Zolder niet uit te houden met warm weer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1849202

Topicstarter
Ik kon niet zo gauw een recent topic vinden met hetzelfde issue beschreven dus vandaar dit nieuwe topic. Momenteel woon ik in een vrije sector huurwoning, het is een hoekwoning met een schuin aflopend dak aan één zijde met reguliere dakpannen. De binnenzijde is blijkbaar van hout, wat vermoedelijk ook de hitte vasthoudt.

Boven in de zolderkamer, wat tevens mijn slaap- maar ook computerkamer is het met temperaturen boven de 20 graden buiten maar zeker in de zomermaanden niet uit te houden.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Zonwerend plakplastic op de ramen (enkel glas),
- Kiepraampje op de overloop bedekt met een zonwerend plastic en een zwarte plastic tas ervoor gepropt.
- Ramen dicht overdag en pas open als het onder de 17~ graden is buiten.
- Zonwerend rolgordijn de hele dag dicht.
- Mobiele airco maar kreeg hiervan enorme hoofdpijn, hoogst waarschijnlijk omdat de lucht te droog werd en de herrie (65db) van het apparaat was toch wel een enorme opgave om dat te kunnen negeren.
- Meerdere typen ventilatoren, maar deze verplaatsen natuurlijk enkel lucht i.p.v. de lucht te koelen.
- Meer buik tonen (shirt uit)

Nu helpt het natuurlijk niet dat mijn computer in dezelfde ruimte bevindt, maar de andere kamers zijn bezet en elders kan ik niet zitten met mijn computer als ik überhaupt een beetje privacy wil hebben en andere niet tot last wil zijn met soms late nachten gamen of series kijken.

Nu is het wel zo dat sinds korte tijd mijn deur eruit ligt omdat het scharnier los begon te zitten, was ook blijkbaar verroest, maar heb nog niet de tijd genomen een nieuwe deur te plaatsen. Kan dit er voor zorgen dat her warmer wordt in mijn kamer(warmte stijgt)? Al zou ik met een deur deze ook vrijwel altijd (gedeeltelijk) open hebben staan zodat de katten niet mijn nachtrust verstoren door op mijn deur te krabben.

De andere ruimten in het huis zijn tijdens de zomer aangenaam en beneden zelfs koel.

Gezien het een huurwoning is kan ik uiteraard niet zomaar aanpassingen aan het huis gaan doen zonder toestemming van de woningbouw, maar om in een huurwoning een installatie te plaatsen als ik wellicht ooit in de toekomst wegga vind ik ook een beetje zonde.

Hebben jullie nog enige ideeën hoe ik de temperaturen in mijn kamer beter kan beheersen zonder dat ik moet zitten met een luidruchtig apparaat in dezelfde ruimte of de halve zolder moet verbouwen?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:36

-tom-562

Oliesjeik

Simpele split airco unit op (laten) hangen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Zet een ventilator neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-tom-562 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:38:
Simpele split airco unit op (laten) hangen
Maar bij de installatie van een split-unit moet je dus buiten het huis de buiten-unit bevestigen, gaten boren in het huis e.d. dat lijkt mij niet iets wat zonder toestemming van de woningbouw gaat. Naast het feit dat ik niet weet of ik hiervan ook hoofdpijn krijg en de kosten van het plaatsen + weghalen mits ik hier ooit in de toekomst vertrek.
Maar dat verplaatst enkel de lucht, het verkoelt niet de ruimte of wat ik het liefste heb de hitte in de ruimte voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-07 17:54
Waarom een zwarte plastic zak? Dat geeft juist meer hitte.

Zonnepanelen ophangen zodat warmtestraling van je dakpannen af is

Raam WEL open als temperatuur buiten minder dan 2 graden warmer dan binnen is. Wind zorgt ook voor verkoeling (gevoelsmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 23:36

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 1849202 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:49:
[...]

Maar bij de installatie van een split-unit moet je dus buiten het huis de buiten-unit bevestigen, gaten boren in het huis e.d. dat lijkt mij niet iets wat zonder toestemming van de woningbouw gaat. Naast het feit dat ik niet weet of ik hiervan ook hoofdpijn krijg en de kosten van het plaatsen + weghalen mits ik hier ooit in de toekomst vertrek.

[...]

Maar dat verplaatst enkel de lucht, het verkoelt niet de ruimte of wat ik het liefste heb de hitte in de ruimte voorkomen.
De enige manier om de ruimte effectief te koelen is om warmte te onttrekken. Dat kan overdag door b.v. een airco aan te zetten.
Of 's nachts als het kouder is het raam flink open te zetten, en ergens anders in huis ook, zodat het goed doortocht. Overdag alles dicht houden en goede zonwering gebruiken.

Overigens zou het van die gaten boren niet zo'n probleem moeten zijn, Genoeg mensen die hun (sociale) huurwoning ook zelf aanpakken (zelf een andere keuken plaatsen), of b.v. zonwering op hangen (en dan moet je ook in de gevel boren). Gewoon even contact opnemen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
Knutseloplossing: monoblock airco opstelling voor een raam (aan en afvoer door op maat te maken inzet) die gedurende de dag de massa koelt. Let op: zowel de units als plaatsing is hierbij inferieur.

Ik zou de verhuurder vragen of er een normale split unit geplaatst mag worden. Of als het netjes kan desnoods gewoon doen. Zo te horen is het een gare woning waarbij een boorgat door de gevel het verschil niet gaat maken.

Zonder airco ga je dit gewoon niet redden: matig geïsoleerd, ophoping van warmte onder het dak, massa die warm wordt.

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2023 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:51

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 1849202 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:49:
[...]

[...]

Een goede split unit hoor je niet en krijg je bij normaal onderhoud geen hoofdpijn of andere lichamelijke klachten van.

En is de enige echte oplossing voor je probleem.
Was de beste keuze ooit om die op te hangen in onze woning. Altijd een prettig klimaat. Zomer en winter.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:50:
Waarom een zwarte plastic zak? Dat geeft juist meer hitte.

Zonnepanelen ophangen zodat warmtestraling van je dakpannen af is

Raam WEL open als temperatuur buiten minder dan 2 graden warmer dan binnen is. Wind zorgt ook voor verkoeling (gevoelsmatig).
Op dat raampje zelf schijnt vanwege de overkoepeling op dat stuk al geen zon, dus die zak zelf heb ik nooit waarneembaar warm zien worden.

Vergeten te vermelden in mijn inleiding, maar er liggen wel zonnepanelen op het dak aan beide zijden maar dat heeft helaas de hitte in huis niet doen waarneembaar doen verminderen vergeleken met eerdere jaren.

Dan moet er wel wind staan natuurlijk :X
-tom-562 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:00:
[...]

De enige manier om de ruimte effectief te koelen is om warmte te onttrekken. Dat kan overdag door b.v. een airco aan te zetten.
Of 's nachts als het kouder is het raam flink open te zetten, en ergens anders in huis ook, zodat het goed doortocht. Overdag alles dicht houden en goede zonwering gebruiken.

Overigens zou het van die gaten boren niet zo'n probleem moeten zijn, Genoeg mensen die hun (sociale) huurwoning ook zelf aanpakken (zelf een andere keuken plaatsen), of b.v. zonwering op hangen (en dan moet je ook in de gevel boren). Gewoon even contact opnemen
Heb je misschien voorbeelden van goede zonwering en/of andere opties om warmte te voorkomen i.p.v. het probleem te verhelpen door de hitte achteraf/tijdens te verwijderen?

In de zomermaanden is het helaas niet altijd veel aangenamer dan overdag, zeker bij enorme pieken van temperaturen. Soms heb je er nachten er tussen zitten van circa 20 graden, dan duurt het al veel langer voordat het afkoelt in huis en doortochten is ook een risico met de katten (niet van mij) :X

Normaliter zou zoiets dus met goedkeuring van de woningbouw moeten zijn, of die mensen dat ook hebben gevraagd is mij niet zo 1-2-3 duidelijk uit je verhaal. Ik weet namelijk ook niet hoe lang ik hier nog verblijf, kan 1-5 jaar zijn maar misschien zelfs korter. Dan is het financieel, zeker gezien je een gecertificeerde installateur hiervoor nodig hebt en met al het gedoe eromheen een redelijk ingrijpende klus.
Rukapul schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:00:
Knutseloplossing: monoblock airco opstelling voor een raam (aan en afvoer door op maat te maken inzet) die gedurende de dag de massa koelt. Let op: zowel de units als plaatsing is hierbij inferieur.

Ik zou de verhuurder vragen of er een normale split unit geplaatst mag worden. Of als het netjes kan desnoods gewoon doen. Zo te horen is het een gare woning waarbij een gat door de gevel het verschil niet gaat maken.

Zonder airco ga je dit gewoon niet redden: matig geïsoleerd, ophoping van warmte onder het dak, massa die warm wordt.
Een monoblock klonk interessant totdat ik het stukje las 'Gemiddeld produceert een monoblock 40-50 decibel,', dat is dan behoorlijk luidruchtig, zeker gezien mijn bureau vlakbij het raam staat omdat aan de andere zijde van de ruimte het dak schuin afloopt en ik mijn bureau daar niet kan plaatsen. Dan zit ik er dus regelrecht naast/onder.

Het bouwjaar van de woning is 1978, dus nog relatief recent, de rest van de woning is verder prima het is echt enkel de zolder waarbij het probleem waarneembaar is.

Split airco vind ik echt een lastig verhaal gezien ik hier wellicht niet tig jaar ga blijven, zeker omdat de kosten hiervan minimaal 1200+ euro(?) inclusief installatie bedraagt aangezien ik zelf twee linkerhanden heb en geloof dat dit ook door gecertificeerde mensen geplaatst moet worden.
Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:13:
[...]

Een goede split unit hoor je niet en krijg je bij normaal onderhoud geen hoofdpijn of andere lichamelijke klachten van.

En is de enige echte oplossing voor je probleem.
Was de beste keuze ooit om die op te hangen in onze woning. Altijd een prettig klimaat. Zomer en winter.
Het is dan ook meer de mobiele airco of monoblock (klaarblijkelijk) die een behoorlijk geluid produceren, bij de split-units weet ik dat deze minder luidruchtig zijn, maar de installatiekosten zijn nogal wat, in een koopwoning waar je verblijft zie ik dit nog wel als een prima aanschaf. Maar in een woning waarbij ik niet zeker weet of ik hier tig jaar verblijf en/of ik het apparaat kan gebruiken en/of überhaupt nodig heb in een e.v.t. volgende woning maakt dat het een lastige overweging.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 31-05-2023 00:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:44
Ventilatoren verplaatsen lucht, zeg je. Daar moet je beter gebruik van maken. Denk aan een PC-kast. Hoe koelt die? Door warme lucht weg te zuigen uit de kast en 'naar buiten' te werpen. Er komt dan vanzelf (door onderdruk) koelere lucht in de kast.

Zo moet je het op je zolder ook doen (en zo doe ik het thuis ook). Overdag, als het buiten warm is, isoleer je de boel zo veel mogelijk om de warmte buiten te houden. Zonwerende gordijnen, ramen dicht. Koelte zoveel mogelijk binnenhouden.

's nachts, zodra het buiten lekker fris begint te worden, zet je een grote ventilator naar buiten gericht bij een raam. Net zoals bij een PC-kast. Die blaast de warme lucht naar buiten, weg. De onderdruk zorgt ervoor dat je zolder vanuit de rest van het huis of vanuit een ander raam op zolder (nog beter) lucht aanzuigt.

Je blaast dus de warme lucht bovenin je huis hoepsee, weg, en koele nachtlucht vult je huis.

(je koelt een CPU ook niet door er een ventilator op te richten - ventilatoren zuigen de hete lucht weg)

Vooral heel, heel fijn voor van die nachten zonder wind..
Als het waait kan je de boel tegen elkaar openzetten natuurlijk.

Slim gebruik maken van je fan ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 31-05-2023 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 1849202 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:17:
[...]

Op dat raampje zelf schijnt vanwege de overkoepeling op dat stuk al geen zon, dus die zak zelf heb ik nooit waarneembaar warm zien worden.

Vergeten te vermelden in mijn inleiding, maar er liggen wel zonnepanelen op het dak aan beide zijden maar dat heeft helaas de hitte in huis niet doen waarneembaar doen verminderen vergeleken met eerdere jaren.

Dan moet er wel wind staan natuurlijk :X

[...]

Heb je misschien voorbeelden van goede zonwering en/of andere opties om warmte te voorkomen i.p.v. het probleem te verhelpen door de hitte achteraf/tijdens te verwijderen?

In de zomermaanden is het helaas niet altijd veel aangenamer dan overdag, zeker bij enorme pieken van temperaturen. Soms heb je er nachten er tussen zitten van circa 20 graden, dan duurt het al veel langer voordat het afkoelt in huis en doortochten is ook een risico met de katten (niet van mij) :X

Normaliter zou zoiets dus met goedkeuring van de woningbouw moeten zijn, of die mensen dat ook hebben gevraagd is mij niet zo 1-2-3 duidelijk uit je verhaal. Ik weet namelijk ook niet hoe lang ik hier nog verblijf, kan 1-5 jaar zijn maar misschien zelfs korter. Dan is het financieel, zeker gezien je een gecertificeerde installateur hiervoor nodig hebt en met al het gedoe eromheen een redelijk ingrijpende klus.

[...]

Een monoblock klonk interessant totdat ik het stukje las 'Gemiddeld produceert een monoblock 40-50 decibel,', dat is dan behoorlijk luidruchtig, zeker gezien mijn bureau vlakbij het raam staat omdat aan de andere zijde van de ruimte het dak schuin afloopt en ik mijn bureau daar niet kan plaatsen. Dan zit ik er dus regelrecht naast/onder.

Het bouwjaar van de woning is 1978, dus nog relatief recent, de rest van de woning is verder prima het is echt enkel de zolder waarbij het probleem waarneembaar is.

Split airco vind ik echt een lastig verhaal gezien ik hier wellicht niet tig jaar ga blijven, zeker omdat de kosten hiervan minimaal 1200+ euro(?) inclusief installatie bedraagt aangezien ik zelf twee linkerhanden heb en geloof dat dit ook door gecertificeerde mensen geplaatst moet worden.

[...]

Het is dan ook meer de mobiele airco of monoblock (klaarblijkelijk) die een behoorlijk geluid produceren, bij de split-units weet ik dat deze minder luidruchtig zijn, maar de installatiekosten zijn nogal wat, in een koopwoning waar je verblijft zie ik dit nog wel als een prima aanschaf. Maar in een woning waarbij ik niet zeker weet of ik hier tig jaar verblijf en/of ik het apparaat kan gebruiken en/of überhaupt nodig heb in een e.v.t. volgende woning maakt dat het een lastige overweging.
Snap ik geheel dan.

Wellicht toch iets creatiever met ventilatoren worden.

Of zoiets?. Dat hadden wij voor de airco's. 10L ijskoud water/ijsblokjes erin. Werkte best aardig en gaf een heerlijk frisse bries.
Dat combineren met een ventilator voor je raam die de hete lucht naar buiten mietert kom je wellicht op een aangenaam gevoel.
Sowieso is die wind van zoon aircooler best aangenaam.

En misschien vaart zetten achter de verhuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Let op: het kan zijn dat de verhuurder dit moet oppakken. Lees dit vonnis eens door:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBGEL:2022:3895

Hoewel het de huurder niet is gelukt om voldoende te stellen dat er sprake was van een gebrek, is het zeker niet onmogelijk om dat te kunnen onderbouwen. In deze zaak lukte het wel, maar dat ging over seniorenwoningen:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBLIM:2017:1053

Als het je lukt om een rechter ervan te overtuigen dat de warmte een gebrek vormt, dan is de verhuurder verplicht om dat gebrek te verhelpen op grond van art. 7:206 lid 1 BW.

Uiteraard is procederen tegen je verhuurder een goede manier om de huurrelatie flink te verstoren en dus is overleggen altijd beter als je er samen uitkomt. En uiteraard kan een rechter je ook ongelijk geven (zie eerste vonnis), waarna je waarschijnlijk ruzie hebt en nog steeds een warme woning.

Met name als je een tijdelijk contract hebt is discussiëren met de verhuurder risicovol, want de kans is groot dat je contract in dat geval niet wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Maar sommige verhuurders zijn dat aan de andere kant sowieso niet van plan.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Znorkus schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:29:
Ventilatoren verplaatsen lucht, zeg je. Daar moet je beter gebruik van maken. Denk aan een PC-kast. Hoe koelt die? Door warme lucht weg te zuigen uit de kast en 'naar buiten' te werpen. Er komt dan vanzelf (door onderdruk) koelere lucht in de kast.

Zo moet je het op je zolder ook doen (en zo doe ik het thuis ook). Overdag, als het buiten warm is, isoleer je de boel zo veel mogelijk om de warmte buiten te houden. Zonwerende gordijnen, ramen dicht. Koelte zoveel mogelijk binnenhouden.

's nachts, zodra het buiten lekker fris begint te worden, zet je een grote ventilator naar buiten gericht bij een raam. Net zoals bij een PC-kast. Die blaast de warme lucht naar buiten, weg. De onderdruk zorgt ervoor dat je zolder vanuit de rest van het huis of vanuit een ander raam op zolder (nog beter) lucht aanzuigt.

Je blaast dus de warme lucht bovenin je huis hoepsee, weg, en koele nachtlucht vult je huis.

(je koelt een CPU ook niet door er een ventilator op te richten - ventilatoren zuigen de hete lucht weg)

Vooral heel, heel fijn voor van die nachten zonder wind..
Als het waait kan je de boel tegen elkaar openzetten natuurlijk.

Slim gebruik maken van je fan ;-)
Het vervelende blijft echter dat de warmte die overdag binnen zit, terwijl ik dus thuiswerk ik aan deze oplossing enkel bij nachtrust iets aan heb. Ik had gehoopt dat er nog iets van creatieve oplossingen waren voor overdag voor als een (split)-airco niet echt een optie is gezien de kosten.
Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:40:
[...]

Snap ik geheel dan.

Wellicht toch iets creatiever met ventilatoren worden.

Of zoiets?. Dat hadden wij voor de airco's. 10L ijskoud water/ijsblokjes erin. Werkte best aardig en gaf een heerlijk frisse bries.
Dat combineren met een ventilator voor je raam die de hete lucht naar buiten mietert kom je wellicht op een aangenaam gevoel.
Sowieso is die wind van zoon aircooler best aangenaam.

En misschien vaart zetten achter de verhuizing?
Heb zelf geen ervaring met een Aircooler, er zijn zo te zien helaas ook niet veel keuzes hierin, bij de Domo kan je bijvoorbeeld een koelelement in de bak plaatsen, bij de Honeywell is er volgens de reviews enkel een gat met de grootte van een flesopening om hier water in te doen waardoor je reguliere ijsklontjes er niet echt in kan doen.

Wel interessant, maar ben benieuwd in hoeverre dit helpt en hoe vaak je dat reservoir moet bijvullen per dag/week, weet jij dit toevallig?
Real schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:50:
Let op: het kan zijn dat de verhuurder dit moet oppakken. Lees dit vonnis eens door:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBGEL:2022:3895

Hoewel het de huurder niet is gelukt om voldoende te stellen dat er sprake was van een gebrek, is het zeker niet onmogelijk om dat te kunnen onderbouwen. In deze zaak lukte het wel, maar dat ging over seniorenwoningen:

Als het je lukt om een rechter ervan te overtuigen dat de warmte een gebrek vormt, dan is de verhuurder verplicht om dat gebrek te verhelpen op grond van art. 7:206 lid 1 BW.

Uiteraard is procederen tegen je verhuurder een goede manier om de huurrelatie flink te verstoren en dus is overleggen altijd beter als je er samen uitkomt. En uiteraard kan een rechter je ook ongelijk geven (zie eerste vonnis), waarna je waarschijnlijk ruzie hebt en nog steeds een warme woning.

Met name als je een tijdelijk contract hebt is discussiëren met de verhuurder risicovol, want de kans is groot dat je contract in dat geval niet wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Maar sommige verhuurders zijn dat aan de andere kant sowieso niet van plan.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Ik zal binnenkort in ieder geval iets aanschaffen om de temperatuur binnen te meten, maar om naar de rechter te stappen gaat voor mij persoonlijk iets te ver. Het overleggen met de verhuurder kan, een optie zou kunnen zijn om het verzoek te doen voor zonwerend HR-glas maar goed geen idee of ze hierin meegaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 31-05-2023 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:20
De enige echte comfortabele oplossing is, zeker als je er ook werkt, toch echt een goede airco. Mijn kantoortje (plat dak) werd afgelopen weekend al 30 graden, ik moet er niet aan denken daar te werken als er geen airco in zat.. :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:23
Ik heb een paar jaar in een huur appartement gehad met alleen maar HR++ glas op het zuiden zonder mogelijkheid tot doortochten. Dat was een hell in de zomer :P

Wat 'helpt', is een combinatie van alles.

Is het koud? Alles open. Creëer met ventilatoren een luchtstroom als er geen mogelijkheid is om ramen voor en achter de woning te openen.
Is het warm? Alles dicht, zorg dat er zo min mogelijk zon impact op je woning maakt.
Let hierbij ook op het effect van eventuele mechanische ventilatie. Die bleek bij ons lucht aan te zuigen op een plat zwart dak...

Mobiele airco's werken redelijk, maar die afvoerbuis (haal even zo'n geïsoleerde bij de bouwmarkt) moet echt naar buiten, en daar goed afgesloten zijn, zodat de warme lucht niet direct naar binnen gaat. Idealiter komt nieuwe lucht van een koele plek.

Te droog? Plaats een luchtbevochtiger om het weer op peil te krijgen. Of tape 2 ijskoude waterflessen achterop een staande ventilator, er zijn ook ventilatoren met ingebouwde verneveling. Uiteindelijk onttrekt de airco het vocht weer, maar je luchtvochtigheid zal prettiger zijn.

Te veel herrie? Noise cancelling koptelefoons werken prima om het geluid van een mobiele airco te minimaliseren.

Een split unit is idd wat je eigenlijk wilt, maar als dat niet mogelijk is, misschien heb je wat aan bovenstaande.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 31-05-2023 01:08 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik heb een plafondventilator die nauwelijks geluid maakt maar wel lekker verkoelend is. Heb er van de zomer ook een in mijn slaapkamer opgehangen aangezien die in mijn woonkamer lekkere verkoeling gaf. Het wordt bij mij ook gauw warm, nu is het al zo'n 25 graden binnen, in de zomer heb ik het ook wel 32 graden gehad. Zo'n ventilator scheelt dan toch, die luchtstroom is gewoon erg lekker verkoelend! Zoek er eentje op DC ipv AC, die zijn het stilst. Je hebt er ook die je kunt verlengen en schuin hangen voor plaatsing in de nok van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 1849202 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:53:
[...]

Het vervelende blijft echter dat de warmte die overdag binnen zit, terwijl ik dus thuiswerk ik aan deze oplossing enkel bij nachtrust iets aan heb. Ik had gehoopt dat er nog iets van creatieve oplossingen waren voor overdag voor als een (split)-airco niet echt een optie is gezien de kosten.

[...]

Heb zelf geen ervaring met een Aircooler, er zijn zo te zien helaas ook niet veel keuzes hierin, bij de Domo kan je bijvoorbeeld een koelelement in de bak plaatsen, bij de Honeywell is er volgens de reviews enkel een gat met de grootte van een flesopening om hier water in te doen waardoor je reguliere ijsklontjes er niet echt in kan doen.

Wel interessant, maar ben benieuwd in hoeverre dit helpt en hoe vaak je dat reservoir moet bijvullen per dag/week, weet jij dit toevallig?

[...]

Ik zal binnenkort in ieder geval iets aanschaffen om de temperatuur binnen te meten, maar om naar de rechter te stappen gaat voor mij persoonlijk iets te ver. Het overleggen met de verhuurder kan, een optie zou kunnen zijn om het verzoek te doen voor zonwerend HR-glas maar goed geen idee of ze hierin meegaan.
Ik deed dit elke dag voor het aanzetten zodat het water erin weer goed koud was.

Had in onze 2e koelkast 5 van die sinas flessen van de lidl (zijn 2L) standaard gevuld klaar liggen in de tijd dat we dat ding gebruikten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jda4pBd0h80YYbJYSXVdmF-VMJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vakYXoNduIHj3iTZGqKuas7u.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had er zo 1. Van Honeywell. Die hele bak onderaan kon je eruit halen. Ook handig met poetsen na de zomer (kalk vooral)
En handig om een hoop ijsklontjes erbij te doen. Die hadden ook een snelle doorlooptijd dus. Maar die kan je ook makkelijk zelf maken.

Water wat over was ging overigens bij de plantjes. Altijd alleen echt koud water ingedaan.
Die programma's en timer werken best prima. Afstandsbediening wel strak richten voor effect.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 31-05-2023 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

deze hadden wij.
Ooit voor 125 gekocht bij mediamarkt. Na plaatsing airco's voor 75 doorverkocht prima restwaarde. En de tijd dat we hem hadden veel plezier gehad.
. Zit een boekje bij voor optimale plaatsing en wanneer raam open enzo. Immers doet 10L vocht iets op de luchtvochtigheid. Dit moet in balans. Maar is duidelijk uitgelegd

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis1812 op 31-05-2023 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:00
Zelf heb ik het volgende trucje wat voor mij heel goed werkt (zolang er belangrijkere dingen aan te pakken zijn aan ons huis dan dit..):

Ik leg onder mijn bureau een handdoek en zet daarop een bak water (ik heb bijv. deze wasmand van IKEA). Daarin zet ik afwisselend 1 voet, en de andere op de handdoek die eronder ligt. Na een paar minuten voelt het water niet meer koud aan mijn voet. Dan wissel ik en voelt het wel weer koud voor de andere voet, die opgewarmd is aan de lucht. Dit kan ik een ruime werkdag (van soms 10 uur) volhouden op een zolder die ook redelijk heet wordt (geen metingen gedaan, maar de woonkamer voelt met 24 graden als een enorme verkoeling).

Het is wel even onhandig met een grote bak water sjouwen, maar het werkt voor mij heel prima. Op den duur gaan we de zolder aanpakken waarbij airconditioning ook meegenomen wordt, maar tot die tijd ben ik hier helemaal tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:58

paQ

Anoniem: 1849202 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:17:
[...]

Ze zijn er ook in "doe het zelf" uitvoering. Reeds gevuld en afgeperst. Je kan alleen niets meer aan slanglengte wijzigen. Hornbach heeft ze elk jaar wel in de winkel.
Het argument "Ja maar het is niet mijn huis/weet niet hoe lang ik hier blijf" is in elk huis dat je huurt. Als je niets in je eigen woongenot wilt investeren, dan is de consequentie dat je het warm hebt heel de zomer :)

Als alternatief heb je ook nog mobiele split units. Altijd laag vermogen, maar dan staat iig de herrie buiten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-07 15:26
Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:19:
[...]

Ik deed dit elke dag voor het aanzetten zodat het water erin weer goed koud was.

Had in onze 2e koelkast 5 van die sinas flessen van de lidl (zijn 2L) standaard gevuld klaar liggen in de tijd dat we dat ding gebruikten.
[Afbeelding]
Ik had er zo 1. Van Honeywell. Die hele bak onderaan kon je eruit halen. Ook handig met poetsen na de zomer (kalk vooral)
En handig om een hoop ijsklontjes erbij te doen. Die hadden ook een snelle doorlooptijd dus. Maar die kan je ook makkelijk zelf maken.

Water wat over was ging overigens bij de plantjes. Altijd alleen echt koud water ingedaan.
Die programma's en timer werken best prima. Afstandsbediening wel strak richten voor effect.
Om dat element koel te maken gebruik je je koelkast, die onttrekt de warmte uit de fles en "verpompt" deze onttrokken warmte (samen met de compressor arbeid) naar buiten, ofwel naar de ruimte waar je koelkast staat. Netto is dit dus een verwarming voor je huis (als je koelkast binnen staat), maar misschien werkt het lokaal een paar uurtjes / avondje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-07 19:03
Ik woon in een sociale huurwoning en heb enkele jaren geleden zelf een multisplit airco aangelegd. Alleen voor het afvullen en in bedrijf stellen heb je een F-gassen gecertificeerde monteur nodig. Ik heb dat toen opgelost door op werkspot een klus te plaatsen. Vriendelijke monteur kwam langs, heeft de leidingen even langsgelopen met een lekkage-detector en toen bleek dat het systeem hermetisch dicht zat, heeft hij hem in gebruik gesteld. Kostte me volgens mij nog geen €150,-.

De airco heb ik los gekocht bij een koelklimaatbedrijf (als ik het door hun monteurs had willen laten plaatsen had ik sowieso nog 5,5 maand moeten wachten), zelf de benodigde spullen gehuurd (stijger, diamantboor), en met wat vrienden de 2 binnenunits en de buitenunit gemonteerd. Toen met een touw de lengte gemeten tussen iedere binnenunit en de buitenunit. Met die lengtes naar het koelklimaatbedrijf gegaan en daar de leidingen op maat laten maken. Thuis zelf aangesloten, en toen dus een (ZZP?) monteur via werkspot gevonden.

De woningbouwcorperatie gaf aan dat er 2 opties zijn als ik het huis zou gaan verlaten:
1. De volgende bewoners willen het systeem overnemen
2. Ik demonteer het systeem en zorg ervoor dat alles 'behangklaar' achtergelaten wordt. Dat zou dus betekenen de binnenunits en de buitenunit demonteren en de gaten dichtmetselen.

Nu gaf jij aan dat je vrije sector huurt, ik heb het idee (maar dat is een 'gut feeling') dat vrije sector huur wat strenger is dan sociale huur (whats in a name :+ ), maar ik kan me voorstellen dat er voor jou ook 3 opties zijn:
1. De verhuurder ziet het als toegevoegde waarde voor zijn woning en eventueel volgende huurders, dus wil het van je overnemen
2. De volgende huurders willen het van je overnemen, waarbij de eigenaar van het pand er eigenlijk niet eens toe doet
3. Je moet de airco demonteren en de woning achterlaten zoals je hem bent gaan huren; zou dus ook betekenen gaten dichtmetselen maar waarschijnlijk ook opnieuw schilderen, afhankelijk van waar je door de muur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:53
Een mobiele unit met goede aan en afvoer lijkt het meest pragmatisch. Maakt overdag wat herrie maar je voorkomt dat alles gigantisch opwarmt. In de nacht op een lager vermogen laten draaien.

Een split unit is het beste maar heeft meer installatiewerk nodig.

Al eens gedacht aan verhuizen? Niet meer huren zodat je alles naar wens kunt maken… kon niet helemaal opmaken of je nou op kamers zit of een volwaardig appartement huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een gewone kap op zolder en daar wordt het in de zomer ook heel erg heet. Daar is weinig aan te doen behalve isoleren, ventileren of koelen. Ik heb een dakraam aan de noordzijde, als die open staat en als er onder wat open staat (overdag in de zomer niet want dan is het buiten warmer dan binnen) dan ontstaat er wel een tocht.
Met zoveel warmte een airco gaan gebruiken gaat ook veel stroom kosten.
Het beste is isoleren. Ook al is het een huurhuis, dan nog kun je daar veel plezier van hebben.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je er wil blijven wonen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
sig69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:02:
De enige echte comfortabele oplossing is, zeker als je er ook werkt, toch echt een goede airco. Mijn kantoortje (plat dak) werd afgelopen weekend al 30 graden, ik moet er niet aan denken daar te werken als er geen airco in zat.. :X
Heb je je kantoor thuis? Een groen dak helpt enorm tegen de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een mobiele airco, maar tot nu toe deze zomer nog niet nodig gehad. Voorheen had ik de airco op de voorzolder staan met de deur open, en een plaat MDF in het raam om die af te dichten (met precies een gat voor de afvoer). Zo'n airco kan niks doen als hij z'n eigen warme lucht weer aanzuigt, en dat komt best wel nauw, als je het raam erlangs open hebt staan gaat het al fout.
Maar het nadeel van zo'n airco blijft altijd dat ze veel minder efficiënt zijn dan een split unit omdat de hete én koude kant van de warmtepomp zich binnen bevinden, zelfs met een geïsoleerde afvoerbuis hou je altijd dat er warmte blijft hangen.

Begin dit jaar heb ik drie ventilators gekocht, tientje per stuk. Eentje heb ik achter mij staan, en de andere twee in de twee andere hoeken van de ruimte waar geen raam/deur zit. Die heb ik zo gedraaid dat er, mits ze aan staan, constant lucht blijft stromen achter/om mij heen.
Wat je merkt is dat dat veel beter werkt dan gewoon één ventilator direct op je gericht, want de lucht die langs het raam/de deur af gaat mixt weer met de buitenlucht, en als je op die stroom ook een airco zet verspreidt de koude lucht zich ook meteen goed ipv dat je zo'n muur van koude lucht krijgt. Tegen de tijd dat de airco weer nodig gaat zijn ga ik die dus gewoon op de voorzolder plaatsen zodat er koude lucht mijn kant op komt, en laat ik de ventilators de luchtstroming doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-07 13:05
Dit wordt elk jaar gemiddeld erger dankzij klimaatverandering. Ook de woningbouw moet geloven aan de nieuwe realiteit. Blijven klagen in elk geval. Zeg inderdaad dat ze split-unit moeten plaatsen. Meet de temperatuur.

Anderzijds alvast sparen voor een koopwoning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Harm_H schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:57:
Dit wordt elk jaar gemiddeld erger dankzij klimaatverandering. Ook de woningbouw moet geloven aan de nieuwe realiteit. Blijven klagen in elk geval. Zeg inderdaad dat ze split-unit moeten plaatsen. Meet de temperatuur.

de woningbouw moet zorgen voor een split unit? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:07:
[...]

de woningbouw moet zorgen voor een split unit? :?
Zoals door @Real al aangegeven, in sommige gevallen is al door een rechter besloten dat ze dat inderdaad moeten doen:

Nu gaat het hier wel om een seniorenwoning, maar het begin is er.
In 1930 was het gemiddeld nog 9,7 graden, in 2022 was dat 11,6. Als we door klimaatverandering steeds meer te maken krijgen met extreem warme dagen, dan is het niet vreemd dat het kunnen koelen van je huis uiteindelijk ook een 'verplichting' wordt.
We gaan er immers ook al heel lang niet meer vanuit, dat je huis kunnen verwarmen in de winter, iets optioneels zou moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Daffie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Zoals door @Real al aangegeven, in sommige gevallen is al door een rechter besloten dat ze dat inderdaad moeten doen:

Nu gaat het hier wel om een seniorenwoning, maar het begin is er.
In 1930 was het gemiddeld nog 9,7 graden, in 2022 was dat 11,6. Als we door klimaatverandering steeds meer te maken krijgen met extreem warme dagen, dan is het niet vreemd dat het kunnen koelen van je huis uiteindelijk ook een 'verplichting' wordt.
We gaan er immers ook al heel lang niet meer vanuit, dat je huis kunnen verwarmen in de winter, iets optioneels zou moeten zijn toch?
Maar dat is de temperatuur (voor senioren) in het hele appartement. Ik begrijp uit de TS dat het alleen op de zolderkamer zo is. (Waar ook computerapparatuur staat mee te verwarmen)
De andere ruimten in het huis zijn tijdens de zomer aangenaam en beneden zelfs koel.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 31-05-2023 09:26 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toch bijzonder. Het wordt erger door klimaatverandering en als antwoord daarop moeten we nog meer energie verbruiken om woningen te koelen met airco's.

De ironie vind ik treffend.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-07 20:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Anoniem: 1849202 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:19:
Hebben jullie nog enige ideeën hoe ik de temperaturen in mijn kamer beter kan beheersen zonder dat ik moet zitten met een luidruchtig apparaat in dezelfde ruimte of de halve zolder moet verbouwen?
Mijn woning houdt ook warmte vast als een mallen en vroeger bij mijn ouders op zolder viel mijn laptop weleens uit omdat die oververhit raakte.

Wat ik vaak doe in de zomer is een voetenbad met water. Je zal het dan nog steeds warm krijgen, maar je raakt niet oververhit. Het is niet echt de temperatuur in de kamer beheersen maar het maakt het zeker aangenamer. In combinatie met een airco kan het ook meteen de droge lucht aanpakken.

En als bonus kan je met gesloten ogen voorstellen dat je aan het rand van een zwembad zit.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 08:09
Als tip zou ik wellicht de temperatuur gaan meten met een slimme thermometer/hygrometer. Hierdoor kan je de data bijhouden en bijvoorbeeld gemeten over 2/4 weken als het goed warm is geweest dit door te sturen naar de woningbouw. Denk dan bijvoorbeeld aan:
https://eu.switch-bot.com/products/switchbot-meter
https://eu.switch-bot.com/products/switchbot-meter-plus

Of andere merken mocht je al iets in huis hebben. De hygrometer kan je dan ook gebruiken om te zien hoe vochtig of juist droog het wordt. 30-50% is de "normale" range voor luchtvochtigheid (al heb ik er zelf niet zo een last van)

Ik denk dat de woningbouw eerder geneigd is te luisteren als jij data voor een aantal weken oplevert, met een temperatuur binnen dat niet te houden is. Eventueel zijn ze wel bereid om een airco te plaatsen. Zeker als je kan onderbouwen dat een airco, die werkt op de zonnepanelen, ook gebruikt kan worden als verwarming in de koudere maanden. Wat met zonnepanelen natuurlijk een goede combinatie is

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:18
Ik lees dat je tijdens de dag alle ramen gesloten houdt op zolder. Als het echt zo snel opwarmt is dit geen goed idee. De binnentemperatuur is dan al heel snel hoger dan de buitentemperatuur en krijg je net het omgekeerde effect dan wat je beoogd.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Jeroenneman schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Toch bijzonder. Het wordt erger door klimaatverandering en als antwoord daarop moeten we nog meer energie verbruiken om woningen te koelen met airco's.

Niet helemaal hoor. Ik ga hier niet in mee. Klimaatverandering zorgt er inderdaad voor dat onze huidige huizen/historische huizen niet meer echt passen bij de leefbaarheid van "nu". De laatste elfstedentocht was immers als 26 jaar geleden, en de kans dat hij ooit terugkeert is praktisch nul, want in die weilanden is het blijkbaar erg geschikt om tegenwoordig wijn te verbouwen.

Persoonlijk zit ik ook helemaal aan de kant van 'team warmtepomp' puur omdat het zo'n verschrikkelijk efficiënt apparaat is in het verplaatsen van warmte naar/van ruimtes waar je het wel/niet wilt.

En daar zit de crux eigenlijk in: het huurhuis. Heerlijke termen als "enkel glas". Pogingen doen om met gordijnen te spelen. Pogingen doen om met convectie te spelen. Het huis zelf lijkt een absurd lage isolatie waarde te hebben. Niet alleen omdat het sowieso straling opvangt, maar ook mee blijft gaan in de straling er omheen. De hittestress. Dus niet alleen moet je er eigenlijk voor zorgen dat er minder hitte binnenkomt (ook daarom: ISOLEREN!!!), je moet er ook voor zorgen dat je een plan hebt om de hitte kwijt te raken. Dat kan voor een stuk door ventilatie, maar ook door een warmtepomp te gebruiken (die vanzelfsprekend met goede isolatie minder werk hoeft te verzetten).

Warmte kun je ook 'verplaatsen' door een onvrijwillig stuk warmte-opslag te plaatsen (door energie uit water te onttrekken met een warmtepomp, eg, je diepvries, zal de omgeving die energie moeten aanvullen, eg: het ijs moeten smelten), of door water geforceerd van fase te laten wisselen, door het water in een soort kous of filter te trekken, en er lucht doorheen te blazen waardoor je allemaal kleine druppeltjes krijgt die erg snel verdampen (= energie onttrekken uit de omgeving). Daardoor voelt die omgeving lekker koel, maar alles wat in die kous zat (die vochtig is, en vrij snel warm is, en daarmee best een gezondheidsrisico kan zijn) adem je ook in. Vandaar dat ik doorgaans dat soort honeywell "koel de lucht"-dingen ook eigenlijk erg onverstandig vindt, en bovendien: inefficiënt, en in verhouding zelfs duur. Zeker áls je legionella weet te krijgen. Ook die tellsell dingetjes... oef... het is geen wonder ding, het is een natte sok waar je met een ventilator lucht door pompt zodat kleine druppeltjes kunnen verdampen. Ook leuk als je huis verder geen actieve ventilatie heeft, elke ruimte is ineens een badkamer!

Voor de TS gelden twee dingen:

- Isoleren (= voorkom dat de hitte er uberhaupt komt). Naast sowieso: isoleren heb je bij dit soort hitte (itt de hitte die je wilt voorkomen dat het ontsnapt, je wilt nu voorkomen dat het er in komt immers) het voordeel dat je een boom, wat groen, of zonnepanelen tussen jezelf en de warmtebron in kan zetten.
- Opslaan (= zorg dat de hitte uit de lucht wordt onttrokken en ergens in opgeslagen wordt, een vat water ofzo, je kan die warmte afpompen en in een soort boiler zetten, en daarmee dus gewoon je sanitair warmwater voorziening regelen, warmtepomp boiler met regelbare luchtinlaat op zolder is een uitkomst!)
- Afvoeren (= pomp de warmte af naar buiten, dit is wat een airco doet, die kan het doorgaans ook andersom: warmte van buiten naar binnen pompen, zolang het boven 0 graden kelvin is kan je daar profijt van hebben, hoewel met de huidige stand van techniek het bij ongeveer 253 graden kelvin eigenlijk niet meer boven COP1 uit komt!)

Het is opvallend hoezeer zaken die in de winter gelden eigenlijk ook in de zomer gelden, maar daarbij tegelijk dus eigenlijk een heel ander scenario hebben puur omdat we in de zomer geen alternatief hebben om heel veel kou te hebben (energie uit massa halen door het te verbranden is makkelijker dan energie te verplaatsen, er is geen 'koud vuur' momenteel namelijk). Een airco ís niet dom, maar wel voor dezelfde redenen dat een warmtepomp doorgaans ook gepaard gaat met isolatie iets waar je over moet nadenken: om de energie binnen de perken te houden is isoleren aan te raden, zodat je op laag vermogen, met hoge efficiëntie (watt aan pomp VS watt warmte verplaatst) constant een zekere mate van leefbaarheid kan hebben.

De huur situatie is opmerkelijk, hoewel het in de private sector wat... vrijer is. De verhuurder heeft er voor te zorgen dat de huurder niet té gekke situaties in komt, en leefbaar moet wonden. Zeker in de sociale sector is er een zekere mate van plicht hierbij. In het kader van 'verduurzaming' zie je wel eens van die corporaties die denken in CO2 maar niet in efficiëntie. En dan krijg je van die 3x35A aangesloten sociale huurwoningen met doorstroom boilers en inductie-CV ketels. COP1, laag efficiëntie, of in het geval van waterstof ketels zelfs lager dan COP1. COP = hoeveelheid watt/warmte. Als je nagaat dat 1 kuub gas ongeveer 9,7kWh aan energie heeft, dan is COP1 bij een niet geïsoleerd huis wat 2000m3 gebruikt ineens 19400kWh *0,40 = heul veul geld. Greenwashing door te zeggen: "we produceren geen CO2 meer" met één zonnepaneel en een e-CV is dan feitelijk eigenlijk je ontdoen van zorgplicht naar je huurder. We komen uit een situatie waar gas van een goedkope, praktische "zit in de grond" bron naar een "dure, politiek beladen"-bron is gegaan. En ineens is het ook inzichtelijk hoeveel energie dingen wel niet kosten, en dus moeten we efficiënter te werk gaan. De verhuurder moet dus niet alleen verduurzamen door geen CO2 uit te stoten, de verhuurder moet het huis zelf ook efficiënter maken. En dat is niet alleen zodat de verwarming minder energie gebruikt, maar ook zodat het huis in absurde hitte (wat we steeds vaker hebben) langer, maar ook: makkelijker koel blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 31-05-2023 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:26
Begin nou eerst eens met isoleren. Tegen het houten dakwerk kan je makkelijk isolatie platen (PIR of EPS) spijkeren. Dat geeft minimale ‘schade’ (spijkergaatjes) en B-keus isolatie hoeft niet heel duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Zou je op een eenvoudige manier kunnen meten 'waar' precies de warmte vandaan komt? Is dat stralingswarmte vanaf het dak wat opwarmt, of is het warme lucht die door de toch van de lagere verdieping af komt, of warmen de ramen ontzettend op en geven die warmte af aan de lucht in huis? Want dat is denk ik bepalend voor de vraag of (en waar) isolatie zinvol is. Als het gros van de warmte afkomstig is van de lagere verdiepingen (warme lucht stijgt op en komt dan op zolder), dan heeft het dak isoleren toch ineens helemaal niet zo veel zin meer? Tenzij je de zolderkamer actief gaat koelen met airco o.i.d., dan is isolatie natuurlijk heel wenselijk om de koele ruimte zo lang mogelijk koel te houden (zodat de airco ook minder z'n best hoeft te doen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 16:19
Ik woonde 2-3 jaar geleden ook in een hele ongunstige kamer bij zomerse temperaturen (plat dak, veel zon, boven een keuken van gasterij) waarbij de temperaturen binnen minstens zo hoog waren als buiten. Als ik soms thuis kwam rond 11-12 uur 's avoonds kon het nog steeds 40 graden zijn. Mijn overlevingstips bij hitte:

-blijf zo lang mogelijk buiten de deur. Ik kon tot laat op kantoor blijven bij extreme hitte of ik ging naar de universiteitsbibliotheek die meestal tot 11 uur open is.
-Mobiele airco met zelfgemaakte raamafdichting hielp aardig goed (zowel temperatuur als lage luchtvochtigheid vond ik prettig). Voor de raamafdichting heb ik onder andere isolatiefolie gebruikt met bubbeltjes erin.
-tegen de herrie van de airco heb ik een goede noice-canceling headphone gekocht (Sony WH-1000XM3)
-bak ijs met ventilator hielp ook een beetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebEY2S7xZvhFVf0pN1T5njUdmEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6nhmqx6OIFlbXAgORB4UBis.jpg?f=fotoalbum_large

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
nihilissimis schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:27:
Begin nou eerst eens met isoleren. Tegen het houten dakwerk kan je makkelijk isolatie platen (PIR of EPS) spijkeren. Dat geeft minimale ‘schade’ (spijkergaatjes) en B-keus isolatie hoeft niet heel duur te zijn.
Ik ben nog geen zolder tegengekomen waar na-isolatie er voor gezorgd heeft dat er in de zomer ineens een prettig koel binnenklimaat heerste. Er vindt altijd (vertraagde) doorslag en ophoping van warmte plaats op een zolder.

Het helpt wel, maar voor een comfortabel binnenklimaat heb je actieve koeling nodig oftewel een warmtepomp. Dat is de beslissende factor. En dat hoeft niet eens een groot koelvermogen te hebben (minder bij meer isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-07 16:10

Sharky

Skamn Dippy!

Rukapul schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:46:

Het helpt wel, maar voor een comfortabel binnenklimaat heb je actieve koeling nodig oftewel een warmtepomp. Dat is de beslissende factor. En dat hoeft niet eens een groot koelvermogen te hebben (minder bij meer isolatie).
En dan bij voorkeur geen mobiele airco met een doorvoer door het raam. De afgevoerde lucht moet ergens aangezogen worden en die lucht komt -hoe verrassend- van buiten. De efficiëntie is dus erg laag.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:39

Plainside

I browse when I'm at work

Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:20:
deze hadden wij.
Ooit voor 125 gekocht bij mediamarkt. Na plaatsing airco's voor 75 doorverkocht prima restwaarde. En de tijd dat we hem hadden veel plezier gehad.
. Zit een boekje bij voor optimale plaatsing en wanneer raam open enzo. Immers doet 10L vocht iets op de luchtvochtigheid. Dit moet in balans. Maar is duidelijk uitgelegd
Oeh die is wel interessant eigenlijk, hoe was de herrie wanneer die aanstond? Kan em eventueel goed voor de slaapkamer en/of de computer kamer gebruiken, heb het net wat gunstiger met een tussen appartement waar aan elke kant wat zit en het dus koeler blijft maar tijdens hitte golfen niet uit te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Plainside schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Oeh die is wel interessant eigenlijk, hoe was de herrie wanneer die aanstond? Kan em eventueel goed voor de slaapkamer en/of de computer kamer gebruiken, heb het net wat gunstiger met een tussen appartement waar aan elke kant wat zit en het dus koeler blijft maar tijdens hitte golfen niet uit te houden is.
Vind ik lastig antwoord geven. Heb hem nooit gemeten qua DBs. En overlast is natuurlijk enorm subjectief.
Ik persoonlijk kon er prima mee slapen.

Het argument hierboven over netto opwarmen. Tja koelkast staat in de bijkeuken en dit ding stond boven in de slaapkamer. Niet van toepassing dus.

Verwacht zeker geen airco achtige resultaten. Maar wel een lekker koud briesje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Plainside schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Niet doen, deze dingen zie je vaker als het ei van Columbus maar ze bestaan al eeuwen ze heten eigenlijk "swamp coolers" je koelt dus met water of ijs en dat lijkt kouder en op terassen werkt dat maar binnen gaat de luchtvochtigheid omhoog en dat is juist precies wat je niet wilt want dat voelt warmer (net als een swamp of jungle) droge lucht is beter en dat is precies wat een airco doet koele maar vooral droge lucht. In sommige klamme landen is het lekker om de airco te zetten op dry (niet cold) dan blijft de temperatuur hetzelfde maar is de lucht droger en blijf je zelf niet plak warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
1) Warme lucht stijgt op. Dus je probleem is niet alleen de zolder maar alle warmte die het hele huis binnen laat.
2) Koud water/ijsblokjes werken lokaal wel verkoelend, maar als de koelkast/vriezer in huis staat, dan warmt het totaal in huis juist extra op. Koelkast, oven, magnetron, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, enz. Allemaal voegen ze warmte toe aan je huis.
3) Het het beste om zonnestraling al buiten tegen te houden. Wit weerkaatst vaak het meeste, maar sommige metalen reflecteren beter in infrarood, waar de meeste energie in de zonnestraling zit. Hang lakens of luifels voor de ramen en muren waar de zon op staat. Luifels werken beter omdat de wind daar nog wel onderdoor kan.
4) Het warmte gevoel is een combinatie van de temperatuur en de lucht vochtigheid. Een airco werkt vooral door het vocht uit de lucht te halen, dan maakt zelfs een klein temperatuur verschil al heel veel uit. Je moet dan wel meer drinken, zodat je lichaam z'n werk kan doen. Veel Nederlanders onderschatten hoeveel ze moeten drinken.
5) Ventilatie werkt daarom ook vooral omdat het vochtige, verwarmde lucht, vervangt door droge koelere lucht. Dit is direct nog een nadeel van de units die met ijsblokjes of koud water werken, omdat ze lucht vochtiger maken.
6) Een split unit airco is ongeveer 4x zo effectief als een airco "met slurf". Ook is deze veel stiller omdat het luide deel dan buiten staat. Dit is de meest effectieve oplossing.
7) Let bij HR+ en HR++ glas op dat er al een laag in zit die infrarood weerkaatst. Als je hier iets dicht tegenaan zet aan de binnen- of buitenkant, dan kan de warmte niet weg en kan het raam zo heet worden dat het stuk gaat.

Ik heb jaren in de tropen gewoond. Je hoeft vaak niet veel te koelen, een paar graden onder de buitentemperatuur is genoeg. Zorg voor ventilatie en dat het vocht uit de lucht is. Zorg voor zoveel mogelijk schaduw. Zorg dat je genoeg drinkt, mogelijk liters meer dan je gewend bent. Als je er van naar de WC moet ben je goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18
Anoniem: 361276 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Niet doen, deze dingen die je vaker als het ei van Columbus maar ze bestaan al eeuwen ze heten eigenlijk "swamp coolers" je koelt dus met water of ijs en dat lijkt kouder en op terassen werkt dat maar binnen gaat de luchtvochtigheid omhoog en dat is juist precies wat je niet wilt want dat voelt warmer (net als een swamp of jungle) droge lucht is beter en dat is precies wat een airco doet koele maar vooral droge lucht. In sommige klamme landen is het lekker om de airco te zetten op dry (niet cold) dan blijft de temperatuur hetzelfde maar is de lucht droger en blijf je zelf niet plak warm.
Ja, de luchtvochtigheid gaat omhoog. Maar door de verdamping gaat de temperatuur wel omlaag.
Het ligt er ook aan hoe vochtig het in de kamer/huis is of dit helpt. Als het al vochtig is, dan zal dat idd niet veel helpen.
Je zou het ook kunnen combineren met een airco en dan 's ochtens met die ventilator de lucht koelen door water/ijs te verdampen. En dan in de middag met de airco verkoelen door die vocht weer te ontrekken.

Ik heb zelf zo'n "swamp cooler" (deze, dat is een toren formaat die niet zo breed is) en met de ramen open was het vorig jaar een stuk beter te doen dan de jaren daarvoor. Die kan redelijk stil zijn, maar dan heb je weinig luchtverplaatsing.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die swampcoolers zijn echt bevochtigers. Als je het mij vraagt ongeschikt voor ons klimaat.
OK heel misschien als verkoeling op het terras.
Prima voor hete droge klimaten, zowel buiten als binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Niet doen, deze dingen die je vaker als het ei van Columbus maar ze bestaan al eeuwen ze heten eigenlijk "swamp coolers" je koelt dus met water of ijs en dat lijkt kouder en op terassen werkt dat maar binnen gaat de luchtvochtigheid omhoog en dat is juist precies wat je niet wilt want dat voelt warmer (net als een swamp of jungle) droge lucht is beter en dat is precies wat een airco doet koele maar vooral droge lucht. In sommige klamme landen is het lekker om de airco te zetten op dry (niet cold) dan blijft de temperatuur hetzelfde maar is de lucht droger en blijf je zelf niet plak warm.
Probleem van TS was precies dat de kamer door de airco te droog werd waardoor 'ie hoofdpijn kreeg.

Vandaar ook dat juist de combinatie goed is: én zo'n "swamp cooler" én een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:02
Als het nu al te heet is op die zolder, dan zijn er nog wel andere opties dan airco.

1: Isoleren
2: Zonne instraling van buitenaf weren
3: (geforceerd) ventileren wanneer het buiten koeler is dan binnen. Die ventilatie stoppen zodra de buitentemperatuur de binnentemperatuur dreigt te overschrijden. En direct weer gaan ventileren zodra het 's avonds buiten afkoelt.

Met nachttemperaturen van 10-12 graden moet dat afdoende zijn, tenzij er op de zolder een hele grote warmtebron staat (bijvoorbeeld een matig geïsoleerde warmwaterboiler) . Indien dat het geval is, moet je als het even kan die warmtebron ook afscheiden van de werkruimte die je koel wilt houden middels een geïsoleerd scheidingswandje en ventilatie van de ruimten afzonderlijk regelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 10:07
Rukapul schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:46:
[...]Ik ben nog geen zolder tegengekomen waar na-isolatie er voor gezorgd heeft dat er in de zomer ineens een prettig koel binnenklimaat heerste. Er vindt altijd (vertraagde) doorslag en ophoping van warmte plaats op een zolder.

Ik sliep vroeger op zolder en het was altijd enorm heet in de zomer. Nu slaapt mijn zoon ook op zolder, en is het verbazend aangenaam te houden, zonder airco of andere actieve koeling.
Bij verbouwing heb ik 20cm glaswol onder het dak gestopt, en nieuwe veluxen geplaatst, dus het is goed geïsoleerd. Er zitten verduisterende gordijntjes, geen buitenrolluiken die nog wat extra warmte zouden tegenhouden.
Vloer op zolder is beton en bij verbouwing is er 5cm zandcement en een gietvloer geplaatst, dat geeft wat extra buffercapaciteit.
Ik heb een ventilatiesysteem typeD geplaatst, dus de koelte blijft binnen overdag en wordt 's nachtst volop binnengelaten (automatisch met bypass, en uiteraard ramen openzetten als we kunnen "koelte oogsten".
Ook in de rest van het huis moet je een "warmteplan" hebben, rolluiken aan alle ramen behalve het enorme schuifraam in de uitbouw (daar zitten screens, helpt enorm als je die dicht zet zodra de zon binnenkomt). Want ja, warmte stijgt, dus komt op zolder terecht; gelukkig helpt dat 's nachts ook als je een zolderraam openzet en beneden aan de andere kant van je huis ook openzet, kan het huis enkele uren koelen.

Probleem van @Anoniem: 1849202 is dat het een huurhuis is, daar zijn vele zaken weinig interessant om zelf te bekostigen. Je kan een mobiele airco overwegen, Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen; zonder die ombouw zuig je even hard de warmte weer binnen dus dat heeft weinig zin. Ik ben principiëel tegen koelende airco's, omdat het in ons klimaat met een goed huis niet nodig is (zie bovenstaande maatregelen; ook een boom is geniaal als koeling want 's zomers schaduw en 's winters geen blad dus zon). Als je echter deze combineert met zonnepanelen en andere maatregelen niet mogelijk zijn zoals hier in een huurhuis, kan dat wel een acceptabele oplossing zijn.

@Anoniem: 1849202, ben je zeker dat de hoofdpijn niet door verkeerd gebruik van de airco komt? Als je die niet omgebouwd hebt, en dat ding staat naast je te loeien en blaast 16°C op je hoofd terwijl je benen in 25°C zitten ga je je enorm slecht voelen. Kan het toestel het op 23° houden op een laag pitje (stiller), zonder dat je direct in de luchtstroom zit, zal dat al veel confortabeler zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 17:18
In Nederland zijn deze niet zo mainstream, maar misschien kunnen dit soort raamunits hier een uitkomst zijn. Afhankelijk van of ze in je raam passen.
https://www.thespruce.com...-a-window-ac-unit-4690501

Als dat niet gaat zou ik voor de eerder genoemde caravan- of splitairco gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 03:20
Amtelode schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Heb je je kantoor thuis? Een groen dak helpt enorm tegen de zon.
Nee ik huur een kantoortje ergens.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Waarom niet isoleren?
Ik durf haast te wedden dat het op en termijn van 2 jaar het ook goedkoper is dan een airco die ook geld kost en heel veel stroom vreet waarvan alsnog de vraag is of die wel de temperatuur omlaag krijgt op en slecht geïsoleerd zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

Hier ook een warme zolder 's zomers, zeker met hittegolven zoals we de laatste jaren hadden, niet om uit te houden, ook hier is het een 'media-zolder' met pc's en een tv.

Hier ook (nog) geen airco-installatie, omdat ik ook vrees dat het een investering zou zijn, dat me toch hoofdpijn zal bezorgen en ik het dus zelden zal gebruiken. (mobiele airco begin ik zelfs niet aan, heb zo'n ding bij m'n ouders gezien en gehoord en 'nope')

Dus een perfecte oplossing is er niet, als je het op de heetste zomerdagen koel wil krijgen is airco -denk ik- je enige optie.
...of idd. je zolder degelijker isoleren, maar dat is meteen al wat impactvoller...
Tevens wordt het zelfs in een goed geïsoleerde zolder warm als die -in mijn geval- zwarte dakpannen erboven een godganse dag in de volle zon liggen warmte te verzamelen, mijn huis is gebouwd in 2015 en goed geïsoleerd, maar met hittegolven tot 53°C (in de zon op m'n terras vorige zomer in juli in België!) is het schier onmogelijk om je zolder koel te houden zonder airco.

...maar ik heb wel een manier gevonden na 'trial and error' om het leefbaar de houden.

-zolder is met echte trap (dus geen luikje met laddertje), de trap komt uit op de eerste verdieping, waar we slapen, kamers naar zuidkant zijn op zomerdagen de ramen dicht en de gordijnen dicht, ook blijven de deuren daar dicht. Aan de noordkant van het huis -nog een slaapkamer en onze badkamer- staan terwijl -behalve op de héétste dagen dat het bvb. in de schaduw ook te warm is- de ramen en de deuren open. Zolderraam staat ook open.
Dat raam zit gelukkig niet in dak maar in zijgevel naar het NoordOosten dus ook aan schaduwkant tijdens heetste deel v/d dag.

tevens -nog een trap zakken- kom je in de inkomhal die ook steeds koel is.

Je kan de windrichting -en sterkte niet kiezen dus de luchtstroom is niet altijd optimaal dus dan moet je zelf een luchtstroom forceren, dat doe ik met 3 ventilatoren die ik strategisch plaats.

- eentje is een DUUX met afstandsbediening + app
- andere 2 zijn 'domme' ventilatoren die dan weer aangesloten zijn op een stopcontact-bakje dat ik met afstandsbediening kan bedienen.

de DUUX staat in inkomhal aan de trap beneden, gericht naar boven, niet oscilerend, dus die blaast koele lucht van onze inkomhal naar het eerste verdiep. (er is aanvoer van verse buitenlucht via raamroosters en langs onder de deur naar woonkamer)

Eens op het eerste verdiep, moet de lucht een hoek naar rechts maken richting trap naar zolder = dus bovenaan trap die van inkomhal gaat, "vangt" tweede ventilator de inkomhal-lucht op en blaast die richting zoldertrap, naar boven gericht, ongeveer parallel met trap.

Een derde ventilator staat op binnenkant vensterbank van het openstaande badkamerraam aan noordkant en zuigt zo buitenlucht direct aan, blaast die door de openstaande deur zo de luchtstroom in van ventilator n° 2 die naar zolder 'wijst'....

Het is óók niet perfect, maar het helpt wel. Alleen op de heetste zomerdagen kan je dit niet doen omdat dan de buitenlucht, zelfs aan de noordkant, gewoon te warm is. dus dan is het ons behelpen met vochtige handdoeken rond de nek leggen en ventilatoren gewoon laten oscileren in woonkamer en zolder...

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 31-05-2023 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 15:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Jeroenneman schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Tja, dat is inderdaad het imago dat ze hebben. Maar in realiteit is een airco gewoon een lucht-lucht warmtepomp, welke met een interessante COP kan verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer. Gekoppeld met zonnepanelen is het gewoon een efficiente manier om de temperatuur in huis op peil te houden.

Om dit op een niet-geisoleerde zolder te gaan doen met een mobiele airco is een ander verhaal.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Mavamaarten schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:14:
[...]

kan verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer.
Sterker nog, die units kunnen zelfs verwarmen in de zomer en verkoelen in de winter 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Daffie op 31-05-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Dit lijkt me wel wat voor onze slaapkamer van 10m2. Ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door souljah1h op 31-05-2023 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden zijn maar ga proberen op zoveel mogelijk mensen te reageren, als ik je overgeslagen heb is dat omdat ik elders al antwoord op (ongeveer) hetzelfde heb gegeven.
Daar was ik persoonlijk al bang voor, maar wellicht dat mensen hier andere creatieve oplossingen hadden om warmte binnen het huis te voorkomen.
Richh schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:03:
Ik heb een paar jaar in een huur appartement gehad met alleen maar HR++ glas op het zuiden zonder mogelijkheid tot doortochten. Dat was een hell in de zomer :P

Wat 'helpt', is een combinatie van alles.

Is het koud? Alles open. Creëer met ventilatoren een luchtstroom als er geen mogelijkheid is om ramen voor en achter de woning te openen.
Is het warm? Alles dicht, zorg dat er zo min mogelijk zon impact op je woning maakt.
Let hierbij ook op het effect van eventuele mechanische ventilatie. Die bleek bij ons lucht aan te zuigen op een plat zwart dak...

Mobiele airco's werken redelijk, maar die afvoerbuis (haal even zo'n geïsoleerde bij de bouwmarkt) moet echt naar buiten, en daar goed afgesloten zijn, zodat de warme lucht niet direct naar binnen gaat. Idealiter komt nieuwe lucht van een koele plek.

Te droog? Plaats een luchtbevochtiger om het weer op peil te krijgen. Of tape 2 ijskoude waterflessen achterop een staande ventilator, er zijn ook ventilatoren met ingebouwde verneveling. Uiteindelijk onttrekt de airco het vocht weer, maar je luchtvochtigheid zal prettiger zijn.

Te veel herrie? Noise cancelling koptelefoons werken prima om het geluid van een mobiele airco te minimaliseren.

Een split unit is idd wat je eigenlijk wilt, maar als dat niet mogelijk is, misschien heb je wat aan bovenstaande.
Het enige wat denk ik dan in dit geval het gunstigste zou zijn, zowel qua prijs als gemak zijn de ventilatoren. Mobiele airco's zijn aardig luidruchtig, daarnaast is het ook de vraag of het met mijn Game PC en andere apparatuur in mijn kamer wel goed gaat met meer en meer apparaten. Mijn huidige PC verbruikt namelijk een stuk meer dan de vorige die ik had.
Frieda schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:08:
Ik heb een plafondventilator die nauwelijks geluid maakt maar wel lekker verkoelend is. Heb er van de zomer ook een in mijn slaapkamer opgehangen aangezien die in mijn woonkamer lekkere verkoeling gaf. Het wordt bij mij ook gauw warm, nu is het al zo'n 25 graden binnen, in de zomer heb ik het ook wel 32 graden gehad. Zo'n ventilator scheelt dan toch, die luchtstroom is gewoon erg lekker verkoelend! Zoek er eentje op DC ipv AC, die zijn het stilst. Je hebt er ook die je kunt verlengen en schuin hangen voor plaatsing in de nok van het dak.
Dat is een optie waar ik nog niet aan gedacht had, bedankt. Zal er naar kijken.
Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:19:
[...]

[Afbeelding]

Het klinkt in ieder geval interessant om te bekijken, bedankt voor de suggestie.
nairolf schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:55:
Zelf heb ik het volgende trucje wat voor mij heel goed werkt (zolang er belangrijkere dingen aan te pakken zijn aan ons huis dan dit..):

Ik leg onder mijn bureau een handdoek en zet daarop een bak water (ik heb bijv. deze wasmand van IKEA). Daarin zet ik afwisselend 1 voet, en de andere op de handdoek die eronder ligt. Na een paar minuten voelt het water niet meer koud aan mijn voet. Dan wissel ik en voelt het wel weer koud voor de andere voet, die opgewarmd is aan de lucht. Dit kan ik een ruime werkdag (van soms 10 uur) volhouden op een zolder die ook redelijk heet wordt (geen metingen gedaan, maar de woonkamer voelt met 24 graden als een enorme verkoeling).

Het is wel even onhandig met een grote bak water sjouwen, maar het werkt voor mij heel prima. Op den duur gaan we de zolder aanpakken waarbij airconditioning ook meegenomen wordt, maar tot die tijd ben ik hier helemaal tevreden mee.
Geloof mij ik ben behoorlijk onhandig en met mijn PC ook onder het bureau ben ik er zeer bang voor dat ik die bak omgooi :X
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:28:
[...]

Ze zijn er ook in "doe het zelf" uitvoering. Reeds gevuld en afgeperst. Je kan alleen niets meer aan slanglengte wijzigen. Hornbach heeft ze elk jaar wel in de winkel.
Het argument "Ja maar het is niet mijn huis/weet niet hoe lang ik hier blijf" is in elk huis dat je huurt. Als je niets in je eigen woongenot wilt investeren, dan is de consequentie dat je het warm hebt heel de zomer :)

Als alternatief heb je ook nog mobiele split units. Altijd laag vermogen, maar dan staat iig de herrie buiten.
Je hebt gelijk over de argumenten, maar anderzijds blijft het natuurlijk afhankelijk van het type dat je haalt plus de installatie een hoop geld. Het is ook niet zomaar iets wat je even rustig optilt en meeneemt naar je volgende woning, dan moet ik iemand langs laten komen om het te demonteren en dan is het nog de vraag of ik er wat aan heb in de volgende woning.

Daarnaast heb ik het er meer bij gezet omdat ik niet kan ruiken hoe de toekomst gaat verlopen, als ik mijn baan bijvoorbeeld verlies om wat voor reden dan ook, dan kan het zijn dat ik moet verhuizen. Momenteel zit ik hier al 5 jaar, maar het kan zomaar zijn dat als ik een andere interessante woning zie dat ik vertrek. Maar er is op dit moment geen directe aanleiding dat ik direct ga vertrekken, echter houd ik het wel in mijn achterhoofd omdat ik Funda e.d. wel in de gaten houd.
Daffie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:30:
Ik woon in een sociale huurwoning en heb enkele jaren geleden zelf een multisplit airco aangelegd. Alleen voor het afvullen en in bedrijf stellen heb je een F-gassen gecertificeerde monteur nodig. Ik heb dat toen opgelost door op werkspot een klus te plaatsen. Vriendelijke monteur kwam langs, heeft de leidingen even langsgelopen met een lekkage-detector en toen bleek dat het systeem hermetisch dicht zat, heeft hij hem in gebruik gesteld. Kostte me volgens mij nog geen €150,-.

De airco heb ik los gekocht bij een koelklimaatbedrijf (als ik het door hun monteurs had willen laten plaatsen had ik sowieso nog 5,5 maand moeten wachten), zelf de benodigde spullen gehuurd (stijger, diamantboor), en met wat vrienden de 2 binnenunits en de buitenunit gemonteerd. Toen met een touw de lengte gemeten tussen iedere binnenunit en de buitenunit. Met die lengtes naar het koelklimaatbedrijf gegaan en daar de leidingen op maat laten maken. Thuis zelf aangesloten, en toen dus een (ZZP?) monteur via werkspot gevonden.

De woningbouwcorperatie gaf aan dat er 2 opties zijn als ik het huis zou gaan verlaten:
1. De volgende bewoners willen het systeem overnemen
2. Ik demonteer het systeem en zorg ervoor dat alles 'behangklaar' achtergelaten wordt. Dat zou dus betekenen de binnenunits en de buitenunit demonteren en de gaten dichtmetselen.

Nu gaf jij aan dat je vrije sector huurt, ik heb het idee (maar dat is een 'gut feeling') dat vrije sector huur wat strenger is dan sociale huur (whats in a name :+ ), maar ik kan me voorstellen dat er voor jou ook 3 opties zijn:
1. De verhuurder ziet het als toegevoegde waarde voor zijn woning en eventueel volgende huurders, dus wil het van je overnemen
2. De volgende huurders willen het van je overnemen, waarbij de eigenaar van het pand er eigenlijk niet eens toe doet
3. Je moet de airco demonteren en de woning achterlaten zoals je hem bent gaan huren; zou dus ook betekenen gaten dichtmetselen maar waarschijnlijk ook opnieuw schilderen, afhankelijk van waar je door de muur gaat.
Was dat dan ook een gecertificeerde monteur? Want ik ben Mr. Negative wat dat betreft, als er iets fout gaat met dat apparaat, bijvoorbeeld brand/ontploffing of wat er ook met die apparatuur kan gebeuren. Dan is de eerste vraag van de verzekering 'Heb je dit laten plaatsen door een gecertificeerde monteur?'

Zover ik weet vind een woningbouw het prima als het een verbetering aan de woning is, maar ik weet niet exact hoe zij dat berekenen. Zie ze er ook wel weer vooraan om te zeggen 'Oh je hebt nu dit zelf aangebracht, nu is je Energielabel naar van A naar A+ gegaan, hier heb je een huurverhoging 8)7 als je het hebt over dubbelglas e.d.'
synx6 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:36:
Een mobiele unit met goede aan en afvoer lijkt het meest pragmatisch. Maakt overdag wat herrie maar je voorkomt dat alles gigantisch opwarmt. In de nacht op een lager vermogen laten draaien.

Een split unit is het beste maar heeft meer installatiewerk nodig.

Al eens gedacht aan verhuizen? Niet meer huren zodat je alles naar wens kunt maken… kon niet helemaal opmaken of je nou op kamers zit of een volwaardig appartement huurt.
Heb er uiteraard aan gedacht, maar met mijn huidige inkomen heb ik niet enorm veel keuze op de markt, met name niet in de regio waar ik woon, daarbij zijn ook alle directe problemen aan het pand ook voor jezelf dus dat is de tegenhanger. Als uiteindelijk blijkt dat er iets met de leidingen is bijvoorbeeld kan je dat volledig zelf bekostigen.

Momenteel woon ik in een 4-kamer Vrije Sector woning met 3 vrienden in een rustige buurt, mijn huidige lasten voor dit huis met gas/elektra/internet is ongeveer 200-250 euro per maand. De huur van deze woning ligt rond de 1050 euro. Eenieder gaat grotendeels zijn eigen gangetje in huis dus nergens last van, geen rommel of iets en altijd schoon. Financieel gezien is dit ideaal, het enige nadeel is dat ik net de vervelendste kamer heb in de zomermaanden.
Maasluip schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:43:
Ik heb een gewone kap op zolder en daar wordt het in de zomer ook heel erg heet. Daar is weinig aan te doen behalve isoleren, ventileren of koelen. Ik heb een dakraam aan de noordzijde, als die open staat en als er onder wat open staat (overdag in de zomer niet want dan is het buiten warmer dan binnen) dan ontstaat er wel een tocht.
Met zoveel warmte een airco gaan gebruiken gaat ook veel stroom kosten.
Het beste is isoleren. Ook al is het een huurhuis, dan nog kun je daar veel plezier van hebben.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je er wil blijven wonen.
Ja dat is ook een dingetje inderdaad, de extra kosten die je maakt bij het gebruik van zo'n apparaat.
Oon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:52:
Ik heb een mobiele airco, maar tot nu toe deze zomer nog niet nodig gehad. Voorheen had ik de airco op de voorzolder staan met de deur open, en een plaat MDF in het raam om die af te dichten (met precies een gat voor de afvoer). Zo'n airco kan niks doen als hij z'n eigen warme lucht weer aanzuigt, en dat komt best wel nauw, als je het raam erlangs open hebt staan gaat het al fout.
Maar het nadeel van zo'n airco blijft altijd dat ze veel minder efficiënt zijn dan een split unit omdat de hete én koude kant van de warmtepomp zich binnen bevinden, zelfs met een geïsoleerde afvoerbuis hou je altijd dat er warmte blijft hangen.

Begin dit jaar heb ik drie ventilators gekocht, tientje per stuk. Eentje heb ik achter mij staan, en de andere twee in de twee andere hoeken van de ruimte waar geen raam/deur zit. Die heb ik zo gedraaid dat er, mits ze aan staan, constant lucht blijft stromen achter/om mij heen.
Wat je merkt is dat dat veel beter werkt dan gewoon één ventilator direct op je gericht, want de lucht die langs het raam/de deur af gaat mixt weer met de buitenlucht, en als je op die stroom ook een airco zet verspreidt de koude lucht zich ook meteen goed ipv dat je zo'n muur van koude lucht krijgt. Tegen de tijd dat de airco weer nodig gaat zijn ga ik die dus gewoon op de voorzolder plaatsen zodat er koude lucht mijn kant op komt, en laat ik de ventilators de luchtstroming doen.
Heb hier wel wat ventilatoren staan (verschillende typen), dat is nog iets wat ik e.v.t. kan uitproberen. Had eerst een grondventilator die echt enorm veel lucht verplaatste, maar helaas begon hij enorm te ratelen.

De warmte is niet perse het probleem, het is de luchtvochtigheid die het zo klam en vies maakt. Daarom had ik ook gedacht aan een luchtontvochtiger maar geen idee of dat echt helpt, misschien dat iemand daarover iets kan melden.
Heb namelijk begrepen dat ze de lucht minder klam maken maar tegelijkertijd wel weer warmte afgeven waardoor het weer warmte in de ruimte wordt.
DevWouter schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Mijn woning houdt ook warmte vast als een mallen en vroeger bij mijn ouders op zolder viel mijn laptop weleens uit omdat die oververhit raakte.

Wat ik vaak doe in de zomer is een voetenbad met water. Je zal het dan nog steeds warm krijgen, maar je raakt niet oververhit. Het is niet echt de temperatuur in de kamer beheersen maar het maakt het zeker aangenamer. In combinatie met een airco kan het ook meteen de droge lucht aanpakken.

En als bonus kan je met gesloten ogen voorstellen dat je aan het rand van een zwembad zit.
Iemand anders zei dat ook eerder in dit topic, maar ik ben daar echt te klungelig voor, mijn computer staan namelijk onder mijn bureau omdat die kast echt te zwaar is om deze er bovenop te zetten. Ik zie mezelf er al voor aan om die bak om te gooien of weg te glijden o.i.d.
hollandnick schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:52:
Als tip zou ik wellicht de temperatuur gaan meten met een slimme thermometer/hygrometer. Hierdoor kan je de data bijhouden en bijvoorbeeld gemeten over 2/4 weken als het goed warm is geweest dit door te sturen naar de woningbouw. Denk dan bijvoorbeeld aan:
https://eu.switch-bot.com/products/switchbot-meter
https://eu.switch-bot.com/products/switchbot-meter-plus

Of andere merken mocht je al iets in huis hebben. De hygrometer kan je dan ook gebruiken om te zien hoe vochtig of juist droog het wordt. 30-50% is de "normale" range voor luchtvochtigheid (al heb ik er zelf niet zo een last van)

Ik denk dat de woningbouw eerder geneigd is te luisteren als jij data voor een aantal weken oplevert, met een temperatuur binnen dat niet te houden is. Eventueel zijn ze wel bereid om een airco te plaatsen. Zeker als je kan onderbouwen dat een airco, die werkt op de zonnepanelen, ook gebruikt kan worden als verwarming in de koudere maanden. Wat met zonnepanelen natuurlijk een goede combinatie is
Ligt normale luchtvochtigheid niet tussen de 40-60%, volgens mij begin je al onder de 50% eerder last te krijgen van allergieën en droge MNK namelijk. Maar wat betreft het meten is dat wel iets wat ik moet doen, dat kan ik ook doorgeven aan de woningbouw als argument namelijk. Het enige nadeel is dat ik niet exact weet hoeveel mijn PC uitstoot aan (extra) warmte.
dengregg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:57:
Ik lees dat je tijdens de dag alle ramen gesloten houdt op zolder. Als het echt zo snel opwarmt is dit geen goed idee. De binnentemperatuur is dan al heel snel hoger dan de buitentemperatuur en krijg je net het omgekeerde effect dan wat je beoogd.
Heb nu momenteel een klein kiepraampje en een rooster boven het raam openstaan, dus er komt wel iets aan frisse lucht binnen maar uiteraard niet gigantisch veel.
Umbrah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:02:
[...]
Voor de TS gelden twee dingen:

- Isoleren (= voorkom dat de hitte er uberhaupt komt). Naast sowieso: isoleren heb je bij dit soort hitte (itt de hitte die je wilt voorkomen dat het ontsnapt, je wilt nu voorkomen dat het er in komt immers) het voordeel dat je een boom, wat groen, of zonnepanelen tussen jezelf en de warmtebron in kan zetten.
- Opslaan (= zorg dat de hitte uit de lucht wordt onttrokken en ergens in opgeslagen wordt, een vat water ofzo, je kan die warmte afpompen en in een soort boiler zetten, en daarmee dus gewoon je sanitair warmwater voorziening regelen, warmtepomp boiler met regelbare luchtinlaat op zolder is een uitkomst!)
- Afvoeren (= pomp de warmte af naar buiten, dit is wat een airco doet, die kan het doorgaans ook andersom: warmte van buiten naar binnen pompen, zolang het boven 0 graden kelvin is kan je daar profijt van hebben, hoewel met de huidige stand van techniek het bij ongeveer 253 graden kelvin eigenlijk niet meer boven COP1 uit komt!)

Het is opvallend hoezeer zaken die in de winter gelden eigenlijk ook in de zomer gelden, maar daarbij tegelijk dus eigenlijk een heel ander scenario hebben puur omdat we in de zomer geen alternatief hebben om heel veel kou te hebben (energie uit massa halen door het te verbranden is makkelijker dan energie te verplaatsen, er is geen 'koud vuur' momenteel namelijk). Een airco ís niet dom, maar wel voor dezelfde redenen dat een warmtepomp doorgaans ook gepaard gaat met isolatie iets waar je over moet nadenken: om de energie binnen de perken te houden is isoleren aan te raden, zodat je op laag vermogen, met hoge efficiëntie (watt aan pomp VS watt warmte verplaatst) constant een zekere mate van leefbaarheid kan hebben.

De huur situatie is opmerkelijk, hoewel het in de private sector wat... vrijer is. De verhuurder heeft er voor te zorgen dat de huurder niet té gekke situaties in komt, en leefbaar moet wonden. Zeker in de sociale sector is er een zekere mate van plicht hierbij. In het kader van 'verduurzaming' zie je wel eens van die corporaties die denken in CO2 maar niet in efficiëntie. En dan krijg je van die 3x35A aangesloten sociale huurwoningen met doorstroom boilers en inductie-CV ketels. COP1, laag efficiëntie, of in het geval van waterstof ketels zelfs lager dan COP1. COP = hoeveelheid watt/warmte. Als je nagaat dat 1 kuub gas ongeveer 9,7kWh aan energie heeft, dan is COP1 bij een niet geïsoleerd huis wat 2000m3 gebruikt ineens 19400kWh *0,40 = heul veul geld. Greenwashing door te zeggen: "we produceren geen CO2 meer" met één zonnepaneel en een e-CV is dan feitelijk eigenlijk je ontdoen van zorgplicht naar je huurder. We komen uit een situatie waar gas van een goedkope, praktische "zit in de grond" bron naar een "dure, politiek beladen"-bron is gegaan. En ineens is het ook inzichtelijk hoeveel energie dingen wel niet kosten, en dus moeten we efficiënter te werk gaan. De verhuurder moet dus niet alleen verduurzamen door geen CO2 uit te stoten, de verhuurder moet het huis zelf ook efficiënter maken. En dat is niet alleen zodat de verwarming minder energie gebruikt, maar ook zodat het huis in absurde hitte (wat we steeds vaker hebben) langer, maar ook: makkelijker koel blijft.
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik de woning verder zou moeten isoleren behalve de strips die al geplaatst zijn, de rest van de woning kan ik ook niet zomaar openbreken natuurlijk. Denk ook niet dat de woningbouw daarmee akkoord gaat, gezien deze woning dan teveel gaat afwijken van de rest in de buurt.

Tijdens de winter is het ook kouder in mijn kamer dat in de rest van het huis, dat heeft uiteraard met isolatie van de woning te maken, maar ik kan van nature makkelijker met kou overweg dan hitte. Als het echt koud is dan trek ik wat meer aan, maar kan rustig zonder shirt slapen omdat ik het al heel gauw warm heb.

In de zomer is dit echter een issue omdat ik al bij 15 graden en een beetje zon buiten al begin te zweten, moet je nagaan als het 25+ graden |:(

Ik zal eerst een opname maken van enkele weken om te kijken wat de gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid is gedurende die periode om daarmee aan te kloppen bij de woningbouw voor oplossingen.
nihilissimis schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:27:
Heb je voorbeelden van deze panelen die ik zou kunnen plaatsen en/of videobeschrijving hiervan?
Daffie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:39:
Zou je op een eenvoudige manier kunnen meten 'waar' precies de warmte vandaan komt? Is dat stralingswarmte vanaf het dak wat opwarmt, of is het warme lucht die door de toch van de lagere verdieping af komt, of warmen de ramen ontzettend op en geven die warmte af aan de lucht in huis? Want dat is denk ik bepalend voor de vraag of (en waar) isolatie zinvol is. Als het gros van de warmte afkomstig is van de lagere verdiepingen (warme lucht stijgt op en komt dan op zolder), dan heeft het dak isoleren toch ineens helemaal niet zo veel zin meer? Tenzij je de zolderkamer actief gaat koelen met airco o.i.d., dan is isolatie natuurlijk heel wenselijk om de koele ruimte zo lang mogelijk koel te houden (zodat de airco ook minder z'n best hoeft te doen).
De lagere verdiepingen zijn relatief koel dus ik denk persoonlijk niet dat het echt daarvandaan komt, ik vermoed dat het komt omdat de zon de gehele dag op het dak schijnt en het houten gedeelte van de bovenverdieping dit vasthoudt. Dit is geen directe conclusie omdat ik het niet zeker weet, maar het is wel het waarschijnlijkste. Gevoelsmatig is het op uiterst zonnige dagen rustig 10+ graden koeler beneden dan op zolder. Kan mij haast niet voorstellen dat het verschil zo groot is als het een kwestie is van warmte dat stijgt.
De Hupie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:44:
Ik woonde 2-3 jaar geleden ook in een hele ongunstige kamer bij zomerse temperaturen (plat dak, veel zon, boven een keuken van gasterij) waarbij de temperaturen binnen minstens zo hoog waren als buiten. Als ik soms thuis kwam rond 11-12 uur 's avoonds kon het nog steeds 40 graden zijn. Mijn overlevingstips bij hitte:

-blijf zo lang mogelijk buiten de deur. Ik kon tot laat op kantoor blijven bij extreme hitte of ik ging naar de universiteitsbibliotheek die meestal tot 11 uur open is.
-Mobiele airco met zelfgemaakte raamafdichting hielp aardig goed (zowel temperatuur als lage luchtvochtigheid vond ik prettig). Voor de raamafdichting heb ik onder andere isolatiefolie gebruikt met bubbeltjes erin.
-tegen de herrie van de airco heb ik een goede noice-canceling headphone gekocht (Sony WH-1000XM3)
-bak ijs met ventilator hielp ook een beetje

[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik thuiswerken ideaal omdat ik in alle rust mijn werk kan doen, daarbij heb ik een gruwelijke hekel aan elke vorm van transporteren en dat gevoel is sterker als het klam buiten is. Als ik bij wijze van op een warme zomerdag een douche neem en een uur later de deur uitga dan ben ik binnen enkele minuten al klam en bezweet en voelt het alsof ik bij wijze van enkele dagen niet onder de douche heb gestaan.

De airco op de werkvloer is ook al tijden krakkemikkig waardoor deze in de zomer soms niet voldoende werkt of zelfs mensen ziek van worden, dus dat is helaas ook niet ideaal. (Hebben er al veelvuldig over geklaagd).
RogerWilco2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:00:
1) Warme lucht stijgt op. Dus je probleem is niet alleen de zolder maar alle warmte die het hele huis binnen laat.
2) Koud water/ijsblokjes werken lokaal wel verkoelend, maar als de koelkast/vriezer in huis staat, dan warmt het totaal in huis juist extra op. Koelkast, oven, magnetron, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, enz. Allemaal voegen ze warmte toe aan je huis.
3) Het het beste om zonnestraling al buiten tegen te houden. Wit weerkaatst vaak het meeste, maar sommige metalen reflecteren beter in infrarood, waar de meeste energie in de zonnestraling zit. Hang lakens of luifels voor de ramen en muren waar de zon op staat. Luifels werken beter omdat de wind daar nog wel onderdoor kan.
4) Het warmte gevoel is een combinatie van de temperatuur en de lucht vochtigheid. Een airco werkt vooral door het vocht uit de lucht te halen, dan maakt zelfs een klein temperatuur verschil al heel veel uit. Je moet dan wel meer drinken, zodat je lichaam z'n werk kan doen. Veel Nederlanders onderschatten hoeveel ze moeten drinken.
5) Ventilatie werkt daarom ook vooral omdat het vochtige, verwarmde lucht, vervangt door droge koelere lucht. Dit is direct nog een nadeel van de units die met ijsblokjes of koud water werken, omdat ze lucht vochtiger maken.
6) Een split unit airco is ongeveer 4x zo effectief als een airco "met slurf". Ook is deze veel stiller omdat het luide deel dan buiten staat. Dit is de meest effectieve oplossing.
7) Let bij HR+ en HR++ glas op dat er al een laag in zit die infrarood weerkaatst. Als je hier iets dicht tegenaan zet aan de binnen- of buitenkant, dan kan de warmte niet weg en kan het raam zo heet worden dat het stuk gaat.

Ik heb jaren in de tropen gewoond. Je hoeft vaak niet veel te koelen, een paar graden onder de buitentemperatuur is genoeg. Zorg voor ventilatie en dat het vocht uit de lucht is. Zorg voor zoveel mogelijk schaduw. Zorg dat je genoeg drinkt, mogelijk liters meer dan je gewend bent. Als je er van naar de WC moet ben je goed bezig.
1: Dat warmte stijgt is overduidelijk, maar het temperatuurverschil is gigantisch. Qua gevoelstemperatuur en dan zeg ik maar zo wat uit mijn hoofd, is het één verdieping lager rustig 10+ graden koeler dan op mijn kamer. Op de beneden verdieping zelfs een stuk meer. Persoonlijk denk ik dat het grotendeels door de krakkemikkige isolatie komt.

2: Die apparatuur staat twee verdiepingen lager, daarnaast hebben we een koelkast die koude lucht uit de vriezer doorpompt naar de rest van de koelkast waardoor deze minder energie verbruikt maar toch alles efficiënt koelt.
Dit model: https://www.coolblue.nl/p...msung-rb38a7b6as9-ef.html

3: Ik heb weleens bij een bedrijf gezien dat een glazen plafond had dat ze daarop witte foam spuiten om het tijdens de zomermaanden koel te houden, is dit iets wat (relatief goedkoop) toe te passen is als je hier überhaupt iets vanaf weet dan welteverstaan. Geen idee of dit ook zou helpen bij een woning als deze.

4: Ik zat daarom laatst ook te denken aan een luchtontvochtiger om dit terug te brengen naar 50%~ zodat het in ieder geval aangenamer voelt, het nadeel daarbij echter is dat de warmte die het apparaat uitstoot er weer voor zorgt dat de ruimte warmer wordt. Maar geen idee of het een netto winst is voor een aangenamer gevoel is of niet.

7: Hierboven is het overduidelijk enkel glas, dat zie en voel je direct als je er tegenaan tikt. Daar heb ik ook goed op gelet bij de aanschaf van de plastic laag die ik erop geplakt heb om zonnestralen te blokkeren.
naftebakje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:28:
[...]
Ik sliep vroeger op zolder en het was altijd enorm heet in de zomer. Nu slaapt mijn zoon ook op zolder, en is het verbazend aangenaam te houden, zonder airco of andere actieve koeling.
Bij verbouwing heb ik 20cm glaswol onder het dak gestopt, en nieuwe veluxen geplaatst, dus het is goed geïsoleerd. Er zitten verduisterende gordijntjes, geen buitenrolluiken die nog wat extra warmte zouden tegenhouden.
Vloer op zolder is beton en bij verbouwing is er 5cm zandcement en een gietvloer geplaatst, dat geeft wat extra buffercapaciteit.
Ik heb een ventilatiesysteem typeD geplaatst, dus de koelte blijft binnen overdag en wordt 's nachtst volop binnengelaten (automatisch met bypass, en uiteraard ramen openzetten als we kunnen "koelte oogsten".
Ook in de rest van het huis moet je een "warmteplan" hebben, rolluiken aan alle ramen behalve het enorme schuifraam in de uitbouw (daar zitten screens, helpt enorm als je die dicht zet zodra de zon binnenkomt). Want ja, warmte stijgt, dus komt op zolder terecht; gelukkig helpt dat 's nachts ook als je een zolderraam openzet en beneden aan de andere kant van je huis ook openzet, kan het huis enkele uren koelen.

Probleem van @Anoniem: 1849202 is dat het een huurhuis is, daar zijn vele zaken weinig interessant om zelf te bekostigen. Je kan een mobiele airco overwegen, Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen; zonder die ombouw zuig je even hard de warmte weer binnen dus dat heeft weinig zin. Ik ben principiëel tegen koelende airco's, omdat het in ons klimaat met een goed huis niet nodig is (zie bovenstaande maatregelen; ook een boom is geniaal als koeling want 's zomers schaduw en 's winters geen blad dus zon). Als je echter deze combineert met zonnepanelen en andere maatregelen niet mogelijk zijn zoals hier in een huurhuis, kan dat wel een acceptabele oplossing zijn.

@Anoniem: 1849202, ben je zeker dat de hoofdpijn niet door verkeerd gebruik van de airco komt? Als je die niet omgebouwd hebt, en dat ding staat naast je te loeien en blaast 16°C op je hoofd terwijl je benen in 25°C zitten ga je je enorm slecht voelen. Kan het toestel het op 23° houden op een laag pitje (stiller), zonder dat je direct in de luchtstroom zit, zal dat al veel confortabeler zijn.
Van de mobiele airco heb ik de instructie opgevolgd die erop stond, de plaatsing en de slang waren goed afgedekt, het apparaat had ik op de gemiddelde stand gelaten waar deze al op stond bij binnenkomst, i.p.v. deze gelijk op het hoogste niveau te zetten.

Hoofdpijn van een airco kan komen doordat de luchtvochtigheid sterk teruggenomen is, vermoed dat dat ook het issue was, al helpt de herrie (65db) ook niet echt om hoofdpijn te voorkomen. Daar had ik bij de aanschaf niet goed naar gekeken.
ejdvandenberg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:37:
In Nederland zijn deze niet zo mainstream, maar misschien kunnen dit soort raamunits hier een uitkomst zijn. Afhankelijk van of ze in je raam passen.
https://www.thespruce.com...-a-window-ac-unit-4690501

Als dat niet gaat zou ik voor de eerder genoemde caravan- of splitairco gaan.
Denk helaas dat zoiets niet op het raam gaat passen wat ik hier heb.
PinusRigida schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:09:
Hier ook een warme zolder 's zomers, zeker met hittegolven zoals we de laatste jaren hadden, niet om uit te houden, ook hier is het een 'media-zolder' met pc's en een tv.

Hier ook (nog) geen airco-installatie, omdat ik ook vrees dat het een investering zou zijn, dat me toch hoofdpijn zal bezorgen en ik het dus zelden zal gebruiken. (mobiele airco begin ik zelfs niet aan, heb zo'n ding bij m'n ouders gezien en gehoord en 'nope')

Dus een perfecte oplossing is er niet, als je het op de heetste zomerdagen koel wil krijgen is airco -denk ik- je enige optie.
...of idd. je zolder degelijker isoleren, maar dat is meteen al wat impactvoller...
Tevens wordt het zelfs in een goed geïsoleerde zolder warm als die -in mijn geval- zwarte dakpannen erboven een godganse dag in de volle zon liggen warmte te verzamelen, mijn huis is gebouwd in 2015 en goed geïsoleerd, maar met hittegolven tot 53°C (in de zon op m'n terras vorige zomer in juli in België!) is het schier onmogelijk om je zolder koel te houden zonder airco.

...maar ik heb wel een manier gevonden na 'trial and error' om het leefbaar de houden.

-zolder is met echte trap (dus geen luikje met laddertje), de trap komt uit op de eerste verdieping, waar we slapen, kamers naar zuidkant zijn op zomerdagen de ramen dicht en de gordijnen dicht, ook blijven de deuren daar dicht. Aan de noordkant van het huis -nog een slaapkamer en onze badkamer- staan terwijl -behalve op de héétste dagen dat het bvb. in de schaduw ook te warm is- de ramen en de deuren open. Zolderraam staat ook open.
Dat raam zit gelukkig niet in dak maar in zijgevel naar het NoordOosten dus ook aan schaduwkant tijdens heetste deel v/d dag.

tevens -nog een trap zakken- kom je in de inkomhal die ook steeds koel is.

Je kan de windrichting -en sterkte niet kiezen dus de luchtstroom is niet altijd optimaal dus dan moet je zelf een luchtstroom forceren, dat doe ik met 3 ventilatoren die ik strategisch plaats.

- eentje is een DUUX met afstandsbediening + app
- andere 2 zijn 'domme' ventilatoren die dan weer aangesloten zijn op een stopcontact-bakje dat ik met afstandsbediening kan bedienen.

de DUUX staat in inkomhal aan de trap beneden, gericht naar boven, niet oscilerend, dus die blaast koele lucht van onze inkomhal naar het eerste verdiep. (er is aanvoer van verse buitenlucht via raamroosters en langs onder de deur naar woonkamer)

Eens op het eerste verdiep, moet de lucht een hoek naar rechts maken richting trap naar zolder = dus bovenaan trap die van inkomhal gaat, "vangt" tweede ventilator de inkomhal-lucht op en blaast die richting zoldertrap, naar boven gericht, ongeveer parallel met trap.

Een derde ventilator staat op binnenkant vensterbank van het openstaande badkamerraam aan noordkant en zuigt zo buitenlucht direct aan, blaast die door de openstaande deur zo de luchtstroom in van ventilator n° 2 die naar zolder 'wijst'....

Het is óók niet perfect, maar het helpt wel. Alleen op de heetste zomerdagen kan je dit niet doen omdat dan de buitenlucht, zelfs aan de noordkant, gewoon te warm is. dus dan is het ons behelpen met vochtige handdoeken rond de nek leggen en ventilatoren gewoon laten oscileren in woonkamer en zolder...
Dat wat je doet met ventilatoren is interessant, maar praktisch lastig omdat deze dan in het smaller gangpad geplaatst moet worden en de stekker moet dan doorgetrokken worden naar één van de kamers die in gebruik is van mijn huisgenoten.

Mijn ramen zitten helaas precies aan de kant waar de hele dag zonlicht schijnt, aan de andere zijde zit namelijk het schuin aflopende dak, dus dat is helaas geen optie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 02-08-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Anoniem: 1849202 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:45:
Het enige wat denk ik dan in dit geval het gunstigste zou zijn, zowel qua prijs als gemak zijn de ventilatoren. Mobiele airco's zijn aardig luidruchtig, daarnaast is het ook de vraag of het met mijn Game PC en andere apparatuur in mijn kamer wel goed gaat met meer en meer apparaten. Mijn huidige PC verbruikt namelijk een stuk meer dan de vorige die ik had.
Ik schreef ook iets over noise cancelling headphones. Die werken echt zeer goed om lage bromtonen, zoals die van een mobiele airco, weg te filteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 02-08-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie

[...]

Was dat dan ook een gecertificeerde monteur? Want ik ben Mr. Negative wat dat betreft, als er iets fout gaat met dat apparaat, bijvoorbeeld brand/ontploffing of wat er ook met die apparatuur kan gebeuren. Dan is de eerste vraag van de verzekering 'Heb je dit laten plaatsen door een gecertificeerde monteur?'

Zover ik weet vind een woningbouw het prima als het een verbetering aan de woning is, maar ik weet niet exact hoe zij dat berekenen. Zie ze er ook wel weer vooraan om te zeggen 'Oh je hebt nu dit zelf aangebracht, nu is je Energielabel naar van A naar A+ gegaan, hier heb je een huurverhoging 8)7 als je het hebt over dubbelglas e.d.'
Ja dat was een gecertificeerde monteur. Heeft ook netjes in de documenten (en op een of ander ijzeren 'ponsplaatje' op de buitenunit) aangegeven hoeveel koudemiddel er in zit, per wanneer, etc.

Als er iets mee zou gebeuren en de verzekering gaat daar vragen over stellen, dan is mijn antwoord "Het systeem is afgevuld, gecontroleerd en in bedrijf gesteld door een F-gassen gecertificeerde monteur". Ik heb wel zelf de units opgehangen en de leidingen ertussen (die vervolgens gecontroleerd zijn door de monteur).
Maar, wat dan, ook maar een 'gecertificeerde timmerman' inhuren om je IKEA kast in elkaar te laten zetten? Want stel je nou toch eens voor dat die omvalt...

Dat de corporatie vervolgens huurverhoging doorvoert kan niet zomaar. Óf zij nemen de ZAV (= zelf aangebrachte voorziening) over, betalen mij daarvoor, en mogen daarna de huur verhogen. Of ze beschouwen het als een ZAV, en mogen daar zelf dus niks mee doen in de huurprijs.
Zou toch ook gek zijn als ik mijn Full-HD TV verwissel voor een 2x zo groot model met 8K, dat dan de verhuurder zegt "Zo zeg nu woon je hier wel ineens een stuk leuker, betaal maar meer!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:01

Tazzios

..

Had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden zijn maar ga proberen op zoveel mogelijk mensen te reageren, als ik je overgeslagen heb is dat omdat ik elders al antwoord op (ongeveer) hetzelfde heb gegeven.

[...]

GPU en CPU ondervolten en frame limiter/vsync aanzetten, scheelt warmte productie en stroom. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Ik schreef ook iets over noise cancelling headphones. Die werken echt zeer goed om lage bromtonen, zoals die van een mobiele airco, weg te filteren :)
Dat heeft weer andere (persoonlijke) nadelen:
- Pijn aan oorschelp bij langdurig gebruik, heb kwaliteitsheadsets gehad met hoge comfort waarbij ik alsnog pijn kreeg.
- Ik heb middellang haar dus als daar zweet in zit gaat dit plakken..
- Dan gebruik ik mijn (relatief dure) speakerinstallatie niet voor bij films/series
- Als er aangebeld wordt dan hoor ik het niet :X
Anoniem: 361276 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:53:
Temperatuur is ook gewenning binnen twee weken zou je je wel comfortabel moet voelen bij 25 graden en 29 graden moet binnen een maand ook wel lukken. Daarboven blijft het wel warm voor mij dan.
Ik ben iemand die met 12-15 graden buiten met zon of gedeeltelijke bewolking kan gaan zweten, binnen met 20+ graden is het voor mij echt een plakboel. De warmte zelf kan ik dan wellicht nog verdragen maar het voelt gewoon vies.
Daffie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Ja dat was een gecertificeerde monteur. Heeft ook netjes in de documenten (en op een of ander ijzeren 'ponsplaatje' op de buitenunit) aangegeven hoeveel koudemiddel er in zit, per wanneer, etc.

Als er iets mee zou gebeuren en de verzekering gaat daar vragen over stellen, dan is mijn antwoord "Het systeem is afgevuld, gecontroleerd en in bedrijf gesteld door een F-gassen gecertificeerde monteur". Ik heb wel zelf de units opgehangen en de leidingen ertussen (die vervolgens gecontroleerd zijn door de monteur).
Maar, wat dan, ook maar een 'gecertificeerde timmerman' inhuren om je IKEA kast in elkaar te laten zetten? Want stel je nou toch eens voor dat die omvalt...

Dat de corporatie vervolgens huurverhoging doorvoert kan niet zomaar. Óf zij nemen de ZAV (= zelf aangebrachte voorziening) over, betalen mij daarvoor, en mogen daarna de huur verhogen. Of ze beschouwen het als een ZAV, en mogen daar zelf dus niks mee doen in de huurprijs.
Zou toch ook gek zijn als ik mijn Full-HD TV verwissel voor een 2x zo groot model met 8K, dat dan de verhuurder zegt "Zo zeg nu woon je hier wel ineens een stuk leuker, betaal maar meer!"
Een IKEA-kast is natuurlijk wel iets andere koek dan een split-unit airco installeren waarbij je met gassen werkt. Dat een kast omvalt dat boeit de woningbouw niks, maar als er schade aangericht wordt aan de binnen- of buitenkant door een in brand vliegend airco-systeem dan moet je wel kunnen aantonen dat dit door een gecertificeerde monteur is gedaan anders kan je fluiten naar enige verzekering die zoiets vergoed.
Tazzios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:07:
[...]

GPU en CPU ondervolten en frame limiter/vsync aanzetten, scheelt warmte productie en stroom. :*)
Undervolt heb ik al gedaan, mijn CPU komt niet boven de 85 graden uit in Cinebench (i9-13900k) met mijn huidige koeling, op dit moment is mijn CPU 30 graden en mijn GPU 29 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-06 15:19
Mijn mancave op zolder heeft het zelfde probleem.

Als het te erg wordt (25+ graden) zet ik, wanneer het donker is, alle ramen open (van de 4 muren heb er 3 een raam) en richt ik op 1 raam de ventilator zodat de warme lucht naar buiten plaatst. Door het druk verschil komt er koele lucht vanuit de andere 2 ramen binnen.

Als je dit doet wil je wel een insectenrooster hebben zodat de vliegen niet naar binnen komen.

Voor een defintieve oplossing adviseer ik wel op te kijken voor een airco unit die buiten hangt en met een buizensysteem de lucht naar binnen blaast. Maar omdat je een huurwoning hebt zul je wel met de woningeigenaar moeten babbelen hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Anoniem: 1849202 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:10:

[...]

Een IKEA-kast is natuurlijk wel iets andere koek dan een split-unit airco installeren waarbij je met gassen werkt. Dat een kast omvalt dat boeit de woningbouw niks, maar als er schade aangericht wordt aan de binnen- of buitenkant door een in brand vliegend airco-systeem dan moet je wel kunnen aantonen dat dit door een gecertificeerde monteur is gedaan anders kan je fluiten naar enige verzekering die zoiets vergoed.
Vandaar, dat het controleren, afvullen en in gebruik stellen door een monteur is gedaan. Het ophangen heb ik zelf gedaan. Het draait nu al 3 jaar als een zonnetje, elke 2 jaar plaats ik een klus op werkspot om door een (wederom) gecertificeerde monteur een controle te laten doen. Dat zijn vaak monteurs die in dienst zijn bij een klimaatbedrijf, en 's avonds en in de weekenden bijbeunen (soms zelfs gebruikmakend van de bus en gereedschap van hun werkgever, maar dat is aan hun hoe ze dat regelen met hun werkgever :P ). Als je diezelfde meneer die via werkspot €150 vraagt, via zijn werkgever wil inschakelen, betaal je gerust ineens het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-07 20:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Oef... Ik zie wat je bedoel. Netjes dat je ze allemaal persoonlijk beantwoord! _/-\o_
Iemand anders zei dat ook eerder in dit topic, maar ik ben daar echt te klungelig voor, mijn computer staan namelijk onder mijn bureau omdat die kast echt te zwaar is om deze er bovenop te zetten. Ik zie mezelf er al voor aan om die bak om te gooien of weg te glijden o.i.d.
Dat was ook mijn grootste zorg, maar 10 liter water is 10 kilo, dus die bak blijft wel staan. Het meest spannende moment is wanneer je het neerzet of wanneer je voeten er in/uit gaan. Verder ligt er ook een grote handdoek er naast.

Dat gezegd te hebben, mijn computer staat naast mijn bureau, dus het risico op spetter schade is bij mat wat minder.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 19:44
Zorgen dat er tocht in huis is, dus beneden een deur of raam openzetten en op zolder een raam opzetten zodat het gaat trekken. Alleen als het buiten boven de 30graden is moet je dit niet willen omdat je hele huis dan opwarmt, tenzij het op zolder dan 45graden is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Mavamaarten schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Tja, dat is inderdaad het imago dat ze hebben. Maar in realiteit is een airco gewoon een lucht-lucht warmtepomp, welke met een interessante COP kan verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer. Gekoppeld met zonnepanelen is het gewoon een efficiente manier om de temperatuur in huis op peil te houden.

Om dit op een niet-geisoleerde zolder te gaan doen met een mobiele airco is een ander verhaal.
Ik ga dat ook doen. Dus ik ben niet roomser dan de paus..

Maar het is natuurlijk voor het milieu veel beter om die energievraag niet te hebben. Dat is waarop @Jeroenneman doelt.

Iemand zonder panelen en zonder L/L warmtepomp (en gewoon accepteert dat het soms wat warm is) is natuurlijk veel beter bezig voor het milieu dan iemand die panelen erop legt en de helft daarvan verstookt voor zijn L/L warmtepomp... Voor het milieu doe je dat niet, dat doe je gewoon voor je eigen comfort.

Beetje hetzelfde als die EV rijders die in een 0% of 4% Tesla reden en nu het 22% is gewoon weer een ICE nemen... Dat was echt niet met het milieu in het achterhoofd...

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 31-05-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 19:44
FreakNL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:40:
[...]
Iemand zonder panelen en zonder L/L warmtepomp (en gewoon accepteert dat het soms wat warm is) is natuurlijk veel beter bezig voor het milieu dan iemand die panelen erop legt en de helft daarvan verstookt voor zijn L/L warmtepomp... Voor het milieu doe je dat niet, dat doe je gewoon voor je eigen comfort.

Beetje hetzelfde als die EV rijders die in een 0% of 4% Tesla reden en nu het 22% is gewoon weer een ICE nemen... Dat was echt niet met het milieu in het achterhoofd...
Ik heb ook een warmtepomp airco icm met zonnepanelen, waarmee ik afgelopen winter hebt gestookt i.p.v. op gas en ik heb mijn stroomverbruik alweer bijna terug verdient, zolang je nog mag salderen dan. Die keren dat ik de airco op koelen heb staan zijn hooguit 3 weken in het jaar ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37

Felyrion

goodgoan!

Ik had ook zoiets en geen echte isolatie opties zonder de kamer compleet te slopen.
Voor mij was zo'n unit de oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B01HnWc3KOFnj85H4WhsexDvwP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HqZkGX0zbxqHa1enn3fWhY7Y.png?f=user_large

Dus in feite een split unit airco, maar dan een mobiele variant. Zodra het (te) heet wordt hang je de buiten unit uit het raam (ik had hem zelf aan een spanband hangen) en zet hem aan. Je hebt dan de voordelen van de gescheiden unit, zonder dat je hoeft te verbouwen. Buitenunit heeft eigen fan dus die herrie heb je niet direct binnen. Dit soort airco's kunnen redelijk stil zijn.

Destijds over kunnen nemen van iemand anders. Helaas zie je ze niet zoveel hier, dus ze zijn ook vaak duur of lastig te vinden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Felyrion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:47:
Ik had ook zoiets en geen echte isolatie opties zonder de kamer compleet te slopen.

[Afbeelding]

Dus in feite een split unit airco, maar dan een mobiele variant. Zodra het (te) heet wordt hang je de buiten unit uit het raam (ik had hem zelf aan een spanband hangen) en zet hem aan. Je hebt dan de voordelen van de gescheiden unit, zonder dat je hoeft te verbouwen. Buitenunit heeft eigen fan dus die herrie heb je niet direct binnen. Dit soort airco's kunnen redelijk stil zijn.

Destijds over kunnen nemen van iemand anders. Helaas zie je ze niet zoveel hier, dus ze zijn ook vaak duur of lastig te vinden.
Ik heb in een ver verleden ook zoiets gehad. Waren lui op marktplaats die die meuk refurbishten. De slang bleek wel kwetsbaar en knalde op enig moment open.

Heb het idee dat ze niet op de NL markt verkocht mogen worden. Een andere reden kan ik niet bedenken dat ze nieuw niet te vinden zijn.

In principe heeft de Eurom caravanairco van hierboven hetzelfde principe. Daarbij valt wel de lage efficiëntie op want uit 450W electrisch vermogen haalt hij maar iets van 750W koelvermogen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2023 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-07 16:43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-07 19:48
wilde ik net zeggen , er zijn tegenwoordig zat mobiele splits met name voor caravans en campers van 5k-7k btu verkrijgbaar. Ja het is idioot duur maar gaat nu om de oplossing.

Degene die je noemt is in ongeveer 20 merken uitgebracht _O- ( homematic / nlx / medion )

mestic 5000 https://www.obelink.nl/me...0-split-airco-649855.html

homematic 5000
https://www.obelink.nl/homatiq-ca-5000-split-airco.html

vechline 7000 ( zwaarste ) en afkoppelbaar
https://www.obelink.nl/ve...-airco-2000001152331.html

Qlima 5001
https://www.toppy.nl/prod...1KqwM5EAQYCCABEgI_pfD_BwE

[ Voor 35% gewijzigd door nuffy op 31-05-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:04:
Waarom niet isoleren?
Ik durf haast te wedden dat het op en termijn van 2 jaar het ook goedkoper is dan een airco die ook geld kost en heel veel stroom vreet waarvan alsnog de vraag is of die wel de temperatuur omlaag krijgt op en slecht geïsoleerd zolder.
Een mobiele airco met het vermogen voor een grote zolder kost je 400 euro, dak isoleren kost je al snel 30x zoveel. Duurt wel een paar zomers voor je die kosten eruit hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

En die airco werkt op lucht?
Het koelen van je huis met een airco in de zomer kost nabij net zo veel energie als het verwarmen van je huis in de winter. Of wel de kans is groot dat je energie rekening verdubbelt met de airco. Mocht je isoleren dan halveert je energie en je hebt ook nog meet comfort.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 31-05-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:30:
Het koelen van je huis met een airco in de zomer kost nabij net zo veel energie als het verwarmen van je huis in de winter. Of wel de kans is groot dat je energie rekening verdubbelt met de airco. Mocht je isoleren dan halveert je energie en je hebt ook nog meet comfort.
Met een split valt dat enorm mee voor een enkele kamer. Paar honderd W gedurende paar uur op een dag, laten we zeggen 4kWh voor een dag oftewel zo'n 2 euro. Zelfs als het het dubbele is dan is de value for money gewoon goed.

Verbruik om te verwarmen ligt orde groottes hoger: groter temperatuurverschil en langer gebruiksseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
TS zijn woning heeft reeds zonnepanelen en betreft een huurwoning.

Airco is juist met koelen veel energiezuiniger dan met verwarmen. Kijk anders eerst even in het lucht/lucht warmtepomp topic :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het beneden wel koel is en je hebt dat kiepraampje bovenin het dak zitten: dak open, ventilator standje max op dat open raam en lucht naar buiten jagen. Raam beneden open en zo de trek opwekken van koude lucht naar boven, icm het afvoeren van warme lucht die er al hangt. Helpt je in principe zolang de temp binnen hoger is dan die buiten.
Verder idd goed isoleren, dat werkt twee kanten in

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
The Eagle schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:07:
Als het beneden wel koel is en je hebt dat kiepraampje bovenin het dak zitten: dak open, ventilator standje max op dat open raam en lucht naar buiten jagen. Raam beneden open en zo de trek opwekken van koude lucht naar boven, icm het afvoeren van warme lucht die er al hangt. Helpt je in principe zolang de temp binnen hoger is dan die buiten.
Precies dit , en ook met een airco moeten de andere heren beneden ook geen ramen deuren onnodig open laten . Alle warmte stijgt op ... naar zolder! Jou airco weer andersom , als je je deur open laat gaat alle kou naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-06 18:56
Ik denk dat je het beste op de verdieping eronder een raam kan openzetten den dan met een ventilator de koele lucht naar zolder kan blazen (dus wel je dakraam openzetten. Warme.lucht gaat van nature omhoog,.dus zo krijg je meer doorstroming van koele lucht. Een simpele airco zonder buitenunit is een behoorlijke energie verkwisting. Wellicht kan je de temperatuur een paar graden lager krijgen als je het hele schijnen dak met radiatorfolie bekleedt, al is dat niet het mooiste uitzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Maaruh, TS wordt dus aangeraden om een airco op z'n zolderkamer te hangen, maar niemand die gelezen heeft dat de deur naar de zolderkamer er uit ligt en vanwege krabbende katten eigenlijk niet dicht kan? Dus TS zet straks z'n airco aan en de bewoners een verdieping lager genieten van de koele lucht. Want koude lucht zakt naar beneden, de deuropening door, de trap af..........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
nuffy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:15:
[...]

wilde ik net zeggen , er zijn tegenwoordig zat mobiele splits met name voor caravans en campers van 5k-7k btu verkrijgbaar. Ja het is idioot duur maar gaat nu om de oplossing.

Degene die je noemt is in ongeveer 20 merken uitgebracht _O- ( homematic / nlx / medion )

mestic 5000 https://www.obelink.nl/me...0-split-airco-649855.html

homematic 5000
https://www.obelink.nl/homatiq-ca-5000-split-airco.html

vechline 7000 ( zwaarste ) en afkoppelbaar
https://www.obelink.nl/ve...-airco-2000001152331.html

Qlima 5001
https://www.toppy.nl/prod...1KqwM5EAQYCCABEgI_pfD_BwE
heb er nog 1 gevonden >:)

https://www.gereedschapce...47ce-8f9f-8acb4b680bf9%5D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
Die is echter veel te zwak voor zn doel , de anderen in mijn voorbeeld zijn 2x zo sterk .
De Qlima variant kan zelfs verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik heb het topic beter doorgelezen en veel meer kan ik er niet aan toevoegen, behalve een verdieping of twee lager gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47
2 dingen:
Splitje van 2,0 kW op laten ophangen. Wel even toestemming vragen voor een dak/muurdoorvoer. En dan wel eentje die ook kan verwarmen, scheelt in de wintermaanden weer.

C-gebrek wetgeving nalezen en beginnen met meten. Bij meer dan 300 uur boven de 26,5 heb je recht op huurverlaging tot er een oplossing ligt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:30
Bij dit weer zou ik eerder kijken voor een dakventilator want op buiten is het niet warm of als de ventilatie C box op zolder zit daar een extra ventiel voor afzuiging aan maken.

Deze dingen heb je ook bijvoorbeeld.
https://www.kampeerwereld...16c8269640031333933383054

[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2023 08:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:30
GudZ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:18:
C-gebrek wetgeving nalezen en beginnen met meten. Bij meer dan 300 uur boven de 26,5 heb je recht op huurverlaging tot er een oplossing ligt.
Maar dan moet wel op papier staan dat de zolder een slaap/vertrekruimte is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 08:09
mr_evil08 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:29:
Bij dit weer zou ik eerder kijken voor een dakventilator want op buiten is het niet warm of als de ventilatie C box op zolder zit daar een extra ventiel voor afzuiging aan maken.

Deze dingen heb je ook bijvoorbeeld.
https://www.kampeerwereld...16c8269640031333933383054
Dan zou ik nog voor een airco gaan. Mijn airco heeft de hele nacht lekker koude lucht staan blazen :*) Uiteraard moet die optie dan wel erin zitten, maar het is echt ideaal. Daarnaast kan de airco verwarmen en koelen ( waar ik hem vooral voor koelen heb aangeschaft

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 16:46
nuffy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Airco is juist met koelen veel energiezuiniger dan met verwarmen. Kijk anders eerst even in het lucht/lucht warmtepomp topic :Y
Dat klopt niet. Vaak kunnen ze met hetzelfde afgenomen vermogen net iets meer verwarmen dan koelen. Airco's die enkel goed zijn in koelen worden alweer een hele tijd niet gemaakt ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 10:07
Brent schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:49:
[...]Dat klopt niet. Vaak kunnen ze met hetzelfde afgenomen vermogen net iets meer verwarmen dan koelen....
En dat is heel logisch: het electriciteitsverbruik van de compressor komt als warmte in je circuit terecht, dus tel je op aan de warme kant. Stel 500W electriciteit kan 1500W koelen, dan geeft dat aan de warme kant 3000W af.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 16:46
naftebakje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:06:
[...]
En dat is heel logisch: het electriciteitsverbruik van de compressor komt als warmte in je circuit terecht, dus tel je op aan de warme kant. Stel 500W electriciteit kan 1500W koelen, dan geeft dat aan de warme kant 3000W af.
Zo groot heb ik het verschil nog niet gezien, maar bijv. mijn Mitsu Heavy van 2.5kW kan net iets meer dan 3kW verwarmen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Je kan eens kijken naar een caravan Airco. Ik heb vroeger een gelijke situatie gehad (heb ik het wel over 12-14 jaar terug) en had zo'n ding uit mijn kiepraam hangen met wat beugels. Uiteraard geen wonderen verwachten; maar zeker het gevoel van frisse lucht en minder benauwd:

https://www.medion.com/nl...CoZMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.gereedschapce...U5GTxvXk1MaBoCIOMQAvD_BwE

De slangen zijn vrij kort. Ik had dus beugels zodat ik de buitenunit netjes op het dak kon zetten en de binnen unit onder het raam kon hangen.

- Edit: Spuit elf, het is dus wel al genoemd -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:39

Plainside

I browse when I'm at work

[...]

Niet doen, deze dingen zie je vaker als het ei van Columbus maar ze bestaan al eeuwen ze heten eigenlijk "swamp coolers" je koelt dus met water of ijs en dat lijkt kouder en op terassen werkt dat maar binnen gaat de luchtvochtigheid omhoog en dat is juist precies wat je niet wilt want dat voelt warmer (net als een swamp of jungle) droge lucht is beter en dat is precies wat een airco doet koele maar vooral droge lucht. In sommige klamme landen is het lekker om de airco te zetten op dry (niet cold) dan blijft de temperatuur hetzelfde maar is de lucht droger en blijf je zelf niet plak warm.
Damn, daar had ik nog niet over na gedacht nee, is ook juist waar ik meestal het meeste last van heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DevWouter schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Oef... Ik zie wat je bedoel. Netjes dat je ze allemaal persoonlijk beantwoord! _/-\o_

[...]

Dat was ook mijn grootste zorg, maar 10 liter water is 10 kilo, dus die bak blijft wel staan. Het meest spannende moment is wanneer je het neerzet of wanneer je voeten er in/uit gaan. Verder ligt er ook een grote handdoek er naast.

Dat gezegd te hebben, mijn computer staat naast mijn bureau, dus het risico op spetter schade is bij mat wat minder.
Geloof het maar dat ik onhandig genoeg ben om een bak van 10 liter zo om te wippen :X
targaryanwolf schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:23:
Zorgen dat er tocht in huis is, dus beneden een deur of raam openzetten en op zolder een raam opzetten zodat het gaat trekken. Alleen als het buiten boven de 30graden is moet je dit niet willen omdat je hele huis dan opwarmt, tenzij het op zolder dan 45graden is. :+
Dat is helaas niet altijd een optie met die katten hier zonder iemand die echt oplet of we moeten ze opsluiten maar dat is ook niet ideaal. Had gisteren mijn raam op een kiertje gezet en vervolgens zie ik een kat op het schuin aflopende dak zitten aan de ander zijde van het raam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJwpXZgeYmNvpx7P1UUruobePKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fkjtQq8wC7JxXgClzFtB0YMJ.jpg?f=user_large
_/-\o_
Felyrion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:47:

[Afbeelding]

Als ze lastig te verkrijgen zijn wordt dat al een lastig verhaal, dan betaal je inderdaad de meerprijs en dan nog de vraag hoe het zit met e.v.t. onderhoud/reparatie.
Zag ze eerder in het topic voorbijkomen, het is enkel de vraag of ik dat een beetje fatsoenlijk kan wegwerken bij het raam, het is namelijk een raam met een hendel die naar buiten toe opengaat. Dus met een hor o.i.d. is het al een vervelend gedoe.
Dat is ook één van de grotere nadelen in deze tijd, nu zijn de tarieven wel iets omlaag gegaan maar het contract hier liep net af in dezelfde maand dat ze geen vaste contracten meer aanboden waardoor we dit jaar met die idiote tarieven zitten, daarvoor moeten we al in september tussen de 1000-1500 bijbetalen de laatste keer dat ik in de app keek :X
The Eagle schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:07:
Dat is iets wat ik nog niet geprobeerd heb, wordt wel werken met verlengsnoeren op de overloop omdat het enige stopcontact dat daar zit al in gebruik is.
fastedje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Ik denk dat je het beste op de verdieping eronder een raam kan openzetten den dan met een ventilator de koele lucht naar zolder kan blazen (dus wel je dakraam openzetten. Warme.lucht gaat van nature omhoog,.dus zo krijg je meer doorstroming van koele lucht. Een simpele airco zonder buitenunit is een behoorlijke energie verkwisting. Wellicht kan je de temperatuur een paar graden lager krijgen als je het hele schijnen dak met radiatorfolie bekleedt, al is dat niet het mooiste uitzicht
Men zal het wellicht wel begrijpen waarom ik dat plaats, op wellicht een ouwe zeer in de buurt na, maar goed dan is het nog de vraag of de woningbouw hier ook mee akkoord gaat.
Yaksa schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:24:
Maaruh, TS wordt dus aangeraden om een airco op z'n zolderkamer te hangen, maar niemand die gelezen heeft dat de deur naar de zolderkamer er uit ligt en vanwege krabbende katten eigenlijk niet dicht kan? Dus TS zet straks z'n airco aan en de bewoners een verdieping lager genieten van de koele lucht. Want koude lucht zakt naar beneden, de deuropening door, de trap af..........
Binnenkort gaat er een nieuwe deur in, maar deze zal niet constant dicht staan, omdat katten het erg leuk vinden je wakker te maken met krabben op de deur of miauwen. Een deur met een kattenluik zou een optie zijn maar goed, dan moet je er ook weer niet één hebben die klappert.
Amtelode schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:00:
Ik heb het topic beter doorgelezen en veel meer kan ik er niet aan toevoegen, behalve een verdieping of twee lager gaan zitten?
De kamers beneden zijn al bezet, het enige wat ik zou kunnen verplaatsen is mijn computer maar dan zit ik een huiskamer waar men TV kijkt, dan kijkt iedereen mee op mijn scherm, hebben we last van elkaars geluid... heb een mechanical keyboard, denk niet dat ze vrolijk worden van de klik-geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Dus, na alle tips die je hebt gekregen, maar die je niet uit gaat voeren, blijft er mijns inziens nog maar een optie over.
En dat is verkassen naar een studio/appartementje wat waarschijnlijk makkelijker koel te houden is......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Heb deze net aangeschaft voor aankomende zomer. Bedankt voor het delen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:25:
Dus, na alle tips die je hebt gekregen, maar die je niet uit gaat voeren, blijft er mijns inziens nog maar een optie over.
En dat is verkassen naar een studio/appartementje wat waarschijnlijk makkelijker koel te houden is......
Er zitten genoeg tips tussen die ik kan (en ga) uitproberen, maar een aantal zaken is simpelweg niet mogelijk, niet fijn of financieel gezien niet (direct) haalbaar.

De reden waarom ik deze thread geopend heb is om te brainstormen, te zien of mensen nog creatieve oplossingen hebben die in mijn situatie mogelijk zijn. Er staan hier een aantal dingen tussen waar ik zelf niet op gekomen zou zijn, zoals bijvoorbeeld een split-unit airco die normaliter gebruikt wordt in caravans.

Het moet uiteindelijk een weloverwogen besluit zijn, met die mobiele airco die ik destijds heb aangeschaft was het wel koel in mijn kamer, maar kreeg vanwege de droge lucht(?) en herrie een enorme hoofdpijn. In dat opzicht zou een split-unit idealer zijn maar standaard incl. installatie is dat financieel zeer prijzig. Iemand stelde voor om elders te kijken voor een monteur, dat is een optie maar dat is dan ook de laatste wat ik probeer als alle andere opties zijn uitgeput zoals bijvoorbeeld de caravan-airco.

Daarnaast zie ik in deze thread ook dat anderen die hetzelfde ervaren, ook hier lering uit trekken en het een en ander kunnen proberen. Dus het is uiteindelijk niet enkel iets wat voor mij behulpzaam is maar ook voor anderen.

Zo heb ik gisteravond een Hygrometer aangeschaft namelijk:
https://www.coolblue.nl/p...vary-rh10-hygrometer.html

De buitentemperatuur is momenteel 15 graden, maar ik zie dat het in mijn kamer momenteel schommelt tussen de 20-24 graden (met enkel kiepraam op de overloop open), de luchtvochtigheid in mijn kamer is momenteel 40% dus net aan prima, maar hier kan ik pas over minimaal een week nuttige data uit halen dan even een snel een blik op het apparaat te nemen.

Zo kan ik bijvoorbeeld na één nacht in ieder geval herleiden wat mijn apparatuur toevoegt aan de temperatuur in mijn kamer, door het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur naast elkaar te leggen van zowel dag- als nacht.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 01-06-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Anoniem: 1849202 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:52:
[...]Er zitten genoeg tips tussen die ik kan (en ga) uitproberen, maar een aantal zaken is simpelweg niet mogelijk, niet fijn of financieel gezien niet (direct) haalbaar.
Zo heb ik gisteravond een Hygrometer aangeschaft namelijk:
https://www.coolblue.nl/p...vary-rh10-hygrometer.html
Tja, financieel zijn een aantal zaken dus niet direct haalbaar en dan wel een fancy hygrometer van 40 euro aanschaffen terwijl er een van 10 euro ook voldoende was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Tja, financieel zijn een aantal zaken dus niet direct haalbaar en dan wel een fancy hygrometer van 40 euro aanschaffen terwijl er een van 10 euro ook voldoende was geweest.
Begrijp niet zo goed vanwaar je zo'n toon aanneemt, maar vertel waar is de optie op de Hygrometer die je linkt voor het terugzien van de temperaturen, luchtvochtigheid en andere data over een langere periode behalve de momenten dat je er zelf met je ogen naar kijkt? |:(
Pagina: 1 2 Laatste