• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ukraine is becoming a nation of widows and orphans as it confronts a demographic ‘catastrophe’
https://edition.cnn.com/2...s-demographic-crisis-intl
Libanova said Ukraine has lost around 10 million people since the start of the war – between those who have been killed, left the country or are living in areas under Russian occupation. And while the country’s birthrate has been declining for years – a common trend across Europe – it has now all but collapsed.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:28

beany

Meeheheheheh

Vraag mij niet waarom (en dit bedoel ik letterlijk), maar vanwege redenen die dringend genoeg waren zit ik momenteel een paar dagen in Kyiv. Wellicht interessant om te lezen wat mijn ervaringen/observaties zijn (en let wel, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen/observaties. Iemand anders zou het compleet anders kunnen ervaren. Het is maar net wat ik zag, wie ik sprak en waar ik was):

Ik wist niet wat te verwachten. Een land in oorlog, een stad die regelmatig in het nieuws is vanwege drone en raket aanvallen. Vrienden/familie verzekerden mij dat het veilig genoeg is. Maar ja, die mensen leven inmiddels al ruim 4 jaar onder allerlei aanvallen. Het zou zomaar kunnen dat hun definitie van veilig iets verschoven is.

Ik verwachtte eigenlijk dat Kyiv een stad vol oorlogs ellende zou zijn. Checkpoints, soldaten, veel explosies. De realiteit bleek toch anders te zijn...

Het eerst wat eigenlijk opviel: nergens soldaten (althans, in uniform). Maar wel heel veel generatoren. Je ziet ze echt overal. De enige checkpoint die ik heb gezien was aan de rand van de stad, als je de stad wilt inrijden. Verder zijn alle winkels open, 7 dagen per week tot 10 uur 's avonds. Genoeg te koop, de schappen liggen vol. Er zijn winkels die voorheen outdoor artikelen verkochten, maar daar kan je inmiddels pistolen, assault rifles en sniper rifles kopen. 1 winkel had genoeg om een kleine militie te beginnen.

En dan de luchtalarms. Geen duidelijk hard signaal (zoals in NL de 1e maandag van de maand), maar ergens op de achtergrond een geluidje. Iedereen gebruikt de Air Alert app of Telegram om geinformeerd te worden. En dat werkt goed. Ruim voordat de drones/raketten aankomen krijg je al een notificatie dat een aanval aanstaande is en dat je je naar de schuilkelder moet begeven. De eerste nacht was ik zo moe van de reis (vliegtuig en vervolgens 12 uur in de trein) dat ik door het luchtalarm heen ben geslapen...... De dagen er na: in plaats van hard naar de kelder te rennen gekeken naar wat de lokale mensen doen. En wat bleek? Niks. Noppes. Nada. Ze blijven gewoon in de auto rijden, lopen over straat, kijken eens omhoog. En thats it. Het is inmiddels niet meer zoals in het eerste jaar, waar de drones je letterlijk om de oren vlogen. Het percentage wat daadwerkelijk Kyiv bereikt is aanzienlijk lager dan in het eerste jaar. En ook de doelen van de Russen zijn selectiever: momenteel alleen maar de elektriciteits infrastructuur. Verblijf je daar niet in de buurt? Dan valt het doorgaans mee. Toch is het geluid van luchtafweergeschut intimiderend. Ook het "schouwspel" van een drone die in de lucht explodeert (vanwege luchtafweergeschut) geeft een apart gevoel.

De drones en raketten met hun explosieven zijn dus vaak niet direct het grootste gevaar, vallende brokstukken des te meer. En dat bleek ook weer vandaag waar een brokstuk van een raket op Maiden square terecht kwam. Zover ik weet geen gewonden/doden.

Ondanks dat het dus relatief veilig is (voor de meeste mensen) komen er wel degelijk mensen om. Afgelopen zondag 4 mensen. De mensen die in risico gebieden wonen (infrastructuur) rennen wel degelijk bij ieder alarm naar de schuilkelder. Het is dus maar net waar je op dat moment bent. Ook kan het maar zo zijn dat de Russen ineens besluiten om b.v. een treinstation aan te vallen.

Het voelde allemaal toch ook bizar: Overdag werkt men, in de avond gaat men feesten/uit eten, in de nacht zitten velen in de schuilkelder en in de ochtend tellen ze de doden. En dan begint het ritueel opnieuw. Zoals men op 1 generator had bestickerd: "life goes on".

Tijdens 1 van de luchtalarms vroeg ik aan een aantal mensen op straat of ze bang waren. De top 3 antwoorden waren: "Meh", "pfff" en "Njet". Maar bij velen is te zien dat het zijn tol eist: vermoeidheid, donkere kringen om de ogen, lichaamshouding, onverschilligheid. Velen zijn vrienden of familie verloren of hebben vrienden/familie aan het front. Ook de gebroken nachten vanwege luchtalarms werken niet mee. En de onzekerheid wat de toekomst gaat brengen.

Ik ga Kyiv en alle lieve mensen die ik hier heb ontmoet missen en hoop dat ik haar snel weer kan bezoeken, het liefst in betere tijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-KS_tL2Ayb4CIzRR4U5Yjd_JAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eD3i1jQUbBRMUaT61A1vubUK.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

(voormalig?) Beste vriend van Zelenskyi; Yermak heeft nu officieel NABU / SAPO achter zich aan.

Zelensky's former second-in-command, Yermak, charged in major corruption probe
https://kyivindependent.c...n-major-corruption-probe/
President Volodymyr Zelensky's former chief of staff has been charged with money laundering tied to the construction of a luxury residential compound outside Kyiv, the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office (SAPO) said in a statement.
Het lijkt mij onmogelijk dat Zelenskyi hier zelf niet van op de hoogte was.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Geruchten dat minister van defensie Federov vervangen zal worden. Nu weet ik ontzettend weinig over Klymenko, maar onder Federov zijn er gigantische stappen gemaakt door Oekraïne. (denk aan Russische Starlink ban, en heeft ook gigantisch bijgedragen aan drone ontwikkeling voor de middle-strike campagne)

[ Voor 14% gewijzigd door Yakolev op 13-07-2026 13:04 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52
Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:03:
Geruchten dat minister van defensie Federov vervangen zal worden. Nu weet ik ontzettend weinig over Klymenko, maar onder Federov zijn er gigantische stappen gemaakt door Oekraïne. (denk aan Russische Starlink ban, en heeft ook gigantisch bijgedragen aan drone ontwikkeling voor de middle-strike campagne)

[X]
Er is een bredere kabinetsshuffle bezig, ik las gisterenavond op de NOS dat premier Joelia Svyrydenko ook opstapt en een nog onbekende ambassadeurspost krijgt. Er is nog geen opvolger bekend gemaakt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

onkl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Er is een bredere kabinetsshuffle bezig, ik las gisterenavond op de NOS dat premier Joelia Svyrydenko ook opstapt en een nog onbekende ambassadeurspost krijgt. Er is nog geen opvolger bekend gemaakt.
De Oekraiense Pravda geeft nog wat extra informatie over Federov, in de woorden van Rob Lee:
Hij zou te veel weerstand bieden tegen corruptie - Hoewel ik deze niet volledig snap.
@pravda_eng
reports that a "systemic conflict" between Minister Fedorov and factions who influence the defense budget is one of the reasons for the government reshuffle. They report that the main reason is his resistance to corruption, even though the criticism leveled is about mobilization. They also report that President Zelensky asked Klymenko to be ready to become Minister of Defense.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Svyrydenko, die inmiddels ontslag heeft genomen als premier van Oekraïne weigert om een "functie elders" te krijgen. Ik blijf het hele gebeuren maar vreemd vinden. Voor buitenlandse PR is Zelensky fantastisch, maar een goede people manager lijkt hij alles behalve te zijn, naast de rits aan foute corrupte vrienden die hij tot dusver heeft gehad.

[ Voor 38% gewijzigd door Yakolev op 14-07-2026 17:42 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Een artikel van Christopher Miller van de Financial Times gaat dieper op de kwestie in. En kijkende naar een aantal stukken in het artikel; Federov wilde onder andere niet de corruptie in de hand werken.

Zelenskyy expected to remove Ukraine’s popular defence minister
https://www.ft.com/conten...dc0a64c014?syn-25a6b1a6=1
But defence industry officials, senior Ukrainian officials, MPs from Zelenskyy’s party and others familiar with the matter have said — some publicly — that Fedorov had been a barrier to interests seeking to profit from Ukraine’s vast wartime defence budget.
Fedorov repeatedly blocked attempts to steer lucrative procurement contracts to favoured companies, which put him at odds with powerful figures inside Ukraine’s political and defence establishment, said people familiar with the situation.
Net zo erg is dat hij misschien zelf de ambitie heeft om zelf voor de functie van Zelensky te gaan.
Fedorov, who was also the driving force behind Zelenskyy’s viral presidential campaign in 2019, has since emerged as one of the most recognisable figures in the government’s push to modernise the Ukrainian state and military. People within Zelenskyy’s inner circle suspect that the defence minister harbours ambitions of becoming an independent political actor, including a future run at the presidency.

“This is a big minus in the eyes of the president,” said Volodymyr Fesenko, a political analyst.
En verder het conflict wat Fededrov heeft met de opperbevelhebber Syrski, iemand die veel steun van Zelensky geniet.
Fedorov has also been in conflict for months with Ukraine’s commander-in-chief, Oleksandr Syrsky, said people familiar with the relationship. The dispute involving disagreements over how Ukraine should fight the war and organise its armed forces had grown serious, and the president was tired of it, they said.
Dus even samengevat; wilt corruptie niet in de hand werken, is populair en heeft zelf op termijn mogelijk presidentiële ambities en heeft een conflict met een bevelhebber die als bijnnaam "Butcher" heeft.

Weer een zeer vreemde gang van zaken mocht bovenstaande artikel kloppen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Federov volgens Oliver Carroll van The Economist is ontslagen. Ook vanuit andere bronnen bevestiging van het nieuws.

Ik weet niet goed wat ik er over moet zeggen. Er is nog een ontzettend lange weg te gaan in de strijd tegen corruptie, en Zelensky moet daar niet veel langer een onderdeel van zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

De russische overheersing heeft sporen in Oekraïne gelaten en daar moeten ze afrekenen met de oligarchen.

Zowel Oekraïne als het Westen heeft last van de oligarchische trekjes. Voor een aanbesteding is er slechts een beperkt aantal bedrijven die mee kunnen doen. bv de prime defence contractors zoals Lockheed Martin, Raytheon,...

Dit zie je ook in de infrastructuur. Als ergens civiele werken uitgevoerd wordt, dan weten de ingewijden op voorhand welke usual suspects in het land een stuk van de taart moeten krijgen. Een boortunnel onder de Schelde kan natuurlijk niet, want de buitenlanders (Duitsers) krijgen een stuk taart (zij hebben dat recht niet) en de Belgische betonboeren krijgen veel te weinig. Een afzinktunnel is een goed idee, dan kunnen de betonboeren lekker veel beton leveren.

In de VS ging een drone-bestelling naar het bedrijf van een miljardair die de nodige miljoenen dollar aan de juiste mensen en organisaties gedoneerd heeft. Dit zorgt ervoor dat de overheid paar keren teveel betaalt tegenover marktprijzen en veel risico op minderwaardig spul krijgen.

Als het aan Federov ligt, kunnen honderden bedrijven concurreren in elke productcategorie. bv honderden bedrijven maken gronddrones (UGV). De beste talenten, innovaties,... krijgen kansen en de overheid betaalt de laagste prijzen, krijgt de meeste bang for buck,... Dan wordt Federov al snel problematisch voor de rijken met belangen. Hoe durft hij de 99% kansen geven om een dronebedrijf op te richten en aanbestedingen binnenhalen?

Als wij even hard als de Oekraïners willen innoveren, dan moet een einde aan de gesloten aanbestedingen gemaakt worden. Creëer een omgeving waar honderden bedrijven kunnen concurreren in een productcategorie.

Ook hier in de EU moeten we afrekenen met de belangen van de oude rijken en bankiers die alle innovatie, uitvindingen, start-ups,... uit de EU pesten en naar de VS doen vluchten. Er wordt ook een rem gezet door de Fransen, Duitsers,... om te voorkomen dat de Spanjaarden, Italianen, Polen, Oekraïners,... te gemakkelijk toegang tot kapitaal krijgen. Toekomstige concurrentie willen ze op voorhand afknijpen. Als we beleggen, dan sturen we met wereldfondsen/trackers 2/3 tot 3/4 van ons geld naar de VS.

Al het goede dat in de EU gecreëerd wordt, belandt in de Amerikaanse handen. Dit is een gigantische lek in de EU alsof dat de Amerikanen de EU zoals een wingewest/kolonie leegtrekken en dan is 3 trillion euro achterstand niet raar. De slabakkende economische groei in de EU oplossen is geen rocket science. De nodige hervormingen doorvoeren zodat niet al het goede in de Amerikaanse handen belanden.

De eengemaakte markt is half uitgevoerd en de tweede helft wordt tegengehouden. Stel je voor de Zuid-Europeanen, Polen, Baltische staten,... zomaar aan de mensen in de straten mogen vragen of ze aandelen of obligaties willen kopen. Dan verliezen de oude rijken en bankiers de controle over wie krijgt wel of niet kapitaal. Als een start-up hier na 30 keren vragen niets krijgt, dan stellen ze dezelfde vraag aan 3 Amerikanen en 2 willen al met geld smijten.

Skype was in Estland begonnen en werd aan eBay verkocht. Wat later heeft Microsoft het opgekocht. Microsoft stopte Skype in Office 365 in de vorm van Teams.

Het verschil is groot als je kijkt naar hoeveel nieuwe rijken en hoeveel nieuwe grote bedrijven dat in de VS en de EU gecreëerd werden. In de EU moeten we vooral van de oude klassiekers hebben en onze nieuwe dingen vluchten naar de VS waar ze gemakkelijker geld kunnen ophalen.

In de hele wereld functioneert het kapitalisme het best in Oekraïne. Vergeet de onzin/narratieven over het kapitalisme in de schoolboeken. In de geschiedenis is het kapitalisme duidelijk gedefinieerd: Kapitaal aan iets mogen toewijzen zonder goedkeuring/toestemming van politieke leiders. (En het was in Nederland begonnen.)

Hoe oligarchischer een land wordt, hoe minder goed het kapitalisme werkt en hoe meer een land richting de Franse monarchie gaat. In Frankrijk moesten ze vroeger aan de koning toestemming vragen. Als de koning begreep waarom je geld voor een stoommachine prototype wilt ophalen, dan mogen de Fransen in je prototype investeren. Maar de koning kan al aandelen in een concurrent of bedreigde sector gekocht hebben en geeft geen toestemming om een potentiële uitdager in de kiem te smoren. Hij wilt zijn aandelen en die van zijn vrienden/kliek beschermen. Dit is niet goed voor de innovatie.

De Oekraïners halen geld in de straten en op het Internet op. Ze hebben geen last een overheid, bank,... of iets anders dat hen kan tegenhouden. Zelfs de Amerikanen merken op dat het kapitalisme veel vrijer in Oekraïne werkt dan wat ze in de VS gewend zijn.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Ik vind het verhaal erg onsamenhangend.

Zelensky heeft verteld dat de grote reden voor het ontslaan van Federov; het conflict met opperbevelhebber Syrskyi.
"They live in two different worlds. Mykhailo wants to digitalise everything and build the system around technology. The military simply want to be heard. They ask for one type of weapon to be procured, while he refuses and funds other areas instead. They simply stopped listening to each other," one MP quoted the president as saying.

Another source recalled an even sharper remark from the president: "It became absurd. Syrskyi would come and say, 'Fedorov isn't providing anything for specific operations.' Then Fedorov would come and reply, 'We've provided everything, they're just using it incorrectly, in the wrong way and in the wrong places'. And it just kept going round in circles."
Ook zouden de problemen met werving van nieuwe soldaten / mobilisatie nog niet zijn opgelost, en dat was volgens Zelensky aan Federov te verwijten.
The president also stressed that Fedorov had failed to deliver the promised reform of the mobilisation system. He said that Ihor Klymenko, current acting Minister of Internal Affairs, whom he plans to nominate as the next defence minister, will be able to "put things in order" in the system responsible for recruiting personnel into the Armed Forces of Ukraine.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/07/16/8044309/

Protesten tegen de beslissing zijn al aan de gang.
In Kyiv, a protest is underway against the unjustified dismissal of Mykhailo Fedorov from the position of Minister of Defense.

Protesters are calling for the prevention of replacing effective government officials without proper public explanations.

People are chanting "Fedorov is the Minister of Defense of Ukraine."
In het verleden kon Zelensky altijd de blaam aan Yermak geven, nu is er maar 1 schuldige, en dat is Zelensky zelf.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

De bevelhebber van waarschijnlijk een van de meest effectieve Oekraïense drone-eenheden, Lasar's Group, heeft uit protest tegen de hierboven genoemde beslissing ontslag genomen.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-07 09:17

3raser

⚜️ Premium member

Het klinkt allemaal als een erg domme zet. Federov heeft prima zaken gedaan als minister van Defensie. De recente successen voor de aanvallen op de olie industrie komen volgens mij vooral op zijn naam te staan. Net als het uitschakelen van Starlink voor de Russen dankzij zijn contact met Elon Musk.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

En ook Serhii Flash, de grote drone / ew guru aan de kant van Oekraïne, persoonlijk door Federov aangesteld werkt niet meer voor de Ministerie van Defensie.

Op Telegram meldt hij:
As of today, I am no longer an advisor to the Minister of Defense, Fedorov.

Dear manufacturers, developers, and military personnel, I can no longer assist you in any way at the level of the Ministry of Defense 😞. I apologize.

Being part of Fedorov's team was an honor for me. There were many plans and ideas for the future, but unfortunately...

I cannot talk about my personal challenges and projects that I will now be unable to complete. Someone else needs to continue working on them. The war continues.

I had access to various systems and could analyze the actions of our enemy. I could predict their next steps. I will no longer be able to do that :-((.

The enemy groups are rejoicing that I am no longer at the Ministry of Defense 😞. My mood is terrible. But I will not abandon my path and will continue to defend the country and help my military comrades.

Mykhailo Fedorov, thank you for everything.
https://t.me/serhii_flash/7576

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

3raser schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:58:
Het klinkt allemaal als een erg domme zet. Federov heeft prima zaken gedaan als minister van Defensie. De recente successen voor de aanvallen op de olie industrie komen volgens mij vooral op zijn naam te staan. Net als het uitschakelen van Starlink voor de Russen dankzij zijn contact met Elon Musk.
Hij was in feite een soort van Tech Bro, met heel veel contacten in de VS met inderdaad onder andere Elon Musk en ook Anduril.

Kreeg dingen voor elkaar vanwege zijn relatie met Silicon Valley. Even aanzien wat voor nieuwe rol hij mogelijk krijgt, maar er is een kans de (indirecte) steun uit de VS weer afneemt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Zelensky beoogde kandidaat gaat hem niet worden. Verzet binnen zijn eigen partij.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
3raser schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:58:
Ik keek gisteravond Danys Davidov. Ik heb hem zelden zo uit zijn stekker zien gaan als nu. Federov wordt gezien als een soort held. Anyway, hij had ook als taak om actie te ondernemen tegen corruptie. Dat heeft hij blijkbaar ook gedaan maar wat als corruptie dieper zit dan je aankan? Als de corruptie ook vat heeft op Zelenskii? Denys ging zover om ook hem corrupt te noemen maar dat zal ik niet beamen. Ik kan het niet beoordelen. Volgens Denys was het diezelfde diepgewortelde corruptie die ervoor zorgde dat Federov weg moet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

De (in Christopher Miller zijn woorden) propaganda media van Zelensky legt zelfs het werk neer.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Sergii Koretskyi is de nieuwe premier van Oekraine. Zo dadelijk de stemming over de opvolger van Federov.

[ Voor 32% gewijzigd door Yakolev op 16-07-2026 11:20 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Yakolev schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:59:
En ook Serhii Flash, de grote drone / ew guru aan de kant van Oekraïne, persoonlijk door Federov aangesteld werkt niet meer voor de Ministerie van Defensie.

Op Telegram meldt hij:

[...]

https://t.me/serhii_flash/7576
Gemist want ik volg hem niet op Telegram / X is dat de zeer populaire Sternenko ook kapt als adviseur:
From now on, I am no longer an advisor to the Minister of Defense, which undoubtedly reduces the opportunities to qualitatively help change the situation in the military with drones. We were just finalizing new tender requirements for the procurement of FPV drones, which would allow the army to receive the best tools and develop infrastructure for deeper strikes. I hope they will eventually be approved.

On my part—I will continue to provide the military with top-tier products through the fund, but, of course, on a smaller scale. Together with you.

We managed to unify ground control stations for drones on fiber optics. I was able to influence the development of certain brigades a bit, elevating them to much higher positions in the overall ranking.

We failed to... A lot of things. Including due to bureaucratic obstacles and deliberate delays from those who are hindered by army reforms.

We failed to manage to help our country more in the conditions of full-scale war.

But still, this is valuable experience. Experience in a team that I had the honor to be part of.
Mykhailo Fedorov is the best Minister of Defense in our entire history. Thank you for the example of leadership and service.

It's regrettable that today our state has become significantly further from victory.
It's regrettable that real reforms weren't even allowed to begin, although we still managed to change a lot.
Not regrettable for you, for the people who see and understand everything. And support.

This is definitely not the end.
Boundless respect to Mykhailo.
Gratitude to all who do not stay silent.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Voelt net alsof ik hier bezig ben met een live-blog.

Anyway - Federov slaat terug, en dan vooral in de richting van Syrski. Hij heeft ook een aanbod om werk te blijven doen als consultant afgeslagen.
Fedorov: "We ran into a situation where all the initiatives we proposed began to be blocked. And Syrskiy, despite all the problems we've discussed today, is unprepared to openly discuss them face to face. Instead, he's willing to hold private meetings, weave intrigues..."

"Instead of figuring out how to defeat Russia asymmetrically -- which is the commander-in-chief's task -- [Syrskiy] figured out how to divide the country we are all living in today. And that's a major problem."
https://x.com/Mike_Eckel/status/2077692289162371582

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar dit is toch een redelijke shitshow aan het worden zo. En Poetin lacht in zn vuistje...

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-07 08:07
Yakolev schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:26:
Ik vind het verhaal erg onsamenhangend.

Zelensky heeft verteld dat de grote reden voor het ontslaan van Federov; het co
RTLnieuws heeft ook wat redenen genoemd via https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5628446/zelensky-ontslaat-minister-van-defensie-zes-maanden Ze noemen o.a. een peiling waarin hij populairder is dan Zelensky. En dat hij de contracten met de wapenleveranciers wilde digitaliseren waardoor corruptie minder kans heeft. En dit land wil dan bij de EU. Eerst maar eens de zaken goed in orde brengen lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 16-07-2026 12:32 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Reactie van Syrski op het ontslag van Federov
I am proud that, thanks to the Kyiv defense operation in 2022, we managed to defend our capital. And now, briefings can be held in this city, visions can be formed, and decisions can be made.

I will make every effort to ensure that such events can take place in a free and independent Ukraine. To achieve this, we need to focus on the war and on an effective strategy that is currently demonstrating concrete results.

I thank Mykhailo Fedorov for his work as the Minister of Defense of Ukraine. I wish him continued success as part of the Ukrainian team.

Together to Victory!
https://t.me/osirskiy/1765

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Wat nuance over de mogelijke aanstelling van Klymenko als minister van Defensie. Volgens iemand die vrij hoog bij Azov heeft gezeten is hij een goede en competente leidinggevende die in het verleden zelf de juiste mensen op de juiste plekken heeft gezet.
Regarding Minister Klymenko: like Fedorov, I view Minister Klymenko positively. I really don't like how Klymenko is now being pitted against Fedorov. Ihor Klymenko definitely didn't dream of the defense minister position. Meanwhile, it's unpleasant for me to see the leaks spreading online about "not the right one." And I can definitely assess his work not from Telegram channels, but through the National Guard of Ukraine.

Two of the three most combat-capable corps of Ukraine's Defense Forces are part of the National Guard. The personnel appointment of the current worthy NGU commander is also on Klymenko's recommendation. If before I heard from generals: "We'll manage without the National Guard," now, if you remove the NGU, the Ministry of Internal Affairs, and the State Border Guard Service from the front, I think no one has any doubts that the front would collapse.

The work of the State Emergency Service and police during shelling, clearing rubble, evacuating the wounded—24/7. And the main thing I'll always be deeply grateful for personally is the opportunity to free more captured guardsmen, defenders of Mariupol, including "Azov" servicemen.

And just a reminder: when the last "cardboard" protest happened, Klymenko commented: "Did people have the right to go out yesterday? Yes, they did. No violations were recorded. Everything went calmly and peacefully." Do I need to remind separately what the reactions and actions of previous ministers were in similar situations?
https://x.com/BohdanKrotevych/status/2077721554322890965

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Klymenko wordt het dus niet, Zelensky gaat voor Yevhenii Khmara. Zal eerst interim zijn, want de Rada is nu met zomerreces. Daarna zal hij hem officieel aan hen voordragen. Ik vraag mij af of vandaag een beetje de boeken in zal gaan als een coup van Federov tegen Syrski. Of ook de bovenstaande aanstelling genoeg is om de woede in het land te temmen moet maar worden gezien.

Edit:
En ook hier is kritiek op
Yes, this is the Ministry of Defense that, both by law and by basic logic, is supposed to be headed by a civilian minister, a manager from civilian life.

General Khmara has spent his entire career in the SBU. He previously commanded the Alpha Special Operations Center and, until recently, served as acting head of the SBU.
https://x.com/IAPonomarenko/status/2077785207541785071

[ Voor 105% gewijzigd door Yakolev op 16-07-2026 18:25 ]

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:41
martwoutnl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:32:
[...]

RTLnieuws heeft ook wat redenen genoemd via https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5628446/zelensky-ontslaat-minister-van-defensie-zes-maanden Ze noemen o.a. een peiling waarin hij populairder is dan Zelensky. En dat hij de contracten met de wapenleveranciers wilde digitaliseren waardoor corruptie minder kans heeft. En dit land wil dan bij de EU. Eerst maar eens de zaken goed in orde brengen lijkt me.
Was Zaluzhnyi ook niet populairder dan Zelensky toen die werd ontslagen? Was toen ook zo'n ding dacht ik.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Kist schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:12:
[...]

Was Zaluzhnyi ook niet populairder dan Zelensky toen die werd ontslagen? Was toen ook zo'n ding dacht ik.
Dat was inderdaad een dingetje. Zaluzhnyi bleef wel in het team van Zelenskii en is nu ambassadeur in Londen. Nu kan je het hebben over wegpromoveren maar de Britten zijn heel pro Oekraïne. Keir Starmer, hoewel opgestapt, was heel recent nog in Kyiv.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Want niks kan zonder controverse in dit land.

Syrski en Yermak zouden elkaar gisteren hebben ontmoet. Yermak is de voormalige nummer 2 van Zelensky die nu terecht staat voor corruptie.

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 17-07-2026 08:45 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
In dit topic hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

AWM / themaforum beleidstopic: