Beste Tweakers,
Na het meelezen in een aantal topics heb ik toch nog even wat vragen:
Situatie:
We hebben een overkapping laten plaatsen van 6m*5m met een stalen balk (H) om de overstrek van 6 meter op te vangen.
De overkapping heeft een opgemetseld muurtje tot 50cm boven de grond.
Daarboven houten wanden en op deze houten wanden rust de stalen balk op twee kanten.
In de stalen balk rusten voor de rest de houten balken van 1.5 en 3.5 ongeveer.
:strip_exif()/f/image/qZpJDC9wVjHFJ3SCUMdDouU6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het dak bestaat uit ( boven naar onder ):
Dakleer
Pir Isolatie ( ~5 cm )
Underlayment
Balklaag
Op de underlayment zit wat schimmelvorming.
Het is vochtig geweest onder de overkapping doordat de regenwater afvoer nog niet aangesloten was en op de stenen in de overkapping terecht kwam. Dit heeft enkele maanden geduurd voordat dit netjes omgelegd is richting een regenton + hemelwaterafvoer via het riool.
De stalenbalk lijkt soms wat vochtig te zijn, maar sinds het plaatsen van de regenton en mogelijk de seizoen verandering /temperatuur heb ik dit de laatste periode niet meer gezien
Nu wil ik graag een plafond maken om alles netjes af te werken.
De volgende topics heb ik doorgenomen:
"Terrasoverkapping: welke platen?"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1945652
"Dak overkapping wel of niet isoleren?" Dak overkapping wel of niet isoleren?
Door de kennis die ik hier heb opgedaan wil ik graag aan de slag met okoume (WBP) platen van 12mm vastgezet met RVS schroeven van 40mm op latten van 22x48mm om de 40 cm.
Vragen
Na het meelezen in een aantal topics heb ik toch nog even wat vragen:
Situatie:
We hebben een overkapping laten plaatsen van 6m*5m met een stalen balk (H) om de overstrek van 6 meter op te vangen.
De overkapping heeft een opgemetseld muurtje tot 50cm boven de grond.
Daarboven houten wanden en op deze houten wanden rust de stalen balk op twee kanten.
In de stalen balk rusten voor de rest de houten balken van 1.5 en 3.5 ongeveer.
:strip_exif()/f/image/qZpJDC9wVjHFJ3SCUMdDouU6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het dak bestaat uit ( boven naar onder ):
Dakleer
Pir Isolatie ( ~5 cm )
Underlayment
Balklaag
Op de underlayment zit wat schimmelvorming.
Het is vochtig geweest onder de overkapping doordat de regenwater afvoer nog niet aangesloten was en op de stenen in de overkapping terecht kwam. Dit heeft enkele maanden geduurd voordat dit netjes omgelegd is richting een regenton + hemelwaterafvoer via het riool.
De stalenbalk lijkt soms wat vochtig te zijn, maar sinds het plaatsen van de regenton en mogelijk de seizoen verandering /temperatuur heb ik dit de laatste periode niet meer gezien
Nu wil ik graag een plafond maken om alles netjes af te werken.
De volgende topics heb ik doorgenomen:
"Terrasoverkapping: welke platen?"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1945652
"Dak overkapping wel of niet isoleren?" Dak overkapping wel of niet isoleren?
Door de kennis die ik hier heb opgedaan wil ik graag aan de slag met okoume (WBP) platen van 12mm vastgezet met RVS schroeven van 40mm op latten van 22x48mm om de 40 cm.
Vragen
- De latten wil ik gaan bevestigen in tegengestelde richting van de balklaag, is dit voldoende voor de ventilatie of moeten er ventilatie latten gebruikt worden of frezen in de normale latten?
- Moet de stalen H balk ook omkleed worden met isolatie materiaal tegen condens vorming of is het plafond voldoende? en wat zou dan een mooie methode zijn?
- Verder lees ik veel over dat dit plafond moet kunnen ademen rondom 3mm vrijlaten? tussen de platen zou ik het graag strak dicht maken en mooi schilderen, moet ik hier ook marges houden voor het ademen
- Als iemand nog een alternatief weet op de okoume platen dat iets prijs vriendelijker is houd ik mij ook aanbevolen