Mechanische ventilatie slim maken met Shelly

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpaccio
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06-2023
Hallo!

ik kom er niet uit, flink wat topics doorgelezen maar dit mocht mij niet helpen. dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

ik heb een itho cve- 166 ventilatie op zolder hangen die ik graag zou willen laten schakelen door Home Assistant. de middelste stand mag van mij opgeofferd worden, indien nodig.
ik heb een shelly 2.5 liggen waar ik het zooitje mee wil aansturen.

het liefst wil ik dit doen vanaf de driestanden schakelaar beneden in de keuken, waarom? daar is het wifi een stuk beter dan op zolder :P

ik heb even gekeken bij de driestanden schakelaar, daar zit geen blauwe draad bij wel hangt er in de zelfde kast een stopcontact boven die dit wel heeft in theorie kan ik deze doorlussen (liggen beide in de zelfde doos).

het aansluit schema volgens de fabrikant is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RNUfPcCstQg1M-sU-GdNwybG8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nkFlGmdcb5JQg2uwANuyYtV.png?f=fotoalbum_large

de zwarte en bruine kabel zie ik ook terugkomen in de drie standen schakelaar, de zwart witte hebben ze vervangen voor ook een zwarte (l3).

nu is alleen voor mij de vraag, hoe ga ik het in verbinden in de shelly?

ik hoop dat iemand mij zo verder kan helpen, alvast dank!

Beste antwoord (via Carpaccio op 30-04-2023 17:43)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de schakelaar en het stopcontact nu aan dezelfde bruine draad hangen is het inderdaad prima om ook de blauwe door te trekken. Maar vaak zie je dat de ventilatie niet op dezelfde groep zit als de keuken en voor de schakelaar los de bruine draad naar de keuken getrokken is.

En nee, exact andersom ;) SW is voor switch en O is voor output. Dus de zwarte draden uit de muur (naar de ventilatie) gaan op O1 en O2 en de huidige schakelaar gaat op SW1 en SW2.

Verder hoef je maar een enkele L aan te sluiten. De tweede L is juist bedoelt als doorlus naar de schakelaar :) Dus als je voor de bruine (en blauwe) kan doen muur => stopcontact => Shelly => Schakelaar heb je geen lasklem nodig.

Zelf monteer ik vaak de de module met paar extreem kleine stukje stug draad strak op de schakelaar. En dan gebruik ik soepel draad om de module aan te sluiten. Dat beperkt de hoeveelheid draad en maakt het makkelijker de module er bij te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Daar zal je dus een blauwe draad voor moeten hebben. En dan ga je gewoon de twee zwarte draden van de schakelaar schakelen. Eventueel kan de huidige schakelaar als input op de Shelly. Net als nu heb je dan gewoon drie standen, laag, mid en hoog. Net als nu geen uit want dat wil je niet :)
Carpaccio schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:12:
wel hangt er in de zelfde kast een stopcontact boven die dit wel heeft in theorie kan ik deze doorlussen (liggen beide in de zelfde doos).
Als de bruine draad naar de standenschakelaar nu niet ook naar dat stopcontact loopt, niet doen! Dan is het zo goed als zeker een andere groep.

Je kan hem wel daar plaatsen maar dan zal je een blauwe draad moeten trekken. Anders toch bij de unit zelf plaatsen, daar heb je zeker L/bruin en N/blauw en ook de schakeldraden lopen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpaccio
Hi Septillion,

thanks voor je snelle reactie, de bruine draad loopt van het stopcontact de schakelaar in. kan het dan wel?

voor de zekerheid, ik doe dan de zwarte draden van uit de muur op sw1 en sw2 en maak 2 tussen draadje naar de schakelaar en shelly op o1 en o2?

dan de blauwe doorgelust uit het stopcontact naar N en de bruine via een lasklem naar beide L's op shelly?

zodat ik dit krijg zoals in dit topic?
PimW schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:28:
Hi, ik heb een Zehnder Stork WHR 930 balansventilatie met Perilex stekker en 3-wegschakelaar succesvol slim gemaakt met een Shelly 2.5

Voor de zekerheid heb ik eerst de fabrikant gebeld. Die bevestigde mij dat in dit type de beide fasedraden die uit de 3-wegschakelaar komen, puur worden gebruikt als signaalfunctie, niet om het apparaat van energie te voorzien.
L3 staat permanent aangesloten op de balansventilatie. Deze fasedraad loopt daarom dus ook niet via de 3-wegstekker. Alleen L2 en L1 lopen via de 3-wegstekker.
-Als beide signaaldraden (L2 en L1) zijn afgekoppeld (door de 3-wegstekker staat op stand 1 te zetten), dan krijgt de ventilatie dus nog steeds voeding via L3; de balansventilatie staat hiermee op de zachste stand
-Als L2 gekoppeld is (3-wegstekker staat op stand 2): ventilatie staat op medium.
-Als L1 gekoppeld is (3-wegstekker staat op stand 3): ventilatie staat op high.

In theorie zou het gelijktijdig koppelen van L2 en L1 geen kwaad kunnen, maar ik heb de tip van hierboven opgevolgd (OUTPUT SWITCHED ON URL = http://localhost/relay/1?turn=off bij relay 0 en OUTPUT SWITCHED ON URL = http://localhost/relay/0?turn=off bij relay 1. Wanneer relay 0 aangaat, gaat relay 1 dus direct uit. Omgekeerd hetzelfde: als relay 1 aangaat, gaat relay 0 direct uit. Daarmee kunnen L2 en L1 dus nooit gelijktijdig gekoppeld worden.

Eindsituatie: zie hieronder.

[Afbeelding]
edit: de nuldraad is niet beschadigd, dit zijn artefacten van de foto.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als de schakelaar en het stopcontact nu aan dezelfde bruine draad hangen is het inderdaad prima om ook de blauwe door te trekken. Maar vaak zie je dat de ventilatie niet op dezelfde groep zit als de keuken en voor de schakelaar los de bruine draad naar de keuken getrokken is.

En nee, exact andersom ;) SW is voor switch en O is voor output. Dus de zwarte draden uit de muur (naar de ventilatie) gaan op O1 en O2 en de huidige schakelaar gaat op SW1 en SW2.

Verder hoef je maar een enkele L aan te sluiten. De tweede L is juist bedoelt als doorlus naar de schakelaar :) Dus als je voor de bruine (en blauwe) kan doen muur => stopcontact => Shelly => Schakelaar heb je geen lasklem nodig.

Zelf monteer ik vaak de de module met paar extreem kleine stukje stug draad strak op de schakelaar. En dan gebruik ik soepel draad om de module aan te sluiten. Dat beperkt de hoeveelheid draad en maakt het makkelijker de module er bij te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Niet helemaal wat je zoekt, maar ik noem het voor de zekerheid toch even: ben je bekend met dit product? Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Gebruik het zelf inmiddels pakweg 2 jaar naar volle tevredenheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpaccio
sOid schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:30:
Niet helemaal wat je zoekt, maar ik noem het voor de zekerheid toch even: ben je bekend met dit product? Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Gebruik het zelf inmiddels pakweg 2 jaar naar volle tevredenheid :)
Thanks voor de tip! ik heb de shelly alleen al liggen. ik onthoud hem mocht ik het niet voor elkaar krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpaccio
Septillion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:56:

ik ga morgen het boeltje proberen aan te sluiten, dank voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpaccio
Het werkt! super bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-04 12:59
Mag ik deze even oppakken? Ik heb precies dezelfde situatie als TS, alleen is er bij mij nog een extra mechanische tijdschakelaar geplaatst (parallel). Die schakelt alleen de hoogste stand (3) in en stopt nadat de tijd is verstreken. Kan ik niet net als die tijdschakelaar, de shelly er parallel overheen plaatsen (schema 1)? Of moet ik hem achter de standen schakelaar plaatsten (schema 2)? Het maakt mij niet zoveel uit dat de stand van de shelly of van 1 van de andere twee schakelaars wordt overruled, bijvoorbeeld keuken op 2 en badkamer tijdklok op 3 en Shelly schakeld ook naar 3, dat is prima wat mij betreft. Ik wil namelijk de handmatige bediening niet kwijt raken, dit ivm bedieningsgemak van de dames in huis ;-)

En dan als laatste, de MV blijft dus altijd in de laagste stand draaien, echter wil ik dat stroomverbruik ook meten. Ik kan dus een extra shelly 1pm plaatsen tussen de fase en nul (aanvoer) en deze altijd aan laten staan. Echter moet ik dan het verbruik van alleen deze shelly 1PM tellen, of ook het verbruik van de 2PM er bij tellen?

schema 1 shelly parallel aan de andere schakelaars:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB9cpYpHq4cMPK351uBbvLePtX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9v7osHe4zYQtbPu7D7thqfMX.jpg?f=user_large

schema 2 shelly achter de 3 standen schakelaar in perlix doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS-y19bd6H5Kn80vBbQYIzZBs1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uJEa5EMX3WltfmsGJIuvsSR2.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door LexIsLang op 09-05-2023 11:21 ]

Alex

Pagina: 1