Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17
Heeft er iemand ervaring met beide systemen? Sinds mijn Sonos Connect gekoppeld aan mijn Denon AVR-2010 de geest heeft gegeven overweeg ik de overstap van Sonos naar Denon Heos. Dus mijn defecte Sonos Connect niet te vervangen door een nieuwe Sonos Port (zoals het nu heet) maar mijn 13 jaar oude Denon receiver te vervangen door een recenter model met Heos reeds ingebouwd.

Mijn andere Sonos producten (Play 1 en Ikea Sympfonisk) dan te vervangen door een Denon Home 150.

Graag had ik eens gepolst naar mensen die ervaring hebben met beide producten en/of ervaring hebben met de overstap.

De play 1 in de keuken heb ik reeds sinds 2015 en die speelt elke dag, van 's morgens tot 's avonds en heeft nog nooit gefaald. Dat ding doet perfect zijn job. Ik heb die nog nooit moeten resetten of opnieuw opstarten of wat dan ook.

Ik vraag me af of Denon Heos even degelijk en betrouwbaar is. Ik lees hier en daar toch verhalen dat het regelmatig nodig is de Denon speakers te resetten en en te herkoppelen.... Ook lees ik slechte verhalen over de Heos app.

Ik ben meer dan genoeg tech-savvy, maar als ik om de zo veel tijd zaken moet beginnen resetten en herconnecteren en nog eens herstarten omdat het weer eens niet wil is de lol er snel af, zeker als ook mijn vrouw dit moet kunnen bedienen.

Op het internet vergelijkingen genoeg over de geluidskwaliteit, over de technische specificaties, maar nergens iets over het dagelijks gebruik en de ervaring op langere termijn.

Ook gaan de reviews over de heos vaak over de softwareversie van een paar maand of jaar terug.

Iemand ervaringen met beiden?

[ Voor 9% gewijzigd door DinoBe op 06-05-2023 11:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:03
Blijf ver weg van heos (als je het mij vraagt).

De software is echt om te huilen, en systemen hier begeven het regelmatig na updates. Het kost daarna echt enorm veel moeite om de boel weer goed werkend te krijgen.

Het is een beetje een kort door de bocht antwoord, maar ik kan er inmiddels een boek over schrijven. Speakers die wegvallen, speaker die overlijden na een update, speakers die geen geluid meer geven na een update, speakers die niet meer synchroon lopen met andere speakers, zeer onlogische software etc.

Ik heb zelf ook Sonos, en buiten wat kleine dingen laat die me zelden tot niet in de steek. Echter zou ik zelfs Sonos niet zo snel aanraden. Ik heb slechts 1 Sonos speaker voor wat simpele muziek, daarvoor is echt echt prima. Voor alle andere zaken staat hier nog een versterker (met Spotify connect) en met redelijke speakers en een svs subwoofer. Totale kosten voor deze 3.1 set was 1400 euro (incslusief versterker) en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor films en tv kijken.

Ik heb ooit een complete Sonos surround set hier gehad, maar er zijn teveel beperkingen die ik graag had willen zien voor dat geld.

Bekijk ook even onderstaand topic, waar ik al heel veel vertel over de problemen en het contact wat ik het Denon heb gehad.
Koppelen van HEOS HomeCinema met HEOS luidsprekers lukt niet

TLDR: de hardware is echt prima, en er zit best wel aardig geluid in de speakers. De software en de firmware is echt het probleem. Ik denk dat als ze bij DENON serieus alles op de schop gooien en nieuwe mensen aannemen om nieuwe software te ontwikkelen en te luisteren naar de community, dat het best wel een goede concurentie kan zijn. Echter heb ik na 6 jaar die hoop opgegeven en komt er niks nieuws meer van DENON in totdat alles op de schop gaat daar.

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 10-05-2023 09:26 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Ik heb een Denon AVR X2600H met HEOS (in de woonkamer) en de voorganger van de Denon Home 150. Die staat op zolder.

Ik heb geen probleem met updates.
De hardware doet het goed en klinkt prima.
Maar, de HEOS software en app is best om te huilen.
Ik heb dit systeem al jaren, maar over de jaren heen lijkt het er niet beter op te worden, terwijl er heel veel te verbeteren is.
Daarom heb ik vermoeden dat het HEOS ecosysteem dood is / EOL.

Ik heb geen ervaring met Sonos, maar ik kan HEOS niet aanraden.
Het is een leuke extra, indien je sowieso een AVR wilt kopen, maar de losse speakers.....
Ik vind mijn Google Nest Audio makkelijker in gebruik. ook al is de geluidskwaliteit minder hoog en kan deze NIET van een lokale NAS spelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Hmm, alvast bedankt voor de antwoorden. Voorlopig gebruik ik mijn Google Chromecast om ook muziek te streamen naar mijn AV maar die ervaring is echt beroerd in vergelijking met Sonos....

Ik dacht met het vervangen van mijn AV-receiver meerdere vliegen in 1 slag te slaan. Mijn Denon AVR-2010 is niet 100% compatibel met het signaal dat Netflix gebruikt voor Dolby Digital icm Chromecast. Hierdoor klinken S en F klanken alsof iemand aan het slissen is. Dit is al op andere fora aangehaald, Denon heeft voor zover ik weet nooit een firmware update voor dit toestel voorzien. De workaround is Netflix in stereo zetten, maar hiervoor heb ik geen 5.1 (5.0) setup

Een tweede voordeel om niet langer een losse Sonos Connect te hebben is dat ik dan gemakkelijk de audio in de woonkamer kan bedienen en ik niet apart tot daar hoef te lopen de bron te selecteren en het volume te regelen....

Maar als de ervaring met Heos zo beroerd is, laat het dan maar....

Mijn usecase ivm audio en home theater is door de jaren natuurlijk ook sterk veranderd. Jaaaren terug was stereo en 'audiofiel' belangrijk, daarna home theater... maar de laatste 5-6-7 jaren speelt de Play 1 in de keuken altijd. Muziek is verwaterd tot behang en home theater is verwaterd tot 's avonds laat naar iets op Netflix gapen op een niet te hoog volume om de kinderen niet wakker te blazen....

Dat deed mij overwegen om over te stappen op een Sonos soundbar, maar ik vind dat dan ook weer zo zonde....

[ Voor 83% gewijzigd door DinoBe op 10-05-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Heb HEOS in huis want het zit op mijn Marantz receiver. Maar ik gebruik het nooit. Heb het wel eens geprobeerd maar de app/sofware is echt vreselijk. En heeft in al die jaren nog nooit een fatsoenlijke update gehad. Als alternatief ben ik bij Bluesound uitgekomen. Dat gebruik ik ondertussen al jaren naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:03
DinoBe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:39:
Hmm, alvast bedankt voor de antwoorden. Voorlopig gebruik ik mijn Google Chromecast om ook muziek te streamen naar mijn AV maar die ervaring is echt beroerd in vergelijking met Sonos....

Ik dacht met het vervangen van mijn AV-receiver meerdere vliegen in 1 slag te slaan. Mijn Denon AVR-2010 is niet 100% compatibel met het signaal dat Netflix gebruikt voor Dolby Digital icm Chromecast. Hierdoor klinken S en F klanken alsof iemand aan het slissen is. Dit is al op andere fora aangehaald, Denon heeft voor zover ik weet nooit een firmware update voor dit toestel voorzien. De workaround is Netflix in stereo zetten, maar hiervoor heb ik geen 5.1 (5.0) setup

Een tweede voordeel om niet langer een losse Sonos Connect te hebben is dat ik dan gemakkelijk de audio in de woonkamer kan bedienen en ik niet apart tot daar hoef te lopen de bron te selecteren en het volume te regelen....

Maar als de ervaring met Heos zo beroerd is, laat het dan maar....

Mijn usecase ivm audio en home theater is door de jaren natuurlijk ook sterk veranderd. Jaaaren terug was stereo en 'audiofiel' belangrijk, daarna home theater... maar de laatste 5-6-7 jaren speelt de Play 1 in de keuken altijd. Muziek is verwaterd tot behang en home theater is verwaterd tot 's avonds laat naar iets op Netflix gapen op een niet te hoog volume om de kinderen niet wakker te blazen....

Dat deed mij overwegen om over te stappen op een Sonos soundbar, maar ik vind dat dan ook weer zo zonde....
Waarom niet een versterker die wel alles ondersteund en waar Spotify connect in verwerkt zit?

Hier wordt de versterker voor totaal andere doeleinden gebruikt (hoofdzakelijk via de Nvidia Shield voor films en series) ik heb een losse simpele Sonos setup voor wat muziek.

Ik weet niet precies wat je complete setup is, en wat je verwacht. Maar een Sonos soundbar (arc) kost bijna 1000 euro. Voor dat geld haal ik zelf liever een versterker waar je echt van alles mee kan.

Op mp kan je helemaal je lol op, want versterkers worden meer dan genoeg aangeboden. Persoonlijk zou ik alleen eerder voor Marantz gaan dan voor Denon. Ondanks dat het uit dezelfde fabriek komt (volgens mij) heb Ik niet zo lang geleden nog een update op mijn Marantz gehad van 4 jaar oud. Dit zie je lang niet bij andere merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 11-05-2023 08:29 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
De huidige setup is een Denon AVR-2010 receiver (jaar of 13 ondertussen) met hieraan gekoppeld een Denon Blu-Ray speler, Arcam CD speler, TV-Decoder, Chromecast en Sonos Connect.
De speakers zijn DIY (Jantzen Audio) fronts, center en B&W 601 surrounds.
Een subwoofer heb ik op dit moment niet meer, maar dat was DIY gebaseerd op een Adire Audio Shiva.

Als je alles samentelt kom je snel aan 4.000 euro.

In de keuken een Play 1 en in de bureau een Symfonisk.

Het is vooral het gebruiksgemak en bedieningsgemak dat mij aantrekt in de Sonos oplossing.
Met dat de Sonos Connect defect is, en ook niet compatibel met Sonos 2 leek mij dat een goede reden om alles eens te herzien en herdenken:

- ik ga niet meer in de zetel zitten om naar muziek te luisteren,
- ik kijk niet langer tot een gat in de nacht naar films in surround
- veel apparatuur is verouderd, mijn receiver heeft last met Dolby Digital+, het deurtje van de DVD gaat niet vlot meer open, ....
- alles is al lang afgeschreven.

De installatie wordt 90% van de tijd gebruikt voor wat (stereo) Netflix en 10% voor een beetje muziek via lokale NAS, Deezer of Podcasts....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 20:34
Gezien je laatste post zou ik aanraden de setup eens te heroverwegen en wellicht naar stereo te gaan.
Een prachtige setup voor jouw situatie zou een Sonos Port met een Lyngdorf TDAI-1120 versterker zijn. De TV kan middels HDMI-ARC verbonden, zodat dit geautomatiseerd werkt (mits je tv wat nieuwer is). De Port kan op een van de audio-ingangen van de versterker en met een triggerkabel voor automatisch inschakelen.
Op deze manier wijk je niet veel af van wat je al kent (Sonos), wat ook fijn is voor de rest van het huishouden. En qua geluid ga je een flinke stap maken tov je Denon receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Da's heel mooi die Lyngdorf maar ver boven het budget.

Ik dat vnl het gebruiksgemak en integratie met het bestaande belangrijk is. Ik denk sterk aan een Sonos Amp.
Zo is die geintegreerd met de Play1 en Suympfonisk die ik reeds heb en ik kan mijn bestaande luidsprekers behouden.Ik kan ook mijn TV geluid er naar stuur, heb een subwooferuitgang (als ik terug een sub zou hebben), kan uitgebreid worden met Sonos of Ikea speakers om een surround te krijgen.

Ik zie wel een hoopp voordelen in die amp.

Nadelen ook natuurlijk; zo is er geen bluetooth in of uit, geen hoofdtelefoon uitgang,

[ Voor 35% gewijzigd door DinoBe op 15-05-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Na lang twijfelen beslist om mijn Denon AVR-2310 te vervangen door een Denon AVR-X1700DAB.
Ik kon het niet over mijn hart krijgen mijn 5.0 (subwoofer ligt nog op de tekentafel) van de hand te doen en naar een soundbar oplossing van Sonos ofzo te gaan.

De upgrade naar deze receiver lost toch al een aantal zaken op:
- compatibiliteit met Netflix DD+ (met mijn vorige receiver had ik een heel wat series last van slissende s'en en f'en)
- de mogelijkheid om Heos te testen.

Kort over HEOS in de AV. Ik heb op dit moment slechts 1 Heos apparaat, dus een review over multiroom audio kan ik niet geven.
Wat mij bevalt aan de Heos: ik vind het heel overzichtelijk, veel overzichtelijker dan de Sonos S2 app.
Wat mij niet bevalt: duidelijk minder integraties met online diensten. Pocket casts ontbreekt bij Heos, bestaat wel op Sonos. Ook een wekker functie zit niet in Heos. Beiden zijn geen grote ramp maar wel jammer.

Afgesproken met die van ons dat wanneer Heos niet bevalt, ik alsnog een Sonos Port aan de Denon Receiver mag hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikJD
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 21:40
DinoBe schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:56:
Na lang twijfelen beslist om mijn Denon AVR-2310 te vervangen door een Denon AVR-X1700DAB.
Ik kon het niet over mijn hart krijgen mijn 5.0 (subwoofer ligt nog op de tekentafel) van de hand te doen en naar een soundbar oplossing van Sonos ofzo te gaan.

De upgrade naar deze receiver lost toch al een aantal zaken op:
- compatibiliteit met Netflix DD+ (met mijn vorige receiver had ik een heel wat series last van slissende s'en en f'en)
- de mogelijkheid om Heos te testen.

Kort over HEOS in de AV. Ik heb op dit moment slechts 1 Heos apparaat, dus een review over multiroom audio kan ik niet geven.
Wat mij bevalt aan de Heos: ik vind het heel overzichtelijk, veel overzichtelijker dan de Sonos S2 app.
Wat mij niet bevalt: duidelijk minder integraties met online diensten. Pocket casts ontbreekt bij Heos, bestaat wel op Sonos. Ook een wekker functie zit niet in Heos. Beiden zijn geen grote ramp maar wel jammer.

Afgesproken met die van ons dat wanneer Heos niet bevalt, ik alsnog een Sonos Port aan de Denon Receiver mag hangen :)
Ben heel benieuwd naar je ervaringen met de AVR-X1700DAB. Deze heb ik gisteren aangeschaft. Dinsdag moet deze arriveren. Als vervanger voor mijn Harman Kardon 135 waarvan 1 van de eindtrappen opgeblazen is. Was sowieso aan vervanging toe en daarom kocht ik een Bose Soundbar 700 met bassmodule 700 maar het geluid daarvan is toch niet echt wat ik er van hoopte. Aan mijn Harman Kardon hingen 2 KEF boxen en een actieve subwoofer speaker. Mijn bedoeling is om TV, DVD (BlueRay) CD en (Internet)radio en DAB(+) af te spelen. Geen gameconsole etc. Daarom ben ik reuze nieuwsgierig naar je ervaringen met de Denon. Het schijnt zo te zijn dat je bedrade speakers (KEF) in combinatie met bijvoorbeeld de Home 150 kunt gebruiken maar of dat zo is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het omhoog schoppen en/of overnemen van andermans topic is niet de bedoeling. Evenals je vragen op meerdere plaatsen stellen. Verder in je eigen topic: Kan je bedrade speakers combineren met Heos multiroom?. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.