Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:25

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zelf ook getracht wat meer informatie te vinden over die Oekraïense netwerken, en wat het plan ermee is. Twee bronnen uit mid-2023 vertellen in ieder geval iets over de plannen.

UNECE mid 2023

Rebuilding Ukraine with a Resilient, Carbon-Neutral Energy System[PDF] (UNECE 2023)

Dit document is heel globaal, maar vertelt toch nog wel iets over de netwerken.

Bijvoorbeeld dat ze oud zijn en eigenlijk al voorbij het punt van vervanging:
Most of the electricity network infrastructure in Ukraine is significantly outworn and obsoleted. According to the TSO, almost 21 thousand km of transmission lines (88%) have been utilized for over 30 years, while over 16 thousand km (almost 70%) have been utilized for over 40 years. Modernization of 220 kV power lines is a priority, as most have been utilized for over 50 years. Besides, 64.5% of relay protection and emergency automation devices have completed their normal operation lifetime.
Zonder op spanningniveaus in te gaan wordt ingezet op een smart grid aanpak. Dat is niet verrassend, want the way to go op dit moment. Door Demand Side Management (DSM) kan een dergelijk netwerk uitgekookter energie leveren waar ook vraag is. Ook biedt dat smart grid een kans om makkelijker hernieuwbare bronnen te integreren. Belangrijk aan hernieuwbare bronnen is dat ze decentraal zijn, wat kwetsbaarheid van het netwerk kan verminderen.
Given the current status quo, the development of networks, including their extensive digitalization, is essential to build a decarbonized, distributed, and resilient power system. The investment priorities for the modernization and development of Ukraine's electricity network infrastructure, both internal and external (cross-border interconnections), stem from two key documents – the Ten-year transmission system development plan and the 2035 Ukraine's smart-grid development concept. Both documents, among other things, are focused on improving the security of electricity supply and resilience, ensuring better integration of renewables into the grid, and unlocking demand-side management (DSM) potential. Total investments for the network development envisaged in the Ten-year transmission system development plan for 2022-2031 amounted to over 2.1 bln EUR. Additionally, all DSOs in electricity produce five-year distribution system development plans with supplementing annual investment programs subject to Regulator's approval and further progress reporting.
Voor dat DSM zijn smart meters nodig. DSM is een voorwaarde om hernieuwbare bronnen effectief in te kunnen zetten, overal in de wereld, dus ook in Oekraine.
To significantly improve Ukraine's power system resilience, its digitalization is vital. Given that only 10% of households and most of other consumers are not equipped with smart meters, the initial step in building a smart grid in Ukraine would be an extensive implementation of smart-metering systems needed for effective DSM and greater penetration of renewables, particularly small-scale RE installations by prosumers. Additionally, the rollout of smart-grid technologies would improve system flexibility by enabling the application of new business models for active participation in the electricity market, e.g., aggregators, virtual power plants, energy communities, etc.
De Cross border interconnectors waar hieronder over gesproken wordt zal gebeuren met Phase Shifter transformatoren. Ik krijg de indruk dat de bestaande spanningsniveau's worden behouden. Door die Phase Shifters hoeft dat voor de connectie aan buitenlandse energienetwerken volgens mij ook geen probleem te zijn. Wel worden blijkbaar westerse spullen ingezet want zo wordt een 750 kV verbinding opgebouwd met een double-circuit 400 kV verbinding.
To unlock a large-scale external potential for improving power system resilience, Ukraine should substantially enhance interconnectivity with neighboring power systems within ENTSO-E. According to Regulation (EU) 2018/1999, cross-border electricity interconnectivity should reach at least 15% in 2030, considering the 2020 interconnection target of 10%. Currently, the interconnectivity of Ukraine with ENTSO-E countries is under 5%.Developing cross-border interconnectors will enable deeper integration of Ukraine and EU power systems and markets, particularly emergency support and effective market coupling with Eastern European countries. One of the short-term priorities is the restoration and commissioning of the Khmelnytskyi NPP – Rzeszów (Poland) transmission line with a cross-border capacity of 1,000 MW. Another major medium-term project would be the reconstruction of the 750 kV Pivdennoukrainsk NPP – Issacea (Romania) transmission line from the new 750 kV Prymorska substation to 750 kV Isaccea PS by the construction of a double-circuit 400 kV line, increasing Ukraine's cross-border capacity for 1,000 MW. By the Ministry of Energy assess-ment, the potential total cross-border capacity of Ukraine's power system with ENTSO-E countries could reach 6,000 MW, which would exceed 10% interconnectivity threshold.
Nu is het bovenstaande echt zo'n rapport dat een lezer verwacht die een hoop kennis zelf al heeft een geen toelichting nodig heeft. De tweede bron lukt het beter om het verhaal voor een forum als dit over te dragen.

NREL mid 2023

Ukraine Fights To Build More Resilient,Renewable Energy System in Midst of War(National Renewable Energy Laboratory (NREL) Washington)

Een paar fragmenten eruit die van belang zijn als informatie:

Waarom hernieuwbare bronnen een energienetwerk minder kwetsbaar maken?
Renewable energy can build a more resilient energy system in two ways:
  1. Renewable energy can diversify energy sources away from fuels, like diesel, that must be supplied.
  2. Renewables allow for building distributed energy systems—decentralizing the grid, which enables it to be more resilient to disruptive events, such as extreme weather or attacks.
Maar ook dit gaat niet vanzelf goed:
But "renewables don't inherently make a grid more resilient," said Eliza Hotchkiss, researcher and resilience and energy security analyst at NREL. "They need to be designed to be more resilient."
Veel van deze plannen raken echter grondig aangepast door de strijdhandelingen. Dat maakt deze plannen nog niet slecht, maar geen antwoord op de huidige behoeftes. De hernieuwbare bronnen komen even in de koelkast, en de dieselgeneratoren worden aangevoerd. Toch gaat het bouwen met de originele bedoelingen ook verder, door een hybride oplossing te bieden:
As attacks continue, a priority in Ukraine is to maintain electricity supply at key facilities—like hospitals and schools—and at thousands of "points of invincibility" that allow residents to warm themselves or charge personal electronic devices when their home's power is out.
Most of these key facilities have diesel backup generators that kick in when grid power goes out, which require a steady stream of diesel fuel to operate. Adding solar power to a diesel-generator-powered microgrid can significantly reduce fuel use and extend its operation without refueling. For example, a 2021 NREL study found that pairing solar generation with a diesel generator could potentially extend operation twofold, from an initial seven days to almost 14 days.
Op strategisch vlak wordt Oekraïne voor de toekomst aangesloten op Zonne-intensiteit informatie van NREL. Een voorbeeld is de onderstaande kaart hiervoor: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lyao_7E43atx6HD9VY4ZCXgUyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xDip77GynmNSJZVT0gLtIQx.jpg?f=fotoalbum_large
Oekraïne is tenslotte ook aangesloten op het wereldwijde Global Power System Transformation (G-PST) Consortium

Het beeld wat het bovenstaande mij geeft is dat veel parallel gebeurt, afhankelijk van hoe urgent het is. Zo wordt er gewerkt aan connectiepunten met buitenlandse netwerken met Phase Shifters om de energievoorziening te waarborgen. Kritische verbindingen worden opnieuw opgezet met hardware die in ieder geval de behoefte afdekt zonder per se goed gedimensioneerd te zijn. Door het bovenstaande wordt gelijk al duidelijk dat die afwijkende spanningsniveaus niet zo leidend zijn in wat er gebeurt. Het bestaande netwerk wordt waar nodig gedupliceerd. In een later stadium kan dan ombouw plaatsvinden naar een meer uitgebalanceerde oplossing.

Problemen worden opgelost, volmaakte energienetwerken is voor later. Tegelijkertijd wordt ingezet op een meer decentrale netwerkstructuur met smart meters en lokale opwekking.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Oekraïners die huis en haard zijn verloren aan de russische agressie kunnen sinds gisteren een claim indienen bij het Oekraïne Schaderegister in Den Haag:

https://www.ad.nl/politie...nd-ooit-betalen~ac519a1a/

Inleidende alinea van het artikel:
Oekraïners van wie het huis is verwoest door Russische bommen en raketten, moeten die schade kunnen verhalen op Rusland. Claims kunnen vanaf dinsdag worden ingediend bij het Schaderegister Oekraïne in Den Haag. Dat register is vooral symbolisch, want het is de vraag of Rusland ooit met geld over de brug komt.

Nederland is daarmee een nieuw internationaal instituut rijker. Later moet er ook nog een compensatiefonds op Nederlandse bodem komen.
Wellicht voorlopig minder noodzakelijk dan directe hulp, maar zeker niet onbelangrijk in de opbouw van een degelijk en gedetailleerd dossier.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:43:
[...]
Ik weet niet of we Porosjenko als bad actor moeten zien.

Dit lijkt bijvoorbeeld meer vooruitstrevend dan het belastingstelsel van VS:

[...]

(Al zou je vooral dit laatste ook olie op het vuur kunnen noemen, ben ik van mening dat hij hiermee opkomt voor de Oekraïense identiteit die tijdens Holodomor is verloochend.):

[...]

Ik denk dat Porosjenko neutral alignment heeft. Hij heeft goede en slechte dingen gedaan. Maar hij is niet overduidelijk goed of overduidelijk slecht. Hij is niet pro-Russisch, maar heeft wel bepaalde dingen gedaan pro-Porosjenko ipv pro-Oekraïne. Dat moet je ook in de context van een corrupt Oekraïne plaatsen. Daarnaast heeft hij Oekraïne gekneed voor Zelenskyy.

Zelenskyy is de juiste man met het juiste charisma gebleken op 24 Feb 2022. Hij is de positieve verrassing geweest (en ook positieve verrassingen hebben scherpe randjes; bijvoorbeeld was de vervanging van Zalushnyy echt nodig?). Porosjenko legt het daar tegen af. Maar hij is geen RU hielenlikker gebleken (dat was Janoekovietsj). Het dikgedrukte in bovenstaande quote onderstreept dat. Helaas voor de Russen kregen ze 'm dubbel en dwars terug _O-
Mijn kennis over eerdere presidenten is te schetsmatig :|, dat blijkt wel weer. De kanttekeningen van jou en van @Qwerty-273 zijn daarom van belang. In mijn beeldvorming worden Porosjenko en Janoekovietsj door elkaar gegooid. Daar doe ik de eerste geen recht mee. Wat ik zelf nog wel heb gecheckt of het om die man ging die na de Maidan Revolutie niet goed uit de verf was gekomen, niet slagvaardig genoeg tegen corruptie. Net in wat wiki's geklommen, en ik denk dat ik aan Arseni Jatsenjoek dacht. Maar hij is premier geweest en geen president begrijp ik nu. Hij werd premier toen Janoekovytsj naar Rusland vluchtte. Met wat ik ervan weet beschouwde ik hem als een integer mens.

Waar ik gisteren op aansloeg was de timing. Oekraïne gaat door een lastige fase heen. Zelenskyy gaat er nog steeds voor staan, zoals hij altijd gedaan heeft, en precies op dit moment laat Porosjenko zijn eitje vallen, zijn kandidaatsstelling voor een verkiezing die nog niet aan de orde is. Dat schoot mij echt even in het verkeerde keelgat. De timing is bij mij daarin meer leidend dan het voorval an sich. Natuurlijk mag Porosjenko zich kandidaat stellen. In tijd van oorlog moet je alleen een blok vormen. Nu het signaal geven dat je jezelf kandidaat stelt voor een verkiezing die nog niet aan de orde is (en daarom is uitgesteld) kan als kritiek naar de zittende president worden opgevat. De lastige fase waarin Oekraïne nu verkeerd maakt het nodig dat Zelenskyy moeilijke beslissingen moet nemen en moeilijk beleid moet uitvaardigen. Hiervoor heeft hij draagvlak nodig. Deze actie van Porosjenko helpt niet bij dit draagvlak.

Is Zelenskyy als president een dogma? Zonder hem was Oekraïne misschien geen vrij land meer. Wat je terecht aangeeft, wat hij met Zalushnyy heeft gedaan, terwijl daarna het beleid werd uitgevoerd dat Zalushnyy had geadviseerd, daarbij heb ik ook mijn vraagtekens gezet. We hebben niet alles meegemaakt. Op beide mannen heeft een lange tijd een immense druk gestaan. Zalushnyy is nu benoemd tot Ambassadeur in de UK. Zelf las ik dat als dat Zalushnyy op afstand werd gezet. UK is natuurlijk een belangrijke partner van Oekraïne, en de lijnen van daaruit naar de VS zijn kort. Voor alles kan een goede reden zijn die wij niet overzien.

Voor mij is het geen dogma dat Zelenskyy doorgaat nadat in Oekraïne vrede is bereikt. De man heeft veel meegemaakt, dat draag je met je mee, en Oekraïne moet dan een andere fase in. Zou Porosjenko het enige alternatief zijn, dan is de keuze voor Zelenskyy geen moeilijke, zelfs inclusief de harde beslissingen die hij nog moet gaan nemen. Wat ik echter ook denk, wil Oekraïne straks die oorlog achter zich kunnen laten, dan moet snel aan een generatie nieuwe politici worden gewerkt, die niet de controverses van het verleden aan zich hebben hangen. Wat ik hoop is dat Zelenskyy op een dergelijke manier vooruit kijkt, zodat hij eervol, en met gerust hart, op een gegeven moment ook een stap opzij kan gaan zetten.
Qwerty-273 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:07:
[...]

Hij is wel een oligarch met heel veel belangen, die inderdaad vroeger heeft samengewerkt met ook Russische oligarchen om maar geld binnen te harken (wij als Westen hadden maar weinig interesse in Oekraïne).

Hij heeft wel de omarming van het Westen opgezocht en ook behoorlijk wat hervormingen doorgevoerd (waar de uitwerking wellicht niet voldoende is, zoals met het anti-corruptiebureau). Ook was hij actief tegenstander van de bezetting in 2014 en heeft daar ook behoorlijk actief naar gehandeld.

De beschuldiging vind ik een beetje apart verwoord dat hij separatisten (die hijzelf terroristen noemt) zou financieren. De beschuldiging draait eerder om voor een dubbeltje steenkool uit de bezette gebieden te willen kopen (met smokkelen) en die duurder elders te verkopen. Dat lijkt mij eerder een pure eigen portemonnee insteek dan dat je een manier zoekt om de militanten daar financieel te steunen (al zullen die daar ook van profiteren).
Zoals ik hierboven had uitgezocht is die falende uitvoering van dat Anti Corruptie bureau vooral aan zijn premier gaan hangen, Arseni Jatsenjoek. Ik verwacht dat Porosjenko daar als president wel een stapje voor opzij kon doen.

Om eerlijk te zijn slikte ik dat Volkskrant artikel als zoete koek, en kan over die steun van Porosjenko aan die separatisten niets zinnigs zeggen. Als ik zijn wiki er op na sla zie ik ook zoiets:
In december 2021 werd voormalig Oekraïense president Petro Porosjenko beschuldigd van landverraad, steun aan terroristische organisaties en financiering van terrorisme.
(wiki's zijn altijd afgeleide informatie, bij het bovenstaande wordt een Telegraafartikel als bron genoemd). Wel veelzeggend is hoe Porosjenko door de huidige Oekraïense regering wordt bejegend, volgens die wiki tenminste:
Deze beschuldigingen kwamen voort uit vermeende betrokkenheid bij de aankoop van steenkool uit door separatisten gecontroleerde gebieden van Oekraïne, samen met de pro-Russische politicus Viktor Medvedtsjoek. Porosjenko ontkende deze beschuldigingen en noemde het politiek gemotiveerde laster. Een Oekraïense rechtbank legde op 6 januari 2022 beslag op zijn eigendommen als onderdeel van het lopende onderzoek. In januari 2022 oordeelde een rechtbank dat Porosjenko in Kiev moest blijven en zijn paspoort aan de autoriteiten moest tonen. Hij mocht de stad Kiev of de oblast Kiev niet verlaten zonder voorafgaande toestemming van de rechtbank of het openbaar ministerie. In december 2023 werd Porosjenko opnieuw door de Oekraïense veiligheidsdienst verhinderd om naar de EU te reizen, ondanks een officiële reisvergunning die was ondertekend door Ruslan Stefanchuk, voorzitter van de Verchovna Rada, het Oekraïense parlement.
We kunnen dit samenvatten als gedoe, gedoe dat gemist kan worden als kiespijn. Of het onderzoek naar hem komt niet tot een conclusie waardoor hij in een soort van wachtkamer verkeert, of er zijn lopende onderzoeken naar andere aspecten (mensen of zaken) die zijn aanwezigheid vereisen. Hier kijken we echt tegenaan, zonder teveel inzicht.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vanuit Orban zitten hier natuurlijk ook belangen achter, de binding van de regio met Hongarije zal vergroten door meer border crossings te hebben.
Voor Oekraine helpt het om alternatieve routes te hebben voor random boeren die grenzen blokkeren onder invloed van Rusland.
Ukraine and Hungary have signed amendments to the intergovernmental agreement on border traffic control, which will allow to launch a new checkpoint for passenger cars.
https://www.ukrinform.net...ew-border-checkpoint.html
"Ukraine and Hungary agreed on the opening of the Velyka Palad’ – Nagyhodos" crossing point for passenger vehicles and the possibility for empty trucks weighing over 7.5 tons to cross at the "Luzhanka - Beregsurany" crossing point, - the message reads.

The parties are also considering the possibility of building a new cargo crossing point "Diyda - Beregdarots" in order to increase the carrying capacity of the Ukrainian-Hungarian border.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2024 17:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

VS 'sponsort' export van VS diesel locs:
The Export-Import Bank of the United States (US EXIM) has approved a $156.6 million loan to Ukrzaliznytsia JSC [Ukrainian Railways] to support the potential acquisition of 40 Wabtec diesel locomotives.
https://www.ukrinform.net...c-diesel-locomotives.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een tipje van de sluier over het aantal vermiste Oekraïners.

Zeker 37 duizend Oekraïners vermist geraakt, zegt ombudsman
Volkskrant Liveblog
16:59
Sinds het begin van de oorlog zijn zeker 37 duizend Oekraïners vermist geraakt. Dat betreft militairen, maar ook minderjarige burgers. Dat stelt de Oekraïense ombudsman Dmytro Lubinets. Het gaat om de mensen van wie de autoriteiten de verdwijning kunnen registreren; het werkelijke aantal vermisten ligt mogelijk nog veel hoger, benadrukte Lubinets.
Dat van die minderjarige burgers is voor mij een wat onduidelijke groep. In eerste instantie dacht ik aan de ontvoerde kinderen, maar dat blijkt een andere groep te zijn (zie onder). Wat ik mij afvraag of hieronder ook jongeren vallen die de dienst trachten te ontduiken. Het is mij onduidelijk of die groep bij de 6 Miljoen Oekraïners hoort die naar de andere Europese landen zijn gegaan. Andere wat meer tragische oorzaken zijn de Prisoner Of War (POW) gevallen, die niet altijd bij Oekraïne bekend zijn en militairen die Missed In Action (MIA) zijn.
De ombudsman stelt ook dat momenteel zo’n 1.700 Oekraïners ten onrechte worden vastgehouden door Rusland. Al sinds 2014 – het jaar dat Rusland de Krim annexeerde – ontvoert het land burgers, stelt Lubinets, maar sinds de invasie gebeurt dit veel vaker. Dat de oorlog grote gevolgen heeft voor de burgerbevolking van het land, is al langer bekend. Niet alleen zijn vele burgers gedood; volgens de ombudsman zijn bijna zes miljoen Oekraïners naar andere Europese landen uitgeweken.
In een Oekraïense bron unn.ua (Ukrainian National News) wordt iets meer over die 1700 vastgehouden Oekraïners gezegd:
The list of civilian hostages includes public and church figures, journalists, civil servants, representatives of local self-government, police officers, ATO participants, and even three OSCE staff members.
Merk op dat het hier dus niet om de vermiste kinderen gaat. De Kyiv Independent is hierover expliciet, refererend aan die 1700 (waarvan 147 zijn teruggekeerd naar huis):
These last two figures likely did not include children, as the Children of War database lists over 19,500 deported or displaced children and 388 children who have been rescued from Russian captivity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
PACE supports seizure of frozen Russian assets to benefit Ukraine
Ukrainska Pravda
At a session on 16 April, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) supported a resolution calling for frozen Russian assets to be seized and used for Ukraine’s benefit.

According to the PACE news service, the assembly unanimously adopted a resolution calling for frozen Russian state assets to be transferred to a new fund for Ukraine's reconstruction.
Eerder, eind januari, had PACE’s Political Affairs Committee al voorgesteld dat de Council of Europe het voortouw zou moeten nemen:
It was reported at the time that the resolution proposed that the Council of Europe should take the lead with regard to the seizure of Russian state assets and their use for the reconstruction of Ukraine and establish an international compensation mechanism under Council of Europe auspices.
De volgende elementen zouden voor de uitvoering van het inzetten van de Russische activa moeten zorgen:
  • setting up an international trust fund into which frozen Russian assets from Council of Europe member and non-member states would be deposited
  • the establishment of an impartial and effective claims commission, operating under recognised judicial norms, to consider applications from Ukraine and other entities (individuals and legal entities) affected by the Russian aggression.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sinds vandaag is de nieuwe Oekraïense mobilisatiewet van kracht:
De nieuwe Oekraïense mobilisatiewet is vandaag in werking getreden. De wet verlaagt de mobilisatieleeftijd van 27 naar 25 jaar. Oekraïne hoopt met de wet het tekort aan soldaten aan het front te verkleinen. President Volodymyr Zelensky zei eerder deze week dat die verlaging 100 duizend nieuwe rekruten moet opleveren.

De uitbreiding van de mobilisatie leidde in Oekraïne tot veel maatschappelijke onrust en felle politieke discussie. Het parlement keurde de wet meermaals af voordat hij vorige maand uiteindelijk werd aangenomen. In de definitieve versie ontbreekt een voorstel dat dienstplichtigen na 36 maanden aan het front de mogelijkheid gaf het leger te verlaten. De Oekraïense regering zegt dat later in een losstaand wetsvoorstel te willen regelen.

Behalve de verlaging van de mobilisatieleeftijd kent de wet nog een reeks hervormingen. Zo zijn onder anderen alleenstaande vaders, familieleden van gesneuvelde soldaten, voltijdstudenten, leraren en mannen met meerdere kinderen (afhankelijk van hun leeftijd) uitgezonderd van mobilisatie. Mannen die eerder op medische grond waren afgekeurd voor de mobilisatie, worden opnieuw gekeurd.

Daarnaast moeten alle mannen tussen de 18 en 60 jaar binnen zestig dagen hun zogeheten militaire registratie bijwerken met hun actuele telefoonnummer en huisadres. Dat geldt ook voor Oekraïners die in het buitenland verblijven. Als zij hun registratie niet bijwerken, verliezen zij toegang tot consulaire hulp en kunnen zij bijvoorbeeld geen nieuw paspoort aanvragen. Binnen Oekraïne geldt dat mannen hun militaire registratie te allen tijde bij zich moeten hebben, op papier of via een mobiele app.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
XWB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:28:
Mijn hart bloedt dat dit noodzakelijk is.

... Maar ik denk wel dat het noodzakelijk is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Mijn hart bloedt dat dit noodzakelijk is.

... Maar ik denk wel dat het noodzakelijk is.
Tegelijkertijd is de vraag natuurlijk wel wat het op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:34
MikeyMan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Niet veel vrees ik. Niet dat ze geen mannen in de genoemde leeftijd hebben maar omdat hun gegevens over die groep hopeloos zijn. Een groot deel zal gevlucht zijn, een ander deel zal onvindbaar zijn omdat adresgegevens niet kloppen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Of de vraag is wat het gaat kosten als ze het niet doen.

De Oekrainers hebben enige ervaring met Rusland en de vorige keer was het iets van 3,9 miljoen dode Oekrainers. Ik denk dat de Oekrainers dat niet zijn vergeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

XWB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:28:
Ik zit altijd een beetje in tweestrijd als ik weer een zeer fonkelende dikke SUV of zwart geblindeerde BMW/Mercedes/Lexus sedan zie rijden op Oekraïens kenteken in Warschau. En de bestuurder/passagiers grote gespierde mannen zijn (af en toe met een klein geplastificeerd mokkel er rond huppelend). Dan krijg ik een interne discussie waar je aan de ene kant begrijpt dat je liever het land ontvlucht vanwege oorlog, maar aan de andere kant ook “verdomme” jij bent hard nodig aan het front om jouw eigen land te beschermen.

(de meeste expats die destijds Oekraïne ontvluchtten hebben ondertussen de kentekenplaten omgewisseld, al is dat een n=1 observatie tijdens het langslopen van een internationale school in de buurt waar ouders de kinderen komen brengen/ophalen)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Qwerty-273 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zit altijd een beetje in tweestrijd als ik weer een zeer fonkelende dikke SUV of zwart geblindeerde BMW/Mercedes/Lexus sedan zie rijden op Oekraïens kenteken in Warschau. En de bestuurder/passagiers grote gespierde mannen zijn (af en toe met een klein geplastificeerd mokkel er rond huppelend). Dan krijg ik een interne discussie waar je aan de ene kant begrijpt dat je liever het land ontvlucht vanwege oorlog, maar aan de andere kant ook “verdomme” jij bent hard nodig aan het front om jouw eigen land te beschermen.

(de meeste expats die destijds Oekraïne ontvluchtten hebben ondertussen de kentekenplaten omgewisseld, al is dat een n=1 observatie tijdens het langslopen van een internationale school in de buurt waar ouders de kinderen komen brengen/ophalen)
Volgende keer even opletten of de combi CD in het kenteken staat. Als het Corps Diplomatique is dan is het logisch dat deze man niet naar het front gaat.

Ik heb er ook wel mixed feelings over. Ik weet niet of ik lekker zou blijven zitten als de Duitsers binnen zouden vallen zeg maar. Het is een hele lastige keuze en wat mij betreft mag je hier blijven omdat je ook het recht hebt om je eigen keuzes te maken. Aan de andere kant, als je je hier misdraagt dan mag je meteen terug.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

asing schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:41:
Volgende keer even opletten of de combi CD in het kenteken staat. Als het Corps Diplomatique is dan is het logisch dat deze man niet naar het front gaat.
Nee zonder CD (en ook zonder D of DP :D zie Wikipedia: Vehicle registration plates of Ukraine ). De meeste beginnen met KA, dus in/rond Kyiv waar het "rustiger" is dan oostelijker. Al zitten er ook nog een handvol KK (Krim), KT (Ivano-Frankivsk) en KX (Charkiv) tussen net als anderen. Waar twee daarvan wellicht meer te begrijpen zijn dan de andere die een stuk westelijker ligt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
IMF wil Oekraïne voorzien van nieuw lening ter waarde van 2 miljard euro
14:54
Functionarissen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) bezoeken deze week Oekraïne om te praten over een nieuw steunpakket. Als Oekraïne aan alle voorwaarden voldoet, kan het land een nieuwe lening van meer dan 2 miljard euro ontvangen.
Het IMF keurde vorig jaar een steunpakket goed ter waarde van 14,4 miljard euro. Het was voor het eerst in het bijna tachtigjarige bestaan van het fonds dat leningen werden verstrekt aan een land in oorlog. Het bedrag wordt over een periode van vier jaar uitgekeerd. In maart werd 822 miljoen dollar uitbetaald. Het geld is bedoeld om de overheid draaiende te houden en voor de wederopbouw van het land.
Het is best bijzonder dat IMF Oekraïne in haar financiering faciliteert. Tot nu toe was het niet in oorlog zijn een criterium. IMF schuift dus door deze oorlog.

De vraag die ik wel heb is of die 14,4 Miljard al is verbruikt en of in dat licht 2 Miljard goed schaalt met wat Oekraïne nodig heeft. Ik verwacht dat IMF kritisch zal kijken naar de status van de hervormingen die zijn beschreven in teacup in "Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw" Maar om dat wat concreter te krijgen kunnen we het best bij het IMF zelf kijken. Daar vind ik een Staff Level Agreement die plaatsvond in februari van dit jaar tussen de Oekraïense Autoriteiten en IMF. Mooi is om te zien dat in alle stilte ook dit soort processen doorgaan, om de beweging onherroepelijk te maken.

Uit die Staff Level Agreement is het een en ander op te maken waar beide partijen het over hebben. Even wat aspecten eruit pikken:

Heel grof samenvattend is de trend ondanks de onzekerheid positief:
The Ukraine economy experienced a positive dynamic of strong growth, declining inflation and strengthening reserves in 2023, but the outlook for 2024 remains highly uncertain as the war continues.
Dat pakket van 14.4 Miljard (dollar-Euro verhouden....) maakt deel uit van een structureel hulppakket van 122 Miljard dollar tot vroeg in 2027:
“Ukraine’s four-year EFF Arrangement, with access of about US$15.6 billion (SDR 11.6 billion) was approved on March 2023, and forms part of a US$122 billion international support package for Ukraine through early 2027.
Behalve door wat belastinginkomstenderving door de grensblokkades voldoet Oekraïne aan alle prestatie criteria van het IMF. Oekraïne is dus op dit vlak in het groen.

Dat de Oekraïense samenleving onder druk staat wordt gezien:
The authorities have skillfully maintained macroeconomic and financial stability, which, together with significant external financing, has enabled a stronger-than-expected economic recovery in 2023
Door oorlogsrisico's blijft de externe financiering achter bij de verwachting. Er is een soort uitstel-effect wat verdere groei zal dempen.
However, the war and delays in external financing are weighing on confidence, and growth in 2024 is expected to soften to between 3-4 percent.
De kosten die de oorlog met zich meebrengt kan niet zonder een stevig extern gefinancierd budget. Voor 2024 is nodig:
Importantly, timely disbursement of committed external support, projected at US$38 billion in 2024, is critical for budget financing and sustaining macroeconomic stability.
Als ik het goed begrijp geeft dit bedrag ons een beeld van wat er nodig is om de samenleving te laten draaien in een land dat in een oorlog verzeild is geraakt. Iedereen volgt de wapen- en munitiesteun, maar deze bedragen zijn een orde groter. Onduidelijk is voor mij of de wapen- en munitiesteun hierin moet worden meegerekend.

Voor 2025-2027
Work to prepare the 2025-27 budget declaration will soon be underway and will need to reconcile still sizable spending needs with the need to increasingly rely on domestic resources. Moreover, the implementation of medium-term budget framework in conjunction with public investment management reforms will help strengthen the link between national development goals, investment priorities and available resources.
In dit kader zal die 2 Miljard lening maar een incrementele stap vertegenwoordigen. Impliciete statement van de Volkskrant is denk ik vooral: ook dit gaat gewoon door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De toekomst van Oekraïne: van graanschuur tot wapenfabriek.

Allereerst, de inzet:
Van tanks, drones en granaten tot machinegeweren. In het zog van het Duitse Rheinmetall gaan ook Tsjechische, Franse en Britse producenten wapenfabrieken in Oekraïne bouwen. Als het van president Zelenski afhangt, is dat nog maar het begin van de uitbouw van de defensie-industrie.
Aan het begin van de oorlog werden veel fabrieken gebombardeerd:
Oekraïne is economisch en militair een opmerkelijke bocht aan het inzetten. Voor de oorlog had het land een bloeiende wapenindustrie waarin vele tienduizenden mensen werkten. Antonov bouwde militaire transportvliegtuigen en Motor Sich produceerde straalmotoren, terwijl andere bedrijven in Oekraïne een reputatie opbouwden met de productie en export van houwitsers, raketten, pantservoertuigen en de gereputeerde tank T-84 Oplot, die tot enkele jaren voor de oorlog met Rusland vooral aan het buitenland (Thailand) werd verkocht.

Helaas wist de Russische president Poetin perfect waar die wapenfabrieken gelegen waren, waardoor het gros ervan bij de start van de Russische invasie werd gebombeerd. Maar Oekraïne zou Oekraïne niet zijn, als het geen veerkracht en verbetenheid zou tonen. Onder impuls van de Oekraïense president Zelenski heeft Kiev vorig jaar al een ambitieus plan uitgewerkt om van Oekraïne in sneltempo opnieuw “een internationale militaire hub” te maken. Net zoals het land dat destijds was voor de Sovjet-Unie, zij het dit keer voor het andere kamp: het Westen.
Geplande productieverhogingen:
Kiev ziet de ontwikkeling van de binnenlandse defensieproductie als een belangrijke impuls voor de Oekraïense economie, die als gevolg van de oorlog met ongeveer een derde is gekrompen. De wapenproductie is in 2023 verdrievoudigd en zal dit jaar naar verwachting zelfs verzesvoudigen dankzij de lokale productie van onder meer tanks, houwitsers, pantservoertuigen en drones. Althans, dat verklaarde Zelenski vorig jaar op een bijeenkomst van de internationale defensie-industrie in Kiev eind september, waarop toen liefst 250 wapenfabrikanten uit 30 landen aanwezig waren.
De Oekraïense regering probeert andere fabrikanten binnen te halen:
Op die conferentie probeerde Oekraïne toen volop nieuwe westerse investeringen aan te trekken. En dat niet alleen door te zwaaien met een jaarbudget van 7 miljard dollar voor nieuwe aanbestedingen. Ook de lage arbeidskosten in Oekraïne en de nabijheid van het grootste en meest actieve slagveld ter wereld waren op papier belangrijke troeven.
Meer landen sluiten aan:
Op dat moment hadden alleen Rheinmetall (artilleriegranaten) en het Britse BAE (lichte machinegeweren) concrete plannen om een fabriek in Oekraïne te bouwen. Maar na de bijeenkomst was dat aantal volgens Kiev aangegroeid tot twintig. Sterker nog, eerstgenoemde grote Duitse wapenfabrikant kondigde recent zelfs aan dat het liefst vier fabrieken in het land gaat bouwen, voor munitie, legervoertuigen, buskruit en luchtafweerwapens. “Oekraïne is nu een belangrijke partner voor ons, waar we een potentieel zien (qua verkoopcijfers, red.) van twee tot drie miljard euro per jaar”, klonk het bij de presentatie van Rheinmetalls jaarcijfers.

Sindsdien lekten steeds meer concrete namen uit. Niet alleen Duitse wapenbedrijven zoals MBDA Deutschland (luchtafweer) en Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (pantservoertuigen), maar ook Amerikaanse producenten zoals General Dynamics (artilleriegranaten) en Tsjechische wapenbedrijven als Ceska Zbrojovka (machinegeweren) en CSG (tanks en artilleriegranaten) sprongen op de kar en kondigden de bouw van nieuwe wapenfabrieken in Oekraïne aan via lokale joint ventures op korte termijn.

De Turkse producent van de Bayraktar-drones, die de Russische aanvalstroepen in Oekraïne al heel wat schade toebrachten, bouwt sinds februari zelfs al volop een nieuwe fabriek. Die moet volgens de laatste berichten over enkele maanden productieklaar zijn op een geheime plaats nabij Kiev.
Helaas is er ook sprake van wanbeheer:
Als het van president Zelenski afhangt, is dat nog maar een begin. Al twijfelen critici eraan of zijn ambitieuze groeiplannen wel haalbaar zijn. Hoewel de militaire industrie van Oekraïne weliswaar nog steeds beschikt over honderden fabrieken met tienduizenden arbeiders, zijn die in de praktijk vaak fel geteisterd door Russische raketaanvallen of kwijnen ze weg onder tientallen jaren van wanbeheer.

Zo ging een buskruitfabriek van de Oekraïense overheid in februari 2023 failliet, door een zware schuldenlast. En het door de Oekraïense staat gedirigeerde militaire conglomeraat Ukroboronprom – een gigant met 67.000 werknemers in dienst, volgens zijn website – kon lange tijd niet omgevormd worden tot een bedrijf dat in staat was om een joint venture op te richten met een westers wapenbedrijf, schreef het Amerikaanse Time Magazine begin dit jaar. Een van de redenen was dat een van zijn werknemers werd beschuldigd van hoogverraad vanwege het doorspelen van militaire geheimen aan Rusland.

Het resultaat is dat de Oekraïense wapenproductie in het eerste jaar van de Russische invasie ronduit schamel was. Op papier mag Oekraïne in staat zijn om een groot deel van zijn eigen wapens te bouwen, maar lokaal wanbeheer, herhaalde Russische raketaanvallen en tal van flessenhalzen in de aanvoerketen – onder meer een groeiend gebrek aan buskruit en raketbrandstof – bemoeilijkten lange tijd dat proces.
Oekraïne heeft westerse knowhow nodig:
Om de wapenproductie echt te kunnen aanzwengelen, heeft Oekraïne dringend westerse knowhow nodig. Dat betekent nieuwe licenties voor de productie van moderne wapens en buitenlandse investeringen in nieuwe, lokale productiesites. Vanzelfsprekend is dat voor veel westerse wapenfabrikanten allerminst. Er is geen verzekeringspolis op de markt die hun fabrieken in Oekraïne beschermt tegen Russische raketaanvallen. En hoe discreet zullen de Oekraïners – in het verleden waren er al grote omkoopschandalen – met de handelsgeheimen van hun westerse partners omgaan? Om die en andere problemen te vermijden, vestigden sommige westerse fabrikanten zich tot voor kort liever in nabijgelegen landen als Polen of Litouwen. Daardoor moest de Oekraïense defensie-industrie zich tot nu toe vooral beperken tot het invoeren en opkalefateren van oude militaire stocks uit het buitenland, voornamelijk uit de VS.

Maar sinds kort lijkt dat te veranderen. De Europese Commissie werkt aan een document dat de Oekraïense wapenindustrie naar het hart van de nieuwe westerse oorlogsmachine moet katapulteren, mede dankzij Europese subsidies en btw-vrijstellingen voor joint ventures met Oekraïense wapenbedrijven.

Met succes, zo lijkt het. Begin maart maakte de Franse minister van Defensie, Sébastien Lecornu, bekend dat ook drie Franse defensiebedrijven via joint ventures in Oekraïne fabrieken gaan bouwen voor de productie van drones, militaire landvoertuigen en reserveonderdelen. Eén naam die daarbij al uitlekte, is die van het Franse-Duitse KNDS, dat in Oekraïne de Europese “tank van de toekomst” zal gaan bouwen. En op de recente top van de Weimar-groep (Polen, Frankrijk en Duitsland) half maart beklemtoonden ook Macron en Scholz formeel dat hun landen de lokale wapenproductie in Oekraïne versneld zullen helpen opdrijven.
Eén miljoen drones:
Vorig jaar investeerde Oekraïne ongeveer een miljard dollar in zijn binnenlandse droneprogramma en dit jaar zal dat dubbel zoveel zijn. Ongeveer tweehonderd bedrijven op geheime locaties in Oekraïne produceren nu drones voor het leger, gaande van lokale private start-ups in kleine garages tot grote staatsbedrijven in fabrieksgebouwen uit het Sovjettijdperk. Om veiligheidsredenen verspreiden Oekraïense dronefabrikanten zoals TAF dronesde productie bewust over twaalf locaties in zes steden. Die locaties worden bovendien om de drie maanden gewijzigd, verklaarde ceo Oleksandr Yakoven op de Oekraïense tv-zender Espreso.

Het doel van Zelenski is om een miljoen lichte drones en 11.000 midden- en langeafstandsdrones te produceren. Die laatste modellen kunnen tot ruim 1.000 kilometer achter de linies militaire en logistieke doelwitten in Rusland aanvallen. Het resultaat daarvan was de voorbije weken en maandente zien: niet alleen werd al ruim de helft van de 34 olieraffinaderijen in Rusland door Oekraïense drones aangevallen, ook tal van Russische marineschepen in de Zwarte Zee werden al door Oekraïense drones zwaar beschadigd of tot zinken gebracht. Op dat vlak lijkt Kiev al weinig of niets meer van het Westen te kunnen leren.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:20

XanderDrake

Build the future!

XWB schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:01:
De toekomst van Oekraïne: van graanschuur tot wapenfabriek.
Een wapenfabriek sowiesio, maar tevens is die graanschuur weer voor een flink deel herstelt:

In dezelfde tweet was ook te lezen dat Oekraine momenteel ongeveer 10% van de totale wereldwijde graanexport vertegenwoordigd *O*

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:15
The New York Times heeft een artikel gepost over hoe groot de schade is in Oekraïne na 2 jaar oorlog. Als je het wilt lezen, hierbij de link naar het gedeelde artikel: https://www.nytimes.com/i...erringSource=articleShare

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:02

_Eend_

🌻🇺🇦

Emryte schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:00:
The New York Times heeft een artikel gepost over hoe groot de schade is in Oekraïne na 2 jaar oorlog. Als je het wilt lezen, hierbij de link naar het gedeelde artikel: https://www.nytimes.com/i...erringSource=articleShare
Een deprimerend artikel :N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Cv6mjwW2V5KAnpa7xb5eutsSbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxCIjjJ61FZ5DyoNAiu3dcGh.png?f=fotoalbum_large

Je kunt hier goed zien waar de frontlinies lopen, en welke steden regelmatig doelwit zijn van raket- en droneaanvallen. Oa. de foto's van Marinka laten zien hoe groot de schade is, en in de lijstjes met beschadigde/verwoeste scholen en ziekenhuizen wordt Marioepol apart benoemd omdat daar zoveel plat is geschoten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
@_Eend_ Rotterdam is vandaag de dag geen kleine stad, maar was dat in 1939 ook niet.
Als je wil ervaren hoe 'gemeen' oorlog is, kan je in Rotterdam de brandgrensroute lopen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

En hoe gaat het nu met de Oekraïense Oligarchen???

Raam (Vroeger Raam op Rusland) richtte het zoeklicht op de Oekraïense oligarchen. Nu zitten die nu even ondergedoken. Zag dit item enkele dagen terug en had mij voorgenomen het hier te delen. Dit is zo'n typisch "opdat wij niet vergeten" artikel.

Vroegere invloed
Bij de onderstaande informatie bekroop mij ook het besef dat het allemaal niet zoveel uitmaakte wat de mannen deden zolang de invloed en bijbehorende geldstroom deel uitmaakten van de deal. En die invloed hadden ze wel. Achmetov was de extremiteit van het groepje. Het artikel staat even stil bij zijn invloed.
Hij heeft niet alleen controle over kolenmijnen, staalfabrieken, energiecentrales, een bank (POeMB), een van de grootste telecombedrijven van het land (Oekrtelecom) en de voetbalclub Sjachtar Donetsk, maar had tot de Russische invasie ook controle over de Oekraïna Media Groep, met nationale en regionale televisiezenders. Zijn twee grootste bedrijven, MetInvest en DTEK, zijn op papier in Amsterdam gevestigd.
En dan uiteindelijk de overstap naar de politiek, om ook de context waarbinnen hij opereerde te kunnen beïnvloeden:
Achmetov was jarenlang parlementslid voor de Partij van de Regio’s, geleid door president Viktor Janoekovitsj (ook afkomstig uit de Donbas), die tijdens de Majdanrevolutie vluchtte naar Rusland. Achmetov werd na die revolutie medevoorzitter van de pro-Russische politieke partij Oppositie Blok.

De 2022 oorlog
De 2022 oorlog schudde de kaarten grondig door elkaar en veroorzaakte direct effecten

Schade door krijgshandelingen
Zo had Achmetov twee grote bedrijven in de door Rusland bezette stad Marioepol, waaronder de compleet verwoeste Azovstal-fabriek van waaruit Oekraïense soldaten wekenlang vochten tegen de Russen. Achmetov bezat ook de grootste cokesfabriek van Europa die was gevestigd in de door Rusland verwoeste en veroverde stad Avdiivka.
Toelichting is niet verder nodig.

Nationalisatie (militair strategisch belang)
Onder druk van de oorlog zijn ook een vijftal bedrijven door de Oekraïense overheid genationaliseerd. Het gaat om energiebedrijven en voertuig- en autoproducenten, van onder anderen de oligarchen Kolomojsky en Zjevaho.

Resulterende verliezen
2022 was voor de oligarchen een rampenjaar. De verliezen per oligarch zijn....bijna abstract te noemen. Het doet mij nadenken over de vermogenskloof in dat land ten tijde van de Russische beïnvloeding, bedenk even dat de onderstaande cijfers alleen de verliezen zijn:
  • Rinat Achmetov, vermogensbeheerder, verloor 9,3 Miljard
  • Kostjantyn Zjevaho, IJzer-exporteur, raakte 700 miljoen dollar kwijt
  • Viktor Pintsjoek, staal- en pijpleidingmagnaat, verloor 400 miljoen dollar. en
  • Ihor Kolomojsky energietycoon, voormalig bankier en verloor bijna een miljard dollar.
  • Joeri Kosjoek, agrarische oligarch, heeft 250 miljoen dollar minder.
  • Petro Porosjenko Oud-president, verloor ongeveer 900 miljoen dollar.

Geen media bedrijven meer
Toen de invasie begon, liet Zelensky meteen een zogeheten ‘telemarathon’ invoeren: de grote televisiekanalen van het land zenden sindsdien allemaal dezelfde nieuwsprogramma’s uit, het ‘verenigde nieuws’ geheten.
Dit raakte de volgende oligarchen:
  • De kanalen die voor de invasie in handen waren van oligarchen Kolomojsky, Achmetov, Pintsjoek en de in 2014 naar Oostenrijk uitgeweken Dmytro Firtash doen mee aan de telemarathon.
  • De kanalen van de pro-Russische Viktor Medvedtsjoek waren al voordien uit de lucht gehaald vanwege het verspreiden van Russisch nepnieuws.
  • Petro Porosjenko deed eind 2021 formeel afstand van zijn televisiezenders. Zijn zenders deden in 2022 niet mee aan de telemarathon.
Juridische acties van de Oekraïense staat
Door minder vermogen, bereik en invloed gaat het wat minder goed met de oligarchen maar hiernaast zit de Oekraïense staat hen ook op de nek
Kolomojsky zit sinds september 2023 in voorarrest. Hij wordt verdacht van fraude, witwassen en het geven van een moordopdracht op een jurist op de Krim, ruim twintig jaar geleden. Mogelijk is zijn Oekraïense staatsburgerschap hem zelfs ontnomen.
Dmytro Firtasj (gashandel) kampt met flinke juridische problemen. De Oekraïense overheid zette hem in 2022 op de sanctielijst, en legde vorig jaar beslag op ruim 200 miljoen dollar van zijn vermogen. [...]woont al sinds 2014 in Oostenrijk. Daar probeert hij uitlevering aan de Verenigde Staten te voorkomen, omdat ook daar rechtszaken tegen hem lopen wegens corruptie.
Viktor Medvedtsjoek, de oligarch met de nauwste banden met Vladimir Poetin, bleef tot na de Russische invasie in Oekraïne. Onlangs bleek dat Medvedtsjoek de Russische propagandasite Voice of Europe beheerde. De Oekraïense geheime dienst arresteerde Medvedtsjoek in april 2022 op verdenking van verraad en leverde hem tijdens een gevangenenruil uit aan Rusland.

Rebranding, nee toch?

Ja hoor. Fascinerend is dat deze mannen toch in staat blijken, door hun resterende geld, zich te rebranden als patriottische zakenmannen en betrouwbare politici. Het collectief geheugen is blijkbaar niet sterk in de chaos van het conflict. Ook de informatievoorziening kan onder druk hebben gestaan.
Rinat Achmetov had tot 2014 nauwe banden met Viktor Janoekovitsj en was een tegenstander van de Majdanrevolutie. Vervolgens werd hij een van de leiders van het inmiddels verboden pro-Russische Oppositie Blok. Maar sinds het begin van de invasie profileert Achmetov zich als een groot Oekraïens patriot. Zijn fonds en bedrijven doneerden naar eigen zeggen ruim tweehonderd miljoen euro aan het Oekraïense leger en aan humanitaire hulp. Hij zou daarmee de grootste privédonateur in Oekraïne zijn. Zijn energiebedrijf DTEK is nog altijd de grootste in Oekraïne, en is vaak doelwit van Russische aanvallen op de Oekraïense energie-infrastructuur. Het bedrijf herstelt de schade van beschietingen snel, en blijft een groot deel van de Oekraïense bevolking voorzien van energie. Omdat hij ook afstand heeft genomen van zijn mediabedrijven, is zijn rol in de politiek en media minimaal geworden. Onduidelijk os wat hij na de oorlog van plan is.
Ook staalmagnaat Viktor Pintsjoek profileert zichzelf als een filantroop en probeert zo afstand te nemen van zijn reputatie als oligarch. Hij bezit nog meerdere televisiekanalen, maar was al voor de Russische invasie niet meer erg actief in de politiek. Hij houdt zich nu vooral bezig met kunst, en doneert ook aan het leger en humanitaire projecten binnen Oekraïne.
Oud-president Petro Porosjenko is daarentegen wél erg betrokken bij de Oekraïense politiek. Hij is al jarenlang de grootste politieke tegenstander van Zelensky en presenteert zichzelf als een betrouwbare alternatieve kandidaat bij de volgende verkiezingen. Hij deelt regelmatig foto’s en video’s waarin hij laat zien hoeveel geld hij aan het Oekraïense leger doneert. Porosjenko heeft zijn chocola- en snoeponderneming Roshen overgedragen aan zijn zoon. Van alle oligarchen heeft Porosjenko op dit moment de meeste invloed in de media en politiek. Het valt te verwachten dat hij ook na de oorlog politiek actief blijft. Vlak voor de Russische invasie speelde er een zaak tegen Porosjenko wegens aantijgingen van hoogverraad. Veel Oekraïners zagen de zaak als een politiek gemotiveerde actie van president Zelensky. Sinds het begin van de invasie lijkt de zaak stil te liggen.

Doet Oekraïne er iets tegen?

Samengevat blijft het opletten waar de invloed en macht in de Oekraïense samenleving zich in de toekomst samenbalt. Ook blijven deze heren kwetsbaarheden in de Oekraïense samenleving, kwetsbaar om als aangrijppunten te dienen voor de Russische hybride oorlogsvoering. Eigenlijk moeten deze mensen verstoken blijven van posities met macht, vanwege hun verleden.

Oekraïne beoogde precies dit met een anti-oligarchenwet. Een lang verhaal iets minder lang:
Met de wet wordt er een lijst bijgehouden van alle oligarchen in het land. Wie op de lijst belandt, mag geen Oekraïense politieke partijen financieren en mag ook niet deelnemen aan de privatisering van Oekraïense staatsbedrijven. Volgens de wet is een oligarch iemand die voldoet aan tenminste drie van de vier onderstaande criteria:
  • Deelname aan de politiek
  • Grote invloed op de massamedia
  • Eigenaar van een monopoliebedrijf
  • Een vermogen van zo’n 70 miljoen euro
In feite worden oligarchen door deze wet voor een keuze gesteld: ze kunnen zich buiten de politiek houden, of ze kunnen afstand nemen van hun mediabedrijven.
Formeel is deze wet uitgesteld vanwege de oorlog. Informeel had de EU kritiek:
Aangezien Oekraïne kandidaat-lid is van de Europese Unie moet ‘de-oligarchisering’, zoals de bestrijding van de invloed van oligarchen wordt genoemd, worden uitgevoerd volgens EU-maatstaven.
Maar ook de Raad van Europa vindt dat de wet te ver gaat
[...]dat Oekraïense burgers niet mogen worden uitgesloten van deelname aan de politiek alleen omdat ze als oligarch worden aangemerkt. Dat zou ondemocratisch zijn. Bovendien bestaat het risico dat Zelensky of andere zittende politieke leiders hun invloed kunnen gebruiken om specifieke mensen als oligarchen aan te merken en die zo uit te sluiten van de politiek
Met andere woorden kan de anti-oligarchenwet zich tegen haar doelstelling keren. Ondertussen gaat de Russische druk onverminderd voort, tot er ergens weer een barst ontstaat. Het blijft dus opletten dat macht weer niet ongeremd zich rond enkele personen kan samenballen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een update over de export via de havens.
In May 2024, the cargo turnover of Ukrainian seaports totalled 8.265 million tonnes, almost twice as much as in May last year.

This was reported on Facebook by the Ukrainian Sea Ports Authority, Ukrinform reports.

"As of May 2024, 8 million 265 thousand tonnes of cargo were handled by the seaports of Ukraine, which is almost twice as much as in 2023," the statement said.

The leaders of cargo turnover are grain and ore - 5.3 million tonnes and 1.5 million tonnes, respectively (in 2023 - 3.5 million tonnes and 241,000 tonnes).
https://www.ukrinform.net...argo-turnover-in-may.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

VS komen met steunpakket voor energiesector Oekraïne
De Amerikaanse vicepresident Kamala Harris heeft een nieuw steunpakket van 1,5 miljard dollar (circa 1,4 miljard euro) voor Oekraïne aangekondigd. Dat bedrag komt ten goede aan de energiesector en humanitaire hulp.

[...]Het geld uit het steunpakket kan worden gebruikt voor reparaties van energiecentrales, het opwekken van meer stroom en het beschermen van de infrastructuur.
Ook zal er ruim 379 miljoen dollar beschikbaar worden gesteld voor humanitaire hulp aan vluchtelingen en andere mensen die zijn getroffen door de oorlog. Het geld is bedoeld voor voedsel, het verlenen van onderdak en medische en sanitaire voorzieningen.

De aankondiging van Kamala Harris vindt plaats op de dag dat wereldleiders in Zwitserland samenkomen voor een internationale vredestop over Oekraïne. Harris zal hier de Oekraïense president Volodymyr Zelensky ontmoeten en de aanwezigen toespreken.
Ben nu vooral benieuwd hoe met dat geld de verdediging van cruciale punten in die energie-infrastructuur kunnen worden opgepakt. Nu heb ik meegekregen dat VS extra luchtverdediging naar Oekraïne gaat sturen. Om dat even specifiek te maken gaat de VS een Patriot batterij naar Oekraïne sturen:

Deelartikel New York Times (4 dgn terug)
https://www.nytimes.com/2...4rEfru4qM8&smid=url-share

Kan even niet goed beoordelen dat een Patriot batterij die lading kan dekken, of er dan nog meer naar Oekraïne toegaat. Een sluitende verdediging lijkt mij in ieder geval een randvoorwaarde om die energie-infrastructuur te gaan herstellen. Het Witte Huis zelf informeert niet meer specifiek. Dat niet alle informatie wordt gedeeld is natuurlijk ook te begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

teacup schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:27:
Volkskrant Liveblog

VS komen met steunpakket voor energiesector Oekraïne

[...]

[...]

Ben nu vooral benieuwd hoe met dat geld de verdediging van cruciale punten in die energie-infrastructuur kunnen worden opgepakt. Nu heb ik meegekregen dat VS extra luchtverdediging naar Oekraïne gaat sturen. Om dat even specifiek te maken gaat de VS een Patriot batterij naar Oekraïne sturen:

Deelartikel New York Times (4 dgn terug)
https://www.nytimes.com/2...4rEfru4qM8&smid=url-share

Kan even niet goed beoordelen dat een Patriot batterij die lading kan dekken, of er dan nog meer naar Oekraïne toegaat. Een sluitende verdediging lijkt mij in ieder geval een randvoorwaarde om die energie-infrastructuur te gaan herstellen. Het Witte Huis zelf informeert niet meer specifiek. Dat niet alle informatie wordt gedeeld is natuurlijk ook te begrijpen.
De Patriots zijn de sterkste systemen met het verste bereik. De VS komt met een extra compleet systeem. Maar van wat ik begrijp is dat lang niet alles van wat er nu komt:
  • Vanuit Binkov hoor ik dat er nog een of meerdere NASAMs onder constructie zijn, deze komen binnenkort. Noorwegen betaalt deze voor een deel
  • Duitsland heeft in een recent pakket een IRIS T SLS en een IRIS T SLM systeem toegezegd
  • Nederland, Noorwegen, Denemarken en Duitsland zijn druk bezig met een extra Patriot systeem samen te sprokkelen
  • Italië en Frankrijk gaan een extra SAMP/T systeem leveren.
Dit is allemaal van de laatste twee weken. Daarnaast blijven de Stingers, Mistrals, Hawks en Gepards komen in een steady stream.

Klinkt goed dus. Maar de vraag is hoeveel deze systemen oude Sovjet systeem moeten vervangen. Daar is de ammo waarschijnlijk wel op....

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toerisme naar Chernobyl en omgeving is nu ook een nieuwe ervaring:
https://edition.cnn.com/t...nobyl-conflict/index.html
Russia attacked and Chernobyl, for a while, became the frontline as Russian troops occupied the exclusion zone, destroyed infrastructure and dug trenches in the radioactive dirt of the infamous Red Forest where dying trees turned the color of rust after being contaminated by fallout.
...

In Horenka, a suburb northwest of Kyiv, gray apartment buildings stand deserted and broken windows and damage from Russian shells are a common sight – a legacy of some of the worst Russian atrocities during the early days of the war.

Coming to the area was once unthinkable. But it has now become one of the stops of tours through the towns in Kyiv region that show visitors the devastation and the horrors of war, as they learn more about what happened here from those still living through it.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2024 14:03 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Volkskrant heeft een rapportage met de naam 'Oekraïense krijgsgevangenen doen hun verhaal'

Onderschrift (omschrijving oorlogsmisdaad)
spoiler:
'Ze lieten een herdershond op me los’
Oekraïense krijgsgevangenen worden in Russische gevangenissen systematisch fysiek en psychologisch gemarteld, stellen de VN. Degenen die terugkeren naar huis zijn vaak een schim van wie ze waren. Drie vrijgelaten krijgsgevangenen doen hun verhaal.
(Het VN rapport stamt van Maart 2024, dus wat dat betreft geen nieuws.)

Drie verhalen: Maksim Poloepanov (49, Mariupol), Viktor Lachno (26, Mariupol), Serhi Levtsjenko (27, battle for Kyiv).

Het zijn verhalen die niet leuk zijn om te lezen want ze omschrijven het persoonlijke verhaal van mensen die oorlogsmisdaden hebben overleefd. Maar ze moeten wel gedeeld en gehoord worden. Want dit zijn anecdotes van oorlogsmisdaden begaan door Rusland, en deze overlevenden zullen hiermee om moeten leren gaan. Ook dat is wederopbouw. En dit is wellicht nog maar het topje van de ijsberg, gezien dit bericht over suicide onder navy SEALs.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dit nieuws kwalificeert niet echt als wederopbouw onderwerp, het grijpt echter wel in op de Oekraïense samenleving.

Nationalistisch oud-parlementslid (60) doodgeschoten in Oekraïense stad Lviv
23:36, Gisteren
Een nationalistisch voormalig lid van het Oekraïense parlement is vrijdag in het hoofd geschoten en aan haar verwondingen bezweken. Dat vertelden ziekenhuisartsen aan het nieuwsmedium RBC-Ukraine. Het gaat om de 60-jarige Iryna Farion, bekend van haar campagnes om de Oekraïense taal te promoten. Ze werd neergeschoten op straat in de westelijke stad Lviv. In het ziekenhuis raakte ze al in coma.

De politie zoekt nog naar een verdachte van begin twintig, die de afgelopen twee weken meerdere keren rond het flatgebouw van Farion werd gezien, aldus RBC-Ukraine. Volgens ooggetuigen droeg de schutter handschoenen toen hij Farion naderde en haar door het hoofd schoot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM489AfGtErmMTNYD9e8DblLjTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SfWMMQPC8kmCOEAixSHcrNFh.jpg?f=user_large

Een Russische geheime dienst, denk ik dan. Echt bewezen is dat natuurlijk nog niet. Maar waarom zij? Ze was misschien fanatiek in het weren van de Russische taal, maar als ik het zo hieronder lees was ze niet heel invloedrijk (meer). Haar dood kan natuurlijk ook nog een signaal zijn naar anderen.
Farion, een taalkundige, werd in 2005 lid van de nationalistische partij Svoboda (Vrijheid), waarvoor ze in 2012 in het parlement werd gekozen. Ze werd echter nooit herkozen. Ze was ook lid van de regionale raad van Lviv. Farion had het in haar campagnes vooral gemunt op het gebruik van Russisch, ook al is dat voor veel Oekraïners de eerste taal. In 2018, toen Oekraïne vocht tegen pro-Russische separatisten die grondgebied in het oosten hadden veroverd, riep ze op 'elke Russisch sprekende persoon op de kaak te slaan'.

In de eerste maanden na de Russische invasie in februari 2022 hekelde Farion Russisch sprekende strijders van het Azov-regiment die de havenstad Marioepol drie maanden lang verdedigden.
Mijn hoop is in ieder geval dat boven water komt wie voor deze aanslag verantwoordelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 20-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wegens gebrek aan een beter topic: dit zouden recente beelden zijn uit Severodonetsk:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Een filmpje van een paar dagen geleden. Ik wist niet waar ik dat kon plaatsen tot ineens dit topic naar boven sprong:

Summary

Ukraine’s corruption, driven by oligarchs, has faced challenges due to the war with Russia, presenting a chance for reform and potential change in power dynamics.

Highlights
🏛️ Ukraine’s reputation as Europe’s most corrupt nation stems from oligarchic control over the economy.
💰 Oligarchs amassed wealth through corrupt privatizations, concentrating economic power.
🔄 The war with Russia has severely impacted oligarchs, leading to significant losses in wealth and influence.
⚖️ Zelensky’s government has taken a tough stance against corruption, targeting oligarchs and promoting reforms.
🎭 Oligarchs are now forced to adapt or risk losing everything, as public sentiment shifts.
🇪🇺 Ukraine’s path toward EU integration demands stricter anti-corruption measures, affecting oligarchic power.
🚀 New economic opportunities in agribusiness and digital sectors challenge traditional oligarchic control.

Key Insights

📉 Impact of War on Oligarchs: The Russian invasion has devastated the fortunes of Ukrainian oligarchs, potentially leveling the playing field for economic reforms. As their assets diminish, their political influence wanes.

🔍 Zelensky’s Anti-Corruption Drive: President Zelensky’s rigorous anti-corruption policies offer a crucial chance to dismantle oligarchic power structures, aiming for a more transparent governance system.

🇺🇦 Shift in National Sentiment: The war has strengthened Ukrainian nationalism; oligarchs now find it necessary to align with the government to preserve their interests, altering their traditional roles.

🏦 EU Integration Challenges: Ukraine’s ambition to integrate with the European Union necessitates substantial reforms, which could further erode the oligarchs’ long-standing political influence.

💼 Transition to Modern Business Practices: The war may catalyze a transformation of oligarchs into legitimate entrepreneurs, as they adapt to a competitive market environment rather than operating through corruption.

🌾 Emerging Economic Sectors: The growth of new industries, like agribusiness and digital enterprises, signals a shift away from the oligarch-controlled sectors, fostering a more diverse economy.

🤝 Potential for Compromise: Post-war, there may be negotiations allowing oligarchs to retain some wealth in exchange for compliance with reforms, hinting at a complex future for Ukrainian governance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een groeiende aantal mensen in Oekraïne geven aan dat ze steeds meer open staan voor vredesonderhandelingen waarbij er ook enige concessies zijn.

As War Gets Bleaker, More Ukrainians Appear Open to a Peace Deal
https://www.nytimes.com/2...ne-russia-peace-mood.html
Olha Predchenko held hands with her 85-year-old mother as they looked at the makeshift memorial on the grass in central Kyiv, each blue and yellow flag marked with the name of a soldier who had died fighting in the war with Russia.

They come here often to Maidan Square, to spend time thinking about the dead and the war. Ms. Predchenko said she dreamed of something heavy falling on the Kremlin. But she also hoped for a peace deal soon.

“Better a bad peace than a good war,” added Ms. Predchenko, 61.

Increasingly frustrated, more Ukrainians appear to be opening up to the idea of a negotiated peace, even as they remain vague about what that means.
Most Ukrainians still oppose ceding any territory to Russia, not even the Crimean peninsula that was seized by Russia 10 years ago, polls show. But those polls and recent remarks by the country’s leaders also highlight a palpable shift in the conversation around peace talks — from a no-deal-not-ever to a maybe-compromise-at-some-point.

In mid-July, a survey by the Ukrainian independent media outlet ZN.UA found that about 44 percent of Ukrainian civilians favored starting official talks with Russia. On July 23, the Kyiv International Institute of Sociology released a poll showing that nearly a third of Ukrainians would agree to cede some territory to Russia to end the war. That’s more than three times as many as the year before.
Natuurlijk niet gek, het land is oorlogsmoe.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
“Better a bad peace than a good war,” added Ms. Predchenko, 61.
Dat is geen vrede, maar een wapenstilstand.

Helaas wordt de term "vrede" te pas en te onpas gebruikt, vermoedelijk omdat mensen zichzelf dan in de spiegel kunnen aankijken.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:17
Yakolev schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:57:
Natuurlijk niet gek, het land is sommige mensen zijn oorlogsmoe.
FTFY

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zal toch dat hele NYT artikel even delen, voor het complete verhaal:
As War Gets Bleaker, More Ukrainians Appear Open to a Peace Deal
https://www.nytimes.com/2...bKz7QfJ7Hn&smid=url-share

De getallen spreken natuurlijk wel boekdelen. Zijn op zich ook geen verrassing zo moeizaam als de oorlog verloopt dat de opinie bij een percentage van de mensen verschuift. Maar verschuiven doet het.
Most Ukrainians still oppose ceding any territory to Russia, not even the Crimean peninsula that was seized by Russia 10 years ago, polls show. But those polls and recent remarks by the country’s leaders also highlight a palpable shift in the conversation around peace talks — from a no-deal-not-ever to a maybe-compromise-at-some-point.
Mensen zijn ook murw gemaakt door het voortdurende gehamer van de Russen. Hoe murw eruit ziet:
Nadia Ivashchenko, 28, a railway signal operator from the central Kirovohrad region, said she couldn’t describe a good peace settlement. But her husband has been fighting in the army since Russia invaded in February 2022, and the couple has a 5-year-old son who hasn’t seen his father in years.
Wat ik lastig vind aan het krantenartikel is dat dan een opsomming volgt van al het negatiefs wat Oekraïne de afgelopen tijd is overkomen. Gestorven strijders, Russen die voortkruipen, elektriciteitsproblemen. Deze aspecten maken 2024 heel zwaar.

Het artikel vervolgt met dat de Amerikaanse steun onzeker kan worden (Trump). Dat dit idioom in een artikel van vandaag wordt gebruikt klinkt mij als glas half leeg in de oren. De politieke situatie kantelt in de VS en Trump moet zichzelf vasthouden (NYT quote):
“Some days I feel sorry for Republicans, because they’ve got to figure out how to run a criminal against a prosecutor,” said Senator Raphael Warnock of Georgia.
Of een Oekraïner met alle dagelijkse ellende erg bezig zal zijn met alle gevoeligheden in het Amerikaanse systeem, dat durf ik wel te betwijfelen. Dat een Amerikaanse reporter schrijft voor een Amerikaans publiek speelt hier mee. De halvering van Duitslands budget is een andere omstandigheid waar minder makkelijk omheen is te kijken.

Ook spreekt het artikel over toenemende internationale druk op Oekraïne en Rusland om tot een gelijk te komen. Het artikel stelt echter niet vast waar het die toenemende druk uit opmaakt. Omdat Trump en Orban de trom roeren? Moeten we dat serieus nemen? Het artikel noemt nog wel op dat beide overheden nog niet klaar zijn voor onderhandelen. Dat kan ik bij beide partijen wat meer herkennen. Veel gepraat over bereidheid via de media maar in de voorwaarden van beide zijden beweegt nog niets. Onderhandelingen als symbolische exercitie zijn wel mogelijk, maar dat is toch meer window dressing?
Russia has so far been noncommittal about participating in a second peace summit. But the Kremlin has also signaled in recent weeks that it could enter negotiations even if Kyiv doesn’t fulfill Mr. Putin’s June demands. Regardless, many Western officials and analysts question whether Mr. Putin is ready to negotiate anything other than a peace deal on his terms.
Net als de bereidheid tot onderhandelen vindt onder de Oekraïners een eigen ontwikkeling plaats. De bereidheid tot onderhandelen is al gedeeld, maar ook de bereidheid tot concessies neemt toe:
In the south, one of the regions most affected by the war, the change in attitude over the past year was striking, the Kyiv Institute’s poll showed. More than half of the respondents said they either supported ceding some territory or weren’t quite sure. Only 46 percent said they opposed any concessions. A year ago, 86 percent in this region — encompassing Dnipropetrovsk, Zaporizhzhia, Mykolaiv, Kherson and Odesa — said they opposed giving any territory to Russia.
Is dat raar? Met de selectieve, weinig enthousiaste, westerse steun die Oekraïners krijgen waardoor ze alleen gehandicapt oorlog kunnen voeren? Met de westerse traagheid riskeren we de steun van de Oekraïners te verliezen. Laten we de boel eens omdraaien.

De journalist noemt nog wel een paal boven water argument om door te strijden, en dat argument is schrijnend:
Freezing the lines of battle would leave those in occupied areas, which include the relatives of many Ukrainians, in Russian control indefinitely. And the areas Ukraine has liberated are grim, destroyed by Russian strikes and rife with allegations of human rights abuses.
Het gevoel dat in dit artikel in polls naar boven kwam laat zich lastiger lezen dan de Amerikaanse journalist in dit artikel suggereert. Naast dat ze genoeg van de oorlog hebben vertrouwen Oekraïners de Russische overheid nog voor geen cent. Eigenlijk bevinden Oekraïners zich nog steeds in de situatie dat ze geen keuze hebben, hoe graag ze het ook anders zouden willen hebben. En dat is een cynische werkelijkheid waarvoor het Westen ook een grote verantwoordelijkheid draagt. Misschien is dat nog een drijfveer voor ons. Hoe kijkt de geschiedenis later op ons terug? Met wat we hebben gedaan, en vooral met wat we hebben nagelaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sappers have completed demining of over 310,000 hectares of Ukrainian farmland, allowing for the return of those areas into agricultural use.
https://www.ukrinform.net...n-following-demining.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Oekraïne krijgt wat weerstand uit een hoek van waaruit ik het niet direct had verwacht.

Oekraïne, gemangeld door Russische invasie, staat nu ook nog te boek als ‘wanbetaler’
Volkskrant

De machinaties van de financiële wereld gaan onverschillig door. De Amerikaanse kredietbeoordelaar Standard and Poors (S&P) beoordeelt Oekraïne als een "selectieve wanbetaler" Wat mij wel opvalt is dat S&P er als de kippen bij is om de kwalificatie uit te delen. Voor de oorlog in 2019 had Oekraïne nog een B status, nu is dat een CC status die mogelijk dus nog verder verlaagd. Voor het kader Rusland heeft NR (Not Rated...):
Hoewel Oekraïne formeel nog enige dagen respijt heeft, laat S&P weten de kans klein te achten dat het verschuldigde bedrag alsnog wordt gestort.
Een mogelijke verklaring voor het achterblijven van betaling:
Eerder heeft president Zelensky een wet ondertekend die uitstel op betalingen mogelijk maakt. Dit is volgens hem nodig om Oekraïne in staat te stellen de financiën beter op orde te krijgen.
Het is natuurlijk helemaal voorstelbaar dat Oekraïne moeite heeft om alle financiële verplichtingen te beantwoorden.
De ontwrichtende oorlog in Oekraïne kost het land dagelijks vele miljoenen (Kyiv schat dat het op dagbasis omgerekend 125 miljoen euro uitgeeft om de strijd te financieren) en naar schatting de helft van de begroting steunt nu op leningen en giften uit het buitenland. Ook heeft de regering de belasting verhoogd.
De schulden van het land nemen daarom toe:
De enorme kosten die de invasie met zicht meebrengt, hebben ertoe geleid dat de verhouding tussen schuld en bbp van Oekraïne is gestegen van 60 naar ruim 80 procent.
Nu is Oekraïne al in een begeleidingstraject bij de Internationaal Monetaire Fonds (IMF):
Zonder herstructurering van de schulden verwacht het Internationaal Monetair Fonds dat die verhouding volgend jaar verslechtert tot 100 procent.
Het IMF wil er met een herstructurering van de schulden voor zorgen dat het land in 2028 uitkomt op 82 procent.
Wat is de impact van een lagere S&P rating:
Het oordeel van S&P valt mogelijk nadelig uit voor de renteniveaus van toekomstige leningen die Kyiv nog wil afsluiten. Landen die als wanbetaler te boek staan krijgen doorgaans hogere rentes voorgeschoteld, omdat geldverstrekkers het risico incalculeren dat hun geld niet terug komt. De kredietbeoordelaar laat weten dat de zogenoemde rating weer omhoog kan als het Oekraïne lukt afspraken te maken over herstructurering van zijn schulden.
Toch is er ook een goede kans dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend. Oekraïne wordt al begeleid door het IMF. Oekraïne is geen land dat uit controle spint, maar een land dat zwaar belast is en tegelijkertijd een proces van herstructurering doorloopt (gecoacht door het IMF en onder anderen ook Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
@teacup ik wil niet lullig doen maar dit had je kunnen verwachten. Zo'n oorlog heeft diepe impact op de kredietwaardigheid van je land. Ook al zijn we nog zo pro Oekraïne, kredietbeoordelaars moeten eerlijk zijn over de kredietwaardigheid van een land, ook als dat land in oorlog is (of wat voor belangen er ook spelen zoals bijvoorbeeld je eigen land (VS) beoordelen als het slecht gaat). Investeerders moeten weten waar ze aan toe zijn. Want anders kun je de boel wel opdoeken. Je moet weten wat het risico is wanneer je in Oekraïne investeert. Je kunt het dan nog steeds doen, in de hoop dat je je investering eruit krijgt of waarbij je het gewoon afschrijft als zijnde verlies (ik weet niet of dat boekhoudkundig kan, lijkt me niet tot het het een feit is. In ieder geval kun je de kredietwaardigheid wel meenemen in je financiële analyses).

Overigens zie ik bij Moody's het volgende:
11 JUN 2024

Credit Opinion

Government of Ukraine – Ca stable: Regular update
Moody's Investors Service

Ukraine, Government of
(Dikgedrukt door mij.)

En:
23 JUL 2024

Issuer Comment

Government of Ukraine: Agreement with bondholders paves the way for debt restructuring, in line with Ca rating
Moody's Investors Service

Ukraine, Government of
Bron: https://www.moodys.com/re...ion/europe/ukraine/04208C

Beide zit zit achter een betaalmuur maar Ca komt bij Moody's in de buurt van C (default): Wikipedia: Moody's. Ik ben geen expert in deze materie maar lijkt er op dat het neerkomt op een soortgelijke rating. Dus S&P is geen uitzondering en Moody's had deze rating al eerder dan S&P.

Positieve nieuws is dat het volgens Moody's wel Ca stabiel is. Ze zijn dus niet op weg naar een default.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Heb er nog even naar gekeken. Want van de grote drie missen we nog Fitch:
Entity
Ukraine
C Downgrade 24 Jul 2024

Long Term Issuer Default Rating
Bron: https://www.fitchratings.com/search/?query=ukraine

Dat is zo'n beetje de laagste rating. Wikipedia: Fitch Ratings

En het 'wanbetaler' volgens S&P is dan SD, volgens Wikipedia: List of countries by credit rating
"Ukraine FC Rating Lowered To 'SD' On Missed Coupon Payment Amid Debt Restructuring; 'CCC+/C' LC Ratings Affirmed". S&P Global Ratings. 2 August 2024. Retrieved 3 August 2024.
Daarvoor was het volgens Wikipedia bij S&P:
CCC
Negative Decrease 15 August 2022
(Dikgedrukt door mij.)

Bron: Wikipedia: List of countries by credit rating

Dus S&P heeft eigenlijk nu pas geacteerd, terwijl die andere twee al een downgrade hadden gedaan deze zomer. Echter in dit geval omdat ze een betaling niet op tijd hebben gedaan, staan ze nu bekend als wanbetaler. Balen maar om dan af te geven op S&P lijkt me oneerlijk, gezien ze voorheen UA een hogere kredietwaardigheid gaven dan de andere twee (relatief gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:55:
@teacup ik wil niet lullig doen maar dit had je kunnen verwachten. Zo'n oorlog heeft diepe impact op de kredietwaardigheid van je land. Ook al zijn we nog zo pro Oekraïne, kredietbeoordelaars moeten eerlijk zijn over de kredietwaardigheid van een land, ook als dat land in oorlog is (of wat voor belangen er ook spelen zoals bijvoorbeeld je eigen land (VS) beoordelen als het slecht gaat). Investeerders moeten weten waar ze aan toe zijn. Want anders kun je de boel wel opdoeken. Je moet weten wat het risico is wanneer je in Oekraïne investeert. Je kunt het dan nog steeds doen, in de hoop dat je je investering eruit krijgt of waarbij je het gewoon afschrijft als zijnde verlies (ik weet niet of dat boekhoudkundig kan, lijkt me niet tot het het een feit is. In ieder geval kun je de kredietwaardigheid wel meenemen in je financiële analyses).

Positieve nieuws is dat het volgens Moody's wel Ca stabiel is. Ze zijn dus niet op weg naar een default.
Nee joh, geen punt. Het zegt meer dat mijn vizier een hele andere kant op heeft gestaan. Gisteren dacht ik wel even: dit iets wat Oekraïne wel kan missen met die verkiezingsstrijd in de VS. Zo'n gegeven raakt dan makkelijk misbruikt.

Gisteren ook zelf wat verder gezocht. Vond ook dat S&P haar ratings voor Oekraïne eerder dit jaar heeft bijgesteld. Zocht daar net naar maar vond die site niet meer. Wel vond ik wat beters met de rating historie van Oekraïne van alle raters:
TradingEconomics
S&P heeft haar rating na 2022 nog twee keer bijgesteld. Maart dit jaar als laatste naar CC.

We hebben zo weer wat context bijeengekrabbeld :). De eerdere rating verlagingen heb ikzelf niet meegekregen.

Die rating bureaus doen wat ze moeten doen. Misschien dat het bij mij wat koud op mijn dak kwam omdat ik dat begeleidingstraject van het IMF in het achterhoofd had. Die begeleiding van Oekraïne is uitzonderlijk omdat IMF dit normaliter niet doet voor naties die in oorlog zijn. Mijn hoop was denk ik dat de kosten voor oorlogsinspanning apart beoordeeld konden worden. Maar ik ben ook geen financieel expert. Zoveel is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Illusion schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:22:
[...]

Die branden zijn er volgens mij al langer. Op 8 augustus rapporteerde de IAEA al over deze branden.
https://www.iaea.org/news...t-on-situation-in-ukraine

[...]

Brand onder de hoogspanningsleidingen kan ervoor zorgen dat deze bezwijken en de npp weer terug moet naar diesel voor noodkoeling.
Ik denk dat een klein explosief ( of een kwartiertje met een slijptol) onder een mast veel effectiever is als sabotage, maar nu heb je nog wat deniability.
Is die plant ondertussen niet in cold shutdown. Er zal steeds minder restwarmte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Is die plant ondertussen niet in cold shutdown. Er zal steeds minder restwarmte zijn.
Van wat ik begreep van uitleg online (ik ben zelf absoluut geen kenner) zijn de koeltorens nu niet in gebruik nee, deze NPP heeft twee loops qua koeling, eerste loop is met waterpompen, tweede loop zijn deze koeltorens die een stukje verderop staan, verder weg van de reactoren.

De loop met waterpompen is voldoende om voor de huidige koeling te zorgen waardoor de tweede loop niet nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:34
gise schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
De loop met waterpompen is voldoende om voor de huidige koeling te zorgen waardoor de tweede loop niet nodig is.
Door de brand binnen in de betonnen koeltorens te stichten zullen deze niet meer bruikbaar zijn. Beton wordt broos bij een brand. Dus hierdoor zorgen de russen er voor dat de NPP niet meer opgestart kan worden als ze de boel overdragen zonder flink wat extra kosten voor een nieuwe torens.
En de koeltorens zijn extra belangrijk nu er geen groot stuwmeer met water vlak bij is ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:49

Auredium

Informaticus Chaoticus

gise schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Dus het is nu geen actief gevaar momenteel, maar vooral een extra stap in het saboteren van de NPP voor toekomstig gebruik
De TLDR is dat Rusland verwacht dat ze dat gebied uiteindelijk zullen verliezen aan Oekraïne. Je doet niet zulke sabotage uitrichten aan een dergelijke installatie als je verwacht deze te houden. Wellicht dat dit betekend dat Rusland inziet dat ze landje ruil moeten gaan doen als ze niet Oekraïne snel uit Kursk weten te krijgen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

duvekot schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Door de brand binnen in de betonnen koeltorens te stichten zullen deze niet meer bruikbaar zijn. Beton wordt broos bij een brand. Dus hierdoor zorgen de russen er voor dat de NPP niet meer opgestart kan worden als ze de boel overdragen zonder flink wat extra kosten voor een nieuwe torens.
En de koeltorens zijn extra belangrijk nu er geen groot stuwmeer met water vlak bij is ...
Veel koeltorens hebben een raamwerk van heel veel houten balken. Dat is om het oppervlak te vergroten. Het water word over de houten balken en latten gesproeid en de geforceerde of natuurlijke luchtstroom zorgt van de koeling van dat water.

Als je die in de fik steekt is de koeltoren voor lange tijd onbruikbaar ook al is het beton nog ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Als bonus zullen de stoomturbines ook wel gestolen of gesaboteerd zijn tegen dat de centrale terug ingenomen wordt. Maar de sabotage van de koeltorens geeft wel aan dat de Russen toch zelf niet veel vertrouwen meer hebben dat ze het gebied in handen kunnen houden en de ZPP op eigen stroomnetwerk kunnen aansluiten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat positief nieuws mbt democratie en corruptiebestrijding.

Corruption Isn't Stopping Ukraines Democratic Process
https://foreignpolicy.com...-response-democracy-west/
Ukraine is currently resisting one of the largest wars in Europe since World War II, all while keeping its democratic progress on track. Although various issues indeed remain to be addressed, the significant strides made since 2014 are way beyond the “baby steps” portrayed in the Foreign Policy article titled “Ukraine Is Still Too Corrupt to Join the West,” which largely focuses on Ukraine’s hardships and misses the big picture.

Ukraine is at the initial stage of accession to the European Union, while its wish to join NATO remains denied. In their pursuit of rule of law and zero corruption, Ukrainians are inspired by countries such as Denmark, which tops the Corruption Perceptions Index (CPI) published by Transparency International. However, it is fair and objective to compare Ukraine’s current state of affairs with others than the best in class. Furthermore, comparing scores rather than rankings would be more objective, as the scores are individualized and merit-based, while rankings depend on the performance of other states.

In 2023, with a score of 36, Ukraine has made an impressive 11-point jump since 2013, outperforming or coming close to some NATO members, such as Turkey (which received a score of 34) or Albania (37). Ukraine’s score also surpasses the 35 that North Macedonia received in 2020, the year it joined NATO. Transparency International changed the CPI methodology in 2012, so it is impossible to reliably compare Ukraine’s current performance with that of other Central and Eastern European countries at the times of their NATO accessions or invitations. Nonetheless, even the existing data proves that “Western standards” vary.
Een tijdlijn van anti-corruptie maatregelen sinds 2014.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ottpJndH5CoMUyZ_bCcduNn0aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPi9ZpF40MJVEFuussZMZZmV.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russische kerk word nu na een paar jaar pas echt verboden:
The Verkhovna Rada, Ukraine's parliament, has adopted at second reading the bill "On the Protection of the Constitutional Order in the Field of Activities of Religious Organizations," which bans the activity of religious organizations affiliated with Russia in Ukraine.

The bill bans the activity in Ukraine of foreign religious organizations located in a state that is recognized as having carried out or carrying out armed aggression against Ukraine and/or temporarily occupying part of Ukrainian territory, as well as directly or indirectly supporting armed aggression against Ukraine (including through public speeches of managers or other management bodies).
https://www.ukrinform.net...an-church-in-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Als herinnering aan de context van deze maatregel: Kerkvorst Kirill heeft zijn lot aan 'Godsgeschenk' Poetin verbonden

Bovendien intimideert deze kerk haar volgelingen in het westen, ook in Nederland: https://nos.nl/collectie/...rlaten-de-kerk-van-moskou

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rome statute met ICC links is ook ondertekend, Putin wordt nu dus ook opgepakt als hij Oekraine in gaat ;)
The Verkhovna Rada has adopted a law ratifying the Rome Statute of the International Criminal Court and its amendments.

He said that 281 MPs had supported Bill No. 0285.

The purpose of the law is to implement domestic procedures necessary for the entry into force for Ukraine of the Rome Statute of the International Criminal Court and its amendments adopted by the Assembly of States Parties to the Rome Statute.
https://www.ukrinform.net...atifies-rome-statute.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 23:03

FunkyTrip

Funky vidi vici!

brecht_vb schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat UKR wil dat de leveranciers van de F16s zien at UKR dit heel serieus neemt.

Misschien was die commander ook wel aan vervanging toe.
In het AD stond een artikel dat corrupte top-officials in Oekraine worden ontslagen en vervolgens via een omweggetje als de storm geluwd is weer stilletjes omhoog klimmen,*knip* Niet speculeren, is op basis van wat algemene informatie niet te stellen
Oekraine is nog steeds een extreem corrupt en opportunistisch land met heel veel Russische mentaliteit. Dat duurt nog wel een generatie, wellicht versneld door de oorlog nu.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 31-08-2024 23:38 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06 20:00
FunkyTrip schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

In het AD stond een artikel dat corrupte top-officials in Oekraine worden ontslagen en vervolgens via een omweggetje als de storm geluwd is weer stilletjes omhoog klimmen, *knip*. Oekraine is nog steeds een extreem corrupt en opportunistisch land met heel veel Russische mentaliteit. Dat duurt nog wel een generatie, wellicht versneld door de oorlog nu.
Qua corrupte officials heb ik niet echt een mening. Maar het ontslaan van generaals en die later weer elders aanstellen is van alle tijden. Sterker dat was bijvoorbeeld in de tweede wereldoorlog de normaalste zaak ter wereld. De Amerikanen zijn daar sindsdien vanaf gestapt(net als veel westerse mogendheden) en er zijn geleerden die dat als een bijdragende factor zien in een minder dan ideaal presteren van Westerse legers in de afgelopen decennia.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 31-08-2024 23:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kist schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Qua corrupte officials heb ik niet echt een mening. Maar het ontslaan van generaals en die later weer elders aanstellen is van alle tijden. Sterker dat was bijvoorbeeld in de tweede wereldoorlog de normaalste zaak ter wereld. De Amerikanen zijn daar sindsdien vanaf gestapt(net als veel westerse mogendheden) en er zijn geleerden die dat als een bijdragende factor zien in een minder dan ideaal presteren van Westerse legers in de afgelopen decennia.
Welke 'minder dan ideaal presteren van Westerse legers'? Iedere keer de afgelopen 70 jaar dat de Westerse legers op een slagveld tegenover een vijand stonden, zijn ze er overheen gewalsd. Ook in de achteraf desastreuze inzet in Iraq en Afghanistan is het binnen zeer korte tijd en met weinig eigen slachtoffers gelukt de troepen van de tegenstander uit te schakelen en zijn bewind te beeindigen. USSR/RU net zo tot kort. Alleen zijn er tussen Korea in 1953 en Ukraine in 2022 geen gevallen geweest van ook maar enigszins gelijke tegenstand voor de twee grote machtsblokken. Seal clubbing zegt weinig over hoe goed een strijdkracht echt is. Waar het mis ging was de "wat nu?" situatie na de militaire overwinning, evengoed voor het Westen als voor USSR (Afghanistan...).

We hebben dus geen idee hoe onze legers, onze generaals het zouden doen als het er echt op aankomt. We weten ondertussen wel hoe het bij RU eraan toe gaat en dat is niet best. UA lijkt het beter te doen, maar er worden ook fouten gemaakt, zowel in de taktiek en operatie als in de interne- en externe communicatie. Ik heb er redelijk vertrouwen in dat onze legers het door betere training, meer professionalisme, een lagere tolerantie voor corruptie en bovenal geen traditie van vranjo (naar boven onzin verkopen waarbij degene die het ontvangt dondersgoed weet dat het onzin is maar het accepteert omdat hij ook liever succesen rapporteert ongeacht of ze daadwerkelijk bestaan of niet). Maar of we het beter zouden doen dan UA in een slopende meerjaarse near-peer war? Ik hoop dat we daar niet achter hoeven komen, maar waar gehakt wordt vallen spaanders en ook in Westerse legers geldt de Peter-priniciple. Er zullen generaals domme dingen doen en domme dingen zeggen en daar zullen maatregelen op genomen moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 31-08-2024 18:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
FunkyTrip schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

In het AD stond een artikel dat corrupte top-officials in Oekraine worden ontslagen en vervolgens via een omweggetje als de storm geluwd is weer stilletjes omhoog klimmen, *knip*. Oekraine is nog steeds een extreem corrupt en opportunistisch land met heel veel Russische mentaliteit. Dat duurt nog wel een generatie, wellicht versneld door de oorlog nu.
Waaruit blijkt dan precies dat UA zo’n “corrupt en opportunistisch land is met heel veel Russische mentaliteit”?

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 31-08-2024 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Welke 'minder dan ideaal presteren van Westerse legers'? Iedere keer de afgelopen 70 jaar dat de Westerse legers op een slagveld tegenover een vijand stonden, zijn ze er overheen gewalsd. Ook in de achteraf desastreuze inzet in Iraq en Afghanistan is het binnen zeer korte tijd en met weinig eigen slachtoffers de troepen van de tegenstander uit te schakelen en zijn bewind te beeindigen. USSR/RU net zo tot kort. Alleen zijn er tussen Korea in 1953 en Ukraine in 2022 geen gevallen geweest van ook maar enigszins gelijke tegenstand voor de twee grote machtsblokken. Seal clubbing zegt weinig over hoe goed een strijdkracht echt is. Waar het mis ging was de "wat nu?" situatie na de militaire overwinning, evengoed voor het Westen als voor USSR (Afghanistan...).

We hebben dus geen idee hoe onze legers, onze generaals het zouden doen als het er echt op aankomt. We weten ondertussen wel hoe het bij RU eraan toe gaat en dat is niet best. UA lijkt het beter te doen, maar er worden ook fouten gemaakt, zowel in de taktiek en operatie als in de interne- en externe communicatie. Ik heb er redelijk vertrouwen in dat onze legers het door betere training, meer professionalisme, een lagere tolerantie voor corruptie en bovenal geen traditie van vranjo (naar boven onzin verkopen waarbij degene die het ontvangt dondersgoed weet dat het onzin is maar het accepteert omdat hij ook liever succesen rapporteert ongeacht of ze daadwerkelijk bestaan of niet). Maar of we het beter zouden doen dan UA in een slopende meerjaarse near-peer war? Ik hoop dat we daar niet achter hoeven komen, maar waar gehakt wordt vallen spaanders en ook in Westerse legers geldt de Peter-priniciple. Er zullen generaals domme dingen doen en domme dingen zeggen en daar zullen maatregelen op genomen moeten worden.
Afghanistan en Vietnam waren geen oorlogen met slagvelden maar asymmetrische oorlogsvoering met een bevolking die niet op de hand van het Westen was. Heb je de bevolking niet mee dan is een langdurige bezetting (ook al is het onder mom van bevrijding / vrijheid) lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Muncher schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Waaruit blijkt dan precies dat UA zo’n “corrupt en opportunistisch land is met heel veel Russische mentaliteit”?
Voorlopig staan ze nog buiten de top 100

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

let me drink about it

maar al tien jaar stijgende lijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Tens schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Precies mijn punt dus. Geef het een generatie en ze hebben het West-Europese niveau bereikt (en en passant lid van de Navo hopelijk).

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tens schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Die stijgende lijn was zichtbaar voor de oorlog. De verwestering ging z'n gang en Oekraïne had echt de richting van Polen op kunnen gaan.

Het land blijft overigens ongelooflijk corrupt, maar wellicht dat ze na een paar decennia enigszins op een Europees niveau zouden zijn. Nu, door de russen, is weer een generatie Oekraïners verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Die stijgende lijn was zichtbaar voor de oorlog. De verwestering ging z'n gang en Oekraïne had echt de richting van Polen op kunnen gaan.

Het land blijft overigens ongelooflijk corrupt, maar wellicht dat ze na een paar decennia enigszins op een Europees niveau zouden zijn. Nu, door de russen, is weer een generatie Oekraïners verloren.
Aan de andere kant, het probleem in UA is hetzelfde als in RU. Oligarchie. Heel veel macht en geld bij een select groepje dat bepaalt en zich verrijkt. Laat ik het zo zeggen : de complete Azov staalindustrie was eigendom van 1 van die oligarchen. En die oligarchen zien nu dat hun bezit door de oorlog aan gort geschoten wordt.

Ik had hem al eerder gepost maar nog een keertje:

Dus het zou wel eens beter kunnen gaan na de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Aan de andere kant, het probleem in UA is hetzelfde als in RU. Oligarchie. Heel veel macht en geld bij een select groepje dat bepaalt en zich verrijkt. Laat ik het zo zeggen : de complete Azov staalindustrie was eigendom van 1 van die oligarchen. En die oligarchen zien nu dat hun bezit door de oorlog aan gort geschoten wordt.

Ik had hem al eerder gepost maar nog een keertje:

[YouTube: How Russia Is Helping Ukraine Solve Its Biggest Problem @VisualPolitikEN]

Dus het zou wel eens beter kunnen gaan na de oorlog.
De problemen zijn gelijksoortig, en voor een buitenstaander lijken het twee vergelijkbare landen. Misschien een beetje als Nederland en Duitsland. Maar als je er in detail naar kijkt, merk je dat de verschillen tussen beide landen in feite enorm zijn. Het gaat ook veel dieper dan alleen oligarchie. Maargoed, het gaat wat offtopic zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Muncher schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

De corruptie zit in alle lagen van de samenleving. Wat Oekraïense mensen mij verteld hebben:

- Wachtrij in de zorg? Geen probleem, je kan de arts omkopen.
- Diploma nodig zonder studie? Dat kan geregeld worden als je de portemonnee trekt.
- Wil je de dienstplicht ontvluchten? Dat kan geregeld worden.
- Bouwprojecten die niet gestart of afgerond worden omdat het geld verdwenen is.

Zelensky pakt de corruptie aan, maar dan hebben we het vooral over de overheid. Het duurt nog veel langer voor dat doorsijpelt naar de volledige samenleving.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 31-08-2024 22:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:17
Aardig wat aanvallen in Rusland vannacht:
Last night and early this morning, 158 Ukrainian drones attacked 15 regions of Russia, including Moscow. Targets hit include a thermal power plant (GRES) in Tver Oblast, another GRES in Moscow Oblast, and an oil refinery in Moscow, where fires broke out and were classified at the highest level of difficulty. Footage shows arrivals at the Moscow Oil refinery.
https://t.me/noel_reports/16847?single

[ Voor 5% gewijzigd door Spykie op 01-09-2024 09:53 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

De corruptie zit in alle lagen van de samenleving. Wat Oekraïense mensen mij verteld hebben:

- Wachtrij in de zorg? Geen probleem, je kan de arts omkopen.
- Diploma nodig zonder studie? Dat kan geregeld worden als je de portemonnee trekt.
- Wil je de dienstplicht ontvluchten? Dat kan geregeld worden.
- Bouwprojecten die niet gestart of afgerond worden omdat het geld verdwenen is.

Zelensky pakt de corruptie aan, maar dan hebben we het vooral over de overheid. Het duurt nog veel langer voor dat doorsijpelt naar de volledige samenleving.
Dit zijn inderdaad goede voorbeelden, maar het kan ook cynischer.
- Zorg nodig? Ja, de zorg is gratis, maar als je de arts geen geld geeft, kan het zomaar zijn dat je je medicijnen niet krijgt.
- Had je recht op een studieplek? Jammer dan, die plek is nu weg omdat de zoon van de gouverneur dat plekje inpikt.
- Bouwprojecten, ja, je mag dan wel alle vergunningen hebben om je huis te laten bouwen, maar als je de lokale bestuurders niet ook wat toestopt, zal het project om mysterieuze redenen niet van de zon komen.

Of: bedrijfje starten? Leuk dat je netjes je belasting betaalt, maar als je deze "extra aanslag" niet betaalt dan zullen we ineens allerlei mankementen vinden zodat je je bedrijf moet sluiten.

Allemaal voorbeelden die ik uit de praktijk ken. De overheid is er niet voor de mensen, de mensen zijn er voor de overheid. Je ontkomt er in het dagelijks leven niet aan, het is volledig verweven in de samenleving. En het is een illusie te denken, oorlog of niet, dat dit op korte termijn uit de samenleving gehaald kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Over het volgende heb ik nog niet veel vernomen.
Volkskrant Liveblog

Oekraïense minister verantwoordelijk voor wapenproductie dient ontslag in
18:45
De Oekraïense minister van Strategische Industrie, Oleksandr Kamysjin, heeft vandaag zijn ontslag ingediend. Dat maakt de Oekraïense parlementsvoorzitter Roeslan Stefantsjoek bekend. Kamysjin, sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de wapenproductie, zegt op berichtenapp Telegram wel werkzaam te blijven bij defensie.

Kamysjins ontslag is onderdeel van grotere veranderingen in de regering van president Zelensky. Ook de minister van Justitie en de minister van Milieu hebben vandaag hun ontslag ingediend. Zelensky kondigde begin vorige maand al aan een herschikking van de ministersposten voor te bereiden, zonder daar verder over uit te weiden.
Om het even vast te stellen, er wordt niet naar een reden gewezen, laten we dus niet in conclusies springen. Merk ook op dat de man werkzaam blijft in het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
Er worden meerdere ministers vervangen. Ik denk dat ze wisselen/door wisselen zodat er geen corruptie kan ontstaan. Het is lastig zaken verdoezelen als je weet dat een opvolger er weer aankomt.

En de bewezen competente mensen zal je dan behouden door ze een andere plek te geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 03-09-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
UA minister van BuZa , Kuleba, heeft nu ook zijn ontslag ingediend volgens verdchillende bronnen. Ik vraag me af wat er intern allemaal aan de hand is daar:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06 19:25
Apache4u schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:03:
UA minister van BuZa , Kuleba, heeft nu ook zijn ontslag ingediend volgens verdchillende bronnen. Ik vraag me af wat er intern allemaal aan de hand is daar:
[Embed]
Misschien klaar aan het maken om minister van binnenlandse zaken te worden van de republiek Koersk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:03:
[Embed]
Verhuist schijnbaar naar de nieuwe fulltime taak om de banden met de NAVO te verbeteren/updaten:
Ukrainian diplomat Andrii Sybiha is expected to replace Dmytro Kuleba as foreign minister as Volodymyr Zelenskiy reshuffles the government, according to a person familiar with the president’s thinking.

Kuleba, who tendered his resignation on Wednesday, will now focus on strengthening Ukraine’s relations with NATO as the war-torn country seeks to join the bloc, said the person, asking not to be identified as the information isn’t public.
https://www.bloomberg.com...reign-minister-in-shakeup

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 11-06 10:55
Zelenski vindt dat Oekraïne toe is aan 'nieuwe energie'

De Oekraïense president Zelenski zegt dat zijn land toe is aan "nieuwe energie". Hij is momenteel bezig met de grootste personeelswijzigingen in het kabinet sinds de Russische invasie 2,5 jaar geleden begon.

"We hebben vandaag nieuwe energie nodig", aldus Zelenski woensdag tegen Oekraïense media. "Deze stappen zijn uitsluitend gericht op het versterken van onze staat op verschillende gebieden."

Zes toppolitici dienden dinsdag hun ontslag in. Parlementariërs hebben woensdag ingestemd met het vertrek van een vicepremier en drie ministers. Deze ministers waren verantwoordelijk voor de defensie-industrie, justitie en milieu. Buitenlandminister Koeleba diende woensdag zijn ontslag in. Zijn verzoek is nog niet behandeld en dat gaat volgens parlementariërs woensdag niet meer gebeuren.

De verwachting is dat woensdag tijdens een vergadering van Zelenski's partij een lijst van opvolgers wordt gedeeld. Vijf ministeries worden al geleid door waarnemend ministers.

Zelenski kondigde in juli al wijzigingen aan in de regering, in de hoop deze effectiever te maken voor de oorlog tegen Rusland. Hij zei dinsdagavond in zijn dagelijkse videoboodschap dat "de herfst uiterst belangrijk zal zijn" en dat het overheidsapparaat zo moet zijn georganiseerd dat Oekraïne "alle resultaten kan behalen die nodig zijn".
Dit is de reden van de grote wijziging. Om eerlijk te zijn vind ik het vooral een politieke mededeling waar ik weinig mee kan.

Dit komt trouwens van de liveblog van de telegraaf
https://www.telegraaf.nl/...toe-is-aan-nieuwe-energie

En hier een extra stuk informatie vanaf de NOS:
https://nos.nl/collectie/...minister-koeleba-stapt-op
'Belangrijke herfst'
De veranderingen in de regering komen op een heel zwaar moment in de oorlog. Er wordt aan alle fronten zwaar gevochten en het Oekraïne wordt zwaar gebombardeerd door de Russen.

Volgens president Zelensky is het noodzakelijk dat de regering wordt gewijzigd. "De herfst wordt uiterst belangrijk. Het overheidsapparaat moet zo georganiseerd zijn dat we alle resultaten kunnen bereiken die we nodig hebben", zei hij gisteren in een videoboodschap.

Naast de ministers zou ook een aantal hoge ambtenaren opstappen. Volgens een decreet dat werd gepubliceerd op de presidentiële website heeft Zelensky inmiddels onder meer zijn economisch adviseur ontslagen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ossi op 04-09-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Demining blijft bezig:
"In August, demining units of Ukraine’s Defense Ministry cleared 17,368.4 hectares in de-occupied territories of explosives, of which 17,308.65 hectares are farmlands," the statement reads.

In the course of mine clearance, 8,837 explosive objects were detected and neutralized. In total, since the outset of Russia’s full-scale invasion, their number has amounted to 393,330.
https://www.ukrinform.net...tory-cleared-in-sept.html

PSN

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hopelijk kunnen wij daar t.z.t. een steentje aan bijdragen, dit komt namelijk enkel neer op een gebied van ruwweg 13km bij 13km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 11-06 10:55
Er staat dat ze zijn geneutraliseerd, zouden ze daarmee bedoelen ontmanteld? Want als ik mij niet vergis worden deze explosieven ook onder drones gehangen om ze terug te sturen naar de afzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Europese Commissie zegt nog eens 40 miljoen euro toe aan Oekraïne
Volkskrant Liveblog
14:27
Oekraïne krijgt nog eens 40 miljoen euro aan humanitaire steun van de Europese Unie. Dat heeft een woordvoerder van de verantwoordelijke Sloveense Eurocommissaris Janez Lenarčič vandaag bekendgemaakt. Voor humanitaire projecten in Oekraïne trekt de EU 35 miljoen uit, de resterende 5 miljoen gaat naar steun voor Oekraïense vluchtelingen in Moldavië, dat net als Oekraïne kandidaatlidstaat van de EU is.
Hierbij vind ik het een heel goed plan dat ook Moldavië steun ontvangt, omdat die overheid best onder druk van Rusland staat en daarom de financiering vanuit de EU goed kan gebruiken als tegen gebaar.
Volgens de woordvoerder is het geld bedoeld om beschadigde gebouwen te repareren, elektriciteit en verwarming te garanderen en mensen in nood onderdak te bieden. Met het oog op komende winter groeien de zorgen over Oekraïeners in nood, die door de schade aan het Oekraïense energienetwerk mogelijk zonder verwarming en brandstof komen te zitten. Afgelopen woensdag maakte minister Reinette Klever van Ontwikkelingshulp (PVV) bekend dat het Nederlandse kabinet 94,5 miljoen euro vrijmaakt voor de reparatie van het Oekraïense energienetwerk.
Met de nieuw toegezegde bedragen komt de Europese humanitaire steun voor Oekraïne uit op bijna 1 miljard euro. Daarnaast leverde de EU tientallen miljarden euro’s aan militaire en economische steun. De lidstaten doen uit eigen naam nog veel meer, inclusief het opvangen van Oekraïense vluchtelingen. Oekraïne heeft in februari 2022, vlak na de Russische inval, lidmaatschap van de Europese Unie aangevraagd. Besprekingen over de toetreding gingen deze zomer van start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toch wel 'bijzonder', ondanks de opvattingen van Fico blijven dit soort dingen toch gewoon doorgaan:
Ukraine and Slovakia agreed on establishing an Eastern European energy hub.
...

"We agreed on the creation of an Eastern European energy hub, which aims to use gas storage facilities, develop the Mukachevo interconnector, and cooperate in the nuclear industry. This will strengthen not only the energy security of our two countries, but also the security of the entire Eastern European region," he said.

Shmyhal added that in the energy sector, Ukraine and Slovakia are also implementing a joint project to modernize the Mukachevo-Velke Kapusany electrical interconnector. According to the prime minister, the parties will complete the project by the end of 2028.
https://www.ukrinform.net...n-energy-hub-shmyhal.html

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2024 15:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Niet een zwart-wit verhaal: enkele posts over desertie in het Oekraïense leger zijn verplaatst naar Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne. Daar toch ietsje meer op hun plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vrachtvluchten Praag<>Lviv en Praag<>Kyiv lijken te worden hersteld:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraïne dreigt 4 miljard euro niet/verlaat te krijgen van de EU door gebrek aan snelheid met het invoeren van anti-corruptie wetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 23-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens The Economist zou er sprake zijn van een aankomende politieke strijd in de top van de Oekraïense politiek. Zelensky zou ook niet alle informatie vanaf het front krijgen van de mensen om hem heen (maar of het zo erg is als bij Poetin...). Het is maar de vraag of hij na 2025 nog president zal zijn.

Volodymyr Zelensky faces a power struggle in 2025
As morale ebbs in Ukraine there is talk of a change at the top
ALMOST EVERY day in Kyiv, there is a moment when the war makes a loud entrance in town. This is when the funeral processions appear, rolling down main arteries into Khreshchatyk, the capital’s central thoroughfare. Traffic grinds to a halt. A tannoy broadcasts the fallen soldiers’ stories over rousing, patriotic music. The columns then make their way to Independence Square, site of Ukraine’s many past revolutions. Comrades light flares and say their goodbyes. They plant Ukrainian flags into flower beds that have long become fields of fabric, yellow and blue. In recent days, as Russia’s offensive in the Donbas ramps up, the ceremonies have become more frequent.

The rest of the day, life in the city reverts to normal. Shops function, the restaurants serve food and the politicians gossip. The talk is now all about Donald Trump and the waiting game. Will his new administration tilt Ukraine’s way or Russia’s? Can he impose a ceasefire? Will elections follow? For now, there are two dates on Kyiv politicos’ lips: January 20th 2025, the date of Mr Trump’s inauguration, the first moment for any possible ceasefire and lifting of military law, and May 25th, the earliest mooted date for an election.
The deteriorating situation on the front lines is already rippling through society. Dmytro Povorotny, a military chaplain, sees it in the new soldiers he speaks to. “There are a lot of unmotivated men. They are fighting because that’s the only way they stay alive.” The army is censoring the most negative news to avoid fanning flames back home, he says. A senior military official agrees. Even Mr Zelensky is being shielded from the truth. “It’s not even that he’s being kept in a warm bath,” the source says, using a local idiom to suggest the president was being cocooned by his top officials. “He’s being kept in a sauna.”
https://www.economist.com...-a-power-struggle-in-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Corruptie in Oekraïne schijnt voorkomen te hebben dat er bunkers zijn gebouwd voor transformators. Een groot gedeelte van de energie problemen is omdat Rusland dit infrastructuur aanvalt. Men had dus stukken beter voorbereid kunnen zijn voor komende winter.

Energy ‘corruption’ leaves Ukrainians facing a deadly freeze
Kyiv’s failure to build bunkers for electricity substations that protect them from Russian airstrikes has left the country vulnerable before the winter
At a secret location outside Kyiv, the brigadier watched as explosions hammered the concrete structure that his team of ten British military engineers, intelligence officers and diplomats had clandestinely helped to create.
The rocket test, described by sources to The Sunday Times, was the culmination of months of hard work, under the constant threat of Russian airstrikes. When it finished in February, the British engineers, alongside teams from America, Germany and Japan, advised their Ukrainian colleagues that they should build the structures to protect Ukraine’s energy grid from Russian attack.

Yet nine months later, President Zelensky’s government has not done so, amid accusations that government corruption has stalled the work.
About 80 per cent of Ukraine’s energy infrastructure is damaged or destroyed. Without it having proper protection, and with temperatures falling below zero, Ukraine faces a punishing and deadly winter freeze.
Mensen die dicht bij Zelensky (of in ieder geval voor zijn kantoor werken) lijken de bottleneck te zijn om zulke bunkers gebouwd te krijgen. Er is dus nog heel erg veel werk aan de winkel om van deze corruptie af te komen, en of dat Zelensky dat lukt? Prioriteit natuurlijk nu is om het elektriciteitsnet zo veel mogelijk te herstellen nu het langzaam erg koud begint te worden.
Mustafa Nayyem, the head of the agency with the job of protecting critical infrastructure, resigned in June in protest at government failures, claiming that the project has been deliberately delayed by Kyiv’s refusal to release the funds allocated to carry it out.

“It was impossible to work. When you see that the leadership of the government is creating some artificial obstacles for you, it’s useless,” said Nayyem, the former head of Ukraine’s State Agency for Restoration and Infrastructure Development. His agency had requested €1.4 billion to deliver the bunkers, termed “third-level protection”, for the substations. Nayyem said vested interests were behind the block on funds.

“When people in government see these billions, they can’t even imagine that there is no interest for the people who are delivering this money,” he said. His team suspect that the project was delayed because bribes were not paid to officials in the prime minister’s office who hold the purse strings. “They [the government] didn’t pay contractors; the contractors stopped all projects.”
In September, after power cuts in the summer, Zelensky’s administration arranged the dismissal of Volodymyr Kudrytskyi, chief executive of Ukraine’s state energy company, suggesting that he was responsible for failing to complete the protection. Critics say the move, as well as the cabinet reshuffle that accompanied it, only served to consolidate power in the hands of Zelensky’s chief of staff, Andriy Yermak, and his lieutenants. Government insiders say one of those lieutenants, Kyrylo Tymoshenko, is the informal gatekeeper for government building projects.

A former official who worked closely with the president’s office alleged that Tymoshenko demanded a 10 per cent fee from the companies to select and present their projects for approval. The former official alleged that Tymoshenko kept large amounts of “dirty” cash and distributed this cash to unofficial “volunteer” advisers in the presidential office. The official also said that Tymoshenko would collect payments of $10,000 from companies that wanted a presidential visit during official trips to the regions.
http://thetimes.com/world...a-deadly-freeze-9b9tb7gwx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Iets wat ook de civiele Oekraïense samenleving raakt. Oekraïners beginnen te denken aan het verlagen van de dienstplichtige leeftijd.

Washington Post deelartikel (mailsluis...):
Amid U.S. pressure, Ukraine starts thinking about drafting 18-year-olds
https://wapo.st/49BCzFO

De norm van Oekraïne voor dienstplichtige leeftijd, het land vond lang 18 jarigen te jong.
For nearly three years, Ukraine has resisted drafting men as young as 18, as is done by so many other wartime armies — a choice that has baffled some of Kyiv’s Western allies but is a deeply sensitive issue at home.
As Russia has continued gaining ground on the battlefield with high-attrition-style combat, Ukrainian President Volodymyr Zelensky is facing increased pressure to deploy more younger people to the front lines. With future aid from Washington uncertain, U.S. officials have warned that Ukraine’s personnel shortage is perhaps more critical right now than its arms deficit.
In meerdere Amerikaanse bronnen wordt de bemensing van de strijdkrachten van Oekraïne benoemd als bottleneck. De Amerikaanse pers neemt dit idioom ook over. Huidige overheidsfunctionarissen betrekken ook deze stelling:
“Even with the money, even with the munitions, there have to be people on the front lines to deal with the Russian aggression,” Secretary of State Antony Blinken told reporters in Brussels last week.
Dit idioom is voor de Amerikanen best comfortabel. Het land is bekritiseerd voor het uitblijven van wapenleveringen op een cruciaal moment in de strijd, de eerste helft van dit jaar. Door op de tekorten aan manschappen te wijzen kunnen de Amerikanen de verantwoordelijkheid voor de Oekraïense prestaties (deels) terugleggen bij de Oekraïners zelf. Zo ontstaat een Amerikaanse "waarheid"
Het siert The Washington Post dat het de Oekraïense "waarheid" er tegenover opstelt:
A communications adviser to Zelensky said Ukraine “will not compensate for the lack of weapons, aviation, or long-range capabilities with the youth of our men, and it is unfair to demand this from Ukraine.”

“Unfortunately, we’ve always had fewer weapons than needed and are far from matching Russia’s advantages in aviation, bombs, and missiles,” Dmytro Lytvyn said in a statement.

“This is what we explain to our partners,” he added. “We are fighting to protect the Ukrainian people, while [Russian President Vladimir] Putin is fighting for his right to destroy. ... He does not value human lives, but we do.”
Er lijken ook nog steeds niet genoeg wapens te zijn om die extra militairen uit te rusten, de bal weer terugleggend bij VS , en de EU.
Mobilization is unpopular, and Zelensky’s administration has said further lowering the mobilization age — it’s now 25, which is old compared with other countries — doesn’t make sense when there aren’t enough weapons to equip the soldiers already on the battlefield.
Waarheden of niet lijkt Oekraïne nu wel in beweging te komen, onduidelijk is het nog wel hoe belangrijk het punt is in overleg tussen de Amerikaanse en Oekraïense overheid:
It’s unclear if the debate will continue to be a sticking point between Kyiv and Washington after President-elect Donald Trump is inaugurated next month. He has promised to broker a swift end to the fighting, but Ukrainians are concerned they’ll be forced into territorial concessions.
Argumenten genoemd door tegenstanders van een dienstplichtige leeftijd van 18 jaar:
  • We need Ukraine to exist in 20 or 30 years [...] That future lies with them — those who are 18 now. They are a completely different generation who will save this country.
  • people under 30 are part of Ukraine’s smallest generation in its modern history
  • Ukrainian officials point out that men age 25 and older are more likely to already have at least one child than those under 25
  • the country’s birth rates started to fall after the collapse of the Soviet Union in 1991, when it faced economic difficulties. The lowest birth rate recorded was in 2001
Waarom dan wel de leeftijd verlagen? Zaluzhny noemde, enkele maanden voor zijn ontslag, een extra behoefte van 500.000 manschappen. De verlaging van de dienstplichtleeftijd van 27 jaar naar 25 jaar lijkt, met moeite, 200.000 manschappen op te leveren. Op die getallen is het nodige af te dingen. Zaluzhny is geen commandant meer, en we leven later in de tijd. Het verschil is wel groot en laat zich voelen bij de actieve militairen:
  • those in field complain that their units are understaffed and struggling to fend off a much larger Russian force
  • Soldiers are also angry that the lagging recruitment means the Ukrainian government hasn’t created any legislation to demobilize the troops who have been fighting since the start of the war.
  • this decision enables us to act preemptively to prevent war,” he added. “When a nation is prepared, any potential aggressor will think twice before starting a full-scale war.”
Verschillende compromissen worden bedacht door militairen en beleidsmakers:
  • lowering the conscription age to 20 instead of 18
  • all men and women should begin mandatory military service from the age of 18, but that they would not see combat action until at least 23. The first five years would be devoted to training
Op dit moment is het nog te vroeg om te voorspellen wat Oekraïne gaat doen, en of het iets gaat doen. De kwesties lijkt wel ter discussie te staan, of het deel gaat uitmaken van onderhandelingen is momenteel ook nog onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Nog even terugkomen op dit bericht: Yakolev in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M1"

Volkskrant berichtte hierover gisteravond ook in haar Liveblog:

Oekraïne opent strafrechtelijk onderzoek naar deserteurs van door Frankrijk getrainde legereenheid
Oekraïne is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de vermeende desertie van honderden soldaten uit een door Frankrijk getrainde brigade. Dat meldt persbureau AFP op gezag van Oekraïense onderzoekers.
Voor het kader, deze eenheid bevond zich bij Pokrovsk:
De 155ste Gemechaniseerde Brigade van het Oekraïense leger was sinds afgelopen december gestationeerd in de regio rond de Oekraïense stad Pokrovsk, waar Russische troepen de laatste weken een gestage opmars maken. Daar zouden de Oekraïense soldaten zware verliezen te verduren hebben gekregen.
In die brigade zijn dingen helemaal niet goed gegaan, met als resultaat de commandant is ontslagen en er veel militairen de eenheid hebben verlaten. Of de aantijging van desertie nu terug zou slaan op de hele groep of een aantal individuen eruit is niet duidelijk:
De Oekraïense journalist Joeri Boetoesov meldde afgelopen december dat zo’n 1.700 soldaten de brigade hadden verlaten en dat er ‘complete organisatorische chaos’ heerste. De commandant zou daarop ontslagen zijn, aldus Boetoesov.
De eenheid ontleende haar identiteit aan een verwevenheid van de Franse met de Oekraïense geschiedenis:
Bijna de helft van de brigade, zo’n tweeduizend soldaten, kreeg een militaire training in Frankrijk. Daarbij maakten ze gebruik van loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog in het noordelijke departement Marne. Ook ondersteunde Frankrijk de legereenheid met wapens, gefinancierd door de Europese Unie. De brigade kreeg de bijnaam ‘Anna van Kyiv’, naar de Oekraïense prinses die in het jaar 1051 koningin van Frankrijk werd.
Wat nadere context is van een Oekraïens parlementslid vernomen:
Het Oekraïense leger heeft niet gereageerd op de berichten. Naar aanleiding van de publicatie van Boetoesov zei parlementslid Mariana Bezoegla wel dat de brigade ontmanteld was en herverdeeld over andere eenheden. ‘Zelfs de Franse pogingen om de brigade op te leiden konden de eenheid niet beschermen voor de slechte beslissingen van onze generaals’, aldus Bezoegla, die lid is van dezelfde partij als de Oekraïense president Volodymyr Zelensky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Oekraïne heeft in 2024 zo'n 100 miljard dollar uitgegeven aan oorlogsvoering:

The war in 2024 cost $100 billion. Ukraine contributed $40 billion, the United States $35 billion, and Europe $25 billion. Source, President Zelensky.

Roman Sheremeta (@rshereme.bsky.social) 16 januari 2025

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Minister Veldkamp zegt Oekraïne 20 miljoen euro extra toe voor herstel infrastructuur
Volkskrant Liveblog
Tijdens een bezoek aan hoofdstad Kyiv heeft buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) donderdag de Oekraïense regering 20 miljoen euro extra hulp toegezegd voor het herstel van de energie-infrastructuur in het land. Die wordt de afgelopen maanden zwaar onder vuur genomen door Rusland.
‘Nederland wil niet toekijken hoe Rusland op laffe wijze de Oekraïense samenleving probeert te ontwrichten en de moraal van burgers te breken door het energienetwerk aan te vallen’, aldus Veldkamp in een verklaring. Hij sprak onder anderen met president Volodymyr Zelensky en buitenlandminister Andrij Sybiha.
Veldkamp zei verder dat Nederland ook 7 miljoen euro extra steekt in een Navo-fonds vanwaaruit zaken als brandstof, medische voorzieningen, winteruitrusting en zogeheten drone jammers aan Oekraïne worden geleverd. ‘Ik heb vandaag mijn collega’s verzekerd dat Nederland Oekraïne onverminderd blijft steunen, zolang als nodig.’
In september maakte minister Reinette Klever (Ontwikkelingshulp, PVV) nog bekend dat het kabinet 94,5 miljoen euro extra vrijmaakt voor hulp aan de energiesector deze winter in Oekraïne. Het geld is onder meer bedoeld voor de aanschaf van gasturbines, reserveonderdelen en brandstof.
Het totaal aan hulp dat Nederland geleverd heeft mag best indrukwekkend genoemd worden:
Nederland heeft Oekraïne meer dan 17 miljard euro aan steun toegezegd. Daarvan is meer dan 10 miljard bestemd voor militaire hulp.
In het voorjaar verder overleg over verdere voortgang. De heer Wilders wil iets anders, dat mag... Nederland heeft zich echter wel gecommitteerd aan Oekraïne met een Overeenkomst inzake veiligheidssamenwerking tussen nederland en oekraine.
Dit voorjaar praat het kabinet over nieuwe steun voor het land. PVV-leider Geert Wilders verklaarde deze week geen extra geld te willen vrijmaken voor Oekraïne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
BNR Perestrojkast van 27 dec 2024: #251: In Oekraïens dorp in Vlaardingen borrelt het van onzekerheid en angst
Het werd on-Nederlands snel uit de grond gestampt: het Oekraïense dorp bij Vlaardingen. Eind 2022 ging de eerste schop in de grond, mei 2023 trokken de eerste Oekraïense oorlogsvluchtelingen hun woningen in. Ze weten nu al voor hoelang. 1 juli 2026 moeten ze eruit.

Wie wil weten hoe het met hen gaat, kan 16 januari de bijzondere en knappe documentaire Een Oekraïens dorp in Vlaardingen bekijken op NPO2. In deze 251e Perestrojkastaflevering is daarom te gast een van de filmmakers, Lennaert Rooijakkers. Hij volgde de bouw van het dorp en sprak met Oekraïense vluchtelingen, de ambitieuze burgemeester van Vlaardingen en met bezorgde Vlaardingers. Een dorp is overigens iets te veel van het goede. Het is een wijk, Mrija (Droom) geheten, met flexwoningen voor duizend inwoners en een school. [...]
Inmiddels is de documentaire uitgezonden gisteravond 16 Jan. Deze is terug te kijken met NPO Plus. Zie NPO 2 16 Jan 22:15. De gemeente Vlaardingen heeft ook een website over het onderwerp: Oekraïne informatiepagina

Helaas heb ik de documentaire zelf nog niet kunnen bekijken, en de podcast is al weer even geleden en ik ga er ook helaas niet dieper op in.

Eigenlijk zou ik dit ook graag willen cross-posten in het Nederlandse migratietopic. Want ook het is een innovatief project, waar leering uit getrokken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Jerie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 01:12:
BNR Perestrojkast van 27 dec 2024: #251: In Oekraïens dorp in Vlaardingen borrelt het van onzekerheid en angst

[...]

Inmiddels is de documentaire uitgezonden gisteravond 16 Jan. Deze is terug te kijken met NPO Plus. Zie NPO 2 16 Jan 22:15. De gemeente Vlaardingen heeft ook een website over het onderwerp: Oekraïne informatiepagina

Helaas heb ik de documentaire zelf nog niet kunnen bekijken, en de podcast is al weer even geleden en ik ga er ook helaas niet dieper op in.

Eigenlijk zou ik dit ook graag willen cross-posten in het Nederlandse migratietopic. Want ook het is een innovatief project, waar leering uit getrokken kan worden.
Heb de docu nog niet gekeken, maar wel even gezocht waar het nou is en het ziet er niet verkeerd uit. Knap dat dit zo snel uit de grond gestampt is. Hopelijk kan dit na 2026 nog gebruikt gaan worden voor andere mensen, nu staat vermeld dat het na 2026 afgebroken wordt. Stom!

https://maps.app.goo.gl/QqSiWSJrQtxBBnSA7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De richtlijn tijdelijke bescherming voor vluchtelingen uit Oekraïne is al meerdere malen verlengd geweest, dus wie zegt dat er geen verlenging komt na 2026?

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 17-01-2025 17:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De door Trump gestopte Amerikaanse Humanitaire hulp heeft best direct impact op hulpprogramma's in Oekraïne, aldus een New York Times artikel hierover:

Many Ukrainian Aid Groups Stop Work After Trump’s Halt on Foreign Assistance
https://www.nytimes.com/2...z18e4qlPs5&smid=url-share
(Deelartikel met mailsluis)

De verenigde staten heeft onder de vlag van U.S.A.I.D 37 Miljard aan support en humanitaire hulp gegegevn aan Oekraïne sinds vroeg in 2022 de oorlog begon. Het stilzetten van deze funding heeft een direct effect. Als een facet hiervan:
Yuriy Boyechko, the founder and chief executive of Hope for Ukraine, which works with U.S.-funded Ukrainian groups to supply firewood to frontline residents, said the impact of the halt in funding would be immediate. Deliveries will stop suddenly, he said, leaving people on their own in the middle of winter.
Bij een andere organisatie heeft al programma's gestopt:
Ivona Kostyna, chairwoman of Veteran Hub, an organization that supports veterans and their families, said that the organization had already stopped two major programs: one that liaises with Ukrainian employers on employment policies for veterans, and another that provides space for veterans.
De impact is ook structureel, want door het stoppen van initiatieven vallen teams uiteen, kunnen gebouwen niet meer gehuurd worden en verliezen mensen hun vertrouwen in deze organisaties.

Hulporganisaties spreken zich maar moeilijk uit over die impact, beducht als ze zijn voor vergelding van de Trump regering:
In an email seen by The Times, ACTED, a major French organization operating in Ukraine and partly funded by the United States, instructed a Ukrainian partner group to “stop/suspend all work until further notice.” It added that the group should not “communicate and comment publicly,” warning that “organizations may be subject to sanctions globally.”
Wat die partnergroep dan ook braaf deed:
A manager from the Ukrainian partner group, speaking anonymously due to concerns about retaliation, said the directive would force her to lay off nearly 100 employees immediately and not pay their salaries, which are due by the end of the month.
De Oekraïense overheid tracht op een pragmatische manier deze zoveelse uitdaging in die drie jaar te pareren:
Zelenskyy heeft zijn regering om een opgaaf van de door Amerika gesteunde programma's gevraagd:
He said that the government would determine which ones were critical. and that Ukraine could help with some of the funding and would discuss the programs with American and European officials. He said programs for children and veterans, along with those to protect infrastructure, would be priorities.
Niet alle hulporganisaties zouden al een aanzegging hebben gehad om hun activiteiten te stoppen:
Oksana Kuiantseva, a board member at the charity foundation East SOS, said that the organization had not received any notice of suspension.
Dit kunnen we ook als een indicatie zien dat de Amerikaanse overheid geen idee heeft van wat ze nu precies allemaal heeft gestopt.

Bij Oekraïners lijdt dit tot een beklemmende observatie over hoe afhankelijk ze zijn:
Most groups interviewed expressed growing concern. “The situation shows how close big geopolitics can be,” said Lesyk Yakymchuk, director of Linza, a nongovernmental group.

An election in another country can halt, for example, an online learning program for children in Ukraine, he said. “Such is the obvious dependence and influence on our small lives on this big game.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
PASware schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Heb de docu nog niet gekeken, maar wel even gezocht waar het nou is en het ziet er niet verkeerd uit. Knap dat dit zo snel uit de grond gestampt is. Hopelijk kan dit na 2026 nog gebruikt gaan worden voor andere mensen, nu staat vermeld dat het na 2026 afgebroken wordt. Stom!

https://maps.app.goo.gl/QqSiWSJrQtxBBnSA7
XWB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:40:
De richtlijn tijdelijke bescherming voor vluchtelingen uit Oekraïne is al meerdere malen verlengd geweest, dus wie zegt dat er geen verlenging komt na 2026?
Jawel, deze Oekraïners kunnen prima na medio 2026 elders in Nederland opgevangen worden. Eigenlijk is het zonde om dit af te bouwen. Ik heb zelf in een tijdelijke woning gewoond. Die staan nu, ~15 jaar na dato, nog steeds in gebruik. Maar specifiek deze lokatie van Mrija heeft als bestemming rioolwaterzuiveringsinstallatie medio 2026.

Het project heeft trouwens een eigen website: https://mrija.nl hier zie je ook de partners, foto's van de lokatie, enz.

Wat ik vooral pijnlijk vond is de reactie van medeburgers over hoe zij geen kans hebben op een eigen woning. Dat is een bewuste keuze van de vorige kabinetten Balkenende en Rutte, en we weten allemaal op welke partij ze vervolgens stemmen. Sado-populisme 101.

Nou weet ik dat je landelijke en gemeentelijke politiek niet 1:1 kunt vergelijken. Toch wilde ik even kijken naar de politieke kleur van Vlaardingen. Want kijken we naar college B&W Vlaardingen (sinds 2022) dan zien we een brede afspiegeling van politieke partijen:
De samenstelling van het college is sinds 23 mei 2022 als volgt:

Bert Wijbenga, burgemeester (VVD)
Bart Bikkers, wethouder (VVD)
Lianne van Kalken, wethouder (GroenLinks)
Ivana Somers-Gardenier, wethouder (VV2000/Leefbaar Vlaardingen)
Jacky Silos, wethouder (CDA)
Koen Kegel, wethouder (D66)
Arnoud Proos, wethouder (CU/SGP)
Erwin Stolk, gemeentesecretaris
Wikipedia: Vlaardingen

Laat ik toch afsluiten met een positieve noot. Deze mensen komen hoofdzakelijk uit de regio Donetsk. Ze hebben nu dus naar alle waarschijnlijkheid niets meer. En toch hebben wij ze, hetzij tijdelijk, een menswaardig bestaan kunnen bieden. Ze draaiden mee in de maatschappij. Het kan dus, vluchtelingen humaan opvangen. Als je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@Jerie ik zie dat de woningen na 2026 elders geplaatst gaan worden, hopen dat dat ook gebeurd en niet ergens op de stort belanden. Daarbij hoop ik ook echt dat de doorlooptijd van het plaatsen van deze woningen net zo snel zal gaan gebeuren als dit "dorp".

Desalniettemin, positief dit!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Trump veranderd regelmatig van standpunt als het aankomt op Oekraïne, maar dezer dagen hoor ik steeds meer 'constructieve' geluiden over zijn steun voor Oekraine en de wederopbouw van het land. Hij zegt eigenlijk altijd dat hij de oorlog een ongelofelijke verspilling van mensenlevens vindt. Met andere woorden, waar hij bij andere onderhandelingen regelmatig conflicterende geluiden laat horen, is dat hier minder het geval. Het laatste nieuws over zijn visie op steun aan Oerkaine, via Newsweek
Speaking to Fox News on Monday Trump said: "[Ukraine has] tremendously valuable land in terms of rare earth, oil and gas, and other things. I want to have our money secured because we're spending hundreds of billions of dollars."

He added: "They may make a deal, they may not make a deal. They may be Russian someday, or they may not be Russian someday, but we're going to have all this money in there and I want it back."

The president also said that he told Ukraine he wants "the equivalent of $500 billion of rare earth" in return for U.S. aid, and they have "essentially agreed to do that, so at least we don't feel stupid."

Zelensky has previously expressed that he is amenable to pursuing a deal with Trump and emphasized to Reuters Ukraine's need for security guarantees.
Mijn vraag is, wat lezen jullie hierin?

Ik lees: "wij willen Oekraine steunen als wij first dibs krijgen op de rare earth minderals. Er zit knijterveel in de grond, dus moeten we een hele industrie bouwen om het eruit te krijgen, wat veel geld kost. We willen niet dat de Russen het dan plotsklaps overnemen. De Oekrainers bieden wel een goede deal dus voelen we ons niet genaaid."

Dit klinkt als dat Trump gaat helpen met het heropbouwen van de mining industry van Oekraine om Amerikaanse industrie te kunnen voorzien van rare earth mineralen, en Poetin gaat pushen om maar een partijtje op te donderen uit de Donbas. (Voor het laatste neem ik wat vrijheden) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
XanderDrake schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:50:
Trump veranderd regelmatig van standpunt als het aankomt op Oekraïne, maar dezer dagen hoor ik steeds meer 'constructieve' geluiden over zijn steun voor Oekraine en de wederopbouw van het land. Hij zegt eigenlijk altijd dat hij de oorlog een ongelofelijke verspilling van mensenlevens vindt. Met andere woorden, waar hij bij andere onderhandelingen regelmatig conflicterende geluiden laat horen, is dat hier minder het geval. Het laatste nieuws over zijn visie op steun aan Oerkaine, via Newsweek

[...]

Mijn vraag is, wat lezen jullie hierin?

Ik lees: "wij willen Oekraine steunen als wij first dibs krijgen op de rare earth minderals. Er zit knijterveel in de grond, dus moeten we een hele industrie bouwen om het eruit te krijgen, wat veel geld kost. We willen niet dat de Russen het dan plotsklaps overnemen. De Oekrainers bieden wel een goede deal dus voelen we ons niet genaaid."

Dit klinkt als dat Trump gaat helpen met het heropbouwen van de mining industry van Oekraine om Amerikaanse industrie te kunnen voorzien van rare earth mineralen, en Poetin gaat pushen om maar een partijtje op te donderen uit de Donbas. (Voor het laatste neem ik wat vrijheden) ;)
Ja zo lees ik het ook, maar als ik er nog is naar kijk lees ik het ook als van als ze geen deal maken dan mag de buurman heel UA hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Trump heeft een probleem, een gedeelte van zijn achterban is far right. Een exponent van die fractie is zijn vicepresident J.D. Vance. Trump moet die achterban aangesloten houden op wat hij uitvoert in zijn regeringsperiode. Als we even kijken naar wat er gebeurt (onderhandelingsgewijs):
  • Drie dagen terug (Za 8 feb) stelt Trump dat hij volgende week (deze week 10-16 feb dat hij (probably) Zelenskyy zal ontmoeten.
  • Twee dagen terug (Zo 9 feb) stelt Trump met Poetin te hebben gesproken.
  • Gisteren (Ma 10 feb) is gesteld dat Zelenskyy J.D. Vance zal ontmoeten. De context van die ontmoeting is een veiligheidsconferentie in München waar beiden zijn. Uit Politico blijkt dat dit de komende vrijdag zal plaatsvinden. Ook in dat bericht wordt weer over het bezoek van Zelenskyy aan Trump gesproken, en wordt "de komende week" genoemd. Dat gesprek lijkt in mijn ogen een week naar achteren te gaan.
Waarom haal ik dit aan? Ik probeer dat gesprek tussen Vance en Zelenskyy te plaatsen. Hiervoor hebben we alleen te weinig informatie om op af te gaan. In eerste instantie dacht ik: "WTF? Zet Trump Zelenskyy nu op afstand, en laat hij Zelenskyy spreken met zijn engel der wrake, Vance?" Er wat langer erover nadenkend krijg ik de indruk dat Vance op een of andere manier in het plan betrokken wordt om hem aan boord te hebben. De fractie die hij vertegenwoordigd is de grote risicofactor voor Trump. Gooit die fractie de kont voor de krib dan wordt het ingewikkelder voor Trump.

Over die "deal" was ik in eerste instantie ook best geïrriteerd. Oekraïne wordt gedwongen tot een deal omdat ze geen opties heeft. En dat is een slechte onderhandelingspositie voor een deal. Maar Zelenskyy heeft deze deal zelf voorgesteld, zich in de huid van Trump verplaatsend.

Ik denk dat we misschien wat minder letterlijk naar die deal moeten kijken. Wat Zelenskyy met die deal doet is Trump een verhaal geven dat hij wint wanneer hij Oekraïne overtuigend gaat ondersteunen. Een verhaal dat hij hard nodig heeft voor zijn achterban, hier en nu.

In de tekst die je eruit hebt gelicht staan een aantal hele stoere uitspraken, maar die zijn zo zacht als boter. Laat staan haar uitvoering. De VS heeft zonder meer behoefte aan natuurlijke hulpbronnen, en die uitvoering zal er wel komen. Maar bij die uitvoering...is er misschien ook al weer een andere president. Voor Trump is dit plan met die natuurlijke hulpbronnen vooral een prachtig excuus om in de helpstand te kunnen gaan staan voor Oekraïne. En dit te doen zonder gezichtsverlies naar de far right fractie. Naast machtsbelust zijn wil Trump toch ook de gevierde vent uithangen. En de hele goegemeenschap doet op hem een beroep voor Oekraïne. Daar is hij niet ongevoelig voor.

Maar ja, dan heb je dat idiote Gaza-plan weer. Het blijft koffiedrab kijken, maar Trump drijft op invloed, aandacht en erkenning.
Zo kijk ik er op dit moment naar.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 12-02-2025 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:40
[Trump] zegt eigenlijk altijd dat hij de oorlog een ongelofelijke verspilling van mensenlevens vindt.
Toch zou ik oppassen met die lezing, aangezien hij gemakkelijk van Russische zijde aangereikt kan zijn.

https://www.politico.eu/a...ding-ukraine-war-ny-post/

Trump legt in elk geval Putin die woorden in de mond, of Putin zoiets werkelijk gezegd heeft weten we natuurlijk niet, maar het past in eerdere propaganda, bijvoorbeeld:

YouTube: Putin Says Trump ‘Sincerely’ Wants to End The War in Ukraine (juli 2024)

Of

YouTube: Putin wants to end Ukraine war ‘as soon as possible’ (sep. 2022).

Natuurlijk wil Putin de oorlog "zo snel mogelijk beëindigen". Dat is te zeggen, in zijn voordeel. Momenteel heeft hij een stuk grond dat hij eerder niet had, en bij een wapenstilstand de mogelijkheid de boel weer op te bouwen en verder te gaan, terwijl ik de indruk heb dat Oekraïene het nu weliswaar zwaar heeft (zwaarder dan nodig, en daar mogen we onszelf op aankijken, dat terzijde), maar qua het om zeep helpen van Rusland als economische en militaire macht ook een goed eind onderweg is.

De exploderende Russische olie-raffinaderijen zijn momenteel letterlijk aan de orde van de dag, bijvoorbeeld. Luchtafweer zit er blijkbaar nauwelijks meer in. Economisch zit Rusland met een absurde inflatie en rente, en een groot tekort aan arbeid. De voorraden van sovjet-tanks en ander wapentuig zijn zelfs in de meest pessimistische lezingen toch forse gaten in geslagen. En nieuwe productie komt niet in de buurt van wat er gesloopt wordt.

Dus uiteraard wil Putin nu graag een einde aan het verspillen van al die (Russische) mensenlevens. Sure. Als hem dat toevallig goed uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

teacup schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Trump heeft een probleem, een gedeelte van zijn achterban is far right. Een exponent van die fractie is zijn vicepresident J.D. Vance. Trump moet die achterban aangesloten houden op wat hij uitvoert in zijn regeringsperiode. Als we even kijken naar wat er gebeurt (onderhandelingsgewijs):
  • Drie dagen terug (Za 8 feb) stelt Trump dat hij volgende week (deze week 10-16 feb dat hij (probably) Zelenskyy zal ontmoeten.
  • Twee dagen terug (Zo 9 feb) stelt Trump met Poetin te hebben gesproken.
  • Gisteren (Ma 10 feb) is gesteld dat Zelenskyy J.D. Vance zal ontmoeten. De context van die ontmoeting is een veiligheidsconferentie in München waar beiden zijn. Uit Politico blijkt dat dit de komende vrijdag zal plaatsvinden. Ook in dat bericht wordt weer over het bezoek van Zelenskyy aan Trump gesproken, en wordt "de komende week" genoemd. Dat gesprek lijkt in mijn ogen een week naar achteren te gaan.
Waarom haal ik dit aan? Ik probeer dat gesprek tussen Vance en Zelenskyy te plaatsen. Hiervoor hebben we alleen te weinig informatie om op af te gaan. In eerste instantie dacht ik: "WTF? Zet Trump Zelenskyy nu op afstand, en laat hij Zelenskyy spreken met zijn engel der wrake, Vance?" Er wat langer erover nadenkend krijg ik de indruk dat Vance op een of andere manier in het plan betrokken wordt om hem aan boord te hebben. De fractie die hij vertegenwoordigd is de grote risicofactor voor Trump. Gooit die fractie de kont voor de krib dan wordt het ingewikkelder voor Trump.

Over die "deal" was ik in eerste instantie ook best geïrriteerd. Oekraïne wordt gedwongen tot een deal omdat ze geen opties heeft. En dat is een slechte onderhandelingspositie voor een deal. Maar Zelenskyy heeft deze deal zelf voorgesteld, zich in de huid van Trump verplaatsend.

Ik denk dat we misschien wat minder letterlijk naar die deal moeten kijken. Wat Zelenskyy met die deal doet is Trump een verhaal geven dat hij wint wanneer hij Oekraïne overtuigend gaat ondersteunen. Een verhaal dat hij hard nodig heeft voor zijn achterban, hier en nu.

In de tekst die je eruit hebt gelicht staan een aantal hele stoere uitspraken, maar die zijn zo zacht als boter. Laat staan haar uitvoering. De VS heeft zonder meer behoefte aan natuurlijke hulpbronnen, en die uitvoering zal er wel komen. Maar bij die uitvoering...is er misschien ook al weer een andere president. Voor Trump is dit plan met die natuurlijke hulpbronnen vooral een prachtig excuus om in de helpstand te kunnen gaan staan voor Oekraïne. En dit te doen zonder gezichtsverlies naar de far right fractie. Naast machtsbelust zijn wil Trump toch ook de gevierde vent uithangen. En de hele goegemeenschap doet op hem een beroep voor Oekraïne. Daar is hij niet ongevoelig voor.

Maar ja, dan heb je dat idiote Gaza-plan weer. Het blijft koffiedrab kijken, maar Trump drijft op invloed, aandacht en erkenning.
Zo kijk ik er op dit moment naar.
Veel van deze aspecten lijken mij aannemelijk. En inderdaad, het was Zelenskyy himself die Trump de mineralen heeft aangeboden in zijn master plan on oktober.
Maar hij heeft Vance en consorten niet perse nodig voor hulp aan Oekraïne, er zijn genoeg haviken in beide partijen die Rusland liever weg zien dan iets anders. En ik denk ook dat Trump een echte deal wilt, met handtekeningen en veiligheidsmaatregelen. En omdat Poetin niet uit zichzelf gaat stoppen, moet Oekraïne eerst heel veel meer schade aan Rusland toebrengen eer we kunnen beginnen met onderhandelen.
Wilke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Toch zou ik oppassen met die lezing, aangezien hij gemakkelijk van Russische zijde aangereikt kan zijn.

https://www.politico.eu/a...ding-ukraine-war-ny-post/

Trump legt in elk geval Putin die woorden in de mond, of Putin zoiets werkelijk gezegd heeft weten we natuurlijk niet, maar het past in eerdere propaganda, bijvoorbeeld:

YouTube: Putin Says Trump ‘Sincerely’ Wants to End The War in Ukraine (juli 2024)

Of

YouTube: Putin wants to end Ukraine war ‘as soon as possible’ (sep. 2022).

Natuurlijk wil Putin de oorlog "zo snel mogelijk beëindigen". Dat is te zeggen, in zijn voordeel. Momenteel heeft hij een stuk grond dat hij eerder niet had, en bij een wapenstilstand de mogelijkheid de boel weer op te bouwen en verder te gaan, terwijl ik de indruk heb dat Oekraïene het nu weliswaar zwaar heeft (zwaarder dan nodig, en daar mogen we onszelf op aankijken, dat terzijde), maar qua het om zeep helpen van Rusland als economische en militaire macht ook een goed eind onderweg is.

De exploderende Russische olie-raffinaderijen zijn momenteel letterlijk aan de orde van de dag, bijvoorbeeld. Luchtafweer zit er blijkbaar nauwelijks meer in. Economisch zit Rusland met een absurde inflatie en rente, en een groot tekort aan arbeid. De voorraden van sovjet-tanks en ander wapentuig zijn zelfs in de meest pessimistische lezingen toch forse gaten in geslagen. En nieuwe productie komt niet in de buurt van wat er gesloopt wordt.

Dus uiteraard wil Putin nu graag een einde aan het verspillen van al die (Russische) mensenlevens. Sure. Als hem dat toevallig goed uitkomt.
Die wisselende toon die hij heeft met autocratische leiders is blijkbaar een strategie. Ze ophemelen doet hij graag, want dat vindt hijzelf ook leuk. Maar vaak dan doet hij in het Witte huis weer iets anders, zoals tarieven en sancties. Zo blijven leiders gissen wat ze met Trump moeten doen. Vooralsnog zijn het inderdaad allemaal nog woorden, maar momenteel stromen de Amerikaanse wapen leveringen Oekraïne nog binnen. En dat laatste, dat zijn daden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:35

PowerFlower

être diable et jouer fleur

teacup schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:28:
Het blijft koffiedrab kijken, maar Trump drijft op invloed, aandacht en erkenning.
Alleen aandacht en erkenning. Zelfs invloed, macht, geld etc. zijn secundair daar aan.

Het plan van Zelensky om een concessie op zeldzame grondstoffen als kaart in te zetten was al langer in gang, maar is vervolgens on hold gezet zodat Trump het als zijn verdienste kan claimen. Slimme zet en archetypisch de manier waarop anderen Trump bespelen. Maar inmiddels kent iedereen die truc wel (zelfs TikTok heeft 'm al ingezet). De vraag is dus "wie kan Trump er het beste uit laten zien." Wat dat betreft is het natuurlijk "playing chess against a pigeon".

Trump roept natuurlijk altijd heel hard dat hij zo goed is in onderhandelen. Het probleem daaraan is alleen dat hij onderhandeling beschouwt als een "zero sum game" waarbij alleen zijn eigen belang (ego) telt. Vervolgens opent Hegseth de onderhandeling met "Oekraïne in de NAVO is niet realistisch, en terug naar de grenzen van 2014 is ook niet realistisch." Heel goed, geef meteen even je voornaamste troefkaarten uit handen :/

Dus inderdaad. Zolang Europa het vacuum van zinnige input uit de VS niet invult, is het koffiedik kijken welke kant dit op gaat, en daarbij let ik eigenlijk alleen op "wat streelt Trump's ego het meest". En daarnaast "wat is het meest voordelige voor Palantir," aangezien de PayPal maffia duidelijk de echte macht in handen heeft, en eigenlijk de enige rationele input vormen.

Van Trump zelf verwacht ik echt geen enkele doordachte input, hij lijkt er niet echt de intelligentie voor te hebben maar belangrijker, het interesseert hem gewoon niet. Hij roeptoetert wat dingen en kijkt of het aanslaat.

Als je wil verklaren wat Trump doet, hoe, en waarom, hoef je alleen dit boek te lezen: Wikipedia: On Bullshit (en nee, dat is geen simplistische put down, het is gewoon precies hoe hij functioneert).

Tl;dr: het lot van Oekraïne gaat waarschijnlijk beslist worden door het ego van Trump en de belangen van Palantir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Weet niet of het volgende een goede ontwikkeling is voor de politieke situatie in Oekraïne. Nu snap ik volkomen waarom je Viktor Medvedchuk sancties of straffen zou geven, maar Zelensky is hiermee ook andere politieke opponenten aan het aanvallen. De grootste voorbeeld is dan Petro Poroshenko, voormalig president van Oekraïne en leider van de oppositie. Je zou het als autocratisch kunnen zien van Zelenskyy.

Tensions erupt in Ukraine as Zelenskyy sanctions former leader Poroshenko
Move sparks backlash in Kyiv, as ex-president accuses incumbent of “politically motivated” attack.
https://www.politico.eu/a...shenko-viktor-medvedchuk/
KYIV — Divisions flared in Kyiv on Thursday, as Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy signed a decree sanctioning a former president and several wealthy businessmen.

Chocolate baron and former Ukrainian President Petro Poroshenko, a political opponent and longtime nemesis of Zelenskyy, was sanctioned on suspicion of “high treason” and assisting a terrorist organization — prompting criticism and allegations of a “politically motivated” witch hunt.

Zelenskyy first announced the intention to impose sanctions on the ex-president and politically connected businesspeople in a video published Wednesday evening.

• Yakolev
  • Niet online
1.7 tot 2.7 miljoen vluchtelingen zullen waarschijnlijk niet terugkeren na de oorlog. Dit zal waarschijnlijk een enorme demografische en economische impact hebben.

5.2 million Ukrainian refugees remain abroad, less than half plan to return, poll says
https://kyivindependent.c...s/?utm_source=chatgpt.com
The share of Ukrainian refugees planning to return home has fallen to 43% by the end of 2024, compared to 74% in December 2022, according to a study by Ukrainian think tank the Center for Economic Strategy (CES) published on Feb. 21.

Around 5.2 million Ukrainian refugees remain abroad, according to the report.

The mass exodus peaked in March 2022, when 2.5 million people fled Ukraine in a matter of weeks following Russia's full-scale invasion. The outflow has since slowed, with about 300,000 people leaving Ukraine last year.

Most refugees come from Ukraine's northern and eastern regions, with Kyiv accounting for 18% of those surveyed, followed by Kharkiv (13.8%) and Donetsk (9.5%) oblasts, the study found.

The CES projects that between 1.7 and 2.7 million Ukrainians may permanently remain abroad, potentially reducing Ukraine's annual GDP by 5.1% to 7.8%.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:09:
1.7 tot 2.7 miljoen vluchtelingen zullen waarschijnlijk niet terugkeren na de oorlog. Dit zal waarschijnlijk een enorme demografische en economische impact hebben.

5.2 million Ukrainian refugees remain abroad, less than half plan to return, poll says
https://kyivindependent.c...s/?utm_source=chatgpt.com

[...]
Onze rechtse leiders kennende worden de verblijfsvergunningen in de meeste landen wel ingetrokken zodra de EU directive voor opvang afloopt. (die poging zal vast weer langs de rechter moeten etc)

Die regeling wordt nu steeds met 1 jaar verlengt op 4 maart.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2025 12:40 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraïne heeft ondanks zeer zware Russische strikes op haar gasinstallaties, een zeer groot gedeelte van haar infrastructuur weer werkend kunnen krijgen.

Meer informatie:
https://www.naftogaz.com/...u-popry-krytychni-vyklyky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

Oekraïense oud-president die naar Rusland vluchtte bij verstek veroordeeld tot 15 jaar cel
11:34
De Oekraïense oud-president Viktor Janoekovytsj heeft bij verstek een celstraf gekregen van 15 jaar voor zijn vlucht naar Rusland in 2014. Janoekovytsj werd elf jaar geleden afgezet tijdens de Maidanrevolutie.
Een beetje overdone misschien want:
De 73-jarige Janoekovytsj werd in 2019 al bij verstek veroordeeld tot 13 jaar cel voor hoogverraad en medeplichtigheid aan de Russische oorlog tegen Oekraïne. Hij staat ook op de sanctielijst van de Europese Unie.
Ik lees in deze bekrachtiging van het vonnis vooral een signaal vanuit de Oekraïense overheid naar Rusland toe, en naar de eigen bevolking toe, dat Rusland als deel van haar hybride oorlogsvoering niet moet trachten Viktor Janoekovytsj als pion weer naar voren te schuiven. Het is zeker zo belangrijk om de Oekraïners hierop nog een keer te attenderen. Wat Janoekovytsj heeft gedaan en hoe dit Oekraïne de wind uit de zielen heeft gehaald wordt goed samengevat door de Volkskrant, voor lezers die nog niet zo lang meelezen:
De pro-Russische Janoekovytsj had geweigerd om een associatieverdrag met de Europese Unie te tekenen. Na zijn afzetting vluchtte hij volgens de Oekraïense procureur-generaal Oleksi Symonenko met zeker twintig anderen naar Rusland. Daarbij zou hij hulp hebben gekregen van het Russische leger en president Vladimir Poetin. Hij is officieel veroordeeld voor het organiseren van illegale grensoverschrijdingen en het aanzetten tot desertie.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
In dit topic hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

AWM / themaforum beleidstopic: