Toon posts:

Energiecontract: waar op te letten bij teruglevering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MichielMG
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-06 20:10
Welk contract is slim om te nemen in deze tijd waarbij leveranciers hun prijzen maandelijks lijken aan te passen.

Binnenkort gaan wij verhuizen en komen er meteen zonnepanelen op het dak.
Met het oog op de toekomst (elektrisch verwarmen, koken, laden etc.) zullen we in de eerste jaren meer opwekken dan dat we verbruiken. Ik heb al zitten lezen in de verschillende topics maar ik kom er niet helemaal uit. Wat is nu slim qua contract?

Eerst dacht ik eraan om dit jaar nog bij mijn huidige leverancier te blijven. Het plan was om de verbruikte energie op het oude adres van het eerste halfjaar te salderen met de opgewekte energie op het nieuwe adres.Maar na contact met Greenchoice blijkt dat je wel je tarieven van je variabele contract mee kan nemen naar het nieuwe adres maar niet je verbruik. Na de verhuizing maken ze een eindnota op en begin je weer opnieuw op je nieuwe adres. Ergens klinkt dat ook wel logisch, maar wel jammer..

Dus nu ben ik toch maar aan het kijken naar overstappen.
Een energiecontract met hoge TVL lijkt voor de hand te liggen.
Als ik in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? kijk dan zou je dus zeggen pak hier degene met de hoogste TVL. Is het inderdaad zo simpel?
Want de afgelopen tijd wijzigen energieleveranciers de tarieven per maand. Dus iets wat nu hoog lijkt, kan over een maand anders zijn. En aangezien je in de zomer veel meer energie opwekt en teruglevert maar in de winter waarschijnlijk meer verbruikt, is maandelijks overstappen naar de leverancier met de hoogste TVL niet gunstig vanwege het salderen lijkt me. Klopt die beredenering? Fluctueren de TVL's van een leverancier erg? Met andere woorden, zal een leverancier eerst bij hoogste TVL's kunnen horen en een maand later bij de laagste? Waardoor zit er uberhaupt zo'n groot verschil in TVL's?

Daarnaast is er nog de optie om gas en elektriciteit apart af te nemen. Dat zou de mogelijkheid geven later deze zomer een vast contract voor gas af te sluiten (na 1 juni als de opzegboetes in gaan en de contracten mogelijk voordeliger worden). Daarmee hou je dan wel de flexibiliteit om voor de electriciteit over te stappen naar een leverancier met hoge TVL los van je contract voor gas. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik ben benieuwd naar jullie input en argumenten.

Alle reacties

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 21:16
Allereerst, heel goed dat je er een apart topic voor begint en het niet vraagt in een van de bestaande topics en het daardoor vervuild.
Ook goed dat je al een beetje rond gekeken hebt.

In het TLV-topic is de aanbieder bovenaan in het lijstje variabel, dus inderdaad, die kan volgende maand zomaar omlaag gaan. De andere twee, PowerPeers en BudgetEnergie zijn op basis van een modelcontract (of bij Powerpeers is het me niet heel duidelijk, kan ook variabel zijn, maar), daarvan wijzigen de tarievem 2 keer per jaar, 1-7 en 1-1. Dus al je nu daar een contract afsluit (al lijkt het bij BE onmogelijk, want die willen dat niet, dus die doen net of ze dat modelcontract niet hebben, of dat de tarieven niet kloppen, dus is PP eigenlijk de enige optie), met een startdatum na 1-7 (2-7 of later als de verhuizing later is), dan staat die 21ct (van PP) vast tot 1-1.
Ik meen dat de tarieven van UnitedConsumers en nog een wel een jaarcontract zijn, maar die zijn 13,5ct en ...
Alle andere jaarcontracten en langer die nu voorbij komen hebben geen noemenswaardige TLV.

Maar kunnen wel weer interessant zijn voor je gas. Want ja, dat zou ik splitsen. Gas bij de goedkoopste (wellicht dynamisch) en stroom bij de hoogste TLV-bieder.

Overigens, met dynamische en variabele contracten is je opzegtermijn 30 dagen en zit er ook geen opzegboete op, dat is alleen bij langdurige contracten.

Ben je eerder verhuisd dan 1-7 (ivm het ingaan van het contract van PP), dan zou ik er nu voor kiezen om die tijd te overbruggen met dynamisch.
En persoonlijk zou ik dat dan met gas en stroom doen, dan heb je voor stroom wel alvast iets vanaf 1-7 en gas kun je nog even rustig bedenken wat je doet.
Of je moet voor het gas nu ook al iets vinden wat jou een goede deal lijkt, want als je nu, voor 1-6, een langdurig contract afsluit, dan zit je nog in de oude opzegboeteregeling en dat kan gunstig zijn.
(Oh en als je denkt vrij snel van het gas af te gaan, dan is een langdurig contract natuurlijk niet het slimste en helemaal niet als je het na 1-6 zou afsluiten.)

Succes!
En ook alvast succes met de verhuizing.

• MichielMG
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.

De verhuizing is al op 1-6 en de zonnepanelen worden op 7-6 geplaatst. Dus je laatste alinea zou dan van toepassing zijn. Het stukje waarom je de tijd zou overbruggen met dynamisch contract snap ik niet helemaal. Waarom zou je dan niet nu al bij PP een variabel contract nemen voor de energie? Die tarieven zullen ook per 1-7 waarschijnlijk nog steeds gunstig zijn toch? En mocht het toch erg omlaag gaan per 1-7 dan kan je alsnog overstappen. Of zie ik dat verkeerd?

Voor het gas ga ik dan in eerste instantie een los contract afsluiten. Dynamisch klinkt dan gunstig en dan wellicht later deze zomer nog voor een jaar vastzetten met het oog op de winter. Bij een vast contract staan de prijzen vast maar is er dan ook een minimale afname? Stel je verbruikt dat jaar minder (door een warme winter, verduurzaming of electrische verwarming bijv.) wordt dat dan aan het einde niet verrekend?

• Truus01
Even kijken of ik het goed uitleg.
In jouw geval zou ik nu het contract bij Powerpeers aanvragen met een start levering van 2-7.
Vanwege: nietwijk in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Dus als je het in laat gaan voor 2-7, is er een kans dat ze je laten weten dat per 1-7 het tarief verlaagd wordt en heb je nog niks.
Ter overbrugging tot 2-7 gaf ik aan dynamisch, omdat dat volgens mij makkelijk te switchen is, maar volgens mij ben je beter uit met een maand een andere variabele aanbieder. Momenteel is VanOns geloof ik prima in TLV (modelcontract), paQ in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?", dus wellicht die nu afsluiten voor die periode. (En voor de zekerheid direct opzeggen per 2-7, al vermoed ik dat dat goed moet gaan als je nu ook al PP aanvraagt voor dan.)

Gas. Tja, inderdaad dynamisch. Vastzetten weet ik echt niet, en hoe het tegen die tijd zal zijn al helemaal niet.
Nee, bij mijn weten is er geen minimale afname en wordt je ook niet afgerekend op een restant verbruik ofzo.
Het enige is als je binnen de termijn van dat vast contract opzegt, dat je dan een opzegboete krijgt van het restant verbruik maal het verschil in tarief tov de markt (als dat lager is). En dat alleen als je dat contract na 1-6 afsluit.

• MichielMG
Heldere uitleg, dan is het inderdaad slimmer om pas vanaf 2-7 naar PP te gaan en tot die tijd VanOns modelcontract af te sluiten. Dat ga ik maar eens snel regelen.

Voor wat betreft het gas is het wel interessant dat er geen minimale afname is. Dat betekent dat zelfs een langlopend contract nog interessant kan zijn wanneer je van het gas af wil. Het enige is dat je dan nog vaste leveringstarief moet betalen waarschijnlijk maar dat zal nooit heel hoog zijn. Ga ik me nog maar eens in verdiepen als de vaste gas contracten weer interessanter worden.

• Truus01
MichielMG schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:52:
Voor wat betreft het gas is het wel interessant dat er geen minimale afname is. Dat betekent dat zelfs een langlopend contract nog interessant kan zijn wanneer je van het gas af wil. Het enige is dat je dan nog vaste leveringstarief moet betalen waarschijnlijk maar dat zal nooit heel hoog zijn. Ga ik me nog maar eens in verdiepen als de vaste gas contracten weer interessanter worden.
Er geldt geen minimale afname (denk ik, heb er in ieder geval niet over gehoord), maar als je een langlopend gascontract afsluit na 1-6 wordt er wel een boeteberekend voor gemiste inkomsten en dat is een schatting over je verwachte afname (maal dus een tariefsverschil).
Dus stel dat je een driejarig contract afsluit, maar na 1 jaar wilt stoppen, moet je een boete betalen over een geschat verbruik van de resterende 2 jaar maal het tarief uit het contract min het tarief op dat moment.
Meer info over die opzegvergoeding/boete: ACM: afkoopregeling energiecontract versoberen
Dus nee, als je redelijk snel van het gas af wilt is een langlopend contract denk ik niet interessant.

• MichielMG
Ik bedoelde eigenlijk: je kan je gas contract dan toch houden maar dan niks op verbruiken? Dan heb je het contract nog wel maar geen kosten (behalve vast). Of gaat dat dan niet op?

Als je snel van het gas af wil dan is het natuurlijk sowieso net slim om voor 3 jaar af te sluiten, dat ben ik met je eens hoor! Maar ging meer om de gedachte: overstappen en een boete moeten betalen is wellicht wat anders dan het contract houden maar niks meer verbruiken.

• Truus01
Ah zo. Ja, dat klopt. Maar een gasaansluiting kost je ongeveer €250/€300 per jaar. Ook zonder verbruik. Beetje afhankelijk van de netbeheerder en vaste leverkosten.

Dan zou ik eerder nog nu, voor 1-6, toch een langdurig gascontract afsluiten, omdat je dan de boete er vrij snel uit hebt met de besparing van die vaste kosten.
En mocht er bv over een maand toch een veel goedkoper zijn in het gas, is de boete waarschijnlijk ook nog vrij snel terugverdiend.

Overigens, als je nu een contract afsluit, heb je ook nog 14 dagen de tijd om kosteloos te annuleren. Dan zit je al in juni en zijn waarschijnlijk de langdurige aanbiedingen van de maatschappijen er.

Ik vind het trouwens een beetje vreemd (en ietwat vervelend) dat ik de enige ben die je adviseert. Ik ben ook niet alwetend natuurlijk. Beetje gek dat niemand mij bijvalt, of juist wellicht een andere mening is toegedaan.
Ik ga hierdoor een beetje twijfelen aan mezelf. ;)
En ik weet haast wel zeker dat er anderen zijn die juist de dingen waar ik niet zeker van ben wel weten (minimum afname, modelcontract VanOns, dynamische contracten, zelf op moeten zeggen van het 'overbruggingscontract' etc.)

Wacht, ik doe even dit @de Peer, want die leest over het algemeen ook veel topics door en is op de hoogte van eea en heeft vast ook een goede mening hierover. Dus misschien lok ik hem hiermee dit topic in... :+

[Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 25-05-2023 21:32]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:27:
Ah zo. Ja, dat klopt. Maar een gasaansluiting kost je ongeveer €250/€300 per jaar. Ook zonder verbruik. Beetje afhankelijk van de netbeheerder en vaste leverkosten.

Dan zou ik eerder nog nu, voor 1-6, toch een langdurig gascontract afsluiten, omdat je dan de boete er vrij snel uit hebt met de besparing van die vaste kosten.
En mocht er bv over een maand toch een veel goedkoper zijn in het gas, is de boete waarschijnlijk ook nog vrij snel terugverdiend.

Overigens, als je nu een contract afsluit, heb je ook nog 14 dagen de tijd om kosteloos te annuleren. Dan zit je al in juni en zijn waarschijnlijk de langdurige aanbiedingen van de maatschappijen er.

Ik vind het trouwens een beetje vreemd (en ietwat vervelend) dat ik de enige ben die je adviseert. Ik ben ook niet alwetend natuurlijk. Beetje gek dat niemand mij bijvalt, of juist wellicht een andere mening is toegedaan.
En ik weet haast wel zeker dat er anderen zijn die juist de dingen waar ik niet zeker van ben wel weten (minimum afname, modelcontract VanOns, dynamische contracten, zelf op moeten zeggen van het 'overbruggingscontract' etc.)

Wacht, ik doe even dit @de Peer, want die leest over het algemeen ook veel topics door en is op de hoogte van eea en heeft vast ook een goede mening hierover. Dus misschien lok ik hem hiermee dit topic in... :+
Je kunt ook stroom en gas apart afsluiten.

Op stroom een contract naar wens.

En voor gas bijv een jaarcontract bij een andere aanbieder.
Mocht je een jaar vanaf afsluiten van je contract van je gas af willen dan maakt dat voor een stroom contract niet uit.
Bij een gecombineerd contract kan ik me voorstellen dat je op dat moment ook een nieuw contract voor stroom opgedwongen krijgt.

De gasmeter is hier nu een kleine 2 maand weg en ik kan je vertellen dat die laatste m3 voor koken heel duur zijn.
Was hier 20 euro vast recht per maand plus 2 m3 gas om eten te koken...
Dat leverd je dus 11 euro! Per m3 gas op. Of nog meer met de plafond prijzen...

Ik ben overigens ook niet bijzonder thuis in die contracten boel maar dit is wat ik er zo van denk.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-06 21:53
Let wel dat over het algemeen ook in de modelcontracten meestal is opgenomen, dat de TLV tussentijds verlaagd mag worden. De Europese regels voorzien niet in een vaste TLV voor modelcontracten voor de halve jaren.

Ik geloof niet dat er nog een contract bestaat waarin de TLV echt vast ligt. Je hangt aan de genade van de energieleverancier. Waarschijnlijk gaan er begin september meer bedrijven een Enecotje doen dan vorig jaar. Immers je kunt dan nauwelijks een kant meer op en ze kunnen gewoon je dure kWh'en eerst wegtikken.

Overigens biedt Vattenfall nu ook weer een jaarcontract aan met 16.8 ct voor wat het waard is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichielMG
Hmm dat klinkt dan weer niet heel aantrekkelijk.
Ik heb nu net bij PP het modelcontract aangevraagd per 2-7-2023. In de voorwaarden en het andere topic leek te staan dat ze de tarieven maar 2x per jaar wijzigen. Dus dat met het afsluiten per 2-7-2023 de tarieven in ieder geval tot 1-1-2024 vaststaan. Gas doe ik dan bij een andere leverancier.

Tot die tijd blijf ik nog bij Greenchoice daar had ik de verhuiziging al doorgegeven.
Kan er nog wel onderuit maar het lijkt lastig om via de andere sites op deze korte termijn nog wat af te sluiten.
En het kost me ook best wat tijd, dus voor dat maandje laat ik het dan maar even.
Vanaf nu de topics hier goed volgen en zo elke keer de hoogste TLV zoeken.

Goeie tips vwb het gas, dan is zo'n aansluiting nog best prijzig inderdaad.
Dus dan is een lang contract zeker niet verstandig inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 17:47
Hoe is die TLV van PP van 0,21 cent precies tot stand gekomen? Als ik op de website kijk, hebben ze het over 0,05 cent bij het modelcontract.

Im notorious

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:36
Wat betreft het opzggen van jaarcontracten gas in de toekomst, let ook op wat het Standaard Jaarverbruik van de woning is. Dit is een soort doorlopend gemiddelde dat de netbeheerder berekend en energieleveranciers mogen gebruiken om de misgelopen inkomsten te berekenen. Dus bepaal goed hoe en wanneer jer er vanaf wilt.

Als de huidige bewoners veel gas verbruiken en jij flink aan het besparen gaat, kan het zijn dat SJV naijlt. Bij opzegging kun je dan wellicht een meer gas moeten afrekenen dan je zou verwachten.

Dus kijk goed welk contract interessant is welk moment, variabel gaat op een gegeven moment handiger zijn.

[Voor 9% gewijzigd door VERNederlander op 26-05-2023 06:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:38

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:27:

Tsja ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Het is momenteel ook erg lastig om te adviseren. Er speelt zoveel, er zijn zoveel mogelijkheden en ook nog eens heel veel variabelen. Wel/geen gas, wel/niet zonnepanelen overschot, wel/niet een elektrische auto, wel/niet bereid tot SAP aanvragen. wel/niet gas en stroom apart afsluiten en alleen al het salderen kun je op heel veel manieren aanpakken (contract uitzitten, vroegtijdig overstappen, boete ontwijken etc etc).
En dan zijn er ook nog mensen die een bepaalde emotie of vooroordelen bij bepaalde leveranciers hebben en daardoor niet bereid zijn over te stappen.

Voor TS zou ik nu denk ik ook de 2 juli PowerPeers truc adviseren wat betreft het stroomgedeelte. Gas heb ik al 5 jaar niet meer dus ben ook niet goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen qua contracten.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:38

de Peer

under peer review

Thenotorious schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 01:23:
Hoe is die TLV van PP van 0,21 cent precies tot stand gekomen? Als ik op de website kijk, hebben ze het over 0,05 cent bij het modelcontract.
op de site staat:
Vanaf 1 juni 2023 is dit 11 cent per kWh bij een 1-jarig contract en 5 cent per kWh bij een 3-jarig en modelcontract.

die 21 cent krijg je alleen nog als je snel afsluit voor 1 juni

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
Thenotorious schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 01:23:
Het stond eerst overal op hun site. Dat hebben ze veranderd.
Het komt nog wel terug in de berekening van het maandbedrag, maar dat is denk ik echt variabel (en dus volgende maand omlaag of per 1-7) en niet het modelcontract.
(Overigens 21ct en 5ct of 0,21 Euro en 0,05 Euro...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 17:47
Truus01 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Het stond eerst overal op hun site. Dat hebben ze veranderd.
Het komt nog wel terug in de berekening van het maandbedrag, maar dat is denk ik echt variabel (en dus volgende maand omlaag of per 1-7) en niet het modelcontract.
(Overigens 21ct en 5ct of 0,21 Euro en 0,05 Euro...)
Haha sorry, het was laat gisteren.

Maar, even ter bevestiging, jij hebt het modelcontract aangevraagd per 2/7 en dan wordt er nog wel gesproken over die 21 cent?

Im notorious

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
Thenotorious schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:16:
Haha sorry, het was laat gisteren.

Maar, even ter bevestiging, jij hebt het modelcontract aangevraagd per 2/7 en dan wordt er nog wel gesproken over die 21 cent?
Ik niet (ik heb het Engie-jaarcontract op de juiste tijd kunnen afsluiten), maar ik hoop @MichielMG wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichielMG
Dan heb ik geluk gehad denk ik en was ik nog net op tijd. Ik heb het contract gister afgesloten en per 2-7 in laten gaan. Daarin wordt gesproken over een TLV van €0.21. Hopelijk werkt de truc en veranderen de tarieven niet alsnog.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee