ik dan ook aan willen schaffen.
Echter, hij heeft het op een recht-toe-recht-aan schuin dak gelegd, zonder dakkapel, zonder schaduw. Ik heb te maken met een dakkapel en een schoorsteen die mogelijk voor problemen zorgt met leggen én schaduw. Zie hieronder de situatie (middelste woning). De schoorsteen is rechtsboven te zien op de helling die zuid-zuidoost ligt. Inclusief schaduw die op dat moment gunstig is, maar het tijdstip van deze foto zal waarschijnlijk rond de 12:00 - 13:00 geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsrIKo4O-tewzaTlatdxAzbht3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9JjSJNfD5599JxGIcIYioroC.png?f=user_large

De buren hebben exact dezelfde kapel, en voor de buren is destijds onderstaand legplan gemaakt (nog op mijn dakkapel, omdat die van hun er toen nog niet stond).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vudklPk49MEsEL8I-EYAYUFcyAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sqpeWlKcMdwvsB19BT2walDg.png?f=user_large

Uiteindelijk is daar iets vanaf geweken, de panelen die daar op de dakkapel liggen, zijn uiteindelijk in landscape mode onder de dakkapel gelegd. Het gaat daar in totaal om 11 panelen.

In principe zou ik hetzelfde legplan aan kunnen houden, ware het niet dat ik ook nog een schoorsteen op het dak heb liggen die een deel van de dag (ochtend) mogelijk een schaduw werpt op 1 of meerdere panelen. Ik begrijp dat dit nogal een invloed kan hebben op de werking van het totale systeem, tenzij ik per paneel een micro-omvormer plaats. Mijn vraag is eigenlijk; zou dit voor mijn situatie echt nodig zijn, of zouden jullie gaan voor een systeem zonder deze micro-omvormers? Of moet ik hier online 1 of andere simulatie voor draaien om dit te bepalen? Of is hier nog (veel) meer informatie voor nodig vanuit mijn kant?

Bovendien is op het legplan te zien dat 2 panelen mogelijk in het gedrang komen met de schoorsteen. Nu heb ik zelf niet gemeten op het dak, dus geen idee of dat in werkelijkheid ook zo is, daar zou ik nog achteraan moeten. Ik heb t.o.v. de buren wel een uitbouw van 2 meter, dus mogelijk dat daar nog wat panelen op kunnen?

Join het GoT Pulse-Team!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
zal aan mij liggen maar die schoorsteen staat toch ten noorden/oosten van je panelen? Ik zie geen aanleiding voor optimizers over andere ongein, wel redenen om goed te puzzelen hoe je alles neer gaat leggen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Uiteindelijk is daar iets vanaf geweken, de panelen die daar op de dakkapel liggen, zijn uiteindelijk in landscape mode onder de dakkapel gelegd. Het gaat daar in totaal om 11 panelen.
Wil je dat ook gaan doen, of ga je met meerdere hellingshoeken werken door een paar panelen op de dakkapel te leggen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Denman
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:16:
zal aan mij liggen maar die schoorsteen staat toch ten noorden/oosten van je panelen? Ik zie geen aanleiding voor optimizers over andere ongein, wel redenen om goed te puzzelen hoe je alles neer gaat leggen.
Ja ik denk persoonlijk dat de schaduw maar heel kort 's ochtends op 1 of 2 panelen valt en dat het verder dus meevalt met het effect wat het heeft op de opbrengst. Ik bedoel, als de schaduw er eenmaal vanaf is dan gaat het systeem uiteindelijk toch meteen "optimaal" werken? Als ik de aanschaf van optimizers kan voorkomen dan heeft dat natuurlijk de voorkeur :)

Het leggen wordt inderdaad nog wel een dingetje. Idealiter ga ik voor 11-12 panelen. Maar als het er uiteindelijk "maar" 10 kunnen worden dan ben ik ook al blij. Alles beter dan niets.
timovd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Wil je dat ook gaan doen, of ga je met meerdere hellingshoeken werken door een paar panelen op de dakkapel te leggen?
Ik zou uiteindelijk graag hetzelfde legplan willen aanhouden als de buren (al is het maar voor het aangezicht), maar als ik door gebrek aan ruimte moet uitwijken naar dakkapel en/of uitbouw, dan is dat geen ramp.

Join het GoT Pulse-Team!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

3+5 panelen boven de dakkapel
3 panelen op de dakkapel
3 landscape panelen onder de dakkapel.

Past dat?
Tijd om even e.e.a. uit te tekenen. Eventueel kun je een losse micro-omvormer nemen voor de panelen op de dakkapel. Wat is dan een voordelige optie?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
je omvormer heeft een zogeheten Maximum Power Point Tracker (MPPT) en die zoekt continu naar de max. opbrengst uit je panelen en reageert dus heel snel op veranderingen in bijv. zonneschijn of wel/niet schaduw. Die dingen hebben tegenwoordig ook allemaal schaduwmanagement en kunnen een deel van een paneel of zelfs een heel paneel tijdelijk uitschakelen als die door schaduw tegengehouden worden. ofwel--> geen reden voor optimizers/micro's qua schaduw op jouw dak

dan punt 2: je wilt zelf leggen toch? dan zou ik eerst kijken of je zoveel mogelijk OF op het bovenste dak/dakkapel krijgt OF zoveel mogelijk op die aanbouw. Beide doen en proberen met 2 paneeltjes uit te wijken naar beneden is heel veel gezeik qua kabeltraject. Zeker als je onervaren bent is een kabeltraject hetgeen dat een installatie makkelijk of moeilijk maakt. Om jezelf te helpen zou ik niet proberen meerdere dakvlakken te doen (dus of alleen de uitbouw, of deze kant van het dak + dakkapel, of de achterzijde alleen doen)

• Denman
timovd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:29:
3+5 panelen boven de dakkapel
3 panelen op de dakkapel
3 landscape panelen onder de dakkapel.

Past dat?
Tijd om even e.e.a. uit te tekenen. Eventueel kun je een losse micro-omvormer nemen voor de panelen op de dakkapel. Wat is dan een voordelige optie?
Wat je hier noemt is precies wat de buren hebben, exclusief de 3 panelen op de dakkapel. Het zou in jouw voorbeeld gaan om 14 panelen, maar gezien mijn jaarverbruik denk ik dat ik voor maximaal 12 panelen wil gaan.

Ik moet inderdaad e.e.a. gaan uittekenen, maar ik vrees dat die 3+5 boven de dakkapel gezien de schoorsteen niet helemaal gaan passen. Misschien wel 3+3, dan nog 3 op dakkapel en 3 in landscape mode onder dakkapel? Dan zou ik op 12 uitkomen.
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:29:
je omvormer heeft een zogeheten Maximum Power Point Tracker (MPPT) en die zoekt continu naar de max. opbrengst uit je panelen en reageert dus heel snel op veranderingen in bijv. zonneschijn of wel/niet schaduw. Die dingen hebben tegenwoordig ook allemaal schaduwmanagement en kunnen een deel van een paneel of zelfs een heel paneel tijdelijk uitschakelen als die door schaduw tegengehouden worden. ofwel--> geen reden voor optimizers/micro's qua schaduw op jouw dak
Dat is fijne info, thanks! :)
dan punt 2: je wilt zelf leggen toch? dan zou ik eerst kijken of je zoveel mogelijk OF op het bovenste dak/dakkapel krijgt OF zoveel mogelijk op die aanbouw. Beide doen en proberen met 2 paneeltjes uit te wijken naar beneden is heel veel gezeik qua kabeltraject. Zeker als je onervaren bent is een kabeltraject hetgeen dat een installatie makkelijk of moeilijk maakt. Om jezelf te helpen zou ik niet proberen meerdere dakvlakken te doen (dus of alleen de uitbouw, of deze kant van het dak + dakkapel, of de achterzijde alleen doen)
Ja kabelmanagement is een goede; ik denk dat ik de uitbouw daarom maar laat schieten. Sowieso wil ik maar 1 dakvlak doen; die van de schoorsteen. Het andere dakvlak wordt nauwelijks geraakt door de zon, alleen op het einde van de middag. Ik denk persoonlijk dat ik voor dak + dakkapel ga zoals bovenstaand voorbeeld. Mits het na berekening allemaal gaat passen uiteraard.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1