[PV] Welke set van 2 zonnepanelen + stekker?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 09:46
Hallo allemaal,

Ik ben van plan op het dak van mijn schuur een setje van 2 zonnepanelen te plaatsen. Het dak staat op het zuiden en heeft het grootste deel van de dag zon. Ik heb een aparte elektra-groep vrij (nieuw geplaatst) waar ik ze 'eenvoudig' op zou kunnen aansluiten.

Nu zijn er best veel aanbieders die adverteren met zo'n 'plug&play' setje van zonnepanelen, veelal panelen van rond de 350-400 Wp. Maar wel allemaal van verschillende merken, met verschillende omvormers, verschillende onderstellen etc.

Wat zijn de zaken waarbij ik hier op moet letten? Zijn er voorkeuren voor bepaalde merken / omvormers of juist niet? Of maakt dat voor zo'n kleine set niet zoveel uit?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, je hebt niet ook al panelen op je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Je moet er op letten dat je niet zo'n setje met een stekker installeert, maar gewoon iets met vaste bedrading. Als je daar al een aparte groep voor hebt, waar dus verder geen enkele gebruiker (dus ook geen wandcontactdoos) op mag zitten, dan heb je al de ideale uitgangssituatie daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
pagani schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:54:
Nee, geen andere panelen aanwezig.
Wilke schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:57:
Je moet er op letten dat je niet zo'n setje met een stekker installeert, maar gewoon iets met vaste bedrading. Als je daar al een aparte groep voor hebt, waar dus verder geen enkele gebruiker (dus ook geen wandcontactdoos) op mag zitten, dan heb je al de ideale uitgangssituatie daarvoor.
Dat is ook ongeveer het idee. Ik heb een aparte groep + kabel door de kruipruimte aangelegd, ik moet nog een stukje door de tuin overbruggen, en het idee is dan 1 wandcontactdoos in de schuur te plaatsen waar deze 2 panelen op aangesloten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Ja, en je kunt dus veel beter (volgens sommigen zal het absoluut moeten) die wandcontactdoos vervangen door een werkschakelaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 31-05-2023 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:54
Wilke schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:25:
Ja, en je kunt dus veel beter (volgens sommigen zal het absoluut moeten) die wandcontactdoos vervangen door een werkschakelaar.
Vraag is natuurlijk wel, waarom? Vanuit veiligheidsoogpunt zie ik niet direct een bezwaar. Werkschakelaar zet je om of een stekker die je eruit trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
TwingyTwingy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:37:
Vraag is natuurlijk wel, waarom? Vanuit veiligheidsoogpunt zie ik niet direct een bezwaar. Werkschakelaar zet je om of een stekker die je eruit trekt.
https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/

Hier op het forum ook regelmatig over gediscussieerd, als je even zoekt op "zonnepanelen stekker"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-05 10:21
Ik heb een glampere setje van elektrotaalmarkt op m'n schuur liggen.
Ongeveer 800wp, prognose is 600kwh/j

Het is wel een set met stekker, maar mijn schuur staat op een eigen aardlekautomaat(c16) en ik heb de zonnepanelen middels een mini verdeler met aardlekautomaat (b6) aangesloten op een eigen stopcontact.
Veel zou er dan niet meer mis moeten kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Wilke schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:43:
[...]

https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/

Hier op het forum ook regelmatig over gediscussieerd, als je even zoekt op "zonnepanelen stekker"
Dit gaat over de situatie zonder eigen groep. Ik heb het over de situatie met een dedicated groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
TwingyTwingy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Dit gaat over de situatie zonder eigen groep. Ik heb het over de situatie met een dedicated groep.
Inderdaad, en dat is ook mijn situatie. De sets panelen waar ik naar kijk worden geleverd met micro-omvormer en 'normale' stekker. Het idee is dat ze 'plug&play' zijn, en dus direct op een wandcontactdoos kunnen worden aangesloten, mits er verder niets anders aan die groep hangt. Als ik het goed heb is de fout die veel mensen maken het feit dat ze een set panelen op een willekeurig stopcontact willen aansluiten, met ook andere apparaten aangesloten. En wat dus gevaarlijk is.

Het Glampere setje van Elektrototaalmarkt ziet er interessant uit.
Andere sets zijn beschikbaar van Offgridcentrum of Supersola, alhoewel ik die laatste wel erg prijzig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 12:24
Als je het toch nog moet aanleggen, doe het dan meteen netjes (zonder stopcontact). Je kan een kant een klaar kastje kopen (PV Verdeler is je zoekterm) waardoor je wel nog andere verbruikers achter deze groep kan hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
De reden dat een stekker niet aan te raden is is dat dit altijd een minder goed contact is dan correct vast bedraad.

De kant en klare sets kunnen best kostbaar zijn. Wellicht optie om een en ander gewoon zelf samen te stellen via de PV webshops.

Een enkele APSystems ds3-l doet het en is waarschijnlijk een beter product dan de waarschijnlijk wazige Chinese micro die bij stekker sets geleverd zal worden.
En dan kun je ook kijken naar de grootst mogelijke panelen die passen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

pagani schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:54:
Wat zou dat uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maximale teruglevering afhankelijk van je afzekering in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-05 22:24
peperthee schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Inderdaad, en dat is ook mijn situatie. De sets panelen waar ik naar kijk worden geleverd met micro-omvormer en 'normale' stekker. Het idee is dat ze 'plug&play' zijn, en dus direct op een wandcontactdoos kunnen worden aangesloten, mits er verder niets anders aan die groep hangt. Als ik het goed heb is de fout die veel mensen maken het feit dat ze een set panelen op een willekeurig stopcontact willen aansluiten, met ook andere apparaten aangesloten. En wat dus gevaarlijk is.

Het Glampere setje van Elektrototaalmarkt ziet er interessant uit.
Andere sets zijn beschikbaar van Offgridcentrum of Supersola, alhoewel ik die laatste wel erg prijzig vind.
Ik heb 2 Glampere setjes van Elektrototaalmarkt voor op de uitbouw en schuur. Erg tevreden over: levering, communicatie, service (o.a. activering van de app). Installatie was goed te doen, wel inderdaad even aansluiten op eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Aangezien je dit langdurig op een vaste plek wilt installeren zou mijn voorkeur uitgaan naar gewone vaste installatie. Die plug&play setjes zijn naar mijn mening echt bedoeld voor op het balkon of voor in de tuin.

Het moet ook veilig zijn voor eventuele volgende bewoners. Implicaties zoals "deze stekker is van de pv" zijn naar mijn mening dan gewoon "beun", ongeacht of het volgens de normen is toegestaan. Plus dat je die stekker kan aanstoten zodat hij niet meer ghoed zit, dat kan in theorie allemaal leiden tot ongewenste situaties. Terwijl je het gewoon permanent netjes voor elkaar kan maken voor weinig.
Het is een paar tientjes, wat je extra nodig hebt is een werkschakelaar zoals @Wilke aangeeft, of zelfs een 1P+N in een mini kastje. Of gewoon een goedkope pv verdeler, kun je ook die extra tuinkachel kwijt bij een feestje ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Wat een onzin verhalen over de stekker. Een oven of elektrisch fornuis zit toch ook net een stekker aangesloten. Daar loopt een vele malen hogere stroom door. Die sluit niemand met een werkschakelaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jongetje er is zeker een verschil... Oven staat hooguit een paar uur aan... PV dag in dag uit.

Stekker is onnodig... Bij ovens overigens ook... Eigenlijk vaag dat stekkers gebruikt worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

jongetje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:14:
Wat een onzin verhalen over de stekker. Een oven of elektrisch fornuis zit toch ook net een stekker aangesloten. Daar loopt een vele malen hogere stroom door. Die sluit niemand met een werkschakelaar aan.
Misschien moet je je even verdiepen in de normen. De meeste fornuizen duwen geen stroom terug het net op die je wil kunnen afsluiten als je iets moet doen in de meterkast...

Je wil alle bronnen van stroom volledig kunnen afschakelen en zorgen dat er niet per ongeluk dingen gemixt kunnen worden.

Iemand komt aan iets werken, ziet een stekker, sluit er even een stekkerblok tussen aan... En voila, je hebt een situatie die onveilig is en bij ongelukken wellicht de verzekeraar laat weigeren te betalen.

Gewoon niet doen, het is ook niet nodig als het toch dedicated moet zijn. Kleine moeite, weinig kosten, goed voor de gemoedsrust en wellicht de portemonee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

V.z.i.w. mag een stekker op een nieuwe PV-installatie niet meer dus dit moet je niet doen. Ik zou ook niet weten waarom je het wel zou willen doen, want het 'vast' aansluiten is de moeite en kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Dank voor alle reacties. Ik begrijp dat een stekker toch niet helemaal wenselijk is. Toch wel wat verwarrend dat er dan zoveel 'plug&play' sets op de markt zijn die hiermee adverteren. Ik had gehoopt hiermee eenvoudig zelf een set te kunnen installeren.

Een set van 2 panelen zelf samen stellen inclusief de juiste omvormer / elektra / aansluitingen etc is me voor nu een stap te ver, wellicht dat ik daar later nog eens in duik. Voor nu helaas niet echt tijd voor.

Eerder wel al een aantal zonnepanelen installateurs benaderd, maar die willen allemaal niet gaan lopen voor een opdracht met maar 2 panelen helaas.

Een PV-verdeler voor deze situatie werd mij overigens afgeraden door de electriciën die hier de groepenkast heeft aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou voor de grootst (lees hoogste Wp) mogelijke panelen gaan met de laagste prijs en daarbij een geschikte micro omvormer zoeken. Die glampere setjes zijn leuk maar wel prijzig.

@Managelorian stekker panelen/sets zijn gewoon toegestaan voor consumenten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

DukeBox schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:16:
@Managelorian stekker panelen/sets zijn gewoon toegestaan voor consumenten.
Laat ik het anders zeggen: ik weet niet beter dan dat de NEN1010 het tegenwoordig niet toestaat. Dat een consument geen wettelijke verplichting heeft om zich aan deze norm te houden is een andere kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@peperthee samenstellen is zo moeilijk niet…

Voorbeeld solar bouwmarkt.

Hoymiles HMS-1000 Micro Omvormer 1-Fase
- €71,50 €214,50
JA Solar 545WP Perc Zilver Frame
- €0,00 €428,00
Blubase Connect Montageset Zuid Landscape - 2 panelen 2091-2189MM
- €0,00 €292,00
Hoymiles AC Trunkcable met connector 1-fase
- €9,50 €28,50

Korting (Hoymiles2023)
- €81,00
Subtotaal excl. btw:€963,00

Zonder monitoring, maar dat heeft een kant en klare stekker set ook niet. Daarvoor is dtu light optioneel.

Omvormer kan ook APSystems ds3 zijn bij deze hele grote zeer hoog vermogen panelen. Monitoring kan daar optioneel ook mee met ecu-b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ronald schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:15:

Zonder monitoring, maar dat heeft een kant en klare stekker set ook niet. Daarvoor is dtu light optioneel.
Of, in het geval van Hoymiles, kun je ook OpenDTU gebruiken als monitoring...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ehtweak werkt dat al voor alle series hoymiles ;)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou inderdaad gaan voor een APSystems DS3(-L) micro-omvormer met twee bijpassende panelen. De DS3(-L) heeft twee kanalen, dus één omvormer voor twee panelen. Voor de monitoring kun je naast de werkschakelaar een kWh-meter plaatsen. Eventueel met S0-uitgang zodat je zelf digitaal kunt monitoren via bijvoorbeeld een ESP8266.

Let wel even op: als je een prefab-schuurtje hebt, zou je even de draagkracht moeten nagaan. Mijn nieuwbouwproject-schuurtje is berekend op beloopbaarheid óf een meter sneeuw - de ballast voor twee panelen is aanzienlijk meer. Kan wel, maar dan moet de ophanging van de dakconstructie worden verstevigd (met name door meer schroeven in de staanders aan te brengen), aldus de fabrikant (die overigens zeer bereid was mee te denken).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Ronald schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:15:
@peperthee samenstellen is zo moeilijk niet…

Voorbeeld solar bouwmarkt.

Hoymiles HMS-1000 Micro Omvormer 1-Fase
- €71,50 €214,50
JA Solar 545WP Perc Zilver Frame
- €0,00 €428,00
Blubase Connect Montageset Zuid Landscape - 2 panelen 2091-2189MM
- €0,00 €292,00
Hoymiles AC Trunkcable met connector 1-fase
- €9,50 €28,50

Korting (Hoymiles2023)
- €81,00
Subtotaal excl. btw:€963,00

Omvormer kan ook APSystems ds3 zijn bij deze hele grote zeer hoog vermogen panelen. Monitoring kan daar optioneel ook mee met ecu-b
toon volledige bericht
Hartelijk dank voor dit overzicht, het ziet er interessant uit. Qua prijs scheelt het niet veel (is het wat duurder) dan bijv. zo'n set van Glampere, maar de hoeveelheid Wp is dan ook wel weer hoger. Ik ga er misschien toch nog eens even dieper in duiken.

Draagkracht van het schuurtje zit denk ik wel goed, het is geen prefab, maar steenbouw. Met relatief dikke horizontale dragers. Ligt nu een berg grind op het bitumen dak.

[ Voor 7% gewijzigd door peperthee op 03-06-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

Waar denk ik het misverstand qua stekker zit ( en dat had ik ook) vroeger had je kleinere setjes en panelen met minder vermogen. Dus ook ik heb 525Wp op mijn schuurtje liggen op een microomvormer.

Als ik het wel heb mocht / mag je tot 600W invoeren zonder moeilijk gedoe. En op mijn setje zit ook een stekker.

Als je nu als met 2 panelen al boven de 1000Wp gaat is het een no-brainer om die apart op die groep aan te sluiten en als die groep ook je schuurtje van stroom moet voorzien ontkom je niet aan een onderverdelen.

Dat is echt niet moeilijk qua installeren, maar als het het eng vindt wellicht even op zoek naar een deskundige in de familie/vrienden groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Dank voor je reactie Barrycade. Nog even ter verduidelijking; in het schuurtje zit al stroom, hier zal niets aan veranderen. Ik heb een aparte stroomgroep extra gelegd naar de schuur om de panelen op aan te gaan sluiten, hier zit verder niets anders op aangesloten. Mijn plan was aan het einde van deze groep enkel 1 WCD te plaatsen om hier de panelen met stekker op aan te sluiten. Maar ik ben nu aan het heroverwegen om dit nu wat netter te doen en de stekker/WCD achter wege te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

Ah maar das toch ook niet zo moeilijk?
Beetje afhankelijk of je omvormer die je kiest een schakelaar heeft. Als dat wel het geval is kan je een lasdoosje plaatsen.

Zoniet hetzelfde met een werkschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@peperthee als je terug rekent naar opbrengst zou je voordeliger moeten zijn.

Dan naar verwachting hogere kwaliteit micro’s.

Je kunt met wat zoeken nog een wat minder uitgeven voor vergelijkbaar

• Knot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 23:30
Ik zit ook te kijken naar een setje van 2 panelen op de garage te leggen op diezelde groep, dacht 2x 425Wp dat levert met wat verlies (x0,85) zo'n 720w in het net. Precies wat een AP systems EZ1-M micro omvormer kan hebben, mooie is dat daar ook wifi verbinding en monitoring in zit, met 5 kabeltjes erbij en een Esdec montage set en wat klinkers ben je voor ongeveer 500 euro klaar en heb je toch net wat extra ruimte op de jaarrekening.

Dit had ik in gedachte:

2x LONGi 425WP Hi-MO X6 Explorer HPBC Full Black
1x AP systems EZ1-M micro omvormer
1x Esdec Flatfix Fusion - Zuid opstelling set - 1 rij van 2 panelen
Netsnoer van 5 meter
Aansluitkabels voor 2 panelen naar de omvormer (2x 1 meter en 2x 2 meter?)

Is dat echt zo'n drama op de stekker? Zit in de meterkast per 4 groepen op een aardlek gemonteerd (totaal 12 groepen en 3 aardlek). Komt verder niemand aan de electra, omvormer gewoon hoog in de garage op een enkel vrij stopcontact, 1x inprikken en alleen bij evt sleutelen aan de panelen of omvormer eruit halen.

Of beter dan om vanaf dat stopcontact de electra kabels direct op een extra aardlek en werkschakelaar te zetten? Ik dacht hou het simpel, boel monteren, klinkers erin, kabels netjes vastzetten, stekker erin en 600kwh per jaar extra te verbruiken om electrisch te verwarmen en gas te besparen.

Stopcontact kan best wat hebben als ik zie dat op kantoor elke dag een electrische auto staat te laden met 10A al 5 jaar lang van 9 tot 5.

[ Voor 17% gewijzigd door Knot op 29-02-2024 16:37 ]

• TwingyTwingy
Knot schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:33:
Ik zit ook te kijken naar een setje van 2 panelen op de garage te leggen op diezelde groep, dacht 2x 425Wp dat levert met wat verlies (x0,85) zo'n 720w in het net. Precies wat een AP systems EZ1-M micro omvormer kan hebben, mooie is dat daar ook wifi verbinding en monitoring in zit, met 5 kabeltjes erbij en een Esdec montage set en wat klinkers ben je voor ongeveer 500 euro klaar en heb je toch net wat extra ruimte op de jaarrekening.

Dit had ik in gedachte:

2x LONGi 425WP Hi-MO X6 Explorer HPBC Full Black
1x AP systems EZ1-M micro omvormer
1x Esdec Flatfix Fusion - Zuid opstelling set - 1 rij van 2 panelen
Netsnoer van 5 meter
Aansluitkabels voor 2 panelen naar de omvormer (2x 1 meter en 2x 2 meter?)

Is dat echt zo'n drama op de stekker? Zit in de meterkast per 4 groepen op een aardlek gemonteerd (totaal 12 groepen en 3 aardlek). Komt verder niemand aan de electra, omvormer gewoon hoog in de garage op een enkel vrij stopcontact, 1x inprikken en alleen bij evt sleutelen aan de panelen of omvormer eruit halen.

Of beter dan om vanaf dat stopcontact de electra kabels direct op een extra aardlek en werkschakelaar te zetten? Ik dacht hou het simpel, boel monteren, klinkers erin, kabels netjes vastzetten, stekker erin en 600kwh per jaar extra te verbruiken om electrisch te verwarmen en gas te besparen.

Stopcontact kan best wat hebben als ik zie dat op kantoor elke dag een electrische auto staat te laden met 10A al 5 jaar lang van 9 tot 5.
toon volledige bericht
Nee, is geen drama zolang jij weet wat je doet. In Duitsland mag je 800w op een bestaande groep invoeren. Ik vind dat wat veel. Het mooiste is om je bestaande installatieautomaat van 16A naar 10A te zetten zodat je kabels nooit kunnen doorbranden.

Houdt er wel heel goed rekening mee dat een eventuele nieuwe eigenaar van je pand deze kennis niet bezit en daar zit het grootste risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Zie ons niet zo snel verhuizen en anders neem ik die set lekker mee, stekker eruit, uit elkaar schroeven en verkopen of meenemen. Op het dak liggen ook al 9 panelen voor de nieuwe eigenaar dan.

Enige wat ik minimaal risico vind is dat er 4 groepen per aardlek zitten in de meterkast. Zou er eventueel een 10A tussen kunnen zetten op dat stopcontact waar je de set op aansluit in de garage, wat jij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Gistermiddag Flatfix Fusion set met 2x JA Solar 435wp glas/glas en AP systems EZ1-M in elkaar gezet, zal nog een paar foto's posten ter illustratie, eerste keer is even uitmeten en denken maar het ligt er strak op. Omvormer op de middenbalk geschroefd zodat hij onder een paneel ligt, paneel wat dichtbij ligt kon er zo op, de andere had ik 2x 1m verlengkabel nodig, aardedraad van de omvormer naar de middenklem tussen de panelen en stroomsnoer netjes vrij van het dak naar binnen toe de schuur in op een vrij stopcontact wat als eerste uit de grond komt.

Werkt allemaal mooi en duidelijke app van AP ook, totale kosten met wat extra klein materiaal is € 570.
Als ie 800kwh per jaar opwekt is de set binnen 2,5jr terugverdiend.

Zal nog kijken voor de garagegroep in de meterkast terug te zekeren van 16A naar 10A evt of een PV verdeler ertussen in de garage om niet die 16A +3A risico's te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou dan voor een PV verdeler gaan, lijkt mij wel handig om gewoon 16A tot je beschikking te hebben in een garage.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knot
Echt grote verbruikers heb ik vaak niet samen aan, hooguit als je de airfryer aan hebt en ook nog de auto wil stofzuigen ofzo dat ie over de 10A zou gaan maar het is een optie om het netjes te maken idd.

Ding regelt dan dat er maximaal 16A een kant op loopt neem ik aan (ben een leek daarin). En zou ik eventueel met die PV verdeler ook een 2e set erbij kunnen leggen met stekker?

Zo ligt het er nu bij, netjes van de randen enz zoals Esdec het wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsAffH4UoDEcVe51X8_4ArDwgk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwSo0F1gJmr6YxZt0l1EdSRy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu5g7UlQm5pkPZfSAiFFBG_ihUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQTlaC59hICtyay4MC8AR83I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Knot op 21-03-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
TwingyTwingy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Nee, is geen drama zolang jij weet wat je doet. In Duitsland mag je 800w op een bestaande groep invoeren. Ik vind dat wat veel. Het mooiste is om je bestaande installatieautomaat van 16A naar 10A te zetten zodat je kabels nooit kunnen doorbranden.

Houdt er wel heel goed rekening mee dat een eventuele nieuwe eigenaar van je pand deze kennis niet bezit en daar zit het grootste risico.
Je kabels zullen niet zo snel door branden, of je moet meer dan 50 meter van je meterkast af zitten...
Volgens dit tabelletje uit de nen1010 zijn standaard 2.5mm2 kabels goed tot 40A als je minder dan 48meter kabel lengte hebt:
Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0158V00000B0YuIQAV&oid=00DA0000000abSmMAI

Ook of stellers nu wel of niet zijn toegestaan is niet zo simpel te antwoorden.
Volgens de huidige NEN1010 niet, maar als je meterkast van voor een bepaald jaar is (Weet even niet welke precies) dan mag het wel, je moet namelijk aan de NEN1010 voldoen welke van toepassing was bij de bouw (of grote wijziging) van je elektra installatie.
Volgens mij is er zelfs een korte periode geweest dat je 1500Watt in mocht voeden op een bestaande groep.
Of je het allemaal wilt is een heel ander verhaal, maar zondermeer zeggen dat het niet mag klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hfolkers en onder welke omstandigheden is die tabel?

Vast niet opgesloten in een pvc buis in semi thermisch isolerende omgeving.

20A voor 2,5mm2 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Denk dat die 2 paneeltjes wel mee zullen vallen maar meer voor als ik er nog zo een set van 2 met een EZ1 bij wil leggen dan moet ik het wel netjes gaan doen.

Wat ik met nog afvroeg trouwens, ik heb de kabels los van het dak gehouden maar ook los van de achterkant van de panelen. De kabelklemmen heb ik van de paneelrand af gericht, zou mooier zijn als ik de kabels in de paneelrand klem maar weet niet of die DC4 kabels de achterkant van het paneel mogen raken of beter van niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Knot op 21-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Het setje loopt verder lekker hoor, soms zie je een piekje van net boven de 800w (AP EZ1-M is 800W max met de nieuwe firmware) maar dat is alleen als de zon achter de wolken vandaan komt. Continu zon erop loopt hij zo rond 13:00 op 650W AC output, misschien zal dat iets meer worden nog als de zon hoger komt te staan in apr/mei.

Het is 2x 435WP maar de NOTC waarde is natuurlijk lager, iets van 320wp. Verlies valt me reuze mee als je in de app van AP kijkt wat er DC in gaat en wat hij AC levert, het is factor 0.925

Hoogste opbrengst wat ik in die paar dagen heb gezien was 3.99kwh met nog wat bewolking tussendoor. Denk dat de 5 zeker haalbaar is op een echt zonnige dag.

Vind het zeker een geslaagde toevoeging voor die € 560 en leuk om zelf te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Knot op 28-03-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Gisteren heeft de set 4.95kwh gedaan met nog wat wolkjes in de ochtend en het is nog niet de langste dag, dus de 5 gaan we zeker halen!

Valt me wel op dat hij de piek niet echt vasthoudt, dat is het STC/NOTC verhaal denk. 670/680 blijft ie stabiel op doorhobbelen als de zon er vol op blijft staan. Is het iets bewolkt en komt de zon daarna fel door zie ik wel eens 780/790/800 op de app maar dat is maar kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
@Knot Bescheiden setje, smaakt het al naar meer? ;) Dat dakje past veel meer op toch, zeker met oost/west kun je het ramvol leggen :9

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ handige site om te kijken wat voor curves je ongeveer mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Bedankt voor de link.

14 juni zou hij 6,1Kwh op kunnen brengen volgens de berekeningen.

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

De dakhoek van 13 graden is nu niet perfect maar wel als de zon straks hoger komt dan gaat het wel goedkomen en vind het wel prima dat het niet zo in het zicht ligt ipv een grotere hoek.

Tsja, als je de tool van esdec moet geloven moet je dus een stuk van de randen af blijven, leg ik er nog 2 voor op het zuiden zit je nagenoeg tegen de randen aan. Totaal 2 rijden van 3 op zuid zou passen.

Wellicht nog eens een 2e setje van 2 erbij ervoor, zou met minimale schaduw/overlap wel moeten gaan alleen kan het dan niet meer met de stekker maar moet er een degelijke PV verdeler tussen op de bekabeling.

[ Voor 33% gewijzigd door Knot op 12-04-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Deze afgelopen 2 warme dagen doet de set 5,5 en 5,4kwh op een dag met piek die rond de 700 liggen.

Soms als het iets bewolkt is en piekt hij daarna tegen de 800 aan maar kan dat maar kort vasthouden, komt doordat ze dan even afgekoeld zijn denk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandergun
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
Dat zal ook iets schelen, maar wat ik begrepen heb komt dat omdat de zijkant van de wolk zonlicht reflecteert en het dus nog iets lichter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Gisteren ondanks wat wolkjes met een beetje intervallen in vermogen de voorlopig hoogste score tot nu toe met de set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcPYjmNvO7LodhsLOy48QbiLq5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhOkG5RWOizuVJl4FU4G90ve.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Knot op 18-06-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woe78ter
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-04 00:31
Bijna op het punt om zo'n zelfde idee te bestellen. De EZ1-M 400 heb ik al besteld, van de week het paneel AEG WP410 en onderstel van Chiko landscape voor 1 paneel. Ik dacht zal even op tweakers kijken en warempel goed om te zien dat er meerdere zijn met hetzelfde idee.
Mijn beweegreden is om het dag-verbruik te neutraliseren. Rijk worden, dat gaat de overheid en energie maatschappij wel tegen.
Maar wel mooi te zien dat de paneeltjes toch nagenoeg de opbrengst genereren.

Ik snap alleen dat verhaal van die 10A van een andere reaguurder niet. Als je toch een 16A automaat hebt, dan kun je toch max. 3250W of is het 3680W er doorheen sturen. En ja ik snap niet gedurende 24uur. Maar als je het hebt over 800W en je gaat dan al je automaat aanpassen, hoe wil je dat dan gaan doen met een 2000W waterkoker? Of een wasmachine die ff 60graden katoenwasje doet?

Ik gooi hem bij een groep waar alleen de wasmachine op staat en waarschijnlijk daar even een overspanningbeveiligings stekker op voor de wasmachine. Wasmachine aansluitwaarde is iets van 2k of 2,2k dan 400W paneel erbij, dan kom ik niet aan 3250W.

Voor jou zou ik wel kijken met die 800W. Je ziet nu zelf wel wanneer je een airfryer aan kan zetten, gewoon bewust handelen. Hier een interessant linkje, let ook op die 25graden celsius en de invloed op je automaat: https://installo.nl/hoeve...p-en-installatieautomaat/

Voor zover ik APsolutions lees, zit het gevaarlijke spanningsgedeelte op en voor dat het de micro omvormer verlaat. Niets meer dan een 230V kabel naar een stopcontact.

Maar ik hoor graag als ik het verkeerd zie :*)

Waar ik in de tussentijds wel achter ben is het aanmelden van de panelen bij de netbeheerder. Dat was een puntje wat ik gemist heb. Hier schijnt een boete op te staan, van tussen de 250-15000 en met die slimme meters zien ze toch zo dat je aan het genereren bent(hoor graag of dit nog geldt?).

Hou ook je terugleverkosten in de gaten. Als ik de Roze leverancier bekijk is het tot 250kWh p/j teruglevering vrij van kosten anders ga je kosten betalen per maand(per juni dit jaar) In principe mogen vaste contracten niet aangepakt worden. Dus e.e.a. afhankelijk van je contract.

Leuk om hier even over te tweaken, gedeelde kennis altijd waardevol.

mss nog een interessant linkje met wat info: https://www.pricewise.nl/...n/zonnepanelen-aanmelden/

[ Voor 3% gewijzigd door woe78ter op 21-07-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Met die 10A bedoelen we het opvangen van de overbelasting.

Kortsluiting is pas bij 16A (230V x 16A = 3680w) op te vangen door de aardlek van de groep. Doen die 2 panelen ook nog eens 800w dan klapt de groep pas uit bij 4480w op zo een moment. Plaats je een 10A dan is het 2300w + 800w = 3100w totaal.

Enige nadeel is dat je als het bewolkt is niet meer dan 2300w mag vragen, een enkel apparaat haalt dat vaak niet eens. Airfryer oid is ook maar 1400w. De ouderwetse Philips stofzuiger waar ik de auto's mee stofzuig maakt nog meer kans met zn 2200w.

Heb nog een 2,5 jaar vast contract (feb voor 3 jaar afgesloten) dus ik draai lekker terug met de oude meter. Daarna is het terugverdiend en zien we wel hoeveel we moeten betalen voor terugleveren.

Is het echt per actuele kwh betalen dan zet ik in de zomer wel een bubbelbad in de tuin met schakelaar dat die alle stroom opmaakt en je lekker met 40C kunt bubbelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Knot op 22-07-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Hier nog eentje van vorige maand, net de 6 niet gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cAP--ztqHC4VH7mqh6vK4uMoQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2mOluNLfc98D3qhz6rpimwr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woe78ter
Knot schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:55:

[Afbeelding]
Mooi te zien dat plaatje en toch leuke opbrengst zo.
Ik heb toevallig net de handel besteld en hoop aankomend weekend de boel binnen te hebben en dan ff monteren en de stekker er in. Ik hou het eerst even bij de 400W micro omvormer en misschien later nog zo'n 800W setje en die dan maar op een eigen groep.

En qua stofzuiger ;w , 2200W aan het stopcontact en effectief 7 a 800 :-( maar ja beessie doet z'n werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 17:33
Leuke DIY installaties.

Hier, op een tuinafdak vorig jaar 8 stuks 115Wp, je leest het goed honderd en vijftien WattPiek panelen van 22 jaar oud vervangen. Opbrengst op jaarbasis daarvan was ondanks de leeftijd ca. 550 kWh p/jaar.
Installatie in 2017 was nadat een kennis het afdankte en ging uitbreiden.

Investering was toen alleen wat montage materiaal om het om mijn dak te bevestigen. Een dergelijk super korte terugverdientijd haal je nergens. Helaas na enige jaren ook hier de draaiende meter vervangen door een slimme meter waardoor het aanmelden nodig was.

De oude installatie werd door het beperkt opgewekte vermogen direct ingevoerd met een stekker in de huisinstallatie. Max ongeveer 600Watt opwekking.

Na de vervanging vorig jaar door 5 stuks 375Wp panelen is deze aansluiting, wel vast ingevoerd via een zekeringautomaat, in bedrijf gebleven en nog steeds niet naar een officiële aansluiting omgezet in de meterkast van de woning..Een 3x2,5 kabel is inmiddels binnen en het ingraven staat voor volgende week op de planning.

Begin dit jaar op een platdak van onze woning nog 2 x 430Wp panelen aangebracht met een APsystems omvormer DS3L voor 2 panelen. Ook hier via een zekering automaat ingevoerd naar de bestaande woning installatie. De bedoeling is om beide installaties samen te voegen en met een 3x4mm2 door te voeren naar de huismeterkast en daar via een aparte groep met de vermelding SOLAR in te voeren.

Op iedere PV installatie zit een Din rail kWh S0 meter met een Youless uitlezer die de gegevens naar PVoutput stuurt. Op deze wijze al vanaf 2017 een overzicht over de opgewekte energie. Die 2 installaties kosten een bijdrage van 15AUD op jaarbasis maar geven in die ene app van PVoutput een gecombineerd overzicht.

Leuk om er mee bezig te zijn? Ja. Door de nog steeds hoge energieprijzen en ondanks de zonnepaneelboete (NL) is besparen zeker mogelijk maar het belangrijkste is het inzicht op het eigen verbruik, Sinds de eerste aanleg in 2017 is er een betere gewoonte ontstaan om onnodige verlichting uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
yalerta schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:09:
Helaas na enige jaren ook hier de draaiende meter vervangen door een slimme meter waardoor het aanmelden nodig was.
Je moet panelen altijd aanmelden, dat staat los van welke meter je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woe78ter
Knot schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:55:

[Afbeelding]
Mooi te zien dat plaatje en toch leuke opbrengst zo.
Ik heb toevallig net de handel besteld en hoop aankomend weekend de boel binnen te hebben en dan ff monteren en de stekker er in. Ik hou het eerst even bij de 400W micro omvormer en misschien later nog zo'n 800W setje en die dan maar op een eigen groep.

En qua stofzuiger ;w , 2200W aan het stopcontact en effectief 7 a 800 :-( maar ja beessie doet z'n werk.
jongetje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:13:
[...]

inderdaad, ja.
toevallig net gedaan op dit linkje: https://www.energieleveren.nl/
zag dat je hier ook aanpassingen/verwijderingen ook kan doorvoeren. Hun geven het dan weer door aan de energieleverancier en wie weet via een kanaaltje naar ome overheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 17:33
jongetje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Heerlijk om een beetje aan burgerlijke ongehoorzaamheid te doen >:)

Met de draaiende meter werd er sowieso gesaldeerd als deze terugdraai capabel was..En nu de omwisseling naar een slimme meter, met of zonder smoesjes over afkeuren van de "oude meter", boven de 90% is gestegen en daarmee de aanmelding van zonnepanelen durfden de energieleveranciers het aan om een zonnepaneel boete in te voeren. (Ook weer omkleed met allerlei smoesjes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Tsja, ik meld helemaal niks aan, ga ervan uit dat ze dan in 2019 hebben gedaan toen ik ze op het dak van het woonhuis heb laten leggen, incl BTW terugvraag.

Nu deze 2 paneeltjes erbij ga ik ook niks doen hoor, en de oude meter laat ik ook mooi zitten. Paar keer van stedin bericht gehad dat ze een controle uit moeten voeren, is niet verplicht maar kan een boete in de toekomst voorkomen mocht er iets niet in orde zijn. Ik noteer elke dag de standen handmatig en zet ze in een xls.... knappe die mij gaat vertellen dat het ding niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woe78ter
Ik zou nog even een terugkoppeling geven, mocht het iemand helpen om een beslissing te nemen.
Installatie: APsystem EZ1-SPE met een AEG 410WP en een landscape stelling. Bij elkaar €376,- (excl. boutje moertje, aarde kabeltje en heb het paneel/stelling met platen en rubbers opgehaald)

In principe had het nog stukkie goedkoper (minus 40 tot 80) gekund, maar dat vind je natuurlijk altijd achteraf. Volgende setje op een sandwichpaneel dak, scheelt ook weer.

Systeem wijst zich echt vanzelf. Maar ook YT heeft goede instructie filmpjes.

Opbrengst voor een niet ideale locatie(moet nog ff op dak ;( ), valt me niks tegen. Zag m al lekker op 150W pieken, dus ik heb goede hoop dat het met goede zonsinval een leuke duit in het netje doet.

Voor het lage verbruik wat wij hebben is dit een prima setupje.

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

Ooh ja en voor niks gaat de zon op. Mezelf rijk rekenen, laat ik aan anderen over :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvOqI6cPtyjOujTxAqP1CnJbqGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SW36qz8Hxyc5E7LhU5Xe7Dfy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gAIlGJCaPJvkKNN0suLNjx4s2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ah7jZHgNxLUIK9MeNq87nq4s.jpg?f=fotoalbum_large

• Knot
Moet met volle zon erop toch ook wel tegen de 400 piek draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woe78ter
Knot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:35:
Moet met volle zon erop toch ook wel tegen de 400 piek draaien?
Ik haal het niet, maar neem het op de koop toe. Ding pruttelt lekker voor het minimale verbruik wat we hebben. Ik heb het micro omvormer vermogen op 450W van de 500W staan.
Punten die negatief van invloed zijn (denk ik) en van de te voren bekend waren zijn:
1: hoek van steun is 20°, optimaal zou 40-45° moeten zijn voor zover ik heb kunnen vinden.
Ook ooit eens ergens gelezen dat de hoek de breedtegraad van locatie zou moeten zijn, of dit waar is weet ik niet, maar klinkt aannemelijk gezien de stand van de zon tov de aarde.
Die 20° komt doordat de steun fabrikanten niet te grote hoeken willen maken ivm wind oppervlak. Voor mij kwam het nu neer op zo'n 95-105kg aan ballast. Wordt de hoek weer grote dan weer meer ballast en dan rijst de vraag tot hoever moet je gaan.
2: tuin cq. huis ligging ZO-NW. Maar hij ligt nu op dak en brengt dan goed 270Wp a 280Wp.

Nu nog een tweede paneel erbij en een Anker Solix E1600 plug&play batterij erbij en eens zien wat dat teweeg gaat brengen (volgende week installeren.) Kijken of we die 0,4kWh(minimaal) ook nog zelf kunnen gebruiken in de nacht via de batterij :P en niet aan de maatschappij terugleveren.

Dit paneeltje levert nu per dag zon 0,4kWh terug minus het verbruik, zo met de zonnige dagen, dus als het zo blijft draaien is alles prima. Hoeven we ons ook geen zorgen te maken omtrent teruglever kosten op den duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acolson
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-05 13:37
Heeft iemand al van deze gehoord? Lijkt te mooi om waar te zijn maar ziet er eigenlijk wel professioneel uit...

1720 Watt voor 369,90 euro

https://kraftwerk-logisti...mit-2000w-wechselrichter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:48
1720 WP (de omvormer doet zelfs 2000 W) mag volgens mij zelfs in D niet met een stekker aangesloten worden. Tot zover de "professionaliteit".

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Het mag best met een stekker aangesloten worden, als het maar op een aparte groep zit, dan heb je in feite 16A te gaan a 3680w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
Hier nog exact 1 maand te gaan nu tot ze er een jaar op liggen.

Zit nu op 756kwh opbrengst.... sport om de 800 te gaan halen met die 2x 435wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woe78ter
Enige terugkoppeling van mijn projectje, zoals al eerder vermeld was het idee om de Anker Solix E1600 eraan te koppelen. Dit is sinds vorige week een feit en ook een extra zonnepaneel erbij. Gedachte is/was om van de piek opbrengst wat af te romen om later te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKMd-Czws9a_ELYYTFktmtAMero=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecr1T4zvvX4iSlNxYDiacOHz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BYMlQgMg6kHt3qjr7v6vaK-YT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4mlwHCde4WZ4TYBiZGcYzhC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFP2EJ_aMMticTTMYa_3lEqH0kE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHXdoGgZlFlFuewpIJSjFYGe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h18HOBdJsS0-dDM-n7KbpaTPc50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqw63RFl5dHcuU5ES0TfIROv.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierin kun je zien hoe het praktisch werkt. Via instelbaar schema is optimalisering wel mogelijk, om in ieder geval de accu vol te krijgen. Je ziet ook dat afname 's nachts minimaal is dat er teruggeleverd wordt, maar dit komt allemaal uit de accu.

Nu is het monitoren en verbruik noteren en misschien uitbreiding in de toekomst om eventueel een boilertje erbij te plakken in het warmwater systeem.

Rijk worden we er toch niet van, als er maar zo min mogelijk teruggaat naar het net met een laag eigen verbruik.

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knot
Ze liggen er nu precies 1 jaar op hier, 2x 435Wp met de EZ1-M 800w omvormer.

Totale opbrengst is 826 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Nederland mag je maar 600 Watt terugleveren toch via het stopcontact?

Vanaf 17 april kan het ook in Belgie met goedgekeurde microomvormers, 800 Watt maximaal. Dus ik ben ook een beetje rond aan het kijken (heb al wat besteld op Amazon maar twijfel of die geleverd gaan worden, ik hoop het wel want de terugverdientijd lijkt me vrij laag)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woe78ter
Knot schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:22:
Ze liggen er nu precies 1 jaar op hier, 2x 435Wp met de EZ1-M 800w omvormer.

Totale opbrengst is 826 kWh.
Top, mooie opbrengst. Liggen ze opperbest opgesteld toch.

Hier haal ik dat niet hoor, heeft puur met de opstelling en orientatie te maken.
Die 30-35º hoek is dacht ik optimaal of het minimum en dan ook weer afhankelijk van oost-west opstelling bij platdak dan krijg je 10-13º.
Ik kan hier alleen maar achter huis puur WZW-gericht orienteren, ga alleen nog even de hoek vergroten die is nu maar 14º. Ga hem naar 25ºbrengen en dan even zien wat t verschil is, kan altijd de verlengstukjes er weer af halen. Andere paneel ligt met een heel kleine hoek naar NNW gericht en dan op plat dak van het schuurtje, haalt maar krap 200W.

Dus ook hier zie je dat de opstelling cruciaal is. Maar zoals eerder al gezegd, voor die 62,- euro voor een paneeltje tegenwoordig een leuk hobby projectje.

Het grootverbruik op de dag/nacht dat weggewerkt kan worden met 2 paneeltjes en een accuutje en dat was de gehele insteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woe78ter
Marzman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:22:
In Nederland mag je maar 600 Watt terugleveren toch via het stopcontact?

Vanaf 17 april kan het ook in Belgie met goedgekeurde microomvormers, 800 Watt maximaal. Dus ik ben ook een beetje rond aan het kijken (heb al wat besteld op Amazon maar twijfel of die geleverd gaan worden, ik hoop het wel want de terugverdientijd lijkt me vrij laag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cker9XJ3QeJ5WI1ZcQ5CnMb44K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EzROuTfFQiZrUkS5yJp3T6H.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp me echt absoluut niet verkeerd en niet persoonlijk, hoor. Maar ik snap nooit waarom men wil "terugverdienen" op een investering die je eigenlijk geld bespaard.
Men wil wel duizenden euro's aan een auto spenderen nieuw of gebruikt en is bereid daar fors op af te schrijven na 2 jaar of 10 jaar en om die auto te blijven rijden betalen we de nodige kosten, maar als we ineens over zonnepanelen praten moeten we terugverdienen.

ik kan daar niet helemaal bij, maar da's misschien mijn kronkel in m'n hoofd :*)

Dat de overheid er een vieze financiele prikkel aan heeft gegeven en daardoor mensen eigenlijk bovenmaats heeft laten investeren(wisten ze natuurlijk al), doet niet af aan het feit dat je zelf opgewekte kWh door de zon wordt betaald. Geen brandstof, keuring of onderhoud.
2 paneeltjes, omvormer, steuntje en wat installatie materiaal tik je nu al op de kop voor 500-750, euro. Spreid dat eens uit over 10-20 jaar. Dan kun je toch echt niet meer over een terugverdientijd spreken.

Akkoord, wel dat je het zelf kan installeren en niet een bedrijf hoeft in te schakelen.

Als je toch gewoon op een 0kWh verbruik zit, verdien je toch eigenlijk al? Je betaald de kWh niet, je betaald geen BTW en transploft kosten etc.

Ik zou gewoon dat hele "terugverdien" verhaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@woe78ter ik snap niet waar je je druk over maakt. Het setje dat ik besteld heb is 260 euro, twee panelen met een 800 watt micro omvormer. Dat lijkt me zo terugverdient, hoezo moet ik dat vergeten, dat is niks negatiefs. En natuurlijk is besparen ook terugverdienen.

En welke vieze prikkels heeft de Vlaamse overheid dan gegeven?

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 19-03-2025 20:59 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woe78ter
Marzman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:56:
@woe78ter ik snap niet waar je je druk over maakt. Het setje dat ik besteld heb is 260 euro, twee panelen met een 800 watt micro omvormer. Dat lijkt me zo terugverdient, hoezo moet ik dat vergeten, dat is niks negatiefs. En natuurlijk is besparen ook terugverdienen.

ik maak me nergens druk om. Snap alleen niet dat mensen altijd willen terugverdienen, zoals U zelf vermeld.

Ik heb het over nederland, hoe e.e.a. om belgie geregeld is, c'est ca. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zou je het er anders opleggen?

De vergelijking met de auto slaat nergens op.

Je legt het erop om terug te verdienen. Anders kun je net zo goed stroom uit het net halen.

Milieu even daargelaten als argument (maar daar ging het niet over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woe78ter
FreakNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:36:
Waarom zou je het er anders opleggen?

De vergelijking met de auto slaat nergens op.

Je legt het erop om terug te verdienen. Anders kun je net zo goed stroom uit het net halen.

Milieu even daargelaten als argument (maar daar ging het niet over)
dan snap ik alle drukte niet die mensen hebben dat de saldering eraf gaat, met als argument dat men dan de investering niet terug krijgt, toch.

maar ieder zal zijn/haar reden hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door woe78ter op 19-03-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knot
In de zomer is die kleine hoek juist top als de zon hoog staat. In de lente en herfst doet het huis het weer beter met een 30 graden hoek van het niet zo schuine dak.

Ik heb het gekocht om te besparen natuurlijk zolang salderen nog mag flink terug draaien en in de winter weer electrische kachels aan.

Wel zijn wij echt bewuster geworden van energie en verbruikt na in gebruik nemen van de eerste set van 9x310 op het huis. Alles gemeten, nas uit, onnodige adapters uit of klik schakelaar erop enz, gingen van 3000kwh terug naar ongeveer 2000kwh .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 20:13
Marzman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:56:

Kan je mij zeggen waar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op Amazon.com.be, 28 april gaven ze aan, maar ik denk niet dat het geleverd gaat worden. De prijs van de set is later nog verdubbeld en is nu niet meer te bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCIP3OfYYOIclMLAZYzqdnWH56o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jZml2f2hmvWBbOOUSPZQGtSA.png?f=user_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
prijs lijkt me oké aangezien ze geen frames leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mja ik wacht het af, dit is inclusief verzenden, Amazon zal mijn geld wel terug storten anders.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acolson
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-05 13:37
Ik heb de mijne gekocht op http://solarscouts.de/ Heel tevreden van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:26
Marzman schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:58:
[...]

Op Amazon.com.be, 28 april gaven ze aan, maar ik denk niet dat het geleverd gaat worden. De prijs van de set is later nog verdubbeld en is nu niet meer te bestellen.
[Afbeelding]
Heb deze ook besteld. Op moment van bestelling en ook enkele dagen daarna was het op voorraad. Maar ik kreeg maar geen leveringsdatum te zien. Volgens klantendienst Amazon zou het begin April geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

b1980r schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Heb deze ook besteld. Op moment van bestelling en ook enkele dagen daarna was het op voorraad. Maar ik kreeg maar geen leveringsdatum te zien. Volgens klantendienst Amazon zou het begin April geleverd worden.
Ik ben benieuwd.

Ik heb een sms gehad, daarin stond 28 april (het vreemde is dat ik die sms al kreeg voor de betaling was afgerond en ook dat het een sms was, ik gebruik sms bij amazon alleen voor 2weg verificatie :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertos
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:22
Wat denken jullie van deze?
https://webshop.cedel.nl/...A26ljf_RnKRhoCrKQQAvD_BwE

Dat zijn 2 pannelen inclusief wifi omvormer met en stekker.
800 Watt. 12 jaar garantie op de omvormer.

Kwam deze ook tegen in mijn zoektocht, wat me ideaal lijkt. Een betonnen voet waar je de panelen op legt. Steviger kan niet en in een keer klaar.

https://www.degrootbeton....85_TbQEeM8ZBoC77UQAvD_BwE

[ Voor 43% gewijzigd door evertos op 03-04-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
evertos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:03:
Wat denken jullie van deze?
https://webshop.cedel.nl/...A26ljf_RnKRhoCrKQQAvD_BwE

Dat zijn 2 pannelen inclusief wifi omvormer met en stekker.
800 Watt. 12 jaar garantie op de omvormer.

Kwam deze ook tegen in mijn zoektocht, wat me ideaal lijkt. Een betonnen voet waar je de panelen op legt. Steviger kan niet en in een keer klaar.

Net wat ik nodig had !
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

evertos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:03:

Daar zat ik ook al naar te kijken, maar ik bestel nog geen steunen voor ik een setje heb.

Welke hoek zou je dan nemen? 5 Graden lijkt me het veiligste, kan weinig wind onder en je ziet het niet vanaf de straat dat er panelen liggen maar ik weet niet of dat veel scheelt in opbrengst.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01:05
Je kunt beter zelf een setje samenstellen
Veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rbb-lwdn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:12:
Je kunt beter zelf een setje samenstellen
Veel goedkoper.
Gewoon een omvormer kopen, twee panelen en kabels? Ik weet niet zo goed waar ik dan op moet letten.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Als je kijkt naar die set die @evertos linkt, die bestaat uit:
- Twee panelen
- 800W omvormer
- AC-bekabeling omvormer
- DC bekabeling

Als je dat los koopt ben je iets voordeliger uit, panelen kosten geen drol meer tegenwoordig.

Omvormer: https://webshop.cedel.nl/...Fase-Met-Wi-Fi-Monitoring
Panelen 425Wp voor €49/stk: https://www.winkelman-zon...de09r08w-425wp-zwart.html
AC-aansluitkabel: https://webshop.cedel.nl/...les-HMS-omvormers-5-Meter
DC-bekabeling: https://www.winkelman-zon...inclusief-mc4-connec.html

E.e.a mogelijk nog wel scherper te vinden door op Marktplaats te struinen, bijv. panelen ergens ophalen scheelt weer verzendkosten. Ik zie hier bijv. 260Wp vanaf €5 per stuk... als je ruimte hebt om wat Wp neer te leggen en een blauw paneel geen issue is.
Ballast zelf maken/kant-en-klare betonsteunen, anders wordt het veel te duur (een setje Solarstell 2stk. in landscape zit ook al op €139)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertos
Goedkoper kan het zeker. Ben momenteel erg druk dus in de categorie, even snel op het dak leggen en klaar leek me dit een mooie opzet.

Verder heb ik het nog verder onderzocht en besloten om eerst te zorgen voor een apparte groep. Mijn wasmachine en droger zitten nu ook op die groep en dit er nog bij is niet verstandig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertos
Marzman schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:09:
[...]

Daar zat ik ook al naar te kijken, maar ik bestel nog geen steunen voor ik een setje heb.

Welke hoek zou je dan nemen? 5 Graden lijkt me het veiligste, kan weinig wind onder en je ziet het niet vanaf de straat dat er panelen liggen maar ik weet niet of dat veel scheelt in opbrengst.
Daar ben ik nog niet uit maar 5 lijkt me inderdaad niet heel goed voor de opbrengst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:30

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

evertos schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:10:
Goedkoper kan het zeker. Ben momenteel erg druk dus in de categorie, even snel op het dak leggen en klaar leek me dit een mooie opzet.

Verder heb ik het nog verder onderzocht en besloten om eerst te zorgen voor een apparte groep. Mijn wasmachine en droger zitten nu ook op die groep en dit er nog bij is niet verstandig....
Goedkoper kan uiteraard als je er verstand van hebt of er (veel) tijd in wil investeren.

Ik heb gekozen voor een set van Cedel met andere grotere panelen omdat de set bij mij op ZW en op een plat dak komt te liggen dus dan krijg ik met deze 535 Wp panelen wat betere opbrengst. De omvormer is wel maar 800 W, dus soms zal ik wat opbrengt verliezen. Had even gebeld met de klantenservice en ze boden deze optie aan.

• 1 x Plug & Play Solar set 2 met 2x Longi 535Wp: 342,00 euro
• 2 x ValkBox3: 79,00 euro totaal
• 1 x Vrachttransport: 85,00 euro

Totaal dus 503 euro voor 1070 Wp, dus 0,47 per Wp.

En in een groep met wasmachine en droger kan wel denk ik, maar die dan niet gebruiken zolang de zon schijnt... :X Hier komen ze in een groep zonder grote verbruikers.
Pagina: 1