Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kuruya
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:04
Hallo allemaal,

Hopelijk is dit het juiste topic want ik zou graag jullie advies voor het volgende willen hebben.

Mijn vriendin zit sinds eind maart overspannen thuis, ze is begin 2023 gestart (Ze heeft dus nog een jaarcontract) bij een nieuwe organisatie maar kwam er al snel achter dat ze het moeilijk vond om aan te passen. Ze voelde zich niet gehoord, diverse probleemgevallen werden bij haar neergelegd en meer van dit soort zaken.

Uiteindelijk ging het niet meer en is ze door haar huisarts doorwezen naar een praktijkondersteuner en kwam de conclusie dat ze overspannen is. Ze heeft zich ziekgemeld bij haar werkgever die direct de bedrijfsarts heeft ingeschakeld.

Dezelfde week van de ziekmelding had ze al het 1e gesprek met de bedrijfsarts en die adviseerde om de komende 4 weken rust te nemen en even niet aan werk te denken, haar werkgever werd ook aangesproken om niet meer dagelijks contact op te nemen. Ze vond dit een fijn gesprek en voelde zich serieus genomen.

Nu waren er in de 4 weken veel ups en downs. Ze begon last te krijgen van paniekaanvallen om de kleinste dingen, dagen dat ze na een wandeling van 10 minuten totaal geen energie meer had maar ook dagen dat ze gewoon weer dingen kon doen. Kortom, de standaard symptomen van overspannen. De praktijkondersteuner gaf aan dit dit erbij zou horen en dit een manier van je lichaam is om beter te worden.

Vanochtend heeft ze weer gesprek gehad met haar bedrijfsarts, ik was er zelf niet bij maar mijn vriendin was na het gesprek totaal overstuur. Ze kreeg te horen dat ze weer z.s.m. aan het werk moest want ze kon het niet langer veroorloven om nog thuis te blijven. Direct werd een re-integratieplan opgesteld en volgende week zou ze 5x 1.5 uur moeten werken voor de komende 5 weken tot halverwege juni wanneer het volgende gesprek is. Mijn vriendin gaf hier in emotioneel aan dat ze er voor haar gevoel nog niet klaar voor is, maar de bedrijfsarts gaf aan dat als ze hier niet mee akkoord gaat er een arbeidsconflict ontstaat en dat ze blij mocht zijn niet morgen al te moeten starten.

Er is een mail gestuurd naar haar en haar leidinggevende met het re-integratieplan, maar hierin stond ook aangegeven dat ze al na 3 weken 5x4 moest gaan werken, iets wat niet tijdens dit gesprek is afgesproken.

Persoonlijk vind ik dit een enorme rare en vervelende situatie. In mijn optiek is ziek = ziek en zeker na zo'n korte periode van ziekte waarin duidelijk is dat ze nog helemaal niet beter is niet direct zoveel uur te gaan werken. Mijn advies was om wel aan te geven dat ze aan het werk wil, maar dat het nu nog niet de juiste tijd is en dat ze het rustiger moet opbouwen. Morgen heeft ze weer telefonisch contact met haar leidinggevende maar ze ziet hier enorm tegen op om dit uit te spreken.

Alle reacties

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is je vraag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
Wat @Wolly zegt. En denk ook aan het geven van belangrijke randinformatie. Bijvoorbeeld: heeft ze een rechtsbijstandsverzekering die conflicten tussen werknemer en werkgever dekt, en/of hebben jullie eventueel de financiën voor een advocaat en de energie om een conflict uit te vechten?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:05

garriej

Ik las ondertieten.

En bespreek het ook vooral met de eigen huisarts/praktijkondersteuner.

Acties:
  • +50Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
"5x 1.5 uur moeten werken voor de komende 5 weken"

Dit lijkt mij een normaal traject, en het is proberen of het lukt. Gewoon maar zicht op 6 maanden ziek thuis is ook geen goed idee.
Druk maken over dat je iets moet gaan doen, is anders dan proberen weer kleine stapjes te zetten.

Gaat het dag 1 na 1 uur niet meer, dan heb je geprobeerd en dan probeer je later weer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Blasterxp schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:42:

Dit lijkt mij een normaal traject, en het is proberen of het lukt. Gewoon maar zicht op 6 maanden ziek thuis is ook geen goed idee.
Druk maken over dat je iets moet gaan doen, is anders dan proberen weer kleine stapjes te zetten.

Gaat het dag 1 na 1 uur niet meer, dan heb je geprobeerd en dan probeer je later weer.
Dat dus. Vanuit de werkgever en de bedrijfsarts snap ik wel dat je wilt gaan proberen om de persoon in kwestie te laten reintergeren. Voor de werkgever is dit in de basis ook geen fijne situatie. De intentie is hier om een oplossing te vinden die voor beide werkt.

Is het wel de juiste baan/functie voor je partner? Misschien daar ook eerlijk over zijn naar elkaar toe, het klinkt vrij heftig na een paar maanden een nieuwe baan.

[Voor 10% gewijzigd door Razr op 09-05-2023 13:48]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 15:55
kuruya schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:36:
Hallo allemaal,

Hopelijk is dit het juiste topic want ik zou graag jullie advies voor het volgende willen hebben.

Mijn vriendin zit sinds eind maart overspannen thuis, ze is begin 2023 gestart (Ze heeft dus nog een jaarcontract) bij een nieuwe organisatie maar kwam er al snel achter dat ze het moeilijk vond om aan te passen. Ze voelde zich niet gehoord, diverse probleemgevallen werden bij haar neergelegd en meer van dit soort zaken.
Je omschrijft letterlijk het probleem en de oplossing lijkt zo simpel, neem ontslag? Over een maand of 2 kan je dan wel ergens langzaam starten.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:28
Second opinion een optie? En anders, sjah, wil ze die 1.5x5 niet proberen, wil ze überhaupt niet meer bij die werkgever werken, is er psychische hulp anders dan een praktijkondersteuner?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Eerst toch bespreken met de leidinggevende. Als daar geen oplossing uit komt, dan kun je nog eens met de bedrijfsarts om tafel. Als daar ook niets uit volgt kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Je moet je ook realiseren dat de kans dat dit nog in een langdurig dienstverband gaat eindigen minimaal is.

Voor de werkgever ook lastig, die heeft net na de opzegtermijn een langdurige ziektemelding te pakken. Wellicht ook een goed idee om te kijken of er andere oorzaken dan werk ten grondslag liggen aan de overspannenheid, juist ook vanwege de relatief korte werkduur alvorens de klachten tot uiting zijn gekomen. Een gesprek met de praktijkondersteuner of de huisarts kan nooit kwaad.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hallo allemaal,

Uiteindelijk ging het niet meer en is ze door haar huisarts doorwezen naar een praktijkondersteuner en kwam de conclusie dat ze overspannen is. Ze heeft zich ziekgemeld bij haar werkgever die direct de bedrijfsarts heeft ingeschakeld.

Dezelfde week van de ziekmelding had ze al het 1e gesprek met de bedrijfsarts en die adviseerde om de komende 4 weken rust te nemen en even niet aan werk te denken, haar werkgever werd ook aangesproken om niet meer dagelijks contact op te nemen. Ze vond dit een fijn gesprek en voelde zich serieus genomen.

Nu waren er in de 4 weken veel ups en downs. Ze begon last te krijgen van paniekaanvallen om de kleinste dingen, dagen dat ze na een wandeling van 10 minuten totaal geen energie meer had maar ook dagen dat ze gewoon weer dingen kon doen. Kortom, de standaard symptomen van overspannen. De praktijkondersteuner gaf aan dit dit erbij zou horen en dit een manier van je lichaam is om beter te worden.

Vanochtend heeft ze weer gesprek gehad met haar bedrijfsarts, ik was er zelf niet bij maar mijn vriendin was na het gesprek totaal overstuur. Ze kreeg te horen dat ze weer z.s.m. aan het werk moest want ze kon het niet langer veroorloven om nog thuis te blijven. Direct werd een re-integratieplan opgesteld en volgende week zou ze 5x 1.5 uur moeten werken voor de komende 5 weken tot halverwege juni wanneer het volgende gesprek is. Mijn vriendin gaf hier in emotioneel aan dat ze er voor haar gevoel nog niet klaar voor is, maar de bedrijfsarts gaf aan dat als ze hier niet mee akkoord gaat er een arbeidsconflict ontstaat en dat ze blij mocht zijn niet morgen al te moeten starten.

Er is een mail gestuurd naar haar en haar leidinggevende met het re-integratieplan, maar hierin stond ook aangegeven dat ze al na 3 weken 5x4 moest gaan werken, iets wat niet tijdens dit gesprek is afgesproken.

Persoonlijk vind ik dit een enorme rare en vervelende situatie. In mijn optiek is ziek = ziek en zeker na zo'n korte periode van ziekte waarin duidelijk is dat ze nog helemaal niet beter is niet direct zoveel uur te gaan werken. Mijn advies was om wel aan te geven dat ze aan het werk wil, maar dat het nu nog niet de juiste tijd is en dat ze het rustiger moet opbouwen. Morgen heeft ze weer telefonisch contact met haar leidinggevende maar ze ziet hier enorm tegen op om dit uit te spreken.
Eerst maar eens langs de huisarts me dunkt.

Die kijkt even iets verder dan de bedrijfsarts en kan bijv je partner even richting GGZ of wat voor traject dan ook duwen.

#ervaringsdeskundige hier ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +21Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
JerX schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Je omschrijft letterlijk het probleem en de oplossing lijkt zo simpel, neem ontslag? Over een maand of 2 kan je dan wel ergens langzaam starten.
Een burn-out (zo klinken de klachten) kan een stuk langduriger zijn dan twee maanden, je kunt zo maar een jaar kwijt zijn. En niet iedereen is in de positie om zo'n periode zonder inkomsten en WW te overbruggen. Het lijkt een simpele oplossing, maar het is zo ongeveer het domste wat je kunt doen in dit geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Zoals nu gesteld is de bedrijfsarts een hork (of erger), want komen met 'anders arbeidsconflict' is niet constructief (en geeft te denken hoe bedrijfsarts en vooral werkgever erin staan).

Proberen lijkt nu het devies. Gaat het niet, dan weer ziekmelden.

Voor zover ik weet is een 2nd opinion bij UWV mogelijk. Verken dat alvast.

En bereid mentaal een overstap op termijn voor. 3 maanden na start overspannen raken is (behoudens externe redenen) een signaal dat je waarschijnlijk niet op je plek zit. Het bovengenoemde (beleefde) gedrag van bedrijfsarts is een tweede signaal. Niets overhaasts doen, doorbetaling tijdens ziekte is er niet voor niets.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:54:
Zoals nu gesteld is de bedrijfsarts een hork (of erger), want komen met 'anders arbeidsconflict' is niet constructief (en geeft te denken hoe bedrijfsarts en vooral werkgever erin staan).
Er zit wel een filter van een overspannen persoon tussen de bedrijfsarts en de TS. Ik denk dat het goed is om de waardeoordelen over de bedrijfsarts en de werkgever nog even te parkeren.
En bereid mentaal een overstap op termijn voor. 3 maanden na start overspannen raken is (behoudens externe redenen) een signaal dat je waarschijnlijk niet op je plek zit. Het bovengenoemde (beleefde) gedrag van bedrijfsarts is een tweede signaal. Niets overhaasts doen, doorbetaling tijdens ziekte is er niet voor niets.
Je kunt niet zomaar het oordeel van de bedrijfsarts naast je neerleggen. Als je weigert mee te werken aan je re-integratie kan dat gevolgen hebben voor de genoemde doorbetaling.

[Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 09-05-2023 14:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Naast de al genoemde adviezen zou je vriendin ook op zoek kunnen gaan naar een burn-out coach die haar helpt om weer beter te worden. Er zijn heel veel van dit soort coaches, zoek er een waar je een match mee hebt. Vaak zijn werkgevers ook bereid de kosten hiervoor te vergoeden, het is immers ook in hun belang dat de werknemer weer zo snel mogelijk aan de slag kan.

En heel veel sterkte voor je vriendin!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
FirePuma142 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Er zit wel een filter van een overspannen persoon tussen de bedrijfsarts en de TS. Ik denk dat het goed is om de waardeoordelen over de bedrijfsarts en de werkgever nog even te parkeren.
vandaar "zoals gesteld" en "beleefd" ;)
Je kunt niet zomaar het oordeel van de bedrijfsarts naast je neerleggen. Als je weigert mee te werken aan je re-integratie kan dat gevolgen hebben voor de genoemde doorbetaling.
Vandaar het advies het wel te proberen. De 2nd opinion en overstap op termijn zijn alternatieve/parallele paden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:03:
[...]

vandaar "zoals gesteld" en "beleefd" ;)

[...]

Vandaar het advies het wel te proberen. De 2nd opinion en overstap op termijn zijn alternatieve/parallele paden.
Dan had ik je niet helemaal goed begrepen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik weet niet wat er wettelijk is vastgesteld, maar normaal gesproken wordt er na 4-6 weken een reïntegratietraject gestart, waarbij rekening gehouden wordt met het herstel dat nog loopt.

Vaak begint dat met een dag of twee in de week een paar uurtjes werken, dus ik vind het al heel wat dat het maar 1,5 uur per week voor 5 weken is. Dat moet echt wel te overzien zijn en is totaal niet buiten de norm.

Maar wat ik veel belangrijker zou vinden; wat wordt er gedaan om de oorzaak aan te pakken?
Ze voelde zich niet gehoord, diverse probleemgevallen werden bij haar neergelegd en meer van dit soort zaken.
Is daar verder iets mee gedaan? Anders zit ze over een paar weken weer thuis.
Dat jaarcontract hoeft ze in ieder geval niet meer door te zetten lijkt mij, want het is overduidelijk geen werkgever die bij haar past, maar ze zal afhankelijk van de voorwaarden van dat contract nog wel een paar maanden moeten blijven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Persoonlijk vind ik dit een enorme rare en vervelende situatie. In mijn optiek is ziek = ziek en zeker na zo'n korte periode van ziekte waarin duidelijk is dat ze nog helemaal niet beter is niet direct zoveel uur te gaan werken.
Er is maar 1 iemand die bepaald of iemand ziek is of niet. Dat is degene die het antwoord kan geven of jouw vriendin überhaupt terug aan het werk kan of niet.
Mijn advies was om wel aan te geven dat ze aan het werk wil, maar dat het nu nog niet de juiste tijd is en dat ze het rustiger moet opbouwen. Morgen heeft ze weer telefonisch contact met haar leidinggevende maar ze ziet hier enorm tegen op om dit uit te spreken.
Het beste kan ze weer met de huisarts gaan praten, kijken wat die zegt. Leuk dat een bedrijfsarts jouw vriendin weer aan het werk wilt zetten, maar daar is dan ook de bedrijfsarts voor bedoelt: zorgen dat jij als werknemer zsm wee raan de slag kan op een gezonde manier, eventueel met aanpassingen. Maar een bedrijfsarts kan niet bepalen of iemand daadwerkelijk ziek is of niet. Als jouw vriendin morgen dus de afspraak met de leidinggevende heeft, laat haar dan aangeven de huisarts te willen raadplegen. Als de huisarts aangeeft dat jouw vriendin nog niet in staat is om te werken, is het antwoord simpel. Tot die tijd is jouw vriendin gewoon ziek en daar kan het bedrijf verder ook niets aan doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:27
Oon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:08:
Vaak begint dat met een dag of twee in de week een paar uurtjes werken, dus ik vind het al heel wat dat het maar 1,5 uur per week voor 5 weken is. Dat moet echt wel te overzien zijn en is totaal niet buiten de norm.
Het is elke dag 1,5 uur. Niet elke week.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:40
Hoe ik het zo lees heeft de nieuwe werkplek in zekere vorm meegedragen aan de overspanning. Jouw vriendin zou ook kunnen overleggen met de werkgever/bedrijfsarts of re-integratie tweede spoor een optie is (re-integreren bij een andere werkgever). Ik weet alleen niet zeker of zij hiervoor eerst re-integratie bij de huidige werkgever moet hebben geprobeerd.

Verder, zoals anderen zeggen, is het niet heel gek dat er gekeken wordt of ze weer aan het werk kan na een paar maanden thuis zitten. Hoewel je inderdaad met burn-out hier langer last van kan hebben en dan zou een burn-out coach een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11
Ik weet geen verdere details, maar als ik dit lees:
Klinkt het vooral als dat de werkgever en/of baan gewoon niet bij haar past. Hoe is daar dan een conclusie aan gehangen dat zij overspannen is? Dat lees ik namelijk niet, behalve:
Misschien gewoon ontslag nemen en iets anders zoeken wat haar wel ligt, want kans op contractverlenging na een jaar is toch nihil na deze situatie.

[Voor 8% gewijzigd door Supreme op 09-05-2023 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:35
FirePuma142 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Een burn-out (zo klinken de klachten) kan een stuk langduriger zijn dan twee maanden, je kunt zo maar een jaar kwijt zijn. En niet iedereen is in de positie om zo'n periode zonder inkomsten en WW te overbruggen. Het lijkt een simpele oplossing, maar het is zo ongeveer het domste wat je kunt doen in dit geval.
Herstel van van een stevige burn-out kan 2 jaar duren. Zaak is dat de huisarts vaststelt dat er sprake is van burn-out. Verder is zij en de werkgever verplicht vanuit de wet mee te werken aan duurzame re-integratie.

"De Wet verbetering poortwachter is ingevoerd met als doel zieke werknemers zo spoedig mogelijk duurzaam te laten terugkeren naar het werk. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met de arbodienst of bedrijfsarts inspannen voor de re-integratie van de betreffende werknemer."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:14:
[...]
Er is maar 1 iemand die bepaald of iemand ziek is of niet. Dat is degene die het antwoord kan geven of jouw vriendin überhaupt terug aan het werk kan of niet.

[...]
Het beste kan ze weer met de huisarts gaan praten, kijken wat die zegt. Leuk dat een bedrijfsarts jouw vriendin weer aan het werk wilt zetten, maar daar is dan ook de bedrijfsarts voor bedoelt: zorgen dat jij als werknemer zsm wee raan de slag kan op een gezonde manier, eventueel met aanpassingen. Maar een bedrijfsarts kan niet bepalen of iemand daadwerkelijk ziek is of niet. Als jouw vriendin morgen dus de afspraak met de leidinggevende heeft, laat haar dan aangeven de huisarts te willen raadplegen. Als de huisarts aangeeft dat jouw vriendin nog niet in staat is om te werken, is het antwoord simpel. Tot die tijd is jouw vriendin gewoon ziek en daar kan het bedrijf verder ook niets aan doen.
'ziek' is irrelevant hier. Het gaat om (gedeeltelijke) (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid en daar is de bedrijfsarts de enige bepalende factor met UWV deskundigenoordeel als 2nd opinion.
Ik weet niet wat er wettelijk is vastgesteld, maar normaal gesproken wordt er na 4-6 weken een reïntegratietraject gestart, waarbij rekening gehouden wordt met het herstel dat nog loopt.

Dit zo generiek stellen geeft blijk van een beperkt inzicht. De een is na maanden toe aan reintegratie de ander veel sneller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:54

PB-powell

Mr. Laziness

Joe28965 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:22:
Hoe ik het zo lees heeft de nieuwe werkplek in zekere vorm meegedragen aan de overspanning. Jouw vriendin zou ook kunnen overleggen met de werkgever/bedrijfsarts of re-integratie tweede spoor een optie is (re-integreren bij een andere werkgever). Ik weet alleen niet zeker of zij hiervoor eerst re-integratie bij de huidige werkgever moet hebben geprobeerd.

Verder, zoals anderen zeggen, is het niet heel gek dat er gekeken wordt of ze weer aan het werk kan na een paar maanden thuis zitten. Hoewel je inderdaad met burn-out hier langer last van kan hebben en dan zou een burn-out coach een optie kunnen zijn.
Bij re-integratie is eerste spoor altijd eerst noodzakelijk, tenzij (na onderzoek van oa een arbo-arts) kan worden aangetoond dat het werk zelf aanleiding is van de burn-out. Mijn vrouw is bij haar tweede burn-out hier achter gekomen en toen kon, na onderzoek en bewijsvoering etc, direct tweede spoor worden opgestart. Maar het UWV gaat er standaard vanuit dat eerste spoor wordt ingezet wat vrij logisch is.

Zoals velen andere hier al aangeven is het niet onlogisch om na een bepaalde periode weer proberen aan het werk te gaan. Zowel werkgever als -nemer hebben hierin hun rechten en verplichtingen.
Mijn advies zou zijn om bij het UWV informatie in te winnen over de 'normale' gang van zaken bij re-integratie maar ook proberen mee te werken met het re-integratieproces van de bedrijfsarts. Het kan prima zijn dat het nog te vroeg is om weer te gaan werken, maar als je het niet probeert weet je dat 1) niet en 2) heb je geen dossiervorming hiervoor.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
hexta schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Het is elke dag 1,5 uur. Niet elke week.
Ah, verkeerd gelezen dan, maar dat is nog niet anders dan normaal. Ik ken genoeg mensen die zijn begonnen met een uurtje of 10 in de week, maar ook mensen waar het 2 of 3 in de week was. Is uiteindelijk aan de verzuimconsulent of bedrijfsarts om daar een keuze in te maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41
Dat moet echt wel te overzien zijn en is totaal niet buiten de norm.
Welke norm is dat? En wat maakt voor jou dat het te voor deze zieke te overzien is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Dit zo generiek stellen geeft blijk van een beperkt inzicht. De een is na maanden toe aan reintegratie de ander veel sneller.
De werkgever heeft meteen behoefte aan de fulltime werknemer die ze horen te hebben, dus daar zijn gelukkig standaarden in. Anders zou je gewoon kunnen zeggen dat je behoefte hebt aan 4 jaar betaald vakantie, dat moeten we ook niet willen.

De standaard is enkele weken en dan ga je het reïntegratietraject in. Dat betekent niet dat je na enkele weken fulltime gaat werken, maar dat je dan weer langzaamaan een positief uitzicht hebt in plaats van eindeloos thuiszitten. Zo'n traject kan goed beginnen met om de week een paar uur werken, of kan beginnen met iedere dag een uurtje of twee, maar er zijn weinig situaties waar je gewoon maanden lang thuis mag zitten zonder enig uitzicht.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24
Op zich wel een prestatie om iemand binnen 2.5 maand overspannen te krijgen. Is het wel handig om daar nog terug te keren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:43
kuruya schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:36:.

Hoe is dat gesprek precies gegaan? Je zou bijna zeggen dat ze zich daar iets te groot heeft gehouden, nu met de consequenties zit en dat niet overziet.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:50:
Op zich wel een prestatie om iemand binnen 2.5 maand overspannen te krijgen. Is het wel handig om daar nog terug te keren?
Daarbij doe je de aanname dat het aan de werkgever te wijten is, al dan niet gedeeltelijk. Dat hoeft niet het geval te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Eigenlijk niet handig dat ze dat gesprek alleen heeft gedaan (of opgenomen).
Nu heb je enkel uit tweede hand het verhaal van iemand die er al emotioneel in (doorheen) zit en waar ieder woord wat richting weer werken gaat al een flinke extra lading heeft.

Vervolggesprekken zou ik in ieder geval altijd samen doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Oon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:47:
[...]

De werkgever heeft meteen behoefte aan de fulltime werknemer die ze horen te hebben, dus daar zijn gelukkig standaarden in. Anders zou je gewoon kunnen zeggen dat je behoefte hebt aan 4 jaar betaald vakantie, dat moeten we ook niet willen.

De standaard is enkele weken en dan ga je het reïntegratietraject in. Dat betekent niet dat je na enkele weken fulltime gaat werken, maar dat je dan weer langzaamaan een positief uitzicht hebt in plaats van eindeloos thuiszitten. Zo'n traject kan goed beginnen met om de week een paar uur werken, of kan beginnen met iedere dag een uurtje of twee, maar er zijn weinig situaties waar je gewoon maanden lang thuis mag zitten zonder enig uitzicht.
Heb je in je omgeving wel eens iemand meegemaakt met een burn-out?
Dat is in veel gevallen geen kwestie van een paar uurtjes werken na een paar weken, maar dat is juist maanden thuiszitten voordat dat überhaupt weer ter sprake komt.

Dit soort dwingende taal van de bedrijfsarts om weer aan het werk te gaan werkt alleen maar averechts bij
deze ziekte. Zo te horen stelt deze het belang van het bedrijf boven de gezondheid van de medewerker.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:53:
Dan moet je daar als begeleider wel geschikt voor zijn. Door emotionele betrokkenheid uit te kunnen schakelen en je partner in staat stellen het juiste verhaal te doen. Dat is niet eenvoudig. Ik zou aanraden het gesprek op te nemen, en/of iemand met wat meer afstand dan je eigen partner of ouder mee te nemen.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Marchel
  • Laatst online: 23:20

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Nieuwe medewerker start in januari 2023, in maart 2023 constateert de bedrijfsarts dat de persoon overspannen is. Er zijn nog geen drie maanden gepasseerd en iemand raakt overspannen. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar dit is wel erg snel. Was er niet al iets gaande en was de druk op het werk de druppel? Het is namelijk best bijzonder dat iemand in zo'n korte tijd uitvalt (langdurig).

Volgens mij is het al vaker gezegd, maar in de toelichting die ik van je hier aanhaal interpreteer ik dit als "we hebben ons er al bij neergelegd dat het niets gaat worden"... Vanuit het perspectief van de werkgever, iemand is kort in dienst, merkt dat de persoon het niet aankan en valt uit. Er is nog zo weinig historische informatie over het dienstverband met de medewerker dat het voor de werkgever een lastig situatie is om in te schatten, ik zou in ieder geval z.s.m. willen kunnen toetsen of deze medewerker wel een toekomst heeft binnen de organisatie gezien het snelle uitvallen.

Zich gepasseerd voelen, moeilijk vinden om aan te passen, niet gehoord voelen. Dit zijn toch zaken die lastig zijn te verwachten als je ergens nog maar 3 maanden werkt. Je werkgever past zich niet aan jou aan, jij moet jouw ideale werkplek creëren. Uiteraard hoef je niet te accepteren dat je hele lastige probleemgevallen zonder degelijke ondersteuning zelfstandig moet oppakken/verantwoordelijk voor bent gezien het korte dienstverband.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Marchel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:25:
[...]
Nieuwe medewerker start in januari 2023, in maart 2023 constateert de bedrijfsarts dat de persoon overspannen is. Er zijn nog geen drie maanden gepasseerd en iemand raakt overspannen. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar dit is wel erg snel. Was er niet al iets gaande en was de druk op het werk de druppel? Het is namelijk best bijzonder dat iemand in zo'n korte tijd uitvalt (langdurig).

Volgens mij is het al vaker gezegd, maar in de toelichting die ik van je hier aanhaal interpreteer ik dit als "we hebben ons er al bij neergelegd dat het niets gaat worden"... Vanuit het perspectief van de werkgever, iemand is kort in dienst, merkt dat de persoon het niet aankan en valt uit. Er is nog zo weinig historische informatie over het dienstverband met de medewerker dat het voor de werkgever een lastig situatie is om in te schatten, ik zou in ieder geval z.s.m. willen kunnen toetsen of deze medewerker wel een toekomst heeft binnen de organisatie gezien het snelle uitvallen.

Zich gepasseerd voelen, moeilijk vinden om aan te passen, niet gehoord voelen. Dit zijn toch zaken die lastig zijn te verwachten als je ergens nog maar 3 maanden werkt. Je werkgever past zich niet aan jou aan, jij moet jouw ideale werkplek creëren. Uiteraard hoef je niet te accepteren dat je hele lastige probleemgevallen zonder degelijke ondersteuning zelfstandig moet oppakken/verantwoordelijk voor bent gezien het korte dienstverband.
Ik kan mij dus wel voorstellen dat de werkgever doet wat hij wettelijk mag in dit verhaal. Als er meer historische informatie beschikbaar is dan is de kans groter dat men beter luistert naar jouw verhaal, en welwillender is hierin gezamenlijk een oplossing te zoeken, daar lijkt in de situatie van jouw vriendin nog te weinig fundament voor te zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
Even de rest grotendeels buiten beschouwing gelaten. Herintegratie trajecten en dergelijk is namelijk leuk voor indien je op een werkplek zat waar je het naar je zin hebt gehad, maar tijdens je loopbaan je uitgevallen bent.

Maar in dit geval, denk ik dat je je primair moet afvragen hoe zinnig dit nu allemaal is.

Je kunt het overspannen, burnout, etc. willen noemen. En het eindresultaat valt daar vast en zeker ook onder te scharen.

Maar is de trigger in deze niet gewoon de kennelijke mismatch met het werk? In je laatste regel van deze eerste introductie paragraaf beschrijf je namelijk een zekere bedrijfscultuur. Dit gaat echt niet veranderen binnen het herintegratie traject.

Moet je vriendin niet gewoon overwegen te accepteren dat dit het niet is, en een nieuwe baan elders zoeken?

Buiten het feit om dat het herintegratie traject geen verandering in de bedrijfscultuur zal brengen, zal er met zo'n korte werkgeschiedenis ook weinig verbintenis met het bedrijf en de collega's zijn. Kans is groot dat je partner in een soort negatieve spiraal eindigt. Een periode van al nodige stress omtrent herintegratie, aangevuld met een conflict met de werkgever, en reële kans op ook nog eens negatieve gevoelens/uitlatingen door collega's die door deze snelle uitval zelf een eventuele verhoging in werkdruk verkrijgen. Collega's blijven uiteindelijk tenslotte ook net mensen.

En laten we wel wezen, uiteindelijk gaat dit jaar toch eindigen met over een krappe circa 5 maanden het bericht dat het contract niet verlengd zal worden. Je partner moet zich indien deze herintegratie doorzet, nu al vast voorbereiden op deze volgende tegenslag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Iets meer achtergrond is misschien ook wel handig om het in perspectief te kunnen plaatsen.

Gaat het hier bijvoorbeeld om een 23 jarige schoolverlaatster haar eerste job bij een afdeling administratie of om een 40 jarige dame die als interim manager aangenomen is om "de afdeling eens flink om te gooien"...?

Dat maakt waarschijnlijk ook heel wat uit qua houding van de werkgever/arbo/uwv.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marchel

Marchel

FirePuma142 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Daarbij doe je de aanname dat het aan de werkgever te wijten is, al dan niet gedeeltelijk. Dat hoeft niet het geval te zijn.
Heb je een punt. Maar als het te verwijten is aan de werkgever, dan is de uitkomst eigenlijk niet anders. Het is beter voor jouw herstel dat je daar z.s.m. weggaat en dus het dienstverband opzegt. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand in nog geen 3 maanden tijd een dusdanige "overspannenheid" heeft weten te ontwikkeld die ervoor zorgt dat je "maanden" niet kan werken. Maar goed, ook dit is een aannamen die gevaarlijk is als je de situatie niet goed kent.

[Voor 13% gewijzigd door Marchel op 09-05-2023 15:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 13:55
Marchel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Heb je een punt. Maar als het te verwijten is aan de werkgever, dan is de uitkomst eigenlijk niet anders. Het is beter voor jouw herstel dat je daar z.s.m. weggaat en dus het dienstverband opzegt. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand in nog geen 3 maanden tijd een dusdanige "overspannenheid" heeft weten te ontwikkeld die ervoor zorgt dat je "maanden" niet kan werken. Maar goed, ook dit is een aannamen die gevaarlijk is als je de situatie niet goed kent.
Het is inderdaad wel heel bijzonder als iemand alleen in die 2-3 maanden een dusdanige overspannenheid heeft kunnen opbouwen. Dan ga je toch al snel denken dat er meer omheen speelt van voorgaande baan, prive, etc.
Als het toch echt alleen door die 2 maanden werken komt dan lijkt baan opzeggen toch de meeste vrijheid te geven en ergens een frisse start te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Marchel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Hoe dan ook passen wg en wn hier niet bij elkaar. Wn hoopte op een leuke baan, wg hoopte op een goeie aanvulling voor het team. Ze zaten er allebei naast. Dus beter om met wg om de tafel te gaan zitten hoe je in goed overleg uit elkaar kan gaan zonder het jaarcontract uit te dienen. Kans dat dat contract wordt verlengt is sowieso erg klein nu.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marchel

Marchel

evilution schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Hoe dan ook passen wg en wn hier niet bij elkaar. Wn hoopte op een leuke baan, wg hoopte op een goeie aanvulling voor het team. Ze zaten er allebei naast. Dus beter om met wg om de tafel te gaan zitten hoe je in goed overleg uit elkaar kan gaan zonder het jaarcontract uit te dienen. Kans dat dat contract wordt verlengt is sowieso erg klein nu.
Inderdaad dat zou ook mijn insteek zijn. Alhoewel ik mij best kan voorstellen dat het opzeggen zonder uitzicht op iets nieuws lastig is. Wellicht dat dit financiële problemen kan veroorzaken, maar daarvoor zijn ook regelingen die je hierin ondersteunen zodat je niet in de problemen raakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Marchel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:05:
[...]

Inderdaad dat zou ook mijn insteek zijn. Alhoewel ik mij best kan voorstellen dat het opzeggen zonder uitzicht op iets nieuws lastig is. Wellicht dat dit financiële problemen kan veroorzaken, maar daarvoor zijn ook regelingen die je hierin ondersteunen zodat je niet in de problemen raakt.
Als je nog een paar maanden loopt door te kutten tot een nieuwe baan weet je zeker dat die ook niks gaat worden. Gewoon stoppen, uithuilen en uitrusten. En dan op zoek naar een nieuwe baan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kuruya
Bedankt voor jullie reacties & adviezen.

2,5 maand is inderdaad snel, ik verwacht dan ook dat er (on)bewust ook nog andere dingen mee speelden.

Kleine toelichting zonder al te inhoudelijk te gaan. Mijn vriendin werkt nu zo bijna 10 jaar in het onderwijs waarvan afgelopen 8 jaar met veel plezier op een probleemschool. Ze werd via via benaderd met de vraag of ze interesse had om halverwege het jaar te komen werken op de school waar ze dus nu zit, echter zijn er gewoon zaken daar die niet op orde zijn en waar wellicht andere collega's dat beter naast hun kunnen leggen (not my problem) maar zij dus niet.

Stoppen met werken is natuurlijk een optie, genoeg banen in het onderwijs. Echter ben ik beetje huiverig om op dit moment zulke beslissingen te maken. Uit eigen ervaring wilde ik destijds ook stoppen met werken en desnoods achter een kassa staan. En dan is het nog maar de vraag of het niet terug komt bij een volgende baan.

We hebben net nog even contact gehad en afgesproken dat ik morgen aanwezig ben bij het gesprek met de leidinggevende en dat we vrijdag contact opnemen met praktijkondersteuner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marchel

Marchel

evilution schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Als je nog een paar maanden loopt door te kutten tot een nieuwe baan weet je zeker dat die ook niks gaat worden. Gewoon stoppen, uithuilen en uitrusten. En dan op zoek naar een nieuwe baan.
Ben ik het mee eens. Maar wat als de oorzaak dus wel duidelijk bij de werkgever ligt, wie moet er dan voor boeten? Je kan dan wel zeggen je verlies pakken, maar niet iedereen kan zich dat permitteren. Als je rechtvaardig dat de oorzaak overduidelijk elders ligt, dan zou ik voor mij de meest gunstige route kiezen. Maar dat ben ik ;)

[Voor 4% gewijzigd door Marchel op 09-05-2023 16:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uuldriks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49
Mijn vorige werkgever achtte ook noodzakelijk om toen ik al thuis zat met een burnout over te schakelen naar een arbo club die niks anders deed dan pushen om weer te gaan werken.

Dit was in de corona periode, dus het eerste contact liet al enkele weken op zich wachten ( in die weken ging ik wel 2x per week even een bakje koffie op kantoor doen trouwens).
Bij mijn eerste telefonische gesprek met de arbo heb ik duidelijk uitleg gegeven dat de situatie niet beter was geworden (want geen hulp gehad nog...) waarop de dame in kwestie concludeerde dat ik dan wel 5 dagen kon gaan werken, a 2 uur per dag. Omdat ik vooral te kampen had met ernstige vermoeidheid heb ik direct aangegeven dat ik dit niet zag zitten, en heb daarop een tegenvoorstel gedaan van 3x per week 2 uur, en dan de maandag, woensdag en vrijdag. Later ben ik die uren op dezelfde dagen uit gaan bouwen, totdat ik weer volledig terug was.
Voor zover ik weet bepaal jij als werknemer wat wel en niet kan, dus daar heb ik destijds ook aan vastgehouden. Kleine side-note is natuurlijk wel dat dit in enige redelijkheid voor beide partijen moet gaan, maar je met je zeker niet laten pushen.

Voor mij was het heel simpel, ik wilde op een goede manier re-integreren of ik re-integreer te snel met de kans om nogmaals uit te vallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marchel

Marchel

kuruya schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:20:
Bedankt voor jullie reacties & adviezen.

2,5 maand is inderdaad snel, ik verwacht dan ook dat er (on)bewust ook nog andere dingen mee speelden.

Kleine toelichting zonder al te inhoudelijk te gaan. Mijn vriendin werkt nu zo bijna 10 jaar in het onderwijs waarvan afgelopen 8 jaar met veel plezier op een probleemschool. Ze werd via via benaderd met de vraag of ze interesse had om halverwege het jaar te komen werken op de school waar ze dus nu zit, echter zijn er gewoon zaken daar die niet op orde zijn en waar wellicht andere collega's dat beter naast hun kunnen leggen (not my problem) maar zij dus niet.

Stoppen met werken is natuurlijk een optie, genoeg banen in het onderwijs. Echter ben ik beetje huiverig om op dit moment zulke beslissingen te maken. Uit eigen ervaring wilde ik destijds ook stoppen met werken en desnoods achter een kassa staan. En dan is het nog maar de vraag of het niet terug komt bij een volgende baan.

We hebben net nog even contact gehad en afgesproken dat ik morgen aanwezig ben bij het gesprek met de leidinggevende en dat we vrijdag contact opnemen met praktijkondersteuner.
Je zou een ontslag met wederzijdse goedkeuring kunnen overwegen. Dit geeft je volgens mij nog steeds recht op een uitkering en kan je direct stoppen met werk indien beide partijen zich hierin kunnen vinden. Je krijgt dan volgens mij ook nog een transitie vergoeding, zal niet heel ruim zijn na 3 maanden maar volgens mij zit hier ook weer een minimum aan. Het zou iets kunnen zijn dat ze kan overwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24
Marchel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Je zou een ontslag met wederzijdse goedkeuring kunnen overwegen. Dit geeft je volgens mij nog steeds recht op een uitkering en kan je direct stoppen met werk indien beide partijen zich hierin kunnen vinden. Je krijgt dan volgens mij ook nog een transitie vergoeding, zal niet heel ruim zijn na 3 maanden maar volgens mij zit hier ook weer een minimum aan. Het zou iets kunnen zijn dat ze kan overwegen.
Die vergoeding is haast nihil met zo'n kort dienstverband, echter de WW kan je prima een paar maanden mee overbruggen als ze al 10 jaar werkte. Mega tekort aan leraren, je moet dit echt in no-time kunnen invullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uuldriks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49
Lijkt mij eerst belangrijk dat ze volledig herstelt, ik kan me haast niet voorstellen dat dit in die drie maanden is ontstaan. Het klinkt meer als de bekende druppel die de emmer deed overlopen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Klinkt vergelijkbaar als bij een naaste van mij ("X"). Ik wil een verhaal delen om een spiegel te kunnen maken.

X is in september bij nieuwe werkgever gestart. Een half jaar op de tenen lopen dankzij een onderbezetting die door omstandigheden erg snel is ontstaan en uiteindelijk 'er uit geklapt' in februari. Molentje in, ziekmelden en contact met de bedrijfsarts.

De bedrijfsarts vond rust ook verstandig en zou na een paar weken opnieuw bellen. 3 weken later kreeg X een nieuw gesprek en er werd erg op aangedrongen z.s.m. te starten met 2u/dag op de standaard werkdagen (parttime dus) en per week 1,5 uur er bij. Voor X was dat erg snel, maar goed: ook geen zin in een arbeidsconflict dus 'proberen maar'.

Telefoontje naar de HR en die had de mail ook al gekregen en de eerste boodschap was: Die zitten altijd wel erg hard te pushen. Begin lekker na de meivakantie en geniet van de rust. Daarna zien we wel. En ook op een andere vestiging waar niet zo'n personeelstekort is. Deze relaxte houding was erg prettig voor het reintegreren. Vanuit werkgever wel te verstaan, want de bedrijfsarts was, hoewel vriendelijk, wel van de korte klappen.

De reintegratie loopt redelijk soepel, maar de spanning / dip zitten nog steeds erg aan de oppervlakte.

Daarbij is de stelregel dat het minimaal net zo lang duurt om over de dip heen te komen als dat het heeft geduurd om op te bouwen. Wel kunnen reintegratie en herstel hand in hand gaan als alle partijen er goed mee omgaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Marchel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Ben ik het mee eens. Maar wat als de oorzaak dus wel duidelijk bij de werkgever ligt, wie moet er dan voor boeten? Je kan dan wel zeggen je verlies pakken, maar niet iedereen kan zich dat permitteren. Als je rechtvaardig dat de oorzaak overduidelijk elders ligt, dan zou ik voor mij de meest gunstige route kiezen. Maar dat ben ik ;)
Het is geen kwestie van iemand laten boeten maar gewoon voor jezelf kiezen. Vriendin van TS gaat niet gelukkig worden bij deze wg. Ik lees hierboven dat er een arbeidsverleden is wat nog wat WW oplevert. Die tijd kan je prima gebruiken om wat tot rust te komen en wellicht het komend schooljaar een frisse start ergens anders te maken. Bovendien vind ik een halverwege afgebroken jaarcontract beter uit te leggen (mits "in goed overleg", kun je er een pro-actieve draai aan geven) dan een jaarcontract wat niet verlengd wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marchel

Marchel

evilution schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:45:
[...]
Het is geen kwestie van iemand laten boeten maar gewoon voor jezelf kiezen. Vriendin van TS gaat niet gelukkig worden bij deze wg. Ik lees hierboven dat er een arbeidsverleden is wat nog wat WW oplevert. Die tijd kan je prima gebruiken om wat tot rust te komen en wellicht het komend schooljaar een frisse start ergens anders te maken. Bovendien vind ik een halverwege afgebroken jaarcontract beter uit te leggen (mits "in goed overleg", kun je er een pro-actieve draai aan geven) dan een jaarcontract wat niet verlengd wordt.
Je hebt ook gelijk. Het gaat niet om boeten en als iedere dag een drama is dan is dat natuurlijk ook wat waard om eruit te komen. Wat ik probeerde toe te lichten is de onmacht die je hebt als je niet door je eigen toedoen in zo'n situatie terecht bent gekomen. Jij zit met de shit/een probleem, dat door een slecht functionerende werkgever of valse beloftes is ontstaan.

Dan zou ik ook nog kosten moeten maken om mezelf weer op de rit te krijgen. Ik zou dat niet zomaar accepteren of een weg vinden dat ik de verantwoordelijkheid van de kosten die ik moet maken niet hoef te dragen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
Wat mij opvalt is dat het relaas van TS ermee begint dat vriendin niet op haar plek zit bij haar nieuwe werkgever. Dan lijkt mij dat daar ook de oplossing ligt en niet in de discussie met de arboarts.

Wat betreft de aanpak van de re-integratie. Als je het daar niet mee eens bent, is een deskundigenoordeel vragen bij het UWV de (enige) aangewezen weg.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Hier stond niets relevants.

[Voor 98% gewijzigd door evilution op 13-05-2023 08:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

Blasterxp schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:42:

...mooi, alleen hoop ik dat van werkgeverskant uit dan ook -in het geval dat TS z'n partner aangeeft dat het niet gaat- begrip gaat getoond worden voor het feit dat ze de kleine stapjes probeerde te zetten, en ze haar 'het lukt nog niet' niet gaan gebruiken als werkweigering.

Genoeg al-dan-niet-privé bedrijfjes die zo'n stok zoeken en wie zoekt, die vindt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

StevenK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:53:
Wat mij opvalt is dat het relaas van TS ermee begint dat vriendin niet op haar plek zit bij haar nieuwe werkgever. Dan lijkt mij dat daar ook de oplossing ligt en niet in de discussie met de arboarts.
Voila, oorzaak aanpakken, niet de symptomen.

...maar da's makkelijk gezegd door mezelf, die niet meteen op werkloosheid dreig te komen, dat besef ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:53:
Eigenlijk niet handig dat ze dat gesprek alleen heeft gedaan (of opgenomen).
Nu heb je enkel uit tweede hand het verhaal van iemand die er al emotioneel in (doorheen) zit en waar ieder woord wat richting weer werken gaat al een flinke extra lading heeft.

Een gesprek tussen werknemer en arbo arts waar je als partner uit de relatie bij gaat zitten?
Is dat nieuw, het lijkt mij erg ongepast?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Wolly schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Een gesprek tussen werknemer en arbo arts waar je als partner uit de relatie bij gaat zitten?
Is dat nieuw, het lijkt mij erg ongepast?
Lijkt mij ook geen goed idee.

We hebben net nog even contact gehad en afgesproken dat ik morgen aanwezig ben bij het gesprek met de leidinggevende
Erg slecht idee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:01
StevenK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:53:

Wat betreft de aanpak van de re-integratie. Als je het daar niet mee eens bent, is een deskundigenoordeel vragen bij het UWV de (enige) aangewezen weg.
Dat lijkt me de gezondste aanpak en eventueel op zoek naar re-integratie buiten de huidige werkomgeving is misschien een verstandige optie. Vaak vallen er meerdere scholen onder één bestuur, dus wellicht is daar een mogelijkheid, mits het voor vriendin duidelijk is waar ze wel en niet gelukkig van wordt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sakura
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-05 20:01
*knip* doe eens normaal of reageer gewoon niet

[Voor 128% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 07:39]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57

Lordy79

Fundamentalist

Dat is makkelijk oordelen.

Ik heb zelf als werkgever te maken gehad met een werknemer die prima functioneerde als uitzendkracht, dus hop in dienst met een jaarcontract en na 3 weken is ie ziek en de 49 weken daarna ook.
Na googelen bleek dat hij al vele sporen van fraude/oplichting heeft achtergelaten. Dus tja, een jaar betaald en contract niet verlengd. Gelukkig een verzuimverzekering die na 6 mnd uitbetaalt maar alsnog een flinke strop.

Dus ik weet dat dit soort lui bestaan, maar laten we er niet bij voorbaat van uitgaan dat iemand moedwillig de boel belazert.

[Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 07:40]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb het juist totaal anders meegemaakt. Bedrijfsarts is zeer relaxt, maar ik heb mijn eigen planning gemaakt. Na 3 maanden ben ik weer een beetje begonnen. Eerst een uurtje op vrijdag. Toen 3x2 uur en vanaf daar meer.

Mijn enige tip is om bij de bedrijfsarts je plan te blijven doorgeven.

Succes voor je vriendin.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:46
*knip*.

@kuruya Is je partner wel binnen dezelfde stichting blijven werken?

[Voor 70% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 07:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:01
Mog schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Dan ben je duidelijk niet bekend met hoe het er in het onderwijs aan toe gaat.

[...]
Inderdaad, het is wel degelijk mogelijk om in een week of 6 volledig opgebrand te raken. Voor velen niet voor te stellen maar van dichtbij meegemaakt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kuruya
Bertus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:23:
Ik heb het juist totaal anders meegemaakt. Bedrijfsarts is zeer relaxt, maar ik heb mijn eigen planning gemaakt. Na 3 maanden ben ik weer een beetje begonnen. Eerst een uurtje op vrijdag. Toen 3x2 uur en vanaf daar meer.

Mijn enige tip is om bij de bedrijfsarts je plan te blijven doorgeven.

Succes voor je vriendin.
Thanks, dit heb ik namelijk ook gemaakt enkele jaren geleden toen ik zelf overspannen was. Daarom was ik ook in de veronderstelling dat dit "normaal" is.
[...]

@kuruya Is je partner wel binnen dezelfde stichting blijven werken?
Nee, ze is voor een andere stichting gaan werken

[Voor 48% gewijzigd door kuruya op 09-05-2023 19:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
evilution schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:10:
[...]

Lijkt mij ook geen goed idee.

[...]

Erg slecht idee.
Waarom?

Ik zou er juist graag bij willen zijn, omdat er een gezagsverhouding is tussen bedrijfsarts en werknemer. Ik als man/vriend zijnde zou graag mee willen schrijven met afspraken en zorgen dat de bedrijfsarts redelijk blijkt - een bedrijfsarts is immers in dienst van je werkgever.

Men vergeet hier blijkbaar dat een bedrijfsarts niet onafhankelijk is. Zo heb ik via mijn broer (werkt in het basisonderwijs) dat collega’s van hem bij bedrijfsartsen kwamen en deze bedrijfsartsen zeiden dat ze maar weer snel aan het werk moesten ‘want de kinderen missen je’.

Iemand met een burn out heeft niet de kracht om daar tegenin te gaan. Dus neem iemand mee, iemand van je vakbond, een vriend, een familielid, of je man/vrouw/vriend/vriendin. Net zoals bij een afspraak bij een gewone arts.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Ik denk dat je onbekend bent met het fenomeen, anders was je niet zo bot uit de hoek gekomen. Wellicht een idee om je licht eens nader op te steken, dat helpt als je nog eens iets als dit tegen komt.

Ik heb geen eigen ervaring, maar wel een clubje aan (ex-) collega’s die uitgevallen zijn. Je gunt het niemand. Het heeft ook niets met een vermeend gebrek aan ruggengraat te maken. Ik heb mensen die gewend zijn 60+ uur in de week te werken met een paar honderd miljoen aan budgetverantwoordelijkheid ineen zien krimpen bij de gedachte weer naar kantoor te moeten afreizen.

[Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 07:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Men vergeet hier blijkbaar dat een bedrijfsarts niet onafhankelijk is.
Juist wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:00:
Dus neem iemand mee, iemand van je vakbond, een vriend, een familielid, of je man/vrouw/vriend/vriendin. Net zoals bij een afspraak bij een gewone arts.
Ik weet nu niet of iemand van je vakbond nu de best aangewezen persoon is om mee te nemen naar een redelijk privé aangelegenheid, een bezoek naar een arts. Het overig kan ik prima inkomen.

En indien er niemand mee kan, kun je er ook altijd voor opteren om het gesprek op te nemen om later nog eens naar te kunnen luisteren. Het is strikt genomen niet eens noodzakelijk dit te melden indien je hier om wat voor reden dan ook huiverig voor bent. Maar persoonlijk vind ik het wel zo netjes als patiënten dit doen. Je kunt een telefoon dan bijvoorbeeld ook wat gunstiger positioneren zodat beide partijen goed verstaanbaar zijn op de opname.
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:00:Men vergeet hier blijkbaar dat een bedrijfsarts niet onafhankelijk is.
En dit is feitelijk onjuist.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07

Bezulba

Formerly known as Eendje

psychodude schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Ik weet nu niet of iemand van je vakbond nu de best aangewezen persoon is om mee te nemen naar een redelijk privé aangelegenheid, een bezoek naar een arts. Het overig kan ik prima inkomen.

En indien er niemand mee kan, kun je er ook altijd voor opteren om het gesprek op te nemen om later nog eens naar te kunnen luisteren. Het is strikt genomen niet eens noodzakelijk dit te melden indien je hier om wat voor reden dan ook huiverig voor bent. Maar persoonlijk vind ik het wel zo netjes als patiënten dit doen. Je kunt een telefoon dan bijvoorbeeld ook wat gunstiger positioneren zodat beide partijen goed verstaanbaar zijn op de opname.

[...]

En dit is feitelijk onjuist.
Wie betaald de bedrijfsarts?
Juistem.
Wie betaald, bepaald. Dan mogen ze officieel onafhankelijk zijn, maar als je als bedrijfsarts geen goede zaken doet voor het bedrijf zoeken ze wel een ander die agressiever in z'n aanpak is en mensen sneller waar aan het werk krijgt.

blup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36
Ik zou via de praktijkondersteuner of waar ze ook in behandeling is samen een behandelplan opstellen.

Een plan met een tijdlijn waar ze zelf achter staat, dan heb je ook "wisselgeld" bij de arboarts en kan je zeggen van de eerste maand, 2, 3 nog niet werken.

En ja dat is verrot moeilijk als je in een burnout zit.

Thuiszitten en afwachten tot het beter gaat werkt niet, en als je zelf niet met iets komt gaat de arboarts zelf (opzich terecht, manier waarop was ik niet bij) het plan voor/met haar opstellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:01
[...]

Dat weet ik na 12 jaar in het basisonderwijs toch wel een beetje en ik heb nog nooit iemand met 6 weken een burnout zien krijgen of overspannen gezien door puur het werk. Als dat al zou gebeuren dan moeten er toch echt wel prive dingen spelen lijkt mij en/of is het bedrijf dusdanig giftig dat je beter ontslag kan nemen dan dat je gaat reïntegreren..

@kuruya had je vriendin in de kerstvakantie wel zin om te beginnen op haar nieuwe school? Of vond ze de overstap toch spannend gezien het een nieuwe stichting is en een andere school?? Heeft ze de jaren ervoor alle jaren op dezelfde school gewerkt? En je geeft zelf al aan dat er prive dingen mee kunnen spelen, die hoef je hier uiteraard niet te delen maar heb je hier wel een open gesprek over gevoerd met je vrouw?

Veel vrouwen in het onderwijs lijken toch wel bang te zijn voor groter veranderingen, ook omdat ze zich na jaren op een bepaalde school 'bekwaam' voelen en ze dan weer het gevoel krijgen dat ze zich op de nieuwe school helemaal opnieuw moeten gaan bewijzen. En andere vrouwen in het onderwijs zijn weer zo perfectionistisch dat ze moeite hebben met een nieuw begin omdat het niet meteen gaat zoals ze in hun hoofd hebben.

[Voor 71% gewijzigd door President op 09-05-2023 19:25]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
Bezulba schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Juistem.
Nope.. De bedrijfsarts zal toch echt onafhankelijk zijn werk moeten doen en is daarvoor ook tuchtrechtelijk aan te spreken, net zoals je huisarts ook niet opschrijft wat jij vraagt omdat jij betaalt.

Zie bijvoorbeeld deze uitspraak over een bedrijfsarts die uit de bocht vliegt https://tuchtrecht.overhe...3/ECLI_NL_TGZREIN_2023_10

Waar de schoen vaak wringt is dat de eerstelijnszorg niet deskundig is op het arbeidsgeneeskundig vlak. Arbeidsongeschikt is iemand die door ziekte of gebrek niet in staat is zijn werk te doen en dat is een heel ander criterium dan de enkele vraag of iemand ziek is. Dan ontstaat de ongemakkelijke discussie dat de werknemer af wil gaan op het advies van de eigen behandelaar, terwijl dat advies juridisch van beperkte waarde is. Wil de werknemer een ‘eigen’ advies, dan is een second opinion of deskundigenoordeel van het UWV de aangewezen weg, waarbij het deskundigenoordeel in een aantal gevallen zelfs de enige in de wet aangewezen weg is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

psychodude schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Bij een gesprek met leidinggevende moet de relatie al behoorlijk verneukt zijn als je iemand mee gaat nemen. Dat zijn toch de mensen met wie je vaak te maken hebt in je werk en dan loopt er ook niemand aan je handje mee. Mocht het dan zo ver gekomen zijn dat je echt iemand mee wil nemen laat die iemand zich dan beperken tot procesbegeleider zonder inhoudelijke bemoeienis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
Bezulba schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Juistem.
Wie betaald, bepaald. Dan mogen ze officieel onafhankelijk zijn, maar als je als bedrijfsarts geen goede zaken doet voor het bedrijf zoeken ze wel een ander die agressiever in z'n aanpak is en mensen sneller waar aan het werk krijgt.
Sure, rotte appels kun je er in ieder beroepsgroep tussen hebben zitten. Maar de uitgangspositie is en blijft een bedrijfsarts is onafhankelijk. Een bedrijfsarts die dit niet afdoende is, kan ook gewoon met o.a. het tuchtrecht te maken krijgen.

Het is voor een topic als deze dan ook absolute onzin om uit te gaan van het scenario dat een bedrijfsarts niet onafhankelijk is. En dit soort beweringen dat wil doen laten geloven dat dit de norm is, is simpelweg verspreiding van desinformatie. Dat heeft naar mijn mening geen plaats in PFSL.
evilution schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Bij een gesprek met leidinggevende moet de relatie al behoorlijk verneukt zijn als je iemand mee gaat nemen. Dat zijn toch de mensen met wie je vaak te maken hebt in je werk en dan loopt er ook niemand aan je handje mee. Mocht het dan zo ver gekomen zijn dat je echt iemand mee wil nemen laat die iemand zich dan beperken tot procesbegeleider zonder inhoudelijke bemoeienis.
Maar je bedrijfsarts is natuurlijk niet je leidinggevende. Je leidinggevende zal ook niet aanwezig zijn bij het gesprek met je bedrijfsarts. En het meenemen van een familielid of goede vriend naar een gesprek met een arts is zo ongewoon niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orangelights23
*knip* dit moet je onderbouwen en niet met anekdotisch bewijs

[Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 09-05-2023 21:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
*knip* Originele post is verwijderd

[Voor 72% gewijzigd door ZieMaar! op 09-05-2023 21:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:01
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:11:
Daarnaast is het hun doel om te zorgen dat je weer zo snel mogelijk aan de slag kunt.
Het doel van een bedrijfsarts is toch ook om de werknemer weer productief te krijgen? En dat is toch ook het doel van de werknemer, om weer te kunnen werken? En ook het doel van de werkgever?
https://www.arboportaal.n...20externe%20deskundige(n).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:21
*knip* reageer eens normaal of anders niet

[Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 07:41]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

psychodude schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Maar je bedrijfsarts is natuurlijk niet je leidinggevende. Je leidinggevende zal ook niet aanwezig zijn bij het gesprek met je bedrijfsarts. En het meenemen van een familielid of goede vriend naar een gesprek met een arts is zo ongewoon niet.
Ik doelde op:

We hebben net nog even contact gehad en afgesproken dat ik morgen aanwezig ben bij het gesprek met de leidinggevende

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
Ah, dan is het logischer. Die link legde ik niet met je quote van mij ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sempy
  • Laatst online: 21:34

Vanochtend heeft ze weer gesprek gehad met haar bedrijfsarts, ik was er zelf niet bij maar mijn vriendin was na het gesprek totaal overstuur. Ze kreeg te horen dat ze weer z.s.m. aan het werk moest want ze kon het niet langer veroorloven om nog thuis te blijven. Direct werd een re-integratieplan opgesteld en volgende week zou ze 5x 1.5 uur moeten werken voor de komende 5 weken tot halverwege juni wanneer het volgende gesprek is.
Misschien goed om je ook in de Wet Poortwachter en de daar te doorlopen stappen en procedures te verdiepen (link). Gang van zaken is dat de bedrijfsarts een adviserende functie heeft en een probleemanalyse opstelt, vervolgens is het aan werkgever en werknemer om voor re-integratie in onderling overleg een plan van aanpak op te stellen. Soms willen bedrijfsartsen wat dwingender zijn om hun broodheer te behagen en soms vat een werknemer een suggestie van de bedrijfsarts misschien dwingender op dan bedoeld.

Gesprek met leidinggevende is bedoelt om het plan van aanpak uit te werken. Daarin kan je prima een iets ander opbouwschema of werkzaamheden aanhouden, zo lang er maar naar re-integratie wordt toegewerkt. Eerst een weekje met 2 dagen 1,5 uur proberen, zou bespreekbaar moeten zijn.

Indien in jullie optiek starten met re-integratie op dit moment niet mogelijk is, zal je daar met goed argumentatie voor moeten komen. Zoek dan steun bij je huisarts en eventueel doorverwijzing GGZ, de mening van een praktijkondersteuner legt bij artsen nu eenmaal niet veel gewicht in de schaal. Als je er echt niet uitkomt, bestaat er de mogelijkheid om bij UWV een deskundigenoordeel aan te vragen. Zie dat echter als laatste redmiddel bij echt onwillige werkgevers. Zo'n oordeel vraagt een stevig onderbouwde motivatie en is vaak funest voor de verstandhouding met de werkgever kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orangelights23
*knip* daar is dm voor, niet het topic zelf

[Voor 84% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 12:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:11
President schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Dat weet ik na 12 jaar in het basisonderwijs toch wel een beetje en ik heb nog nooit iemand met 6 weken een burnout zien krijgen of overspannen gezien door puur het werk. Als dat al zou gebeuren dan moeten er toch echt wel prive dingen spelen lijkt mij en/of is het bedrijf dusdanig giftig dat je beter ontslag kan nemen dan dat je gaat reïntegreren..
Bij mijn vriendin op school wel. Na 4 weken ziek gemeld en de 48 weken erna ook ziek gemeld gebleven.

Je gaat mij niet wijsmaken dat je in een paar weken dusdanig overspannen kan raken als je mentaal fit aan een nieuwe baan begint. Dan zat er al iets niet goed. Waarmee ik dus niet zeg dat de ziekte niet echt is, alleen ik wel mijn vraagtekens heb of dit (geheel) door de huidige werksituatie komt.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Orangelights23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Ik dacht dat het algemeen bekend was dat een bedrijfsarts een werknemer weer graag snel aan het werk wil hebben, maar blijkbaar moet ik hier een studie voor overleggen.
https://www.arboportaal.n...j-ziekte-en-re-integratie

Lees dit eens, zou ik zeggen.
Natuurlijk wil een bedrijfsarts graag dat een werknemer weer aan het werk gaat. Dat is immers goed voor het welzijn van werknemers en ook goed voor werkgever.

Maar sommige posts, al dan niet weggehaald, doen het erop lijken dat werknemer per definitie de boel loopt te flessen en/of de bedrijfsarts werknemers per definitie te hard pusht om weer te gaan werken.

Dat is echt niet altijd zo en dus niet 'algemeen bekend'.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Succes met het gesprek vandaag!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:11

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Als uw vrouw er nog niet klaar voor is dan heeft ze altijd de optie om in de auto te stappen en halverwege om te keren omdat het haar echt niet lukt. Ze heeft het geprobeerd en kan dit aangeven bij de bedrijfarts. Ziek is ziek, kunnen ze hoog of laag springen. Vraag is ook of ze uberhaubt nog aan het werk moet gaan bij deze partij.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

haagsepracht schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 06:56:
Vraag is ook of ze uberhaubt nog aan het werk moet gaan bij deze partij.
De motivatie voor werknemer om dan nog beter te worden is niet zo groot. En ja, als iemand heel graag beter wil worden heeft dat een positieve bijdrage aan het proces van herstel.

Ik zou, maar dan trekken we het topic breder, er dan ook voorstander van zijn om de ziektewet zo in te kleden dat de loondoorbetaling van werknemer na een maand of 3 wordt beperkt tot 70pct. Dan wordt de pijn een beetje verdeeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is wel vreemd toch dat je vriendin in zo'n korte tijd overspannen wordt in een nieuwe baan? Is het dan niet van een vorige baan of prive situatie?

Gewoon proberen weer een beetje te gaan werken lijkt me normaal, als je dat niet doet wordt het ook weer moeilijker. Als het niet lukt ga je weer terug naar huis of meld je dat. Ik denk dat bij de werkgever het vertrouwen ook wel weg is met deze situatie en dat het na het jaarcontract stopt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:24
Marzman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:42:
Het is wel vreemd toch dat je vriendin in zo'n korte tijd overspannen wordt in een nieuwe baan? Is het dan niet van een vorige baan of prive situatie?

Gewoon proberen weer een beetje te gaan werken lijkt me normaal, als je dat niet doet wordt het ook weer moeilijker. Als het niet lukt ga je weer terug naar huis of meld je dat. Ik denk dat bij de werkgever het vertrouwen ook wel weg is met deze situatie en dat het na het jaarcontract stopt.
Eens. Stel dat het reïntegratie traject prima verloopt. Ze is over x aantal maanden weer aan het werk. Is het dan allemaal koek en ei? Ik voorspel dat er binnen de kortste keren een terugval is, of de vertrouwensrelatie is zodanig beschadigd dat ze sowieso daar weg gaat (of haar contract niet wordt verlengd).

• FirePuma142
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Ik dacht dat het algemeen bekend was dat een bedrijfsarts een werknemer weer graag snel aan het werk wil hebben, maar blijkbaar moet ik hier een studie voor overleggen.
Nu ben je de boel bewust aan het verdraaien. Je stelde onomwonden maar slechts anekdotisch onderbouwd dat bedrijfsartsen niet onafhankelijk zijn. Dat is de crux. Niet wat je hier boven opschrijft.

• Maasluip
  • Laatst online: 23:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bszz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Inderdaad, het is wel degelijk mogelijk om in een week of 6 volledig opgebrand te raken. Voor velen niet voor te stellen maar van dichtbij meegemaakt...
Misschien een beetje OT maar hier sta ik wel van te kijken. En is dat dan het lesgeven / voor de klas staan op zich (dus de kinderen) of is dat de managementstructuur van het onderwijs?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Sempy
  • Laatst online: 21:34
Lordy79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:30:
[...]

De motivatie voor werknemer om dan nog beter te worden is niet zo groot. En ja, als iemand heel graag beter wil worden heeft dat een positieve bijdrage aan het proces van herstel.

Ik zou, maar dan trekken we het topic breder, er dan ook voorstander van zijn om de ziektewet zo in te kleden dat de loondoorbetaling van werknemer na een maand of 3 wordt beperkt tot 70pct. Dan wordt de pijn een beetje verdeeld.
Zo is de wet al ingekleed, eerste ziektejaar 70% met als uitzondering zwangerschap en orgaandonatie die wel 100% krijgen. In veel CAO's en arbeidsovereenkomsten is echter 100% opgenomen.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 08:06
Marzman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:42:

Maar of het nu in de laatste maanden is onstaan of eerder, maakt dit uit? Ze wordt er niet minder overspannen van neem ik aan.

En iemand die niet 100% zich zelf is beschermen door iemand mee te laten gaan met zo'n gesprek is heel normaal en kan de angst weg nemen.

Probleem ligt in de werksfeer echt bij mensen die er zo over praten, want wat als. Daar is zo iemand echt niet bij geholpen, en veroorzaakt nog veel meer brunouts bij andere. Want wat als.

Ontslag en overstappen naar W.W. brengt voor de werknemer nog veel meer stress met zich mee. 70% van het laatst verdiende loon. Natuurlijk de sollicitaties, of je gaat bij het uwv de ziekte wet in met begeleiding die je ook aan het werk willen hebben.

• Maasluip
  • Laatst online: 23:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mathy_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Ontslag en overstappen naar W.W. brengt voor de werknemer nog veel meer stress met zich mee. 70% van het laatst verdiende loon. Natuurlijk de sollicitaties, of je gaat bij het uwv de ziekte wet in met begeleiding die je ook aan het werk willen hebben.
Maar iedereen is in die situatie. Je kunt niet functioneren als de angst voor werkloosheid en een daaropvolgend sollicitatietraject zo groot is dat je er arbeidsongeschikt door raakt. Want zodra je weer een baan hebt heb je weer de angst om werkloos te worden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Sempy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:02:
[...]

In veel CAO's en arbeidsovereenkomsten is echter 100% opgenomen.
Precies. En die CAO's zijn bindend dus ben je als werkgever nog steeds 100% de klos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Lordy79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:30:
[...]

Motivatie om beter te worden? Waar heb je het over, ik denk dat de meeste mensen liever niet ziek zijn?
Het is al 70% tenzij afspraken in CAO.

We moeten misschien eens ophouden ziek zijn financieel af te straffen. Ziek zijn is geen keuze.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Lordy79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:44:
[...]

Precies. En die CAO's zijn bindend dus ben je als werkgever nog steeds 100% de klos.
Dat heet ondernemersrisico.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

evilution schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:44:
[...]

Motivatie om beter te worden? Waar heb je het over, ik denk dat de meeste mensen liever niet ziek zijn?
Dat denk ik ook, maar als je een financiele prikkel hebt om er alles aan te doen om weer te gaan werken, werkt dat stimulerend.
We moeten misschien eens ophouden ziek zijn financieel af te straffen. Ziek zijn is geen keuze.
Ziek zijn heeft financiële gevolgen. Dat is geen straf, maar een feit. Op dit moment ligt er een doorbetalingsplicht van 2 jaar bij de werkgever en zoals aangegeven, in veel CAO's is dat 100%.
Ik vind - maar daar kan iedereen iets anders van vinden - dat de financiële gevolgen op dit moment onevenredig zwaar op de schouders van de werkgever worden gelegd.
Aan de andere kant is het risico ook te beperken door een verzuimverzekering af te sluiten als werkgever en als die niet meteen uitbetaalt maar bijv pas na 3 of 6 maanden dan is de premie ook wel dragelijk.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

evilution schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Dat heet ondernemersrisico.
Ja, op dit moment wel. Maar het risico dat iemand ziek wordt, hoeft niet per se op de schouders van een werkgever gelegd te worden. Dat kan ook voor een deel bij werknemer en/of voor een deel bij de overheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
Geaccepteerd ondernemersrisico, want het betreft een CAO.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee