Toon posts:

TFT Monitoren niks voor games?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb onderhand begrepen dat TFT monitoren een beetje nagloeien. Wat dus niet zo handig is voor games. Maar, er zijn dus ook bepaalde monitoren, die dus een snellere responstijd hebben en waarmee je dus WEL kunt gamen. Hoe kan ik nou weten welke dit zijn?

(Ik denk eraan een TFT te kopen, ipv een 12489kg crt, maar ik game dus best veel)

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nou, dat is al lang achterhaald hoor. Ik heb zelf een IIyama TXA3813MT. En ik kan gewoon zonder problemen Grandprix 3 spelen, of wat voor andere spel dan ook... Het ziet er net zo uit als op een CRT monitor.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar, et moet ook 17" zijn. En niet zo duur natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen deze?

-TFT TN
-TFT IPS
-TFT MVA

??

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Ja maar, et moet ook 17" zijn. En niet zo duur natuurlijk.
15" TFT schermen hebben een ongeveer gelijk beeldoppervlak als dat van een 17" CRT.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 14:43 schreef Sovereign het volgende:

[..]

15" TFT schermen hebben een ongeveer gelijk beeldoppervlak als dat van een 17" CRT.
Ik dacht net dat een 17" een ongeveer gelijk beeldoppervlak had als een 18" ;)

• Sovereign
Ik dacht net dat een 17" een ongeveer gelijk beeldoppervlak had als een 18"
Eerder 19". 17" TFT schermen zijn helaas erg duur.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op mn werk moest ik ook een 15" Liyama TFT monitor testen. Als ik daar de resolutie op 640x480 of 800x600 zet (wat onder de aanbevolen res. van 1024x768 is) dan wordt alles een beetje vaag. (lijkt geblurred) Heb je hier ook veel last van als je bv. een spelletje speelt op 800x600 ?

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 14:44 schreef iefje het volgende:

[..]

Ik dacht net dat een 17" een ongeveer gelijk beeldoppervlak had als een 18" ;)
Ik heb het eens nagemeten. Mijn 17" inch crt heeft een doorsnede van 40 cm. Een 15| tft os zo'n 38 cm. Er zijn wel 17" schermen met een doornsnede van 43 cm (iiyama a705 bv). dan merk je het wel als je terug naar 38 cm gaat, maar anders niet. Ik vind het alleen jammer dat de meeste 15" tft's volgens de specs niet meer dan 1024x768 aankunnen.

Weet iemand of er types zijn die dit wel kunnen (15")

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zondag 02 september 2001 15:05 schreef Access het volgende:
Op mn werk moest ik ook een 15" Liyama TFT monitor testen. Als ik daar de resolutie op 640x480 of 800x600 zet (wat onder de aanbevolen res. van 1024x768 is) dan wordt alles een beetje vaag. (lijkt geblurred) Heb je hier ook veel last van als je bv. een spelletje speelt op 800x600 ?
volgens mij wel, je moet je proberen te houden aan de aanbevolen resolutie omdat er anders vertekening (wat jij vaag noemt) ontstaat ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je goed gamen op die iiyama 17"??

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Op zondag 02 september 2001 16:00 schreef iefje het volgende:
Kun je goed gamen op die iiyama 17"??
Wat staat hier nou? |:(
Op zondag 02 september 2001 13:51 schreef MSIBord het volgende:
Nou, dat is al lang achterhaald hoor. Ik heb zelf een IIyama TXA3813MT. En ik kan gewoon zonder problemen Grandprix 3 spelen, of wat voor andere spel dan ook... Het ziet er net zo uit als op een CRT monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 16:37 schreef rAcEr het volgende:

[..]

Wat staat hier nou? |:(
[..]
Goh, jij bent |:(
Want dat is een 15"

• Access
Misschien slim om is een kijkje te gaan nemen op www.iiyama.nl ??

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik allang gedaan, maar uit al die specs en vreemde namen voor responstijd enzo, daar word je ook niet wijzer van.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, onderhand heb ik door de Search te gebruiken geleerd dat MVA TFT's goed zijn om te gamen, maarja, die Iiyama kost alweer 3300,- ;(

Verwijderd

damn das mooi zeg dat beeldoppervlakte!!
15"=17"=18"=19"

Waarom zou je in hemelsnaam een 19"gaan kopen?!
hehe
Volgens mij klopt er iets niet |:(

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
15" TFT ~= 17" CRT
17" TFT ~= 18" CRT (volgens sommigen)
17" TFT ~= 19" CRT (volgens anderen)

Dus mag je niet zomaar zeggen dat 15" TFT gelijk is aan 19" CRT of zo...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Alle TFT's die ik heb gezien (met snelle beelden) waren een beetje wazig/blurry. Verder is een TFT alleen echt scherp op de optimale resolutie... Ik blijf er voorlopig vanaf, alhoewel de behuizing natuurlijk prachtig is.

Concrete Loop Watercooling

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:23

Paladin

Play Ball!

Ik wil ook tft maar houd daar wel me crt monitor bij zeker omdat bij de 17" tft monitoren de resolutie 1280x1024 = wat best zwaar is voor je videokaart en sommige games ondersteunen het niet eens :( oftewel dan is het maar de vraag hoe goe het eruit ziet.

maar voor kantoor applicaties enz is het fantastisch beeld is stukken rustiger en je kan het goed ver van je af zetten.

Paladin is ook druk aan het sparen voor 17" tft scherm voor school.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 11:19

ilrenato

Pizzah!!!!

Ik heb pas een LCD 1700 van NEC bij een klant neergezet en die is echt schitterend.

Kijk maar bij de prijzen, hij is nu in de aanbieding.

Verwijderd

Alleen de TFT/LCD monitoren van Sharp zijn geschikt voor games en films. Deze schermen zijn absoluut de beste

• Sovereign
Alleen de TFT/LCD monitoren van Sharp zijn geschikt voor games en films.
Totale kolder.

• Access
idd. wat een l :* wser :)

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 09:31

JointFillah

Techno Addict

Ik zit met hetzelfde dillemma: CRT of TFT?
De Vraag waar we zo te zien op uitkomen is:

Welke Rise/Fall- of Response-times zijn nog aanvaardbaar voor een beetje gamer?

Ik heb me oog laten vallen op de SONY SDM-M51D, o.a. omdat'ie een DVI-aansluiting heeft.....maar het ding heeft een RiseTime van 20ms en een FallTime van 30ms....
Is dat nog net te doen of moet het echt beter?

~* Peace, Love & XTC *~

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 19:32 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Totale kolder.
Waar bazeer jij dat op heb jij ze ooit gezien

• Sovereign
Waar bazeer jij dat op heb jij ze ooit gezien
Ik hoef geen Sharp modellen te hebben gezien om jouw claim als pure onzin te beschouwen. Ik heb zelf verscheide TFT schermen onder ogen gehad, en wat je zegt is nonsense, period.

Alle nieuwe schermen met een pixel response van <50ms spelen DVDs perfect af, en games zijn er prima op te spelen.

• Sovereign
Ik heb me oog laten vallen op de SONY SDM-M51D, o.a. omdat'ie een DVI-aansluiting heeft.....maar het ding heeft een RiseTime van 20ms en een FallTime van 30ms....
Is dat nog net te doen of moet het echt beter?
Is prima te doen lijkt me. De Philips TFT die ik hier ook heb staan heeft ook een totale maximale response tijd van 50ms (zwart->wit->zwart), en DVD en games werken daar prima op.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Idd. Mijn broer is dealer, en die ziet dus wel wat meer dan de gemiddelde mens. De klanten zien er nix van maar hij is gestopt met Sharp omdat er meer Sharps zijn met kapotte pixels dan bv LG of IIyama.

Sharp was wel idd eerst met de snelle pixel response times maar toch, nu zijn ze allemaal toch zo goed als gelijk.
Op zondag 02 september 2001 21:32 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ik hoef geen Sharp modellen te hebben gezien om jouw claim als pure onzin te beschouwen. Ik heb zelf verscheide TFT schermen onder ogen gehad, en wat je zegt is nonsense, period.

Alle nieuwe schermen met een pixel response van <50ms spelen DVDs perfect af, en games zijn er prima op te spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Is de Iiyama AS4311U goed voor games enzo?

Afbeeldingslocatie: http://www.iiyama.nl/pages/lcd/art/as4311u.jpg

43 cm (17) TFT colour monitor

Supports resolutions up to 1280 x 1024

IPS technology, for wide viewing angle and high contrast

VESA DDC 1/2 plug & play compliant

Ergonomic design: TCO99 and MPRII approved

Digital character smooting for resolutions below 1280 x 1024

160 degrees viewing angle horizontal and vertical

High brightness and contrast

Verwijderd

Ja hoor, Iiyama maakt geen tft schermen, alleen TFT-monitoren en gebruiken daarvoor panels van derden (bijv sharp). En de merken die sharp panels gebruiken in hun producten zijn over het algemeen het beste of dat nou een Iiyam, Viewsonic, of Elsa is. Dus niet meteen iemand de grond in boren, daar wordt ik zo moeeeeeeeee van.

• JointFillah

JointFillah

Techno Addict

Op zondag 02 september 2001 22:41 schreef iefje het volgende:
Is de Iiyama AS4311U goed voor games enzo?
Nou aan de specs te zien op iiyama.nl heeftie idd goeie Brightness (200 cd/m2) en Contrast (1:350), maar ik kan nix vinden over Rise/Fall- of Response-times......dus daar moet je nog ff achter zien te komen......want dat is toch wel behoorlijk bepalend voor het gaming-genot :)

~* Peace, Love & XTC *~

• JointFillah

JointFillah

Techno Addict

Op zondag 02 september 2001 21:34 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Is prima te doen lijkt me. De Philips TFT die ik hier ook heb staan heeft ook een totale maximale response tijd van 50ms (zwart->wit->zwart), en DVD en games werken daar prima op.
Ok tnx, dan wordt dat hem denk ik :)
Nu nog ff de financiele middellen bijelkaar schrapen :Y)

~* Peace, Love & XTC *~

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 17:59 schreef JointFillah het volgende:

[..]

Nou aan de specs te zien op iiyama.nl heeftie idd goeie Brightness (200 cd/m2) en Contrast (1:350), maar ik kan nix vinden over Rise/Fall- of Response-times......dus daar moet je nog ff achter zien te komen......want dat is toch wel behoorlijk bepalend voor het gaming-genot :)
Ja idd, maar es naar een winkel gaan dan ofzo.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22-08 11:40

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vroeger was het zo dat TFT-monitoren een veel langere nagloeitijd hadden dan CRT-monitoren. Hoewel dat een veel rustiger beeld geeft in kantoorapplicaties, is het zeer ongeschikt voor films en spellen, omdat je dan zo'n vreemde waas krijgt.

Huidige TFT-monitoren hebben nog steeds wel een iets langere nagloeitijd dan huidige CRT-monitoren, maar het verschil is heel klein geworden. Genoeg om op een TFT-monitor voor een stabieler, flikkervrijer beeld te zorgen, maar ook genoeg om er comfortabel multimedia-applicaties op te kunnen draaien, en dus ook spellen.

Het grote nadeel van TFT-schermen dat nooit weg zal gaan is dat ze een hardwarematige resolutie hebben. Zo'n scherm heeft gewoon fysiek 1024x768 (15"), 1152x864 (17"/18") of 1280x960 (19") beeldpunten. Andere resuluties kunnen ze wel weergeven, maar dat zal zeker minder optimaal zijn, omdat er dan wordt geïnterpoleerd.

Op zo'n 19" TFT scherm met een eigen resolutie van 1280x960 kan je natuurlijk wel perfect een spelletje spelen op 640x480. Dat is namelijk precies een kwart van de oppervlakte. Maar dat is natuurlijk ook wel heel erg overkill :)

Je kan er trouwens ook voor kiezen om zo'n shortneck monitor te kopen. Een shortneck 19" is niet veel dieper dan een standaard 15" monitor.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Sovereign
Ok tnx, dan wordt dat hem denk ik
Nu nog ff de financiele middellen bijelkaar schrapen
Persoonlijk zou ik gaan voor een model van de LG LCD Flatron serie, heb ik zelf ook en het beeld is beduidend mooier dan dat van Iiyama of Philips.

Verwijderd

hoi,

ik werkt toevallig in een zaak waar ze het een en ander heben staan qua tft..

wat een echt goed scherm is (17"):

http://www.nec-monitors.com/nmed/product.jsp?hnav=3&lang=en&type=1&size=3&product=33

de Nec MultiSync LCD1700M+, die slecht een "recommended manufacturer's price" van 699 pond heeft, wat natuurlijk reuze meevalt voor een 17 TFT schermpje.

gl,

Chris

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk gewoon naar een goed 17" TFT scherm, met een goede viewing angle en een lage response time. tsja, maar wat voor een moet je dan precies hebben?? :?

Verwijderd

Ik heb zelf ook een hele hoop reviews en forums afgelezen en ben uiteindelijke blijven steken bij deze 2 LCD monitoren:

- Philips 170B
- NEC 1700M+

Ik ben in een winkel gaan kijken waar beide monitoren stonden. Tussen beide monitoren was qua beeldkwaliteit niet veel verschil. NEC heeft wel zijn prijzen verlaagd waardoor die plotseling 1000 gulden (20.000 bef) goedkoper was dan de Philips.

Ik heb sinds vanavond die NEC bij me thuis staan en heb dan ook direct beginnen testen met DVD en TV (heb tv-kaart). Ghosting (beeld dat te traag reageert)heb ik geen last van en ik vind het werkelijk een prachtig beeld.

De native resolution van 1280x1024 is even wennen (ik kom van een 15" scherm) maar is zeker niet te klein.

Ik kan het scherm zeker aanraden :)

• Sovereign
Die NEC lijkt me inderdaad een heel mooi 17" schermpje. Hoeveel heeft ie je gekost?

Verwijderd

Ik heb 40.000 bef betaald, dat komt neer op ongeveer 2000 gulden.

Verwijderd

Topicstarter
Zit er misschien ook een glasplaat voor het scherm van die NEC? (Anders heb je misschien wat snel een buts erin)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
DVI en lleen pakken als je ook werkelijk een dvi uitgang hebt zoals op bijvoorbeeld de Creative Annihilator met DVI

Verder, TFT's zijn tegenwoordig alweer redelijk bij, ze lopen nog een klein beetje achter maar dat is minimaal.

Ikzelf vind de LG TFT's heel mooi en ook de Philips 150 set is mooi.

Verwijderd

Op die NEC zit geen beschermende glasplaat. De enigste LCD's die ik tegengekomen ben die een aparte glasplaat ter bescherming hadden waren de AG Neovo's (www.neovo.nl). Eerst goed nadenken voor je je scherm met één of ander product te lijf gaat natuurlijk en zo wild ben ik met mijn scherm nu ook weer niet :).

Ik heb een Matrox G550 videokaart, daar zit 1 gewone en 1 DVI uitgang op. Op de NEC zit geen DVI, op die Philips waar ik ook voor gekeken heb wel.
Persoonlijk zag ik geen verschil tussen de NEC met gewone uitgang en de Philips met DVI (ook aangesloten op een G550 in de winkel). De beeldkwalitiet van beide schermen was ongeveer hetzelfde en dus zeer goed.

Qua design ziet die Philips (vind ik toch) er iets beter uit maar daarvoor ga ik geen 1000 gulden (20.000 bef) meer
betalen.

Verwijderd

Iemand enig idee wat voor type scherm die NEC is? Heb even bij ze op de site gekeken maar daar noemen ze het active matrix, wat doet vermoeden dat er een Samsung panel in zit. Daar ik alleen TN (twisted Nematic), IPS (In Plane Switching) en MVA (Multi Domain Vertical Alignment) ken, schoot ik daar weinig mee op.

Daar ik zelf veel aan rendering doe heb ik liever geen IPS scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel dat je niet je scherm te lijf moet gaan met allerlei voorwerpen, maar er kan natuurlijk altijd wel wat gebeuren, en dan zit er een buts in, wat dus NIET mooi is. Terwijl op een CRT een kras best moeilijk te maken is, alhoewel ik weer een TFT wil kopen ipv een CRT ;)

• JointFillah

JointFillah

Techno Addict

Op maandag 03 september 2001 22:30 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik gaan voor een model van de LG LCD Flatron serie, heb ik zelf ook en het beeld is beduidend mooier dan dat van Iiyama of Philips.
Jah mij lijkt een LG ook beter, maar het probleem zit hem dat ik een betaalbare 15" TFT met DVI-aansluiting wil (heb zelf een DVI-uitgang op me GF jah)....en dat schijnt een nogal moeilijke combinatie te zijn...
DVI wordt blijkbaar niet gezien als iets voor de standaard kantoor-omgeving :'(

Overigens zitten LG en Philips tegewoordig in een Joint-Venture samen lcd's te maken (http://www.lgphilips-lcd.com/English/index.html) >:) De vraag is dus of er nog verschil is tussen die twee ;)

~* Peace, Love & XTC *~

• Sovereign
Jah mij lijkt een LG ook beter, maar het probleem zit hem dat ik een betaalbare 15" TFT met DVI-aansluiting wil (heb zelf een DVI-uitgang op me GF jah)....en dat schijnt een nogal moeilijke combinatie te zijn...
DVI wordt blijkbaar niet gezien als iets voor de standaard kantoor-omgeving
Inderdaad helaas waar, DVI vind je alleen op de duurdere 15" modellen en dan zit je al gauw aan 2500 gulden.
Overigens zitten LG en Philips tegewoordig in een Joint-Venture samen lcd's te maken (http://www.lgphilips-lcd.com/English/index.html) De vraag is dus of er nog verschil is tussen die twee
Uit de tests die ik gelezen heb wel, en mijn ogen bevestigen dat ook (tenminste bij de goedkopere Philips modellen). Ik weet dus niet in hoeverre die samenwerking nu werkelijk gaat, maar ik denk zelf dat vooral Philips die joint venture gewild heeft. ;)

Verwijderd

Mischien heb je hier iets aan.
GamePC TFT review
LCD's and Gaming
LCD's have always been known as sub-par equivalents to CRT monitors for gaming purposes, mainly due to major blurring effects that LCD's demonstrate when used in quick action games. There's only one way to combat blurring with LCD monitors, and that's for manufacturers to crank up pixel response rates.
Behind each pixel in an LCD, there are a set of three filters (three transistors), which constitutive red, yellow, and blue. Mixing and matching what transistors are active with each pixel determines what color that single pixel is showing on the screen. Multiply that pixel by its native screen resolution, for example, 1600x1024 for the SGI 1600SW, and you've got over 1.6 million pixels on the screen. Each pixel gets commands every 1/60th (in the case of a 60Hz refresh rate) of a second to change what transistors are active for that fraction of a second.

The problem here is, that during applications or games with a lot of color changing action, the pixels can't refresh fast enough over the area of the screen. Even with a 10th of a second lag on updating a pixel's color can produce an annoying blur effect all over the screen, which can cause eye strain over periods of time with quick motion. If you're a heavy gamer, like yours truly, a monitor that makes your eyes hurt when gaming is a no-go.

Thankfully, companies are starting to address this problem. While NEC's monitor is decent for low-speed games, and Sony's is a little better than NEC's, SGI's 1600SW is the first LCD monitor that truly is gamer-worthy. SGI's monitor has absolutely no problem with high-speed gaming, as it has a faster pixel response rate to combat this. How much faster, SGI doesn't say. Playing high-speed games like Quake III look flat out incredible on this monitor. Almost zero pixel blurring, bright vibrant color with a DVI connection, and wide screen resolution support. If you're a gamer looking for an LCD screen to replace your CRT monitor, this is it.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 22:51 schreef Slashhead het volgende:
Mischien heb je hier iets aan.
GamePC TFT review
[..]
Ja, maar let wel op, dit zijn 18" schermen, en dan wint de 17" met de response time, dat is toch ook wel weer te verwachten. Een 18" heeft zowiezo hogere response time.

Verwijderd

Aan deze review van GamePC heb je niet veel. Maar drie schermen. De gebruikte videokaart word niet eens genoemd. Noch in wat voor omgeving er getest is. Daglicht, kunstlicht, plaatsing scherm etc. En net als de test in de PCM geen enkele aandacht voor technische aspecten. (gelukkig geen testpanel huisvrouwen om de LCD's te beoordelen) |:(

• Sovereign
SGI's 1600SW is the first LCD monitor that truly is gamer-worthy. SGI's monitor has absolutely no problem with high-speed gaming, as it has a faster pixel response rate to combat this. How much faster, SGI doesn't say.
De pixel response rate van dat SGI model is 40ms.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 15:25 schreef Sovereign het volgende:

[..]

De pixel response rate van dat SGI model is 40ms.
Ah, dan is dus elke TFT (nieuwe dan he) die 17" is al goed genoeg om te gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Die NEC LCD1700M+ is idd wel mooi, en een scherpe prijs.

Hmmm, maar hij heeft wel maar een refreshrate van 60Hz, en ik heb gelezen dat dat niet echt zo goed werkt met TFT's. Dan moet je dus al 75Hz gaan nemen. Of lul ik nu bullshit?

• Sovereign
Hmmm, maar hij heeft wel maar een refreshrate van 60Hz, en ik heb gelezen dat dat niet echt zo goed werkt met TFT's. Dan moet je dus al 75Hz gaan nemen. Of lul ik nu bullshit?
Dat doe je inderdaad. 8-)

Het is net omgekeerd, 60Hz is de default refresh rate van elke TFT en zou er prima moeten uitzien. Maar de meeste TFTs kunnen ook wel hogere refresh rates aan, mijn LG doet bv 85Hz maximaal. Maar ik heb 'm altijd op 60Hz staan.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 18:10 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Dat doe je inderdaad. 8-)

Het is net omgekeerd, 60Hz is de default refresh rate van elke TFT en zou er prima moeten uitzien. Maar de meeste TFTs kunnen ook wel hogere refresh rates aan, mijn LG doet bv 85Hz maximaal. Maar ik heb 'm altijd op 60Hz staan.
Ok dan :)

Maar als ik met mijn CRT een refreshrate van maar 60Hz heb in een game, dan kan ik niet meer dan 60fps hebben (ik moet het limiten tot 60fps) want anders krijg ik frame-skipping, wat dus resulteert in een schokkerig beeld. Als ik het dan op 85Hz zet, dan kan ik dus lekker hogere fps hebben.

Ik neem aan dat dit NIET zo is bij TFT's? Alhoewel dat niks uit maakt, als ik em op 85Hz kan zetten (op 1280x1024 dan he)

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 13:57 schreef iefje het volgende:

-TFT TN
-TFT IPS
-TFT MVA
-TFT UHA-TN
??
Dit:
*LC-Display-Technologien: IPS = langsam (max. 20fps) / TN = mittel (max. 25fps) / UHA-TN und MVA = schnell (max. 40fps)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 09:51 schreef butrosgali het volgende:

[..]

Dit:
*LC-Display-Technologien: IPS = langsam (max. 20fps) / TN = mittel (max. 25fps) / UHA-TN und MVA = schnell (max. 40fps)
Kun je met MVA zelfs niet meer dan 40fps hebben ofzo?

• pixel
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb een tijdje het genot mogen hebben om er eentje thuis te mogen testen. Het was een PIXELvision 18 inch. Ik heb er natuurlijk ook mee een spel gespeeld. Ik vondt het niet echt fijn om mee te spelen omdat het scherm niet echt snel was. je zag het vorige beeld als het ware nog staan voordat er een nieuwe kwam.
Dit was wel wennen maar uiteidelijk merk je er nog maar weinig van >:)

brabrabrabra...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:33
Ik heb toch echt liever een "normale" monitor hoor.

Die tft's die ik gezien heb, zijn allemaal beperkt qua resolutie en zeker niet geschikt voor snelle bewegingen.

• Sovereign
Kun je met MVA zelfs niet meer dan 40fps hebben ofzo?
Het probleem hier is dat dit argument niet opgaat. Bij LCD displays is er nooit sprake van een maximum van 40 *frames* per seconde, dat zou namelijk betekenen dat de pixels kwa latency *allemaal synchroon* switchen van kleur naar kleur en dat doen ze zeker niet

Daarbij, de geveven response times zijn een maximum en liggen meestal veel lager omdat het bijna nooit voorkomt dat die maximale response tijd (zwart->wit->zwart) een rol speelt in games.

• Sovereign
Die tft's die ik gezien heb, zijn allemaal beperkt qua resolutie
Da's waar, inherent aan de technologie.
en zeker niet geschikt voor snelle bewegingen.
En da's weer onzin.

Verwijderd

Even voor alle duidelijkheid: LCD schermen hebben wel last gehad van slechte refresh ('vegen'), maar dat waren DSTN schermen. De nieuwere TFT schermen hebben nooit dergelijke problemen gehad. Met andere woorden: LCD bestaat in DSTN (oud en versleten) en TFT (nieuw en gaaf). Het is misschien wat verwarrend allemaal, maar toch...

By the way, de resolutie van TFT kan soms wat problemen geven. Ze werken meestal alleen mooi in de optimale resolutie en worden anders al gauw 'vlekkerig'. Maar goed, zelf Unreal Tournament ik op een 17" TFT scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn deze monitoren wat? (Ze hebben een GLASPLAAT voor het scherm)

www.mermaid.dk

• uibeltje
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

Op donderdag 06 september 2001 20:45 schreef iefje het volgende:
Zijn deze monitoren wat? (Ze hebben een GLASPLAAT voor het scherm)

www.mermaid.dk
WOW die zijn mooi!
Maar waar zijn die te verkrijgen en wat kosten ze? :?

Verwijderd

Je kan ook nog effe een paar weken wachten tot die nieuwe TFT serie van Panasonic leverbaar is. Panasonic maakt altijd heel erg goede spullen en hun nieuwe TFT lijn ziet er super uit (metalen behuizing)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 22:09 schreef uibeltje het volgende:

[..]

WOW die zijn mooi!
Maar waar zijn die te verkrijgen en wat kosten ze? :?
Ja he? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/Gul%20lampe%20kontor%20forfra.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/Reception%202151.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/R%C3%B8de%20vaser%20hjemme%202151.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/REC%20kontor%20forfra.GIF
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/REC%20skranke%20profil.GIF
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/REC%20kontor%20bagfra.GIF
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/REC%20stue%20forfra.GIF
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/ventura-miljo.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/images/Div.%20billeder/Miljoebilleder/ventura%20kontor%20miljo.JPG

Ze zijn ongeveer even duur als gewone TFT's, er zit een SUPERSTERKE glasplaat voor, waar je nog met een hamer op kunt slaan (Ja! Hebben ze getest!) en dus is je TFT lekker sterk en veilig, ook geen vlekker erop dus. Ik ken iemand die er eentje heeft, miscchien dat ik die eens een dagje mag uitproberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm, ze zijn toch best duur :(
Die 17" kost al 2500 euro :( :( :( :(

Maar misschien kan ik ze goedkoper krijgen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand wat meer van deze monitoren?

Verwijderd

Tjaa, ik heb het verschil gezien tussen een GeForce3 op een 15.1" TFT van filups, en een GeForce2 GTS op een 17" piyama! Nou op die Piyama was het toch echt wel mooier!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is wel degelijk verschil tussen een TFT en CRT, ik speel veel counterstrike op m'n laptop en m'n gewone PC, en ik kan me goed voorstellen dat er veel mensen zijn die een CRT boven een TFT prefereren.
Netzoals veel mensen liever een hoog precisie balmuis hebben en geen optische.

Het is wat je gewend bent, en een tft ziet er boven de 25 of 50 fps gewoon net anders uit dan een CRT.
Bij een dvd is dat eigenlijk geen probleem, bij een spel komt het vaker voor dat mensen op 'pixels'aan het schieten zijn, en dus alle scherpte nodig hebben die er is. Dan kan bij hoge snelheid een CRT toch een wat fijner beeld geven voor je ogen. Maar het is echt wat je gewend bent.

• dop
  • Laatst online: 17:18

dop

Windows needs to reboot now

ik heb een 15" tft iiyama en een 17" crt iiyama

de tft is prettiger voor text en statische beelden
snel en bewegend beeld is duidelijk beter op de crt

dop

EPC Debian Gnu Linux

• Sovereign
Het is wat je gewend bent, en een tft ziet er boven de 25 of 50 fps gewoon net anders uit dan een CRT.
Je trekt nu conclusies uit jouw laptop TFT en redeneert analogisch dat dit ook waar moet zijn voor alle desktop TFT schermen (en dat terwijl er onder desktop TFT's al een flink verschil kan zitten).
Bij een dvd is dat eigenlijk geen probleem, bij een spel komt het vaker voor dat mensen op 'pixels'aan het schieten zijn, en dus alle scherpte nodig hebben die er is. Dan kan bij hoge snelheid een CRT toch een wat fijner beeld geven voor je ogen.
Ik speel zeer veel 3D games en heb nog nooit op individuele pixels moeten mikken. Objecten die je moet raken zijn toch vaker wel wat groter dan dat.

Verwijderd

Heb zelf iiyama 4431(dvi)17,4 lcd met radeon ve (dvi en tv-out).
superscherp quaken en ut-en. jammer dat de radeon 8500(DV)/7500 nog niet uit waren, toen ik moest kiezen, anders....
Goede software bij ati trouwens Hydravision, pivotsoft....

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29
Persoonlijk lijkt me dit een hele mooie, hoe die is met gamen dunno maar hij is :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareinfo.net/images/news/hercules_prophetview720.jpg

En is nog niet eens zo gek duur (600 euro advies prijs)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 20:55 schreef TAG_Speedy het volgende:
Persoonlijk lijkt me dit een hele mooie, hoe die is met gamen dunno maar hij is :9~

[afbeelding]

En is nog niet eens zo gek duur (600 euro advies prijs)
Maar die is 15" :/ (Die kan maar 1024x786)

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 13:57 schreef iefje het volgende:

-TFT TN
-TFT IPS
-TFT MVA

??
Dit is wat ik erover weet. In elk geval beter dan niets :)

IPS staat voor In Plane Switching en dit soort displays hebben een sterkere achtergrondverlichting nodig en verbruiken dus meer stroom. Daar staat tegenover dat dat de contrasten en vooral de kleuren van IPS displays minder afhankelijk zijn van de kijkhoek dan bij TN displays.
TN staat op zijn beurt voor Twisted Nematic en vertonen over het algemeen hogere contrasten en de helderheid is in de meeste gevallen gelijkmatiger verdeeld.
Qua snelheid schijnen TN displays sneller te zijn dan IPS displays. Hoe het zit met MVA weet ik niet :?

• rkrythe
  • Laatst online: 08-08 16:19
Dan weer wel dan weer niet. Is een TFT met een reactiesnelheid van 45 ms nou wel of niet geschikt om mee te gamen? Ik heb nu een 17" en wil graag een 15" TFT met een reactie snelheid van 45 ms kopen. Kan ik hier een filmpje mee kijken en een game spelen? De ene zegt van wel en de andere van niet. Ik ben geen 100Hz gewend. Ik heb nu 70/85 Hz.

Flickr

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 15:15 schreef ruubruub het volgende:
Dan weer wel dan weer niet. Is een TFT met een reactiesnelheid van 45 ms nou wel of niet geschikt om mee te gamen? Ik heb nu een 17" en wil graag een 15" TFT met een reactie snelheid van 45 ms kopen. Kan ik hier een filmpje mee kijken en een game spelen? De ene zegt van wel en de andere van niet. Ik ben geen 100Hz gewend. Ik heb nu 70/85 Hz.
Ik zit nu achter zo'n TFT, op school, en dat ding zuigt gigantisch.
Wil je even over een internet pagina scrollen, krijg je een onwijze motion blur :(

• rkrythe
wat voor reactiesnelheid heeft dat ding. Ik praat trouwens over een Philips 150P2E

Flickr

Verwijderd

Ga in elk geval niet voor een monitor die gebruik maakt van in plane switching (IPS). En dan quote ik voor het gemak ff SGI:

Response time. Response time is described in the industry as the time (usually in milliseconds or microseconds) that it takes for a group of liquid crystal molecules to
respond to a selection voltage for the duration of one frame and then return to within 10 percent of their relaxed state. Response time for IPS display devices is characteristically slower than for twisted-nematic structures, considerably limiting the LCDs ability to
show artifact-free video. The typical response time for Silicon Graphics 1600SW is less than 40mS, while the early IPS monitors were at 100 to 120mS and have only recently
improved to 70 to 80mS.

Als voorbeeld wordt de 1600SW gebruikt met een response time van 40 ms (en daar zit ik nu achter :9~ :9~ :9~ ) en gamen gaat goed. Niks op aan te merken. Lijkt me toch duidelijk ;)

• rkrythe
ik kan trouwens ook een IIyama AX3816U kopen en deze heeft een reactie snelheid van 15ms deze kost mij 1207 en de Philips 150P2E met een reactiesnelheid van 45ms kost mij 1050. Welke van de twee moet ik nou kopen? Ik speel vaak een spelletje en wil ook graag DVD kijken, merk je dat verschil in reactiesnelheid?

Edit: Huh....ik kijk op de IIyama site en daar staat dat die monitor een reactiesnelheid heeft van 50ms! Ik zag namelijk in het Macrokrantje 15msec staan. lekker is dat :(

Flickr

Verwijderd

15 ms !? dat kan volgens mij niet...

De reactie snelheid is in dit geval hoe snel je pixels reageren. Hoe sneller, hoe beter. De grens ligt ongeveer bij ruim 40 ms.

• rkrythe
Heeft iemand zo'n IIyama of Philips ding thuis staan of heeft iemand ze in werking gezien?

Flickr

Verwijderd

Ik heb zelf een EIZO Flexscan L371, een 15"TFT schrmpje. Ben de laatste tijd bezig geweest met Max Payne en Operation Flashpoint, geen enkel probleem, ziet er allemaal tiptop uit.
Je moet idd wel alles draaien in de native resolutie (15" - 1024x768, 17" - 1248x1024).
Dus, koop geen Bokkiewokkie-merk, dan is het OK

• rkrythe
wat is de reactiesnelheid van dat scherm van jou?

Flickr

• Sovereign
Heeft iemand zo'n IIyama of Philips ding thuis staan of heeft iemand ze in werking gezien?
Ik heb naast een LG Flatron LCD ook een Philips 150s TFT scherm. Games en DVD zijn er goed op te doen, maar ik vind de kwaliteit van het beeld zelf (scherpte, contrast, kleur) minder goed dan van mijn LG TFT. En de LG is maar 175 piek duurder en heeft nog een USB hub ook.

De goedkopere Iiyama schermen die ik heb gezien vielen ook allemaal tegen.

Is maar waar je voor kiest.

• rkrythe
dus geen vake vlekken door een langzame reactiesnelheid?

Flickr

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
Op zondag 02 september 2001 18:16 schreef Pnothy het volgende:
15" TFT ~= 17" CRT
17" TFT ~= 18" CRT (volgens sommigen)
17" TFT ~= 19" CRT (volgens anderen)

Dus mag je niet zomaar zeggen dat 15" TFT gelijk is aan 19" CRT of zo...
15" TFT ~ 17" CRT, omdat een 17" CRT vaak een zichtbaar opp. van 15-16" hebben.

dat geld ook voor de andere formaten.

mijn lg 17" bijv heeft een zichtbaar opp. van 16"

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Ik kan hier maar 1 ding aan toevoegen, ik heb ook een tft schermpje staan, en ik moet zeggen dat bv Quake 3 er niet deftig op te spelen is.
Loop je steeds rechtdoor no prob, maar als je wat springt en ronddraait wordt alles meteen wazig... :(

Ik kan dus persoonlijk zeker geen tft aanraden om te gamen.
Het staat natuurlijk wel zo sjiek op je bureau :) .

• Sovereign
Ik kan hier maar 1 ding aan toevoegen, ik heb ook een tft schermpje staan, en ik moet zeggen dat bv Quake 3 er niet deftig op te spelen is.
Loop je steeds rechtdoor no prob, maar als je wat springt en ronddraait wordt alles meteen wazig...
Ik kan dus persoonlijk zeker geen tft aanraden om te gamen.
Zucht. |:(

Het ene TFT scherm is het andere niet, dat sommigen dit niet willen begrijpen is mij totaal vreemd.

• riffey#4
  • Laatst online: 21-08 17:49

riffey#4

aka Beever#4

Op woensdag 19 september 2001 15:51 schreef sniper het volgende:
Zeg er dan ook even bij welk merk en type je hebt, en hoe oud dat model is.
Net nieuw, of afgeschreven op een bedrijf waar ie 3 jaar in 3-ploegendienst gedraaid heeft?

• Fault
  • Laatst online: 22-08 13:06
vind dit wel een interessant topic. Is die goedkope (2000 piek) NEC 17" al door iemand genoemd. Graag zou ik daar ook wat gebruikerservaringen van zien in dit topic, moet natuurlijk iemand dat scherm wel getest hebben!

Verwijderd

zoals ik al eerder zei: neem een iiyama 4311d refresh time:
15=10=25 ms.
Lekker quaken, slaap lekker....

Verwijderd

herstel eerste '=' teken moet een plusje zijn...

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op donderdag 20 september 2001 21:59 schreef rickyenslingertje het volgende:
herstel eerste '=' teken moet een plusje zijn...
Je kan je berichten wijzigen met dit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/i/edit.gif knopje

Alle proemn in n drek

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op dinsdag 18 september 2001 18:41 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ik heb naast een LG Flatron LCD ook een Philips 150s TFT scherm. Games en DVD zijn er goed op te doen, maar ik vind de kwaliteit van het beeld zelf (scherpte, contrast, kleur) minder goed dan van mijn LG TFT. En de LG is maar 175 piek duurder en heeft nog een USB hub ook.

De goedkopere Iiyama schermen die ik heb gezien vielen ook allemaal tegen.

Is maar waar je voor kiest.
Sja, die Philips 150S is ook de goedkoopste in de rij van Philips LCD schermpjes. Als je een goeie 15" LCD van Philips wilt, moet je de 150P hebben, maar die is meteen ook een stukje duurder. Er zijn ook nog de 170B en de 180P maar die zijn natuurlijk nog weer een tikkie duurder :) En als je een heel goedkoop LCD-schermpje wilt, moet je de 140S hebben. Een 14" LCDtje dat gemaakt is om zo goedkoop mogelijk te zijn.

Ter indicatie: S staat voor Soho (goedkoop), B voor Business en P voor Professional.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Fault
  • Laatst online: 22-08 13:06
Inmiddels is bijvoorbeeld die 150P2 ook tegen een redelijke prijs te verkrijgen, namelijk 1770 gulden. De 150B2 is twintig gulden goedkoper. Ik moet wel zeggen dat ik het design van deze monitoren zeer geslaagd vind!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 21 september 2001 09:08 schreef Fault het volgende:
Inmiddels is bijvoorbeeld die 150P2 ook tegen een redelijke prijs te verkrijgen, namelijk 1770 gulden. De 150B2 is twintig gulden goedkoper. Ik moet wel zeggen dat ik het design van deze monitoren zeer geslaagd vind!
De 150X al gezien? Die zijn pas gelikt. Zwart met grijze en zilvere accentueringen. Er is ook een special edition met een in in de zelfde stijl (dus zwart grijs en zilver) uitgevoerde Logitech Cordless Desktop, en de receiver van dat setje geïntegreerd in de voet van de monitor... :9~

• Sovereign
De 150X al gezien? Die zijn pas gelikt. Zwart met grijze en zilvere accentueringen.
Ziet er mooi uit ja, maar ik heb al meerdere reviews gelezen dat de beeldkwaliteit maar "so so" is. Zie bv:

http://www.idg.net/english/crd_philips_638429.html

"Philips's 15-inch LCD has a high-tech look and built-in speakers, but its image quality is unimpressive."

"We rated its graphics quality Good as well, though it ranked in the middle of the pack in those tests. It rendered flesh tones a bit inaccurately, and our text-and-graphics composite image lacked depth and detail."

Nu we het over design hebben, ik vind persoonlijk de LG Flatron erg mooi. Smaken verschillen natuurlijk, maar have a look:

http://www.lge.pl/product/multimedia/monitor/Flatron%20LCD/577LHmbig.shtm
Pagina: 1 2 3 Laatste