Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-10-2024
Dag Tweakers,

Tot nu toe stille meelezer hier, vandaag eindelijk een account aangemaakt.

Na veel hier gelezen en info verzameld te hebben wilden wij onze cv-ketel nog laten vervangen. Bijna 17 jaar oud nog geen klachten maar gezien de nieuwe regels vanaf 2026 deze keuze gemaakt en offerte opgevraagd.

Offerte gekregen voor een Remeha Avanta Ace 35C 5CW en we schrokken echt van de prijs: 3200,= euro.

Dat alles duurder is geworden dat begrijpen we echt wel MAAR deze ketel kunnen we online voor 1200,=/1300,= euro kopen, afgezien van het nog te gebruiken/nodige installatiemateriaal vinden wij het toch een behoorlijk uurloon.

Onze vraag: is deze prijs voor het vervangen van een cv ketel reëel of buitenproportioneel?

Graag jullie mening, mocht er meer info nodig zijn dan horen we dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vraag meerdere offertes op zou ik zeggen, want dit zal wel goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:34
Zit er extra werk in die prijs? Zoals het aanleggen van nieuwe leidingen of dakdoorvoeren?

Als je al een Avanta hebt is het in een ochtendje gefixt en is dit inderdaad buitenproportioneel.

Of die gasten hebben het zo druk dat ze kunnen vragen wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Volgens mij totaal geen extra werk want de oude ketel hangt er al (dakdoorvoer etc. is er dus, van alles foto's gemaakt en met de offerteaanvraag meegestuurd) en dat is inderdaad ook een Remeha Avanta, denk inderdaad dat ze het erg druk hebben en kunnen/durven vragen wat ze willen.

Uiteraard vragen we meerdere offertes op.

Wat wij ons wel afvragen: als we deze ketel online zouden kopen en alleen om installatie/montage vragen? Zouden installateurs daar blij van worden c.q. überhaupt een offerte voor maken?

Alle info/mening/advies en vragen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPeukieI
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:12
Ik heb vorige week 2850 betaald voor een Nefit Proline NXT CW4 all-in, camera inspectie, incl. nieuwe dakdoorvoer (5 meter), Honeywell Lyric T6, lucht en vuil afscheider, spoed installatie.. Mijn oude ketel deed niets meer, weinig tijd genomen om echt rond te shoppen.

Wel een bel rondje gedaan, mijn beeld was dat de markt behoorlijk onder druk staat.. Veel kleine partijen nemen uberhaubt de telefoon niet meer op (nou was dat ook in de mei vakantie dus dat hielp niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
IPeukieI schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:38:
Ik heb vorige week 2850 betaald voor een Nefit Proline NXT CW4 all-in, camera inspectie, incl. nieuwe dakdoorvoer (5 meter), Honeywell Lyric T6, lucht en vuil afscheider, spoed installatie.. Mijn oude ketel deed niets meer, weinig tijd genomen om echt rond te shoppen.

Wel een bel rondje gedaan, mijn beeld was dat de markt behoorlijk onder druk staat.. Veel kleine partijen nemen uberhaubt de telefoon niet meer op (nou was dat ook in de mei vakantie dus dat hielp niet).
Alle extra's zoals bv vuilafscheider, spoed installatie etc. zijn in de prijs van 3200,= niet eens opgenomen, dat zou er nog extra bijkomen als wij daarvoor zouden kiezen.

Uiteraard hebben wij ook gekeken voor een warmtepomp c.q. Hybride maar er is geen enkele lokale installateur die nog een offerte maakt op duurzaam vlak.Vandaar dat wij voor een nieuwe ketel wilden kiezen.

Ik (mevr. Adieu1968) ben nog ff radeloos, mijnheer Adieu1968 is zich in de avonduren aan het inlezen hier op gebied van warmtepomp. Liever in een keer een warmtepomp dan eerst een Hybride, maar er is geen aanbod hier (Limburg). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPeukieI
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:12
Adieu1968 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Alle extra's zoals bv vuilafscheider, spoed installatie etc. zijn in de prijs van 3200,= niet eens opgenomen, dat zou er nog extra bijkomen als wij daarvoor zouden kiezen.

Uiteraard hebben wij ook gekeken voor een warmtepomp c.q. Hybride maar er is geen enkele lokale installateur die nog een offerte maakt op duurzaam vlak.Vandaar dat wij voor een nieuwe ketel wilden kiezen.

Ik (mevr. Adieu1968) ben nog ff radeloos, mijnheer Adieu1968 is zich in de avonduren aan het inlezen hier op gebied van warmtepomp. Liever in een keer een warmtepomp dan eerst een Hybride, maar er is geen aanbod hier (Limburg). :?
Ik heb geen plek voor een warmte pomp in mijn huis. Levertijden zijn ook erg lang begreep ik, gezien ik zonder zat was dat geen optie. Mijn aanschaf/installatie is gedaan door Energiewacht. Op zich prima ervaring, proces is hier en daar wat traag (of voelt traag als je zonder warm water zit) maar al met al na ruim anderhalve week is de ketel geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:19
Dat zit wat hoog. Ik heb zelf een half jaar terug 10 offertes uitgevraagd welke meestal tussen de 2000 en 2700 zaten, afhankelijk van het type ketel en de opties.

Als je oude ketel het nog doet en je niet specifiek een Remeha wilt dan is www.warmgarant.nl ook nog wel een optie. Die schakelen lokaal een installateur in en zijn vaak wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Kijk eens bij warmtethuis hier hebben wij in december een nieuwe Tzerra Ace 39c i.v.m. wat meer capaciteit voor een stort douche laten installeren, ze werken met lokale installateurs ook voor het onderhoud en we zijn heel tevreden. :)
https://www.warmtethuis.nl/cv-ketel-kopen

[ Voor 12% gewijzigd door Mixpower op 08-05-2023 11:16 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties. We laten het even bezinken.

Onze ketel doet het nog prima dus nog geen nood aan de man maar voor een Hybride voelen wij weinig, dan liever de oude ketel laten lopen en info verzamelen over een warmtepomp. Zoals gezegd is manlief zich aan het inlezen in het warmtepomp topic en wil de template gaan invullen.

Het is dus voor ons of een nieuwe cv ketel en de komende jaren de ontwikkelingen van de warmtepomp afwachten of in een keer een warmtepomp, zodra deze weer verkrijgbaar is.

Maar op deze offerte gaan wij dus niet in. Ik was eigenlijk al voornemens een mailtje terug te sturen, ze te bedanken voor het aanbod en hen te vragen of ze misschien de eerste 2 cijfers verwisseld hebben en dit wellicht een tikfout is...

We weten het dus nog niet, gaan ermee aan de slag en houden jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Zojuist de 2e offerte binnen gekregen voor een Nefit Proline NXT HRC30 CW5 universele rga:

2.650 euro.

Ik vind 550 euro verschil bizar veel, maar wij zijn leken op dit gebied.

Is er zoveel verschil tussen deze 2 ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

jeroen3 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:23:
Zit er extra werk in die prijs? Zoals het aanleggen van nieuwe leidingen of dakdoorvoeren?

Als je al een Avanta hebt is het in een ochtendje gefixt en is dit inderdaad buitenproportioneel.

Of die gasten hebben het zo druk dat ze kunnen vragen wat ze willen.
Een Avanta uitwisselen voor een Avanta Ace is niet 1 op 1.
Alle leidingen moeten worden aangepast.
Nieuwe rookgasafvoer is verplicht bij vervangen ketel.

@Adieu1968 Meerdere offertes opvragen en vergelijken.
Let er op dat ze in de offerte alles aanbieden: rookgasafvoer incl. dakdoorvoer, vuilafscheider, expansievat enz.
Dat je geen extra kosten achteraf krijgt.
Ik vind dat een een bedrijf moet langskomen om de situatie op te nemen of hij moet er al bekend mee zijn.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:05
Bij warmgarant.nl koop je voor een schappelijke prijs een intergas inc installatie. Prima ketel, persoonlijk vind ik het beter dan alle recente modellen van Remeha en Nefit. Je krijgt er wel een service contractje bij van 13,- per maand, maar daar ontkom je tegenwoordig ook niet aan. Sinds de zgn gasketelwet per 1 april in is gegaan ben je verplicht om je cv toestel door een gecertificeerd bedrijf te laten onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Even een update:

Wij hebben toch besloten om een adviseur hier te laten komen m.b.t. nieuwe ketel en warmtepomp, Hybride dus. Onze woning is (na het insturen van foto's en info) geschikt voor Hybride maar er zijn van onze kant nog vele vragen vandaar dat we een adviseur hier wilden hebben. Afspraak is gemaakt en gepland.

Het zou voor ons een fijn gevoel zijn om de komende 15 jaar "van het gedoe af te zijn", dus we gaan kijken wat na het bezoek van de adviseur de hoogte van de offerte is.

En inderdaad, wat de laatste reactie van G-addict betreft: het enige waar wij "aan vast zouden hangen" is een onderhoudscontract.

Als er van jullie kant behoeft is voor update laat het even weten, afhankelijk van onze keuze kunnen we dan misschien een nieuw topic starten over de Hybride.

Dank voor alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Het zou voor ons een fijn gevoel zijn om de komende 15 jaar "van het gedoe af te zijn", dus we gaan kijken wat na het bezoek van de adviseur de hoogte van de offerte is.

Zo zou het wel moeten zijn, ga er maar aanstaan met deze overheid, het is niet te meer volgen, volgend jaar meer dan 800m3 gas wordt het extra betalen, hoeveel wordt het bedrag ? daaronder een korting van hoeveel € Vanaf 2026 wordt de burger verplicht een warmte pomp( hybride) bij vervanging van een oude cv ketel, ja minder gas op jaarbasis maar wel meer stroomverbruik op jaarbasis afhankelijk de isolatiewaarde van het huis is, in belgie doen ze het geheel anders _/-\o_ _/-\o_ , eerst goed isoleren dan pas aan een warmtepomp, eerder niet.

maak maar een begroting aanschaf cv ketel met een hybride warmtepomp incl twee onderhouds abonnementen( alleen bij deze twee kom ik uit € 165 + € 150 = € 315 x 15=€ 4725 8)7 komt de jaarlijkse indexering nog bij) vervolgens komt er nog bij : Welke geluidseisen worden gesteld aan warmtepompen? ga er maar aan staan bij je klagende buren, hoppa een isolerende omkasting van zegge € 2500, - 8)7

Dus maak je balans op verbruik gas / verbruik stroom nu en dan op basis van de komende jaren met deze opsteling en op basis van welk € tarief soorten, noemer Hybride is een tussenstation , denk daar ook aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
karper34 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:10:

Zo zou het wel moeten zijn, ga er maar aanstaan met deze overheid, het is niet te meer volgen, volgend jaar meer dan 800m3 gas wordt het extra betalen, hoeveel wordt het bedrag ? daaronder een korting van hoeveel € Vanaf 2026 wordt de burger verplicht een warmte pomp( hybride) bij vervanging van een oude cv ketel, ja minder gas op jaarbasis maar wel meer stroomverbruik op jaarbasis afhankelijk de isolatiewaarde van het huis is, in belgie doen ze het geheel anders _/-\o_ _/-\o_ , eerst goed isoleren dan pas aan een warmtepomp, eerder niet.

maak maar een begroting aanschaf cv ketel met een hybride warmtepomp incl twee onderhouds abonnementen( alleen bij deze twee kom ik uit € 165 + € 150 = € 315 x 15=€ 4725 8)7 komt de jaarlijkse indexering nog bij) vervolgens komt er nog bij : Welke geluidseisen worden gesteld aan warmtepompen? ga er maar aan staan bij je klagende buren, hoppa een isolerende omkasting van zegge € 2500, - 8)7

Dus maak je balans op verbruik gas / verbruik stroom nu en dan op basis van de komende jaren met deze opsteling en op basis van welk € tarief soorten, noemer Hybride is een tussenstation , denk daar ook aan
Dank voor je reactie: je schrijft precies wat wij denken, wij weten het niet meer met deze overheid, wat is wijsheid?. Inderdaad dat gedeelte van de buren (geluidsoverlast) maken wij ons ook zorgen om en een Hybride is ook nog maar een tussenoplossing.

Adviseur komt gratis maar wij hebben een donkerbruin vermoeden dat wij daarna een appelflauwte krijgen van de offerte.

Opties momenteel: ketel vernieuwen of laten hangen en hopen dat hij nog 5 jaar loopt. (of online een nieuwe ketel kopen en hopen dat een installateur hem volgens de regels wil monteren/installeren volgend jaar of zo).

Wij weten het gewoon niet meer : :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-04 21:48
Adieu1968 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Dank voor je reactie: je schrijft precies wat wij denken, wij weten het niet meer met deze overheid, wat is wijsheid?. Inderdaad dat gedeelte van de buren (geluidsoverlast) maken wij ons ook zorgen om en een Hybride is ook nog maar een tussenoplossing.

Adviseur komt gratis maar wij hebben een donkerbruin vermoeden dat wij daarna een appelflauwte krijgen van de offerte.

Opties momenteel: ketel vernieuwen of laten hangen en hopen dat hij nog 5 jaar loopt. (of online een nieuwe ketel kopen en hopen dat een installateur hem volgens de regels wil monteren/installeren volgend jaar of zo).

Wij weten het gewoon niet meer : :-(
ik heb een heel slecht advies voor je maar beter wat dan niks.
hang alvast een remeha ketel op die voorbereid is hybryde.
dan kan je er later altijd nog een warmte pomp tussen zetten van remeha.
(let wel dy hybryde warmte pompen van remeha zijn maar 4 a 5 kw.)
dus in de winter draait uw ketel altijd mee om je huis te verwarmen.
maar voorjaar en najaar ben spek koper en kost het alleen wat stroom.

verder is remeha wel eenvoudig verhaal kwa warmtepomp/hybryde
(niet kwa instaleren maar wel wat betreft de aansturing. is erg simpel.
als je een handleiding kan lezen dan kom je er meestal wel uit.
de kamer thermostaat en warmte pomp 'praten' met elkaar voor de kamertemp.
redt de warmte pomp het niet/komt hij niet op temp dan mag de cv ketel erbij.
de wartme pomp is dus primere en de cv ketel is secondair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
miciel schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:56:
[...]

ik heb een heel slecht advies voor je maar beter wat dan niks.
hang alvast een remeha ketel op die voorbereid is hybryde.
dan kan je er later altijd nog een warmte pomp tussen zetten van remeha.
(let wel dy hybryde warmte pompen van remeha zijn maar 4 a 5 kw.)
dus in de winter draait uw ketel altijd mee om je huis te verwarmen.
maar voorjaar en najaar ben spek koper en kost het alleen wat stroom.

verder is remeha wel eenvoudig verhaal kwa warmtepomp/hybryde
(niet kwa instaleren maar wel wat betreft de aansturing. is erg simpel.
als je een handleiding kan lezen dan kom je er meestal wel uit.
de kamer thermostaat en warmte pomp 'praten' met elkaar voor de kamertemp.
redt de warmte pomp het niet/komt hij niet op temp dan mag de cv ketel erbij.
de wartme pomp is dus primere en de cv ketel is secondair.
Dit is zeker een zeer slecht advies op basis van ? zonder onderbouwing van enig data verbruik gegevens, dan kan je net zo goed door gaan met de oude cv ketel.

Volgorde zou moeten zijn :
Gezin samenstelling
Type woning Vrijstaand, rijtjeswoning enz enz
Bouwjaar
Energielabel vanaf 2021 A/B/C enz enz
Type ventilate aan/ niet aanwezig
Verbruik gemiddeld van de laatste 3 jaren
Gas/ stroom vul maar in
Aan/ niet aanwezig zonnepanelen vul maar in kWh op jaarbasis gemiddeld van de laatste 3 jaren.

Energie label C/D/E/F en G eerst maar je isolatiewaarde omhoog brengen, doen men dat niet = is en blijft een verloren zaak de hoeveelheid energie erin en gelijkertijd er weer met bakken uit gaat 8)7 8)7

Het is jammer koning winter is het land uit, testen kan niet meer, maar onthoud een gouden regel, bij 0 graden/ zet de kamer temperatuur op 10 graden als je gaat slapen / kijk hoeveel graden het is op dat moment, zet je ventilatie uit en raamrooster(s) dicht >>>>>> voorbeeld 20 graden en 8 uur later is nog maar 15 graden, dan weet je wel je woning is zo lek als een mandje >>>>> werk aan je huis : isolatie waarde

[ Voor 11% gewijzigd door karper34 op 12-05-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hybride is weggegooid geld.
In veel gevallen kun je gewoon full electric.

Dan heb je geen kosten:
€2500,- nieuwe ketel.
€200,- x 15 jaar = €3000,- vastrecht gas.
Jaarlijkse onderhoudskosten cv ketel.

Wat is je gasverbruik op jaarbasis?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
DutchWing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:06:
Hybride is weggegooid geld.
In veel gevallen kun je gewoon full electric.

Dan heb je geen kosten:
€2500,- nieuwe ketel.
€200,- x 15 jaar = €3000,- vastrecht gas.
Jaarlijkse onderhoudskosten cv ketel.

Wat is je gasverbruik op jaarbasis?
,

Was het maar zo simpel, kijkend naar het bouwjaar en leeftijd van woningen :

Bouwjaar
Van alle woningen is 18,8% gebouwd vóór 1945. Onder eigen woningen is vertegenwoordiging van vooroorlogse woningen met 20,3% groter dan onder huurwoningen (16,5%).
Van de eigen woningen is het grootste deel (29,4%) gebouwd in de periode 1965-1984. Dit geldt in sterkere mate ook voor huurwoningen. Eén derde van dit woningtype dateert uit de periode 1965-1984 (33,3%).
Op 1 januari 2019 had 10,8% van de eigen woningen als bouwjaar 2005 of later. Voor huurwoningen geldt dat 12,4% een bouwjaar van 2005 of later had. Opvallend is dat onder alle meergezinswoningen in het aandeel woningen in deze bouwjaarklasse (15,6%) veel hoger ligt dan bij de eengezinswoningen (9,3%).
https://www.clo.nl/indica...ar-bouwjaar-en-woningtype

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

karper34 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:16:
[...]
,

Was het maar zo simpel, kijkend naar het bouwjaar en leeftijd van woningen :

Bouwjaar
Van alle woningen is 18,8% gebouwd vóór 1945. Onder eigen woningen is vertegenwoordiging van vooroorlogse woningen met 20,3% groter dan onder huurwoningen (16,5%).
Van de eigen woningen is het grootste deel (29,4%) gebouwd in de periode 1965-1984. Dit geldt in sterkere mate ook voor huurwoningen. Eén derde van dit woningtype dateert uit de periode 1965-1984 (33,3%).
Op 1 januari 2019 had 10,8% van de eigen woningen als bouwjaar 2005 of later. Voor huurwoningen geldt dat 12,4% een bouwjaar van 2005 of later had. Opvallend is dat onder alle meergezinswoningen in het aandeel woningen in deze bouwjaarklasse (15,6%) veel hoger ligt dan bij de eengezinswoningen (9,3%).
https://www.clo.nl/indica...ar-bouwjaar-en-woningtype
Mijn woning is uit 1962 met een warmtepomp.
Met alleen dakisolatie en HR++ glas…
Ik weet dus heel goed waarover ik praat.

Gasverbruik van 1250m³ naar 2500kWh.

Geloof niet al die spookverhalen, voor meer informatie: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
DutchWing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Geloof niet al die spookverhalen, voor meer informatie: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dat is een prima score met alleen je dakisolatie en HR ++ met je Ecodan, ik zal deze nooit gaan halen met uit 1964 met een houtenvloer begane grond(kruipruimte) en plafond en de zolder van hout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Wat is dat toch met die fabel dat oude huizen niet WP geschikt zouden zijn?

Woningen met veel warmteverlies zijn JUIST geschikt voor WP! Door het grote warmteverlies was de gasrekening hoog, en verdien je de WP snel terug.

Het is wel zaak om met lage aanvoertemperaturen te werken, dus VVW of extra grote radiatoren. Gelukkig zijn die laatsten al aanwezig in heel veel jaren 60/70 bouw. Beetje naisoleren en knallen op 45 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 12-05-2023 19:55 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Dank voor alle reacties! Zal een lange post worden in mijn jip en janneke taal:

Onze bedenkingen:

- Hybride is een tussenstap terwijl wij het liefst een oplossing willen voor de komende 15 jaar (gemeentelijke plannen zijn hier nog niet bekend, warmtenet (hier in zuid-limburg de monopolist "Mijnwater bv" willen wij absoluut niet, dadelijk gaat de wijk/straat toch helemaal van het gas af en daar sta je dan met je Hybride)

- Zoals hierboven in de reacties reeds geopperd: ik denk dat ook oudere woningen met een warmtepomp kunnen functioneren. Wat voor ons heel belangrijk is: geen grote aanpassingen meer. Ook weten wij niet hoever de buren/omwonenden zouden gaan als wij hier als hier eerste een warmtepomp plaatsen qua geluidsoverlast.

- Gezien bovenstaande zouden wij nu het liefst kiezen voor een nieuwe cv ketel en bv de 2 oude kapotte airco's vervangen en er nog eentje bijplaatsen. (2 airco's voor zolder en 1e verdiepingen, en een nieuwe voor de benedenverdieping erbij.)

De allergrootste twijfel komt doordat de zgn adviseurs die momenteel nog een plekje vrij hebben volgens onze minder kennis van zaken hebben dan sommige Tweakers hier. EN: wij van wc eend.......adviseren wc eend en van overlast geen sprake etc. etc. etc.

Nu even over onze woning:

- gezinssamenstelling: 2 personen
- type woning: vrijstaand geschakeld ( de garage van 1 buur ligt tegen onze woning/WK gebouwd)
- gasverbruik: tot nu toe onder de 900m3 MAAR gezien het feit dat mijnheer Adieu ziek is geworden en dit ook levenslang blijft, zullen wij meer moeten gaan stoken (voorheen max 17 graden tenzij seniore moeder/bezoek kwam dan max. 19 graden).
- isolatie wat wij hebben kunnen zijn zijn "platen tempex" in mijn bewoording
- bouwjaar 1989 of 1999, ja vreemd ik weet het maar we hebben de woning in 2018 gekocht als zijnde een woning uit 1989, volgens de gemeente is de woning uit 1999 (WOZ check en bachviewer)
- vloerverwarming op de benedenverdieping met nog 2 radiatoren. 1 in de WK en 1 in de "bijkeuken" die nooit aanstaat
- 1e verdieping en zolder : alleen radiatoren, deze staan m.u.w. de slaapkamer nooit aan.
- mech. ventilatie: tja, en hangt/ligt iets naast de ketel en wij zetten deze "afzuiging" alleen aan als we douchen (deze soort afzuiging zien we in de keuken, badkamer, toilet. Het ziet precies zo uit als "die rondjes/afzuiging in een huurflat: sorry voor deze vage omschrijving, kan het niet anders verwoorden)
- 15 zonnepanelen
- ketel van ca. 2005/2006 Remeha

De woning is met al het bovenstaande gekocht in 2018. Wij zouden best willen investeren (ca. 15.000 euro) in en oplossing mits deze oplossing voor de komende ca. 15 jaar is en wij vooraf gedegen, onafhankelijk advies zouden krijgen (maar waar vind je dit momenteel?). Onze vrees: geluidsoverlast/klachten van buren en de daarmee gepaard gaande bijkomende kosten in deze zeer rustige straat.

Dit topic heb ik gestart over een Remeha cv- ketel, als de mods vinden dat ik een nieuw topic moet openen gezien het verloop dan laat het ff weten, we zijn wat dat betreft nog nieuw hier.

Groet van fam. Adieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
karper34 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Dit is zeker een zeer slecht advies op basis van ? zonder onderbouwing van enig data verbruik gegevens, dan kan je net zo goed door gaan met de oude cv ketel.

Volgorde zou moeten zijn :
Gezin samenstelling
Type woning Vrijstaand, rijtjeswoning enz enz
Bouwjaar
Energielabel vanaf 2021 A/B/C enz enz
Type ventilate aan/ niet aanwezig
Verbruik gemiddeld van de laatste 3 jaren
Gas/ stroom vul maar in
Aan/ niet aanwezig zonnepanelen vul maar in kWh op jaarbasis gemiddeld van de laatste 3 jaren.

Energie label C/D/E/F en G eerst maar je isolatiewaarde omhoog brengen, doen men dat niet = is en blijft een verloren zaak de hoeveelheid energie erin en gelijkertijd er weer met bakken uit gaat 8)7 8)7

Het is jammer koning winter is het land uit, testen kan niet meer, maar onthoud een gouden regel, bij 0 graden/ zet de kamer temperatuur op 10 graden als je gaat slapen / kijk hoeveel graden het is op dat moment, zet je ventilatie uit en raamrooster(s) dicht >>>>>> voorbeeld 20 graden en 8 uur later is nog maar 15 graden, dan weet je wel je woning is zo lek als een mandje >>>>> werk aan je huis : isolatie waarde
Kijk even naar mijn laatste post! Helaas koelt onze woonkamer?WK snel af omdat deze aan de noordzijde ligt, gezien je laatste alinea: nog niet echt getest maar het zal erom spannen. Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
DutchWing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Kijk als je wil even naar mijn laatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Adieu1968 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Kijk even naar mijn laatste post! Helaas koelt onze woonkamer?WK snel af omdat deze aan de noordzijde ligt, gezien je laatste alinea: nog niet echt getest maar het zal erom spannen. Bedankt voor je input!
Zo zie je maar, het begint met de vraag met een cv ketel vervanging/ hybride warmte pomp als optie.

Vervolgens komt tweaker DutchWing met een optie oplossing Full Electric incl van het gas af/ vast recht kosten.

Inderdaad Nederland is bepaald dat we van het gas af gaan de komende jarennnnnnn, wordt alleen maar duurder en duurder all- inn/ vastrecht/ transport en belastingen.
ik zou zeker verder gaan onderzoeken de mogelijkheden om van het gas af te gaan , zeker met zonnepanelen en evt met een verdere uitbreiding van extra zonnepanelen om genoeg af te dekken aan stroom voor de toekomst ook ivm afbouw zonnestroom / salderen

Tevens is elke gemeente verplicht zich te houden aan : Transitievisie warmte voor de toekomst, dus maar gaan kijken bij je gemeente wat en welke doelstelling er nu voor staan voor de komende jaren.

voor een check van de woning tbv isolatie waarde bepalend bouwjaar het volgende :
https://www.isolatierevol...g-en-isolatiemaatregelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vraag is ook of het wel kan all electric. Waar komt de buitenunit? En wat voor boiler? Is daar wel ruimte voor?
Er wordt wel gesproken over de besparing zonder gas maar die warmtepomp en/of hybride is ook niet gratis en moet ook onderhoud/vervangen worden na 15 jaar.
En wat bij de een prima werkt is nog geen garantie dat dat overal zo is.
Met isoleren is het meest te verdienen bij oudere woningen en dat heeft geen service/onderhoud nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Adieu1968

Ik zou gewoon (zoals eerder vermeld) beginnen met het lezen van de volgende topics:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
en
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Betreft het geluid moet je gewoon goed kijken na meerdere aspecten:
- Waar zitten ramen van de buren.
- Wat voor erfafscheiding is er.
- Waar richt je de warmtepomp naar toe.
- Afstand tot erfgrens.
- Type muur, isolatie en ramen ivm geluid.

Ter zijne tijd kun je eventueel een nieuwe topic openen: “ik wil een warmtepomp”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

edsandje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:30:
Vraag is ook of het wel kan all electric. Waar komt de buitenunit? En wat voor boiler? Is daar wel ruimte voor?
Er wordt wel gesproken over de besparing zonder gas maar die warmtepomp en/of hybride is ook niet gratis en moet ook onderhoud/vervangen worden na 15 jaar.
En wat bij de een prima werkt is nog geen garantie dat dat overal zo is.
Met isoleren is het meest te verdienen bij oudere woningen en dat heeft geen service/onderhoud nodig.
Daarom zeg ik ook: in veel gevallen… ;)

Isoleren is sowieso altijd verstandig om te doen!
Daarom moet je goed vergelijken wat het meeste bespaard. (Kosten vs besparing/jaar)

Pagina: 1