Toon posts:

Zolder niet uit te houden met warm weer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:16:
[...]Begrijp niet zo goed vanwaar je zo'n toon aanneemt, maar vertel waar is de optie op de Hygrometer die je linkt voor het terugzien van de temperaturen, luchtvochtigheid en andere data over een langere periode behalve de momenten dat je er zelf met je ogen naar kijkt? |:(
Je kunt er toch een velletje papier en een potlood naast leggen? Wanneer je het financieel niet breed hebt dan zou ik voor zoiets de goedkoopste oplossing zoeken. Je komt iedere dag waarschijnlijk minstens twee keer op die kamer, dan kun je ook even de data opschrijven, een keer voor het slapen en een keer wanneer je opstaat, dan kun je je al heel aardig een beeld vormen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:44
Gekke gedachte...Eventueel gedacht aan het dragen van een koelvest?

Zonnewering aan de buitenkant van de ramen help ook enorm. Glas warmt snel de ruimte op, en aan de binnenkant gordijnen dicht helpt minder dan buiten.

Denk ook niet dat de woning goed geïsoleerd is (enkel glas) en het dak lijkt mij gezien het snel warm worden ook niet echt (goed) voorzien van isolatie. Maar merk zodra ik met een zonnige dag geen buiten zonnewering over de dakramen heb zitten, dit echt veel en veel snelle warm wordt. Met blijft het koel. Mijn jaren 30 woning is wel sinds vorig jaar goed na geïsoleerd qua dak. Maar gezien de huur en kosten geen optie.

Maar zonnewering scheelt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:52:
[...]
De buitentemperatuur is momenteel 15 graden, maar ik zie dat het in mijn kamer momenteel schommelt tussen de 20-24 graden (met enkel kiepraam op de overloop open), de luchtvochtigheid in mijn kamer is momenteel 40% dus net aan prima, maar hier kan ik pas over minimaal een week nuttige data uit halen dan even een snel een blik op het apparaat te nemen.
Ik zou je dan toch nog een keer verwijzen naar de suggestie die ik eerder gedaan heb; koop twee of drie ventilatoren om de lucht in beweging te houden.
Volgens mijn Tado radiatorknop is het bij mij op zolder nu zo'n 25 graden, ik heb twee kleine ventilatoren die ongeveer richting elkaar staan (een om de lucht uit het hoekje te duwen, een die op draaistand staat en gewoon de hele dag lucht rondblaast) en dat helpt zo enorm veel. Als ik boven zit moet ik een vest aan ondanks dat het zonder ventilatoren zweten is met een t-shirt, dus het verschil in gevoelstemperatuur is echt enorm. Het voordeel van twee ventilatoren ipv één is dat je niet alleen een koude luchtstroom krijgt, maar ook daadwerkelijk de hele ruimte op dezelfde temperatuur houdt (omdat alle lucht overal in beweging blijft als je ze goed plaatst).

Dus ik zou dat echt eens proberen als je dat nog niet hebt gedaan. Evt. eentje bij het raam plaatsen nu het buiten nog lekker is, of 's avonds als het afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 17:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Passie-m schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:22:
Dat is inderdaad een goeie suggestie, die ik heb toen aangeschaft samen met een koelpet en die werken fantastisch. Wel even opletten met welke variant je koopt, want niet alle zijn geschikt voor achter de computer.

offtopic:
Ik vrees dat hittestress een terugkerende topic zal zijn

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Je kunt er toch een velletje papier en een potlood naast leggen? Wanneer je het financieel niet breed hebt dan zou ik voor zoiets de goedkoopste oplossing zoeken. Je komt iedere dag waarschijnlijk minstens twee keer op die kamer, dan kun je ook even de data opschrijven, een keer voor het slapen en een keer wanneer je opstaat, dan kun je je al heel aardig een beeld vormen.
Dat ik het financieel niet breed heb dat heb ik niet gezegd, maar om onbezonnen een uitgave te doen van 800+ euro voor een split-unit airco, wat je ook niet zo 1-2-3 terugdraait omdat een monteur dit ook weer moet ontkoppelen, wat de kosten verder doet oplopen en afhankelijk van de staat van het apparaat wel/niet mijn geld er voor terugkrijg. Is namelijk niet iets wat ik zomaar even doe, dan moet ik echt de tijd voor nemen om deze beslissing te maken. Ook met de achterliggende gedachte dat ik op Funda en andere sites blijf kijken naar beschikbare woningen in de regio, heb ik het in de nieuwe woning niet nodig zit ik met een apparaat van 400+ euro met installatiekosten die je niet meer terugkrijgt.

Een Caravan split-airco zoals sommigen aangaven is het iets wat ik in ieder geval iets waarvoor ik geen monteur nodig heb (geen installatiekosten) en zelf dit kan ontkoppelen. Dit kost natuurlijk ook wel 400-500 euro voor het apparaat zelf maar de totaalkosten is alsnog een stuk lager.

De momenten dat ik op mijn kamer zit en wakker ben is de computer ingeschakeld, tijdens de nacht heeft de computer al uren uitgestaan en kan ik uit dat apparaat makkelijk uitlezen wat de temperaturen en luchtvochtigheid was op die momenten. De andere reden waarom ik voor dit apparaat heb gekozen, is zodat ik data uit een fatsoenlijk apparaat heb zodat ik foto's kan doorsturen naar de woningbouw via e-mail. Om dan met een velletje papier met opgeschreven temperaturen/luchtvochtigheid aan te komen zal ik al minder gauw serieus genomen worden.
Passie-m schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:22:

Zonnewering aan de buitenkant van de ramen help ook enorm. Glas warmt snel de ruimte op, en aan de binnenkant gordijnen dicht helpt minder dan buiten.

Denk ook niet dat de woning goed geïsoleerd is (enkel glas) en het dak lijkt mij gezien het snel warm worden ook niet echt (goed) voorzien van isolatie. Maar merk zodra ik met een zonnige dag geen buiten zonnewering over de dakramen heb zitten, dit echt veel en veel snelle warm wordt. Met blijft het koel. Mijn jaren 30 woning is wel sinds vorig jaar goed na geïsoleerd qua dak. Maar gezien de huur en kosten geen optie.

Maar zonnewering scheelt veel.
Een koelvest zou ook wel interessant zijn voor de momenten dat ik naar buiten ga in het warme weer op de momenten dat ik niet thuiswerk.

Eigenlijk zou de woningbouw moeten achterhalen waar exact de hitte vandaan komt, dakramen zal denk ik wel iets schelen, maar dan is het de vraag in welke hoedanigheid, maar geen idee of zij zoiets als dienst doen, dat zal ik dan eerst moeten navragen zodra ik voldoende data uit die Hygrometer heb om het aan te geven.
Oon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Ik zou je dan toch nog een keer verwijzen naar de suggestie die ik eerder gedaan heb; koop twee of drie ventilatoren om de lucht in beweging te houden.
Volgens mijn Tado radiatorknop is het bij mij op zolder nu zo'n 25 graden, ik heb twee kleine ventilatoren die ongeveer richting elkaar staan (een om de lucht uit het hoekje te duwen, een die op draaistand staat en gewoon de hele dag lucht rondblaast) en dat helpt zo enorm veel. Als ik boven zit moet ik een vest aan ondanks dat het zonder ventilatoren zweten is met een t-shirt, dus het verschil in gevoelstemperatuur is echt enorm. Het voordeel van twee ventilatoren ipv één is dat je niet alleen een koude luchtstroom krijgt, maar ook daadwerkelijk de hele ruimte op dezelfde temperatuur houdt (omdat alle lucht overal in beweging blijft als je ze goed plaatst).

Dus ik zou dat echt eens proberen als je dat nog niet hebt gedaan. Evt. eentje bij het raam plaatsen nu het buiten nog lekker is, of 's avonds als het afkoelt.
De temperatuur momenteel in mijn kamer is relatief hoog, maar de luchtvochtigheid is 40% dus het is momenteel niet klam of zweterig, zodra de luchtvochtigheid weer omhoog gaat en de zon fel schijnt (is nu bewolkt) zal het met deze temperatuur een ander verhaal zijn.

De komende dagen wordt het geloof ik wel iets warmer dus zal dan pas de mogelijkheid hebben om dit echt te testen.
DevWouter schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Dat is inderdaad een goeie suggestie, die ik heb toen aangeschaft samen met een koelpet en die werken fantastisch. Wel even opletten met welke variant je koopt, want niet alle zijn geschikt voor achter de computer.

offtopic:
Ik vrees dat hittestress een terugkerende topic zal zijn
Hoe kan je herleiden of één geschikt is om bij de computer te zitten? Wat zijn de gevaren of nadelen als je er ééntje hebt die niet geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:45:
[...]
De temperatuur momenteel in mijn kamer is relatief hoog, maar de luchtvochtigheid is 40% dus het is momenteel niet klam of zweterig, zodra de luchtvochtigheid weer omhoog gaat en de zon fel schijnt (is nu bewolkt) zal het met deze temperatuur een ander verhaal zijn.

De komende dagen wordt het geloof ik wel iets warmer dus zal dan pas de mogelijkheid hebben om dit echt te testen.
Ik heb deze strategie nu ook voor het eerst aangepast, direct de dag dat het wat warmer (boven de 15 graden) begon te worden heb ik de ventilators besteld en in elkaar gezet. Voor een tientje per stuk kan ik echt absoluut niet klagen over hoe ze mijn zolderkamertje koel houden.

Uiteindelijk komt er een punt dat er gewoon zoveel warmte in de muren en alles zit dat ook meerdere ventilatoren het niet gaan redden, maar voor 60-90W aan maximum vermogen ga ik het er nog mee rekken tot het écht niet meer anders kan, en dan sluit ik de 2000W airco wel weer aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:49:
[...]

Maar dat verplaatst enkel de lucht, het verkoelt niet de ruimte of wat ik het liefste heb de hitte in de ruimte voorkomen.
De gevoelstemperatuur wel, tenzijn het superwarm is dan wordt het ook gewoon een fohn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 17:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Hoe kan je herleiden of één geschikt is om bij de computer te zitten? Wat zijn de gevaren of nadelen als je er ééntje hebt die niet geschikt is?
Simpel, degene die ik heb moet je elke 4 uur nat maken, maar je hebt ze ook met gelpacks waardoor je droog blijft. :P

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 21:28
Ik mis in het verhaal of je een ventilatie C box op zolder hebt, indien ja kun je vaak eenvoudig een extra afzuigventiel aanbrengen dat helpt altijd.

Gezien het op moment nog niet warm is op buiten is dat een prima oplossing.
Zolders staan bekend om dat ze snel warm worden als er apparatuur staat waaronder een computer, vooral als de warmte niet weg kan via een dakraam bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2023 08:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een plafond ventilator zorgt al voor kouder gevoel. Ik heb er zelf nu twee opgehangen en dat heeft voldoende koelte om te kunnen leven.
Mijn huurwoning is ingeklemd tussen gebouwen dus koelte in de vorm van wind komt er bijna niet en bij mij in huis wordt normaal ook heet omdat het kleine kamers zijn en daardoor denk ik dat airco niet effectief zal zijn. Airco is wel de beste oplossing want mobiele airco scheelt een hoop. Je moet de investering op langere termijn zien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb deze strategie nu ook voor het eerst aangepast, direct de dag dat het wat warmer (boven de 15 graden) begon te worden heb ik de ventilators besteld en in elkaar gezet. Voor een tientje per stuk kan ik echt absoluut niet klagen over hoe ze mijn zolderkamertje koel houden.

Uiteindelijk komt er een punt dat er gewoon zoveel warmte in de muren en alles zit dat ook meerdere ventilatoren het niet gaan redden, maar voor 60-90W aan maximum vermogen ga ik het er nog mee rekken tot het écht niet meer anders kan, en dan sluit ik de 2000W airco wel weer aan 8)7
Het belangrijkste voor mij is dat het niet klam/vies wordt, momenteel is de temperatuur een stuk gedaald, 14 graden buiten en bewolkt. Dus heb nu nergens last van, maar goed komende tijd gaat de temperatuur omhoog, met name vrijdag waar het 24 graden schijnt te worden.

De Hygrometer heeft nu bijna een volledige dag gedraaid, de temperatuur schommelt tussen 22-25 graden binnen en de luchtvochtigheid tussen 35-50%.

Wat mij met name opvalt momenteel is dat de luchtvochtigheid best wel laag is, daarbij is de temperatuur maar met 2 graden gezakt nadat ik al mijn apparatuur uit had staan en ben gaan slapen. Had hierin een groter verschil verwacht, niet alleen omdat het buiten iets kouder was in de nacht maar omdat de apparatuur ook warmte afgeeft.

Inmiddels is de temperatuur 23 graden in mijn kamer, maar goed het is buiten ook een stukje warmer dan toen ik rond 8 uur wakker werd en mijn apparatuur had aangezet. Dus vooralsnog lijkt het verschil met apparatuur aan/uit tussen de 0.5-2 graden te liggen maximaal.
Marzman schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:11:
[...]

De gevoelstemperatuur wel, tenzijn het superwarm is dan wordt het ook gewoon een fohn.
De gevoelstemperatuur is wel iets beter, maar een constante vlaag wind dat op je blaast is ook niet een fijn gevoel, zeker omdat ik een half lang haartype heb, dan vliegen soms puntjes van mijn haren in mijn ogen 8)7

Het klamme gevoel blijft helaas wel met een ventilator bij warm weer, dus dan voel je een windvlaag op je komen terwijl je nog steeds aan het transpireren bent.
DevWouter schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Simpel, degene die ik heb moet je elke 4 uur nat maken, maar je hebt ze ook met gelpacks waardoor je droog blijft. :P
Haha, duidelijk.. nee dat kan ik mij voorstellen dat je zo'n type niet wilt hebben.
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:09:
Ik mis in het verhaal of je een ventilatie C box op zolder hebt, indien ja kun je vaak eenvoudig een extra afzuigventiel aanbrengen dat helpt altijd.

Gezien het op moment nog niet warm is op buiten is dat een prima oplossing.
Zolders staan bekend om dat ze snel warm worden als er apparatuur staat waaronder een computer, vooral als de warmte niet weg kan via een dakraam bijvoorbeeld.
Op zolder niet, we hebben in de keuken en badkamer wel ventilatie zitten. Het vreemde is dat de temperatuur niet veel lager is met de apparatuur uit en in de tijd dat ik sliep ging ook buiten de temperatuur omlaag dus het geeft geen duidelijke conclusie van mijn apparatuur voegt x graden toe. Het lijkt ergens tussen de 0-2 graden te liggen.

De temperatuur is maar met 1 graden omhoog gegaan sinds ik om 8 uur mijn apparatuur heb aangezet, maar daarentegen is de buitentemperatuur ook enkel graden omhoog gegaan....
itsalex schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:58:
Een plafond ventilator zorgt al voor kouder gevoel. Ik heb er zelf nu twee opgehangen en dat heeft voldoende koelte om te kunnen leven.
Mijn huurwoning is ingeklemd tussen gebouwen dus koelte in de vorm van wind komt er bijna niet en bij mij in huis wordt normaal ook heet omdat het kleine kamers zijn en daardoor denk ik dat airco niet effectief zal zijn. Airco is wel de beste oplossing want mobiele airco scheelt een hoop. Je moet de investering op langere termijn zien.
De woning waar ik in zit is een hoekwoning, maar in de straat valt niet veel wind, aan de tuinzijde dan wel weer redelijk wat, maar aan de andere kant is dat ook de zijde waar constant de zon staat.

Het vervelende is dat je niet kan vooruitzien of je een airco in een e.v.t. vervolgwoning echt nodig zal hebben, als mijn volgende woning al beter geïsoleerd is en/of het simpelweg niet zo klam wordt in mijn kamer dan zit je met een (duur) apparaat wat je niet hoeft te gebruiken.

Maar goed een geschikte woning vinden in het beschikbare aanbod is iets wat tijd kost.

Het eerste wat ik ga proberen is de ventilatoren plaatsen op de manieren die een aantal leden hier aangaven, mocht dat echt niet helpen dan bekijk ik eerst even de opties voor een Caravan split-airco. Maar goed zoals je nu ziet, dan begin je erover en gaat de temperatuur buiten plots weer omlaag |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:20

_Apache_

For life.

-tom-562 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:38:
Simpele split airco unit op (laten) hangen
Als je kan, zonnepanelen neerleggen, al zijn het er maar een paar.
Niet alleen handig voor je airco. Want veel zon is veel opwek is airco draaien.
Maar de panelen voorkomen ook dat de zon (en dus de warmte) je dak raakt. Je hebt dus wat minder stralingswarmte naar je zolder.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Maar de panelen voorkomen ook dat de zon (en dus de warmte) je dak raakt. Je hebt dus wat minder stralingswarmte naar je zolder.
De woningbouw heeft al een aantal zonnepanelen geplaatst op het dak, helaas heeft dat niet voor (veel) lagere temperaturen of in ieder geval lagere gevoelstemperatuur gezorgd tijdens de warmere dagen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 21:28
[...]

En de keerzijde is weer doordat de omvormer vaak ook op zolder zit en deze warmte genereerd als ze in bedrijf zijn, Sinds hier de zonnepanelen hangen is het juist warmer geworden op zolder ondanks hier de ruimte niet gebruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2023 14:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dat zat ik me ook af te vragen met plat dak, of zonnepanelen alleen niet al genoeg helpen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:45

paQ

let wel op met die mobiele split dingen / caravan airco's
Die hebben echt een laag vermogen. Verwacht er niet te veel van, want dan valt het tegen.

Deze claimt 3 kW te leveren
https://www.marktplaats.n...c3-4a7e-80d9-654721529986

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 02-06-2023 15:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 11:49
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:10:
Die hebben echt een laag vermogen. Verwacht er niet te veel van, want dan valt het tegen.

Waar moet je dan op letten? Zit in een vergelijkbare kwestie voor +/- 20-25m2. Zo'n split unit lijkt me juist ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:45

paQ

In het koelvermogen

Met 5400 BTU kom je niet ver.
En dat is dan op vol vermogen.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 03-06-2023 00:51 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Tazzios

..

paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:10:

Extern linken? wel de tweakers variant plaatsen hoor. :+
v&a aangeboden: Mobiele split unit Airco (Amcor 15KE-410) 10200BTU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Felyrion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:47:
Ik had ook zoiets en geen echte isolatie opties zonder de kamer compleet te slopen.
Voor mij was zo'n unit de oplossing:

[Afbeelding]

Dus in feite een split unit airco, maar dan een mobiele variant. Zodra het (te) heet wordt hang je de buiten unit uit het raam (ik had hem zelf aan een spanband hangen) en zet hem aan. Je hebt dan de voordelen van de gescheiden unit, zonder dat je hoeft te verbouwen. Buitenunit heeft eigen fan dus die herrie heb je niet direct binnen. Dit soort airco's kunnen redelijk stil zijn.

Destijds over kunnen nemen van iemand anders. Helaas zie je ze niet zoveel hier, dus ze zijn ook vaak duur of lastig te vinden.
Dit is nu voor veel mensen een prachtige oplossing. Goed gevonden!

Zelf heb ik een cassette-airco in het plafond (een op de slaapkamer en een in de huiskamer) en die dingen doen zo goed als compleet stil hun werk.
Het gevaar wat mensen begaan is om de airco te koel te zetten. Hier staat hij nu op 23 graden en dat is koud genoeg. In de nacht zet ik deze uit en vertrouw ik op mijn grondventilator. Het geluid van deze ventilator is vrij zacht en ik slaap hier heel goed door.
Ik zet mijn airco dus in de nacht uit (vanaf morgen schakel ik de slaapkamerunit wel in) en ik schakel hem pas ergens in de middag weer in. Anders wordt het wel een heel duur geintje.

Airco slaapkamer gaat alleen aan als de nachten broeierig worden, vanaf morgen dus.
Airco woonkamer werkt alleen in de middag en avond en gaat in de nacht uit.

Isolatie is hier redelijk. Klein vrijstaand koophuis met al het raamwerk op 'jawel' het zuiden. Woonkamer is 40m2 en slaapkamer 10m2. Alles gelijkvloers met vloerverwarming.

Niet een echt hete zolder. Ik heb wel een vliering, maar daar kan het in de zomer makkelijk 40 graden worden óf overstijgen. Daar valt niet tegenop te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een kleine update, de Gyrometer heeft de afgelopen week gedraaid en daaruit haal ik de volgende informatie:
De temperatuur ligt tussen: 22 en 29 graden.
De luchtvochtigheid tussen: 35-50%

Sinds vrijdag is de temperatuur buiten aardig gestegen (25-30) en dat merk ik dan ook binnen, de afgelopen 3 dagen ligt de binnentemperatuur tussen de 23-29 graden.

Momenteel heb ik een aantal ventilatoren strategisch geplaatst waardoor het ietwat te doen is maar het plakkerige gevoel blijft nog aanhouden.

Op dit moment is de binnentemperatuur 28.3 graden terwijl de buitentemperatuur 21.3 graden is, dus dat is een behoorlijk verschil, heb dan voor nu mijn raam opengezet maar later op de dag moet deze dan weer dicht want dan wordt het weer richting de 30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:11:
Even een kleine update, de Gyrometer heeft de afgelopen week gedraaid en daaruit haal ik de volgende informatie:
De temperatuur ligt tussen: 22 en 29 graden.
De luchtvochtigheid tussen: 35-50%

Sinds vrijdag is de temperatuur buiten aardig gestegen (25-30) en dat merk ik dan ook binnen, de afgelopen 3 dagen ligt de binnentemperatuur tussen de 23-29 graden.

Momenteel heb ik een aantal ventilatoren strategisch geplaatst waardoor het ietwat te doen is maar het plakkerige gevoel blijft nog aanhouden.

Op dit moment is de binnentemperatuur 28.3 graden terwijl de buitentemperatuur 21.3 graden is, dus dat is een behoorlijk verschil, heb dan voor nu mijn raam opengezet maar later op de dag moet deze dan weer dicht want dan wordt het weer richting de 30 graden.
Elke nacht zou je eigenlijk het dakraam open moeten zetten en een aantal ramen beneden en zorgen voor een goede airflow. Ik zelf doe dat ook ( vanaf 06u zon op mijn slaapkamer tot de avond ) en zorg dat mijn slaapkamer in de nacht zoveel mogelijk afkoelt. In ieder geval naar die ~20 graden. Het lost niet alles op, maar het zorgt iig dat je zolder met een redelijke temperatuur start.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Precies dat. Gisteren 24 graden bij mij in de woonkamer, vanmorgen 19. Buiten was 14. Op de begane grond gewoon de achterdeur open (met enige voorzorgsmaatregelen heb ik daar weinig problemen mee) en op de verdieping was een duidelijk verschil tussen de kamer waar 24/7 een server draait en waar ik het raam wagenwijd open had staan (koeler) en mijn slaapkamer waar het raam maar deels open stond en het gordijn ervoor (warmer).
En uiteraard het dakraam open.

Maar ik kan me indenken dat dit niet voor iedereen een mogelijkheid is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 15:58

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Een optie die nog niet genoemd is volgens mij: Voorzet ramen + zonwering
Je geeft aan enkel glas te hebben, dat isoleert natuurlijk (zowel met kou als met warmte) voor geen meter! Bij veel huizen waar (al dan niet om monument-status redenen) het glas niet vervangen kan worden gebruikt men vaak voorzetramen, dit combineert natuurlijk wat lastiger met een open raam, maar kan in ieder geval iets aan de (raam) isolatie verbeteren.
Verder helpt zonwering (liefst aan de buitenkant) die goed werkt. Ik heb zelf sinds kort zuignap-schermen van SunEclipse hangen, en dat scheelt meer dan ik had verwacht. Met een beetje handig werken hier ook aan de buitenkant op kunnen hangen, maar kan ook binnen gemonteerd worden.

Verder zoals al gezegd ventileren als het koel(er) is buiten en verder de boel zo veel mogelijk dicht.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 15:14
Maasluip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:57:
Precies dat. Gisteren 24 graden bij mij in de woonkamer, vanmorgen 19. Buiten was 14. Op de begane grond gewoon de achterdeur open (met enige voorzorgsmaatregelen heb ik daar weinig problemen mee) en op de verdieping was een duidelijk verschil tussen de kamer waar 24/7 een server draait en waar ik het raam wagenwijd open had staan (koeler) en mijn slaapkamer waar het raam maar deels open stond en het gordijn ervoor (warmer).
En uiteraard het dakraam open.

Maar ik kan me indenken dat dit niet voor iedereen een mogelijkheid is.
Waar woon jij dat het vanochtend buiten 14 graden was ik wil daar ook naartoe ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

aljd3k schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Waar woon jij dat het vanochtend buiten 14 graden was ik wil daar ook naartoe ;(
Minimum temperatuur afgelopen nacht was 11,9 in Nieuw-Beerta. Ik woon een paar 100 km zuidelijker, daar was het ook rond 14 graden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwarfangel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 11:27
zonwering zou ik geen zwarte materialen gebruiken, maar wit.
als airco geen oplossing is kan je koelelementen (plastic flessen oid) in de vriezer leggen, en de bevroren flessen voor een ventilator. daarmee verplaats je de koude lucht. wel handig om er een theedoek onder te leggen want de flessen gaan wel flink condenseren.
Ik zet ze op de grond zodat die gekoeld wordt en blaas richting onder mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 09:28
Een mobiele airco met aan en afvoer buis is in ieder geval een stuk efficienter dan de standaard mobiele aircos helaas worden deze niet in grote getale verkocht. Hij haalt zeker niet de efficientie van een een split unit maar komt daar wel een stuk meer in de buurt van. Ik heb zelf daarom sinds vorige week de inventum ac127w gekocht met extra 'powerkit'. Deze verkoelt de zolder (plat dak, geen schadum of andere bebouwing er omheen van bijna 40m2) zonder problemen van normaal 30+ graden op dagen zoals gisteren naar een prima uit te houden 22. En dan staat hij nog niet op zijn max ingesteld.

Ik heb zelf weinig last van het geluid en stil is het niet te noemen maar ik hoef mijn boxjes niet harder te zetten dan normaal om het geluid te overstemmen terwijl ik er een meter vanaf zit. En anders doen airpods met noise cancelling de job :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Het zo minutieus bijhouden van de luchtvochtigheid en de temperatuur binnen heeft momenteel niet zoveel zin, want wat voor actie onderneem je eruit? De luchtvochtigheid wordt toch in grote mate bepaald door het actuele weer en is niet eenvoudig te beïnvloeden en heeft ook maar een beperkt effect op de warmtebeleving.

Het verhaal is simpel, je woont in een niet al te beste geïsoleerde zolder, waarbij er flinke warmtedoorslag is door het dak zelf. Hierin is niets te doen, want extra isoleren is in jouw situatie niet mogelijk.

De zondoorslag door de ramen kan je wel eenvoudig zelf beperken. Weet dat bij een goed zonnige dag er tot wel een kW aan warmte door een dakraam van 1x1 meter komt. De beste methode om dit te doen is dmv een zonnedoek aan de buitenzijde welke iets van het raam af zit dmv zuignappen (dit is vrij goedkoop te verkrijgen, zoek bijvoorbeeld op "gardinia zonnwering"). Dit houdt ongeveer 85% van de zonnestraling en dus warmte tegen. Ik heb hier zelf goede ervaring mee gehad op mijn zolder met een flink dakraam van ongeveer een meter bij een meter, wat met dit zonnedoek zo een graad of twee scheelde.

Wat je verder kan doen is simpelweg ventileren om de warmte lucht af te voeren. Normaliter is er altijd al een natuurlijke luchtstroom van beneden naar boven in een woning door de stijgende warmte lucht. Het beste wat je kan doen is deze versterken met ventilatoren langs de route. Rondventileren in je kamer heeft weinig zin, probeer een ventilator actief op een raam te zetten zodat het daadwerkelijk naar buiten gaat. Ook belangrijk is natuurlijk beneden ook het een en ander open te zetten voor de aanvoer.

Wanneer moet je dit dan doen? In principe heeft dit altijd zin zodra de temperatuur op jouw zolder hoger is dan de temperatuur beneden in de woning en/of de temperatuur buiten beneden. Ik denk dat het in jouw geval geen goede raadgever is wat de temperatuur buiten op je dak is, want lokaal kan het daar erg warm zijn door de zon. Daarom is het misschien beter om de 'frisse lucht' van beneden uit de woning te halen ipv de dakramen, maar ik ken je situatie niet helemaal natuurlijk. Als je meerdere dakramen tegenover elkaar hebt, dan is het misschien ook niet gek om een luchtstroom op gang te brengen van je zonvrije noordkant naar de zuidkant, dan is het wijsheid om de buitentempratuur te weten van buiten aan je noordzijde en altijd te ventileren als binnen warmer is dan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 13:12
Mijn huurwoning is nu 3 zomers geleden voorzien van nieuw dak met flinke isolatie.
Dat neemt niet weg, dat het ook nu een 25 graden is, met het luik dicht. En de 2 dakraampjes op het westen hebben pas na 14:00 zo'n.
Je enigste optie is ventileren met een ventilator en/of koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:37
Je hebt ook caravan splitunits. Kleinere combis met een vlakke slang die je door het raam kunt steken (in ieder geval gemakkelijker). Het lawaaideel hangt buiten, de stille koele kant binnen. Is tevens vrij portable dus je kunt het altijd meenemen naar een andere lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

nuffy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:15:
[...]

wilde ik net zeggen , er zijn tegenwoordig zat mobiele splits met name voor caravans en campers van 5k-7k btu verkrijgbaar. Ja het is idioot duur maar gaat nu om de oplossing.

Degene die je noemt is in ongeveer 20 merken uitgebracht _O- ( homematic / nlx / medion )

mestic 5000 https://www.obelink.nl/me...0-split-airco-649855.html

homematic 5000
https://www.obelink.nl/homatiq-ca-5000-split-airco.html

vechline 7000 ( zwaarste ) en afkoppelbaar
https://www.obelink.nl/ve...-airco-2000001152331.html

Qlima 5001
https://www.toppy.nl/prod...1KqwM5EAQYCCABEgI_pfD_BwE
Inderdaad.

@TheJVH heeft de Vechline 7000 las ik elders, dat lijkt me ook wel de 'beste'.

Zie ook https://mobielairco.com/d...airco-wat-zijn-de-opties/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1 2 Laatste