Verloren bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostgil
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
Beste lezer,

Als laatste poging wil ik toch hier nog even informeren naar de mogelijkheden tot het recoveren van verloren bestanden. Het verhaal is als volgt:

Afgelopen jaar in maart/april een backup gemaakt van mijn hdd naar een externe ssd. Echter later tot de ontdekking gekomen dat enkel de mappen zijn overgegaan maar niet de inhoud ervan. hdd waar de bestanden clean install van windows gedaan waardoor de bestanden verloren zijn gegaan. Ik weet niet waar het is misgegaan maar de bestanden hebben wel op ssd gestaan.

Nu heb ik al reeds met verschillende software (recuva, recoverit, tenorshare4dgig) geprobeerd om de bestanden terug te halen. Zie de gewenste bestanden zowel op de ssd als op de hdd, echter na het recoveren zijn alle bestanden 0 bytes en niet openen.

Zijn er nog andere mogelijkheden/methodes de bestanden te recoveren, de 0-bytes bestanden te herstellen, of wellicht betere software dat ik kan uitproberen? Ik hoor het graag de bestanden zijn van grote emotionele waarde dus ik ben zeker bereid niet op te geven indien er nog mogelijkheden zijn.

Bedankt voor het nemen van tijd voor het lezen van dit bericht. Ik hoor het graag mocht iemand nog iets weten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben echt bang dat je deze bestanden kwijt bent.

Je bent niet de enige, het overkomt iedereen wel een keer (zelfs mij al overkomen). :'(

Het is echt balen maar voorkom data verlies in de toekomst door betere backup te maken!

Leesvoer:
Thematopic: Backups

[ Voor 50% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-06-2023 17:59 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de bestanden je echt veel waard zijn dan zou ik sowieso niet zelf gaan knutselen maar een professionele partij inschakelen. Dat is geen garantie dat je dingen terug gaat krijgen, maar als je niet weet wat je aan het doen bent is een fout makkelijk gemaakt.

De reden dat je ze als 0 bytes ziet is dat waarschijnlijk nog wel ergens de entries naar die bestanden staan, maar de data volledig is overschreven. Zeker als dat even geleden is, en de kans dus groot is dat er de nodige data opnieuw geschreven is op die plek, maakt de kans op een succesvolle recovery erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:18

ricardo246

Life's what you make it!

Frostgil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:18:
maar de bestanden hebben wel op ssd gestaan.
Voor de Externe SSD:
Edit: Benieuwd waarom de inhoud niet meegeschreven is, maar de mappen wel.
Heb je de inhoud gechecked na het kopieren?

Voor de HDD:
Waarom recover je deze niet? Met alleen en cleane windos install zou ik dat zeker proberen.
Ik moet beter lezen, deze heb je al geprobeerd te recoveren.

Als de emotionele waarde groot is, niet zelf aan prutsen, en doen wat @TERW_DAN zegt: de prof inschakelen.

[ Voor 31% gewijzigd door ricardo246 op 11-06-2023 18:24 . Reden: beter lezen.... ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:29
Met een SSD is hoogstwaarschijnlijk ook de TRIM functie actief (geweest), waardoor ook echt alles is overschreven en je alleen nog resten van de bestandsnamen zal terugvinden.
Ook professionele recovery bedrijven kunnen dan niets meer doen.
AesonLabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Mocht Trim niet actief zijn geweest en zijn er niet (te) veel gegevens zijn overschreven dan heb je nog wel kans op herstel van gegevens.
Maar zo lezen is het meeste al geprobeerd?

Het enige wat je kan doen is een volledige scan van de HDD/SSD en zien wat er nog is terug te vinden.

Als voorbeeld hier GetDataBack.
Met de evaluatie versie kan je losse bestanden previewen/openen (en kopiëren vanuit je temp folder) om te controleren of de recovery succesvol is.
Gebruik de deep/4star scan en sla de scanresultaten op voor later hergebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large

Hier ook nog een post over het gebruik van Recuva (deep scan), zelf heb ik dat tool nooit gebruikt voor data herstel.
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.
Gegevens die overschreven zijn krijg je echt nooit meer terug.
En natuurlijk niets meer schrijven / booten naar de te herstellen schijf!