mkrmr schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:29:
[...]
Mijn setje van 2x 535 Wp en een 800 W omvormer liggen sinds mei 2025 op het platte dak op de garage richting zuid. Volgens HoweWizzard tot nu toe 680 kWh in 10 maanden opgewekt, dus zo'n 135 euro opbrengst in die tijd.
Hele set inclusief montagebeugels kostte me 500 Euro dus nu nog 2 1/2 jaar om ze terug te verdienen

Ik heb een setje van 4 panelen en dat piekte op 829 Watt, zou ruim het dubbele moeten kunnen doen maar ik vermoed dat het door de oost west opstelling en de tijd van het jaar komt. Ik vind het ook niet zo erg (ik heb ze expres niet op het zuiden gericht), ik ziet de zon eerst op twee panelen komen en dan verschuift het naar de andere twee panelen. Ik ben ook wel benieuwd wat er in de zomer gebeurd.
Bij mij koste het ook 500 euro inclusief alles (nou ja niet helemaal om de panelen uit te lezen heb ik wat bij moeten kopen, maar ze werkte ook zonder), ik denk ook dat het heel snel terugverdient is. Ik kan nu al zonder al te veel moeite 50 procent van mijn energieverbruik uit de zon halen. Het zijn vooral pieken als iets gaat verwarmen (koffieapparaat, magnetron, wasmachine) die iets meer vragen dan wat de panelenleveren.
Die energy socket van homewizzard is inderdaad erg handig, als je dan aangeeft dat het zonnepanelen zijn krijg je meteen te zien wat je zonverbruik is en hoe veel procent dat is.
[
Voor 6% gewijzigd door
Marzman op 08-03-2026 22:11
]