Mag een geschorst auto op gehuurde parkeerplek aan eigen weg

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:04

Spotmatic

Ken sent me

Ik hoop dat de TS nog reageert. Bijvoorbeeld de Gemeente Zoetermeer hanteert dit soort stickers voor campers e.d. die te lang op de weg staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cotgXceDV0g303mhwhOYr3DGIo4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GaaOBTYKtSa1aSdu89uRzzTC.jpg?f=user_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:29

psy

Dit is weer een mooi GoT waardig topic aan het worden zo. Ik pak de popcorn en ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat..

Overigens vind ik dat je er wel een beetje om vraagt als je je auto zo wegzet:
- staat scheef
- ongewassen/erg stoffig
- lekke band
- veel zooi zichtbaar erin
- geen wieldoppen (ok dat is nog te overzien)

Het is dan alsof het je niets boeit terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Zet hem recht, laat die band repareren, was hem even, en gebruik hem niet als berghok, en dan denk ik dat er veel minder snel vragen ontstaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
@Destruction In dat geval mag de auto er naar mijn idee inderdaad gewoon staan. (wat RDW, etc betreft, qua verhuurder kan het natuurlijk anders zitten)

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 17-05-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 22:36

Klippy

Still Game

Toch nog even op een paar dingen reageren hier om het punt duidelijker te maken.
BounceMeister schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:22:
Mijn voortuin heeft geen hek en is dus vrij toegankelijk. Is mijn voortuin dan openbare weg?
Nee, want jou voortuin of oprit leidt niet naar een andere openbare plek.
Was dat wel zo (dus als achter jou oprit nog een openbaar bedrijf oid lag) dan is het wel openbare weg.

In geval van TS is de weg er om de huizen te kunnen bereiken dus openbaar, zelfs als het privé terrein zou zijn.
Dus stop met vergelijken met opritten :P
WEBGAMING schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:22:

Hier bij de flat is een parkeerplaats met slagbomen. Als ze willen kan iedereen zo naar mijn auto toe lopen. Het is nog steeds privé terrein natuurlijk. Wat een vreemde claim.
Die claim is niet vreemd, want die slagbomen voorkomen dat iedereen naar jou auto toe mag lopen, zelfs een bordje "verboden toegang" doet dat al. Natuurlijk kan je daar makkelijk omheen of dat negeren. Het gaat er om of je parkeerterrein is ingericht op privé gebruik of niet, niet of het privé eigendom is. Een slagboom maakt dat heel duidelijk, zonder slagboom of bordje is dat zeker niet duidelijk, want zelfs als je daar niet mag parkeren weet je niet of er misschien nog een andere straat te bereiken is via die parkeerplek. Je kan het terrein op rijden met de intentie het aan de andere kant te verlaten.

Verder heb je gelijk in je post :)
Destruction schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:11:
@WEBGAMING Er staat vrij duidelijk een bordje "EIGEN WEG" "parkeren alleen voor bewoners" aan het begin van het straatje waar TS geparkeerd staat.
Als je nu gewoon de openingspost had gelezen waar staat "door de parkeerproblemen weet ik dat het een openbare eigen weg is" dan had je je de rest kunnen besparen want de weg is openbaar, dat is niet de discussie in dit topic.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 18:59

FaceDown

Storende factor.

Klippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:31:

[...]

Als je nu gewoon de openingspost had gelezen waar staat "door de parkeerproblemen weet ik dat het een openbare eigen weg is" dan had je je de rest kunnen besparen want de weg is openbaar, dat is niet de discussie in dit topic.
De parkeerplaatsen zijn niet openbaar. Deze zijn gewoon vergelijkbaar met iemands oprit. Ook "aan" de openbare weg maar geen onderdeel daarvan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Spotmatic schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:12:
Ik hoop dat de TS nog reageert. Bijvoorbeeld de Gemeente Zoetermeer hanteert dit soort stickers voor campers e.d. die te lang op de weg staan.

[Afbeelding]
Dit geldt dan voor openbare parkeerplaatsen een "eigen" parkeerplaats valt hier dan niet onder.

Zoals ik het begrijp is een openbaar toegankelijk terrein openbare weg en geldt hiervoor dat een voertuig een geldige apk en verzekering heeft.

Is het een afgesloten terrein dan is het privé terrein, maar dan kom je nog op het kopje van verloedering, dit kan door klachten uit de buurt komen.

Waarschijnlijk als de auto geen lekke band had en onder een afdekzeil had gestaan zou dit niet gebeurd zijn.

Edit**

Particulier eigendom kan openbaar zijn en op privéterrein kunnen gewone verkeersregels gelden! Appartementsgebouwen en winkels hebben vaak een eigen parkeerplaats. Als deze niet feitelijk afgesloten is, bijvoorbeeld met een slagboom waardoor alleen bezoekers worden toegelaten, gelden daar de gewone verkeersregels

Eerste hit google "definitie prive parkeerplaats"

[ Voor 16% gewijzigd door TRAXION op 17-05-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 22:36

Klippy

Still Game

FaceDown schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:34:
[...]

De parkeerplaatsen zijn niet openbaar. Deze zijn gewoon vergelijkbaar met iemands oprit. Ook "aan" de openbare weg maar geen onderdeel daarvan.
Dat is inderdaad de enige relevante vraag :)
Maar wat is dan jou bron waaruit blijkt dat dit echt het geval is? Dat zou TS goed kunnen helpen om zijn punt te maken bij de gemeente. Ik heb hem nog niet gevonden.

Kleine tegenvraag, was dit volgens jou ook zo als die hekjes niet in die vakken stonden?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Klippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Dat is inderdaad de enige relevante vraag :)
Maar wat is dan jou bron waaruit blijkt dat dit echt het geval is? Dat zou TS goed kunnen helpen om zijn punt te maken bij de gemeente. Ik heb hem nog niet gevonden.

Kleine tegenvraag, was dit volgens jou ook zo als die hekjes niet in die vakken stonden?
Bijvoorbeeld: https://www.dirkzwager.nl...n-de-zin-van-de-wegenwet/
Een weg is voor een ieder toegankelijk indien er sprake is van vrije toegankelijkheid van de weg. Van vrije toegankelijkheid is sprake indien de eigenaar van de grond waarop de weg is gelegen het gebruik van de weg door het publiek heeft toegelaten. Dit is bijvoorbeeld niet het geval wanneer de eigenaar de weg feitelijk afsluit met een hek. Om openbaarheid te voorkomen hoeft de eigenaar van de weg deze niet geheel af te sluiten. De eigenaar kan ook kenbaar maken dat de weg ‘slechts ter bede voor een ieder toegankelijk is’ als bedoeld in artikel 4 lid 2 Wegenwet. Dit kenbaar maken kan door het plaatsen van borden met teksten als ‘eigen weg’ of ‘particuliere weg’.
Met bordjes is aangegeven dat het hier priveparkeerplaatsen betreft en dus niet voor een ieder toegankelijk. De hekjes zijn dan ook niet relevant. Dat zouden ze hooguit kunnen zijn als de bordjes zouden ontbreken, om duidelijk te maken dat de parkeerplaatsen prive zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hier nog even de situatie aan het begin van de Letterhout die over gaat in de Amberhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RIOo79AjFdnKEFQAKlt_otZlbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGq440DJo0PvdtfZQ5H9JjMm.jpg?f=fotoalbum_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Goeiedag wat een lap tekst. Fantastisch O+ , maar wat is het schrikbarend dat zoveel slimme mensen niet tot een eenduidige conclusie kunnen komen over een casus die bij wet vastgesteld en absoluut zou moeten zijn :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23l5wkpUAgZSRqAjGbbY6Isj-KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpyJ4LtcfpvD9VHm5iFiK9LT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huurcontract heb zal ik vanavond inzien en waar mogelijk delen.
MikeyMan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 06:59:
Maar, los van het parkeervraagstuk; de geschorste Kangoo wordt als opslag gebruikt? :?
Er ligt niet veel in en het is geen varkensstal vergeleken met sommige auto's hier (tent, mobile airco en wat kleine spullen).
FastFred schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:31:
@MikeyMan Geschorste auto, dus geen verzekering, geen wegenbelasting. Goedkoper dan een storage unit.

Anyway, als je de auto ruim een jaar geschorst moet hebben, dus een jaar lang geen verzekering en wegenbelasting betalen, om 150 euro te sparen voor de benodigde onderdelen (het werk doet TS zelf zegt ie), hoe ga je dan rond komen als er weer wegenbelasting, verzekering en brandstof in moet?
Ik ben net klaar met mijn HBO. Ik heb de auto voor weinig gekregen en met 1000,- euro waren de deuken eruit, startmotor vervangen en een grote beurt... prima wagen die nog jaren mee zou kunnen... op de waterpomp na. Geld is geen probleem, tijd wel.
FaceDown schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Als er een bordje eigen weg staat is het gegarandeerd 100% zeker weten geen openbare weg. En er is geen rechter in Nederland die daar anders over denkt.
De straat is 100% zeker een openbare (eigen)weg en voor de hekjes geplaatst werden waren de parkeerplaatsen dat ook. Na immens veel parkeer problemen door de school en het nabij gelegen station heeft verhuurder een 70.000 euro uitgegeven aan hekjes, want een slagboom mag niet omdat er een hulpdiensten toegang naar de school is.

De werkzaamheden waren al begonnen voor ik er erg in had. Een oplossing van https://www.sostoegang.nl/ had een 60k gescheeld en dan had ik de parkeerplaats bijvoorbeeld ook gebruikt kunnen worden door vriendjes en vriendinnetjes of de bezorgers en verhuizers. Nu schrijft de gemeente een 10 boetes per week uit en moet iedereen betaald parkeren in de wijk. De wijk waar wij alleen geen bezoekers parkeerpas voor kunnen krijgen omdat ZVH een totale parkeervoorziening aan moet bieden volgens de omgevingsvergunning (bouwvergunning), maar dit is Nederland en het interesseert gemeente Zaanstad geen hol en valt er niks af te dwingen zonder rechtzaken.

En nu back on topic:
FaceDown schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Als er een bordje eigen weg staat is het gegarandeerd 100% zeker weten geen openbare weg. En er is geen rechter in Nederland die daar anders over denkt.
Openbare eigenweg. Een heel krom concept waarmee gemeentes boetes kunnen schrijven terwijl inwonende er eigenlijk net niks aan hebben :(
CaDje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:26:
Ik vind het een interessante discussie, vooral omdat mijn werkgever met een soortgelijk probleem zit:

Als ik dit vergelijk de situatie hier dan lijkt het er wel op dat gemeentes met 2 maten meten.
Twee banden leeg laten lopen en de gemeente melden dat er een niet rijwaardige auto aan de openbare weg staat. Een auto heeft 1 reserveband dus 2 banden legen en geen vier, want dan is er spraken van vandalisme (of iets in die geest). Vuile streek, maar redelijk slachtoffer vrij.
zie bovenstaande.
MikeyMan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:44:
[...]Vraag is of je een volgeladen wrak überhaupt langs de weg wilt hebben. Zou van mij niet hoeven.
Ik maak de auto om de zoveel tijd toonbaar. Die band had ik inderdaad eerder moeten doen en het rechtzetten ook, maar omdat niemand klaagde bleef ik lui :O
Spotmatic schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:01:
Mogen wij een foto van de sticker zien? Desnoods geanonimiseerd als er iets op staat wat naar de TS verwijst (bijv. het kenteken).
Uiteraard. Dat had ik achteraf meteen moeten doen.
Mistraller schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:21:
[...]
Nog even over de ver....Lang verhaal kort: Verzekering doet niet ter zake als voertuig niet deelneemt aan verkeer.
Goeie tip. Nu nog een kind op de wereld zetten zodat ik een zondebok heb :+

Grapje uiteraard. Bij brand is de schade aan derde verzekerd onder mijn .... verzekering.
Spasm schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Wij hadden ook ooit wekenlang een auto op onze parkeerplaats staan bij onze loods op het werk.
Op een gegeven moment heeft een collega de heftruck gepakt en de auto in de berm gezet.

Volgende ochtend stond hij er niet meer. _/-\o_
...2 banden leeg laten lopen en aan de boas overdragen ;)
WEBGAMING schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:22:
Poeh Poeh. Wat een ontzettende discussies hier.
.....
En je kenteken verwijderen is natuurlijk niet de oplossing, want die auto mag daar dan gewoon helemaal niet staan.
Dit is nog een lastig om uit te zoeken. Zodra ik het zeker weet laat ik het weten.
Fraggert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:39:
[...]
zeker, hoe strakker de regeltjes hoe lastiger exotische uitzonderingen erin te vatten zijn. :)

Ik ga er hier eigenlijk nu vanuit dat een BOA hier iets te voortvarend te werk is gegaan en het bordje Eigen Weg over het hoofd heeft gezien.
Ik denk dat de boas best een punt hebben gezien de wet niet overduidelijk 1 kant op wijst. Dat maakt het zo interessant.
Destruction schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:11:
@WEBGAMING Er staat vrij duidelijk een bordje "EIGEN WEG" "parkeren alleen voor bewoners" aan het begin van het straatje waar TS geparkeerd staat. .............. Gewoon 25 vakken (oid) voor 20 woningen en zoek 't verder maar uit samen :)
Dat was hier ook zo. Voor de parkeerhekjes er stonden mocht iedereen er zonder gevolgen parkeren en als bewonder konden wij hier niets aan doen. Een bordje verboden toegang voor onbevoegde zou dit wel verbieden, maar het is dan vervolgens niet legaal om bij te houden wie wel bevoegd is. Ook dan konden we nog steeds niemand weren of weg laten slepen.
psy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:27:
Dit is weer een mooi GoT waardig topic aan het worden zo. Ik pak de popcorn en ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat..

Overigens vind ik dat je er wel een beetje om vraagt als je je auto zo wegzet:
- staat scheef
- ongewassen/erg stoffig
- lekke band
- veel zooi zichtbaar erin
- geen wieldoppen (ok dat is nog te overzien)

Het is dan alsof het je niets boeit terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Zet hem recht, laat die band repareren, was hem even, en gebruik hem niet als berghok, en dan denk ik dat er veel minder snel vragen ontstaan.
Ik heb de auto vaak genoeg schoon gemaakt om de verhuurder tevreden te houden. Ik had de auto inderdaad recht moeten zetten en die band bij moeten houden... maar ach... niemand klaagde :z Ik heb de auto overigens niet als afvalbak gebruikt.
FaceDown schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Dit is zo slecht en zo onduidelijk vast gelegd dat je je bijna nergens op kunt beroepen zonder rechtelijke uitspraak |:(

Helaas kon ik niemand aan de lijn krijgen die hier antwoord op durfde te geven. Ik ga het nu weer proberen.

Al is het heel interessant wil ik jullie toch vragen om on topic te blijven O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC trouble
Ik sta nu in de wacht bij iemand die hier over gaat... Spannend :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:27

Destruction

(ex-)Automonteur

Klippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:31:

[...]

Ik heb de TS gelezen en ook de situatie terplekke gezien. Leg daarnaast de WVW die aangehaald wordt en dan is het verhaal duidelijk.

Dus ofwel die borden "eigen weg" "parkeren alleen voor bewoners" staan daar illegaal of de gemeente heeft niks te vertellen over hetgeen op dat terrein gebeurd.

"Van de openbare weg gescheiden" is van toepassing als er een hek voor zit, zoals TS nu geregeld heeft.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooi zo....het betreft hier dus een BOA vanuit de APV Zaanstad:

Dan is het zaak even de "openbare weg" kwestie aan te vechten.

De APV zegt namelijk:

Artikel 1

Artikel 1:1 Begripsbepalingen (z)

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

openbare plaats: hetgeen in artikel 1 van de Wet openbare manifestaties daaronder wordt verstaan;
b.

weg: weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;

De wegenverkeerswet zegt:

[i]1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt, tenzij anders blijkt, verstaan onder:

a. Onze Minister: Onze Minister van Infrastructuur en Milieu;

b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;[/i]

Is de Amberhout geen openbare weg, dan vervalt de juridische grondslag van het artikel in de APV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:31
Waterbeesje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:29:
[...]

In dit geval zou het wel fijn zijn even aan de aansprakelijkheidsverzekering te vragen of de 5 daarnaast geparkeerde auto's daaronder gedekt wordt. Een autobrand slaat makkelijker over dan je lief is. Een auto die lang stil staat met kapotte motor lekt bijna gegarandeerd wel een druppeltje van dit en een druppeltje van dat, en met zomers weer kan daar al een ongezonde concentratie damp ontstaan. Dan de peuk van een onvoorzichtige voorbijgang er bij en wat onkruid in de fik... tel maar op.
Maar dat is een risico dat je als bezitter kunt nemen: een geschorste auto hoeft niet te zijn verzekerd bij wet.
Dat valt helemaal niet onder de dekking van de WA maar onder de normale aansprakelijkheidsverzekering waarvan je niet verplicht bent die te nemen. Wel uiterst verstandig want kost niet veel. En dan nog is de schuldvraag niet zwart op wit op het geschorste voertuig danwel eigenaar terug te herleiden.
Fraggert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:29:
[...]

huh? als je een auto op je naam hebt staan dan ben je verplicht tot verzekeren (WAM)

https://www.rijksoverheid...d/wa-verzekering-voertuig

alleen een schorsing ontheft je daarvan. of bedoel je dat met "niet deelnemen aan verkeer"? Want dat is dan wat ongelukkig gebracht.
Volgens mij is al minstens 83x geroepen dat het hier om een geschorst voertuig gaat dus eerder gevalletje ongelukkig lezen. :P

Nogmaals; een geschorste auto neemt niet deel aan het verkeer, het is derhalve niet verplicht om deze te verzekeren en doet helemaal niet ter zake in deze casus.

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 17-05-2023 15:02 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mistraller schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Volgens mij is al minstens 83x geroepen dat het hier om een geschorst voertuig gaat dus eerder gevalletje ongelukkig lezen. :P

Nogmaals; een geschorste auto neemt niet deel aan het verkeer, het is derhalve niet verplicht om deze te verzekeren en doet helemaal niet ter zake in deze casus.
het is handiger als je volledig bent in wat je post. Schorsen is iets anders dan niet aan het verkeer deelnemen.

Vandaar dat ik even bij je kom vragen wat je nu precies bedoelt.Het topic is al ruim voorzien van ruis en "ik heb horen zeggen dat".

Ik ben zelf eigenaar van een geschorst voertuig, je hoeft mij echt niet uit te leggen wat daar bij komt kijken hoor.

PS: als ik in mijn geschorste vrachtwagen stap, en ik rijd de openbare weg op.......neem ik dan wel of niet deel aan het verkeer met mijn GESCHORSTE voertuig? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 17-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC trouble
Mistraller schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:58:
[...]

....de normale aansprakelijkheidsverzekering waarvan je niet verplic....
Die bedoel ik ja.

De dame van de handhaving vertelde de dat ik een aangetekende brief gekregen heb. Toch bijzonder dat dat het enige poststuk is dat ik niet ontvangen heb :? 8)7 De brief krijg ik morgen opnieuw in de bus en ik zal deze hier posten.

Ook zij ze dat de auto een wrak is omdat hij geen AKP heeft, maar eerder hebben we al kunnen constateren dat de auto pas als wrak gezien mag worden als hij overduidelijk niet aan de APK voldoet. Dat de motor niet draait is niet zichtbaar en hij komt niet door de APK, maar dat vertellen we ze niet.

Ze zij ook dat de auto op de openbare weg staat. Nu het hekje omhoog staat is de situatie echter gewijzigd en wist ze niet wat ze er mee moest. De jurist gaat op een later punt contact met me opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Fraggert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:08:
[...]

het is handiger als je volledig bent in wat je post. Schorsen is iets anders dan niet aan het verkeer deelnemen.

Vandaar dat ik even bij je kom vragen wat je nu precies bedoelt.Het topic is al ruim voorzien van ruis en "ik heb horen zeggen dat".

Ik ben zelf eigenaar van een geschorst voertuig, je hoeft mij echt niet uit te leggen wat daar bij komt kijken hoor.

PS: als ik in mijn geschorste vrachtwagen stap, en ik rijd de openbare weg op.......neem ik dan wel of niet deel aan het verkeer met mijn GESCHORSTE voertuig? ;)
Die is makkelijk :P Je breekt de wet dus er hoeft niet verder gekeken te worden naar het wel/niet deelnemen aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Als ik dit zo lees doe ik absoluut niets fout:

De weg is niet openbaar als deze beperking is aangebracht door afsluiting en door borden met opschriften met als ‘eigen weg’ of ‘verboden toegang’.

https://www.advocaat-verk...ake-van-een-openbare-weg/

En een hekje en een bord.... MAAAARRR het bordje staat op de letterhout en ik sta op de amberhout :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Die bedoel ik ja.

De dame van de handhaving vertelde de dat ik een aangetekende brief gekregen heb. Toch bijzonder dat dat het enige poststuk is dat ik niet ontvangen heb :? 8)7 De brief krijg ik morgen opnieuw in de bus en ik zal deze hier posten.

Ook zij ze dat de auto een wrak is omdat hij geen AKP heeft, maar eerder hebben we al kunnen constateren dat de auto pas als wrak gezien mag worden als hij overduidelijk niet aan de APK voldoet. Dat de motor niet draait is niet zichtbaar en hij komt niet door de APK, maar dat vertellen we ze niet.

Ze zij ook dat de auto op de openbare weg staat. Nu het hekje omhoog staat is de situatie echter gewijzigd en wist ze niet wat ze er mee moest. De jurist gaat op een later punt contact met me opnemen.
Neem ook even het bord "eigen weg" daarin mee.

Het hekje is een leuke bijkomstigheid, maar dat bord aan het begin van de weg moet, mijn inziens, het zwaartepunt vormen van jouw weerlegging van het al dan niet openbaar zijn van die straat.

Die jurist moet even snappen dat zijn APV niet opgaat omdat er geen sprake is van een openbare weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 17-05-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Ik zat voorheen in het parkeerprobleem comité en ik weet zeker dat de weg als openbare eigenweg te boeken staat, maar ik weet niet wat daar de regels achter zijn of wat het nu een openbare eigen weg maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:37:
Ik zat voorheen in het parkeerprobleem comité en ik weet zeker dat de weg als openbare eigenweg te boeken staat, maar ik weet niet wat daar de regels achter zijn of wat het nu een openbare eigen weg maakt.
dat lijkt mij dan wel een vreemde combinatie :)

Die straat is of openbaar, óf een niet openbare eigen weg doordat dat bordje er staat.

Wie heeft dat bord neergezet? Of heb ik daar overheen gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Dat bordje zal bij de bouw in 2011 geplaatst zijn. Ik ben mij nu aan inlezen, maar er is weinig concreets te lezen.

Gezien er een grote hoeveelheid tegenstrijdigheden zijn overweeg ik om het direct op een contradictio in de wet te gooien. Die is namelijk altijd in het voordeel van de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Ik heb nog even met een bevriende APK meester gesproken en gezien ik de motor nog steeds kan starten en kan rijden kunnen ze me niks maken. Ondanks de nare tik en het verschrikkelijk slechte lopen kunnen ze hem niet afkeuren zolang ik de emissie regels maar niet overschrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:08
Mooi stukje leesvoer:
tldr: eigen weg betekend niet "Niet openbaar"

https://www.mobiliteitspl...-van-het-bordje-eigen-weg
Elke weg is openbaar
De eigenaar van een bepaalde weg of een bepaald terrein moet zich realiseren dat in principe elke weg openbaar is. Immers, een weg heeft doorgaans een publieke functie. Of zoals de Raad van State het in vaste rechtspraak formuleert: het gaat om een verkeersbaan, die een functie heeft ten behoeve van het afwikkelen van het openbaar verkeer en die daarom naar zijn aard of functie een grote, onbepaalde publieksfunctie dient. In de praktijk komt het regelmatig voor dat enerzijds iemand particulier eigenaar is van een weg in de zin van het Burgerlijk Wetboek, terwijl het anderzijds om een openbare weg in de zin van de Wegenwet gaat. Zo’n eigenaar is niet altijd even blij met deze situatie, omdat de eigenaar op grond van de Wegenwet in principe alle verkeer over de weg moet dulden. De eigenaar van deze weg mag de openbaarheid van de weg niet opheffen door er bijvoorbeeld slagbomen of hekken op of rondom te plaatsen. Evenmin mag een eigenaar betaling vragen voor toegang tot zijn terrein of weg. En daarbij komt, dat een eigenaar verplicht is zijn particuliere weg, die voor eenieder toegankelijk (en dus openbaar is) in voldoende mate te onderhouden. Als de eigenaar enigszins grip wil hebben en houden wie er toegang tot zijn terrein heeft of krijgt, is het plaatsen van het bordje met de tekst ‘eigen weg’ of ‘particulier terrein’ de aangewezen weg. Maar daarmee kan hij niet bereiken, dat de toegang tot zijn weg kan worden verboden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Waarom al die discussie of de weg wel of niet openbaar is? De auto staat niet op de weg. De auto staat op een parkeerplaats die 100% niet openbaar is. Het is een prive-parkeerplaats. De straat hier voor het huis is ook openbaar. Mijn oprit is dat niet, zoals zoals mijn voortuin, de achtertuin en mijn garage.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:08
FaceDown schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:11:
Waarom al die discussie of de weg wel of niet openbaar is? De auto staat niet op de weg. De auto staat op een parkeerplaats die 100% niet openbaar is. Het is een prive-parkeerplaats. De straat hier voor het huis is ook openbaar. Mijn oprit is dat niet, zoals zoals mijn voortuin, de achtertuin en mijn garage.
Een geschorste auto mag ook niet langs de openbare weg staan...
Zodra de auto geschorst is, mag deze zich niet meer op de openbare weg bevinden. Dat geldt ook voor geparkeerd staan op of langs een openbare weg. Onder de openbare weg vallen ook paden, bermen, zijkanten van wegen en openbaar toegankelijke parkeerterreinen en parkeergarages. Je mag een geschorste auto enkel parkeren op eigen terrein oftewel privéterrein. Privéterrein is jouw eigen terrein en dus niet voor andere toegankelijk. Heb je bij jouw woning geen eigen terrein? Dan kun je de auto ook in een afgesloten parkeergarage parkeren, zoals een gehuurde garagebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:00:
Ik heb nog even met een bevriende APK meester gesproken en gezien ik de motor nog steeds kan starten en kan rijden kunnen ze me niks maken. Ondanks de nare tik en het verschrikkelijk slechte lopen kunnen ze hem niet afkeuren zolang ik de emissie regels maar niet overschrijd.
Wat weerhoudt je er dan van om het voertuig dan uit schorsing te halen en te keuren?

En uiteindelijk is een "eigen weg" nog steeds openbaar.

Ga er voor het gemak maar vanuit dat iemand geklaagd heeft, en volgens de apv van de gemeente krijg je nu een vordering.

Je kan hier heel veel moeite voor gaan doen maar persoonlijk denk ik dat je aan het kortste eind gaat trekken.
Als je het voertuig keurt en verzekerd is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fraggert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Goed. Over ruis gesproken. :P Al dan niet WA verzekeren doet niet ter zake voor de TS.
TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Wat weerhoudt je er dan van om het voertuig dan uit schorsing te halen en te keuren?

En uiteindelijk is een "eigen weg" nog steeds openbaar.

Ga er voor het gemak maar vanuit dat iemand geklaagd heeft, en volgens de apv van de gemeente krijg je nu een vordering.
De vraag van TS is sec wat zijn rechten zijn in deze. Na vele berichten nog altijd geen helderheid, zeker nu TS heeft aangegeven dat ook de handhaver het niet meer weet nu het hekje omhoog staat.
De volgende stap is pas aan de orde als TS duidelijkheid heeft over het al dan niet handelen in strijd met wet/APV.

[ Voor 32% gewijzigd door Mistraller op 17-05-2023 16:50 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Mistraller schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Goed. Over ruis gesproken. :P Al dan niet WA verzekeren doet niet ter zake voor de TS.

[...]

De vraag van TS is sec wat zijn rechten zijn in deze. Na vele berichten nog altijd geen helderheid, zeker nu TS heeft aangegeven dat ook de handhaver het niet meer weet.
Zoals hierboven al gezegd blijft het een geschorst voertuig aan de openbare weg,

Tijdens de schorsing mag uw auto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Ook hoeft uw auto dan niet verzekerd en APK-goedgekeurd te zijn.
^^ bron https://www.rdw.nl/partic...2Dgoedgekeurd%20te%20zijn.

**edit, Persoonlijk denk ik dat ts nog geluk heeft gehad dat er nog geen bekeuring is geweest in al deze tijd ivm schorsing en openbare weg.

[ Voor 8% gewijzigd door TRAXION op 17-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Een hoop kosten natuurlijk. De apk, maar dan ook weer verzekering en wegenbelasting. Zonde natuurlijk, als je hem toch niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC trouble
Even voor de duidelijkheid:

De auto is geschorst.

Een verkeershandhaver heeft de plakker geplakt omdat ze van mening was dat de auto een wrak was gezien er geen APK op staat en er een lekke band was. Dit is onterecht bevonden omdat de auto wel aan de APK eisen voldoet gezien er geen gebreken zijn. Het wel of niet APK gekeurd zijn maakt de auto geen wrak.

De wet zegt duidelijk dat de een geschorste auto niet OP de openbare weg mag staan. Nu blijkt het wel of niet behoren tot de openbare weg in deze casus lastig te bepalen is. Anders had ik van de gemeente net een concreet antwoord gehad. Uit andere rechtszaken kunnen we opmaken dat de auto in sommige gevallen wel mag blijven staan.

Tijd, geld en ik ben van mening dat de auto niet aan/op de openbare weg staat. Zeker weet ik dit echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Maar ook niet aan de openbare weg, zoals je zelf ook zegt. Als die weg een openbare weg is, staat hij dus aan de openbare weg. Dat zal je dus gewoon goed uit moeten zoeken. Zonder dat te weten, kan je er gewoon niet zo veel van zeggen.

Of het hekje moet het een afgesloten terrein maken. Wat natuurlijk ook nog wel zou kunnen, een slagboom is natuurlijk eigenlijk gewoon hetzelfde idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:24:

De auto is geschorst.

Een verkeershandhaver heeft de plakker geplakt omdat ze van mening was dat de auto een wrak was gezien er geen APK op staat en er een lekke band was. Dit is onterecht bevonden omdat de auto wel aan de APK eisen voldoet gezien er geen gebreken zijn. Het wel of niet APK gekeurd zijn maakt de auto geen wrak.

De wet zegt duidelijk dat de een geschorste auto niet OP de openbare weg mag staan. Nu blijkt het wel of niet behoren tot de openbare weg in deze casus lastig te bepalen is. Anders had ik van de gemeente net een concreet antwoord gehad. Uit andere rechtszaken kunnen we opmaken dat de auto in sommige gevallen wel mag blijven staan.

Tijd, geld en ik ben van mening dat de auto niet aan/op de openbare weg staat. Zeker weet ik dit echter niet.
Dan zal bewezen moeten worden dat de auto geen wrak is, de apv bepaling is hier vrij duidelijk in omtrent de apk.
Dus aan jou om te bewijzen dat het voertuig geen wrak is.
Overigens hoef je hem niet eens uit de schorsing te halen als je een afspraak hebt bij een apk station verzekering op de hoogte stellen voor een tijdelijke dekking is wel vereist.

En het parkeervak grenst aan een openbare weg want niet afgesloten of aangegeven met verbodsbepalingen. "Eigen terrein/verboden toegang" waarbij in beiden gevallen ook nog eens gesproken wordt in afsluiting van de toegang.

Ik zou persoonlijk gewoon snel de situatie met de handhaving oplossen voordat er slapende honden wakker worden.

**edit Bekeuringen voor een geschorst en onverzekerd voertuig aan de openbare weg zijn niet goedkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 17-05-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:06
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:13:
Dat je de parkeerplaats huurt maakt het terrein geen privé eigendom, hij staat dus gewoon op een openbare plek.
Dat zou impliceren dat als je een huis met een oprit huurt je daar ook geen geschorste auto op mag zetten.
En dat lijkt me toch sterk.

[ Voor 17% gewijzigd door Polderviking op 17-05-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Dat wil ik niet doen. Dan gaat de auto gewoon naar de sloop. Dat soort misleiding is te boete gevoelig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Polderviking schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:42:
[...]

Dat zou impliceren dat als je een huis met een oprit huurt je daar ook geen geschorste auto op mag zetten.
Ik heb mensen gesproken die daar boetes voor gekregen hebben. (omdat de auto dan dus aan de openbare weg staat, niet omdat het geen privé terrein zou zijn.)

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 17-05-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:44:
Dat wil ik niet doen. Dan gaat de auto gewoon naar de sloop. Dat soort misleiding is te boete gevoelig O-)
Welke misleiding? Ik kan het even niet volgen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
WEBGAMING schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:45:
[...]

Ik heb mensen gesproken die daar boetes voor gekregen hebben. (omdat de auto dan dus aan de openbare weg staat, niet omdat het geen privé terrein zou zijn.)
Ik zit het te lezen inderdaad.

Alles zit uiteindelijk wel aan een openbare weg.
Wat een typisch Nederlandse azijnpisserij weer dit.
Staat niemand in de weg, toch moeilijk doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 17-05-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Polderviking schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Ben ik helemaal met je eens hoor. Maar zo werkt het helaas.

@MC trouble De regels kennen, die gewoon volgen, en er gebruik van maken, heeft toch niets met misleiding te maken? Je wil zo te merken geen gedoe, dan is opruimen natuurlijk wel het makkelijkste. Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:01

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dieks77 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:05:
Mooi stukje leesvoer:
tldr: eigen weg betekend niet "Niet openbaar"

https://www.mobiliteitspl...-van-het-bordje-eigen-weg

[...]
Echt superwazige tekst. Je mag bepalen wie er op je terrein mag komen als het geen openbare weg betreft, maar elke weg is openbaar. Dus je mag het niet verbieden. Maar wel ter bede toegang geven en dan mag je bepalen wie er wel of niet op je terrein mag komen. Maar dan is het niet verboden! En een weg is openbaar als het vrijelijk toegankelijk is, dus zoals wanneer je geen slagboom plaatst. Maar een slagboom plaatsen is eigenrichting.

Ik heb echt het idee dat ze fragmenten van wetteksten en jurisprudentie hier zonder kennis van zaken bij elkaar geplempt hebben. De auteur is, voor zover ik kan zien, ook gewoon publicist. Geen jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
WEBGAMING schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:35:

Of het hekje moet het een afgesloten terrein maken. Wat natuurlijk ook nog wel zou kunnen, een slagboom is natuurlijk eigenlijk gewoon hetzelfde idee.
Of - en ik speel graag de advocaat van de duivel- een garagedeur. Net zo makkelijk beweegbaar.
Als ik mijn garagedeur open zet, is de garage dan onderdeel van de openbare weg?

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Polderviking schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Ik ben momenteel in Frankrijk, en toevallig voor ik dit topic zag dacht ik bij mezelf: Blij toch dat je in Nederland niet zoveel wrakken langs de weg hebt staan. (Lees, auto's die theoretisch nog kunnen rijden, maar moet eerst een hele hoop gefixt worden wat nooit gaat gebeuren).

Dus tja, noem het azijnpisserij, ik denk dat het wel goed is voor de leefbaarheid van een land.
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:24:

De auto is geschorst.

Hoe kan hij aan de APK eisen voldoen met een lekke band? Juiste bandenspanning is gewoon een APK eis. Plus de achterremmen waren dus vastgeroest (dat zegt overigens al wat hoe lang dat wrak die auto er al stond). En lijkt mij toch dat een werkende waterpomp redelijk essentieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Ik heb met een trek hammer de kleppen weer recht trokken en de waterpomp was met geweld en hitte weer draaiend te krijgen. De motor loopt voor geen meter, maar hij loopt wel. De band houd zijn spanning redelijk lang. Het duurt meer dan een half jaar voordat hij op de velg staat. Ben simpel wel laks geweest met het bijhouden.

De auto ziet er nu weer gewoon uit als een normale auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Mistraller schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Of - en ik speel graag de advocaat van de duivel- een garagedeur. Net zo makkelijk beweegbaar.
Als ik mijn garagedeur open zet, is de garage dan onderdeel van de openbare weg?
Het gaat niet om onderdeel van de weg, het gaat er om dat het "aan" de weg zit. Niet helemaal hetzelfde imo.
Als jou garage onderdeel van de weg zou worden zou dat ook betekenen dat mensen jou garage in mogen rijden.

Maar nee, dat denk ik niet, omdat het op een terrein staat wat afgesloten kan worden, en wat hoogstwaarschijnlijk ook afgesloten gaat worden op het einde van de dag.

Maar dat is naar mijn idee eigenlijk het enige punt wat wel onduidelijk is. (naast wat uitzoekwerk over de openbare weg) Maakt dat hekje het een afgesloten terrein? Daar twijfel ik over. Maar zo ja, doet TS gewoon zeker helemaal niets fout. (nogmaals, buiten evt regels van de verhuurder.)

@MC trouble De kleppen? Als in de kleppen In het blok? Dan weet ik in ieder geval 1 reden waarom hij beroerd loopt. (en dan is het financieel ook meteen over met die auto)
Ding is dus gewoon echt gigantisch oververhit geweest? En/of de riem er af gelopen? Meteen slopen, geen cent meer aan besteden.. (of je moet er een andere motor in willen hangen) Blok is gewoon toast.
Als ik het zo hoor lijkt het me beter om die auto (of eigenlijk gewoon sloper) gewoon op te ruimen. Het klinkt niet alsof het nog de moeite is. En al is het wel de moeite, heb je er duidelijk ook geen tijd voor. (of zin in)

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 17-05-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
auto hoes van een tientje halen bij de Action en eroverheen, huppa opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:32
Hoe zit het eigenlijk met een geschorste wagen en stel hij zou “spontaan” in de brand vliegen en andere auto’s lopen hier schade door op?

Is dat dan je WA verzekering die dat dekt?

Vroeg ik mij ineens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:45
Indien dit niet als "privé-terrein" wordt gezien, dan was je dus ook al die tijd belasting-plichtig...dan zou ik persoonlijk ook rekening houden met een naheffing wegenbelasting en eventueel aanvullende kosten aan die kant. Just saying.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dracula schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:21:
Hoe zit het eigenlijk met een geschorste wagen en stel hij zou “spontaan” in de brand vliegen en andere auto’s lopen hier schade door op?

Is dat dan je WA verzekering die dat dekt?

Vroeg ik mij ineens af.
Is al eerder aan bod gekomen in het topic als ik me niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
Sissors schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:05:
[...]

Ik ben momenteel in Frankrijk, en toevallig voor ik dit topic zag dacht ik bij mezelf: Blij toch dat in Nederland niet zoveel wrakken langs de weg hebt staan. (Lees, auto's die theoretisch nog kunnen rijden, maar moet eerst een hele hoop gefixt worden wat nooit gaat gebeuren).

Dus tja, noem het azijnpisserij, ik denk dat het wel goed is voor de leefbaarheid van een land.
Dat je geen geschorste auto's in het wild mag neerzetten lijkt me dan ook logisch.
Maar dat dat ook niet op je oprit mag "als die aan de openbare weg grenst" voegt volgens mij niet zo veel aan toe aan het "schone straatbeeld".
Ik denk dat er weinig mensen zijn die een abject wrak op hun eigen oprit, of parkeerplek waar ze actief huur voor betalen, zouden laten staan.
Hebben we sowieso niet zo veel ruimte voor in dit land.

Je krijg ook geen gemor als je een Multipla op je oprit zet.
Heeft de woningwaarde van je buurman ook last van.
Het mag hier af en toe echt wel wat minder met die regels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:02
Ik blijf het werkelijk verwonderlijk vinden dat men niet gehinderd door enige juridische kennis van zaken feitelijke onjuistheden als waarheid blijft presenteren.
Begrijp me niet verkeerd, we hoeven niet allemaal alles te weten. Maar als je ergens niks van weet, doe dan ook niet alsof.

Zoals door anderen eerder genoemd maar compleet overschaduwd is er een wezenlijk verschil tussen wat je dénkt dat openbare weg is en wat een voor het verkeer openstaande weg is. In dit geval is slechts de laatste van deze begrippen relevant. Indien het terrein niet afdoende afgesloten is met, blijkens jurisprudentie, bijvoorbeeld een hek of slagboom is het een voor het openbaar verkeer openstaande weg. Dus mag er zich geen geschorst voertuig bevinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een iets andere invalshoek: een auto die op de openbare weg mag rijden (verzekerd en niet geschorst) kun je ergens parkeren.
Een geschorste auto is aan het verkeer onttrokken. Die parkeer je niet, die stal je ergens. In dit geval stal je iets dat semi als wrak geclassificeerd is of kan worden op een aangewezen parkeerplaats. Maar een geschorste auto kun je in juridische zin niet parkeren, want die mag niet op de openbare weg komen, pas als de schorsing er af is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
WEBGAMING schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:45:
[...]

Maar die oprit heeft toch een eigenaar, dan is het toch geen openbaar terrein?
Waar mag de auto dan wel staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
ASS-Ware schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Maar die oprit heeft toch een eigenaar, dan is het toch geen openbaar terrein?
Waar mag de auto dan wel staan?
Op een afgesloten terrein of buiten het zicht van de openbare weg.
Aan of op de openbare weg is uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
Ik vraag me alleen af: een jaar een parkeerplaats huren, voor een auto die hooguit 500 euro waard is.

Ik gok zomaar dat een jaar parkeerplek huren 500 euro gekost heeft. Dan had je 'm beter naar de sloop /handelaar kunnen brengen en een jaar later een nieuw barrel Franse klassieker kunnen aanschaffen. Die dingen worden genoeg verkocht voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Op een afgesloten terrein of buiten het zicht van de openbare weg.
Aan of op de openbare weg is uitgesloten.
Dus hij mag wel op de oprit als er een hek staat tussen de oprit en de stoep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
ASS-Ware schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Dus hij mag wel op de oprit als er een hek staat tussen de oprit en de stoep?
Yup op dat moment is het eigen terrein want niet openbaar toegankelijk.

Edit** "en buiten het zicht"

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 17-05-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
t14wo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:23:
Ik vraag me alleen af: een jaar een parkeerplaats huren, voor een auto die hooguit 500 euro waard is.

Ik gok zomaar dat een jaar parkeerplek huren 500 euro gekost heeft. Dan had je 'm beter naar de sloop /handelaar kunnen brengen en een jaar later een nieuw barrel Franse klassieker kunnen aanschaffen. Die dingen worden genoeg verkocht voor een prikkie.
Volgens mij huurt TS niet specifiek de parkeerplaats, die hoort gewoon bij de (huur) woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC trouble
Ik huur de plek wel specifiek. Dat kost uit me hoofd 200 en een beetje. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest dat hij er zo lang zou staan, maar het leven kan tegen zitten... De kosten van een storage box verder van huis zijn echter aanzienlijk hoger en het gemak van een schuur bij huis wanneer je op 30m2 woont is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Maar de vraag is eigenlijk: "hoe kan het dat zo'n grote groep knappe koppen hier niet alla minuut een definitief antwoord op heeft" :+

Ik bedoel we hebben zelf het machtige internet waar alles en meer op staat. Zou regel 34 helpen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:33:

Ik bedoel we hebben zelf het machtige internet waar alles en meer op staat. Zou regel 34 helpen :?
Sex in de auto. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Maar de vraag is eigenlijk: "hoe kan het dat zo'n grote groep knappe koppen hier niet alla minuut een definitief antwoord op heeft" :+

Nouja er zijn antwoorden gegeven maar helaas veel ruis, kwa het aangeplakte biljet is het verloedering.

En verder krijg je nu te horen dat een geschorst voertuig daar per definitie niet mag staan.
Doe er je voordeel mee een boete+naheffing is prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Als het zo definitief zou zijn dan zouden er niet zo veel tegenstrijdigheden te vinden zijn in de wet. Of heb ik ergens een post gemist met een rechtsgeldige verklaring waarin een parkeerplek met hekje liggende aan een 'eigen' weg als openbare straat werd gedefinieerd? Als dat zo zou zijn dan had ik van de gemeente direct een antwoord gekregen. Of denk je van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:44:
Als het zo definitief zou zijn dan zouden er niet zo veel tegenstrijdigheden te vinden zijn in de wet. Of heb ik ergens een post gemist met een rechtsgeldige verklaring waarin een parkeerplek met hekje liggende aan een 'eigen' weg als openbare straat werd gedefinieerd? Als dat zo zou zijn dan had ik van de gemeente direct een antwoord gekregen. Of denk je van niet?
Lees, https://www.rdw.nl/partic...2Dgoedgekeurd%20te%20zijn.

Dat is definitief, maar als je liever het risico loopt op een boete+naheffing :')

En het ligt er ook aan wie je van de gemeente spreekt niet iedereen heeft de kennis over de verordeningen.

[ Voor 7% gewijzigd door TRAXION op 17-05-2023 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
TS huurt de parkeerplaats van de woningbouwvereniging? Dan is het priveterrein. Geen openbare ruimte dus. Mits er bij de ingang van het priveterrein een bord staat dat aangeeft dat het een ‘eigen weg’ is, is het geen openbare weg. Dan staat de auto ook niet aan de openbare weg.

Edit: ik zie in google streetview dat dit zeer duidelijk is aangegeven als eigen weg. De vraag is dan, mag je een geschorste auto op een parkeerplaats zetten niet liggende aan een openbare weg? Antwoord is ja. TS staat in zijn recht.

[ Voor 29% gewijzigd door JoeB2C op 17-05-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:48

De 1e post gaf al het juiste antwoord inclusief bron. Dat er daarna allerlei gedachtes gepost worden is typisch iets dat je op elk forum ziet gebeuren :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:44:
Er is genoeg jurispredentie van te vinden. Een parkeerplaats langs een weg voldoet daardoor simpelweg aan openbaar terrein waar je geen geschorste auto mag stallen.

En dat de gemeente het niet zo gelijk weet is ook makkelijk te verklaren. Uiteindelijk werken daar gewoon mensen die ook niet alles zo uit hun hoofd weten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
JoeB2C schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:34:
TS huurt de parkeerplaats van de woningbouwvereniging? Dan is het priveterrein. Geen openbare ruimte dus. Mits er bij de ingang van het priveterrein een bord staat dat aangeeft dat het een ‘eigen weg’ is, is het geen openbare weg. Dan staat de auto ook niet aan de openbare weg.

Edit: ik zie in google streetview dat dit zeer duidelijk is aangegeven als eigen weg.
Bron?

Er is in het topic al door meerdere mensen aangegeven dat zolang de weg niet afgesloten is het een openbare weg betreft.

Eigen weg betekend niet dat deze niet openbaar is, en op de openbare weg gelden gewoon de verkeers regels en dus de wegenverkeerswet.

Een privéterrein is niet openbaar, zodra er een verbodsbepaling verboden toegang kenbaar gemaakt wordt en afsluiting van het terrein slagboom/hekwerk oid.

Dit zijn gewoon eenduidige regels in de wet, waar hier de discussie ontstaan is komt door 2 zaken die door elkaar lopen.

Punt 1 de verordening om het voertuig te verwijderen onder de regeling dat een voertuig volgens de avp niet langer dan 2 maanden mag staan "weesvoertuig" en daarbij is aangemerkt dat het een ondeugdelijk voertuig is.
Met een lekke band hoogstwaarschijnlijk ook flink verroeste schijven heb je sowieso een afkeur te pakken dus het is aannemelijk dat de avp hier ook duidelijk is.

Dan blijft de enige discusie omtrent avp is de parkeerplaats ontrokken aan de avp van de gemeente Zaanstad, dit lijkt mij een duidelijke verordening welke de kwaliteit in de stad moet waarborgen en dan ga ik er even vanuit dat huur daarbij niet echt belangrijk is.

Punt 2 is de schorsing en deze is echt heel duidelijk, openbare weg dus het voertuig mag daar per definitie niet staan.
Heb daarvan aan 2x de link naar het rdw gestuurd ik heb zelf met het zelfde bijltje gehakt jaren geleden op een bedrijventerrein wat "eigen terrein" was vandaar dat ik deze uitspraak heel duidelijk durf uit te spreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoeB2C
redwing schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Er is genoeg jurispredentie van te vinden. Een parkeerplaats langs een weg voldoet daardoor simpelweg aan openbaar terrein waar je geen geschorste auto mag stallen.
Dit klopt gewoon echt niet. Een weg is niet per definitie openbaar. In deze casus is de weg duidelijk gemarkeerd als eigen weg en is de kavel eigendom van de woningcorporatie. De auto staat niet aan een openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
JoeB2C schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Dit klopt gewoon echt niet. Een weg is niet per definitie openbaar. In deze casus is de weg duidelijk gemarkeerd als eigen weg en is de kavel eigendom van de woningcorporatie. De auto staat niet aan een openbare weg.
Zucht door dit soort ruis ontstaat er dus onduidelijkheid, op een eigen weg luister goed.
Gelden verkeersregels daar ben je het mee eens toch? Goed op een weg met verkeersregels is de wegenverkeerswet in gebruik en weet je wat dat betekend dat een geschorst voertuig daar niet mag staan tevens MOET een voertuig apk gekeurd zijn en verzekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
Wegenwet artikel 4 lid 1 punt 3

1 Een weg is openbaar:

III. wanneer de rechthebbende daaraan de bestemming van openbaren weg heeft gegeven.

Dit zegt dat als de eigenaar van de weg (in dit geval de corporatie) aangeeft dat het geen openbare weg is (‘eigen weg’) het geen openbare weg is. De fysieke toegankelijk staat hier volledig los van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
JoeB2C schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Zoals al zo vaak in dit topic gezegd, een eigen weg heeft niets te maken met de term openbaar of niet (voor deze situatie). Een eigen weg zonder hek is een openbare weg. Een eigen weg met een hek ervoor is dat weer niet. Een bordje 'eigen weg' zegt puur dat de weg partikulier is, maar zonder hek blijft het openbaar.

En daar kun je het mee eens zijn of niet, maar er is nu eenmaal genoeg jurispredentie die dit bevestigd. Over de situatie waar het nu over gaat is gewoon geen discussie mogelijk. Je kunt hooguit geluk hebben dat de gemeente het door de vingers wil zien en niet ingrijpt, maar zodra ze dat wel doen (zoals hier), heb je geen poot om op te staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
Waar staat in de wet dat een eigen weg openbaar is als er geen hek voor staat? Ik lees in de wet dat een weg een openbare weg is wanneer de rechthebbende dat zo verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
JoeB2C schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:17:
Waar staat in de wet dat een eigen weg openbaar is als er geen hek voor staat? Ik lees in de wet dat een weg een openbare weg is wanneer de rechthebbende dat zo verklaart.
En wie zegt dat dat niet gebeurt is?

Als de weg niet geclaimed is vallen mogelijkheden om achteraf het terrein af te sluiten met slagbomen weg.

Daarnaast zal het na 10 jaar eigendom van de staat worden als het onderhoud vanuit de gemeente/staat komt.

Zoals ts ook heeft aangegeven er staan nu geen spoorbomen omdat bij calamiteiten op de school erachter toegang mogelijk moet zijn.

Wie weet staat er in een bestemmingsplan dat die school naar een andere locatie gaat en dan zouden er wel slagbomen mogen.

Wie wat of waarom geen idee maar zolang een weg openbaar toegankelijk is heb je te maken met "openbare" weg waar de wegenverkeerswet op geldt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05 22:47
Er gaan hier een paar zaken door elkaar.

Gemeenten hebben een zogenaamde 'wrakkenregeling'. Zij kunnen een wrak van de openbare weg verwijderen als deze aangemerkt kan worden als wrak. Een al dan niet geldige APK en/of verzekering zijn niets meer dan indicatoren daarvoor. Een enkele platte band is geen probleem, een niet draaiende motor ook niet. Dat in combinatie met metershoog gras eromheen weer wel. De regeling kan er in voorzien dat een voertuig gekenmerkt als wrak van de openbare weg kan worden weggehaald.

Geheel los daarvan: de andere zaak is of je met een geschorst motorvoertuig op de openbare weg mag staan. Nee, dat mag niet. In paragraaf 6 van de Wegenverkeerswet 1994 staan regels m.b.t. schorsen. In artikel 68 1d staat dat de schorsing eindigt zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt. Wat is een weg? Dat staat in artikel 1: 'alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten'.

Een parkeervak met zo'n lullig klaphekje maakt iets nog geen afgesloten terrein. Iets is geen openbare weg meer als je er niet zonder meer kunt komen. Ja, dat is voor interpretatie vatbaar. Dat grijze gebied ligt echter mijlenver af van een klaphekje voor een parkeerplaats. Het gehele 'ik huur of ik betaal er voor' is totaal niet van toepassing. Kun je er rijdend/fietsend/lopend niet komen zonder ergens overheen te moeten klimmen, in te breken of iets te openen? Pas dan begin je in dat grijze gebied terecht komen.

Oh, nog een kleine edit met de enige juiste bron waar je voorgaande artikelen kunt vinden:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2023-04-19
Voor informatie m.b.t. de wrakkenregeling kijk je in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van jouw gemeente. Vaak is deze gebaseerd op het model van de VNG, maar gemeenten kunnen deze zelf naar wens aanpassen. Er zouden zelfs gemeenten kunnen zijn die hierover niets hebben opgenomen in de APV.

[ Voor 12% gewijzigd door -MD- op 18-05-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
-MD- schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:59:
Kun je er rijdend/fietsend/lopend niet komen zonder ergens overheen te moeten klimmen, in te breken of iets te openen? Pas dan begin je in dat grijze gebied terecht komen.
Helemaal met je reactie eens, maar dit betwijfel ik toch. Op heel veel plaatsen kan je zo langs de slagboom lopen en fietsen. Is het dan geen privéterrein meer? (of grijs gebied?) Dat zou ik toch wel vreemd vinden. En dan moet ik zelf ook gaan oppassen. :+

Dat een klaphekje op een parkeerplaats het geen privé terrein maakt, kan ik me wel weer goed voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
@WEBGAMING het lijkt raar, maar is het niet. Privé terrein maakt niet uit. Vergelijk het bijvoorbeeld met het nodig hebben van een geldig rijbewijs. In artikel 107 staat: ' Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort. ' het gaat hier over dezelfde weg zoals gedefinieerd in artikel 1.

Zou deze verplichting ook nog gelden als je een parkeergarage in rijd van, bijvoorbeeld Q-Park? Of hoeven we dan ook geen rijbewijs meer te hebben als we eenmaal binnen zijn? Het is dezelfde weg, alleen het onderwerp is anders.

De wetgever heeft de weg expliciet ruim gedefinieerd omdat je als gebruiker van die weg er van uit moet gaan dat de regels en waarborgen zo goed als gelijk zijn. Als jij met je gezinnetje over het trottoir wandelt zonder over een hek te zijn geklommen of wat dan ook, dan mag je er van uit gaan dat het motorvoertuig dat achteruit van een erf af komt gereden in orde is (verzekering, apk, rijbewijs). Of jij dan met je recherteen net op een erf staat en met je linkerbeen op het trottoir maakt dan echt niet uit. Ik kan duizenden scenario's voorschotelen, maar zo is het nu eenmaal geregeld :).

Het grijze gebied zie je bijvoorbeeld op het platteland. Lekker scheuren met een afgetrapte bak op een weiland omringt door sloten. Helemaal prima (volgens de Wegenverkeerswet), zolang daar niet 'per ongeluk' een buitenstaander bij betrokken kan raken. Een openstaand hek, een plank over een sloot naast een wandelpad, bevroren slootjes. Dat is waar het grijze gebied begint op te komen. Maar als de postbode of een verdwaalde bestuurder probleemloos jouw erf kan oprijden mag hij niet geconfronteerd worden met een rijbewijsloze minderjarige die in een ongekeurd, onverzekerd en geschorst voertuig aan het crossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WEBGAMING schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:30:
[...]

Helemaal met je reactie eens, maar dit betwijfel ik toch. Op heel veel plaatsen kan je zo langs de slagboom lopen en fietsen. Is het dan geen privéterrein meer? (of grijs gebied?) Dat zou ik toch wel vreemd vinden. En dan moet ik zelf ook gaan oppassen. :+

Dat een klaphekje op een parkeerplaats het geen privé terrein maakt, kan ik me wel weer goed voorstellen.
Privéterrein is doorgaans afgerasterd en enkel toegankelijk via slagbomen, daarnaast hangt er doorgaans het bord verboden voor onbevoegden art 461 maar in geval van een een geschorst voertuig is zelfs dat een lastig geval.

Mijn ervaring is zolang personen zonder moeite bij een geschorst voertuig kunnen komen er een risico bestaat op naheffing+boete.

Er wordt ook aangeraden een voertuig echt te stallen achter hekwerk of uit het directe zicht te ontrekken.
Een autohoes over een auto op een priveterrein mag gewoon en is hiermee aan het zicht ontrokken.
Dan moet de eigenaar hiervan wel op de hoogte zijn en daar akkoord voor geven.
Uiteindelijk maak je gebruik van het priveterrein maar is het niet jouw eigendom.

Ach ik vind het terechte regels anders verloederd het straatbeeld en ook op een priveterrein rond een appartementen complex zit je hier niet op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:35

Jrz

––––––––––––

Eerder dit topic is een uitspraak gepost waaruit voor dat dit wel om privé terrein gaat.

https://www.raadvanstate.nl/@125835/202005045-1-a3/

Parkeerplek van TS heeft een hek, waardoor dit niet te gebruiken is een niet toegankelijk is voor anderen.

Zie ook https://www.taxence.nl/au...enbare-weg-zijn-voor-mrb/

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
De Wegenwet en Wegenverkeerswet zijn twee verschillende wetten met verschillende doelen, begrippen en werkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Jrz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:49:
Eerder dit topic is een uitspraak gepost waaruit voor dat dit wel om privé terrein gaat.

https://www.raadvanstate.nl/@125835/202005045-1-a3/

Parkeerplek van TS heeft een hek, waardoor dit niet te gebruiken is een niet toegankelijk is voor anderen.

Zie ook https://www.taxence.nl/au...enbare-weg-zijn-voor-mrb/
Ik zie werkelijk nul overeenkomst in deze zaak, bij die casus is bewoner welke een parkeerplaats opeist eigenaar van de panden en hiermee wil voorkomen dat anderen daar parkeren.
Daarmee kan de parkeerplaats nog steeds grenzen aan de openbare weg.

Ts is huurder, en daarnaast zal het voor de avp niet veel uitmaken waar het staat zolang het in het zicht staat valt het onder de avp alleen dan printen ze een iets andere tekst.

In deze gaat het erom hoe het wettelijk zit, ja technisch kan je de parkeerplaats ontoegankelijk maken is het daarmee ontrokken van de openbare weg, nee een andere verkeersgebruiker komt er nog mee in contact.

Daarnaast is het aanplakbiljet geplaats toen het hekje open was, dus dat is waar handhaving hun verordening opgeschreven heeft.

Ik ben absoluut geen jurist maar wat ik wel weet is dat een avp behoorlijk fel wordt nageleefd hier in de randstad en je in dit soort gevallen beter niet teveel wilt opvallen ivm de mogelijke boetes en naheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:31:
Ik huur de plek wel specifiek. Dat kost uit me hoofd 200 en een beetje. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest dat hij er zo lang zou staan, maar het leven kan tegen zitten... De kosten van een storage box verder van huis zijn echter aanzienlijk hoger en het gemak van een schuur bij huis wanneer je op 30m2 woont is ook wat waard.
Als je een handhaver hebt die hier mee leest heb je hiermee in je eigen woorden perfect bevestigd dat je de auto niet als personenvoertuig gebruikt maar als goedkope selfstorage box. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Polderviking schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:42:
[...]

lijkt mij dat dat niet mag, om dezelfde reden dat TS m.i. fout zit.

Volgens mij zit er de volgende redenatie achter het verbod: de auto staat welliswaar stil maar kan alsnog in een verkeersongeluk terecht komen. Waarbij de onverzekerde geparkeerde auto een probleem vormt in de schadeafwikkeling.

Maar ook als TS de schorsing zou opheffen blijft het probleem: verlopen APK dus niet verzekerd.
Maar ook als TS de APK zou fiksen blijft het probleem: niet verzekerd.

Denk dat TS de auto het beste kan verplaatsen (met van die tijdelijke kentekenplaten die autohandelaren gebruiken) naar een afgesloten parkeerterrein van een autobedrijf.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
JJ Le Funk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Denk dat TS de auto het beste kan verplaatsen (met van die tijdelijke kentekenplaten die autohandelaren gebruiken) naar een afgesloten parkeerterrein van een autobedrijf.
Een of ander super gaar ding wat absoluut niet aan de eisen voldoet, wil jij toch gewoon mee de weg op? Dat vind jij het beste idee? Echt waar?

Ding moet gewoon vervoerd worden op een oprijwagen oid.

Of gewoon een sloper laten komen en de rotzooi op laten ruimen, auto is toch niets meer, dat is wel duidelijk. (kleppen recht gemaakt met een trekhamer, waterpomp weer draaiend gemaakt na vastlopen) 8)7 het is gewoon een wrak. Dat is de enige goede optie als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
-MD- schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:48:
@WEBGAMING

Zou deze verplichting ook nog gelden als je een parkeergarage in rijd van, bijvoorbeeld Q-Park? Of hoeven we dan ook geen rijbewijs meer te hebben als we eenmaal binnen zijn? Het is dezelfde weg, alleen het onderwerp is anders.

De wetgever heeft de weg expliciet ruim gedefinieerd omdat je als gebruiker van die weg er van uit moet gaan dat de regels en waarborgen zo goed als gelijk zijn. Als jij met je gezinnetje over het trottoir wandelt zonder over een hek te zijn geklommen of wat dan ook, dan mag je er van uit gaan dat het motorvoertuig dat achteruit van een erf af komt gereden in orde is (verzekering, apk, rijbewijs). Of jij dan met je recherteen net op een erf staat en met je linkerbeen op het trottoir maakt dan echt niet uit. Ik kan duizenden scenario's voorschotelen, maar zo is het nu eenmaal geregeld :).

Het grijze gebied zie je bijvoorbeeld op het platteland. Lekker scheuren met een afgetrapte bak op een weiland omringt door sloten. Helemaal prima (volgens de Wegenverkeerswet), zolang daar niet 'per ongeluk' een buitenstaander bij betrokken kan raken. Een openstaand hek, een plank over een sloot naast een wandelpad, bevroren slootjes. Dat is waar het grijze gebied begint op te komen. Maar als de postbode of een verdwaalde bestuurder probleemloos jouw erf kan oprijden mag hij niet geconfronteerd worden met een rijbewijsloze minderjarige die in een ongekeurd, onverzekerd en geschorst voertuig aan het crossen is.
Ik neem aan dat een parkeergarage ook eist dat je een rijbewijs hebt.. Anders zou ik eigenlijk denken dat dat strikt gezien niet hoeft.

Zodra een geschorste, onverzekerde auto gaat rijden (op de openbare weg) is het natuurlijk hoe dan ook al fout.

Maar het klinkt lochisch hoor, daar gaat het niet om.

@TRAXION

Dan moet ik toch even wat uitzoeken.. Goed dat ik het weet in ieder geval.

De verloedering ben ik met je eens hoor, daarom zorgde ik altijd dat het er nog wel gewoon netjes uit zag. Mijn autos zagen er nooit zo uit als die van TS. Als er een echte sloper stond, zou ik er ook niet blij mee zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Een of ander super gaar ding wat absoluut niet aan de eisen voldoet, wil jij toch gewoon mee de weg op? Dat vind jij het beste idee? Echt waar?
als de auto helemaal niet meer rijdt (lekke band is eenvoudig te verhelpen met thuiskomertje), dan inderdaad op een trailer laden.
Maar voor een ritje linea recta naar schadeherstel of APK station bestaan uitzonderingen om toch de weg op te draaien meen ik. zou dan wel eerst die nummerplaten regelen ivm verzekering.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 18-05-2023 12:20 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
[...]

Ding moet gewoon vervoerd worden op een oprijwagen oid.

Of gewoon een sloper laten komen en de rotzooi op laten ruimen, auto is toch niets meer, dat is wel duidelijk. (kleppen recht gemaakt met een trekhamer, waterpomp weer draaiend gemaakt na vastlopen) 8)7 het is gewoon een wrak. Dat is de enige goede optie als je het mij vraagt.
Ik ga je hier wel gelijk geven,
Definitie wrak volgens https://www.afvalcirculai...ke%20van%20een%20autowrak
Als de marktwaarde van het voertuig lager is dan de kosten om het voertuig in rijtechnisch voldoende staat terug te brengen (waarbij de marktwaarde van toepassing is), is er sprake van een autowrak.

Een handhaver treft een dergelijke auto aan en constateert dat de kosten voor het in goede technische staat brengen van die auto volgens de gangbare officiële tarieven van de Nederlandse garage- of autoherstelbedrijven.

Maar terug naar de startvraag zoals ik die kort samenvat.

****Is een gehuurde prive parkeerplaats al dan niet afgesloten met een hekje ontrokken van de avp/openbare weg.****

Waarbij ik het hele verhaaltje over de eigen weg nu ga negeren daar we er wel uit zijn dat de weg openbaar is zoals ts zelf heeft aangegeven.

Ik denk persoonlijk dat deze situatie niet op gaat in de vorm van prive terrein aangezien je hier het recht om parkeren huurt, @MC trouble je zou nog eens kunnen kijken wat de huurovereenkomst toe laat en definiërt.

Ik vind dit wel weer een ontzettend interresant topic ik heb nooit geweten hoeveel wetjes en regels er zijn over zoiets simpels als parkeren en avp.

Overigens was ik nog even op zoek naar de beugels in de vakken en benummering, zelfs dit verbiedt iemand niet daar te kunnen op het moment dat het parkeervak toegankelijk is.
Dit zou het dan openbaar maken.

Afhankelijk van de huurovereenkomst kan daar een clausule in staan over foutparkeerders.
Dwz dat je €200,- betaald voor een beugel waarmee je kan voorkomen dat gebruik gemaakt kan worden van het parkeervak.

Maar goed dit laatste is google-fu en ik ging er altijd vanuit dat genummerde vakken toebehoren aan rechthebbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
JJ Le Funk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:16:
[...]

als de auto helemaal niet meer rijdt (lekke band is eenvoudig te verhelpen met thuiskomertje), dan inderdaad op een trailer laden.
Maar voor een ritje linea recta naar schadeherstel of APK station bestaan uitzonderingen om toch de weg op te draaien meen ik. zou dan wel eerst die nummerplaten regelen ivm verzekering.
Dus als hij nog enigszins rijd, kan je er veilig de weg mee op? 8)7
Als een auto zo lang stil staat zijn je remschijven ook gewoon helemaal verroest. Gewoon niet veilig dus.

Naar een apk station rijden mag ook alleen als je auto veilig de weg op kan natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 18-05-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:43
JJ Le Funk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Daar bestaan inderdaad bepaalde uitzonderingen voor, maar wil je dat doen in een auto die simpelweg niet veilig zal zijn in het verkeer? Ik zou wat verder kijken dan alleen 'ben ik verzekerd', maar ook kijken naar, ben ik een risico voor de veiligheid van mezelf, maar voornamelijk ook voor anderen. Ook al ben je verzekerd, je wil toch niet iemand invalide rijden of erger omdat jij even de weg op gaat met een onveilige auto.

Een auto als deze laat je imho gewoon ophalen en naar de sloop rijden. Ik vermoed gezien de eerder geplaatste foto's en de bewoording van TS dat deze auto al langer dan een jaar als 'schuur' gebruikt wordt dat hier echt geen eer meer aan te behalen valt en dat deze auto financieel gezien gewoon afgeschreven is en dat repareren altijd duurder zal zijn dan een andere auto kopen in rijdende staat met een nieuwe AKP e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 18-05-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dennism schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Daar bestaan inderdaad bepaalde uitzonderingen voor, maar wil je dat doen in een auto die simpelweg niet veilig zal zijn in het verkeer? Ik zou wat verder dan alleen 'ben ik verzekerd', maar ook kijken naar, ben ik een risico voor de veiligheid van mezelf, maar voornamelijk ook voor anderen. Ook al ben je verzekerd, je wil toch niet iemand invalide rijden of erger omdat jij even de weg op gaat met een onveilige auto.
As een auto niet aan bepaalde eisen voldoet, ben je ook gewoon helemaal niet gedekt door de verzekering. Als iemand uit de bocht vliegt omdat ze gladde banden hebben oid, is dat ook gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar. (of bestuurder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:43
WEBGAMING schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:37:
[...]

As een auto niet aan bepaalde eisen voldoet, ben je ook gewoon helemaal niet gedekt door de verzekering. Als iemand uit de bocht vliegt omdat ze gladde banden hebben oid, is dat ook gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar. (of bestuurder)
Uiteraard, maar of daar hier sprake van is of dat deze auto nog onder de bestaande uitzonderingen zou kunnen vallen (na wat oplap werk, gezien de foto's) kunnen we hier niet bepalen op afstand.

Wat ik probeer aan te geven is dat zelfs als je zou voldoen aan de uitzonderingen en je dus de auto kan verzekeren, je waarschijnlijk met een auto als deze niet de weg op wil gaat, al is het maar om mede verkeersdeelnemers te beschermen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 18-05-2023 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Die bedoel ik ja.

Op Hemelvaartsdag zul je ook geen post ontvangen. Je moet bij de gemeente opvragen of de parkeerplek openbare weg is of niet. De boa medewerker weet dat niet, dan moet je echt iemand van de gemeente aan de telefoon hebben. Beheer wegen en infra, en geef aan dat je de plek huurt en is afgeschermd met een parkeerbeugel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 13:43
MC trouble schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:31:
Een box waar even veel in past als in je auto heb je wel voor €200 per jaar. Maar niet naast je deur natuurlijk.

Gezien je hem gebruikt zoals als je hem gebruikt, denk ik dat er een melding is gedaan vanuit een van je buren die zich hier aan storen.

Dit is een aanname natuurlijk, maar waarom zou een Boa je auto anders na lopen?

Of kan er een scan auto langs rijden die de kentekens controleert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:01

Patriot

Fulltime #whatpulsert

-MD- schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:48:
@WEBGAMING het lijkt raar, maar is het niet. Privé terrein maakt niet uit. Vergelijk het bijvoorbeeld met het nodig hebben van een geldig rijbewijs. In artikel 107 staat: ' Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort. ' het gaat hier over dezelfde weg zoals gedefinieerd in artikel 1.

Ik heb ook het idee dat er gewoon veel onduidelijkheid is gewoon omdat de begrippen openbare weg en openbaar toegankelijke (eigen) weg in feite door elkaar gebruikt worden - en dan bedoel ik niet alleen in dit topic. Ik heb het idee dat er gewoon heel vaak gesproken wordt over 'openbare weg', en als je dan heel sec de definitie van artikel 4 van de wegenwet aanhoudt dan is een eigen weg dat dus niet. Daardoor krijg je volgens mij ook van die wazige teksten als die waar ik in deze post op reageerde.

Dat is meestal niet zo'n probleem, want ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat het logisch is dat je je gewoon aan de verkeersregels moet houden op een openbaar toegankelijke eigen weg. Maar in de situatie van TS (pas op, hier volgt een mening) vind ik het allemaal helemaal niet zo logisch en vind ik dat er eigenlijk ook wel wat voor te zeggen is om in die situatie heel sec te kijken naar de wet en te zeggen: Nee, dit is geen parkeerplaats aan een openbare weg, en dus mag daar een geschorste auto staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC trouble
[...]

Ding moet gewoon vervoerd worden op een oprijwagen oid. Dat meen je niet :F

De motor heb ik liggen. De remmen etc heb ik bij aanschaf vervangen. Het vastroesten van de achterremmen is dood normaal wanneer iemand de handrem er op laat staan. Met nieuwe remsloffen is er geen extra roestvorming op het sealende deel van de wielremcilinder die het remsysteem beschadigd. Remschijven hebben inderdaad vliegroest die op zichzelf verwijderd met remmen, maar ik het toegang tot een draaibank. Voor de mensen die zich afragen hoe je de distributie riem 2 tanden terug kan zetten zonder de halve motor uit elkaar te halen... Moordenaar en een grote waterpomptang op de nokkenas en trekken maar. FF een stukje schuurlinnen over het beschadigde lager oppervlak en gaan met die banaan.

Nogmaals: de motor was al afgeschreven.

Dagwaarde
Vervangingswaarde i.v.m. total loss
€ 3.450

Kosten van het vervangen van de motor zo'n 700 euro inc koppeling set distributie riem enz.

De huidige motor heb ik afgeschreven op het moment dat ik de eerste tik hoorde. Dat iemand met een geïmproviseerde trekhamer en een uurtje of 4 in het donker met minimaal gereedschap een motor weer aan de praat krijgt is naar mijn mening iets om trots op te zijn :+

Maar mooi. Nog meer bevestiging dat de auto geen wrak is O+
Hackus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:54:
[...]
Op Hemelvaartsdag zul je ook geen post ontvangen.
Inderdaad. Ik vond het ook al vaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:35

Jrz

––––––––––––

Interessant wazige materie...

TS heeft een parkeerbeugel, en daarmee is de parkeerplaats niet openbaar toegankelijke weg meer, maar afhankelijk van de gemeente wel een openbare weg.

Zie ook https://rdwadvocaat.nl/20...nbare-weg-volgens-de-rdw/
(ben het niet eens met de tekst onderin van 'de advocaat' overigens', parkeren is was anders dan de weg gebruiken)

Lees ook dit nog eens, want daar staat dan weer dat de parkeerplaats openbaar is, maar dat het wel kan worden onttrokken vanwege het eigendom/exclusieve gebruiksrecht.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RVS:2012:BX3945
Wellicht sws handig om dat ook waan te vragen bij de gemeente.

Het is mij nou niet duidelijk waarom je de boete / waarschuwing krijgt. is dat vanwege de schorsing, of vanwege een lekke band / aangezicht?

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNHO:2022:4749
Hierin is een geschorste auto geparkeerd op een eigen parkeerplaats. De man moet nog steeds de boete betalen. De reden hiervoor is dat de parkeerplaats fysiek door iedereen kan worden gebruikt. Dat is bij TS niet het geval door de beugel.
10. De rechtbank is, op basis van een weging van de feitelijke omstandigheden, van oordeel dat het parkeerterrein feitelijk voor openbaar rijverkeer openstaat. Het terrein is voor iedereen vrij toegankelijk. Ook al staat er een bord ‘eigen terrein’, er is geen sprake van een fysieke barrière die de toegang tot het parkeerterrein blokkeert. Daarnaast heeft eiser ter zitting toegelicht dat er voor zijn bedrijf en andere bedrijven in het gebouw zakelijke bezoekers met de auto langskomen en op het terrein kunnen parkeren. Dat betekent dat het algemeen gebruik van het parkeerterrein overdag wordt geduld. Zoals is toegelicht door eiser wordt bij auto’s die er ’s avonds nog staan geparkeerd een briefje onder de ruitenwisser gedaan. Voor het in zijn algeheel dulden is het niet genoeg dat alleen
Volgens mij is het geen "wrak":
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR17835/1
Het belangrijkste kenmerk voor een voertuigwrak is dat het niet is voorzien van een kenteken. We spreken in deze procedure van “voertuigwrakken”.

Ook defecte voertuigen kunnen vallen onder deze procesbeschrijving. Defecte voertuigen zijn voertuigen waarmee als gevolg van andere dan eenvoudig te verhelpen gebreken niet kan of mag worden gereden. Dit zijn zogenoemde ‘niet-rijklare’ voertuigen. Bijvoorbeeld een auto waarbij een wiel ontbreekt.
Maar dat hele stuk gaat voornamelijk over parkeerschaarste, wat niet van toepassing is omdat het prive terrein is

[ Voor 14% gewijzigd door Jrz op 18-05-2023 15:34 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Ik heb helemaal geen boete gekregen. Ik krijg pas een 'boete' wanneer ze de auto wegslepen. Ze slepen de auto niet weg voor de jurist van Zaanstad er een uitspraak over doet. Ik heb ook geen boete gekregen voor deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MC trouble schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:32:
Ik heb helemaal geen boete gekregen. Ik krijg pas een 'boete' wanneer ze de auto wegslepen. Ze slepen de auto niet weg voor de jurist van Zaanstad er een uitspraak over doet. Ik heb ook geen boete gekregen voor deze auto.
Detail maar niet onbelangrijk het is geen boete, maar de kosten voor het afvoeren.

Artikel 5:5 Overlastgevende voertuigen (z)
1.Het is verboden een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert op of aan de weg te parkeren.

Dit komt rechtstreeks uit de apv Zaanstad.
Dus de initiële waarneming is correct aangezien er geen afsluiting van het parkeervak was.

Nu blijft de vraag of dat met gesloten beugel wel het geval is.

Maar al zou dat het geval zijn, het voertuig staat nu op de radar en ik kan wel met zekerheid zeggen dat een geschorst voertuig daar niet mag staan in de eerste posts is dat al heel duidelijk gemaakt inclusief bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:45
Jrz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:29:
Zie ook https://rdwadvocaat.nl/20...nbare-weg-volgens-de-rdw/
(ben het niet eens met de tekst onderin van 'de advocaat' overigens', parkeren is was anders dan de weg gebruiken)
In welk opzicht is parkeren anders dan de weg gebruiken? ECLI:NL:GHARL:2017:11184 stelt bijvoorbeeld bijzonder duidelijk dat parkeren wordt gezien als 'de weg gebruiken' in de context van Wet Mrb. Dus in dat opzicht kun je wanneer je standaard geparkeerd staat je auto niet schorsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
Patriot schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:48:
[...]
Ik heb ook het idee dat er gewoon veel onduidelijkheid is...
*knip*
Klopt. Dat daarnaast van alles op internet te vinden is dat geïnterpreteerd wordt als relevant helpt totaal niet. Er is een reden dat er duur betaalde mensen zijn die in rechtbanken zich over dit soort zaken buigen. Als het zo eenvoudig was, was een topic op Tweakers wel voldoende.

Maar goed, uiteindelijk is het m.i. vrij eenvoudig. Als al die Tweakers hier die menen dat TS daar geschorst mag staan gezamenlijk garant staan voor de kosten die hij mag gaan betalen is het probleem ook opgelost toch? En dan aan TS om na die zaak nog even te laten weten hoe de vork in de steel zit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Helemaal waar -MD-. Zoals ik al zij krijg ik van zaanstad binnenkort te horen of ik hier wel of niet mag staan. Als dit niet mag dan komt de sloop hem met alle liefde ophalen en krijg ik er zelfs nog wat contanten voor ook.

Tot mijn grote verbazing vind ik net de brief in de postbus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50BDdQb3qMNfyWeSVjQREGawWeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY7HGOYyt75lvUwdWbTCyTGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_89dWT3eZ8-1vS9fxLA1athNa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SySXax2RcxhB1dRmgic1kugK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w46SzjVGOpkmiL9p2-zL-h0Jl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ekn9U7deNu3slGzAC81lrfKY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga eens kijken of ik de bijhorende artikelen kan vinden.
Pagina: 1 2 3 Laatste