Buitenkraan probleem, open draaien werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-08 22:42
De buitenkraan van onze woning heeft een sleutel waarmee je de kraan elke keer open en dicht draait.
Sinds enkele weken stak dit pinnetje uit, en met de sleutel erop moest ik het indrukken om de kraan open en dicht te kunnen draaien.
Met waterdruk erop, steekt het pinnetje uit, met waterdruk eraf kan je hem indrukken en veert hij niet terug.

Sinds vandaag kunnen we draaien met de sleutel wat we willen, er komt geen water uit en het pinnetje gaat dus ook niet meer naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1Lv4Z5W-ux35ZB8gndr5-eUMXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlPjTMax9D7KCLFHXJSmXu0N.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenstaande foto is gemaakt door een tangetje om het pinnetje te doen en het eruit te trekken, verder dan dit komt het niet.
Daarna kan ik er met de duim op drukken, of de sleutel erop zetten om het zoals onderstaande foto te krijgen, maar water krijgen we er niet meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2uqraavm_AqFqm2jm5xiTX2xBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSqip2rmjjjrLdmJ2O1xFY53.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet welk merk de kraan is.
Ik vermoed dat het een vorstvrije kraan is, aangezien hij altijd wat na druppelde nadat je de kraan dicht draaide.
Wanneer ik ga googlen kom ik vooral bonfix kraantjes tegen waarbij je gemakkelijk het binnenwerk zou moeten kunnen vervangen, maar die van mij ziet er toch iets anders uit. wij hebben niet zo'n zwarte plastic driehoek dop, maar meer een vlindervormige sleutel.

Wat zou het probleem kunnen zijn, en hoe kan het worden opgelost?

De kraan zit er nu anderhalf jaar in, zal dit nog onder garantie kunnen vallen, of is het beste om dit gemakkelijk zelf op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:10
Kapotgedraaid kraanrubber door te hard dichtdraaien (en dat gebeurt al vrij snel helaas). Beste is op zoek te gaan naar de technische tekening van het product; omdat de oplevering vrij recent is wellicht even vragen bij de project installateur met deze foto's?

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

dejeroen schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:46:

Wanneer ik ga googlen kom ik vooral bonfix kraantjes tegen waarbij je gemakkelijk het binnenwerk zou moeten kunnen vervangen, maar die van mij ziet er toch iets anders uit. wij hebben niet zo'n zwarte plastic driehoek dop, maar meer een vlindervormige sleutel.
Bonfix heb je ook met vlindervormige sleutels zoals deze.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:01

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:33
Bij de kraan zit zowel een sleutel als de driehoekige knop.

Het is dus dezelfde kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
fopjurist schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Bonfix heb je ook met vlindervormige sleutels zoals deze.
Dat is inderdaad de sleutel die er hier op zit.
Dan zal ik dat even goed bestuderen, na snel kijken lijkt het er dus op dat ik de spindel eruit moet kunnen halen om te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:01
dejeroen schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:19:

[...]

Dan zal ik dat even goed bestuderen, na snel kijken lijkt het er dus op dat ik de spindel eruit moet kunnen halen om te repareren.
De zeskant waar je tegen aan kijkt aan de buitenzijde kun je losdraaien (met het water er af).
Je kunt dan de hele spindel er uit pakken.

Joe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:33
Met een bahco op de 2 platte kanten van de kraan, kun je voorkomen dat hij draait op de aansluiting in de muur.

En dan met een andere sleutel/bahco de zeskant losdraaien.

Zet wel even de hoofdkraan uit, anders wordt het een waterballet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQW6bS5gXCsoS26BaSZKggXDXcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szeky7C8JZD9WFH4JV9cw2Bm.jpg?f=fotoalbum_large
De spindel is er uit gehaald, maar ik zou niet weten waar het rubber defect is, zie er niets fout aan. Waar moet het defecte rubber zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzjUwqgFyZG8MFXCSE3jsGpBH0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wavBy6j2JKFgdZi8EGzX5HJv.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de rubbertjes aan de voorkant zie ik niets aan, wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zet de hoofdkraan eens heel even een klein stukje open met de spindel er uit, komt er dan water uit?

Klinkt haast of iemand het tussenkraantje voor de buitenkraan heeft dichtgedraaid

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgilBroersma
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-07-2023
Beste @dejeroen ,

Heb je dit probleem inmiddels opgelost?
Ik zit met hetzelfde probleem en heb zo te zien dezelfde buitenkraan op ons nieuwbouwwoning.

Afgelopen weekend feestje gehad van m'n dochter die de buitenkraan elke keer open en dicht heeft gedraaid om met het water te spelen. Nu dus hetzelfde probleem dat je de kraan kunt blijven draaien zonder dat er iets gebeurd.

Bedankt alvast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dejeroen
VirgilBroersma schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:38:
Beste @dejeroen ,

Heb je dit probleem inmiddels opgelost?
Ik zit met hetzelfde probleem en heb zo te zien dezelfde buitenkraan op ons nieuwbouwwoning.

Afgelopen weekend feestje gehad van m'n dochter die de buitenkraan elke keer open en dicht heeft gedraaid om met het water te spelen. Nu dus hetzelfde probleem dat je de kraan kunt blijven draaien zonder dat er iets gebeurd.

Bedankt alvast
Het probleem is inmiddels opgelost.
Het einde van de spindel heeft een andere kleur, dit komt omdat dit in een andere leiding schuift, waar een rubbertje in zit.
Er zit een kleine verdikking zo'n 2 centimeter aan het einde van de spindel, dit is ook waar de verkleuring begint/stopt. Ik heb aangenomen dat dit de plek is waar het andere buisje waar de spindel in schuift begint.
Daar heb ik een rubbertje omheen gedaan (geen idee welke maat, heb bij de bouwmarkt een zakje gehaald met meerdere soorten in 1 zakje).

Dat geheel weer in de muur geschoven, en hij doet het weer, zit nu dus eigenlijk een dubbel rubbertje op, de nieuwe zit tegen de oude/defecte aan, die ik er dus niet uit kon krijgen.
Het gaat nu wel wat stroever, maar werkt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoettt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-06 07:59
Hier precies hetzelfde probleem.

Klopt het dat er aan de spindel een messing gedeelte vast zit?

Hoe krijg ik die er uit als ik een nieuwe spindeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joL6KC5E43F-dQ6rQdmlwNzlbRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2EQUgzNhvno0i80alT0HkZZ.jpg?f=fotoalbum_largel plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Hier ook het probleem van de waarschijnlijk afgebroken spindel op de plek van het messing binnenwerk.

Vorige zomer deed die het met een rubbetje er tegenaan zodat het afgebroken deel nog een beetje kon draaien, maar nu draait dat niet meer mee met een extra rubbertje ertussen voor de extra grip.
De bevestiging van het messing deel met de spindel lijkt te zijn afgebroken, zie foto's bij dejeroen in "Buitenkraan probleem, open draaien werkt niet meer." waarbij je geen tandwiel achtige constructie ziet, maar alleen een verkleurd lichter deel waarop ik vorig jaar dus het rubber heb gedaan zodat het nog kon draaien, maar nu werkt dat dus niet meer, een betere foto van het binnenwerk laat nu zien dat het lijkt afgebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mZuUMCEkVp5YDsWAw5jqLZ7rSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ua7aEy8G2GkNdL8bUbcH3MBo.jpg?f=user_large

En de ingezoomde/uitvergrote afbeelding waarin is te zien dat het is afgebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVDyaLmgA6B1zNWK4qThCYBFA1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KcEXTXihM8UIRsNkZp4HWx2c.jpg?f=user_large

nu dus ook van mij de vraag als update van vorig jaar, hoe krijg ik dat messing deel eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@dejeroen Je zou even verkoop@bonfix.nl kunnen mailen. Die zijn erg behulpzaam en reageren snel. Ik heb overigens exact hetzelfde probleem. Hun advies is dat ik de spindel er uit haal en een foto van neem en naar ze mail. Jij bent dus al een stap verder.

Kreeg je de spindel en binnenwerk weer eenvoudig lekvrij terug gemonteerd? Ik heb geen afsluiter voor deze leiding dus als de kraan na demonteren blijft lekken heb ik een uitdaging.

Ik vind het overigens echt pruts kwaliteit als dit probleem zo vaak voorkomt. Hier is echt niet overdreven fors aan de knop gedraaid en de kraan is 13 maanden oud.

Als je de waterdruk er op zet zonder binnenwerk en spindel heb je misschien geluk dat daardoor het afgebroken deel er uit vliegt?

[ Voor 53% gewijzigd door Aghanim op 10-05-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martenjansen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 20:59
Bij mij bleef de kraan ook draaien. Aan de hand van bovenstaand commentaar durfde ik het aan om hem open te maken. Bij mij was een splitpen die het eerste stuk verbind aan de stang naar binnenwerk eruit gevallen. Kon hem uit de slang die aan de kraan zat terug krijgen en er weer ingezet. Lijkt me een erg zwak punt in het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05
AtomicWing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:53:
Kapotgedraaid kraanrubber door te hard dichtdraaien (en dat gebeurt al vrij snel helaas). Beste is op zoek te gaan naar de technische tekening van het product; omdat de oplevering vrij recent is wellicht even vragen bij de project installateur met deze foto's?
Als het een bonfix is heb ik kraan rubbers voor je liggen mag weg tegen kostprijs. Graag DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik wilde net m'n kraan dichtdraaien maar dat lukt niet meer. Er zit geen beweging in.
Iemand tips? Ik hoop dat ik geen loodgieter hoef laten komen
Ik zal Bonfix sowieso even mailen voor advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Heb een foto van mijn spindel naar Bonfix gemaild en ze sturen kosteloos een nieuwe op. De support is tot heden heel erg goed. Hopelijk lost een nieuwe spindel het probleem op.

[ Voor 200% gewijzigd door Aghanim op 13-05-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Update: nieuwe spindel ontvangen en gemonteerd. Kraan werkt weer. Echt een top service van Bonfix.

@martenjansen bij mij kon het eerste deel van de spindel er ook af. Zo gezegd het gouden deel dat in het binnenwerk past. Deze zat los op de lange staaf. De nieuwe spindel die ik toegestuurd heb gekregen bestaat uit één geheel. Het gouden deel zit vastgemaakt op het oogje van de staaf. Volgens mij is dat ook hoe het hoort. Ik vermoed dat de loodgieter bij het inkorten van de spindel het niet goed heeft gemonteerd vorig jaar waardoor het uiteindelijk misgegaan is. Ik ben namelijk geen resten tegengekomen van het oogje, waardoor ik vermoed dat het niet vastgemaakt is.

[ Voor 74% gewijzigd door Aghanim op 16-05-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
Na aanleiding van de post van @Aghanim een bericht naar bonfix gestuurd (vond een 06 nummer op hun website waar ik het bericht naartoe heb gestuurd via whatsapp)

Inmiddels heb ik het pakketje van Bonfix ontvangen, een tool om het defecte stuk eruit te halen en een nieuwe spindel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmp3Cho9ThtKdi1PVLrsCeA5_TE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8OLDPTkacxUVluqLklZQHWst.jpg?f=user_large

De nieuwe spindel naast de afgebroken spindel die ik zelf dus had
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvVbL2M_O8-0EDEYAOcoWOHEfEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SRYVpua6W1mZzILYLq7iGYH.jpg?f=fotoalbum_large

Na een paar minuten draaien met het meegeleverde gereedschap het afsluiter deel eruit kunnen krijgen.
Hier is de zien dat bij het model dat ik had, er geen pinnetjes bij de plekken zitten waar het dikker wordt, terwijl dit bij het nieuwe model wel is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzE6fhM9duSv1wrfE6mxKJiRAgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHa6eFEjQPiwcpYRBdoZQVD0.jpg?f=fotoalbum_large

Een close up van wat ik erin had zitten en wat er nu in zit waarin duidelijk het verschil is te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syypniMe_sAaBcibyoBMs05ay-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr5oUWwdIaexcSq4wTSfpyFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@dejeroen ik mis dus ook dat pinnetje bij de originele spindel. Het zal me niet verbazen als dit een productiefout betreft en dat ze daarom zo coulant zijn met kosteloos een nieuwe opsturen. Maar goed, opgelost en weer water uit de kraan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B. Vaessen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGomkn8W2WxPP42HQIdfoYUdC-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Fe7PYxheFTbVihqKuyD09XL.webp?f=user_large

De rechter is gesoldeerd.
De linker is met een pennetje.

Ik heb in 2 weken tijd 3 bonfix spindel moeten vervangen bij diverse klanten.

Tweemaal was het gesoldeerd bovendeel, rechts op de foto, afgebroken en achtergebleven in de leiding van de buitenkraan.

Eenmaal was het voorste deel, waar de sleutel of 3hoek knop op moet, losgeraakt omdat het pinnetje er niet mee in zat.

Bij alle drie heeft Bonfix na contact een nieuwe spindel opgestuurd.

Echter nu heb ik bij een klant na een week alweer een kraan die doordraait.

De nieuwe spindels, hebben allemaal een pennetje ipv soldeer bevestiging, en de kant van het robbertje (zie foto) als de kraankant, zat nogal los/wiebelig. De soldeer verbinding zit gewoon stevig vast. Met die pinnetjes blijft hij bewegelijk.

Ik zelf vind de nieuwe oplossing niet per se beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B. Vaessen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP-055hNb-JP7aEDJpKKvc0ByO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAju0ZWJsJtiuLnojM5viIw3.jpg?f=fotoalbum_large

Kraandoorsnede van een bonfix vorstvrije buitenkraan type 71606/71607.
(Type nummers zijn identiek op de lengte van de koperenbuis na. Spindels zijn qua lengte dus niet even lang)

Na contact met Bonfix blijkt dat er een "mindere productie" serie tussen zit. Waarbij ook de soldering tussen de koperen buis en chromen kraanhuis losraakt. En de kraan hierdoor niet meer sluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JGt-mL6EvpO_ePAXDCyWj7dhZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIPGUQgwzcGXRP6eNEknzGLU.webp?f=fotoalbum_large

Handleiding bonfix vorstvrije buitenkraan type 71606/71607

https://www.bonfix.nl/use...vorstvrijebuitenkraan.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door B. Vaessen op 14-08-2024 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46
Ik heb hetzelfde probleem gehad waarbij het splitpinnetje aan de voorzijde loskwam. Netjes een nieuwe spindel gekregen, maar bij de nieuwe oplossing blijft dit probleem m.i. aanwezig omdat na verloop van tijd het splitpennetje eruit 'wiebelt'. Zelf heb ik het opgelost door in het gaatje waar normaal de splitpen in valt een M3 draad te tappen. Daar heb ik een rvs M3 draadeind ingeschroeft, ongeveer ter grootte van de splitpen, en het draadeind vastgezet met loctite. Gok dat het zo iets langer meegaat. Zonde, wat mij betreft echt een engineeringsfoutje bij Bonfix. Zeker als het binnendeel vastzit is het best een gedoetje om die eruit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:05
Correct. Dit is duidelijk een fabricagefout. Kan gebeuren, ook redelijk nette oplossing maar die met het M3 draadeindje is veel beter.

Kudo's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 16:49
Ik zit met dezelfde buitenkraan met die 'nieuwe' binnenwerk, gelukkig zitten de splitpennen nog goed vast :)

Maar wat me tegenvalt is de waterdruk/flow op de kraan. Is dit een bekend 'probleem' met deze kranen of is er iets wat ik kan doen om de waterdoorvoer te verbeteren?
De kraan in de keuken en bijkeuken zitten op dezelfde 15mm waterleiding en geven geen problemen met de waterflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:39
jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:12:
Ik zit met dezelfde buitenkraan met die 'nieuwe' binnenwerk, gelukkig zitten de splitpennen nog goed vast :)

Maar wat me tegenvalt is de waterdruk/flow op de kraan. Is dit een bekend 'probleem' met deze kranen of is er iets wat ik kan doen om de waterdoorvoer te verbeteren?
De kraan in de keuken en bijkeuken zitten op dezelfde 15mm waterleiding en geven geen problemen met de waterflow.
Weinig flow..bekend verhaal: Vorstvrije buitenkraan amper waterdruk

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1