Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BNR Perestrojkast van 27 dec 2024: #251: In Oekraïens dorp in Vlaardingen borrelt het van onzekerheid en angst
Het werd on-Nederlands snel uit de grond gestampt: het Oekraïense dorp bij Vlaardingen. Eind 2022 ging de eerste schop in de grond, mei 2023 trokken de eerste Oekraïense oorlogsvluchtelingen hun woningen in. Ze weten nu al voor hoelang. 1 juli 2026 moeten ze eruit.

Wie wil weten hoe het met hen gaat, kan 16 januari de bijzondere en knappe documentaire Een Oekraïens dorp in Vlaardingen bekijken op NPO2. In deze 251e Perestrojkastaflevering is daarom te gast een van de filmmakers, Lennaert Rooijakkers. Hij volgde de bouw van het dorp en sprak met Oekraïense vluchtelingen, de ambitieuze burgemeester van Vlaardingen en met bezorgde Vlaardingers. Een dorp is overigens iets te veel van het goede. Het is een wijk, Mrija (Droom) geheten, met flexwoningen voor duizend inwoners en een school. [...]
Inmiddels is de documentaire uitgezonden gisteravond 16 Jan. Deze is terug te kijken met NPO Plus. Zie NPO 2 16 Jan 22:15. De gemeente Vlaardingen heeft ook een website over het onderwerp: Oekraïne informatiepagina

Helaas heb ik de documentaire zelf nog niet kunnen bekijken, en de podcast is al weer even geleden en ik ga er ook helaas niet dieper op in.

Eigenlijk zou ik dit ook graag willen cross-posten in het Nederlandse migratietopic. Want ook het is een innovatief project, waar leering uit getrokken kan worden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Jerie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 01:12:
BNR Perestrojkast van 27 dec 2024: #251: In Oekraïens dorp in Vlaardingen borrelt het van onzekerheid en angst

[...]

Inmiddels is de documentaire uitgezonden gisteravond 16 Jan. Deze is terug te kijken met NPO Plus. Zie NPO 2 16 Jan 22:15. De gemeente Vlaardingen heeft ook een website over het onderwerp: Oekraïne informatiepagina

Helaas heb ik de documentaire zelf nog niet kunnen bekijken, en de podcast is al weer even geleden en ik ga er ook helaas niet dieper op in.

Eigenlijk zou ik dit ook graag willen cross-posten in het Nederlandse migratietopic. Want ook het is een innovatief project, waar leering uit getrokken kan worden.
Heb de docu nog niet gekeken, maar wel even gezocht waar het nou is en het ziet er niet verkeerd uit. Knap dat dit zo snel uit de grond gestampt is. Hopelijk kan dit na 2026 nog gebruikt gaan worden voor andere mensen, nu staat vermeld dat het na 2026 afgebroken wordt. Stom!

https://maps.app.goo.gl/QqSiWSJrQtxBBnSA7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De richtlijn tijdelijke bescherming voor vluchtelingen uit Oekraïne is al meerdere malen verlengd geweest, dus wie zegt dat er geen verlenging komt na 2026?

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 17-01-2025 17:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De door Trump gestopte Amerikaanse Humanitaire hulp heeft best direct impact op hulpprogramma's in Oekraïne, aldus een New York Times artikel hierover:

Many Ukrainian Aid Groups Stop Work After Trump’s Halt on Foreign Assistance
https://www.nytimes.com/2...z18e4qlPs5&smid=url-share
(Deelartikel met mailsluis)

De verenigde staten heeft onder de vlag van U.S.A.I.D 37 Miljard aan support en humanitaire hulp gegegevn aan Oekraïne sinds vroeg in 2022 de oorlog begon. Het stilzetten van deze funding heeft een direct effect. Als een facet hiervan:
Yuriy Boyechko, the founder and chief executive of Hope for Ukraine, which works with U.S.-funded Ukrainian groups to supply firewood to frontline residents, said the impact of the halt in funding would be immediate. Deliveries will stop suddenly, he said, leaving people on their own in the middle of winter.
Bij een andere organisatie heeft al programma's gestopt:
Ivona Kostyna, chairwoman of Veteran Hub, an organization that supports veterans and their families, said that the organization had already stopped two major programs: one that liaises with Ukrainian employers on employment policies for veterans, and another that provides space for veterans.
De impact is ook structureel, want door het stoppen van initiatieven vallen teams uiteen, kunnen gebouwen niet meer gehuurd worden en verliezen mensen hun vertrouwen in deze organisaties.

Hulporganisaties spreken zich maar moeilijk uit over die impact, beducht als ze zijn voor vergelding van de Trump regering:
In an email seen by The Times, ACTED, a major French organization operating in Ukraine and partly funded by the United States, instructed a Ukrainian partner group to “stop/suspend all work until further notice.” It added that the group should not “communicate and comment publicly,” warning that “organizations may be subject to sanctions globally.”
Wat die partnergroep dan ook braaf deed:
A manager from the Ukrainian partner group, speaking anonymously due to concerns about retaliation, said the directive would force her to lay off nearly 100 employees immediately and not pay their salaries, which are due by the end of the month.
De Oekraïense overheid tracht op een pragmatische manier deze zoveelse uitdaging in die drie jaar te pareren:
Zelenskyy heeft zijn regering om een opgaaf van de door Amerika gesteunde programma's gevraagd:
He said that the government would determine which ones were critical. and that Ukraine could help with some of the funding and would discuss the programs with American and European officials. He said programs for children and veterans, along with those to protect infrastructure, would be priorities.
Niet alle hulporganisaties zouden al een aanzegging hebben gehad om hun activiteiten te stoppen:
Oksana Kuiantseva, a board member at the charity foundation East SOS, said that the organization had not received any notice of suspension.
Dit kunnen we ook als een indicatie zien dat de Amerikaanse overheid geen idee heeft van wat ze nu precies allemaal heeft gestopt.

Bij Oekraïners lijdt dit tot een beklemmende observatie over hoe afhankelijk ze zijn:
Most groups interviewed expressed growing concern. “The situation shows how close big geopolitics can be,” said Lesyk Yakymchuk, director of Linza, a nongovernmental group.

An election in another country can halt, for example, an online learning program for children in Ukraine, he said. “Such is the obvious dependence and influence on our small lives on this big game.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PASware schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Heb de docu nog niet gekeken, maar wel even gezocht waar het nou is en het ziet er niet verkeerd uit. Knap dat dit zo snel uit de grond gestampt is. Hopelijk kan dit na 2026 nog gebruikt gaan worden voor andere mensen, nu staat vermeld dat het na 2026 afgebroken wordt. Stom!

https://maps.app.goo.gl/QqSiWSJrQtxBBnSA7
XWB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:40:
De richtlijn tijdelijke bescherming voor vluchtelingen uit Oekraïne is al meerdere malen verlengd geweest, dus wie zegt dat er geen verlenging komt na 2026?
Jawel, deze Oekraïners kunnen prima na medio 2026 elders in Nederland opgevangen worden. Eigenlijk is het zonde om dit af te bouwen. Ik heb zelf in een tijdelijke woning gewoond. Die staan nu, ~15 jaar na dato, nog steeds in gebruik. Maar specifiek deze lokatie van Mrija heeft als bestemming rioolwaterzuiveringsinstallatie medio 2026.

Het project heeft trouwens een eigen website: https://mrija.nl hier zie je ook de partners, foto's van de lokatie, enz.

Wat ik vooral pijnlijk vond is de reactie van medeburgers over hoe zij geen kans hebben op een eigen woning. Dat is een bewuste keuze van de vorige kabinetten Balkenende en Rutte, en we weten allemaal op welke partij ze vervolgens stemmen. Sado-populisme 101.

Nou weet ik dat je landelijke en gemeentelijke politiek niet 1:1 kunt vergelijken. Toch wilde ik even kijken naar de politieke kleur van Vlaardingen. Want kijken we naar college B&W Vlaardingen (sinds 2022) dan zien we een brede afspiegeling van politieke partijen:
De samenstelling van het college is sinds 23 mei 2022 als volgt:

Bert Wijbenga, burgemeester (VVD)
Bart Bikkers, wethouder (VVD)
Lianne van Kalken, wethouder (GroenLinks)
Ivana Somers-Gardenier, wethouder (VV2000/Leefbaar Vlaardingen)
Jacky Silos, wethouder (CDA)
Koen Kegel, wethouder (D66)
Arnoud Proos, wethouder (CU/SGP)
Erwin Stolk, gemeentesecretaris
Wikipedia: Vlaardingen

Laat ik toch afsluiten met een positieve noot. Deze mensen komen hoofdzakelijk uit de regio Donetsk. Ze hebben nu dus naar alle waarschijnlijkheid niets meer. En toch hebben wij ze, hetzij tijdelijk, een menswaardig bestaan kunnen bieden. Ze draaiden mee in de maatschappij. Het kan dus, vluchtelingen humaan opvangen. Als je maar wilt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
@Jerie ik zie dat de woningen na 2026 elders geplaatst gaan worden, hopen dat dat ook gebeurd en niet ergens op de stort belanden. Daarbij hoop ik ook echt dat de doorlooptijd van het plaatsen van deze woningen net zo snel zal gaan gebeuren als dit "dorp".

Desalniettemin, positief dit!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55

XanderDrake

Build the future!

Trump veranderd regelmatig van standpunt als het aankomt op Oekraïne, maar dezer dagen hoor ik steeds meer 'constructieve' geluiden over zijn steun voor Oekraine en de wederopbouw van het land. Hij zegt eigenlijk altijd dat hij de oorlog een ongelofelijke verspilling van mensenlevens vindt. Met andere woorden, waar hij bij andere onderhandelingen regelmatig conflicterende geluiden laat horen, is dat hier minder het geval. Het laatste nieuws over zijn visie op steun aan Oerkaine, via Newsweek
Speaking to Fox News on Monday Trump said: "[Ukraine has] tremendously valuable land in terms of rare earth, oil and gas, and other things. I want to have our money secured because we're spending hundreds of billions of dollars."

He added: "They may make a deal, they may not make a deal. They may be Russian someday, or they may not be Russian someday, but we're going to have all this money in there and I want it back."

The president also said that he told Ukraine he wants "the equivalent of $500 billion of rare earth" in return for U.S. aid, and they have "essentially agreed to do that, so at least we don't feel stupid."

Zelensky has previously expressed that he is amenable to pursuing a deal with Trump and emphasized to Reuters Ukraine's need for security guarantees.
Mijn vraag is, wat lezen jullie hierin?

Ik lees: "wij willen Oekraine steunen als wij first dibs krijgen op de rare earth minderals. Er zit knijterveel in de grond, dus moeten we een hele industrie bouwen om het eruit te krijgen, wat veel geld kost. We willen niet dat de Russen het dan plotsklaps overnemen. De Oekrainers bieden wel een goede deal dus voelen we ons niet genaaid."

Dit klinkt als dat Trump gaat helpen met het heropbouwen van de mining industry van Oekraine om Amerikaanse industrie te kunnen voorzien van rare earth mineralen, en Poetin gaat pushen om maar een partijtje op te donderen uit de Donbas. (Voor het laatste neem ik wat vrijheden) ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:05
XanderDrake schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:50:
Trump veranderd regelmatig van standpunt als het aankomt op Oekraïne, maar dezer dagen hoor ik steeds meer 'constructieve' geluiden over zijn steun voor Oekraine en de wederopbouw van het land. Hij zegt eigenlijk altijd dat hij de oorlog een ongelofelijke verspilling van mensenlevens vindt. Met andere woorden, waar hij bij andere onderhandelingen regelmatig conflicterende geluiden laat horen, is dat hier minder het geval. Het laatste nieuws over zijn visie op steun aan Oerkaine, via Newsweek

[...]

Mijn vraag is, wat lezen jullie hierin?

Ik lees: "wij willen Oekraine steunen als wij first dibs krijgen op de rare earth minderals. Er zit knijterveel in de grond, dus moeten we een hele industrie bouwen om het eruit te krijgen, wat veel geld kost. We willen niet dat de Russen het dan plotsklaps overnemen. De Oekrainers bieden wel een goede deal dus voelen we ons niet genaaid."

Dit klinkt als dat Trump gaat helpen met het heropbouwen van de mining industry van Oekraine om Amerikaanse industrie te kunnen voorzien van rare earth mineralen, en Poetin gaat pushen om maar een partijtje op te donderen uit de Donbas. (Voor het laatste neem ik wat vrijheden) ;)
Ja zo lees ik het ook, maar als ik er nog is naar kijk lees ik het ook als van als ze geen deal maken dan mag de buurman heel UA hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Trump heeft een probleem, een gedeelte van zijn achterban is far right. Een exponent van die fractie is zijn vicepresident J.D. Vance. Trump moet die achterban aangesloten houden op wat hij uitvoert in zijn regeringsperiode. Als we even kijken naar wat er gebeurt (onderhandelingsgewijs):
  • Drie dagen terug (Za 8 feb) stelt Trump dat hij volgende week (deze week 10-16 feb dat hij (probably) Zelenskyy zal ontmoeten.
  • Twee dagen terug (Zo 9 feb) stelt Trump met Poetin te hebben gesproken.
  • Gisteren (Ma 10 feb) is gesteld dat Zelenskyy J.D. Vance zal ontmoeten. De context van die ontmoeting is een veiligheidsconferentie in München waar beiden zijn. Uit Politico blijkt dat dit de komende vrijdag zal plaatsvinden. Ook in dat bericht wordt weer over het bezoek van Zelenskyy aan Trump gesproken, en wordt "de komende week" genoemd. Dat gesprek lijkt in mijn ogen een week naar achteren te gaan.
Waarom haal ik dit aan? Ik probeer dat gesprek tussen Vance en Zelenskyy te plaatsen. Hiervoor hebben we alleen te weinig informatie om op af te gaan. In eerste instantie dacht ik: "WTF? Zet Trump Zelenskyy nu op afstand, en laat hij Zelenskyy spreken met zijn engel der wrake, Vance?" Er wat langer erover nadenkend krijg ik de indruk dat Vance op een of andere manier in het plan betrokken wordt om hem aan boord te hebben. De fractie die hij vertegenwoordigd is de grote risicofactor voor Trump. Gooit die fractie de kont voor de krib dan wordt het ingewikkelder voor Trump.

Over die "deal" was ik in eerste instantie ook best geïrriteerd. Oekraïne wordt gedwongen tot een deal omdat ze geen opties heeft. En dat is een slechte onderhandelingspositie voor een deal. Maar Zelenskyy heeft deze deal zelf voorgesteld, zich in de huid van Trump verplaatsend.

Ik denk dat we misschien wat minder letterlijk naar die deal moeten kijken. Wat Zelenskyy met die deal doet is Trump een verhaal geven dat hij wint wanneer hij Oekraïne overtuigend gaat ondersteunen. Een verhaal dat hij hard nodig heeft voor zijn achterban, hier en nu.

In de tekst die je eruit hebt gelicht staan een aantal hele stoere uitspraken, maar die zijn zo zacht als boter. Laat staan haar uitvoering. De VS heeft zonder meer behoefte aan natuurlijke hulpbronnen, en die uitvoering zal er wel komen. Maar bij die uitvoering...is er misschien ook al weer een andere president. Voor Trump is dit plan met die natuurlijke hulpbronnen vooral een prachtig excuus om in de helpstand te kunnen gaan staan voor Oekraïne. En dit te doen zonder gezichtsverlies naar de far right fractie. Naast machtsbelust zijn wil Trump toch ook de gevierde vent uithangen. En de hele goegemeenschap doet op hem een beroep voor Oekraïne. Daar is hij niet ongevoelig voor.

Maar ja, dan heb je dat idiote Gaza-plan weer. Het blijft koffiedrab kijken, maar Trump drijft op invloed, aandacht en erkenning.
Zo kijk ik er op dit moment naar.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 12-02-2025 05:46 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
[Trump] zegt eigenlijk altijd dat hij de oorlog een ongelofelijke verspilling van mensenlevens vindt.
Toch zou ik oppassen met die lezing, aangezien hij gemakkelijk van Russische zijde aangereikt kan zijn.

https://www.politico.eu/a...ding-ukraine-war-ny-post/

Trump legt in elk geval Putin die woorden in de mond, of Putin zoiets werkelijk gezegd heeft weten we natuurlijk niet, maar het past in eerdere propaganda, bijvoorbeeld:

YouTube: Putin Says Trump ‘Sincerely’ Wants to End The War in Ukraine (juli 2024)

Of

YouTube: Putin wants to end Ukraine war ‘as soon as possible’ (sep. 2022).

Natuurlijk wil Putin de oorlog "zo snel mogelijk beëindigen". Dat is te zeggen, in zijn voordeel. Momenteel heeft hij een stuk grond dat hij eerder niet had, en bij een wapenstilstand de mogelijkheid de boel weer op te bouwen en verder te gaan, terwijl ik de indruk heb dat Oekraïene het nu weliswaar zwaar heeft (zwaarder dan nodig, en daar mogen we onszelf op aankijken, dat terzijde), maar qua het om zeep helpen van Rusland als economische en militaire macht ook een goed eind onderweg is.

De exploderende Russische olie-raffinaderijen zijn momenteel letterlijk aan de orde van de dag, bijvoorbeeld. Luchtafweer zit er blijkbaar nauwelijks meer in. Economisch zit Rusland met een absurde inflatie en rente, en een groot tekort aan arbeid. De voorraden van sovjet-tanks en ander wapentuig zijn zelfs in de meest pessimistische lezingen toch forse gaten in geslagen. En nieuwe productie komt niet in de buurt van wat er gesloopt wordt.

Dus uiteraard wil Putin nu graag een einde aan het verspillen van al die (Russische) mensenlevens. Sure. Als hem dat toevallig goed uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 16:55

XanderDrake

Build the future!

teacup schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Trump heeft een probleem, een gedeelte van zijn achterban is far right. Een exponent van die fractie is zijn vicepresident J.D. Vance. Trump moet die achterban aangesloten houden op wat hij uitvoert in zijn regeringsperiode. Als we even kijken naar wat er gebeurt (onderhandelingsgewijs):
  • Drie dagen terug (Za 8 feb) stelt Trump dat hij volgende week (deze week 10-16 feb dat hij (probably) Zelenskyy zal ontmoeten.
  • Twee dagen terug (Zo 9 feb) stelt Trump met Poetin te hebben gesproken.
  • Gisteren (Ma 10 feb) is gesteld dat Zelenskyy J.D. Vance zal ontmoeten. De context van die ontmoeting is een veiligheidsconferentie in München waar beiden zijn. Uit Politico blijkt dat dit de komende vrijdag zal plaatsvinden. Ook in dat bericht wordt weer over het bezoek van Zelenskyy aan Trump gesproken, en wordt "de komende week" genoemd. Dat gesprek lijkt in mijn ogen een week naar achteren te gaan.
Waarom haal ik dit aan? Ik probeer dat gesprek tussen Vance en Zelenskyy te plaatsen. Hiervoor hebben we alleen te weinig informatie om op af te gaan. In eerste instantie dacht ik: "WTF? Zet Trump Zelenskyy nu op afstand, en laat hij Zelenskyy spreken met zijn engel der wrake, Vance?" Er wat langer erover nadenkend krijg ik de indruk dat Vance op een of andere manier in het plan betrokken wordt om hem aan boord te hebben. De fractie die hij vertegenwoordigd is de grote risicofactor voor Trump. Gooit die fractie de kont voor de krib dan wordt het ingewikkelder voor Trump.

Over die "deal" was ik in eerste instantie ook best geïrriteerd. Oekraïne wordt gedwongen tot een deal omdat ze geen opties heeft. En dat is een slechte onderhandelingspositie voor een deal. Maar Zelenskyy heeft deze deal zelf voorgesteld, zich in de huid van Trump verplaatsend.

Ik denk dat we misschien wat minder letterlijk naar die deal moeten kijken. Wat Zelenskyy met die deal doet is Trump een verhaal geven dat hij wint wanneer hij Oekraïne overtuigend gaat ondersteunen. Een verhaal dat hij hard nodig heeft voor zijn achterban, hier en nu.

In de tekst die je eruit hebt gelicht staan een aantal hele stoere uitspraken, maar die zijn zo zacht als boter. Laat staan haar uitvoering. De VS heeft zonder meer behoefte aan natuurlijke hulpbronnen, en die uitvoering zal er wel komen. Maar bij die uitvoering...is er misschien ook al weer een andere president. Voor Trump is dit plan met die natuurlijke hulpbronnen vooral een prachtig excuus om in de helpstand te kunnen gaan staan voor Oekraïne. En dit te doen zonder gezichtsverlies naar de far right fractie. Naast machtsbelust zijn wil Trump toch ook de gevierde vent uithangen. En de hele goegemeenschap doet op hem een beroep voor Oekraïne. Daar is hij niet ongevoelig voor.

Maar ja, dan heb je dat idiote Gaza-plan weer. Het blijft koffiedrab kijken, maar Trump drijft op invloed, aandacht en erkenning.
Zo kijk ik er op dit moment naar.
Veel van deze aspecten lijken mij aannemelijk. En inderdaad, het was Zelenskyy himself die Trump de mineralen heeft aangeboden in zijn master plan on oktober.
Maar hij heeft Vance en consorten niet perse nodig voor hulp aan Oekraïne, er zijn genoeg haviken in beide partijen die Rusland liever weg zien dan iets anders. En ik denk ook dat Trump een echte deal wilt, met handtekeningen en veiligheidsmaatregelen. En omdat Poetin niet uit zichzelf gaat stoppen, moet Oekraïne eerst heel veel meer schade aan Rusland toebrengen eer we kunnen beginnen met onderhandelen.
Wilke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Toch zou ik oppassen met die lezing, aangezien hij gemakkelijk van Russische zijde aangereikt kan zijn.

https://www.politico.eu/a...ding-ukraine-war-ny-post/

Trump legt in elk geval Putin die woorden in de mond, of Putin zoiets werkelijk gezegd heeft weten we natuurlijk niet, maar het past in eerdere propaganda, bijvoorbeeld:

YouTube: Putin Says Trump ‘Sincerely’ Wants to End The War in Ukraine (juli 2024)

Of

YouTube: Putin wants to end Ukraine war ‘as soon as possible’ (sep. 2022).

Natuurlijk wil Putin de oorlog "zo snel mogelijk beëindigen". Dat is te zeggen, in zijn voordeel. Momenteel heeft hij een stuk grond dat hij eerder niet had, en bij een wapenstilstand de mogelijkheid de boel weer op te bouwen en verder te gaan, terwijl ik de indruk heb dat Oekraïene het nu weliswaar zwaar heeft (zwaarder dan nodig, en daar mogen we onszelf op aankijken, dat terzijde), maar qua het om zeep helpen van Rusland als economische en militaire macht ook een goed eind onderweg is.

De exploderende Russische olie-raffinaderijen zijn momenteel letterlijk aan de orde van de dag, bijvoorbeeld. Luchtafweer zit er blijkbaar nauwelijks meer in. Economisch zit Rusland met een absurde inflatie en rente, en een groot tekort aan arbeid. De voorraden van sovjet-tanks en ander wapentuig zijn zelfs in de meest pessimistische lezingen toch forse gaten in geslagen. En nieuwe productie komt niet in de buurt van wat er gesloopt wordt.

Dus uiteraard wil Putin nu graag een einde aan het verspillen van al die (Russische) mensenlevens. Sure. Als hem dat toevallig goed uitkomt.
Die wisselende toon die hij heeft met autocratische leiders is blijkbaar een strategie. Ze ophemelen doet hij graag, want dat vindt hijzelf ook leuk. Maar vaak dan doet hij in het Witte huis weer iets anders, zoals tarieven en sancties. Zo blijven leiders gissen wat ze met Trump moeten doen. Vooralsnog zijn het inderdaad allemaal nog woorden, maar momenteel stromen de Amerikaanse wapen leveringen Oekraïne nog binnen. En dat laatste, dat zijn daden.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

PowerFlower

être diable et jouer fleur

teacup schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:28:
Het blijft koffiedrab kijken, maar Trump drijft op invloed, aandacht en erkenning.
Alleen aandacht en erkenning. Zelfs invloed, macht, geld etc. zijn secundair daar aan.

Het plan van Zelensky om een concessie op zeldzame grondstoffen als kaart in te zetten was al langer in gang, maar is vervolgens on hold gezet zodat Trump het als zijn verdienste kan claimen. Slimme zet en archetypisch de manier waarop anderen Trump bespelen. Maar inmiddels kent iedereen die truc wel (zelfs TikTok heeft 'm al ingezet). De vraag is dus "wie kan Trump er het beste uit laten zien." Wat dat betreft is het natuurlijk "playing chess against a pigeon".

Trump roept natuurlijk altijd heel hard dat hij zo goed is in onderhandelen. Het probleem daaraan is alleen dat hij onderhandeling beschouwt als een "zero sum game" waarbij alleen zijn eigen belang (ego) telt. Vervolgens opent Hegseth de onderhandeling met "Oekraïne in de NAVO is niet realistisch, en terug naar de grenzen van 2014 is ook niet realistisch." Heel goed, geef meteen even je voornaamste troefkaarten uit handen :/

Dus inderdaad. Zolang Europa het vacuum van zinnige input uit de VS niet invult, is het koffiedik kijken welke kant dit op gaat, en daarbij let ik eigenlijk alleen op "wat streelt Trump's ego het meest". En daarnaast "wat is het meest voordelige voor Palantir," aangezien de PayPal maffia duidelijk de echte macht in handen heeft, en eigenlijk de enige rationele input vormen.

Van Trump zelf verwacht ik echt geen enkele doordachte input, hij lijkt er niet echt de intelligentie voor te hebben maar belangrijker, het interesseert hem gewoon niet. Hij roeptoetert wat dingen en kijkt of het aanslaat.

Als je wil verklaren wat Trump doet, hoe, en waarom, hoef je alleen dit boek te lezen: Wikipedia: On Bullshit (en nee, dat is geen simplistische put down, het is gewoon precies hoe hij functioneert).

Tl;dr: het lot van Oekraïne gaat waarschijnlijk beslist worden door het ego van Trump en de belangen van Palantir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Weet niet of het volgende een goede ontwikkeling is voor de politieke situatie in Oekraïne. Nu snap ik volkomen waarom je Viktor Medvedchuk sancties of straffen zou geven, maar Zelensky is hiermee ook andere politieke opponenten aan het aanvallen. De grootste voorbeeld is dan Petro Poroshenko, voormalig president van Oekraïne en leider van de oppositie. Je zou het als autocratisch kunnen zien van Zelenskyy.

Tensions erupt in Ukraine as Zelenskyy sanctions former leader Poroshenko
Move sparks backlash in Kyiv, as ex-president accuses incumbent of “politically motivated” attack.
https://www.politico.eu/a...shenko-viktor-medvedchuk/
KYIV — Divisions flared in Kyiv on Thursday, as Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy signed a decree sanctioning a former president and several wealthy businessmen.

Chocolate baron and former Ukrainian President Petro Poroshenko, a political opponent and longtime nemesis of Zelenskyy, was sanctioned on suspicion of “high treason” and assisting a terrorist organization — prompting criticism and allegations of a “politically motivated” witch hunt.

Zelenskyy first announced the intention to impose sanctions on the ex-president and politically connected businesspeople in a video published Wednesday evening.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• Yakolev
  • Niet online
1.7 tot 2.7 miljoen vluchtelingen zullen waarschijnlijk niet terugkeren na de oorlog. Dit zal waarschijnlijk een enorme demografische en economische impact hebben.

5.2 million Ukrainian refugees remain abroad, less than half plan to return, poll says
https://kyivindependent.c...s/?utm_source=chatgpt.com
The share of Ukrainian refugees planning to return home has fallen to 43% by the end of 2024, compared to 74% in December 2022, according to a study by Ukrainian think tank the Center for Economic Strategy (CES) published on Feb. 21.

Around 5.2 million Ukrainian refugees remain abroad, according to the report.

The mass exodus peaked in March 2022, when 2.5 million people fled Ukraine in a matter of weeks following Russia's full-scale invasion. The outflow has since slowed, with about 300,000 people leaving Ukraine last year.

Most refugees come from Ukraine's northern and eastern regions, with Kyiv accounting for 18% of those surveyed, followed by Kharkiv (13.8%) and Donetsk (9.5%) oblasts, the study found.

The CES projects that between 1.7 and 2.7 million Ukrainians may permanently remain abroad, potentially reducing Ukraine's annual GDP by 5.1% to 7.8%.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yakolev schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:09:
1.7 tot 2.7 miljoen vluchtelingen zullen waarschijnlijk niet terugkeren na de oorlog. Dit zal waarschijnlijk een enorme demografische en economische impact hebben.

5.2 million Ukrainian refugees remain abroad, less than half plan to return, poll says
https://kyivindependent.c...s/?utm_source=chatgpt.com

[...]
Onze rechtse leiders kennende worden de verblijfsvergunningen in de meeste landen wel ingetrokken zodra de EU directive voor opvang afloopt. (die poging zal vast weer langs de rechter moeten etc)

Die regeling wordt nu steeds met 1 jaar verlengt op 4 maart.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2025 12:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraïne heeft ondanks zeer zware Russische strikes op haar gasinstallaties, een zeer groot gedeelte van haar infrastructuur weer werkend kunnen krijgen.

Meer informatie:
https://www.naftogaz.com/...u-popry-krytychni-vyklyky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

Oekraïense oud-president die naar Rusland vluchtte bij verstek veroordeeld tot 15 jaar cel
11:34
De Oekraïense oud-president Viktor Janoekovytsj heeft bij verstek een celstraf gekregen van 15 jaar voor zijn vlucht naar Rusland in 2014. Janoekovytsj werd elf jaar geleden afgezet tijdens de Maidanrevolutie.
Een beetje overdone misschien want:
De 73-jarige Janoekovytsj werd in 2019 al bij verstek veroordeeld tot 13 jaar cel voor hoogverraad en medeplichtigheid aan de Russische oorlog tegen Oekraïne. Hij staat ook op de sanctielijst van de Europese Unie.
Ik lees in deze bekrachtiging van het vonnis vooral een signaal vanuit de Oekraïense overheid naar Rusland toe, en naar de eigen bevolking toe, dat Rusland als deel van haar hybride oorlogsvoering niet moet trachten Viktor Janoekovytsj als pion weer naar voren te schuiven. Het is zeker zo belangrijk om de Oekraïners hierop nog een keer te attenderen. Wat Janoekovytsj heeft gedaan en hoe dit Oekraïne de wind uit de zielen heeft gehaald wordt goed samengevat door de Volkskrant, voor lezers die nog niet zo lang meelezen:
De pro-Russische Janoekovytsj had geweigerd om een associatieverdrag met de Europese Unie te tekenen. Na zijn afzetting vluchtte hij volgens de Oekraïense procureur-generaal Oleksi Symonenko met zeker twintig anderen naar Rusland. Daarbij zou hij hulp hebben gekregen van het Russische leger en president Vladimir Poetin. Hij is officieel veroordeeld voor het organiseren van illegale grensoverschrijdingen en het aanzetten tot desertie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Steeds meer mensen binnen Oekraïne vrezen dat Zelensky en zijn regering almaar autoritairder worden.

Volodymyr Zelenskyy accused of authoritarian slide after anti-corruption raids
https://www.ft.com/conten...23-45c3-b585-02b418a22619
Anti-corruption raids on prominent Ukrainian figures and moves to favour loyalists in senior positions have led to accusations that President Volodymyr Zelenskyy’s government is sliding into authoritarianism.

Zelenskyy and his top aides face allegations from politicians, activists and diplomats that they are using extraordinary powers granted under martial law to sideline critics, muzzle civil society leaders and consolidate control.

The outcry has grown since masked, heavily armed officers from Ukraine’s State Bureau of Investigation (SBI) forced their way into the home of prominent anti-corruption campaigner Vitaliy Shabunin in Kharkiv last Friday, seizing phones, laptops and tablets.

Around the same time, SBI investigators and armed agents raided the home of former infrastructure minister Oleksandr Kubrakov in Kyiv, taking his mobile and other devices. Authorities said the searches were connected to corruption investigations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Yakolev schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:10:
Steeds meer mensen binnen Oekraïne vrezen dat Zelensky en zijn regering almaar autoritairder worden.

[...]
Anno 2025 kan je helaas bijna geen zinnig woord meer over dergelijke berichten zeggen. Is het namelijk een legitieme 'anti-corruption campaigner' of is het de zoveelste partij die gesponsord wordt vanuit Rusland/China/X/Y/Z? Je zou verwachten/hopen dat de betere toegang tot meer informatie(bronnen) het ons een stuk makkelijker zou moeten maken, maar voor mijn gevoel wordt het steeds meer één grijs geheel.

[ Voor 13% gewijzigd door rgras op 18-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 19:24

DropjesLover

Dit dus ->

Yakolev schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:10:

[...]
Tsja, hoe legitiem het is, is afhankelijk of er echte corruptie is of dat het een manier is om tegenstanders te elimineren. En tegenstanders kunnen ook corrupt zijn natuurlijk. Oorlog is sowieso een prima omgeving voor corruptie.
Het beste voor elke staat is natuurlijk om zo snel mogelijk naar een normale situatie te gaan, zonder verregaande rechten en verkiezingen.
Maar zonder een Europese vredesmacht al dan niet met herrovering van de verloren gebieden, gaat dat niet snel gebeuren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het Oekraïense parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel dat de onafhankelijkheid van anti-corruptie-instanties NABU en SAPO flink onder druk zet. Hierdoor krijgt het presidentieel kantoor van Zelensky meer invloed op corruptieonderzoeken

Ukraine moves against independent anti-corruption institutions
Financial Times
Ukraine’s parliament has backed a push by Kyiv’s presidential office for greater control over the country’s independent anti-corruption bodies, in a move that critics warn would hand President Volodymyr Zelenskyy’s circle more influence over investigations.

Lawmakers voted on Tuesday in favour of legislation that would, in effect, eliminate the independence of the National Anti-Corruption Bureau (Nabu) and its partner organisation the Specialised Anti-Corruption Prosecutor’s Office (Sapo), according to four lawmakers and officials familiar who spoke with the Financial Times during the vote.

The parliament also voted in favour of rushing the law to the president for his signature.
Het nieuws, samen met de arrestaties van prominente hervormers en anti-corruptieactivisten, zou erop kunnen wijzen dat Zelensky en zijn kring mogelijk een steeds grotere verschuiving richting autocratie maken. NABU zou bijvoorbeeld een bondgenoot van Zelensky ook aan het onderzoeken zijn.
The raids came after Nabu opened a criminal case against former deputy prime minister Oleksiy Chernyshov, a close ally of the president, who was once thought to be a potential candidate for prime minister.

Chernyshov was charged with abuse of power and illegal enrichment, making him the most senior official in Ukraine’s history to face such charges while in office. He has denied the charges but was dismissed in last week’s government reshuffle.
Het wetsvoorstel zou er zijn om onderzoeken naar vermiste personen beter te kunnen reguleren.
Framed as a wartime measure to regulate investigations into missing people, the legislation includes provisions that would place Nabu and Sapo under tighter executive control.
Volgens Christoph Miller van FT zouden ook pro-Russische partijen voor hebben gestemd op het wetsvoorstel.

Oekraïense privileges met de Europese Unie zouden ook in gevaar kunnen komen.
Ivanna Klympush-Tsintsadze, head of the parliament’s committee on Ukraine’s integration into the EU and an opposition lawmaker, warned that the adoption of the law could lead to the abolition of visa-free travel to the bloc.
En ook de G7 zet zijn vraagtekens erbij.

Vind het zelf ook een vreemde zaak, dat een regering tijdens oorlogstijd meer bevoegdheden nodig heeft snap ik, maar langzaam die kant op kruipen kan wel wijzen op bepaalde dingen.

Oekraiense analist Tatarigami_UA schrijft op X erover:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Er was heel even hoop dat Zelensky de nieuwe wetgeving niet zou ondertekenen, maar ondertussen zou dat wel het geval zijn.
quote: Christopher Miller, Financial Times
President Volodymyr Zelenskyy has signed into law a contentious measure that grants his office greater control over the country’s independent anti-corruption bodies, in a move that critics warn would hand his circle enormous influence over investigations.
https://x.com/ChristopherJM/status/1947765271458156727

Als redenatie gebruikt Zelensky het zuiveren van Russische infiltratie in de anti-corruptie organisaties. Hij zal ook beide organisaties veel efficiënter maken.
quote: Christopher Miller, Financial Times
Zelensky finally speaks. And he digs in, claiming his move today to consolidate power and destroy independent investigative bodies was about purging Russian spies. “The anti-corruption infrastructure will operate. But only without Russian influences – everything must be cleansed of that.”

He also suggests NABU and SAPO weren’t doing their jobs efficiently: “And there must be more justice. Of course, NABU and SAPO will continue to work. And it is important that the Prosecutor General is committed to ensuring real inevitability of punishment in Ukraine for those who break the law. And that is what Ukraine truly needs. Cases that have been stagnant must be investigated.”
https://x.com/ChristopherJM/status/1947784355734294593

Ondertussen zouden er door het hele land sinds gisteravond grote protesten zijn uitgebroken. Dit zouden de eerste publieke protesten zijn sinds het begin van de oorlog.

Ook de Russen (en hun pionnetjes maken gebruik van al het nieuws...)

Kreeg dus ook een Community Note op X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog vanavond 18:54 uur

Europese Commissie wil uitleg van Zelensky over wet anticorruptiediensten
Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen maakt zich ‘ernstige zorgen’ over de wetswijziging die gisteren is aangenomen door het Oekraïense parlement. De wetswijziging plaatst twee belangrijke Oekraïense anticorruptiediensten onder het gezag van de Oekraïense procureur-generaal, die rechtstreeks wordt benoemd door de president. Het besluit leidde tot felle kritiek van anticorruptie-activisten, Europese politici en een deel van de oppositie. Zij vrezen dat de corruptiewaakhonden door de nieuwe wet niet langer kunnen functioneren als onafhankelijke organisaties.
Die vrees is denk ik wel terecht. Via de procureur-generaal maakt deze structuurwijziging de anti corruptie diensten makkelijker te beïnvloeden door de actuele Oekraïense overheid. Met de altijd aanwezige druk vanuit Rusland wordt hiermee een gok genomen.

Hierbij vertrek ik even uit een oprecht streven van Zelenskyy. Zou deze overheid om wat voor reden dan ook vallen, en er komt een nieuwe overheid die Rusland gunstig gezind is, dan maakt dit deze anti corruptie diensten kwetsbaar voor deze nieuwe overheid. Hoe oprecht die bedoelingen van Zelenskyy misschien nu ook zijn, deze wetswijziging kan daarom een spreekwoordelijk paard van Troje worden. Dus terecht dat mensen protesteren, en terecht dat de EU terug duwt.
Von der Leyen heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky om uitleg gevraagd, meldt haar woordvoerder Guillaume Mercier. ‘Het respecteren van de rechtsstaat en de strijd tegen corruptie zijn kernwaarden van de Europese Unie’, aldus Mercier. ‘Als kandidaatlid (van de EU, red.) moet Oekraïne zich daaraan houden.’ In verschillende Oekraïense steden demonstreerden gisteravond duizenden mensen tegen de maatregel. Een van de organisatoren van het protest heeft opgeroepen om vanavond om 20.00 uur opnieuw de straat op te gaan.
En dit maakt die wetswijziging nog eens extra raar. Het zet het Oekraïense lidmaatschap van de EU op achterstand. Daarom niet te begrijpen, wat heeft hen hiertoe bewogen? Het bewind van Zelenskyy spiegelt steeds meer hetgeen dat het verafschuwt.
Ondanks de kritiek zette Zelenskyy gisteren zijn handtekening onder de wet, die in het parlement was ingediend door zijn eigen partij. Vanavond beloofde de Oekraïense president in zijn dagelijkse videotoespraak dat hij met een nieuwe wet wil komen om de onafhankelijkheid van anticorruptiediensten alsnog te garanderen. Hoe die wet eruit moet komen te zien en wat dat zou betekenen voor de twee corruptiewaakhonden, is onduidelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:23

Basszje

Reisvaap!]

teacup schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:58:
Die vrees is denk ik wel terecht. Via de procureur-generaal maakt deze structuurwijziging de anti corruptie diensten makkelijker te beïnvloeden door de actuele Oekraïense overheid. Met de altijd aanwezige druk vanuit Rusland wordt hiermee een gok genomen.

Hierbij vertrek ik even uit een oprecht streven van Zelenskyy. Zou deze overheid om wat voor reden dan ook vallen, en er komt een nieuwe overheid die Rusland gunstig gezind is, dan maakt dit deze anti corruptie diensten kwetsbaar voor deze nieuwe overheid. Hoe oprecht die bedoelingen van Zelenskyy misschien nu ook zijn, deze wetswijziging kan daarom een spreekwoordelijk paard van Troje worden. Dus terecht dat mensen protesteren, en terecht dat de EU terug duwt.
De hele verdienste van Maidan was onder andere dat deze diensten onafhankelijk van de regering opereren juist omdat de leidende partij vaak ook het OM en en de openbaar aanklagers kan aanstellen. Dat is letterlijk al decennia een probleem, want dat leidt tot selectief vervolgen ( namelijk degenen die je niet aardig vindt ).

Zelensky's entourage is verre van schoon en dat is al tijden algemeen bekend. Deze stap komt juist op het moment dat de NABU de directe omgeving van Zelensky begint te onderzoeken.

Deze onvrede heerst er al langer, want de hele keten - inclusief de gerechtshoven - zijn nooit fatsoenlijk 'opgeschoond' en er worden regelmatig vreemde uitspraken gedaan. Juist de NABU / SAP was letterlijk een laatste tegenkracht om te voorkomen dat we weer terug gaan naar Yanukovich-tijden (geen enkele vorm van rechtsbescherming) .
En dit maakt die wetswijziging nog eens extra raar. Het zet het Oekraïense lidmaatschap van de EU op achterstand. Daarom niet te begrijpen, wat heeft hen hiertoe bewogen? Het bewind van Zelenskyy spiegelt steeds meer hetgeen dat het verafschuwt.
De EU betekent voor de meeste Oekrainers: Minder / geen corruptie, sterke instituties en 'rule of law', hervormingen en via deze manier een kans op een betere toekomst ( hoop doet leven immers ) . Het gaat veel minder om 'willen aansluiten bij' .

Juist deze punten zijn laten we zeggen minder populair bij (een deel van ) de rijke bovenlaag en bureaucraten hoog in de ladder, omdat voorheen maar op een beperkt aantal manieren rijk kon worden en al die manieren gingen bezijden de wet. Velen ook in de huidige regering willen helemaal niet transparant werken.

----

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCvX2CvMAsaP7bHaIVT7RoH9TlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I13NJSzo6PMRXgjALjiDCLP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was gisteren op het Ivan Franko plein in Kyiv tijdens de demonstratie. Meer volk dan ik had verwacht eerlijk gezegd. Merendeel studenten / veel jong spul ( of ik word oud :+ ) . Demonstraties zijn ook een vorm van verbinding. Als je nu jong bent geef ik het je te doen. Sinds corona is onderwijs voor een groot deel online, laatste 3 jaar in schuilkelders en grote sociale evenementen kunnen eigenlijk ook niet. Dat mis je al jong persoon wel denk ik. Nu worden er grote beslissingen gemaakt, maar demonstreren is strikt genomen niet toegestaan. Een van de meest gebruikte slogans was dan ook ' wees niet stil / onverschillig '

( Overigens is Kyiv Independent geen slechte bron voor Oekrnieuws. Veel westerse publicaties schrijven soms maar wat ( ruwe test - reporter ter plaatse : meestal goede reportages - bureauredacteur - overtikken van anp/reuters/tass
- https://kyivindependent.c...-corruption-institutions/ . )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wel mooi om te zien dat je tegenwoordig in Kiev kan demonstreren zonder neergeknuppeld te worden :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En alsof ze het artikel hadden klaar staan voor het juiste moment, een in-depth artikel over Andriy Yerrmak, ook weer van de Financial Times. Een man die op de voorgrond en achtergrond de touwtjes zeer stevig in handen lijkt te hebben. De belangrijkste schakel in Zelensky's clique, misschien nog wel belangrijker dan de president zelf.

The polarising power of Andriy Yermak, Ukraine’s other wartime leader
President Zelenskyy’s right-hand man is fuelling concerns over creeping authoritarianism
https://www.ft.com/conten...0a-41f3-9f6c-6637a1536246
Andriy Yermak is not Ukraine’s president. But he often acts like one. As the Head of the Office of the President of Ukraine — his official title — Yermak, 53, drafts peace plans, directs back-channel diplomacy and handpicks government officials. The prime minister and top military brass frequently defer to him. When it comes to high-stakes negotiations — prisoner swaps with Moscow; the return of abducted Ukrainian children; deals to keep grain flowing through the Black Sea — Yermak runs the show. European governments co-ordinate with him on military and financial aid. He’s on first-name terms with global power brokers and Hollywood stars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKCxkv82urdZKpENTQYtixcvoDM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4tKSI9Jw5R3Q7OMSi2Qkbj7N.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mooie framing, Rusland zal dit met veel plezier lezen.

Dat Yermak 'Unelected' is moet niemand verbazen, hij vervult niet een functie waar verkiezingen voor zijn. En de andere twee 'Un-' labels zijn misschien wel wat je nodig hebt in een existentiele oorlog. Vanuit het comfortabele kantoor van de FT is het makkelijk schrijven.

(Wat zou Nederland zijn met maar liefst twee Unelected staatshoofden?)

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:24:
Vanuit het comfortabele kantoor van de FT is het makkelijk schrijven.
De auteur van het artikel verblijft al sinds 2010 in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
teacup schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Merk op dat 90% van het parlement voor heeft gestemd, dus inclusief andere politieke partijen dan die van Zelensky. Ik denk dat Kiev dit als noodzakelijk ziet. Je kan het namelijk ook omdraaien: door corruptie efficiënter te kunnen aanpakken kan het EU-lidmaatschap misschien versneld worden.

Robertson probeert wat duiding te geven, misschien heb je er wat aan: YouTube: This is the real reason people are protesting in Ukraine

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Oekraïense Pravda heeft een artikel geschreven over de gevolgen van de wetgeving met betrekking tot de Oekraïense toetreding in de Europese Unie.

How Zelenskyy undermined Ukraine's path to EU membership and what happens next
https://www.eurointegrati...icles/2025/07/23/7216487/
A law signed by President Volodymyr Zelenskyy on Tuesday evening which dismantles the independence of Ukraine’s anti-corruption agencies, the National Anti-Corruption Bureau (NABU) and the Specialised Anti-Corruption Prosecutor's Office (SAPO), has dealt a body blow to the country’s European integration process.

Brussels tried to prevent it up until the very last moment.

EU Enlargement Commissioner Marta Kos even called Deputy Prime Minister Taras Kachka personally to warn of the consequences – although he was no doubt aware of them already. EU experts agree: in recent days, Ukraine has come dangerously close to killing off its chances of launching meaningful accession talks with the EU – indeed, it may already have crossed that line.
Volgens het artikel stond Oekraïne op het punt om het toetredingsproces tot de EU te starten, waar Orban zich steeds met een veto tegen had verzet. De EU zou bereid zijn om het proces te veranderen waardoor Orban geen invloed meer zou kunnen hebben. Echter, toen stroomde het slechte nieuws binnen vanuit Kyiv.
Then came a flood of negative news stories from Ukraine: attacks on the Bureau of Economic Security (BEB), the politically motivated prosecution of activist Vitalii Shabunin, and a government reshuffle that removed the EU integration team.
Het ergste kwam echter met de nieuwe wetgeving: met het ontmantelen van de onafhankelijkheid van NABU en SAPO zou een rode lijn van de EU zijn overschreden. Het begin van het process om toe te treden zal dus voorlopig niet beginnen.
"This step will have serious consequences for the entire negotiation process regarding Ukraine's accession to the EU. Some member states have already expressed the opinion that it would have been better not to rush into opening the first cluster," Kos warned.

All the other EU sources European Pravda spoke to before the law was signed had come to the same conclusion: if Volodymyr Zelenskyy signs the law (which he has now done), he is also signing off on the suspension of Ukraine's EU accession process.
Zo erg als met Georgie zal het niet worden, waar er een pauze werd gezet op alle gesprekken tussen de EU en het land, en ook zou er geen risico zijn op het verdwijnen van Visa-vrij reizen tussen Oekraïne en de EU.

Zeker waard om even te lezen. Het artikel gaat ook in hoe de EU van plan was de veto van Orban te omzeilen. Schijnbaar was men wel echt ontzettend dichtbij.

Hopelijk komt Zelensky en de Rada terug op het besluit, er lijkt me echt dat er te veel op het spel staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 24-07-2025 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Robertson probeert wat duiding te geven, misschien heb je er wat aan: YouTube: This is the real reason people are protesting in Ukraine
Robertson duidt (helaas) niets. Hij creeert gewoon afleiding door er allerlei andere zaken bij te halen en noemt dat dan context. Dat demonstraties in Kyiv toegestaan zijn maakt deze wet niet OK. Dat alt-rechts hier garen bij spint maakt deze wet niet OK. Dat Rusland nog corrupter is maakt het niet OK. Dat de Amerikanen geen recht van spreken hebben maakt het ook niet OK. Het is allemaal irrelevante afleiding van het onderwerp.

En dat er een functionaris van NABU of SAPO corrupt is, of banden met Rusland heeft, kan nooit een reden zijn om de hele organisatie de nek om te draaien als je meent dat die organisatie nuttig werk doet. Als dat een criterium was dan kon Oekraine in z'n geheel wel opgeheven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

downtime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:42:
[...]
Dat demonstraties in Kyiv toegestaan zijn maakt deze wet niet OK.
Even voor de duidelijkheid: demonstreren, en elke andere grootschalige (politieke) bijeenkomst zijn niet toegestaan vanwege de oorlogstoestand. De demonstraties ( niet alleen in Kyiv, maar in een reeks andere grotere steden ) zijn dus in principe illegaal.
En dat er een functionaris van NABU of SAPO corrupt is, of banden met Rusland heeft, kan nooit een reden zijn om de hele organisatie de nek om te draaien als je meent dat die organisatie nuttig werk doet. Als dat een criterium was dan kon Oekraine in z'n geheel wel opgeheven worden.
Juist.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Basszje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Even voor de duidelijkheid: demonstreren, en elke andere grootschalige (politieke) bijeenkomst zijn niet toegestaan vanwege de oorlogstoestand. De demonstraties ( niet alleen in Kyiv, maar in een reeks andere grotere steden ) zijn dus in principe illegaal.

[...]

Juist.
De Rada zal morgen stemmen op een wet die de twee anti-corruptie organisaties onafhankelijk zal houden. [bron]

Is dat genoeg om mensen weer tevreden te stellen (mits het aangenomen zal worden)? Of heeft men alsnog grotere problemen met de Oekraïense politiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
IJzerlijm schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:24:
Mooie framing, Rusland zal dit met veel plezier lezen.

Dat Yermak 'Unelected' is moet niemand verbazen, hij vervult niet een functie waar verkiezingen voor zijn. En de andere twee 'Un-' labels zijn misschien wel wat je nodig hebt in een existentiele oorlog. Vanuit het comfortabele kantoor van de FT is het makkelijk schrijven.

(Wat zou Nederland zijn met maar liefst twee Unelected staatshoofden?)
Ook in Nederland zijn er genoeg functies waar mensen niet voor verkozen kunnen worden: denk aan ministers en burgemeesters. De bevolking kiest alleen het parlement.

Het FT artikel is overigens niet per se negatief over Yermak, het benoemt gewoon wat feiten zonder waardeoordeel. Yermak heeft zichzelf ook beschikbaar gesteld voor de coverfoto, dus vond het artikel blijkbaar prima.

Yermak heeft zichzelf ruimschoots bewezen en is wat mij betreft de juiste man op de juiste plek voor deze periode in de Oekraïense geschiedenis. Dat onderschrijft het artikel ook: veel successen zijn te danken aan Yermak. In oorlogstijd zijn dergelijke mensen nodig. En na oorlog, na de volgende parlementsverkiezingen zijn dat soort mensen toch weg.
downtime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Robertson duidt (helaas) niets. Hij creeert gewoon afleiding door er allerlei andere zaken bij te halen en noemt dat dan context. Dat demonstraties in Kyiv toegestaan zijn maakt deze wet niet OK. Dat alt-rechts hier garen bij spint maakt deze wet niet OK. Dat Rusland nog corrupter is maakt het niet OK. Dat de Amerikanen geen recht van spreken hebben maakt het ook niet OK. Het is allemaal irrelevante afleiding van het onderwerp.
Onder burgers heb je altijd verschillende meningen. Feit is dat bijna het voltallige parlement heeft ingestemd, dus blijkbaar vind de politiek het wel OK.

Als er nu nog een amendement komt om de organisaties onafhankelijk te houden dan krijg je het beste van beide werelden. Dan kan Kiev veel sneller schakelen op gebied van corruptie en houdt het Brussel tevreden.

[ Voor 26% gewijzigd door XWB op 24-07-2025 15:43 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yakolev schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:32:
[...]

De Rada zal morgen stemmen op een wet die de twee anti-corruptie organisaties onafhankelijk zal houden. [bron]

Is dat genoeg om mensen weer tevreden te stellen (mits het aangenomen zal worden)? Of heeft men alsnog grotere problemen met de Oekraïense politiek?
Ik heb geen grotere problemen met de Oekraiense politiek. Oekraine is niet heilig, Zelensky ook niet, en dat eis ik ook niet. Maar ik heb enorme moeite met corruptie. Corruptie is een kanker in de staat.

Ik snap dat Oekraine een erfenis uit het verleden met zich meedraagt, en dat dat probleem niet van vandaag op morgen opgelost is, maar het minste wat ik verwacht is een harde aanpak van corruptie en alle schade die corruptie in het land aanricht. Zonder dat is onze steun aan Oekraine zinloos omdat er dan geen andere toekomst voor Oekraine mogelijk is, of ze die oorlog nu winnen of verliezen, dan (weer) een soort Rusland-light te worden omdat de macht dan geconcentreerd blijft rond een corrupte kliek. En deze oorlog is de beste kans die ze hebben om met het verleden af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Ik snap dat Oekraine een erfenis uit het verleden met zich meedraagt, en dat dat probleem niet van vandaag op morgen opgelost is, maar het minste wat ik verwacht is een harde aanpak van corruptie en alle schade die corruptie in het land aanricht. Zonder dat is onze steun aan Oekraine zinloos omdat er dan geen andere toekomst voor Oekraine mogelijk is, of ze die oorlog nu winnen of verliezen, dan (weer) een soort Rusland-light te worden omdat de macht dan geconcentreerd blijft rond een corrupte kliek. En deze oorlog is de beste kans die ze hebben om met het verleden af te rekenen.
De kans dat Oekraïne binnen zichtbare termijn bij de EU komt is natuurlijk heel klein. Ik denk dat veel gesprekken gevoerd worden om Kiev het gevoel te geven dat ze niet alleen zijn, maar dat Brussel het op een lager pitje zet zodra de oorlog voorbij is.

De EU zelf is ook toe aan hervorming - idealiter voordat een nieuw land erbij komt - maar zover zijn we nog niet.

Wat de corruptie betreft, Kiev heeft alleen op politiek bestuursniveau en op militair gebied wat gesnoeid. In andere sectoren is nog steeds niets veranderd: je kan nog altijd een diploma kopen, of een arts omkopen, de politie kan je zomaar een boete geven, als man kan je de grens over als je maar betaalt, etc. Ik zie ook niets op de politieke agenda staan om dit allemaal aan te pakken. Het zit in elke denkbare laag van de samenleving, en dus niet alleen bij de oligarchie.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Yakolev schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Zien dan geloven denk ik. Sowieso is het een behoorlijke knauw voor het vertrouwen, het is geen nieuw probleem ook. Maar goed, er is ook nog een oorlog gaande
XWB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Wat de corruptie betreft, Kiev Kyiv heeft alleen op politiek bestuursniveau en op militair gebied wat gesnoeid. In andere sectoren is nog steeds niets veranderd: je kan nog altijd een diploma kopen, of een arts omkopen, de politie kan je zomaar een boete geven, als man kan je de grens over als je maar betaalt, etc. Ik zie ook niets op de politieke agenda staan om dit allemaal aan te pakken. Het zit in elke denkbare laag van de samenleving, en dus niet alleen bij de oligarchie.
Dat behoeft wel nuance, want dat valt nogal mee. Diploma's / rijbewijzen / grens over / politie is echt wel een stuk minder geworden sinds 2014 ( sowieso valt de maatschappij niet te vergelijken, het is een 100% ander land ) . Regelmatig worden er hoge straffen uitgedeeld ook. Het aanbieden van een omkoping is veel riskanter dan voorheen. Dat het meer in het nieuws komt, komt ook doordat er mensen worden opgepakt.

Maar corruptie blijft een omnipresent en hardnekkig probleem. Zeker in het bedrijfsleven ( en de professionele maffia zoals vastgoedontwikkelaars :X )

[ Voor 48% gewijzigd door Basszje op 24-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Basszje In de Nederlandse taal is het toegestaan om Kiev te schrijven. Dat komt omdat we Nederlandse namen voor steden en landen hanteren. Zo mag er bijvoorbeeld Parijs in plaats van Paris geschreven worden, en is Kiev dus correct Nederlands.
Basszje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Het punt vooral is dat het dus wel kan, ondanks dat het wettelijk niet mag. Want de politie was aanwezig, maar heeft niemand opgepakt. Een groot contrast met Belarus en Rusland. Iemand als Yanukovych had al lang de ordetroepen gestuurd.
Basszje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Zien dan geloven denk ik. Sowieso is het een behoorlijke knauw voor het vertrouwen, het is geen nieuw probleem ook. Maar goed, er is ook nog een oorlog gaande
Om er een positieve draai aan te geven: mensen demonstreren, de politiek reageert en wil tegemoet komen. Dat is democratie op zijn best.
Dat behoeft wel nuance, want dat valt nogal mee. Diploma's / rijbewijzen / grens over / politie is echt wel een stuk minder geworden sinds 2014 ( sowieso valt de maatschappij niet te vergelijken, het is een 100% ander land ) . Regelmatig worden er hoge straffen uitgedeeld ook. Het aanbieden van een omkoping is veel riskanter dan voorheen. Dat het meer in het nieuws komt, komt ook doordat er mensen worden opgepakt.

Maar corruptie blijft een omnipresent en hardnekkig probleem. Zeker in het bedrijfsleven ( en de professionele maffia zoals vastgoedontwikkelaars :X )
Die nuance zal niet genoeg zijn om Brussel te overtuigen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

XWB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:38:
@Basszje In de Nederlandse taal is het toegestaan om Kiev te schrijven. Dat komt omdat we Nederlandse namen voor steden en landen hanteren. Zo mag er bijvoorbeeld Parijs in plaats van Paris geschreven worden, en is Kiev dus correct Nederlands.
Zie Onze Taal. Kiev is de transliteratie uit het russisch, om die reden gebruik ik het niet ( maar zal er verder niet meer over zeuren ) . Kijiv is beter ;)
Het punt vooral is dat het dus wel kan, ondanks dat het wettelijk niet mag. Want de politie was aanwezig, maar heeft niemand opgepakt. Een groot contrast met Belarus en Rusland. Iemand als Yanukovych had al lang de ordetroepen gestuurd.
Anderhalve agent ongeveer :) . Yanukovych heeft inderdaad destijds de oproerpolitie er op afgestuurd. Dat is de hele reden dat een protest van 300 mensen een revolutie is geworden (min of meer). Rusland/Belarus zijn niet te vergelijken, persoonlijke vrijheid in Oekraine is veel groter.
Om er een positieve draai aan te geven: mensen demonstreren, de politiek reageert en wil tegemoet komen. Dat is democratie op zijn best.
Het is nog een beetje te vroeg om conclusies te trekken. Maar als de corruptieonderzoeken onafhankelijk verder kunnen dan is dat winst. Vraag is wat er gaat gebeuren als ze wederom te dichtbij de persoonlijke sfeer van de regering gaan komen.
Die nuance zal niet genoeg zijn om Brussel te overtuigen.
Dat weet ik niet. Minder corruptie is vooruitgang in mijn mening. Er moet nog genoeg aan de instituties worden veranderd, maar dat is een proces van jaren waar de EU beter kan komen meehelpen ( gebeurt trouwens ook ) dan aan de zijlijn staan.

Ik kan het niet genoeg herhalen hoe groot het contrast is tussen 2012 en nu. Toen had je vrijwel geen kleine private ondernemingen omdat het schier onmogelijk was en nu rol je over de ene na de andere ondernemer. Politie belde je toen niet, tegenwoordig is er enig vertrouwen. Bij de overheid eindeloos papieren stempelen, van hok naar hok ( woonregistratie duurde rustig een maand elke 2 dagen naar een ander kantoor ) , tegenwoordig kan het online via een app ( samen met huwelijk, openbaar vervoer, boetes en de dagelijkse dronevoorspelling ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
XWB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:43:
[...]
Merk op dat 90% van het parlement voor heeft gestemd, dus inclusief andere politieke partijen dan die van Zelensky. Ik denk dat Kiev dit als noodzakelijk ziet. Je kan het namelijk ook omdraaien: door corruptie efficiënter te kunnen aanpakken kan het EU-lidmaatschap misschien versneld worden.
Ik kan alleen maar vermoeden dat de Oekraïnse regering een dergelijke afweging heeft gemaakt. Deze stap is een draconische. De aanleiding is voor ons gissen, maar moet serieus genoeg zijn om dit de keuze te laten zijn. Het excuus van de Oekraïnse overheid was dat de organisaties zouden zijn geïnfiltreerd door Rusland. Door iemand van Clingendael werd dit gisteren (Nieuwsuur geloof ik) afgedaan als een excuus. Zowel dit als irritatie door ondermijning van regeringsfunctionarissen zijn denkbaar. Wij weten de reden met toelichting niet. Aan de EU zullen ze wel openheid van zaken geven verwacht ik. Maar de bevolking heb je daarmee nog niet aangesloten.

Ik heb veel aan Polen moeten denken en hoe dat land met die rechtelijke stand omging. Weet niet meer het precieze verhaal maar de acties ondermijnde de trias politica in dat land. Dat leverde toen een schisma op tussen Polen en EU. Op dit moment is Polen een van onze meest fanatieke voorvechters van onze vrijheid.

Keuzes/beslissingen hebben gevolgen maar situaties zijn niet zwart wit. Momenteel hebben we nog niet alle informatie om deze actie goed te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:30:
[...]

Ik heb veel aan Polen moeten denken en hoe dat land met die rechtelijke stand omging. Weet niet meer het precieze verhaal maar de acties ondermijnde de trias politica in dat land. Dat leverde toen een schisma op tussen Polen en EU. Op dit moment is Polen een van onze meest fanatieke voorvechters van onze vrijheid.
Ik neem aan dat je met dat laatste bedoelt dat Polen voorop loopt in de steun aan Oekraine. Maar dat was onder de PiS niet anders. Ondermijnen van de (eigen) rechterlijke macht en steun aan Oekraine gaat prima samen.

Polen steunt Oekraine niet om hun verheven principes rond democratie en rechtsstaat maar omdat Polen geen behoefte heeft aan Russen aan de grens. Want dan zijn zij zelf misschien het volgende slachtoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De nieuwe wetgeving zal ter stemming worden gebracht op 31 Juli.
Zelenskyy also said that he had submitted a new draft law to the Ukrainian parliament on Thursday that would restore full independence to the National Anti-Corruption Bureau (Nabu) and the Specialised Anti-Corruption Prosecutor’s Office (Sapo).

Earlier in the week, he had signed a law subordinating the two organisations to his chosen prosecutor-general, sparking one of the biggest political crises of his presidency and the largest anti-government protests since the start of the war.

Nabu and Sapo said late on Thursday that they supported the new bill. 

Zelenskyy said the revised bill includes “new provisions aimed at protecting against influence” by Russia’s spy agencies, “primarily in response to cases involving certain representatives of Nabu”. It calls for employees of all law enforcement agencies, including Nabu, who have relatives originating from or residing in Russia to undergo polygraph tests every two years.

Parliament Speaker Ruslan Stefanchuk said the bill would be considered during a session on July 31.
https://www.ft.com/conten...a0-434a-9438-91ea0a2277f5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
In plaats van 4.5 miljard euro, krijgt Oekraïne 3.05 miljard euro van de EU in een laatste financiële steunpakket. Ze krijgen minder omdat 3 hervormingen in de strijd tegen corruptie niet zijn doorgevoerd.

Als ze deze hervormingen alsnog doorvoeren binnen 12 maanden, dan kunnen ze het resterende geld wel krijgen.

EU reduces a fourth tranche of funding to Ukraine over unfinished reforms
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/07/25/7523418/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De druk zit er op.

EU warns Kyiv it will halt funding unless anti-corruption agencies' independence is restored
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/07/29/7523882/
The European Union has delivered a warning to Kyiv via diplomatic channels, stating that if the Ukrainian parliament fails to fully revoke the provisions of law No. 12414, financial support will be suspended.

Source: Ekonomichna Pravda sources within the Ukrainian government and parliament; European Pravda citing sources in EU institutions

Details: EU officials are preparing for a scenario in which, on Thursday 31 July, during a vote in the Verkhovna Rada (Ukraine's Parliament), MPs either fail to pass any legislation restoring the independence of the National Anti-Corruption Bureau (NABU) and the Specialised Anti-Corruption Prosecutor’s Office (SAPO), or adopt amendments that result in only partial restoration.

As reported by Ekonomichna Pravda, "on 24 July, EU representatives informed PM Svyrydenko’s government via diplomatic channels that they are suspending all financial aid to Ukraine." "Everything is on pause until the situation is rectified," one source stated.

An EU official involved in this communication confirmed to European Pravda that Brussels has indeed issued a warning to Kyiv but clarified the scope of the freeze: "Yes, the EU has warned Kyiv. If the law is not passed, loans financed through revenues from frozen Russian assets under the ERA programme will stop – we will simply stop disbursing them. Funding from the EBRD and EIB will also be suspended," the official stated on condition of anonymity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:43
Yakolev schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:04:
In plaats van 4.5 miljard euro, krijgt Oekraïne 3.05 miljard euro van de EU in een laatste financiële steunpakket. Ze krijgen minder omdat 3 hervormingen in de strijd tegen corruptie niet zijn doorgevoerd.

Als ze deze hervormingen alsnog doorvoeren binnen 12 maanden, dan kunnen ze het resterende geld wel krijgen.

EU reduces a fourth tranche of funding to Ukraine over unfinished reforms
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/07/25/7523418/
Ik vind dit heel gevaarlijk, en ik geloof niet dat mensen zich hierover de juiste vragen stellen.

Het is oorlog, en de incentive voor Oekraïne om zich te houden aan de regels en richtlijnen van de landen die hen staande houden in deze strijd. Dat zien we in het respecteren van het oorlogsrecht, en andere orders van buitenaf die direct invloed hebben op het slagveld.

Op het oog lijkt Oekraïne er niets bij gebaat om geen werk te maken van anti-corruptie. Blijkbaar staan daar krachten tegenover die sterker zijn. Politici, en Zelensky niet uitgezonderd, zijn bereid het inperken van die maatregelen te faciliteren - allicht voor en namens anderen.

Dan is meteen de vraag: Hoe groot is hun invloed, als men, gegeven de overwegingen, daarin bereid is mee te gaan? De bedreiging van de ene kant is onmiskenbaar existentieel. Dat betekent dat de dreiging van de andere kant groter moet zijn. Zelensky specifiek is een belangrijke reden voor het succes in de oorlog tegen de Russen, en hij weet het. Hij is een belangrijke spil in dit verhaal, en hij weet het. De bevolking weet het trouwens ook.

Als we gevestigde netwerken van corruptie elders onderzoeken, dan moet de conclusie zijn dat die erg hardnekkig zijn. En dat ze het opbreken van die netwerken meestal zelf ook zien als een existentiële bedreiging. Meestal wacht een hele lange celstraf voor die mensen die er onderdeel van waren, anderen zijn volledig van hun bestaan afhankelijk van die netwerken.

Linksom of rechtsom staat de positie van Zelensky onder druk, en je krijgt de indruk dat de druk vanuit de verkeerde kant groter is. Dat belooft ontzettend weinig goeds....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vandaag is de stemming op nieuwe wetgeving om de onafhankelijkheid van NABU / SAPO te herstellen / garanderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 31-07-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:06:
Vandaag is de stemming op nieuwe wetgeving om de onafhankelijkheid van NABU / SAPO te herstellen / garanderen.
[X]
De poging om het onder het OM te laten vallen, zoals we hier ook hebben, was inderdaad niet het meest briljante idee voordat je de corruptie eruit gezet hebt :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
@Basszje - Jullie protesten waren niet voor niks :)
De nieuwe wetgeving is er doorheen.

Meer achtergrond:
https://www.ft.com/conten...11-48d3-9dd3-3bb9a857fa05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Inmiddels heeft de Oekraïense overheid haar wet van een week terug met een nieuwe wet teruggedraaid. Dat hiermee de onafhankelijkheid van anticorruptiediensten NABU en SAPO is hersteld is een goed ding.

Dat de diensten vorige week zo makkelijk onder het gezag van de Oekraïense procureur-generaal werden geschoven zie ik als een indicatie dat het Oekraïense bewind zich onder druk voelt staan. Dat deze wet nu schielijk is teruggedraaid onder druk van binnenlandse protesten en de EU doet daar weinig aan af.

In een Volkskrant reportage geeft de krant aan dat de huidige Oekraïense regering veel macht heeft:
Zelensky bevindt zich sinds de Russische invasie van 2022 in een bijzonder machtige positie. De staat van beleg verbiedt verkiezingen in oorlogstijd. Daardoor kan Zelensky, die in het voorjaar van 2019 met een recordaantal stemmen werd verkozen, voor onbepaalde tijd president blijven.
Ondanks deze macht dus van de week protesten ten bate van de anticorruptiediensten. De Volkskrant stelt vast dat de macht van Zelenskyy op zich niet ter discussie staat:
Die bijzondere machtspositie voor de president staat op zichzelf niet ter discussie in Oekraïne. Een grote meerderheid van het parlement verlengt elke negentig dagen de staat van beleg. Zelfs de felste oppositiepartij, die van oud-president Petro Porosjenko, is tegenstander van het houden van verkiezingen in oorlogstijd.
Hiervoor zijn wel enkele redenen aan te dragen:
  • Opiniepeilingen laten de hele oorlog al zien dat de meeste Oekraïners hem vertrouwen. In juni zei twee derde achter hem te staan in de meest recente peiling van het Kyiv International Institute of Sociology, een gerenommeerde opiniepeiler in Oekraïner.
  • ‘Het vertrouwen in Zelensky is nog steeds hoog omdat hij de staat vertegenwoordigt in een existentiële oorlog’, zegt Anton Hroesjetsky, de directeur van de opiniepeiler
De positie van de Zelenskyy en zijn regering is minder sterk als het gaat over binnenlandse aangelegenheden. Dit heeft niet alleen met deze actie met de anticorruptiediensten te maken. Ook om andere zaken wordt Zelenskyy van Autoritair leiderschap beticht:
  • Dit voorjaar vaardigde Zelensky sancties uit tegen zijn politieke rivaal Porosjenko wegens vermeend heulen met Rusland.
  • Televisiezenders zijn sinds de Russische inval onder staatscontrole geplaatst.
  • Er lopen rechtszaken tegen journalisten en activisten.
  • Zelensky’s stafchef Andri Jermak trekt steeds meer macht naar het kantoor van de president toe, met goedkeuring van Zelensky.
  • door de staat van beleg zijn er in tal van steden militaire bestuurders geïnstalleerd, die veel verantwoordelijkheden hebben overgenomen van lokaal gekozen bestuurders. Zelensky’s team gebruikt de banden met die militaire bestuurders om controle naar zich toe te trekken, zeggen Oekraïense onderzoeksjournalisten en organisaties uit het maatschappelijk middenveld.
De partijleider van de partij van de eerder genoemde Porosjenko, Europese Solidariteit, benoemd het als volgt:
‘Noem me een land waar de president zomaar sancties kan opleggen aan oppositieleiders. Is dat een democratisch land?’
Wat we zien is dat de oorlog inmiddels lang duurt, met een niet aflatende druk. Europese Solidariteit en de partij van Zelenskyy, Dienaar van het Volk hadden nota benen bij de aanvang van het conflict in 2022 de gelederen te sluiten:
Zelensky en Porosjenko hadden op de eerste dag van de Russische invasie tijdens een ontmoeting in Zelensky’s kantoor juist afgesproken om de onderlinge rivaliteit aan de kant te schuiven ten behoeve van de landsverdediging.
Nu bakkeleien beide heren weer als vanouds en verliezen zo onnodig energie, en focus op het conflict:
Terwijl de Russische oorlog tegen Oekraïne doorgaat, wijst Zelensky op oude rechtszaken die tegen Porosjenko lopen wegens verdenkingen van hoogverraad en steun aan terroristische organisaties. Porosjenko heeft ondertussen zijn populistische aanvallen op Zelensky hervat en roept op tot een regering van nationale eenheid, een maatregel die tegemoet zou komen aan de wens van de Russische president Vladimir Poetin om Zelensky’s positie te verzwakken.
Ook blijft het niet bij dit tweegevecht beperkt. Een parlementslid voor een andere oppositiepartij, Holos, Inna Sovsoen, nam ook deel aan de straatprotesten tegen de inperking van de onafhankelijkheid van de anticorruptiediensten.
‘Ik blijf overtuigd dat Oekraïne nooit een dictatuur zal worden, maar ik word pissig van de gedachte dat ik al twee Maidan-revoluties heb bezocht, en dat het elke keer voelt alsof je alles weer moet overdoen.’
Wat zij Zelenskyy verwijt:
Ze verwijt Zelensky’s regering ‘stappen richting het neutraliseren van de oppositie en het centraliseren van de macht’. Gaan die stappen door, dan kunnen bondgenoten hun steun aan de Oekraïense verdediging tegen de Russische invasie heroverwegen, zo vreest Sovsoen, wier echtgenoot als militair arts aan het front dient. ‘Dat is een enorm gevaar.’
Dat is voorlopig niet aan de orde, betoogt de Volkskrant, maar desondanks heeft de EU nuwel 1,5 miljard aan steun tegen gehouden, militaire steun, dus een directe invloed hebbend op de oorlogsinspanning.

Zelenskyy moet wel de kwaliteit van zijn bestuur koesteren. De eerder genoemde stafchef Andri Jermak onderhandelt met buitenlandse mogendheden en bepaalt de benoeming van ministerposities. Ook zou hij zich met militaire operaties bezig houden. Zelenskyy heeft hem niet voor niets in die positie gezet. Teveel invloed heeft ook een keerzijde, Tetiana Sjevtsjoek, bestuurslid van het Anti-Corruption Action Center hierover:
Ze stelt dat ministers geen beslissingen meer durven te nemen zonder Jermaks goedkeuring, waardoor het landsbestuur ernstig wordt gehinderd. ‘Het is prettig voor Zelensky dat hij iemand heeft die zijn problemen oplost. Maar is het goed voor de Oekraïense staat? Nee, niet voor ons systeem van bestuur.’
Een ander binnenlands verschijnsel waren natuurlijk die onthullingen van corruptieschandalen. Naast de oorlog die de Zelenskyy regering heeft te voeren heeft het ook te dealen met dergelijke situaties. Regering en bevolking zijn het er wel over eens deze die corruptie het land veel schade toebrengt. Ongemakkelijk voor het Zelenskyy bewind is dat het onder haar bewind plaatsvindt. Het tracht op deze onthullingen te reageren, is hierin wel wat reactief:
De woede over de onthullingen sorteert effect, zeggen Oekraïense corruptiebestrijders. ‘De regering reageert op problemen zodra die schandalen worden en ze besproken worden op sociale media’, zegt Sjevtsjoek. ‘We hebben momenteel geen electorale democratie, maar een socialemediademocratie.’
In dat reactieve meen ik ook wel een beetje de moeheid door te lezen van mensen die onafgebroken, dik drie jaar nu, bezig zijn met allerlei problemen het hoofd te bieden, omdat iemand dat moest doen.

Voordat we teveel aan Zelenskyy gaan hangen, en aan hem gaan ophangen, misschien wat historische relativering die Phillips O'Brien ons hierover kan bieden:
In terms of principle, we need to be careful not to look at any war leader as irreplaceable. They often seem that was because they command so much attention (and military forces) and for a while at least the world revolves around them. But this focus, which exagerrates power, often lessens a war leader’s effectiveness. They can increasingly find any criticism intolerable, come to see their own instincts as automatically right, and see the popular adulation that they believe they are receiving (hint—it can be manufactured for them, but they do not always believe that), as proof that they are indispensable.

And they are clearly not. Major war leaders are often replaced during a war, and the results can be an improvement. The British in the First World War are arguably the best example of this. When the Prime Minister at the start of the war, Henry Asquith, was replaced (in a palace coup) by David Lloyd George in 1916, British was leadership became more energetic and effective.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En dan een paar dagen later komt er bewijs vanuit NABU van grootschalige corruptie binnen de Oekraïense politiek en strijdkrachten. Dit nieuws werd aanvankelijk naar buiten gebracht door Zelensky na een meeting met de anti-corruptie waakhonden.

Zelenskyy: Ukraine's anti-corruption agencies have exposed bribery by MP, local government heads and military officials
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/08/2/7524538/

Het zou gaan om de aankoop van drones en elektronische oorlogsvoeringssystemen:

Ukraine uncovers major bribery scheme in electronic warfare systems procurement: MP and officials involved
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/08/2/7524539/
An MP, several heads of local government, and service members from the National Guard have been exposed by the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine (NABU) and the Specialised Anti-Corruption Prosecutor's Office (SAPO) as having been involved in bribery in relation to the procurement of drones and electronic warfare equipment. The scheme involved entering into state contracts with supplier companies at notoriously inflated prices.
Hoe zou men corrupt zijn geweest: (een aantal voorbeelden)
NABU and SAPO found that one scheme centred on a government contract for the supply of electronic warfare systems. The members of the organised group received a bribe amounting to 30% of the contract value in exchange for agreeing to purchase the products at a deliberately inflated price.

Another of the embezzlement schemes uncovered involved the procurement of first-person view (FPV) drones. A military unit signed a government contract worth nearly UAH 10 million (approximately US$239,300) with a company that supplied the products at a price inflated by around US$80,000. After fulfilling the contract, company officials paid a kickback to the members of the criminal group.
Zeer hooggeplaatste officials zouden betrokken zijn, waaronder een lid van het parlement.
Oleksii Kuznietsov, an MP from the Servant of the People party, Serhii Haidai, Head of Mukachevo District State Administration in Zakarpattia Oblast and former head of Luhansk Oblast Military Administration, and Andrii Yurchenko, Head of Rubizhne City Military Administration in Luhansk Oblast, are among those who have been exposed by the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine (NABU) and the Specialised Anti-Corruption Prosecutor's Office (SAPO) as having been involved in large-scale corruption.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/08/2/7524541/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yakolev schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:36:
En dan een paar dagen later komt er bewijs vanuit NABU van grootschalige corruptie binnen de Oekraïense politiek en strijdkrachten. Dit nieuws werd aanvankelijk naar buiten gebracht door Zelensky na een meeting met de anti-corruptie waakhonden.
Wel interessante timing. Een dag nadat NABU/SAPO weer zelfstandig gemaakt zijn. Is dit business-as-usual maar is er nu meer aandacht voor? Of hebben ze met de bekendmaking gewacht totdat er duidelijkheid was over de toekomst van NABU/SAPO? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat dit toeval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Wel interessante timing. Een dag nadat NABU/SAPO weer zelfstandig gemaakt zijn. Is dit business-as-usual maar is er nu meer aandacht voor? Of hebben ze met de bekendmaking gewacht totdat er duidelijkheid was over de toekomst van NABU/SAPO? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat dit toeval is.
Zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. De afgelopen tijd zijn er al best wat officials uit de Oekraïnse overheid vervangen geraakt. Misschien was dit tijdpunt een druppel en emmer effect dat de Oekraïnse overheid zichzelf in de wielen gereden voelde. Dat is de impressie die ikzelf krijg, en wat ook maar een interpretatie is.

We moeten ook het effect van corruptie niet onderschatten. Het is een permanente drain voor je slagkracht in alles wat je als overheid tracht te doen. Zou een top prioriteit moeten zijn, hoe lastig ook.

We zijn best kritisch op de Oekraïnse overheid. Ondands alles is ze wel in staat geweest op haar schreden terug te keren. Iets waarvoor menig westerse overheid zich te goed voor zou voelen. Hoeveel bodemprocedures kennen we hier in Nederland niet waar een overheid koste wat kost gelijk wil hebben jegens een burger in een rechtzaak. Dit terwijl de burger uiteindelijk gelijk zou moeten krijgen. Dat Oekraïne in staat is toe te geven dat ze ongelijk had, daarvoor hef ik het bewind op het schild.

Philips O'Brien, de prof die in mijn vorige post (teacup in "Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw") het opgeblazen belang van Zelenskyy als oorlogsleider relativeerde zei over Oekraïne het volgende in zijn weekend update:
Its fascinating how quickly a story can drop out of the news when the drama becomes less intense and the media thinks people will pay less attention. This has certainly been the case with the big story of last week—the attempt by the Ukrainian government to undermine the independence of its anti-corruption agencies. When it was a seen as a disaster (which it was) it became a big story and was covered widely (I talked about it in the update last weekend). Then the Ukrainians as a people put such pressure on their government that Zelensky walked back the move and now those agencies are doing exactly what they should be doing (more on that below). This success, of course, meant that the media stopped talking about it as much.
While they should be talking about it more. Even as certain western voices scolded the Ukrainians for speaking up about their own future, this week showed just what Ukraine has become and what an extraordinary society it is. Not only were all the restrictions shelved by an overwhelming majority in the Ukrainian Parliament, but members of Zelensky’s own party were then charged with corruption.

It is a triumph of Ukrainian society.
Ik denk dat het belang van deze ontwikkeling niet groot genoeg kan worden ingeschat. Wat we nu zien is dat de oorlogsleider Zelenskyy als tool botte randen krijgt en minder effectief wordt. Door de correctie van afgelopen week laat de Oekraïnse samenleving zien dat er bestaansrecht is voorbij het tijdperk Zelenskyy en ze zelf richting kan geven aan hoe verder, bijvoorbeeld in haar afwijzing van dat corruptieverschijnsel. Het onderstreept ook hoe krachtig de Oekraïnse samenleving is in verhouding tot de Russische. In Rusland is de stabiliteit van de samenleving meer direct afhankelijk van de persoon Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. De afgelopen tijd zijn er al best wat officials uit de Oekraïnse overheid vervangen geraakt. Misschien was dit tijdpunt een druppel en emmer effect dat de Oekraïnse overheid zichzelf in de wielen gereden voelde. Dat is de impressie die ikzelf krijg, en wat ook maar een interpretatie is.
Er wordt wel iets vergeten. We hebben het steeds over Zelensky die (corrupte) bondgenoten zou willen beschermen. Wat als het omgekeerd is en hij NABU/SAPO juist wilde gebruiken om tegenstanders aan te pakken? Het gebruik van overheidsorganen om politieke tegenstanders te ondermijnen is niet bepaald nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Er wordt wel iets vergeten. We hebben het steeds over Zelensky die (corrupte) bondgenoten zou willen beschermen. Wat als het omgekeerd is en hij NABU/SAPO juist wilde gebruiken om tegenstanders aan te pakken? Het gebruik van overheidsorganen om politieke tegenstanders te ondermijnen is niet bepaald nieuw.
Kan allemaal, maar dan zitten we wel te speculeren. Waar ik in die eerdere post wel op kon wijzen is dat hij zijn rivaal Porosjenko had aangepakt met sancties wegens vermeend heulen met de Russische vijand.

Corruptie verwacht ik ook meer in de uitvoering van beleid. Dat zoek je meer in regeringskringen zelf en de uitvoerders (militair apparaat, administraties van steden en dergelijke). Daar gaat geld rond en daar heeft de oppositie volgens mij geen directe invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Kan allemaal, maar dan zitten we wel te speculeren.
De hele wereld speculeert waarom die wet uberhaupt nodig was.
Waar ik in die eerdere post wel op kon wijzen is dat hij zijn rivaal Porosjenko had aangepakt met sancties wegens vermeend heulen met de Russische vijand.
Dat bedoel ik. Het zou me verbazen als Poroshenko en zijn bondgenoten schone handen hebben dus het zou Zelensky misschien uitkomen als NABU/SAPO wat dieper in het verleden van die mensen gaat graven.
Corruptie verwacht ik ook meer in de uitvoering van beleid. Dat zoek je meer in regeringskringen zelf en de uitvoerders (militair apparaat, administraties van steden en dergelijke). Daar gaat geld rond en daar heeft de oppositie volgens mij geen directe invloed.
Corruptie is als prostitutie. Je hebt een hoer en een klant nodig. De hoeren zullen voornamelijk in de kringen met macht zitten, dat spreekt vanzelf, maar de klanten vind je in de kringen met geld.
En Poroshenko zit natuurlijk in beide groepen. Rijk en voormalig president. Zou het vreemd zijn om te vermoeden dat hij ook geen schone handen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ja, maar nogmaals, laten we hiermee stoppen. Zolang we geen feiten hebben schieten we met dergelijke veronderstellingen niet zoveel op. Mocht informatie naar boven komen is het vroeg zat dat verder te kijken.

Ik ben heel blij dat die wet teruggetrokken is. Dat is even wat voor mij nu even telt, en dat de Oekraïners (en EU natuurlijk) een corrigerende tik hebben kunnen uitdelen. Corruptie blijft voorlopig nog wel een gegeven. Die overheid zal waarschijnlijk nog een keer of vijf moeten worden vervangen wil je dat verschijnsel uiteindelijk uitkammen. En dan heb ik het al over een scenario waarin dat dan lukt. Het zit zo gelardeerd in die samenleving dat het mogelijk enkele generaties gaat duren. Kijk wat dat betreft naar enkele Oost Europese landen als Hongarije en Roemenië hoe moeizaam dat gaat. Met dit taaie gegeven zullen de Oekraïners moeten dealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Geen idee.
Maar bij ons valt de anti-corruptie ook onder het OM. Precies de situatie waar het daar heen ging en we nu over klagen? :)

Maar het onder het OM hangen is de situatie waar je heen ging nadat de corruptie bestreden is normaal gesproken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De maker van de Flamingo raket wordt onderzocht door NABU vanwege mogelijke corruptie. Ik zei al laatst dat het bedrijf de PR tot op de puntjes op orde had, wellicht (zoals ik al opmerkte) iets te veel.

Exclusive: Maker of Ukraine's new Flamingo cruise missile facing corruption probe
The country's anti-corruption agency is looking into Fire Point's alleged ties to Zelensky's former associate, and whether the firm inflated contracts with the state.
Ukraine's anti-corruption agency has been investigating the country's star deep-strike drone company — Fire Point — over concerns it misled the government on pricing and deliveries, five sources with knowledge of the investigation told the Kyiv Independent.

The National Anti-Corruption Bureau, or NABU, is also looking into the co-owner of President Volodymyr Zelensky's former film studio as the alleged ultimate beneficiary of the company, sources said.

Until recently, the weapons maker was virtually unknown outside of Ukraine's defense circles, despite appearing to be one of the largest — if not the largest — recipient of Defense Ministry drone budget funds, according to documents obtained by the Kyiv Independent.
https://kyivindependent.c...-facing-corruption-probe/
As part of the investigation, NABU is probing concerns that Fire Point inflated either the value of its components or the number of drones it delivers to the military, or both, according to the sources, who include current and former government officials and industry representatives, all of whom agreed to speak on condition of anonymity to discuss the investigation and company details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De executie van de Oekraïense oud-parlementsvoorzitter Andri Paroebi zie ik hier nog niet langskomen. Hierbij wat het Volkskrant Liveblog afgelopen Zaterdag en vandaag erover meldt:

Voormalig voorzitter Oekraïens parlement gedood in Lviv, motief nog onduidelijk
Zaterdag 30 Augustus 13:56 uur
De Oekraïense oud-parlementsvoorzitter Andri Paroebi is gedood in de westelijke stad Lviv, meldt president Volodymyr Zelensky. Hij spreekt op X van een ‘gruwelijke moord’. Naar de dader wordt nog gezocht, heeft gouverneur Maksym Kozytsky van de provincie Lviv laten weten. Over het motief is vooralsnog niets bekend.
De nationale politie meldde eerder vandaag op Telegram dat ‘een bekend publiek en politiek figuur’ was gedood bij een schietpartij in Lviv. Het slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
[...]
Bronnen melden aan de Oekraïense nieuwssite Suspilne dat een man vermomd als bezorger op een elektrische fiets richting Paroebi zou zijn gereden en hem meermaals zou hebben beschoten.
Paroebi kunnen we zien als iemand van het eerste uur die voor de onafhankelijkheid van Oekraiene heeft gestreden:
De 54-jarige Paroebi was van 2016 tot 2019 voorzitter van het parlement. Hij was betrokken bij de grote protestbewegingen in Oekraïne van deze eeuw: eerst de Oranjerevolutie in 2004, en de Euromaidan-revolutie tegen de pro-Russische president Viktor Janoekovytsj die begon in 2013.
Vandaag...vannacht zijn er nieuwe ontwikkelingen over deze moord te melden:

Verdachte opgepakt voor doodschieten voormalige parlementsvoorzitter Oekraïne
00:27 uur
In Oekraïne is een verdachte opgepakt die de Oekraïense politicus Andri Paroebi (54) zaterdag zou hebben doodgeschoten. President Zelensky meldt op Telegram dat de verdachte een verklaring heeft afgelegd.
De schutter, volgens The Kyiv Independent vermomd als een bezorger op een elektrische fiets, schoot acht kogels op Paroebi af. 'Alle omstandigheden van deze gruwelijke moord moeten worden opgehelderd', schreef Zelensky op X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fico is voor EU lidmaatschap voor UA iig, vast wel wat addertjes onder het gras, maar toch wel een positieve noot denk ik:

Slovakia backs Ukraine’s EU path, President Zelenskyy says after talks with Fico.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 5 september 2025

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

artikel bij de NOS over de indoctrinatie in de bezette gebieden:
De indoctrinatie van kinderen in de bezette gebieden in Oekraïne wordt ernstiger. Russische propaganda krijgt daar een steeds prominentere plek in het onderwijs, terwijl lessen Oekraïens er zo goed als verboden zijn.

Ook kleuters krijgen nu lessen Russisch patriottisme. "Dat is nieuw dit schooljaar", zegt Mariia Soelialina van de Oekraïense mensenrechtenorganisatie Almenda.
...
Dat de kinderen mogelijk tegenover landgenoten komen te staan, komt niet ter sprake in de lessen. "Ze gaan vechten tegen nazi's en het Westen wordt gezegd. Niet tegen Oekraïners, die bestaan namelijk niet volgens de Russische logica."
https://nos.nl/artikel/25...oekraine-steeds-ernstiger

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:08:
Fico is voor EU lidmaatschap voor UA iig, vast wel wat addertjes onder het gras, maar toch wel een positieve noot denk ik:
[Bluesky]
Dezelfde Fico die de EU ondermijnt door een grondwetswijziging die lokale wetgeving boven EU wetgeving moet plaatsen. Ik weet niet of Oekraine nu wel zo blij met dat soort steun moet zijn.

https://nos.nl/artikel/25...en-lhbti-rechten-verwoest
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
In dit topic hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

AWM / themaforum beleidstopic: