20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Voor zover ik weer is er geen binnenkant zou tenminste niet weten waar. Kan niks vinden in de kruipruimte of meterkastAd de Jong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:16:
Doorstroomkraan aan de binnenkant niet helemaal open staan misschien?
Heb je een nieuwe geplaatst dan ?natural colour schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:50:
Buitenkranen gaan snel kapot, ik heb deze ook, soms is (was) de waterdruk bijna weg, ik draai hen de laatste 2 jaren nooit geheel open hooguit 2 á 3 halve slagen (kraan 4 jaar oud).
Nee, ook niet uit elkaar gehaald, ik denk met wat voorzichtig open en dicht verholpen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Nee niet over geïnformeerd. Goeie ga er meteen achteraan bij ze.Fauna schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:38:
Koophuis of huurhuis? Wellicht dat de vorige bewoners je hier iets over kunnen vertellen. Indien koophuis: ben je hierover geïnformeerd? Anders wellicht een verborgen gebrek. Indien huurhuis: verhuurder op laten lossen.
Zijn nog een paar meer detail zaken die ik aan moet kaarten
Wat kan helpen:
- de kraan openzetten en aan de binnenkant waterslag veroorzaken zo dicht mogelijk bij de kraan, dus een andere kraan vol open en meteen weer dichtklappen.
- de kraan openzetten en met een andere afsluiter erop de kraan snel open/dicht doen.
- toch maar even de kraan demonteren en er een nieuw binnenwerk in zetten.
Overigens is dit geen "verborgen" gebrek en zeker geen een die normaal woongenot in de weg stat.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 23-06-2024 17:06 ]
Wise enough to play the fool
Wat bedoel je hier mee?teacher schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:57:
Deze kranen waren het een paar jaar geleden helemaal, maar ze gaan bijna allemaal vastzitten als je ze een tijdje niet gebruikt.
Wat kan helpen:
- de kraan openzetten en aan de binnenkant waterslag veroorzaken zo dicht mogelijk bij de kraan, dus een andere kraan vol open en meteen weer dichtklappen.
- de kraan openzetten en met een andere afsluiter erop de kraan snel open/dicht doen.
- toch maar even de kraan demonteren en er een nieuw binnenwerk in zetten.
Overigens is dit geen "verborgen" gebrek en zeker geen een die normaal woongenot in de weg stat.
de kraan openzetten en met een andere afsluiter erop de kraan snel open/dicht doen.
Het enige wat dan helpt, is de kraan van het wastafeltje in de wc snel open en dicht te doen, zoals @teacher al aangaf. Meestal wordt de druk van de buitenkraan weer normaal na vijf keer achter elkaar het kraantje van de wastafel snel open en dicht te doen. De slag die hierdoor op de waterleiding komt is vaak voldoende is om het interne afsluitrubber van de buitenkraan weer open te maken.
Soms werkt dat trucje helaas niet. In dat geval sluit ik een korte tuinslang met sproeikop aan op de buitenkraan, zet de buitenkraan open en sluit ik de sproeikop zodat er helemaal geen water uit komt, zodat ook aan deze kant druk opgebouwd wordt. Dan herhaal ik de truc met de kraan bij de wastafel. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt bij mij.
Ik let er altijd op dat ik het kraantje niet te strak dichtdraai om dit probleem te voorkomen. De buitenkraan druppelt altijd na, dus het is belangrijk om niet te ver te draaien. Soms draai ik hem niet ver genoeg dicht en blijft de kraan druppelen; dan draai ik het kraantje nog een stukje verder dicht. Maar ik heb liever dat het kraantje een klein beetje blijft druppen dan dat ik de kraan stuk draai.
[ Voor 3% gewijzigd door just_kevin op 24-06-2024 12:58 ]
Dit is nooit een verborgen gebrek. Het is niet verborgen, die kraan zit op een muur en kun je opendraaien tijdens een bezichtiging of bouwkundige keuring.Fauna schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:38:
Koophuis of huurhuis? Wellicht dat de vorige bewoners je hier iets over kunnen vertellen. Indien koophuis: ben je hierover geïnformeerd? Anders wellicht een verborgen gebrek. Indien huurhuis: verhuurder op laten lossen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dank voor de tips, we gaan het eens proberen. Helaas zit de dichtstbijzijnde kraan aan de andere kant van het huis maar we vinden vast wel een manier.just_kevin schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:09:
Ik herken dit probleem, ik heb er zelf ook last van. Vooral wanneer de kraan te strak is dichtgedraaid of na een lange periode waarin de kraan niet is gebruikt zoals in de winter. In mijn geval zit het kraantje bij de voordeur achter de wc.
Het enige wat dan helpt, is de kraan van het wastafeltje in de wc snel open en dicht te doen, zoals @teacher al aangaf. Meestal wordt de druk van de buitenkraan weer normaal na vijf keer achter elkaar het kraantje van de wastafel snel open en dicht te doen. De slag die hierdoor op de waterleiding komt is vaak voldoende is om het interne afsluitrubber van de buitenkraan weer open te maken.
Soms werkt dat trucje helaas niet. In dat geval sluit ik een korte tuinslang met sproeikop aan op de buitenkraan, zet de buitenkraan open en sluit ik de sproeikop zodat er helemaal geen water uit komt, zodat ook aan deze kant druk opgebouwd wordt. Dan herhaal ik de truc met de kraan bij de wastafel. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt bij mij.
Ik let er altijd op dat ik het kraantje niet te strak dichtdraai om dit probleem te voorkomen. De buitenkraan druppelt altijd na, dus het is belangrijk om niet te ver te draaien. Soms draai ik hem niet ver genoeg dicht en blijft de kraan druppelen; dan draai ik het kraantje nog een stukje verder dicht. Maar ik heb liever dat het kraantje een klein beetje blijft druppen dan dat ik de kraan stuk draai.
Gasloos sinds 2020.
Een gardenakoppeling er op zetten waar ook weer een afsluiter op zit die je dicht kan draaien of een kort stukje tuinslang met een sproeikop of zo die je open en dicht kan doen.Dracula schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:38:
[...]
Wat bedoel je hier mee?
de kraan openzetten en met een andere afsluiter erop de kraan snel open/dicht doen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Niks kunnen vinden en volgens de vorige bewoners zit die er ook niet.The Eagle schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:22:
Ik zou als ik jou was eens in de meterkast gaan zoeken of er niet een afsluitkraantje ergens zit. Dat er een vorstvrije buitenkraan zit wil niet zeggen dat er niet nog ergens een afsluiter zit. Dikke kans van
Jahoor, verborgen gebrek van een buitenkraantjeFauna schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:38:

Graag gedaan, ik breng mensen graag aan het lachenColeJ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:30:
[...]
Jahoor, verborgen gebrek van een buitenkraantje
Dat er onderzoeksplicht is snap ik. En ook dat je het kraantje kunt zien tijdens de bezichtiging en er dus vragen over moet stellen of zelf moet testen. Echter andersom is er ook een meldplicht. Vandaar de simpele vraag of TS erover was geïnformeerd.
Iedereen fixeert zich hier op het kraantje en afdichting zelf, wat ook de meest waarschijnlijke oorzaak is. Als het alleen het kraantje is, zou ik het waarschijnlijk ook niet eens melden omdat het vrij gemakkelijk zelf op te lossen is. Hooguit melden bij de verkoopmakelaar in de trend van: "Ik heb dit ontdekt, zelf gerepareerd, maar was wel netjes geweest als verkoper dit had gemeld."
Maar wie zegt dat er geen andere oorzaak is van de lage waterdruk? Wellicht is er lekkage ergens. En dan is het wel degelijk een verborgen gebrek. Nogmaals, niet waarschijnlijk, maar heel normaal om er alsnog naar te vragen bij de vorige bewoners en/of verkoopmakelaar en het hele leiding traject te onderzoeken.
Heel raar want andere kranen hebben wel goede druk. Idem bij de buren.
Of het ligt aan het kraantje, of het ligt aan de (knel)koppeling die ergens zit en afgeknepen wordt.
Ja dat zou zo maar kunnen dat die kapot is gedraaid door een van de werklui die hem gebruikt hebben.com2,1ghz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:47:
Deze kranen mag je niet strak dichtdraaien. Dus draaien totdat de water gestopt is zou voldoende zijn. Dan merk je dat hij niet strak zit, maar zo moet je hem dus laten. Anders draai je het binnenwerk kapot.
[YouTube: Leer zelf een buitenkraan monteren die niet kapot kan vriezen - Vorstvrije buitenkraan]
Heb het niet echt gecheckt hoe hard hij stroomde bij de oplevering / overdracht.. We draaide hem even open, er kwam water uit en door.
Er komt letterlijk zo klein straaltje uit dat een glas vullen al een eeuwigheid duurt.Draakje5 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:19:
Wij hebben ook zo'n kraantje bij onze nieuwbouwwoning, komt ook belachelijk weinig water uit.
Heel raar want andere kranen hebben wel goede druk. Idem bij de buren.
Of het ligt aan het kraantje, of het ligt aan de (knel)koppeling die ergens zit en afgeknepen wordt.
Lekkage was ook ik even bang voor maar heb watermeterstanden gecheckt en die waren niet veranderd na een nacht en een dag niet in het huis te zijn geweest dus ik hoop / ga er vanuit dat dat geen probleem is.Fauna schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:08:
[...]
Graag gedaan, ik breng mensen graag aan het lachen![]()
Dat er onderzoeksplicht is snap ik. En ook dat je het kraantje kunt zien tijdens de bezichtiging en er dus vragen over moet stellen of zelf moet testen. Echter andersom is er ook een meldplicht. Vandaar de simpele vraag of TS erover was geïnformeerd.
Iedereen fixeert zich hier op het kraantje en afdichting zelf, wat ook de meest waarschijnlijke oorzaak is. Als het alleen het kraantje is, zou ik het waarschijnlijk ook niet eens melden omdat het vrij gemakkelijk zelf op te lossen is. Hooguit melden bij de verkoopmakelaar in de trend van: "Ik heb dit ontdekt, zelf gerepareerd, maar was wel netjes geweest als verkoper dit had gemeld."
Maar wie zegt dat er geen andere oorzaak is van de lage waterdruk? Wellicht is er lekkage ergens. En dan is het wel degelijk een verborgen gebrek. Nogmaals, niet waarschijnlijk, maar heel normaal om er alsnog naar te vragen bij de vorige bewoners en/of verkoopmakelaar en het hele leiding traject te onderzoeken.
Als het wel ergens zou lekker verwachte ik ook wel een vochtplek op de muur oid.
@DraculaVerwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:42:
Voor de VSH Polaris buitenkraan heb ik een instructie filmpje gemaakt:
VSH Polaris repareren
Deze (nieuwe) Tweaker @Verwijderd heeft een filmpje gemaakt van een soortgelijke kraan om hem te kunnen reviseren. Kwestie van demonteren, de twee O-ringen en het leertje vervangen, invetten en de boel weer monteren
My favorite programming language is solder.
Thanks, ga ik zeker eens bekijken. Eerst huis even afmaken zodat we fatsoenlijk kunnen wonen.Puch-Maxi schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:28:
[...]
@Dracula
Deze (nieuwe) Tweaker @Verwijderd heeft een filmpje gemaakt van een soortgelijke kraan om hem te kunnen reviseren. Kwestie van demonteren, de twee O-ringen en het leertje vervangen, invetten en de boel weer monteren. Qua constructie lijkt het heel veel op jouw kraan.
Afsluitkraan ook gevonden, deze staat helemaal open.
Raar extra iets is dat als de kraan tijdje open staat maakt hij ineens een soort gorgelend geluid alsof er lucht aangezogen wordt ofzo. (Meteen maar gechecked of er geen lekkage is door een tijd geen water in huis te gebruiken en de meter standen te checken (met een homewizard watermeter)
Ben bang dat alleen demonteren nog een optie is. Zou de auto gaan wassen maar helaas te weinig druk voor de hogedrukspuit, stopt er om de paar minuten steeds even mee.
Ik heb beide problemen hier thuis op kunnen lossen door een nieuw binnenwerk (https://www.warmteservice...ige-gevelkraan/p/68851365)
en nieuwe spindel
(https://www.warmteservice...ige-gevelkraan/p/68851355).
Vraag me alleen af wat is wel een normale waterstraal want zie het en daar wat wazige filmpjes em daar lijkt er ook weinig water uit te komen.Smullie78 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:17:
Ik had een soortgelijk probleem, weinig druk & debiet en daarnaast regelmatig ook een vervelende fluittoon tijdens watertappen bij mijn Bonfix buitenkraan.
Ik heb beide problemen hier thuis op kunnen lossen door een nieuw binnenwerk (https://www.warmteservice...ige-gevelkraan/p/68851365)
en nieuwe spindel
(https://www.warmteservice...ige-gevelkraan/p/68851355).
Nu kwam er bij mij echt amper wat uit.
Geloof dat ik hem niet eens helemaal opengedraaid heb, maar dit kan het dus zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door Jazzy op 28-07-2024 18:44 ]
Hmz dan is er idd iets mis met die van mij helaas.Jazzy schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:43:
[YouTube: 28 July 2024]
Geloof dat ik hem niet eens helemaal opengedraaid heb, maar dit kan het dus zijn.
Thanks
Rubbere afsluit ring?trokzoak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:37:
Ik heb sinds kort een nieuwe woning en ik had druk verschil tussen achter en voor en precies dezelfde kraan. Ik heb het binnenwerk uit elkaar gehaald en bij mij bleek er een soort van rubbere afsluitring in te zitten op het eind welke voor water besparing zorgde. Deze eruit gehaald en in elkaar gemonteerd draait nu op volle kracht.
Bedoel je deze beschreven onder stap 3?
https://www.bonfix.nl/use...aanschijfje_vervangen.pdf
Want die heb ik nou juist net vervangen en dat lost het probleem helaas niet op. Komt wel wat meer water uit de kraan maar is nog steeds een heel zielig straaltje.
[ Voor 12% gewijzigd door Dracula op 14-03-2025 16:37 ]
Kraan met te weinig druk is geen verborgen gebrek omdat je dit zelf extreem simpel kunt controleren.Fauna schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:38:
Ja ik wist / weet niet of dat kwaad kan / handig is als er allemaal vocht in de muur zit.teacher schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:37:
Stel, je haalt het binnenwerk eruit en je zet er weer water op; heb je dan wel volle druk?
Het is gewoon een buis in de muur met aan de buitenkant een kraan.
Echter zit het afsluitende rubbertje aan een lang pijpje en dicht deze af aan het andere uiteinde dat binnen de isolatie van de woning valt.
Je kan het binnenwerk er gewoon uit halen, vergeet alleen de hoofdkraan bij de watermeter niet af te sluiten.
Deze kranen gaan kuren vertonen omdat ze te strak dicht gedraaid worden.
Bij het dichtdraaien stopt het water, maar er komt een scheutje achterna. Hierdoor denken mensen dat hij verder dicht moet, maar dit beschadigt het rubbertje.
Met een aangesloten tuinslang is dit ook lastig te bepalen.
Ja ik heb hem helemaal gedemonteerd en het rubber aan het eind vervangen voor een nieuwe maar de waterdruk is nog steeds prut.FRANQ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:08:
@Dracula
Het is gewoon een buis in de muur met aan de buitenkant een kraan.
Echter zit het afsluitende rubbertje aan een lang pijpje en dicht deze af aan het andere uiteinde dat binnen de isolatie van de woning valt.
Je kan het binnenwerk er gewoon uit halen, vergeet alleen de hoofdkraan bij de watermeter niet af te sluiten.
Deze kranen gaan kuren vertonen omdat ze te strak dicht gedraaid worden.
Bij het dichtdraaien stopt het water, maar er komt een scheutje achterna. Hierdoor denken mensen dat hij verder dicht moet, maar dit beschadigt het rubbertje.
Met een aangesloten tuinslang is dit ook lastig te bepalen.
Maar goed zal het eens zonder binnen werk proberen en kijken hoe de druk dan is.
[ Voor 116% gewijzigd door natural colour op 15-03-2025 10:41 ]
Niet elk defect bij een woning is in juridische vorm een verbogen gebrek.Fauna schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:38:
De TS had de kraan kunnen proberen voor de koop. Ja wie doet dat? Niemand, maar 't kon en 't is waarschijnlijk niet gedaan. Dat is dus geen verborgen gebrek.
Even dubbel check, maar met binnenwerk bedoel je dan alleen het buisje wat er in zit of gewoon alles inclusief de kraan cilinder zeg maar.teacher schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:37:
Stel, je haalt het binnenwerk eruit en je zet er weer water op; heb je dan wel volle druk?
Dit bedoelde ik:teacher schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:55:
Je wil checken of het de kraan is, of dat er ergens een blokkade zit. Dus leeghalen, hoofdkraan open, en kijken hoeveel water eruit spuit. Wat je bedoelt met een "kraan cilinder" kan ik me even geen voorstelling van maken.
https://easygarden-shop.n...37NS8wEAQYAiABEgLHrfD_BwE