• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:01
Maasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Misschien een beetje OT maar hier sta ik wel van te kijken. En is dat dan het lesgeven / voor de klas staan op zich (dus de kinderen) of is dat de managementstructuur van het onderwijs?
In het kort: Moeilijke klas met veel niet vakinhoudelijke problematiek die al meerdere docenten versleten had, geen steun van een team of directie en loyaliteit tov leerlingen die dan weer geen docent zouden hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
evilution schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:44:
We moeten misschien eens ophouden ziek zijn financieel af te straffen. Ziek zijn is geen keuze.
De vraag is natuurlijk wel, wat is eerlijk in wie de lasten draagt van het ziek zijn.

Ik begrijp @Lordy79 in deze ook wel. In het geval van de partner van TS, deze is begin dit kalenderjaar gestart. Neem daarin mee dat dit werk in het onderwijs betreft, zal dus de tweede week van januari geweest zijn. Met uitval eind maart, is er sprake van hoogstens circa 10 weken aanwezigheid op de werkvloer.

Naar wat voor een verhouding is het dan nog acceptabel om de lasten hiervoor te dragen als werkgever. Je draagt best een flinke kostenpost af als school in een werknemer waarvan je weet, of in ieder geval vrij aannemelijk is, dat je hier niet mee doorgaat en het contract niet verlengd gaat worden.

Zeker bij dit soort (vermoedelijk) publieke diensten speelt natuurlijk ook nog eens mee dat de ontstane kostenpost betekend dat er elders op de begroting bespaard zal moeten worden. Een school heeft tenslotte niet erg veel ruimte om maar even de inkomsten te doen vergroten om een extra leraar te betalen.

Dan kunnen we natuurlijk wel spreken over CAO's en
The Zep Man schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:51:
Geaccepteerd ondernemersrisico, want het betreft een CAO.
maar feit blijft natuurlijk dat een school nu niet bepaald een bedrijf is met een hoge omzet en winsten om dit soort tegenslagen goed op te vangen.

Maatschappelijk gezien zou het dan wat dat betreft in dit soort casus vermoedelijk efficiënter zijn om een contract vervroegd te mogen ontbinden en er een herintegratie traject via het UWV komt te verlopen.
mathy_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:24:
Ontslag en overstappen naar W.W. brengt voor de werknemer nog veel meer stress met zich mee. 70% van het laatst verdiende loon. Natuurlijk de sollicitaties, of je gaat bij het uwv de ziekte wet in met begeleiding die je ook aan het werk willen hebben.
Uiteraard komt deze angst dan natuurlijk snel om de hoek kijken. Maar we moeten gewoon realistisch blijven. Herintegratie bij de huidige werkgever gaat vermoedelijk ook niet werken. Het is nu medio mei. Er gaat nu een episode komen van circa 6 weken minimale arbeidsparticipatie. Dan zomervakantie. Daarna zal de start vermoedelijk wederom beperkt zijn in begin september. Ergens eind oktober zal de directie al de knoop door moeten gaan hakken om het ontslag in gang te zetten en formaliseren in november. Die keuze gaat naar mijn mening dan ook volkomen te verwachten en logisch zijn. Ik acht de kans zeer klein dat er besloten wordt om het contract te doen verlengen.

Dat geeft partner van TS nu dus zo'n 6 weken de tijd om zich te gaan stressen op tijdelijke terugkeer naar de werkvloer voor de zomervakantie. Tijdens de zomervakantie een periode van circa 8 weken stress t.a.v. de alsmaar naderende start van het nieuwe schooljaar. En dan nog eens zo'n 2 maanden stress door het vooruitzicht op en tijdelijke terugkeer op de werkvloer, en een waarschijnlijk naderend ontslag.

En na het ontslag, sta je weer op 0. En begin je alsnog het traject bij het UWV. Maar heb je tegelijkertijd ook van je eigen leven circa 6 maanden additioneel stress ervaren.

Door de huidige manier waarop het systeem werkt zitten er helaas financiële implicaties aan de manier waarop de WW werkt. Maar ik denk dat je je oprecht niet al te blind moet staren op die 30% in een situatie als deze. Zeker niet als je in overweging neemt dat die 30% er toch zeer waarschijnlijk aan gaat zitten komen, al niet nu dan wel na ontslag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Misschien een beetje OT maar hier sta ik wel van te kijken. En is dat dan het lesgeven / voor de klas staan op zich (dus de kinderen) of is dat de managementstructuur van het onderwijs?
Is dan niet gewoon de baan niet geschikt voor jou/of jij bent niet geschikt voor de baan (dat komt op hetzelfde neer). Niet iedereen kan elke baan uitvoeren, ik heb ook bewust banen geweigerd of er niet op gesolliciteerd omdat ik weet dat dit me extra stres oplevert.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
psychodude schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:21:
maar feit blijft natuurlijk dat een school nu niet bepaald een bedrijf is met een hoge omzet en winsten om dit soort tegenslagen goed op te vangen.
Dan verzeker je je daartegen. Het motiveert ook om mensen niet tot overspannen door te laten werken.
Maatschappelijk gezien zou het dan wat dat betreft in dit soort casus vermoedelijk efficiënter zijn om een contract vervroegd te mogen ontbinden en er een herintegratie traject via het UWV komt te verlopen.
Nee, want als de werkgever deels schuldig is aan het overspannen zijn dan komt die er goedkoop vanaf. Dit stimuleert werkgevers om niet werknemers tot aan een burnout door te laten werken.

Als je mensen voor je laat werken, dan neem je daar verantwoording over. Ondernemen is risico's nemen, en niet afschuiven op de maatschappij zodra het fout gaat. Ondernemen is ook failliet gaan als je je zaken niet op orde hebt.

[Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 10-05-2023 09:26]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
The Zep Man schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Dan verzeker je je daartegen. Het motiveert ook om mensen niet tot overspannen door te laten werken.

[...]

Nee, want als de werkgever deels schuldig is aan het overspannen zijn dan komt die er goedkoop vanaf. Dit stimuleert werkgevers om niet werknemers tot aan een burnout door te laten werken.

Als je mensen voor je laat werken, dan neem je daar verantwoording over. Ondernemen is risico's nemen, en niet afschuiven op de maatschappij zodra het fout gaat. Ondernemen is ook failliet gaan als je je zaken niet op orde hebt.
Ja, laten we probleemscholen... veelal gelokaliseerd in probleemwijken... simpelweg failliet laten gaan. Dan schuiven we problemen tenslotte niet af op de maatschappij :+.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
bszz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:59:
[...]

In het kort: Moeilijke klas met veel niet vakinhoudelijke problematiek die al meerdere docenten versleten had, geen steun van een team of directie en loyaliteit tov leerlingen die dan weer geen docent zouden hebben.
Vooral dat laatste is - juist bij burnout (achtige) klachten - een enorme valkuil. Een werknemer die dat verantwoordelijkheidsgevoel niet of minder heeft, heeft daar tijdens ziekte ook minder last van. Maar juist wanneer je met een overgelopen emmer thuis zit, je druk te maken om de kinderen die geen docent hebben, raak je makkelijk in een vicieuze cirkel. En dat stuk, dat is toch echt de verantwoordelijkheid van directie/management van de organisatie.
In mijn laatste functie had ik ook van die werknemers en die belde ik dan wel eens vrijdag einde van de dag op, als het een zware week was geweest om te vragen wat hen nog dwars zat en ook met ze te bespreken dat ik liever had ik dat ik - als verantwoordelijke - met dat probleem het weekend in zou gaan dan zij.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
psychodude schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Ja, laten we probleemscholen... veelal gelokaliseerd in probleemwijken... simpelweg failliet laten gaan. Dan schuiven we problemen tenslotte niet af op de maatschappij :+.
Als probleemscholen... veelal gelokaliseerd in probleemwijken... failliet kunnen gaan, dan moeten die scholen maar meer geld krijgen. Dat is een ander maatschappelijk probleem, buiten de scope van dit topic.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

En iemand die niet 100% zich zelf is beschermen door iemand mee te laten gaan met zo'n gesprek is heel normaal en kan de angst weg nemen.
Ik ben het met je eens dat iemand mee laten gaan kan helpen, maar dat zou dan in mijn ogen de maatschappelijk werker, vertrouwenspersoon of een ander neutraal persoon moeten zijn en niet de partner die op allerlei vlakken ook belangen en afhankelijkheden heeft met de zieke medewerker.

In zo'n gesprek kan een partner nooit onafhankekijk zijn.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:28
[...]

Maar of het nu in de laatste maanden is onstaan of eerder, maakt dit uit? Ze wordt er niet minder overspannen van neem ik aan.
Nouja, indien de daadwerkelijke oorzaak niet wordt bloot gelegd en aangepakt dan zal een toekomstgerichte aanpak niet mogelijk zijn.
En iemand die niet 100% zich zelf is beschermen door iemand mee te laten gaan met zo'n gesprek is heel normaal en kan de angst weg nemen.
Moet die persoon, ongeacht wie het is, niet toevallig mede onderdeel zijn van het probleem. En dat brengt je weer terug bij punt 1.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

psychodude schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:21:
[...]

De vraag is natuurlijk wel, wat is eerlijk in wie de lasten draagt van het ziek zijn.
Ziek zijn kan iedereen overkomen. Eerlijk zou zijn als we daar allemaal de lasten van dragen zonder dat daadwerkelijk ziek zijn een individu met extra kosten opzadelt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 18:14
evilution schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Ziek zijn kan iedereen overkomen. Eerlijk zou zijn als we daar allemaal de lasten van dragen zonder dat daadwerkelijk ziek zijn een individu met extra kosten opzadelt.
*knip* dit soort veroordelende aannames dragen niet bij aan een constructief gesprek

[Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 11-05-2023 07:32]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:17
Wolly schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Ik ben het met je eens dat iemand mee laten gaan kan helpen, maar dat zou dan in mijn ogen de maatschappelijk werker, vertrouwenspersoon of een ander neutraal persoon moeten zijn en niet de partner die op allerlei vlakken ook belangen en afhankelijkheden heeft met de zieke medewerker.

In zo'n gesprek kan een partner nooit onafhankekijk zijn.
Waarom zou die persoon onafhankelijk moeten zijn? Overspannen/burnout heb je niet alleen last van tijdens kantoor/werkuren maar 24 uur per dag en een partner is dan juist in staat om aanvullende informatie te geven daar waar de werknemer zelf daar niet goed toe in staat is.
Mijn vrouw (verpleegkundige) heeft net voor en deels tijdens corona een burnout gehad en dat heeft enorme indruk op me gemaakt. Ik heb me voor die tijd nooit gerealiseerd wat je hersenen met je kunnen doen. Alles wat zo lang vanzelfsprekend is geweest zoals praten met collega's, met een manager, met een arts zijn ineens zaken waar iemand letterlijk dagen vantevoren wakker van kan liggen. Je hebt eigenlijk "ineens" een andere partner en gaat je na de diagnose realiseren dat er toch wel tekenen waren dat er iets niet klopte en een beetje manager/werkgever zal dat ook vaak achteraf toegeven.
Werd bij mijn vrouw overigens ook geadviseerd door de huisarts, poh ggz om gesprekken samen te doen en ook de bedrijfsartsen (meervoud, we hebben er vijf gehad in 1,5 jaar tijd door hoog verloop) vonden dat een goed idee omdat je er ook samen doorheen moet zien te komen.
Doe je het niet samen dan loop je het risico dat er enige tijd later geen samen meer is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:01
*knip* liever een tr de volgende keer

[Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 11-05-2023 07:33]

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
*knip* dat is een andere discussie

[Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 11-05-2023 07:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 18:14
*knip* bij vragen over moderaties -> DM, nooit het topic zelf gebruiken

[Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 11-05-2023 07:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@kuruya hoe staat het er hiermee? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee