Dak overkapping wel of niet isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 12:40
Ik lees erg tegenstrijdige verhalen over het wel/niet isoleren van het dak van de overkapping.

De een zegt niet nodig de ander zegt weer van wel ivm schimmel. Die schimmel komt dan voornamelijk onder de underlayment en/of multiplex (ook weer verschillend, dus geen idee welke vd 2 je nou moet nemen), welke je gebruikt om de EPDM op te bevestigen (omdat je dan vlak oppervlak hebt).

Het isoleren gebeurt dan met 2cm PIR begrijp ik.

Moet ik nu dus wel of geen PIR gaan gebruiken met daarop underlayment of multiplex? Als ik het wel doe, dan blijft er ook maar 5 cm opstand over. Maar denk dat dat nog wel genoeg moet zijn voor een dak van 34m2 met 2x een HWA van 75mm? Ik kan de dakdoorvoer dan iets verdiept plaatsen, zodat het ongeveer gelijk valt met de bovenkant multiplex/underlayment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:57
Wat bedoel je met een overkapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
Ik zit met het zelfde probleem en kom van alles tegen. (Ben nog in voorbereiding voor een overkapping met een deel berging er onder) Ik neem aan dat het hier ook gaat om een overkapping voor in de tuin.

Het verhaal gaat dat het dak in de zon opwarmt en dat je bij afkoeling condens kan krijgen tegen de onderkant wat in de loop van de tijd schimmel kan geven.

Bedoelde opbouw dak van onder naar boven.

Balklaag, plaatmateriaal, pir platen, epdm.

Ik kom de volgende optie ook tegen.
Balklaag, rabat delen, panlatten voor een luchtspouw, plaatmateriaal, epdm.

De "simpele" overkappingen hebben geen luchtspouw of isolatie en dan lees je wel eens verhalen over schimmel.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 15-04-2019 09:32 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Ik ben van plan om de mijne met 3cm por te isoleren, als je er in de zomer onder wil zitten is het wel zo prettig als de hitte van het dak niet vol onder je overkapping komt te hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
schimmel komt alleen op plekken waar het nat is. Als je een goede overkapping maakt zal je geen schimmel krijgen. Isoleren van een overkapping is imo onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:29
Het is zoals @Erwin_83 al zegt nodig om het dak te isoleren om condensvorming tegen het dak te voorkomen. Wanneer je niet isoleert koelt het dak 's avonds sneller af dan de lucht eronder waardoor er condens tegen de onderkant slaat en het hout dus nat wordt, met uiteindelijk lelijke vlekken/schimmel als resultaat. 2 a 3cm PIR is voldoende om dit probleem te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Thy... op 15-04-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Ik heb op advies van mijn collega dakdekkers 3cm PIR op de houten veranda geplaatst met daarop bitumen dakbedekking.
Ik merk zelf een aanzienlijk verschil vol in de zon, eerder zat er geen isolatie op en je voelde gewoon het dak warmte afgeven naar onderen, nu met isolatie helemaal niet meer!
Verder begreep ik ook dat doordat er warmte onder blijft hangen, er met isolatie minder kans op condens is met het gevolg schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Gaat inderdaad om een overkapping achter in de tuin en isoleren gaat om de reden dat je condens kan krijgen onder de overkapping en daardoor schimmel.

Ik lees dat je het dan zo op moet bouwen:

EPDM
Plaatmateriaal
Isolatie
Dampdoorlatende folie
Veilingdelen
Dakbalken

Vraag me dan nog wel af of de dampdoorlatende folie persé nodig is en wlek plaatmateriaal ik moet gebruiken onder de EPDM: underlayment of multiplex?

En is de 5cm opstand die ik dan nog over hou genoeg (dak van 34m2 met 2x een HWA van 75mm)?

[ Voor 3% gewijzigd door YinYang op 15-04-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Al gedacht aan voorgeïsoleerde platen? Iets duurder in aanschaf, maar héél wat minder werk.
Ik heb het dak van mijn tuinhuis vervangen vorig jaar. Oude bitumen platen eraf, "joris ide eco PIR" erop. Gewoon vastvijzen en presto een nieuw dak. (gekozen voor het merk omdat de firma op 20km van me thuis ligt)
Als je al/nog een dak hebt, vergeet wat ik gezegd heb.

"klimaat" in het tuinhuis is ook volledig verandert sinds.

[ Voor 7% gewijzigd door Joindry op 15-04-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 23:49
ikzelf heb vorig jaar ook een overkapping gemaakt.
Aangezien deze op het zuiden ligt ook gekozen voor PIR isolatie (4cm kingspan).

Van beneden naar boven: Underlayment --> dampremmende folie --> PIR 4cm --> onderlaag brandrol --> leislag bitumen.

Mijn overweging wat vooral om de warmte doorslag te verminderen. Ben benieuwd deze zomer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2003
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:43
Ik ben ook bezig met een overkapping in de tuin. Wil inderdaad ook 3cm PIR toepassen. Maar EPDM kan toch rechtstreeks op de PIR platen gelijmd worden? Die extra laag plaatmateriaal is volgens mij onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:29
YinYang schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:15:
Gaat inderdaad om een overkapping achter in de tuin en isoleren gaat om de reden dat je condens kan krijgen onder de overkapping en daardoor schimmel.

Ik lees dat je het dan zo op moet bouwen:

EPDM
Plaatmateriaal
Isolatie
Dampdoorlatende folie
Veilingdelen
Dakbalken

Vraag me dan nog wel af of de dampdoorlatende folie persé nodig is en wlek plaatmateriaal ik moet gebruiken onder de EPDM: underlayment of multiplex?

En is de 5cm opstand die ik dan nog over hou genoeg (dak van 34m2 met 2x een HWA van 75mm)?
toon volledige bericht
Plaatmateriaal op je PIR is niet nodig, dat spul is stevig genoeg om rechtstreeks je EPDM op te lijmen (PIR met aan beide kanten aluminiumfolie is wel het handigst, dan weet je zeker dat de lijm de PIR niet laat smelten, maar als je de goede lijm gebruikt gebeurd dit al niet). En dampdoorlatende folie is ook niet nodig bij een overkapping. Zie voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.tuinafscheiding.nl/media/wysiwyg/Blog/Blog-overkapping-maken/Douglas_overkapping_maken_-_detail_dak_-_logo_copyright.jpg
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Erik2003 schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:46:
Ik ben ook bezig met een overkapping in de tuin. Wil inderdaad ook 3cm PIR toepassen. Maar EPDM kan toch rechtstreeks op de PIR platen gelijmd worden? Die extra laag plaatmateriaal is volgens mij onzin.
Ik heb toevallig dit aan de Vos kunststoffen gevraagd, omdat ik daar mijn EPDM wil gaan bestellen. Zij gaven aan dat je het inderdaad op de PIR platen kunt lijmen ALS er een aluminium of glasvezelf laag over de PIR plaat heen zit. Anders vreet de lijm de PIR isolatie weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
Thy... schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:46:
[...]

Plaatmateriaal op je PIR is niet nodig, dat spul is stevig genoeg om rechtstreeks je EPDM op te lijmen (PIR met aan beide kanten aluminiumfolie is wel het handigst, dan weet je zeker dat de lijm de PIR niet laat smelten, maar als je de goede lijm gebruikt gebeurd dit al niet). En dampdoorlatende folie is ook niet nodig bij een overkapping. Zie voorbeeld:

[Afbeelding]
Bron
Denk dat ik het maar op deze manier ga doen dan :)

En dan de EPDM rechtstreeks op deze PIR platen met glasvezel lijmen: https://www.budgetisolati...laten-20mm-prijs-per-pak/

Had ze even gebeld en zij gaven aan dat je beter die met glasvezel kunt nemen ipv aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07

hneel

denkt er het zijne van

Wij twijfelen nu ook over isolatie van de overkapping.

Situatie: we zijn op dit moment bezig een overkapping bouwpakket in elkaar aan het zetten. Bouwpakket, dus alle materialen zijn al aanwezig. Ik was vandaag bezig met het dakbeschot. Het plan was dat daar straks epdm op komt te liggen.
Maar vanavond was ik wat aan het google'en en kwam info tegen over isolatie. Lijkt toch wel nuttig.
Maar wat zal ik kiezen voor isolatie? Ik lees hier overPIR, maar ik heb ook goede verhalen gehoord over XPS.
We hebben nu dus ook al lijm om die epdm op het dakbeschot te lijmen. Dus we willen liefst iets waar we diezelfde lijm kunnen gebruiken.
Of is een 'omgekeerd dak' misschien nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:54
hneel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:57:
Maar vanavond was ik wat aan het google'en en kwam info tegen over isolatie. Lijkt toch wel nuttig.
Maar wat zal ik kiezen voor isolatie? Ik lees hier overPIR, maar ik heb ook goede verhalen gehoord over XPS.
Zie ook de CO₂-piramide van bouwmaterialen. PIR en XPS leveren voor hun dikte de hoogste isolatiewaarde op, maar kosten ook behoorlijk wat CO₂ om te produceren. Interessant voor monumentale panden waar je echt niets dikkers kunt gebruiken. Als je een ruimte continu verwarmt wordt dat effect na jaren wel terugverdiend. (Het NIBE geeft overigens weer andere cijfers over de CO₂-uitstoot, maar de informatie is daar minder duidelijk te linken).

Als 2 cm PIR genoeg is, heeft je overkapping dus een R-waarde van 1 nodig. Dan gaat een paar centimeter van bijna elk isolatiemateriaal voldoen, en zou ik de keuze gewoon van (milieu)kosten / esthetische voorkeuren laten afhangen.

Verder vraag ik me af of de schimmelvorming niet ook het gevolg is van een overkapping ongeventileerd en luchtdicht afwerken. Het dakje van een klein open schuurtje schimmelt nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 18:25
hneel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:57:
Wij twijfelen nu ook over isolatie van de overkapping.

Situatie: we zijn op dit moment bezig een overkapping bouwpakket in elkaar aan het zetten. Bouwpakket, dus alle materialen zijn al aanwezig. Ik was vandaag bezig met het dakbeschot. Het plan was dat daar straks epdm op komt te liggen.
We hebben nu dus ook al lijm om die epdm op het dakbeschot te lijmen. Dus we willen liefst iets waar we diezelfde lijm kunnen gebruiken.
Of is een 'omgekeerd dak' misschien nog een idee?
Leg er een groen dak op met bijv. Sedum cassettes. Isoleert ook top en goed voor de natuur. Lekker simpel ook, bakjes in elkaar klikken en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb in de buurt een zaakje gevonden waar ze gecacheerde PIR platen verkopen. Alleen ze adviseren om elke PIR plaat vast te schroeven op 5 punten (schroeven met drukplaatjes). Dan voorzie ik een probleem: het dakbeschot is niet erg dik, en je wilt niet dat de schroeven er dwars doorheen gaan. Dat zou ontzettend lelijk staan. Je kan wel mikken op de gordingen, maar hoe ga je die exact terug vinden als die plaat er al op ligt. En die gordingen zitten ook tjokvol met schroeven waar het dakbeschot mee vast zit.

Nu dacht ik aan een mogelijk alternatief: wat zou het geven als je boven de PIR platen nog wat grote houten platen legt? Kan de PIR dan nog schuiven? Je kan dan iig wel de EPDM op die platen lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 18:24
Hier ligt 4cm pir tussen het dakbeschot en de bitumen dakbedekking van onze veranda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Late reactie, maar voor wie het nog wil weten: als je zo'n ring plaatje gebruikt komt de schroef er altijd op precies dezelfde lengte uit. Dan kan je dus de juiste maat voor de schroef berekenen. Zo hebben we het dus opgelost: PIR platen met ringetjes en schroeven vastgeschroefd, en daar bovenop de epdm gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Ik heb alleen underlayment en daarop direct epdm. Overkapping is 40m2 met iets meer dan de helft schuur. Heb over hele dakoppervlak liggen zonnepanelen (16 stuks van 210cm breed).
Toen ik de overkapping ging maken had ik geen notie van PIR gebruiken.

Nav dit topic af en toe sochtends vroeg gecheckt of ik condens voel. Maar het plafond is altijd kurk droog.
De schuur heeft zat kieren dus de ventilatie is wel top :) tevens temperatuursensor buiten de schuur en in de schuur. Volgens de grafieken zit daar nauwelijks verschil in. Temp in de schuur is hetzelfde als buiten temperatuur, met wat vertraging

[ Voor 21% gewijzigd door padoempats op 28-04-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 12:15
Niemand die isoleert met een luchtlaag ipv PIR platen?

van onder naar boven:

-vellingdelen
-luchtlaag (dunne latten)
-underlayment
-epdm

Werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Machlah schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:12:
Niemand die isoleert met een luchtlaag ipv PIR platen?

van onder naar boven:

-vellingdelen
-luchtlaag (dunne latten)
-underlayment
-epdm

Werkt bij mij prima.
Zo heb ik een carport gedaan, geen probleem met vocht of condens. Enkel de draagbalken zijn geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cl6N358ZZzwpmeXGgqd2kECsvUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbfePQeUGBek8GmeTQkVx0Jj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:57
Ipv buiten pir isolatie toe te passen ben je m.i. beter af met sedummatten bovenop je epdm. Verhoogt de levensduur, ziet er mooi uit, voorkomt hitte, buffert waterhuishouding en is goed voor de natuur. Afhankelijk van waar je woont kun je er subsidie voor krijgen. (In mijn woonplaats via het waterschap.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier bestaat het dak uit:

EPDM
Underlayment
Panlatten
Sponningplanken
Balklaag (5x15)

Dak ligt er nu een half jaar op, maar geen schimmel oid zichtbaar? Of komt dat door m'n constructie. Zit in principe lucht dus tussen sponningplanken en underlayment.

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1