Plafond in overkapping maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 11:03
Beste Tweakers,

Na het meelezen in een aantal topics heb ik toch nog even wat vragen:

Situatie:
We hebben een overkapping laten plaatsen van 6m*5m met een stalen balk (H) om de overstrek van 6 meter op te vangen.
De overkapping heeft een opgemetseld muurtje tot 50cm boven de grond.
Daarboven houten wanden en op deze houten wanden rust de stalen balk op twee kanten.
In de stalen balk rusten voor de rest de houten balken van 1.5 en 3.5 ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHfT9T7gtJeVrCODak2KMP8NGe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZpJDC9wVjHFJ3SCUMdDouU6.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak bestaat uit ( boven naar onder ):
Dakleer
Pir Isolatie ( ~5 cm )
Underlayment
Balklaag

Op de underlayment zit wat schimmelvorming.

Het is vochtig geweest onder de overkapping doordat de regenwater afvoer nog niet aangesloten was en op de stenen in de overkapping terecht kwam. Dit heeft enkele maanden geduurd voordat dit netjes omgelegd is richting een regenton + hemelwaterafvoer via het riool.

De stalenbalk lijkt soms wat vochtig te zijn, maar sinds het plaatsen van de regenton en mogelijk de seizoen verandering /temperatuur heb ik dit de laatste periode niet meer gezien

Nu wil ik graag een plafond maken om alles netjes af te werken.

De volgende topics heb ik doorgenomen:
"Terrasoverkapping: welke platen?"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1945652
"Dak overkapping wel of niet isoleren?" Dak overkapping wel of niet isoleren?

Door de kennis die ik hier heb opgedaan wil ik graag aan de slag met okoume (WBP) platen van 12mm vastgezet met RVS schroeven van 40mm op latten van 22x48mm om de 40 cm.

Vragen
  1. De latten wil ik gaan bevestigen in tegengestelde richting van de balklaag, is dit voldoende voor de ventilatie of moeten er ventilatie latten gebruikt worden of frezen in de normale latten?
  2. Moet de stalen H balk ook omkleed worden met isolatie materiaal tegen condens vorming of is het plafond voldoende? en wat zou dan een mooie methode zijn?
  3. Verder lees ik veel over dat dit plafond moet kunnen ademen rondom 3mm vrijlaten? tussen de platen zou ik het graag strak dicht maken en mooi schilderen, moet ik hier ook marges houden voor het ademen
  4. Als iemand nog een alternatief weet op de okoume platen dat iets prijs vriendelijker is houd ik mij ook aanbevolen
Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Victorius737 op 22-07-2024 22:35)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je een plafond maakt moet je het juist zwak ventilerend maken ipv sterk ventilerend. daar voorkom je namelijk mee dat er in de eerste plaats veel condens komt. condens komt namelijk uit de buitenlucht die condenseerd aan de onderkant van het dakbeschot omdat het dakvlak extreem koud is door nachtelijke uitstraling. Meer ventileren is echt niet altijd de oplossing, dat kan je nu ook goed zien heel de gevel is open veel beter kan je niet ventileren en nog zie je schimmel op het plafond..
dat je nu geen condens ziet zal te maken hebben dat het dakvlak gewoon niet koudgenoeg wordt.

bij voorkeur isoleer je dit dak dan ook vanaf de buitenkant. dat helpt ook het beste tegen warmte. met 3 cm pir heb je eigenlijk nog 0 kans op condens

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-06-2023 12:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10 16:40
Wij hebben ipv underlayment direct een kraaldeeltje gepakt.

Heb je nu niets aan maar wellicht een regelwerk eronder maken net iets dikker dan de stalen balk en dan ook kraaldelen wellicht iets met ventilatie mogelijkheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_nApXAVWaFd-y4Mz02HLJYQhsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG3kglBCMBcuIRKk8V28BfDm.jpg?f=fotoalbum_large

En er is ook Agnes voor in de badkamer. Dat zie je ook nog wel eens onder carports.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 11:03
Het plafond is helemaal dicht!
Uiteindelijk zijn het dubbellip planken geworden met een breedte van ongeveer 17cm. Deze heb ik met een spijkerpistool (16g/40mm) om de 40 cm geniet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajBPXizpQL0FEL-Es9NVjq5A0yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPKlrbmtlATToskRzUVYb5sB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de ventilatie heb ik het rachelwerk 1cm van de kant gehouden en daarop Hor-gaas ge-niet ( tegen insecten ).
De planken heb ik ongeveer 0.5 cm van de kant gehouden voor de ventilatie.

Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1