Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-04 17:34
Beste mensen,

Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.

Sinds een halfjaar hebben we 3 airco's in huis, met 2 buitenunits.

Het betreft een Mitsubishi 3,5 kw (airco woonkamer) en een iets grotere Mitsubishi 3,5 kw +2,5 kw (airco 1e verdieping + zolder)

De airco's werken goed met zowel koelen als verwarmen. Helaas bromt/resoneert de grote grotere buitenunit heel erg (de kleinere heeft dit probleem niet). Soms hoor je het geluid om de zoveel minuten een langere tijd maar vaak ook constant. Dit zowel bij koelen als verwarmen.

Het brommend geluid is storend hard, irritant en dreunt/resoneert door de muren en is dan hoorbaar op veel plekken in huis (zowel onder als boven). De buitenunit zelf is heel stil als je buiten staat en je hoort alleen de ventilator een beetje, wat normaal is. Het moet dus contactgeluid zijn met de muur.

De aircomonteur is al een paar keer terug geweest en heeft o.a. onderaan dempers geplaatst en de schroeven vaster en losser proberen te draaien. Helaas blijft het probleem zich voortdoen.

Ik heb foto's bijgevoegd, het betreft de linker buitenunit

Wellicht dat iemand hier een idee heeft en/of oplossing weet.

Bij voorbaat dankAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzlINoFfG3BcW6WSHz4KkXvFrF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwaBmOfWQZGORwdI0qBei7Uj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohqgZFWwhVQKxR4olqD8AaebK_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JO0un7shImt9WuqdlokgyjDf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ7wkZM9bLbTuGWb3SmgQpxYUPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrsuYL72kEQhxQMNFA5t1nGL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:15
Ik zie geen dempers van formaat? (Maar dat kan ook aan de foto liggen.)
Er is een rijk scala aan ontkoppeling en demping mogelijk tussen airco en beugel en beugel en muur.

Ik zie overigens ook geen wartels in de lasdoos?

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2023 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik had klachten van de buren: resonanties door de buitenunit. Opgelost met veerdempers en niet met rubber dempers. De rubbers worden harder naarmate ze ouder worden, veren niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit is een topic met best veel tips:
Trillingen warmtepomp dempen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wij hadden hetzelfde met de splitunit in de achtertuin waar de airco's op zolder en de slaapkamer op draaien. Deze zijn al wel in 2018 geplaatst, met aanvankelijk alleen koelen als doel. Onze buren zijn wat moeilijk te peilen; maanden/jaren kunnen ze aangeven geen 'last' te hebben, nu opeens wel.

Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de unit, enkele weken geleden inmiddels, te laten verplaatsen naar de grond op bigfoots. Vinden we toch ook wel een beter gezicht aan de gevel. Loopt als een zonnetje nu, buren geen last meer en wij ook niet. Wij vonden het ook teveel resoneren, ondanks diverse pogingen van de installateur. Zeker voor 24/7 verwarmen, maar met koelen ook wel. Ding heeft de afgelopen 3 dagen 24/7 gedraaid voor beide airco's in verband met de huidige temperaturen. Dat kon voorheen echt niet, gaf gezeur.

De unit van de woonkamer staat in de voortuin ook op de grond. Die is vorig jaar geplaatst, maar met als doel verwarmen. Dat beviel ons eigenlijk meteen. Geen resoneren, vrij stil, zelfs net verwarmen en defrosten nog wel.

Er komt nog 1 airco bij in de woonkamer in augustus, voor meer comfort in de winter tijdens defrosts. (Wij zijn van het gas en verwarmen dus met L/L) en ook die komt gewoon lekker op de grond te staan op bigfoots in de achtertuin, in plaats van aan de gevel.

Ander voordeel; je kunt de units zelf ook beter schoonmaken op de grond.😁

[ Voor 13% gewijzigd door WendyW1 op 12-06-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
Dankjewel voor de reacties.

Qua plaatsing is helaas geen andere optie mogelijk. Ik heb een tussenwoning met de voorkant direct aan de stoep/straat en anders moeten ze in de achtertuin op het terras staan.

Hier nog twee foto's ter verduidelijking.

De airco's lijken op een soort dempers te staan. Ik weet niet of dit ook de genoemde veerdempers zijn. Tussen de muur en de beugel zit beneden een stuk rubber.

Boven, waar de rail waarin de airco hangt met bouten vastzit, zit geen rubber of iets dergelijks tussen. Zou dit eventueel ook het geluid kunnen veroorzaken?

Bedankt alvastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo9XJ8ximtuSwjm0dKhdwPNEue4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCt9SyQF8UPnvgj5dnPNNXGP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nCp7dwZRAhAO6ZzfMaBMhWRYXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZppZnGxogLAWzXytiQpwtjB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:15
Ja, natuurlijk.

Hier een samenvatting van mogelijke aanpakken:
• Bevestig alleen aan een massieve muur.
• Gebruik een muurbeugel die met geluidsontkoppelende pluggen bevestigd is aan de muur.
• Plaats geluidsabsorberende buffers op de muurbeugel.
• Plaats metalen veren tussen de warmtepomp en de buffers.

Vermijd contactgeluid via de leidingen:

• Daar waar de (geïsoleerde) leidingen het huis in gaan, moet contact vermeden worden tussen de leidingen en de muur of het dak, en moeten eventuele gaten of kieren gedicht worden met glaswol of steenwol. Deze zorgen naast goede warmteisolatie ook voor goede geluiddemping.
• Monteer leidingen, zowel buiten als binnen, met leidingbeugels met rubberen inleg.
Het is uitermate teleurstellend dat de installateur niet met deze opties komt. (Zelf ook het initiatief moeten nemen voor veren onder een unit op bigfoots.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit soort muurpluggen dempen ook nog wel
https://caldaria.net/prod...oeven-60-80-mm-806001414/

Heb ze zelf toegepast om een 6kW MHI.
Helaas nog niet aangesloten

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
Bedankt voor de reacties!

Ik ga met deze info weer contact opnemen met de installateur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:27

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tim_S schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:43:
Bedankt voor de reacties!

Ik ga met deze info weer contact opnemen met de installateur
Ik zou ze sowieso even terug laten komen om wartels te plaatsen in de doos. Dit kan zo echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:08:
Dit soort muurpluggen dempen ook nog wel
https://caldaria.net/prod...oeven-60-80-mm-806001414/

Heb ze zelf toegepast om een 6kW MHI.
Helaas nog niet aangesloten
106 euro, hoeveel pluggen krijg je daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 20:39
Zelf ook veel last gehad van brommen. Eerst extra harde dempers er onder gaf geen verbetering. Nu met veerdempers is het voor 90% weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoonj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-01 17:43
Is het gelukt bij OP om de resonantie weg te krijgen? Wij hebben ook net 2 buitenunits laten plaatsen en alle rubbers steken juist maar toch heb ik er met regelmaat last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_S
Beste allemaal,

Het probleem is met de veerdempers inderdaad verholpen. Werkt top! Ik heb deze eronder nu: https://www.wasco.nl/artikel/99MI1404

Hartelijk dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:23
@Tim_S Kan je een foto maken (of de foto's uit je TS bewerken) hoe de situatie nu is?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1