Ik zal je er 1 geven ...Cr3ator schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:22:
Het lijkt zo wel in orde qua veiligheid in ieder geval. Ja, de kabel is wat dun, maar niet te dun. De B20/300mA in de hoofdverdeler zal waarschijnlijk ook afschakelen wanneer je kortsluiting maakt op een groep in de onderverdeler, maar dat is slechts ongemak. 'Selectiviteit' is een illusie in een installatie als dit, maar ook geen eis.
Wel inderdaad even de groepen beter verdelen over de 3 fasen. En in een ideale wereld verdeel je die 4 in de hoofdverdeler nog over 2 aardleks zodat niet het hele huis donker is als er 1 fout is.
"de bestaande installatie die er zit is er heel beroerd aan toe,"
Pictures or it didn't happen
Dit is niet toegestaan, je mag geen CEE stekker aansluiten op de leiding vanaf de krachtgroep in de onderverdeler, dit moet een CEE contactdoos zijn.kasva-0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:10:
[Afbeelding]
.
Is dit zo goed (toegestaan) of fout.
Dat ezelsbruggetje is bij automaten inderdaad niet van toepassing.kasva-0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:33:
[...]
Ik lees daar verschillende dingen over, dat is dat 2-trappen lager / 1.6 factor verhaal ... maar bij automaten zou dit niet van toepassing zijn... en laat ik die nu net gebruiken.
Volledige selectiviteit is met automaten juist veel lastiger dan met smeltpatronen. Met een factor 1,6 en een karakteristiek hoger kom je enigszins in de buurt (dus B16 achter C25 achter D40). In een 3x25A aansluiting krijg je dat dus niet voor elkaar.
Ook qua aardlekbeveiliging ben je niet selectief, dan zou de 300mA aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler selectief moeten zijn (een vierkantje met een S op het component). Een selectieve aardlekschakelaar schakelt niet alleen bij een hogere stroom uit, maar ook trager. Selectieve aardlekbeveiliging bestaat volgens mjj niet in de vorm van een aardlekautomaat, dus dan zou het een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat moeten worden.
:strip_exif()/f/image/ygslP7MSNcaB01bp4RddDupF.jpg?f=fotoalbum_large)
Die is niet nutteloos, die beveiligt de grondkabel tegen aardfouten.RocketKoen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:49:
• Die alamat in de hoofdverdeler is nutteloos aangezien alle groepen daar achter ook al een ALS hebben. Zeker als die allemaal 30mA zijn en deze 300.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/BPRoAMqGru57Zu9sUewBNg4B.jpg?f=fotoalbum_large)