Elektrische installatie goed of fout

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-05-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6xhTxuH938HBVrd1rl_1V98y1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPRoAMqGru57Zu9sUewBNg4B.jpg?f=fotoalbum_large

.
Is dit zo goed (toegestaan) of fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welkom op Tweakers :)

Over welk deel twijfel je, en welke dingen heb je zelf al gecheckt?
Ik hoop maar dat het geen huiswerkopdracht is...

2.5 mm² is alleen voor korte afstanden soms 20A geschikt, dus waarschijnlijk is het niet OK.
Selectief is het sowieso niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
de bestaande installatie die er zit is er heel beroerd aan toe, dit wil men er van maken om het te verbeteren en veiliger te maken.
die 4x2,5 is max. 25 meter.
welk deel is niet selectief? het krachtdeel heeft in de hoofdverdeler B20/0,3A en in de onderverdeler B16/0,03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
kasva-0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:35:
de bestaande installatie die er zit is er heel beroerd aan toe, dit wil men er van maken om het te verbeteren en veiliger te maken.
die 4x2,5 is max. 25 meter.
welk deel is niet selectief? het krachtdeel heeft in de hoofdverdeler B20/0,3A en in de onderverdeler B16/0,03.
  • 25m zou echt net kunnen. Maar het is sterk aan te raden om 4mm te nemen. qua prijs zat het vrij weinig uitmaken.
  • Een B20 voor een B16 is niet selectief. Daarnaast heb je nu 6x16A + 3x16A achter een 3x20A zitten. Wat voor gelijktijdigheid verwacht je hier?
  • Je enkelfase groepen in de hoofdverdeler zitten nu op L1, en in de subverdeler op L1 en L2. Ik zou die beter verdelen.
  • Ik zie geen hoofdzekering, wat voor aansluiting heb je? want bij bijvoorbeeld 3x25 is je 3x20A ook niet selectief met je hoofdzekering.
  • Die alamat in de hoofdverdeler is nutteloos aangezien alle groepen daar achter ook al een ALS hebben. Zeker als die allemaal 30mA zijn en deze 300.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
Hi RocketKoen, die 4x2,5 ligt er al in de grond ;-) vervangen is niet heel eenvoudig.

De alamat in de hoofdverdeler zit er als voorbeveiliging voor de onderverdeler, die hangt hier als enige in zijn geheel achter, zou die er niet zitten heb je m.i. alleen de hoofdschakelaar en aansluiting van de netbeheerder er voor. --> wat als men dan de kabel doorhakt?
De 1 fase groepen in de hoofdverdeler zitten op een 2 polige aardlekschakelaar achter L1.
Goed punt om de 8 stuks 1 fase groepen in de onderverdeler dan op L2 en L3 te zetten.
De gelijktijdigheid verschilt, de 8 groepen zijn meer ingedeeld om zaken goed te splitsen en overzicht te creeeren.
De hoofdaansluiting is 3x25A.

[ Voor 11% gewijzigd door kasva-0 op 10-05-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het lijkt zo wel in orde qua veiligheid in ieder geval. Ja, de kabel is wat dun, maar niet te dun. De B20/300mA in de hoofdverdeler zal waarschijnlijk ook afschakelen wanneer je kortsluiting maakt op een groep in de onderverdeler, maar dat is slechts ongemak. 'Selectiviteit' is een illusie in een installatie als dit, maar ook geen eis.

Wel inderdaad even de groepen beter verdelen over de 3 fasen. En in een ideale wereld verdeel je die 4 in de hoofdverdeler nog over 2 aardleks zodat niet het hele huis donker is als er 1 fout is.

"de bestaande installatie die er zit is er heel beroerd aan toe,"
Pictures or it didn't happen :+

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Ik zou de onderverdeler de 2x AS op fase 2 en 3 zetten omdat je bij hoofdverdeler alles op fase 1 hebt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
Cr3ator schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:22:
Het lijkt zo wel in orde qua veiligheid in ieder geval. Ja, de kabel is wat dun, maar niet te dun. De B20/300mA in de hoofdverdeler zal waarschijnlijk ook afschakelen wanneer je kortsluiting maakt op een groep in de onderverdeler, maar dat is slechts ongemak. 'Selectiviteit' is een illusie in een installatie als dit, maar ook geen eis.

Wel inderdaad even de groepen beter verdelen over de 3 fasen. En in een ideale wereld verdeel je die 4 in de hoofdverdeler nog over 2 aardleks zodat niet het hele huis donker is als er 1 fout is.

"de bestaande installatie die er zit is er heel beroerd aan toe,"
Pictures or it didn't happen :+
Ik zal je er 1 geven ... :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bux8bR9cxO7CyhQd4QgXTngeQO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRC4oChiuTBy7lUBdTzVCHil.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
De B20/300mA in de hoofdverdeler zal waarschijnlijk ook afschakelen wanneer je kortsluiting maakt op een groep in de onderverdeler, maar dat is slechts ongemak.
Is dat niet afgevangen door het verschil in B20/300mA aan de ene zijde en B16/30mA aan de andere zijde? of is daarvoor echt een andere karakteristiek nodig?, bijv een C20/30mA in de hoofdverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dit mag niet. Althans, ik had een zelfde situatie. Mij werd hier gezegd dat dit niet mag omdat je met selectiviteit zit. 16A is niet selectief onder 20A.

Bijv. na 16A mag alleen nog 6A.

Kort antwoord dus; nee. (tenzij ik dus zelf verkeerd ingelicht ben, en ik nu dus stevig baal dat ik geen meterkastje in m'n schuur heb... :) )

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
NeFoRcE schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:28:
Dit mag niet. Althans, ik had een zelfde situatie. Mij werd hier gezegd dat dit niet mag omdat je met selectiviteit zit. 16A is niet selectief onder 20A.

Bijv. na 16A mag alleen nog 6A.

Kort antwoord dus; nee. (tenzij ik dus zelf verkeerd ingelicht ben, en ik nu dus stevig baal dat ik geen meterkastje in m'n schuur heb... :) )
Ik lees daar verschillende dingen over, dat is dat 2-trappen lager / 1.6 factor verhaal ... maar bij automaten zou dit niet van toepassing zijn :? ... en laat ik die nu net gebruiken.
Het kan trouwens dat mijn hoofdaansluiting 3x35A is i.p.v. 3x25A, maar dit moet ik ter plekke even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasva-0
Zoals het nu zit mag het i.m.h.o al helemaal niet ... de foto in een post hierboven is een deel van de huidige onderverdeler en hangt achter een 400v B20 installatieautomaat, welke op zijn beurt weer achter een 230/400v 40A/0,03A aardlekschakelaar geknoopt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
kasva-0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:10:
[Afbeelding]

.
Is dit zo goed (toegestaan) of fout.
Dit is niet toegestaan, je mag geen CEE stekker aansluiten op de leiding vanaf de krachtgroep in de onderverdeler, dit moet een CEE contactdoos zijn. :+
kasva-0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Ik lees daar verschillende dingen over, dat is dat 2-trappen lager / 1.6 factor verhaal ... maar bij automaten zou dit niet van toepassing zijn :? ... en laat ik die nu net gebruiken.
Dat ezelsbruggetje is bij automaten inderdaad niet van toepassing.

Volledige selectiviteit is met automaten juist veel lastiger dan met smeltpatronen. Met een factor 1,6 en een karakteristiek hoger kom je enigszins in de buurt (dus B16 achter C25 achter D40). In een 3x25A aansluiting krijg je dat dus niet voor elkaar.

Ook qua aardlekbeveiliging ben je niet selectief, dan zou de 300mA aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler selectief moeten zijn (een vierkantje met een S op het component). Een selectieve aardlekschakelaar schakelt niet alleen bij een hogere stroom uit, maar ook trager. Selectieve aardlekbeveiliging bestaat volgens mjj niet in de vorm van een aardlekautomaat, dus dan zou het een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNHQLnLp-B_CEFqM0AzO4oYcCTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygslP7MSNcaB01bp4RddDupF.jpg?f=fotoalbum_large
RocketKoen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:49:
• Die alamat in de hoofdverdeler is nutteloos aangezien alle groepen daar achter ook al een ALS hebben. Zeker als die allemaal 30mA zijn en deze 300.
Die is niet nutteloos, die beveiligt de grondkabel tegen aardfouten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
NeFoRcE schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:28:

Je bent verkeerd ingelicht. Selectiviteiy in een installatie is helemaal geen eis (behalve bij wat uitzonderingen in hoofdstuk 7 bij medische ruimten).

De enige eis in een gewone installatie is dat eindgroepen in de huisinstallatie selectief zijn afgezekerd tov de hoofdzekering. Dat staat in de netcode, een amvb (en dus wetgeving). Als je in je eigen installatie besluit om twee gelijke automaten of rcd's achter elkaar te zetten dan zorgt dat hooguit voor ongemak bij jezelf (op twee of meer locaties een automaat inschakelen na een storing).

Maar steeds vaker zie je 25a groepen achter een 3x25a aansluiting, en zolang je maar zorg draagt dat er geen risico is op overbelasting vinden ook de netbeheerders dat geen issue. Denk aan PV omvormers of laadpalen met loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Potverdorie, echt? Ik wil dit topic niet kapen, maar daar baal ik dan wel wel van. Zoals je ziet in m'n topic heb ik nu maar gewoon werkschakelaars gebruikt om stukken tuin/schuur uit te schakelen, en heb ik dus maar 1 16A groep in de meterkast voor al het buiten werk. Mocht er stront aan de knikker zijn kan ik middels de werkschakelaars wel het probleem insluiten, maar toch. Had liever een meterkastje in de schuur gehad...

Het is niet anders.

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1