Perilex centrale afzuiging smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
In huis heb ik een centraal afzuigsysteem. Op zolder zit deze met een Perilex stekker aangesloten. In de meterkast kan ik hem op stand 1, 2 of 3 zetten. Na een flinke tijd meten heb ik kunnen concluderen dat deze centrale afzuiging erg veel energie verbruikt. Daar wil ik wat mee.

Ik zoek dus een manier om dit systeem slim te maken. Ik wil via Home Assistant de afzuiging pas aanzetten als in de badkamer de luchtvochtigheid te hoog is of als we aan het koken zijn. Qua software geen probleem.

Maar ik heb geen idee hoe ik dit systeem slim kan maken. Ook onze elektricien wist dit niet. Hier op het forum heb ik al flink wat naslag werk gedaan maar ik kom er simpelweg niet uit.

Concreet zoek ik dus een manier om de afzuiging aan te zetten via een slimme schakelaar / stekker. Het liefst zo dat ik ook de snelheid kan bepalen. Maar als dat niet gaat vind ik aan/uit op een vaste snelheid ook meer dan genoeg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:02
Die dingen zijn bedoeld om 24/7 af te zuigen.
Is je woning van vóór 2006? Heb je dan al overwogen om een gelijkstroom mv box aan te schaffen? Eventueel tweedehands.

(weliswaar geen antwoord op je vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:36
Als je centrale afzuiging veel energie verbruikt dan moet je deze ofwel grondig schoonmaken ofwel vervangen. Zeker de oudere systemen (gelijkstroom units) van bijvoorbeeld ITHO staan erom bekend dat ze veel verbruiken. Vervangen is over het algemeen de beste keuze, ik zou nooit aan tweedehands beginnen zoals @saveljos aangeeft, een nieuwe unit is niet heel duur en bij een tweedehands moet je maar hopen dat de asjes e.d. nog in orde zijn.

Als je een nieuwe koopt dan kan je bijvoorbeeld een geweldige module bij een medetweaker @arjenhiemstra bestellen, zie dit topic: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 14:38 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
heb zelf de 'Duco DucoBox Silent 400 m3/h (systeem C) met perilex stekker' met daarbij de 'Duco Vocht ruimtesensor RF - 230V'
de laatste is een vochtsensor die bedraad stroom krijgt, maar verder draadloos contact heeft met de ventilatie box. Deze meet continue de luchtvochtigheid in de badkamer en laat de ventilatiebox harder zuigen mocht dat nodig zijn.
manuele overrides zijn ook nog steeds mogelijk.

mocht je meerdere plekken hebben die vocht kunnen generen dan kun je ook een vochtsensor voor IN de DucoBox kopen: die reageert iets trager maar kan daarmee wel reageren op meerdere ruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40
Ik heb mijn afzuiging met Perilex ook slim gemaakt door een Fibaro FGS-221 er tussen te zetten en zo dus twee schakelaars in Home Assistant te hebben. Daarna vocht sensor in de badkamer automatisch laten schakelen.

Ik heb dus twee standen, de derde stand gebruikte ik toch nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door Archie_T op 09-05-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
Ik heb in de box een Shelly 2.5 geplaatst dus controle over stand 1 en stand 3(douche vocht). Box gaat uit na 3 uur niemand thuis. Stand 2 gebruik ik nooit

Knop zit ook aan die shelly. Relays ontkoppeld dus de draaiknop vrij voor andere leuke spielerij.

Shelly draait tasmota. Ik draai 0,0 potentiële cloudbased diensten.

[ Voor 18% gewijzigd door fuzzyduck op 09-05-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
saveljos schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:32:
Die dingen zijn bedoeld om 24/7 af te zuigen.
Is je woning van vóór 2006? Heb je dan al overwogen om een gelijkstroom mv box aan te schaffen? Eventueel tweedehands.

(weliswaar geen antwoord op je vraag)
Huis is inderdaad uit 1990. Centrale afzuiger is recentelijk vervangen omdat de oude kapot was. Om nu weer een nieuwe te kopen zie ik niet zitten. Dus zoek echt een manier om deze slim te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
Archie_T schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:47:
Ik heb mijn afzuiging met Perilex ook slim gemaakt door een Fibaro FGS-221 er tussen te zetten en zo dus twee schakelaars in Home Assistant te hebben. Daarna vocht sensor in de badkamer automatisch laten schakelen.

Ik heb dus twee standen, de derde stand gebruikte ik toch nooit.
Hoe heb je dat precies gedaan dan? Want er zitten 5 draden in die stekker, en een schakelaar heeft er maar 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
fuzzyduck schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:53:
Ik heb in de box een Shelly 2.5 geplaatst. Controle over stand 1 en stand 3(douche vocht). Box gaat uit na 3 uur niemand thuis. Stand 2 gebruik ik nooit

Knop zit ook aan die shelly. Relays ontkoppeld dus de draaiknop vrij voor andere leuke spielerij.
Dank voor je reactie. Ben dan wel benieuwd hoe je dat precies hebt aangesloten. En waar die die aanpassing hebt gedaan. Is dat aan de kant van de meterkast waar de schakelaar zit. Of heb je iets gedaan voor/na de stekker op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
In de box zelf. Ik heb er een uit 2000. Domme versie verder. Dat ding kent 3 aansluiting voor 230v. Maar is GEEN krachtstroom apparaat. Staat ook sticker op.

Stroom op draad 1: stand 1
Stroom op draad 2al dan niet samen met 1): stand 2
Stroom draad 3: idem.

Verder gewoon blauwe draad is de neutraal.
geel/groen aarde.
JoloTweaker schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Ah ok. Dus ik zet de schakelaar in de meterkast gewoon op stand 3. En doe dan in de box blauw en draad 3 in een slimme schakelaar en dan ben ik klaar?
Stap 1 is lijkt me de box eens uitzetten, motor er uit draaien en dan kijken waar je mee te maken hebt. Misschien zit die van jouw wel heel anders in elkaar.

[ Voor 39% gewijzigd door fuzzyduck op 09-05-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
fuzzyduck schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:59:
In de box zelf. Ik heb er een uit 2000. Domme versie verder. Dat ding kent 3 aansluiting voor 230v. Maar is GEEN krachtstroom apparaat. Staat ook sticker op.

Stroom op draad 1: stand 1
Stroom op draad 2al dan niet samen met 1): stand 2
Stroom draad 3: idem.

Verder gewoon blauwe draad is de neutraal.
geel/groen aarde
Ah ok. Dus ik zet de schakelaar in de meterkast gewoon op stand 3. En doe dan in de box blauw en draad 3 in een slimme schakelaar en dan ben ik klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:38

WoutF

Hoofdredacteur
Bij mij zit op de printplaat in de box een header waar ik een 0-10v dimmer van Qubino op heb aangesloten. Op die manier kan ik de snelheid van de afzuiging regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
[...]

Stap 1 is lijkt me de box eens uitzetten, motor er uit draaien en dan kijken waar je mee te maken hebt. Misschien zit die van jouw wel heel anders in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
JoloTweaker schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:29:
In huis heb ik een centraal afzuigsysteem. Op zolder zit deze met een Perilex stekker aangesloten. In de meterkast kan ik hem op stand 1, 2 of 3 zetten. Na een flinke tijd meten heb ik kunnen concluderen dat deze centrale afzuiging erg veel energie verbruikt. Daar wil ik wat mee.

Ik zoek dus een manier om dit systeem slim te maken. Ik wil via Home Assistant de afzuiging pas aanzetten als in de badkamer de luchtvochtigheid te hoog is of als we aan het koken zijn. Qua software geen probleem.

Maar ik heb geen idee hoe ik dit systeem slim kan maken. Ook onze elektricien wist dit niet. Hier op het forum heb ik al flink wat naslag werk gedaan maar ik kom er simpelweg niet uit.

Concreet zoek ik dus een manier om de afzuiging aan te zetten via een slimme schakelaar / stekker. Het liefst zo dat ik ook de snelheid kan bepalen. Maar als dat niet gaat vind ik aan/uit op een vaste snelheid ook meer dan genoeg.
Wat voor merk/type is het.
Per merk/type zijn er namelijk verschillende oplossingen. Voor itho maak ik een add-on, voor orcon is ook een mooie oplossing beschikbaar en schakelen via de perilex stekker kan ook een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Dat zou ik niet zomaar doen, of dat werkt is afhankelijk van het merk/type van je ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
Volgens de sticker op de metalen omhuizing is het een Stork Air type CME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Ja of nee, afhankelijk van hoe je denkt die schakelaar aan te sluiten. Draad drie moet onderbroken worden, dan werkt het. Als je draad 3 met blauw verbind krijg je kortsluitihng.

Hier staat wel meer info:

https://www.robbshop.nl/d...wave-badkamer-ventilatie#

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40
JoloTweaker schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Hoe heb je dat precies gedaan dan? Want er zitten 5 draden in die stekker, en een schakelaar heeft er maar 2 of 3.
De FGS-221 is een dubbele schakelaar. Ik heb dus een aan/uit (L1) en een snel (L3). De L2 heb ik genegeerd omdat ik genoeg had aan twee snelheden. Als je precies details wilt moet je het even zeggen, dan schroef ik het even open. Het is al weer wat geleden en ik ben niet echt een held met 240, moet altijd weer even inkomen en heb dus niet alles meteen klaar in m’n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zie ook het recente Mechanische ventilatie slim maken met Shelly

En voor goed binnenklimaat zet je hem inderdaad niet uit. Als het een recente is zou hij zeker in stand 1 niet al te veel moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JoloTweaker schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:35:
Volgens de sticker op de metalen omhuizing is het een Stork Air type CME.
StorkAir, Buva en Zehnder gebruiken hetzelfde protocol. Eelco heeft de moeite genomen het RF protocol te reverse engineeren en de resultaten online gezet:
https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoair

Ook een web interface op basis van ESP8266/32 en nrf905 is beschikbaar:
https://github.com/eelcohn/nRF905-API

Wellicht heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Openmaken en stofvrij maken is sowieso al winst. Bij mij plakten hele plukken grijze watten acrife stof aan alle schoepen. Dat creëert ook onbalans waardoor hij meer kabaal maakt.

Maar dat is beetje offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:46
@JoloTweaker Hier is het stappenplan welke ik gebruikt heb om mijn WTW / 3-standenschakelaar slim te maken:
daxy in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Pagina: 1