(On)zin grote beurt auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-08 12:40
Voor mij is een auto een vervoersmiddel die mij en mijn gezin en zo vee mogelijk spullen veilig van a naar b moet brengen. Niet veel meer dan dat. Ik heb al 6 jaar een Corolla verso uit 2007 en deze doet dat heel goed.

Ieder jaar of iedere 2 jaar kom je voor de vraag wat je aan onderhoud nodig vindt. De lijst met punten van een grote beurt staat hier:

https://www.winparts.nl/b...-grote-beurt-aan-de-auto#

Ik vind bijna alles hiervan onnodig of het gebeurt al bij de apk.
Wat mij wel nodig lijkt met 10k per jaar:
Olie en filter eens in 2 jaar vervangen
Remvloeistof eens in 3 jaar vervangen.
Luchtfilters vervangen eens in 3 jaar
Aircovloeistof eens in 5 jaar dacht ik
Distributieriem nvt in deze auto

Mis ik nog dingen in het lijstje vinden jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:37
#Doeslief

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 05-05-2023 09:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11

Reinier

\o/

TereZz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:29:
breng je auto gewoon voor zijn geurtjes naar een garage
Interieurfilter ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Standeman op 08-05-2023 10:35 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:14
Bij de APK gebeurt niks zomaar, dat is alleen een (verplichte!) controle.
Komen daarbij zaken aan het licht, moeten ze alsnog gebeuren. Die zaken zitten niet standaard in de APK prijs natuurlijk.
Als je de beurten gewoon wel doet, komt je auto daardoor juist meestal gewoon door de APK.
Het is niet dat als je de APK laat doen, dat dan de grote beurt daar ff gratis bij gedaan wordt.
Je draait het een beetje om vermoed ik.

Maar, er is niemand die je verplicht een grote beurt te laten doen inderdaad. Het is een advies.
Veel mensen doen bijvoorbeeld zelf (deels) groot onderhoud aan hun auto, daar is niks op tegen en kan schelen in de kosten.

Wat wel iets is om te overwegen... Het gaat niet alleen om jou auto en veiligheid, maar ook die van andere weggebruikers en je eigen gezin. Dus ja...
Wat vind jij daarvan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-08 16:23

DaWaN

'r you wicked ??

gebruiker001 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:24:
Bougies zou ik ook netjes op tijd doen; hangt een beetje af van het type (koper/nikkel iedere 30.000km, platinum en iridium kan langere intervallen).

De controles vind ik verder ook geen onzin; dingen zoals een multiriem, ruitenwissers, accu, remblokken en schijven, stuurkogels, stabilisatorstang verbindingen, draagarmrubbers e.d. hebben allemaal niet het eeuwige leven. Als je zoiets op tijd vervangt rijdt het wel zo prettig en kom je niet voor verassingen te staan.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor mij is een auto een vervoersmiddel die mij en mijn gezin en zo vee mogelijk spullen veilig van a naar b moet brengen.
Dan is preventief onderhoud juist belangrijk zodat je niet op een dag tussen A en B stil komt te staan wanneer de bougies/rubbers het na een paar jaar hebben begeven omdat die nooit preventief vervangen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:04

D4NG3R

kiwi

:)

[knip voordat de mod begint met knippen]

Sorry maar je redenering slaat echt absoluut nergens op. Vrijwel al het daadwerkelijke onderhoud van dat lijstje uit de TS kan je ook als leek prima, en veilig, uitvoeren. Of je dat ook moet willen i.v.m. hoe tijdrovend, smerig en irritant het is zeker zonder een fatsoenlijke werkplaats is een 2e. :P
Voor mij is een auto een vervoersmiddel die mij en mijn gezin en zo vee mogelijk spullen veilig van a naar b moet brengen.
Waarom wil je dan zo min mogelijk onderhoud? Vrijwel alles aan een auto is een gebruik product wat slijt en/of verloren gaat. Hoe minder onderhoud jij uitvoert of laat uitvoeren hoe korter het beestje mee zal gaan.

Anyway om even over je lijstje heen te gaan:
Olie gaat normaliter zo'n 10-15K mee.
Het advies is elke 2 jaar, ik zou hier persoonlijk ook niet van afwijken. Kan je prima zelf doen, maar is wel een rotklus.
Als er iets simpel en spotgoedkoop is om zelf te doen zijn het wel de luchtfilters. Geloof dat het advies minstens elke 15-20K is of wanneer smerig.
Wil je jaarlijks laten bijvullen. De airco is zo'n typisch ding wat aanzienlijk goedkoper is door constant klein onderhoud dan 1 grote beurt.
Elke auto met een distributieriem zal deze eens in de zoveel tijd moeten vervangen. Fabrikanten geven zelf aan wanneer dit aan te raden is.

Ik laat zelf bij APK afwisselend een kleine en een grote beurt uitvoeren. Voor het verschil in prijs is mij de aanzienlijke tijd welke onderhoud kost het gewoon niet waard.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 05-05-2023 09:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Mja... Een keer ergens stil komen te staan door een storing, is natuurlijk geen ramp... Dat maakt iedereen wel eens mee in zn leven gok ik, ook met een goed onderhouden auto kan dat gewoon gebeuren.
Ik snap dan ook wel dat sommige punten als overdreven kunnen worden gezien.

Ik bedoel, zonder ruitenwisservloeistof, kom je ook echt wel van A naar B.

Hangt ook weer heel erg van je auto af wat je zelf kan en wil doen en wat nodig is.

Maar een keer in het jaar of om de 2 jaar 300 of 400 euro voor een grote beurt is toch peanuts. Ik zou er zelf voor dat geld niet eens aan beginnen inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeEs op 05-05-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:19
Heel veel in het lijstje staat op "controle". En dat is prima natuurlijk. Verder wil je echt wel ieder jaar je olie vervangen, ongeacht je kilometers. Is tientjeswerk maar olie verouderd gewoon ook al staat het stil. Sterker nog: juist als je weinig kilometers rijdt gaat de veroudering relatief sneller. Jaarlijks verversen houdt je auto gewoon een stuk beter op de lange termijn en scheelt je dus in de kosten.
Luchtfilter kost je 1 of 2 tientjes o.i.d. Kun je zelf doen natuurlijk, doorgaans 1 of 2 vleugelmoeren losdraaien onder de motorkap, oude filter eruit, nieuwe erin, dichtschroeven.

En zo meer. Onderhoud kost wat geld, maar veel scheelt je geld op de langere termijn.

Ik hoef ook niet per se mijn raamkozijnen iedere paar jaar te schilderen. Maar als ik dat steeds uitstel dan kan ik over 10 jaar nieuwe kozijnen kopen en dat kost me wel heel veel meer dan een paar potjes verf.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19

Agent47

I always close my contracts.

Blijft een discussie punt. Wij zetten maandelijks 100 euro aan de kant voor als we ooit een beetje tegenslag krijgen met de auto. Dit gaat goed zo. Zo kan je best makkelijk veel opvangen.

Wij hebben geen dure auto. Wij hebben een leuke Peugeot van 7000 euro. Onderdelen zijn niet zo duur. Als je een dure BMW of Mercedes hebt is het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 05-05-2023 09:01 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:05

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

@D4NG3R oliebeurt is per fabrikant verschillend. Volkswagen hanteert 30.000km, maar bijvoorbeeld Kia of Ford 15.000km.

Die 15.000km is niet voor niets bedacht, dus ik zou inderdaad jouw advies opvolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:48

Daar staat ook gewoon een 10 jaar interval voor...

[ Voor 16% gewijzigd door jessy100 op 05-05-2023 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

APK is bare minimum. Je wilt bijv. niet met banden met 1,6 mm profieldiepte nog rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor mij is een auto een vervoersmiddel die mij en mijn gezin en zo vee mogelijk spullen veilig van a naar b moet brengen. Niet veel meer dan dat. Ik heb al 6 jaar een Corolla verso uit 2007 en deze doet dat heel goed.

Ieder jaar of iedere 2 jaar kom je voor de vraag wat je aan onderhoud nodig vindt. De lijst met punten van een grote beurt staat hier:

APK is slechts een controle. Daar word niets vervangen en is puur milieu en veiligheid.

Olie en filter zou ik een jaar aanhouden.
Remvloeistof is vaak 2 jaar.
Luchtfilters zijn erg goedkoop en makkelijk (zelf) te vervangen. Ik zou het elk jaar doen
Airco elke 2 jaar bij een oudere auto. Mijn (2018) Up! raden ze elke 3 jaar aan.
Riem zou ik zeker goed controleren. Stilstand is achteruitgang. Elk jaar controleren.

Verder geeft de fabrikant wel aan wat wanneer moet gebeuren. Dat zou ik zeker aanhouden.

Wat doe je met banden en remmen? Het klinkt nu alsof je dat niet belangrijk vind.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Je wilt gewoon niet op je APK en onderhoud bezuinigen. Bezuinigen op onderhoud zorgt voor een kortere levensduur van je auto, dus grotere afschrijving. Ook kan uitstellen of bezuinigen op onderhoud zorgen voor duurdere reparaties dan wanneer je wel keurig aan je onderhoud had gehouden.

Als laatste heb je ook nog te maken met veiligheid. Banden met weinig profiel zijn gewoon niet zo veilig meer, dan wanneer je het 8mm eerder had vervangen. 1.6 is het minimum, maar met een noodstop had je graag een paar mm extra gewild. Geloof me.

Kortom; Doe gewoon wat aanbevolen wordt door je garage. De meeste garages doen het echt niet om goud aan je te verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 05-05-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Luchtbakker schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:01:
@D4NG3R oliebeurt is per fabrikant verschillend. Volkswagen hanteert 30.000km, maar bijvoorbeeld Kia of Ford 15.000km.

Die 15.000km is niet voor niets bedacht, dus ik zou inderdaad jouw advies opvolgen.
Ah, begreep dat dit redelijk uniform rond de 15K zat.

Ach ja, olie verversen loopt niet heel erg hoog in de kosten. Langs de weg staan omdat een component het door een gebrek aan goede smering of een ophoping van rotzooi begeven heeft kost je in 1 klap waarschijnlijk meerdere jaren aan olie verversen. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
"gewoon" doen wat aanbevolen wordt door "de garage" is denk ik net een beetje het heikele punt voor TS...
En hoewel ik kritisch kan zijn, snap ik dat gevoel wel ergens hoor...
Garages (niet alle) hebben namelijk niet altijd de beste reputatie mbt. overdreven kosten opvoeren.

Heb zelf ook wel eens discussies gehad over vloeistoffen of filters die bijgevuld/vervangen zouden zijn etc... Terwijl ik die zelf altijd doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45

Ik snap het niet helemaal. In die link staan heeel veel conttole punten en een aantal vervang punten die bijna 1:1 overeenkomt met het lijstje wat jou wel nodig lijkt.
Dan zeg je toch hetzelfde als de link? Ik neem aan dat je controle of iets nog iets goed is (maar alleen vervangen indien nodig) ook wilt laten doen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:28

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Het verhaal 'preventief onderhoud' is intussen al -tig keer gevoerd. Met serieuze mensen (op correcte plaatsen) en op allerlei fora.
Antwoord blijft hetzelfde:

1- Onderhoud verkleint de kans op plots en catastrofaal falen, dewelke de veiligheid van de inzittenden in het gedrang kan brengen. (distributieriem bvb)

2- De kans op niet plots, niet catastrofaal falen verkleint ook, maar daarvoor kan je perfect argumenteren om dat 'ad hoc' te gaan doen. (ruitenwissers, aircovloeistof,..)

Daarbovenop komt dat categorie 1 en 2 niet zwart wit zijn. Vele zaken zijn grijs. Banden bvb, 3mm, nauw 2mm bij goed weer. Maar risico op klapband...
Hier zit ook het winstmodel van garages en onderhoudsbeurten. Alles is volgens hen categorie 1. Veiligheid verkoopt als zoete broodjes...

De hamvraag is dan, wat vind jij categorie 1? Hoeveel geld heb jij over om categorie 1 te voldoen?
De veiligheid zo hoog mogelijk te maken. Maak dat voor jezelf uit, en kies.

En APK is categorie 1 keuring van aard. Alleen wordt zelfs daar al wat cat 2 toegevoegd.
Enige jammere is dat die keuringen vaak niet echt heel competent uitgevoerd worden, waardoor ze zichzelf ondergraven.
kevlar01 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:07:
APK is bare minimum. Je wilt bijv. niet met banden met 1,6 mm profieldiepte nog rijden.
Hoe bedoel je slicks zijn niet cool meer? }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
GeeEs schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:18:
"gewoon" doen wat aanbevolen wordt door "de garage" is denk ik net een beetje het heikele punt voor TS...
En hoewel ik kritisch kan zijn, snap ik dat gevoel wel ergens hoor...
Garages (niet alle) hebben namelijk niet altijd de beste reputatie mbt. overdreven kosten opvoeren.

Heb zelf ook wel eens discussies gehad over vloeistoffen of filters die bijgevuld/vervangen zouden zijn etc... Terwijl ik die zelf altijd doe...
Daarom vind ik het belangrijk een garage te vinden die je vertrouwd. En dat gaat natuurlijk 2 kanten op.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
De bougies (op tijd) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom een generiek lijstje gebruiken? Even googlen en je ziet precies wat deze specifieke auto van dit specifieke bouwjaar met deze specifieke kilometerstand nodig heeft.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 07:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Je ziet het bijv. ook met klokje rond van autoweek. Wagens die correct preventief onderhoud krijgen zien er vaak na een half miljoen kilometers nog best net uit. Wagens die enkel het minimum van het minimum krijgen zijn vaak afgeschreven op minder kilometers en vertonen vaak grote problemen.

Zoiets zien zou gewoon een eye opener moeten zijn

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

@Blokker_1999 Ik vind dat inderdaad een heel mooi voorbeeld voor TS.

TS, kijk eens naar de afleveringen van Klokje rond. Je ziet daar al heel snel dat mensen die gewoon altijd goed hun onderhoud hebben gedaan, tijdig reparaties hebben uitgevoerd en verder gewoon normaal rijden, hun auto met gemak de 500.000km halen en er nog makkelijk het dubbele bij kan.

En tegelijk zie je, auto's van 300.000km waar op bezuinigd is ze al een tijdje rijp zijn voor de sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:24:
Je ziet het bijv. ook met klokje rond van autoweek. Wagens die correct preventief onderhoud krijgen zijn er vak na een half miljoen kilometers nog best net uit. Wagens die enkel het minimum van het minimum krijgen zijn vaak afgeschreven op minder kilometers en vertonen vaak grote problemen.

Zoiets zien zou gewoon een eye opener moeten zijn
Klopt, maar daar komt vaak dat onderbuikgevoel en vooral de portomonnee bij kijken. Mensen hebben heel vaak het gevoel opgelicht te worden.

Ik heb weleens meegemaakt (toen ik onderhoud plande in een garage) dat een bepaald type auto ook een specifieke olie nodig had. Ja deze is duurder, en ja, met haar kilometrage zou een generieke 10w40 ook gekund hebben, maar met je lage kmstand auto die verder keurig onderhouden was... nooit meer wat van gehoord. Verder allemaal prima. Je kunt niet in een ander zijn portomonnee kijken, en als mensen vantevoren al het gevoel hebben opgelicht te worden... tsja.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

BCC

Autos schrijven natuurlijk hard af dus op een gegeven moment is een andere kopen goedkoper dan onderhoud.

Mijn oom kocht altijd auto’s met 1 jaar apk er nog op en reed er dan 1 jaar mee zonder onderhoud. Dan gingen ze naar de sloop / verkocht hij ze zonder apk .

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45
Mijn garage hanteert trouwens grote/kleine beurt helemaal niet meer.
Jaarlijks gaat de auto er naartoe en wordt er naast apk een controle rondje gedaan. De auto geeft zelf aan wanneer er bepaalde zaken moeten worden vervangen als olie, remmen, remvloeistof etc. Wat er op dat moment (bijna) nodig is wordt dan meegenomen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 00:55
Wij brachten de auto van mijn vrouw, fiat panda, gewoon elk jaar naar de Fiat dealer waar we hem gekocht hadden. Kostte dan 300 euro voor een grote beurt en APK. Dat vind ik het wel waard om weer een jaar zorgeloos rond te rijden. Alleen een keer zelf de accu vervangen, maar dat is zo gedaan.
Misschien hebben wij geluk dat we nooit iets geks met die auto hebben gehad, maar echt duur is het onderhoud nooit geworden. Nou weet ik echt niet veel van auto's maar ik heb niet het idee dat de dealer ons weleens heeft opgelicht. Misschien scheelt het dat we in een dorp wonen.

Inmiddels hebben we hem weggedaan, want we gebruikte hem niet meer sinds corona/thuiswerken.

Mijn leaseauto breng ik sowieso naar de dealer zodra die zelf aangeeft dat er onderhoud nodig is, leasemaatschappij betaalt toch. En voor elk ander wissewasje rij ik trouwens ook naar de dealer.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Bertus schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Daarom vind ik het belangrijk een garage te vinden die je vertrouwd. En dat gaat natuurlijk 2 kanten op.
Garages zijn geen liefdadigheidsinstelling, dus ze zullen allemaal geld willen verdienen en zeker weten zaken vervangen die helemaal niet nodig was. Waarom kan je bijvoorbeeld makkelijk met een tooltje van AliExpress van € 2 testen of je remvloeistof aan vervanging toe is?

Hoezo test een garage dan gewoon niet of je remvloeistof daadwerkelijk vervangen moet worden? Hetzelfde met olie, het kan gerust wat minder frequent vervangen worden. Gaat je auto echt niet stuk van en is beter voor het milieu.

Het hele onderhoud is puur een verdienmodel voor de garage: ik ben daar persoonlijk ook wel klaar hoor, dus ga het ook zelf doen. Mijn auto heeft sowieso geen traditionele Onderhoudsbeurt nodig oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08 12:25
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:57:

[...]

Wil je jaarlijks laten bijvullen. De airco is zo'n typisch ding wat aanzienlijk goedkoper is door constant klein onderhoud dan 1 grote beurt.

[...]
Uhm, airco mag (en kan) je niet bijvullen :F
Sommige bedrijven noemen het wel zo, maar in werkelijkheid is het compleet opnieuw vullen.
Airco gas verdwijnt niet zomaar, dus als er te weinig in zit heb je een lek, en moet je het lek opzoeken.
Daarnaast gaat de hoeveelheid gas op gewicht, en je kan nou eenmaal niet wegen hoeveel er in zit.
Dus moet je de hele installatie leeghalen, vacumeren en opnieuw vullen met de juiste hoeveelheid gas, dat noemen sommige 'bijvullen' 8)7
Als een airco het goed doet heeft het helemaal geen onderhoud nodig.
Een koelkast is ook gewoon een airco, daarvoor laat je toch ook niet elk jaar een mannetje komen om er nieuw gas in te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

brambo123 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Sommige bedrijven noemen het wel zo, maar in werkelijkheid is het compleet opnieuw vullen.
Airco gas verdwijnt niet zomaar, dus als er te weinig in zit heb je een lek, en moet je het lek opzoeken.
Daarnaast gaat de hoeveelheid gas op gewicht, en je kan nou eenmaal niet wegen hoeveel er in zit.
Dus moet je de hele installatie leeghalen, vacumeren en opnieuw vullen met de juiste hoeveelheid gas, dat noemen sommige 'bijvullen' 8)7
Een koelkast is ook gewoon een airco, daarvoor laat je toch ook niet elk jaar een mannetje komen om er nieuw gas in te doen.
Weer wat geleerd, thanks.

En tjah, een koelkast (de)accelereert niet en trilt niet als een malle - dus dan doe je al snel de aanname dat dat zorgt voor licht verlies van gas en een van de redenen is waarom jaarlijks ""bijvullen"" aangeraden wordt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:11
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Weer wat geleerd, thanks.

En tjah, een koelkast (de)accelereert niet en trilt niet als een malle - dus dan doe je al snel de aanname dat dat zorgt voor licht verlies van gas en een van de redenen is waarom jaarlijks ""bijvullen"" aangeraden wordt. :P
Hoho daar is niet iedereen het mee eens https://www.itv.com/news/...ying-a-fridge-on-his-back

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Marco-Peters schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Garages zijn geen liefdadigheidsinstelling, dus ze zullen allemaal geld willen verdienen en zeker weten zaken vervangen die helemaal niet nodig was. Waarom kan je bijvoorbeeld makkelijk met een tooltje van AliExpress van € 2 testen of je remvloeistof aan vervanging toe is?

[YouTube: [FYC] Brake fluid tester - Is it any good?]

Hoezo test een garage dan gewoon niet of je remvloeistof daadwerkelijk vervangen moet worden? Hetzelfde met olie, het kan gerust wat minder frequent vervangen worden. Gaat je auto echt niet stuk van en is beter voor het milieu.

Het hele onderhoud is puur een verdienmodel voor de garage: ik ben daar persoonlijk ook wel klaar hoor, dus ga het ook zelf doen. Mijn auto heeft sowieso geen traditionele Onderhoudsbeurt nodig oOo
Dat zeg ik dus. Wederzijds vertrouwen. Als je garages niet vertrouwd, val ze dan ook niet lastig.

Over geld verdienen moet je een ander topic openen. Jij werkt denk ik ook niet voor de vergoeding van je huis, 4 broden, een paar liter soep en water?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Bertus schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:45:
[...]
Over geld verdienen moet je een ander topic openen. Jij werkt denk ik ook niet voor de vergoeding van je huis, 4 broden, een paar liter soep en water?
Jawel helaas wel: het is dat ik zuinig ben, anders was het letterlijk de realiteit. Maar vertrouwen is inderdaad belangrijk, alleen wat ik nog belangrijker vindt. Is een garage die niet alles klakkeloos vervangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Ah, begreep dat dit redelijk uniform rond de 15K zat.

Ach ja, olie verversen loopt niet heel erg hoog in de kosten. Langs de weg staan omdat een component het door een gebrek aan goede smering of een ophoping van rotzooi begeven heeft kost je in 1 klap waarschijnlijk meerdere jaren aan olie verversen. :')
VW kun je ook beter 15K aanhouden. 30K is longlife interval, iets wat je beter niet doet. Voor die paar Euro aan olie loop ik liever geen risico met de motor. Merk tegen dat interval aan al dat ie slechter begint te lopen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:49
Bij een oud brikje zou ik alleen olie laten verversen elk jaar en af en toe het filter. Verder lekker oprijden en een andere kopen. Bij een recente duurdere auto gaat hij hier de eerste jaren netjes naar de dealer voor alle onderhoud volgens het boekje. Goed voor de waarde en voor de betrouwbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 10:34

Cybje

First Post!

Johan Bogle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:16:
Bij een oud brikje zou ik alleen olie laten verversen elk jaar en af en toe het filter. Verder lekker oprijden en een andere kopen. Bij een recente duurdere auto gaat hij hier de eerste jaren netjes naar de dealer voor alle onderhoud volgens het boekje. Goed voor de waarde en voor de betrouwbaarheid.
Ik zou daarbij ook de remvloeistof wel checken en vervangen indien nodig. Je wilt geen kokende remvloeistof. Heb in m'n verleden met tweedehands auto's al regelmatig meegemaakt dat de remvloeistof dramatisch slecht is. Ik snap dat gewoon niet, veiligheid gaat voor alles wat mij betreft.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Zoiets als olie en filter vervangen e.d. zou ik gewoon conform service-interval doen. Kosten zijn niet zo hoog en kan dure reparaties voorkomen. Absolute no-brainer.

Verder: de jaarlijkse onderhoudsbeurt (afgewisseld klein/groot) zie ik ook als een soort van verzekering. Wij krijgen er ook mobiliteitsgarantie bij (wat veel merken inmiddels aanbieden) en daardoor heb je de garantie dat je van A ook daadwerkelijk bij B komt. Ik zie een auto ook als een soort metalen kist die je van A naar B brengt, maar juist het onderhoud is daar een belangrijk aspect in. Niet op bezuinigen ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 20:18
Ik stond dit jaar voor dezelfde vraag.
Ik heb een auto uit 2020, heb nu afgelopen 2 jaar 10.000 km gedaan en stelde mij de vraag in hoeverre een jaarlijkse beurt nut heeft.

Het boekje zegt: om de 30.000km of om het jaar. Mijn auto zelf gaf aan dat ik nog 75% resterende olie had (slechte vertaling uit het duits denk ik, maar bij mijn vorige auto stond dit netjes na een jaar op 0 en moest ik op onderhoud.)

Ik ga jaarlijks naar de garage, maar stelde mij dit jaar toch de vraag of dit echt wel nodig is.

De garagist op zijn beurt liet de bal mooi in mijn kamp liggen, "jij bent baas over uw wagen." Maar veel korte ritten zijn natuurlijk niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 07:52

Blokker_1999

Full steam ahead

En dan zou ik zeggen: je garage heeft gelijk. Jij bent baas, maar het is zeker niet goed. En 2 jaar oude olie zou ik toch echt laten verversen zodat je met een gerust hart kunt blijven rondrijden. Vandaag zal de impact minimaal zijn, maar hoe je nu beslist van om te gaan met je wagen heeft effect op hoe die wagen over 10 of 15 jaar nog mee zal gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 23:10
Hier is toch in z'n algemeenheid geen zinnig woord over te zeggen. Hoeveel onderhoud een auto "nodig" heeft hangt ondermeer ook af van
- hoe de auto wordt gebruikt (vnl. snelweg of korte stukjes)
- de rijstijl van de bestuurder
- hoe lang men van plan is de auto te houden
- gewenste/verwachte restwaarde
- etc.
Met de strategie redelijk jong gebruikte auto, rustig rijden, warm laten worden, vnl snelweg, kun je jaren rijden met relatief weinig onderhoudskosten (filtertjes en olie). Met een wat ouder exemplaar zoals de Verso uit de TS lukt dat ook nog wel als je niet teveel geeft op het comfort dat je gaat inleveren, vering/dempers, rammeltjes trillen etc.
Rij je met diezelfde oudere auto daarentegen als en dwaas, beuk je over de drempels heen, gassen-remmen, enkel korte stukjes, dan is de auto na een paar jaar helemaal op en vrijwel niets meer waard.
Dus tja, het is maar waar je de voorkeur aan geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Gentry op 05-05-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-08 22:36
Hoe vaak deze discussie al wel niet is gevoerd.. :'(

Belangrijk om in deze discussie mee te nemen: een heleboel mensen die auto rijden vinden auto(techniek) helemaal niet interessant, en weten er daarom niets vanaf. Ze controleren zelf niets en willen wel dat hun auto het gewoon iedere dag doet. Het is dan een stukje service, en veiligheid, dat de garage alles voor je naloopt en bijvult/ververst waar nodig.

Betaal je teveel? Hoogst waarschijnlijk. Kun je het zelf goedkoper? In de meeste gevallen wel.

In mijn familie heb ik meerdere mensen met twee linkerhanden. Die betalen maar al te graag 4-500 euro per jaar om (enige) zekerheid te hebben dat hun auto in goede conditie is. Ikzelf doe het grootste gedeelte van het onderhoud zelf, vooral omdat ik het leuk vind en het ook best wat euro's bespaard. Wel laat ik eens in de twee jaar mijn lokale garage de onderkant nalopen op speling, rubbers, leidingwerk etc. naast de APK om zeker te zijn dat er geen problemen aan zitten te komen.

De grote beurt heeft heel veel zin voor een groot gedeelte van de autorijders, en voor sommige is het onzin. :) In welke categorie jij valt is aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40
Mijn garage raadt niets aan maar doet gewoon elk jaar een APK. Auto rijdt slechts 500 km per jaar dus het duurt 20 jaar voordat de 10.000 wordt gehaald. Wat zou je dan aan onderhoud moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sendak239 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:50:
Mijn garage raadt niets aan maar doet gewoon elk jaar een APK. Auto rijdt slechts 500 km per jaar dus het duurt 20 jaar voordat de 10.000 wordt gehaald. Wat zou je dan aan onderhoud moeten doen?
500km per jaar?... Hoe krijg je dat voor elkaar? Dan moeten er toch wel goedkopere opties zijn dan een auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
Sendak239 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:50:
Kijk eens in het onderhoudsboekje. Daar staan genoeg dingen in die danwel na een aantal km's danwel na verloop van bepaalde tijd moeten worden vervangen. Dat is niet zonder reden. Maar dat hoeven niet persé veel dingen te zijn, daar heb je gelijk in.

[ Voor 6% gewijzigd door Gentry op 05-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Voor 500KM per jaar een auto in bezit hebben? Mag hopen niet in NL. _O-

Maaruhm, om even een een paar voorbeelden te geven; rubber en metaal vergaan over tijd, olie en andere mengsels van vloeistoffen kunnen resulteren in (een ophoping van) neerslag of er kan bijvoorbeeld vocht in het systeem komen welke er bij normaal gebruik uitgewerkt zou worden.

Veel onderdelen zullen wel minder onderhoud nodig zijn, andere dingen wellicht weer meer.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 05-05-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:01:

Maaruhm, om even een een paar voorbeelden te geven; rubber en metaal vergaan over tijd, olie en andere mengsels van vloeistoffen kunnen resulteren in (een ophoping van) neerslag of er kan bijvoorbeeld vocht in het systeem komen welke er bij normaal gebruik uitgewerkt zou worden.

Veel onderdelen zullen wel minder onderhoud nodig zijn, andere dingen wellicht weer meer.
Boodschappenwagen heet zoiets .. 3 ritjes per week.

Ik had al gemerkt dat banden ook vergaan zonder te intensief te gebruiken ;)

De andere reactie over RTFM is ook een aardige tip, maar TLDR. Google search geeft ook veel mitsen en maren dus volgende APK maar weer eens vragen bij garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
Sendak239 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:09:
[...]

De andere reactie over RTFM is ook een aardige tip, maar TLDR. Google search geeft ook veel mitsen en maren dus volgende APK maar weer eens vragen bij garage.
El jaar olie+filter, kom je een heel eind mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38
kevlar01 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:07:
APK is bare minimum om nog een jaar te rijden. Waarom vind je 1,7mm wel acceptabel? En 1.8?

APK-eisen zijn zeer specifiek gericht op een aankomende periode met statistisch onderlegde getallen. Een auto die door de apk heenkomt met 1.7mm is niet enorm veel veiliger dan een auto die vlak voor zijn apk 1.5mm heeft en verder gewoon door de apk komt. 8)7

Ik durf zelfs te zeggen dat de gemiddelde tweaker hier zichzelf en zijn(/haar) rijkunsten en cognitieve capaciteiten zo hopeloos overschatten dat het grootste risico bij autorijders tussen stoel en stuur zit. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

wheez50 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:23:
[...]

APK is bare minimum om nog een jaar te rijden. Waarom vind je 1,7mm wel acceptabel? En 1.8?

APK-eisen zijn zeer specifiek gericht op een aankomende periode met statistisch onderlegde getallen. Een auto die door de apk heenkomt met 1.7mm is niet enorm veel veiliger dan een auto die vlak voor zijn apk 1.5mm heeft en verder gewoon door de apk komt. 8)7

Ik durf zelfs te zeggen dat de gemiddelde tweaker hier zichzelf en zijn(/haar) rijkunsten en cognitieve capaciteiten zo hopeloos overschatten dat het grootste risico bij autorijders tussen stoel en stuur zit. |:(
Bij APK is dan ook het advies om bij 2.0 mm al te vervangen. Ze zijn eigenlijk al met 3 mm al goed versleten.
Heb zelf wel eens wat gegleden op een snelweg met ijzel, da's echt geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:01:

[...]
Je stelt dus dat oldtimerverenigingen opgedoekt mogen worden? Of zeggus mensen op afgelegen plekken die alleen voor noodgevallen een (verder goed onderhouden) automobiel hebben?

Wie ben jij eigenlijk dat je eisen durft te stellen aan de hoeveelheid km die een ander *moet* rijden met een auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
kevlar01 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Bij APK is dan ook het advies om bij 2.0 mm al te vervangen. Ze zijn eigenlijk al met 3 mm al goed versleten.
Ben ik helemaal met je eens. Al heb ik op een droge weg met nieuwe banden minstens zo hard gegleden. En met genoeg ijzel maakt je profiel op zomerbanden in nederland eigenlijk ook niets uit.

Maar dat er een wereldgroots verschil zit tussen 1.7 en 1.5mm is een fabeltje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

wheez50 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Je stelt dus dat oldtimerverenigingen opgedoekt mogen worden? Of zeggus mensen op afgelegen plekken die alleen voor noodgevallen een (verder goed onderhouden) automobiel hebben?

Wie ben jij eigenlijk dat je eisen durft te stellen aan de hoeveelheid km die een ander *moet* rijden met een auto?
Rustig, haal adem, het was maar een grapje gericht op het feit dat autobezit in NL doorgaans vrij duur is. Ik stel helemaal niks en eis nog minder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31

Zenix

BOE!

Ik laat ook nooit beurten doen, maar wel onderhoud voor mijn Daihatsu Sirion. Vorig jaar de auto gekocht, wist niet wanneer alles vervangen was. Dus het volgende laten doen, waarbij ik alle onderdelen zelf heb gekocht en door een monteur het laat monteren/vervangen. Die een stuk goedkoper is dan de garage:

- Bougies 40 euro
- Luchtfilter 20 euro
- Oliefilter 5 euro
- Olie 10 euro
- Koelvloeistof 20 euro
- Achterbanden Bridgestone Turanza incl montage 150 euro
- 70 euro overige arbeid

Zit geen interieurfilter in, geen oliefilter en ook geen distributieriem.

Dit jaar het volgende laten doen
- Voorbanden Bridgestone Turanza incl montage 150 euro
- Remschijven en blokken incl montage 200
- Oliefilter 5
- Olie 10

Volgend jaar op de planning
- Remvloeistof (monteur gaf aan dat die nog goed was)
- Oliefilter 5
- Olie 10
- Airco onderhoud
- Luchtfilter 20

Onderdelen die ik vaak moet vervangen zoals oliefilter, olie en luchtfilter heb ik gewoon op voorraad. Inclusief gebruikersvoorwerpen zoals ruitenwissers. Elk jaar de olie en oliefilter (rij zo'n 10k) en alles wat verder nodig is.

Gewoon je boerenverstand gebruiken en de boel goed laten onderhouden, dan heb je die beurten ook niet nodig. Koop goed spul voor de onderdelen die belangrijk zijn voor de veiligheid. Ik heb A-merk banden, die voor mijn auto maar 12 euro per band meer kosten, maar maken het grootste verschil qua rijgedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 05-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 23:50

thunder8

Het gedonder begint weer.

vochtige schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
Ik stond dit jaar voor dezelfde vraag.
Ik heb een auto uit 2020, heb nu afgelopen 2 jaar 10.000 km gedaan en stelde mij de vraag in hoeverre een jaarlijkse beurt nut heeft.

Het boekje zegt: om de 30.000km of om het jaar. Mijn auto zelf gaf aan dat ik nog 75% resterende olie had (slechte vertaling uit het duits denk ik, maar bij mijn vorige auto stond dit netjes na een jaar op 0 en moest ik op onderhoud.)

Ik ga jaarlijks naar de garage, maar stelde mij dit jaar toch de vraag of dit echt wel nodig is.

De garagist op zijn beurt liet de bal mooi in mijn kamp liggen, "jij bent baas over uw wagen." Maar veel korte ritten zijn natuurlijk niet goed.
De tijdspanne is niet voor niets. Olie, eenmaal gebruikt, verliest een deel van zijn eigenschappen over tijd. Dan maakt het niet uit of je 500km per week rijdt of 50km. Juist met weinig en korte ritjes, zal er condens vormen en zal de olie sneller slecht worden, dan in een auto die regelmatig goed warm gereden wordt. Verder maakt het ook nog eens een verschil welke soort olie je auto nodig heeft. Wat veel mensen met moderne auto's nog wel eens willen vergeten is dat een motor met een turbo, tegenwoordig veel meer voorkomend dan vroeger, dat de turbo heel erg afhankelijk is van goede olie en smering. Turbo's kunnen makkelijk onder last snelheden halen van 100.000-180.000 toeren per minuut! Een goede smering is daarbij onontbeerlijk! Als je regelmatig met oude olie blijft rondrijden, krijg je aanslag in de motor en turbo en als de smerig en koeling van de turbo niet genoeg is, gaat deze kapot. Die reparatie is vaak vele malen duurder dan gewoon netjes op tijd olie wisselen. Klapt de turbo uit elkaar en komen onderdelen in de motor, dan wordt het heel snel heel erg duur.

Als je een auto wil blijven rijden met minimale gezeur qua reparaties en pech onderweg, dan is onderhoud gewoon heel belangrijk. Vertrouw je je garage niet, ga dan zoeken naar een andere waar je wel een goed gevoel bij hebt. Sommige dingen kan je eventueel zelf doen als je een beetje handig bent, maar veiligheid komt met een prijs. Als mensen daarop gaan besparen, dan komt de rekening vanzelf een keer weer terug.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50

*knip* lijstje
Op het lijstje staat: Olie+filter, luchtfilter. Lijstje is van een onderdelenverkoper. Je hebt drie soorten beurtjes: Olie+filters, 'kleine' beurt, 'grote' beurt. Enige verschil is de hoeveelheid controles. Ik zou zeggen dat hoe meer je laat controleren hoe veiliger het is en dat jijzelf bepaald hoeveel je daarvoor wilt uitgeven.

Dus nee. 'Beurt' is niet verplicht. Doe olie+filters en grote controle :)

Zelf doe ik (of laat ik doen:) grote controle. En olie+filters is zo makkelijk dat ik dat ineens door doe (en tijdens het uitlekken ga ik verder met controleren). Best grappig: Benzinefilters blijven tijdens grote beurten vaak zitten. Net als lastige interieurfilters. En aircobeurtjes zijn ook niet inclusief ff schoonmaken :)

Leuk gevalletje: Ben nu al een paar keer tegengekomen dat er een waarschuwing werd gegeven voor verouderde banden. 'Zien er nog goed uit, maar zijn wel erg oud'...
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Rustig, haal adem, het was maar een grapje gericht op het feit dat autobezit in NL doorgaans vrij duur is. Ik stel helemaal niks. :)
Ik weet het, duur grapje. Maar ik ben het zat dat mensen proberen anderen te vertellen wat ze (ik!) moet(en) doen. Ik heb een relatief luxe auto waarmee ik bijzonder weinig km's rijdt. Je kan je niet voorstellen hoeveel vrijheid dat geeft. Om door weer en wind, ov-staking of stroomuitval, gewoon de mensen die ik liefheb te kunnen helpen. Voor dat gevoel ben ik dankbaar een auto te hebben. Druk dat maar in geld uit ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wheez50 op 05-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 12:49
kevlar01 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Ik heb ooit hier te lang mee gewacht, was nog 1.5mm en mocht door, maar de wagen zat na een regenachtige avond na een week lange dagen en een scherpe bocht op de vangrail. Nooit meer.

Overigens helpt het ook bij een lokale, kleine monteur te gaan, althans bij ons in het dorp kost een beurt bijna niets, en hij upsellt nooit, wel undersellen (raad kleine ipv grote beurt aan).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Met regelmatig onderhoud doe je gewoon langer met je auto.
Als je een nieuwe auto hebt zou ik zeker onderhoud doen, dat is een no-brainer.
Een oude auto met veel kilometers is altijd de afweging, ga ik nog een jaartje door en pak ik de belangrijke zaken aan(remmen, banden, olie etc) of schrijf ik hem af en ga ik op zoek naar een nieuwe?
Ik kijk vaak naar Autoweek Klokje Rond, en daar kom je beide uitersten van het spectrum vaak tegen (of ouwe roestbarrels die een gevaar op de weg zijn, of auto's met veel KM's die goed zijn onderhouden en nog door kunnen tot 500.000 km+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

APK is een veiligheidskeuring, en zegt weinig tot niets over hoe goed een auto onderhouden is. Remvloeistof wordt zelfs niet echt naar gekeken, alleen naar "zit er genoeg in" en of het niet lekt.

Echter, DOT4 remvloeistof trekt water aan, en als je dit nooit vervangt kunnen leidingen en remcycllinders gaat roesten van binnen, en dan heb je een veel duurdere rekening.

De APK kijkt ook niet naar de staat van de motor(onderdelen) alleen of hij binnen de marges blijft qua uitstoot. Bijv. een bougie kan dusdanig kapot zijn dat je wel door de keuring komt, maar toch verdere motorschade veroorzaken. Bij een auto uit 2007 kan dat zelfs snel richting total-loss gaan.

Een distributieriem of ketting die er af loopt is meestal einde verhaal.

Onderhoud is behoud, genoeg auto's gezien die alleen maar APK+minimaal onderhoud hebben gehad, soms veel slechter er aan toe dan een Audi met 3 ton die netjes onderhouden was.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Brent schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb ooit hier te lang mee gewacht, was nog 1.5mm en mocht door, maar de wagen zat na een regenachtige avond na een week lange dagen en een scherpe bocht op de vangrail. Nooit meer.

Overigens helpt het ook bij een lokale, kleine monteur te gaan, althans bij ons in het dorp kost een beurt bijna niets, en hij upsellt nooit, wel undersellen (raad kleine ipv grote beurt aan).
Sowieso een vertrouwde monteur helpt echt met het vertrouwen in je auto. En bijbehorend onderhoud :)

In hoeverre was je vermoeidheid een factor denk je? En hadden banden met zeg 2mm je zeker kunnen redden? Waren het goede (merk)banden? Goedkope chinese banden? EtcEtc. Dat gevraagd hebbende: Meer profiel is generiek gewoon wel veel beter :) (En fijn dat je het kan navertellen!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 12:49
wheez50 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Sowieso een vertrouwde monteur helpt echt met het vertrouwen in je auto. En bijbehorend onderhoud :)

In hoeverre was je vermoeidheid een factor denk je? En hadden banden met zeg 2mm je zeker kunnen redden? Waren het goede (merk)banden? Goedkope chinese banden? EtcEtc. Dat gevraagd hebbende: Meer profiel is generiek gewoon wel veel beter :) (En fijn dat je het kan navertellen!)
Vermoeiheid absoluut (3 uur rijden na een week werken), maar er zat daar ook een bekende 'dip' in de bocht, waardoor de drukvermindering net genoeg was om grip te verliezen en te gaan rollen. De sleepwagen vertelde me dat hij er een paar per week wegsleept daar.

Hoe dan ook, geen bezuiniging op banden meer voor mij :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Laatst online: 18-08 15:22
BCC schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:31:
Autos schrijven natuurlijk hard af dus op een gegeven moment is een andere kopen goedkoper dan onderhoud.
Ehm.. Auto's schrijven steeds minder hard af naarmate ze ouder worden, terwijl onderhoud duurder wordt. Uiteindelijk is 1000 euro per jaar aan onderhoud voor een oude afgeschreven auto goedkoper is dan 1000 per jaar aan afschrijving en 300 euro onderhoud.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 08:12
aicaramba schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Ehm.. Auto's schrijven steeds minder hard af naarmate ze ouder worden, terwijl onderhoud duurder wordt. Uiteindelijk is 1000 euro per jaar aan onderhoud voor een oude afgeschreven auto goedkoper is dan 1000 per jaar aan afschrijving en 300 euro onderhoud.
Klopt, 1000 euro is minder veel dan 1100 euro.
Alleen zijn deze cijfers niet de realiteit.

Het kan ook 10 euro afschrijving zijn en 5000 euro onderhoud bij een oude auto, en 500 euro afschrijving en 0 euro onderhoud bij een nieuwere auto.

Ik gooi ook gewoon even met wat getallen :D

Wel staat je punt dat een oude auto vrij weinig afschrijving per jaar kent, ze hebben vaker de bodem al zga bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 30-08 10:11
Blijft toch vaak lastig, auto-onderhoud.
Voor veel mensen iets waar ze helemaal geen gevoel bij hebben. De auto doet het nog prima, dus waarom zou ik dan X laten vervangen?

Veel onderhoud is wat veel mensen zeggen "preventief", dat wilt zeggen, iets vervangen voordat het stuk gaat. Hiervoor zijn vervangingsintervallen van de fabrikant en de kennis/kunde van de monteur van toepassing.
De fabrikant schrijft bijv. voor dat een remschijf een minimale dikte moet hebben van 27mm. De auto zal nog uitstekend remmen met 25 of zelfs 22 mm, maar elke fatsoenlijke monteur zal je adviseren om je schijven (ruim) voor dit moment te vervangen. Dat is preventief onderhoud. Zodra je op het minimum komt wordt het een APK-puntje.

Hetzelfde geldt voor zaken zoals een koelslang. Deze kunnen door ouderdom "kort" worden waardoor er droogtescheurtjes ontstaan. Een fabrikant zegt hier niets over, en zo lang het niet lekt is het geen apk punt, maar een garage zal je aanbevelen om deze te laten vervangen. Doe je dit niet? Dan heb je dus kans dat je op een dag langs de weg staat met een gescheurde slang.

Belangrijkste in een auto is nog altijd de olie, gewoon elk jaar vervangen, ook al heb je maar 3000 of 4000 km gereden. De olie neemt ook vocht op, zeker als je weinig km's maakt dan rijd je vaak met een koude motor waardoor condens water in je olie komt vaak met sludge tot gevolg.
De auto's waarin ik de smerigste olie vind zijn juist de auto's met de minste km's op de teller.
Als je het minimale aan onderhoud wilt doen, doe dan tenminste jaarlijks de olie vervangen.

Remvloeistof meten in het tankje is leuk, en zeker een goede indicatie of het vervangen moet worden. Maar het probleem zit hem er in dat de remvloeistof ook vocht op neemt en dit vaak doet bij de remklauwen, en laat daar nu juist het probleem zitten. Als je remmen warm worden door het remmen dan wordt dit vocht dus gasvormig en neemt je remdruk aanzienlijk af. Remvloeistof vervangen is in Nederland een ondergeschoven kindje doordat we geen bergen hebben. We hoeven vaak maar weinig en rustig te remmen waardoor we remproblemen laat merken.

Airco vloeistof is ook een leuke. Fora staan vol met de (on)zin over het bijvullen van je aircosysteem. Bijvullen heeft weinig zin, als je vloeistof kwijt raakt, heb je een lek en ben je je nieuwe (dure) vloeistof zo kwijt. Wel kan het opnieuw laten vullen van je systeem erg nuttig zijn. Je aircogas bevat namelijk ook de olie voor de airco pomp. En deze olie slijt ook. Wat je bij een airco beurt laat doen is het aircogas wegpompen waarbij de olie van het gas gescheiden wordt. Vervolgens wordt een vacuüm getrokken en gekeken of je systeem een lek heeft. Is alles in orde? Dan wordt de juiste hoeveelheid nieuwe olie voor je systeem toegevoegd en je systeem weer gevuld. Vraag ook altijd of contrastvloeistof toegevoegd kan worden, mocht je ooit een lek krijgen dan is dit eenvoudig met UV licht op te sporen.

Auto-onderhoud is altijd zinnig.
Het is belangrijk voor de betrouwbaarheid, veiligheid en comfort van je auto.
Heb je zelf niet veel kennis over auto's, zoek dan een garage waar je een goed gevoel bij hebt en vraag een second opinion bij een tweede garage mocht je ooit dure reparaties nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:40
APK is alleen controle voor de veiligheid en milieu. Rest van de auto wordt niet naar gekeken.

Ik heb dan zo'n mooi voorbeeld van een poelie van 25 euro die een garagerekening van 600 euro oplevert. Waterpomp over de achterkant van de multiriem met een omkeerrol ertussen. Het rubber van de poelie slijt of droogt uit, krijgt scheurtjes en dan gaat de waterpomp klapperen op de omkeerrol. Gevolg is dat waterpomp, omkeerrol, multiriem en krukaspoelie sterven.
Bij dealeronderhoud is dat een bekend dingetje en wordt elke beurt die poelie bekeken en vervangen wanneer noodzakelijk. Rijd je van APK naar APK en van reparatie naar reparatie, of laat je de auto onderhouden bij een monteur die er niet bekend mee is, komt die poelie vanzelf een keer op je pad.

Edit: bovenstaande is 245 euro aan onderdelen bij Winparts. Garage had alleen waterpomp en een riem besteld, hij moest de rest van de onderdelen voor de hoofdprijs bij de dealer kopen om het diezelfde dag te kunnen repareren.
En dan moet het er nog op... ik heb zelf later de waterpomp vervangen en moest ook dat alles los maken, je kunt helemaal nergens bij.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 05-05-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb wel een hekel aan garages die "wondermiddeltjes/ reinigers" ongevraagd in je tank gooien bij het doen van een beurt.... en die natuurlijk op de rekening zetten.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
mrc4nl schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:56:
ik heb wel een hekel aan garages die "wondermiddeltjes/ reinigers" ongevraagd in je tank gooien bij het doen van een beurt.... en die natuurlijk op de rekening zetten.
Als het er al in gaat...

Zoals de ruitensproeiervloeistof die op de factuur komt bij elke beurt bij de Renault dealer. Kom je daar met een afgetopte ruitensproeiertank, vallen ze door de mand.

Wat die wondermiddeltjes betreft, auto's die weinig rijden of veel korte stukjes doen kunnen dat zeker wel gebruiken. Ik zou het alleen niet ongevraagd in m'n tank willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Olie en filter verversen wordt een rommeltje en besteed ik graag uit voor €100.

Aircoonderhoud, remvloeistof en distributieriem geloof ik ook nog wel in het belang van preventief handelen.

Ruitenwisser, bougies, claxon enzo dat merk je vanzelf of je kan het makkelijk zelf beoordelen. Daar zie ik niet de preventieve functie van.

Wat mis ik nog in het lijstje van belangrijke preventieve onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Luchtfilter, interieurfilter, smeren van scharnieren, remmen gangbaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:48

H-W

Als je naar de Toyota dealer gaat kan je volgens mij kiezen uit een "goedkope" variant van een onderhoudsbeurt (Budget) en 2 duurdere varianten. Dat zou een eerste winst kunnen zijn. En je zou met je garage af kunnen spreken dat alle werkzaamheden met je besproken worden en je er akkoord voor geven moet. Als je dan bepaalde zaken niet wil laten uitvoeren dan geef je er geen akkoord voor.
Onderhoud is wel belangrijk voor je auto en ook voor jou, je wil toch niet dat je 'm op een dag niet meer kan gebruiken als je 'm nodig hebt omdat je er niet goed voor gezorgd hebt. Maar die discussie is al vaak gevoerd, en uiteindelijk is het is je eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:39
Grappig topic.

Ik was onlangs te laks en te laat met een afspraak voor de verplichte APK. Na de 2e brief ontvangen te hebben dat mijn APK verlopen was en ik binnenkort een boete ging ontvangen ging ik zoeken op Google en het blijkt (ik had geen idee) dat er ook bedrijven zijn die alleen een APK keuring doen.

Hier kan je gewoon binnenlopen zonder afspraak. Ze keuren de auto maar voeren geen reparaties uit mocht er iets mis mee zijn. Een kwartier later was mijn auto goedgekeurd! :)

Maar voor mijn gemoedsrust (het is immers belangrijk dat alles goed werkt) een afspraak gemaakt bij een garage met de vraag om alles na te lopen. Resultaat was dat ik 850 euro lichter was:

Oliefilter
Mobil 0W20 motorolie
Kleinmateriaal
Remvloeistofservice
NOOD BANDENREPARATIEMIDDEL VERVANGEN
(De huidige set was in 2016 verlopen)
REMBLOKKEN ACHTER VERVANGEN
(De remblokken zijn bijna versleten en de remschijven zitten 0.4 mm
onder de minimale slijtmaat)
Remmenklauwen achter gangbaar gemaakt en remschijven en remblokken vervangen
Remschijf achteras
Remblokkenset achteras

Flinke waslijst maar dus wel door de APK gekomen een maand eerder.
Ik zit in ieder geval weer met een veilig gevoel in de auto.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Daar had ik dus mooi voor bedankt, want het is algemeen bekend dat het rommel is. Zo cashen garages dus _O-

Als je dit spul gebruikt, weet je zeker dat de band niet meer te repareren is.

[ Voor 19% gewijzigd door Marco-Peters op 05-05-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:47
wodkabuikje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:03:
Grappig topic.

Ik was onlangs te laks en te laat met een afspraak voor de verplichte APK. Na de 2e brief ontvangen te hebben dat mijn APK verlopen was en ik binnenkort een boete ging ontvangen ging ik zoeken op Google en het blijkt (ik had geen idee) dat er ook bedrijven zijn die alleen een APK keuring doen.

Hier kan je gewoon binnenlopen zonder afspraak. Ze keuren de auto maar voeren geen reparaties uit mocht er iets mis mee zijn. Een kwartier later was mijn auto goedgekeurd! :)

Maar voor mijn gemoedsrust (het is immers belangrijk dat alles goed werkt) een afspraak gemaakt bij een garage met de vraag om alles na te lopen. Resultaat was dat ik 850 euro lichter was:

Oliefilter
Mobil 0W20 motorolie
Kleinmateriaal
Remvloeistofservice
(De huidige set was in 2016 verlopen)
REMBLOKKEN ACHTER VERVANGEN
(De remblokken zijn bijna versleten en de remschijven zitten 0.4 mm
onder de minimale slijtmaat)
Remmenklauwen achter gangbaar gemaakt en remschijven en remblokken vervangen
Remschijf achteras
Remblokkenset achteras

Flinke waslijst maar dus wel door de APK gekomen een maand eerder.
Ik zit in ieder geval weer met een veilig gevoel in de auto.
Dit vind ik dan toch een hoop geld. Ik doe het altijd zelf en qua materiaal is dat echt wat je noemt echt niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:37

LankHoar

Langharig tuig

@gebruiker001 ik zou zeker een grote beurt doen, maar je kunt wel kijken of je dingen net iets anders kunt aanpakken om kosten te besparen. Zelf heb ik toevallig van de week een afspraak gemaakt voor mijn auto voor een grote beurt, en gelijk om een begroting gevraagd. Daar even doorheen scannen laat me zien dat ik een aantal dingen anders ga aanpakken:
  • Remvloeistof eerst laten meten ipv gelijk vervangen. Kan wellicht nog prima een jaartje of 2 mee, afhankelijk van de staat. Kan je zo 3 tientjes besparen.
  • Kleine, makkelijke dingen zelf vervangen wanneer nodig, zoals interieurfilter, ruitenwissers.
  • Geef aan dat auto wassen niet nodig is
  • Idem voor ruitenwisservloeistof aanvullen, kun je zelf goedkoper, ja is maar 4-5 euro, maar daar koop ik zelf 5 liter voor ipv enkel bijvullen.
Dus grote beurt? Zeker doen, maar je kunt zeker slim besparen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-08 09:55
Zie het als naar de tandarts gaan. De een gaat 1 keer per jaar, de ander 2 en nog een ander vind het onzin en gaat nooit. 9 van de 10 keer als je controle hebt is er niks aan de hand en lijkt het onnodig. Degenen die dan weer niet gaan zijn ook degenen die uiteindelijk met de grootste problemen en operaties aankomen.

Het is niet 1 op 1 natuurlijk. Maar zo is het deels ook met onderhoud van je auto. Het kleine onderhoud lijkt onzinnig en duur maar door je auto goed te onderhouden voorkom je dat jij zometeen langs de weg staat omdat je distributieriem geknapt is. Dan ben je nog verder van huis qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14

FreakNL

Well do ya punk?

Luchtbakker schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:12:
Je wilt gewoon niet op je APK en onderhoud bezuinigen. Bezuinigen op onderhoud zorgt voor een kortere levensduur van je auto, dus grotere afschrijving. Ook kan uitstellen of bezuinigen op onderhoud zorgen voor duurdere reparaties dan wanneer je wel keurig aan je onderhoud had gehouden.

Als laatste heb je ook nog te maken met veiligheid. Banden met weinig profiel zijn gewoon niet zo veilig meer, dan wanneer je het 8mm eerder had vervangen. 1.6 is het minimum, maar met een noodstop had je graag een paar mm extra gewild. Geloof me.

Kortom; Doe gewoon wat aanbevolen wordt door je garage. De meeste garages doen het echt niet om goud aan je te verdienen.
Dat wilt hij nou juist wel :+

Verstandig is dat overigens niet. Alles heeft onderhoud nodig. En een auto al helemaal
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gentry schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:30:
Hier is toch in z'n algemeenheid geen zinnig woord over te zeggen. Hoeveel onderhoud een auto "nodig" heeft hangt ondermeer ook af van
- hoe de auto wordt gebruikt (vnl. snelweg of korte stukjes)
- de rijstijl van de bestuurder
- hoe lang men van plan is de auto te houden
- gewenste/verwachte restwaarde
- etc.
Met de strategie redelijk jong gebruikte auto, rustig rijden, warm laten worden, vnl snelweg, kun je jaren rijden met relatief weinig onderhoudskosten (filtertjes en olie). Met een wat ouder exemplaar zoals de Verso uit de TS lukt dat ook nog wel als je niet teveel geeft op het comfort dat je gaat inleveren, vering/dempers, rammeltjes trillen etc.
Rij je met diezelfde oudere auto daarentegen als en dwaas, beuk je over de drempels heen, gassen-remmen, enkel korte stukjes, dan is de auto na een paar jaar helemaal op en vrijwel niets meer waard.
Dus tja, het is maar waar je de voorkeur aan geeft.
Normaal met je auto omgaan is inderdaad ook een factor. Als ik zie hoe sommige collega’s hier van de Parking vertrekken snap ik wel dat ze klagen dat ze de banden bij 30k moeten vervangen. Ik zit al op 50k en ze hoeven nog lang niet. En een rustige rijstijl is voor veel andere onderdelen van je auto ook gewoon beter. Die toerenteller hoeft niet in het rood elke keer en die drempel hoeft ook niet met 45km/uur genomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

LopendeVogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Het kan ook 10 euro afschrijving zijn en 5000 euro onderhoud bij een oude auto, en 500 euro afschrijving en 0 euro onderhoud bij een nieuwere auto.

Wel staat je punt dat een oude auto vrij weinig afschrijving per jaar kent, ze hebben vaker de bodem al zga bereikt.
500 euro is niks. Een redelijke nieuwe auto (onder de 4 jaar) schrijft gewoon 3000-4000 per jaar af… dat zijn gewoon kosten die vaak vergeten worden.

De mijne schrijf ik in de boeken af naar 0 in 6 jaar tijd. Dat is 4k per jaar. Dan is hij 8 jaar oud en dan is het 2026. Ik verwacht dat de restwaarde dan nihil is ook aangezien het een benzine-auto is.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2023 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheez50
LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:10:
@gebruiker001

[...]
Kleine, makkelijke dingen zelf vervangen wanneer nodig, zoals interieurfilter
[...]
Uitzondering (die de regel trouwens bevestigd hoor :) ) - BMW e36 interieurfilter. Ik doe het in een kwartiertje met maar een handvol scheldwoorden. Mijn vaste garagisten: Doe het zelf / dat is te duur voor je. Heb het wel voor drie anderen gedaan :)

(dasboardkastje los, bekledingsplaat los, dekkap eraf, kabel los, achtersteonderen en bovengekeerd met net te weinig ruimte, vouwen en hopen en voila. Niet vergeten ff uit te zuigen en dan in omgekeerde volgorde alles weer vast. Lampje dashboardkastje niet vergeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FreakNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:27:
[...]

500 euro is niks. Een redelijke nieuwe auto (onder de 4 jaar) schrijft gewoon 3000-4000 per jaar af… dat zijn gewoon kosten die vaak vergeten worden.

De mijne schrijf ik in de boeken af naar 0 in 6 jaar tijd. Dat is 4k per jaar. Dan is hij 8 jaar oud en dan is het 2026. Ik verwacht dat de restwaarde dan nihil is ook aangezien het een benzine-auto is.
Kom ik aan met 180 afschrijving per jaar.

Wel veel reparaties en onderhoud met 390.000km en 17 jaar, maar onderdelen zijn goedkoop, kan het meeste zelf en alles is aftrekbaar tot aan de wegenbelasting en fijnstoftoeslag toe. 35% bijtelling over de dagwaarde.

Binnenkort even sleutelen:
distributie 70
klepdeksel 100
olie retour leiding turbo 3
brandstoffilter 25
oliefilter 5
luchtfilter 5
interieurfilter 15
olie 20
remmen schoonmaken

En dan mag ie weer even mee. Zal zijn laatste riem zijn, deze zit er 150K en 10 jaar op, gaat eraf om ouderdom. Maar wat een werk... hele dag sleutelen, maar dan ben ik ook olielekkage en blauwe rook bij koude start kwijt. Je zult het maar moeten laten doen, kost het je meer dan de aanschaf van de auto.

Wordt een 15K beurt ipv een 20K beurt. Distributie moet voor juli, klepdeksel moet de distributiekap, luchtfilterhuis, brandstoffilter en leidingen eraf. Olie retourleiding moet olie er uit, dus dan maar alles tegelijk. Die 5000km eerder doet het 'm ook niet. Sowieso houd ik me niet aan de intervallen, ik ververs bij 20K, maar als het in oktober mooi weer is en er is 17K verstreken kies ik voor sleutelen op een droge oprit ipv wachten tot december.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 05-05-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:24
brambo123 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Wat een onzin weer. En duidelijk nog nooit een airco gevuld oid. Een systeem is nooit 100% gasdicht. Ook de koelkast niet. (die beginnen na verloop van tijd ook gewoon steeds minder goed te werken) Maar een auto heeft veel verschillende componenten, buizen en aansluitingen, daar lekt gewoon hier en daar wat uit.
Bij een koelkast is dat meestal gesoldeerd ipv met rubberen o ringen, dus daar gaat het (veel) langer goed.

Als je een airco bijvult na een tijdje, zal je ook altijd zien dat er iets verloren is gegaan. Vandaar dus BIJvullen.
Er zit normaal 700gr in het systeem, na het vacuüm trekken zie je dat er maar 600 uit is gekomen, dus doe je hem weer bijvullen tot 700.

Een aircosysteem heeft geen onderhoud nodig. 8)7 De pomp werkt ook op magie? Daar zit geen riem op waar hij mee aangedreven wordt? De olie die die pomp smeert blijft ook voor eeuwig goed?

Dit is echt een perfect voorbeeld van wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08 12:25
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:24:
[...]

Wat een onzin weer. En duidelijk nog nooit een airco gevuld oid. Een systeem is nooit 100% gasdicht. Ook de koelkast niet. (die beginnen na verloop van tijd ook gewoon steeds minder goed te werken) Maar een auto heeft veel verschillende componenten, buizen en aansluitingen, daar lekt gewoon hier en daar wat uit.
Bij een koelkast is dat meestal gesoldeerd ipv met rubberen o ringen, dus daar gaat het (veel) langer goed.

Als je een airco bijvult na een tijdje, zal je ook altijd zien dat er iets verloren is gegaan. Vandaar dus BIJvullen.
Er zit normaal 700gr in het systeem, na het vacuüm trekken zie je dat er maar 600 uit is gekomen, dus doe je hem weer bijvullen tot 700.

Een aircosysteem heeft geen onderhoud nodig. 8)7 De pomp werkt ook op magie? Daar zit geen riem op waar hij mee aangedreven wordt? De olie die die pomp smeert blijft ook voor eeuwig goed?

Dit is echt een perfect voorbeeld van wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt
Uhm, ik werk bij een bedrijf die airco's plaatst :9 (weliswaar niet in autos)
We hadden het puur over onderhoud, en met name het koelgas, niet over problemen met je airco of riemen die gewoon slijten.
Als je elk jaar zoveel gas kwijtraakt dat je het merkt dan is de boel gewoon lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 30-08 10:11
gebruiker001 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:25:

Aircoonderhoud, remvloeistof en distributieriem geloof ik ook nog wel in het belang van preventief handelen.

Ruitenwisser, bougies, claxon enzo dat merk je vanzelf of je kan het makkelijk zelf beoordelen. Daar zie ik niet de preventieve functie van.

Olie en filter zou ik gewoon jaarlijks laten doen, de luchtfilter eens in de 2 à 3 jaar afhankelijk van de km's en rijomstandigheden, deze kun je overigens zelf beoordelen want de kap zit vaak alleen met wat klemmetjes vast.

Ruitenwisser vervangen zodra deze strepen trekt, piept/kraakt of als de uiteindes los laten, kun je prima zelf doen. Met bougies zou ik het onderhoudsinterval van 50 tot 75k aanhouden, of je moet last krijgen van misfires (stotterende motor), dan is het natuurlijk simpel.

Interieurfilter eens in de 2 jaar, al doe ik het zelf het liefste jaarlijks.

Wat betreft preventief, gewoon jaarlijks naar de garage brengen voor olie+filter en een inspectie ronde. Niets laten vervangen zonder overleg. Dan kun je telkens zelf beslissen of je het nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Laatst online: 18-08 15:22
LopendeVogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Een oude auto is bijna altijd goedkoper dan een nieuwe auto.

500 euro afschrijving bestaat niet bij een nieuwe auto. 1000 euro per jaar aan onderhoud bij een oude auto wel. Dat doe ik namelijk zelf in mn 24 jaar oude honda civic met 500k op de teller. 30.000km per jaar. 1000 euro onderhoud.

Afschrijving van een nieuwe auto bij 30k per jaar gaat om 1000’en euros per jaar.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
aicaramba schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Een oude auto is bijna altijd goedkoper dan een nieuwe auto.

500 euro afschrijving bestaat niet bij een nieuwe auto. 1000 euro per jaar aan onderhoud bij een oude auto wel. Dat doe ik namelijk zelf in mn 24 jaar oude honda civic met 500k op de teller. 30.000km per jaar. 1000 euro onderhoud.

Afschrijving van een nieuwe auto bij 30k per jaar gaat om 1000’en euros per jaar.
En daarbij, als het zo'n oude auto is, zijn de onderdelen vaak ook ruim verkrijgbaar en fatsoenlijk nagemaakt.

Ik rijd zelf een 206SW, vorig jaar voor 25 euro per kant de draagarmen vervangen. Ik herinner me nog 13 jaar geleden met mijn eerste 206, kostten die dingen gewoon 200 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:55

_Apache_

For life.

Je kunt een beurt combineren met APK. Maar bij een APK wordt niets vervangen, het is niets meer dan een veiligheidskeuring waar de nadruk op veiligheid en milieu ligt. Hier zal bijv je auto niet uitgelezen worden op foutcodes, of vloeistoffen (olie, koelvloeistof, etc) vervangen worden, zelfs niet eens nagekeken.

Voor de keuring zelf mag er te weinig olie in zitten (zolang de auto maar niet onnodig rookt), bij een grote beurt zullen de vloeistoffen vervangen worden.

Het is niet alleen vervangen, maar ook controleren of het nog OK is er nog genoeg materiaal op de remblokken zit, is de remschijf nog dik genoeg etc.

Zelden staat er letterlijk in een boekje 'vervang bij x kilometer.', maar er zal eerder staan 'controleer elke x kilometer en vervang waar nodig.'
Zo heb ik zelf ruim 160 duizend kilometer met 2 schijfremmen gedaan, talloze controles doorstaan. Dit was op mijn motorfiets, waar 90% van de remkracht door de voorwielen gaat (en dus over die 2 schijven). Totdat ze te dun werden en het bij een grote beurt aan het licht kwam.

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 06-05-2023 21:14 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

_Apache_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:09:
Zelden staat er letterlijk in een boekje 'vervang bij x kilometer.', maar er zal eerder staan 'controleer elke x kilometer en vervang waar nodig.'
Zo heb ik zelf ruim 160 duizend kilometer met 2 schijfremmen gedaan, talloze controles doorstaan. Dit was op mijn motorfiets, waar 90% van de remkracht door de voorwielen gaat (en dus over die 2 schijven). Totdat ze te dun werden en het bij een grote beurt aan het licht kwam.
Er is toch geen APK voor de motorfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 22:55
gebruiker001 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:25:

Ruitenwisser gewoon vervangen als ie gaat strepen (is ook APK onderdeel), claxon gewoon iedere dag gebruiken alleen die bougie is tricky: als die door ouderdom smelt/vies is/afbreekt heb je kans je motorblok af te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Een smeltende bougie? Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Ja smelten :Y https://www.yourmechanic....ark-plugs-by-olivia-marsh
Bij een dergelijk moderne auto zal het niet zo'n vaart lopen, maar technisch is het gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
SniperGuy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Ja smelten :Y https://www.yourmechanic....ark-plugs-by-olivia-marsh
Bij een dergelijk moderne auto zal het niet zo'n vaart lopen, maar technisch is het gewoon mogelijk.
Wat een ontzettend slecht artikel. Er staat een afbeelding bij, maar het word nergens omschreven. Er is ook wel zo ontzettend veel meer aan bougies af te lezen als wat er in het artikel staat. Maar goed, jij zal het ook niet geschreven hebben neem ik aan.

Maar het kan zo te zien inderdaad wel, al word dat dan eigenlijk altijd veroorzaakt door een ander serieus probleem in het blok. Ik heb het echt nog nooit gezien. Weggevreten elektrodes wel, maar echt gesmolten nog nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
WEBGAMING schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Wat een ontzettend slecht artikel. Er staat een afbeelding bij, maar het word nergens omschreven. Er is ook wel zo ontzettend veel meer aan bougies af te lezen als wat er in het artikel staat. Maar goed, jij zal het ook niet geschreven hebben neem ik aan.

Maar het kan zo te zien inderdaad wel, al word dat dan eigenlijk altijd veroorzaakt door een ander serieus probleem in het blok. Ik heb het echt nog nooit gezien. Weggevreten elektrodes wel, maar echt gesmolten nog nooit.
Het is inderdaad een artikel 'ter illustratie', maar als je zoekt op spark plug melted dan krijg je genoeg voorbeelden te zien. Ook van moderne (nieuwer dan 2010) Japanse auto's.
Het komt vaak door andere oorzaken als slechte bobines en/of benzinetoevoer als dan niet icm slecht onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Met moderne motoren komt dat eigenlijk niet meer voor. Voordat je bougies zo ver heen zijn krijg je al storingen en schakelt de ECU de betreffende injector en bobine uit. En ja, dat merk je echt wel als je auto als een tractor gaat rijden ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-08 12:05
LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:10:
@gebruiker001
• Idem voor ruitenwisservloeistof aanvullen, kun je zelf goedkoper, ja is maar 4-5 euro, maar daar koop ik zelf 5 liter voor ipv enkel bijvullen.
Ook daar heeft de garage waar ik heen ga wat op gevonden. Afgelopen beurt had ik vooraf zelf de ruitenwisservloeistof afgetopt. Vervolgens zag ik bij ophalen ruitenwisservloeistof op de factuur staan. Wat bleek: Ze hadden een flacon met ruiterwisservloeistof in het opbervakje van mijn portier gezet, zodat ze het alsnog op de factuur kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:37

LankHoar

Langharig tuig

Jaer288 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Ook daar heeft de garage waar ik heen ga wat op gevonden. Afgelopen beurt had ik vooraf zelf de ruitenwisservloeistof afgetopt. Vervolgens zag ik bij ophalen ruitenwisservloeistof op de factuur staan. Wat bleek: Ze hadden een flacon met ruiterwisservloeistof in het opbervakje van mijn portier gezet, zodat ze het alsnog op de factuur kunnen zetten.
Poeh, die zou ik toch zeker niet accepteren. Dat is gewoon ongewild aansmeren van goederen :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:55

_Apache_

For life.

kevlar01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Er is toch geen APK voor de motorfiets?
Nee, klopt. Mijn garage belde mij bij bij de beurt dat dit vervangen moest worden, want dunner dan wat de fabrikant voorschrijft. Dit word dus pas vervangen als het versleten is, niet na x km. BIj elke voorgaande beurten word het nagekeken.
Want bij de vorige beurt kwam het als notitie naar voren, wat bij een auto APK zeg maar een advies punt genoemd word.

Strikt gezien had ik het kunnen weigeren, maar wie doet dat, misschien om het zelf te doen, maar ik kan het zelf niet sneller / beter / goed koper dan de garage waar mijn motor dan al staat. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 08-05-2023 13:48 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
En wat vinden we van een brandstoffilter voor benzine auto die in nl be en fr tankt? Nodig om af en toe te vervangen?

Laatst weer een keer in België getankt. Daarna gingen vsc lampje en nog wat lampjes branden op dashboard. Google vertelde mij dat dit aan Belgische brandstof kon liggen. En inderdaad vrij snel na volgende tankbeurt in nl gingen de lampjes weer uit. Maar goed, hier gaat een filter niet in helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
SniperGuy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ruitenwisser gewoon vervangen als ie gaat strepen (is ook APK onderdeel), claxon gewoon iedere dag gebruiken alleen die bougie is tricky: als die door ouderdom smelt/vies is/afbreekt heb je kans je motorblok af te schrijven.
Ruitenwissers vooral goed schoonmaken, dan gaan ze echt een stuk langer mee want vaak komt slechte werking slechts door vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
gebruiker001 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:58:
En wat vinden we van een brandstoffilter voor benzine auto die in nl be en fr tankt? Nodig om af en toe te vervangen?

Laatst weer een keer in België getankt. Daarna gingen vsc lampje en nog wat lampjes branden op dashboard. Google vertelde mij dat dit aan Belgische brandstof kon liggen. En inderdaad vrij snel na volgende tankbeurt in nl gingen de lampjes weer uit. Maar goed, hier gaat een filter niet in helpen.
De meeste benzineauto's op de NL markt hebben een filter in de tank zitten die je niet los kunt vervangen (is onderdeel van de brandstof opvoerpomp). Een echt vervangbaar brandstoffilter zoals dat vroeger gangbaar was zit er al meer dan 10 jaar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
gebruiker001 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:58:

Je VSC heeft niets met brandstof te maken. :-)

Heeft ook een computer!

Pagina: 1 2 Laatste