Oon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Ik heb deze strategie nu ook voor het eerst aangepast, direct de dag dat het wat warmer (boven de 15 graden) begon te worden heb ik de ventilators besteld en in elkaar gezet. Voor een tientje per stuk kan ik echt absoluut niet klagen over hoe ze mijn zolderkamertje koel houden.
Uiteindelijk komt er een punt dat er gewoon zoveel warmte in de muren en alles zit dat ook meerdere ventilatoren het niet gaan redden, maar voor 60-90W aan maximum vermogen ga ik het er nog mee rekken tot het écht niet meer anders kan, en dan sluit ik de 2000W airco wel weer aan

Het belangrijkste voor mij is dat het niet klam/vies wordt, momenteel is de temperatuur een stuk gedaald, 14 graden buiten en bewolkt. Dus heb nu nergens last van, maar goed komende tijd gaat de temperatuur omhoog, met name vrijdag waar het 24 graden schijnt te worden.
De Hygrometer heeft nu bijna een volledige dag gedraaid, de temperatuur schommelt tussen 22-25 graden binnen en de luchtvochtigheid tussen 35-50%.
Wat mij met name opvalt momenteel is dat de luchtvochtigheid best wel laag is, daarbij is de temperatuur maar met 2 graden gezakt nadat ik al mijn apparatuur uit had staan en ben gaan slapen. Had hierin een groter verschil verwacht, niet alleen omdat het buiten iets kouder was in de nacht maar omdat de apparatuur ook warmte afgeeft.
Inmiddels is de temperatuur 23 graden in mijn kamer, maar goed het is buiten ook een stukje warmer dan toen ik rond 8 uur wakker werd en mijn apparatuur had aangezet. Dus vooralsnog lijkt het verschil met apparatuur aan/uit tussen de 0.5-2 graden te liggen maximaal.
De gevoelstemperatuur is wel iets beter, maar een constante vlaag wind dat op je blaast is ook niet een fijn gevoel, zeker omdat ik een half lang haartype heb, dan vliegen soms puntjes van mijn haren in mijn ogen
Het klamme gevoel blijft helaas wel met een ventilator bij warm weer, dus dan voel je een windvlaag op je komen terwijl je nog steeds aan het transpireren bent.
Haha, duidelijk.. nee dat kan ik mij voorstellen dat je zo'n type niet wilt hebben.
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:09:
Ik mis in het verhaal of je een ventilatie C box op zolder hebt, indien ja kun je vaak eenvoudig een extra afzuigventiel aanbrengen dat helpt altijd.
Gezien het op moment nog niet warm is op buiten is dat een prima oplossing.
Zolders staan bekend om dat ze snel warm worden als er apparatuur staat waaronder een computer, vooral als de warmte niet weg kan via een dakraam bijvoorbeeld.
Op zolder niet, we hebben in de keuken en badkamer wel ventilatie zitten. Het vreemde is dat de temperatuur niet veel lager is met de apparatuur uit en in de tijd dat ik sliep ging ook buiten de temperatuur omlaag dus het geeft geen duidelijke conclusie van mijn apparatuur voegt x graden toe. Het lijkt ergens tussen de 0-2 graden te liggen.
De temperatuur is maar met 1 graden omhoog gegaan sinds ik om 8 uur mijn apparatuur heb aangezet, maar daarentegen is de buitentemperatuur ook enkel graden omhoog gegaan....
itsalex schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:58:
Een plafond ventilator zorgt al voor kouder gevoel. Ik heb er zelf nu twee opgehangen en dat heeft voldoende koelte om te kunnen leven.
Mijn huurwoning is ingeklemd tussen gebouwen dus koelte in de vorm van wind komt er bijna niet en bij mij in huis wordt normaal ook heet omdat het kleine kamers zijn en daardoor denk ik dat airco niet effectief zal zijn. Airco is wel de beste oplossing want mobiele airco scheelt een hoop. Je moet de investering op langere termijn zien.
De woning waar ik in zit is een hoekwoning, maar in de straat valt niet veel wind, aan de tuinzijde dan wel weer redelijk wat, maar aan de andere kant is dat ook de zijde waar constant de zon staat.
Het vervelende is dat je niet kan vooruitzien of je een airco in een e.v.t. vervolgwoning echt nodig zal hebben, als mijn volgende woning al beter geïsoleerd is en/of het simpelweg niet zo klam wordt in mijn kamer dan zit je met een (duur) apparaat wat je niet hoeft te gebruiken.
Maar goed een geschikte woning vinden in het beschikbare aanbod is iets wat tijd kost.
Het eerste wat ik ga proberen is de ventilatoren plaatsen op de manieren die een aantal leden hier aangaven, mocht dat echt niet helpen dan bekijk ik eerst even de opties voor een Caravan split-airco. Maar goed zoals je nu ziet, dan begin je erover en gaat de temperatuur buiten plots weer omlaag