Boiler voorschakelen met HomeWizard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 08:25
Dag,

Panzer_V zijn systeem was ik ook aan het bekijken, met dit verschil dat ik niet op een tijdklok wil schakelen maar via een HOMEWIZARD P1 socket. De P1 kan heel goed zien wat er terug geleverd wordt en je kunt dus een bepaalde grens instellen waarboven de stroom terug levering moet zijn voordat de boiler wordt ingeschakeld. Stel meer dan 500W teruglevering -> dan boiler aan (als verwarmings element 400W is bv)

Deze wil ik wel VOOR een moderne Nefit Trendline HRC 30 CW 5 (zonder boiler), waardoor het warme water door de ketel stroomt, voordelen:
1) ketel maakt altijd warm water 60gr, ook al is boiler leeg of te koud
2) geen problemen met bacteriën groei dus.
3) Direct warm water door hele huis (afgezien van leiding lengte). Vroeger hadden we een combiketel, die was duidelijk sneller dan de ketel nu met warm water afgeven (logisch). Toch heb ik gekozen voor ketel zonder boiler met oog op toekomst (dit dus)

Wat ik nog moet uitzoeken:
- Springt ketel aan, ondanks dat water al >>>60grC, ik denk max ergens tussen 75-80grC uit boiler. Wat is verbruik dan
- Hoeveel water gebruik ik per dag, dat kan boiler inhoud bepalen (3 pers huishouden)
- Met stroom die waarschijnlijk toch al geheel boven mijn saldering level zit, en als salderen weg is -> stroom is gratis, gas is nu 1.48Euro. Dus terugverdienen kan heel erg snel.
- Welke boiler (of 2 boilers). Belangrijk is dat ik in de winter moet kunnen verwarmen om optimaal te gebruiken, dus ik zou een element van 500W en 1000W (of schakelbaar) wel handig vinden.

Volgens mij is dit op dit moment de goedkoopste, gemakkelijkste en onderhouds technisch gezien de beste keuze. Installeren doe ik zelf.

Buiten wat hierbover staat zijn alle tips welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

topickaping is niet lief, dus bij deze je eigen topic

Kijk in de handleiding hoe bijvoorbeeld een zonneboiler aangesloten kan worden - vaak is er een vrijgavecontact of stromingsschakelaar te onderbreken als de boiler warm genoeg is, zodat het gasverbruik bij warme boiler 0 is.

Dat gezegd hebbende is een overschot nooit waardeloos en is met een weerstand warmte maken niet erg doelmatig. Met een 2 kWh accu en een warmtepompboiler heb je minder verlies, meer stroom én meer warm water dan 6 kWh direct affakkelen. Heb je al nagerekend hoeveel kWh je kunt 'opslaan'?

Ook is op jacht naar een hoge TLV bij overproductie zinvol en is het einde van salderen nog altijd niet zeker, net als wat er voor in de plaats komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 08:25
Proton_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:57:
[mbr]topickaping is niet lief, dus bij deze je eigen topic[/]
Excuus, was ik me niet van bewust , ik wilde inhaken op zijn eerste mail.

Dat gezegd hebbende is in de ideale situatie jouw voorstel natuurlijk beter, maar ook duurder en technisch complexer. Ik wacht liever af tot de techniek iets meet uitge-engineerd is wat dat betreft.

Ik was eigenlijk benieuwd of iemand al zoiets in bedrijf heeft.

Verder over de terugleververgoeding, ik hoop dat die zo hoog mogelijk is en blijft. Ik denk wel dat eigen opgewekte energie opmaken altijd goedkoper is dan importeren via de E-meter. Als ik eigen kWh's kan gebruiken om gas te besparen lijkt dat een goed idee wat binnen redelijk korte termijn geld kan sparen (daar gaat het OOK om).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ik merk dat de zonnetaak zich niet houdt aan de door mij ingestelde 1000W terug levering.
Vermoedelijk schakelt hij de boiler in als er even een kort piekje is in de terug levering en blijft dan de ingestelde tijd energie verspillen. Dus ook als er weinig of geen terug levering is.

Er zou een zonnetaak moeten komen die de boiler uit schakelt onder een ingestelde waarde.
En hem dan voor bepaalde tijd uit houdt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LffddRGtZ34sJ0DDyul4DmqlY2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epxegKEPqgjOnW30Hlkgynba.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinderman
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10-07 16:14
Wij gebruiken een RS solar kastje die onze gewone standaard boiler aanstuurt. Deze gebruikt de Homewizard P1 meter om te schakelen tussen de zonnepanelen, batterijen en het net.
Het werkt goed; alleen is dit niet uit te lezen in de Homewizard app (alleen maar door een Homewizard Socket) en/of niet handmatig te schakelen.........

Beetje een necro-kick zonder veel toevoeging, dat wordt niet echt gewaardeerd

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 11-07-2025 01:29 ]

Pagina: 1