Plafond in overkapping maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 15:50
Beste Tweakers,

Na het meelezen in een aantal topics heb ik toch nog even wat vragen:

Situatie:
We hebben een overkapping laten plaatsen van 6m*5m met een stalen balk (H) om de overstrek van 6 meter op te vangen.
De overkapping heeft een opgemetseld muurtje tot 50cm boven de grond.
Daarboven houten wanden en op deze houten wanden rust de stalen balk op twee kanten.
In de stalen balk rusten voor de rest de houten balken van 1.5 en 3.5 ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHfT9T7gtJeVrCODak2KMP8NGe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZpJDC9wVjHFJ3SCUMdDouU6.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak bestaat uit ( boven naar onder ):
Dakleer
Pir Isolatie ( ~5 cm )
Underlayment
Balklaag

Op de underlayment zit wat schimmelvorming.

Het is vochtig geweest onder de overkapping doordat de regenwater afvoer nog niet aangesloten was en op de stenen in de overkapping terecht kwam. Dit heeft enkele maanden geduurd voordat dit netjes omgelegd is richting een regenton + hemelwaterafvoer via het riool.

De stalenbalk lijkt soms wat vochtig te zijn, maar sinds het plaatsen van de regenton en mogelijk de seizoen verandering /temperatuur heb ik dit de laatste periode niet meer gezien

Nu wil ik graag een plafond maken om alles netjes af te werken.

De volgende topics heb ik doorgenomen:
"Terrasoverkapping: welke platen?"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1945652
"Dak overkapping wel of niet isoleren?" Dak overkapping wel of niet isoleren?

Door de kennis die ik hier heb opgedaan wil ik graag aan de slag met okoume (WBP) platen van 12mm vastgezet met RVS schroeven van 40mm op latten van 22x48mm om de 40 cm.

Vragen
  1. De latten wil ik gaan bevestigen in tegengestelde richting van de balklaag, is dit voldoende voor de ventilatie of moeten er ventilatie latten gebruikt worden of frezen in de normale latten?
  2. Moet de stalen H balk ook omkleed worden met isolatie materiaal tegen condens vorming of is het plafond voldoende? en wat zou dan een mooie methode zijn?
  3. Verder lees ik veel over dat dit plafond moet kunnen ademen rondom 3mm vrijlaten? tussen de platen zou ik het graag strak dicht maken en mooi schilderen, moet ik hier ook marges houden voor het ademen
  4. Als iemand nog een alternatief weet op de okoume platen dat iets prijs vriendelijker is houd ik mij ook aanbevolen
Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Victorius737 op 22-07-2024 22:35)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je een plafond maakt moet je het juist zwak ventilerend maken ipv sterk ventilerend. daar voorkom je namelijk mee dat er in de eerste plaats veel condens komt. condens komt namelijk uit de buitenlucht die condenseerd aan de onderkant van het dakbeschot omdat het dakvlak extreem koud is door nachtelijke uitstraling. Meer ventileren is echt niet altijd de oplossing, dat kan je nu ook goed zien heel de gevel is open veel beter kan je niet ventileren en nog zie je schimmel op het plafond..
dat je nu geen condens ziet zal te maken hebben dat het dakvlak gewoon niet koudgenoeg wordt.

bij voorkeur isoleer je dit dak dan ook vanaf de buitenkant. dat helpt ook het beste tegen warmte. met 3 cm pir heb je eigenlijk nog 0 kans op condens

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-06-2023 12:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

Ik denk persoonlijk dat okoume wat overkill is.
Het ziet geen regen of zon verder, alleen maar wind / doorwaaien.

Ik was laatst bij iemand die durfde het zelfs aan om de carport af te timmeren met Agnesplaten.
Onder het motto: kijken of het 10 jaar goed blijft

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het lijkt mij beter om de h balk niet te omkleden. Als je het niet 100% doet kan er juist condenswater blijven staan, en das meer schadelijk dan als het iets condenseert en makkelijk wegkan.

Al is een Likje verf is nooit verkeerd op metaal.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
Dank jullie wel voor de input !

Ja precies het heeft idd geen water te verdragen, Agnes platen wow oké.

Het niet omkleden, ja logische eigenlijk.
Even met de kwast aan de slag kan geen kwaad !

Even weer verder oriënteren op ander plaat materiaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Victorius737 op 04-06-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als er in de natte periodes wat condens optreedt krijg je schimmel. Heb je zelf ook gezien. Je wilt dan dat het niet te hard gaat schimmelen --> houtrot. Om de condens tegen te gaan zou je een stukje beluchting willen overhouden. Het plafond dus uitrachelen en ruimte overlaten tussen plafond en dak, zodat er wat lucht tussendoor kan 'waaien' of 'tochten'. Dat voert overtollig condens af en voorkomt schimmel deels. Je creëert als het ware een open spouw in je dak.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Waterbeesje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:02:
Als er in de natte periodes wat condens optreedt krijg je schimmel. Heb je zelf ook gezien. Je wilt dan dat het niet te hard gaat schimmelen --> houtrot. Om de condens tegen te gaan zou je een stukje beluchting willen overhouden. Het plafond dus uitrachelen en ruimte overlaten tussen plafond en dak, zodat er wat lucht tussendoor kan 'waaien' of 'tochten'. Dat voert overtollig condens af en voorkomt schimmel deels. Je creëert als het ware een open spouw in je dak.
als je het zo stelkt klinkt het bijna alsof je mesh aan het aanraden bent. dat zou an sich niet eens zo heel gek idee zijn maar ik vraag me iets wat af waar je min of meer vochtvaste platen vandaan zou moeten halen.

persoonijk zou ik bijna overwegen om canvas te spannen, tenzij later nog allerlei verlichting wilt gaan ophangen maak je het jezelf wel heel makkelijk (en luchtig) door er verder geen moeite in te steken.

maar dat is misschien ook gewoon heel simpel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

i-chat schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:32:
[...]

als je het zo stelkt klinkt het bijna alsof je mesh aan het aanraden bent. dat zou an sich niet eens zo heel gek idee zijn maar ik vraag me iets wat af waar je min of meer vochtvaste platen vandaan zou moeten halen.

persoonijk zou ik bijna overwegen om canvas te spannen, tenzij later nog allerlei verlichting wilt gaan ophangen maak je het jezelf wel heel makkelijk (en luchtig) door er verder geen moeite in te steken.

maar dat is misschien ook gewoon heel simpel gedacht.
Dat is inderdaad ook goed luchtend :) en dat is wat je probeert: vocht (condens) laten afvoeren door luchtstroom.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
Je ziet ook wel eens 'regels' hout met een opening er tussen. Als je er echt onder staat en een lampje in schijnt zie je de dakdingen wel. Evt maak je dat nog zwart. Heb je een strak en net plafond, plus doorluchting.

Dit idee: https://www.lattenwand.nl/houten-latten/

Evt zelfs met doek er achter bedenk ik mij net, dan zie je niets meer en is het toch open.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik op de foto de achtergrond van de bekleden muur zo zie is dat ook wat ik zou doen voor het plafond. Maakt het mooi 1 geheel, toch open en voor de rest kwestie van schroeven.
Dat soort geimpregneerde latten kost ook nog eens niet heel veel (tenzij je het bij de bouwmarkt haalt ;) ) en werkt mooi af :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

paQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:43:
Ik denk persoonlijk dat okoume wat overkill is.
Het ziet geen regen of zon verder, alleen maar wind / doorwaaien.

Ik was laatst bij iemand die durfde het zelfs aan om de carport af te timmeren met Agnesplaten.
Onder het motto: kijken of het 10 jaar goed blijft
Ik dacht, nadat ik mijn overkapping had geplaatst (5.6*3.5m), het ook met Agnes plafondplaten af te werken. Dus zo gezegd zo gedaan. Dat was geen succes, veel te gevoelig voor de weersinvloeden en van dat strakke plafond bleef niet veel meer over, de werking van de platen was veel te groot. Nu is dit al erg lang geleden maar ik heb niet het idee dat de platen erg zijn veranderd (ik heb ze enkele jaren geleden nog in mijn aanbouw geplaatst). Ze hebben wel platen specifiek voor badkamers (vochtige ruimtes), of dat veel uit zal maken durf ik niet te stellen.

Alles aan platen moest er weer uit en uiteindelijk heb ik voor riet gekozen met daarboven anti worteldoek om de doorkijk naar de balklaag en bekabeling te voorkomen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:40
waarom schilder je niet gewoon het hele plafond?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je een plafond maakt moet je het juist zwak ventilerend maken ipv sterk ventilerend. daar voorkom je namelijk mee dat er in de eerste plaats veel condens komt. condens komt namelijk uit de buitenlucht die condenseerd aan de onderkant van het dakbeschot omdat het dakvlak extreem koud is door nachtelijke uitstraling. Meer ventileren is echt niet altijd de oplossing, dat kan je nu ook goed zien heel de gevel is open veel beter kan je niet ventileren en nog zie je schimmel op het plafond..
dat je nu geen condens ziet zal te maken hebben dat het dakvlak gewoon niet koudgenoeg wordt.

bij voorkeur isoleer je dit dak dan ook vanaf de buitenkant. dat helpt ook het beste tegen warmte. met 3 cm pir heb je eigenlijk nog 0 kans op condens

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-06-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
OP hier weer.

Cement gebonden vezelplaat was na lang zoeken ook nog een optie en dit wit schilderen. Heb je minder last van hout dat kan werken vs okoume was het idee en kun je buiten toepassen.

We zitten nu te denken aan planken (veiling delen ) bevestigd op latten met wat extra ventilatie gaten voor wat lichte lichtstroom tegen vocht.

Dank voor het meedenken

Het dak is al geïsoleerd aan de buitenkant .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 09:29
Wij hebben ipv underlayment direct een kraaldeeltje gepakt.

Heb je nu niets aan maar wellicht een regelwerk eronder maken net iets dikker dan de stalen balk en dan ook kraaldelen wellicht iets met ventilatie mogelijkheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_nApXAVWaFd-y4Mz02HLJYQhsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG3kglBCMBcuIRKk8V28BfDm.jpg?f=fotoalbum_large

En er is ook Agnes voor in de badkamer. Dat zie je ook nog wel eens onder carports.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victorius737
Het plafond is helemaal dicht!
Uiteindelijk zijn het dubbellip planken geworden met een breedte van ongeveer 17cm. Deze heb ik met een spijkerpistool (16g/40mm) om de 40 cm geniet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajBPXizpQL0FEL-Es9NVjq5A0yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPKlrbmtlATToskRzUVYb5sB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de ventilatie heb ik het rachelwerk 1cm van de kant gehouden en daarop Hor-gaas ge-niet ( tegen insecten ).
De planken heb ik ongeveer 0.5 cm van de kant gehouden voor de ventilatie.

Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1