(On)zin grote beurt auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
Bertus schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Je VSC heeft niets met brandstof te maken. :-)
Weet ik maar slechte brandstof geeft wel storing in vsc, zie ook:
https://club.autodoc.nl/m...jving-en-werkingsprincipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Bertus schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Je VSC heeft niets met brandstof te maken. :-)
Kan wel, bij Toyota/Lexus verschijnt deze melding bijvoorbeeld bij een issue in je uitlaatsysteem. De O2 sensoren kunnen verkeerde waardes registreren waardoor die foutmelding op je dashboard verschijnt. Dit kan met brandstof te maken hebben, maar ook bijvoorbeeld met een gaatje in je uitlaat of foutieve sensoren. (bij mij kwam dit door een gaatje in de uitlaat)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
_JGC_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:17:
[...]

De meeste benzineauto's op de NL markt hebben een filter in de tank zitten die je niet los kunt vervangen (is onderdeel van de brandstof opvoerpomp). Een echt vervangbaar brandstoffilter zoals dat vroeger gangbaar was zit er al meer dan 10 jaar niet op.
M’n Corolla verso is uit 2007 dus weet niet of er dan nog een los brandstoffilter inzit. Maar die opvoerpomp hoe vaak moet die dan vervangen worden en vinden we dat noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
gebruiker001 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:24:
[...]

M’n Corolla verso is uit 2007 dus weet niet of er dan nog een los brandstoffilter inzit. Maar die opvoerpomp hoe vaak moet die dan vervangen worden en vinden we dat noodzakelijk?
De kwaliteit van benzine in west europa is voldoende om zonder filter te werken.
Mijn 206 van 2003 had er geen, de 207 van 2008 ook niet.

Maargoed, misschien komen ze daar nog wel op terug als we nog meer biobrandstoffen gaan bijmengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mijn Renault/Dacia merkdealer had ook wel eens fratsen zoals een 'brandstoftoevoeging' á 2 of 3 tientjes om die rekening maar te spekken. Daar had ik geen opdracht toe gegeven dus dat hebben ze na aandringen maar geschrapt (van de rekening). Ook de 'vaste onderhoudsprijzen' willen nog wel eens wild verschillen van wat ze op de site adverteren (zowel qua prijs als inhoud), dus ik controleer dat voor- en achteraf.

Zo bespaar ik regelmatig wat, meer ik stap nu wel over op een lokale garage met kennis van deze auto/motoren, meer omdat ik het constant moeten controleren zat ben - ik vertrouw ze gewoon niet meer vanwege te veel van die geintjes. Ik bespaar niet op aanbevelingen van de fabrikant: als zij voorschrijven dat bij 80k de achterremmen uit elkaar en schoon moeten (trommelremmen in mijn geval) dan gebeurt dat gewoon, o.a. om de redenen die hierboven al met het klokje rond-voorbeeld gegeven werden: ik wil geen auto die er bij 2/3 ton als een wrak bij staat en ik dan voor enorme kosten (of een afschrijving) kom te staan. Banden vervang ik trouw om de 5/6 jaar of wanneer voldoende versleten en ik gebruik gewoon A-merk rubber (momenteel Continental Eco-Contact 6 voor de zomer en TS-860 voor de winter) en de olie komt van Castrol, waar ik ook bij het motorrijden goeie ervaringen mee heb. Het heeft weinig zin om een paar euro op olie te sparen over die levensduur, zeker omdat mijn blok minder dan een halve liter per 15k verbruikt (ik hanteer een kortere interval dan het 20k advies van Renault).

Garages proberen in mijn beleving gewoon zo veel mogelijk winst te pakken na de soms beperkte winst op de verkoop van de initiele auto en als dat eerlijk zou gebeuren geen probleem, maar inderdaad, mensen zoals TS hebben terecht een negatief beeld door zulke praktijken. Maar ik vind niet dat je daarom alleen het minimale moet doen. Ik heb het geld om een duurdere klasse auto te rijden maar heb geen zin in de bijbehorende onderhoudstarieven en door een goedkopere auto te rijden hoef ik ook de bank niet te breken om het onderhoud gewoon goed te doen.

De tweede auto is een Starlet, ook zo'n onverwoestbare Toyota. Ook daar laat ik regelmatig onderhoud doen en houd ik me aan de adviezen van Toyota, tenzij het onderdeel er niet meer is. Omdat die erg weinig kilometers maakt gebeurt het onderhoud daar niet op kilometers maar op tijd (meestal 1/2 jaar) en ook die staat op A-merk banden met A-merk olie.

De kosten? Ik spendeer per jaar minder dan 1000 euro aan onderhoud voor alledrie mijn voertuigen samen (Ik heb ook nog een Honda motorfiets) voor gecombineerd meer dan 20.000 kilometers. Vind ik heel redelijk, en daarvoor hoef ik buiten een koplamp of wat ruitenwisservloeistof mijn handen niet zelf vuil voor te maken. Kleine uitzonderingen waren nieuwe koplampen voor de Starlet (nieuw 400e/stuk van Toyota) dus daar heb ik zelf een goeie imitatie ingezet (reflectieoppervlak was verweerd, APK puntje) en een nieuwe accu voor diezelfde (na 10+ jaar versleten, soit), dat was natuurlijk ook maar 10 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:23
Ik onderhoud mijn Toyota Aygo bouwjaar 2010 nog altijd bij de Toyota dealer. Gekocht met 30.000KM op de teller en nu al 214.709KM op de teller in 8 jaar (12 december 2014) in December doe ik altijd mijn APK en mei/juni nog eens 1 beurt. Bougies doe ik om de 90.000 KM. Toyota zegt dat hun Bougies om de 90.000KM dient vervangen te worden. Ze hebben zelfs een duurdere variant Bougies die ruim 120.000KM+ gaan.

Grote beurt doe ik niet al te vaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 08-05-2023 21:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Binnenkort is mijn auto aan de beurt voor een grote beurt. Ik ga netjes telkens van kleine naar grote beurt, maar merk dat er naast het standaard onderhoud telkens onderdelen van het onderstel vervangen moeten worden (op verzoek van mijzelf). Nu piept en kraakt er weer iets en trilt de auto weer op een bepaalde snelheid (een tijdje terug was dit de aandrijfas, vervangen door een 2e hands exemplaar). Hij heeft nu 260.000 gelopen, maar ben op het punt dat er helaas telkens erg veel zaken opgelapt moeten worden.

2e hands occasions zijn echter tegenwoordig ook vrij duur, dus denk dat ik voorlopig toch maar door ga met deze....(en hem probeer zo goed mogelijk te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:19
_JGC_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:30:
[...]

De kwaliteit van benzine in west europa is voldoende om zonder filter te werken.
Mijn 206 van 2003 had er geen, de 207 van 2008 ook niet.

Maargoed, misschien komen ze daar nog wel op terug als we nog meer biobrandstoffen gaan bijmengen.
Mijn Peugeot 307 had een dompel filter (dat nooit vervangen hoefde te worden volgens het onderhoud schema). Weet ik toevallig omdat er een issue mee was (algemeen 307) dat als je heel hard remde er een benzine lucht de auto in kwam, veroorzaakt door dat ding .

Heb ook div. BMW's gehad die wel een vervangingsfilter hadden. Uit nieuwsgierigheid zaag ik het oude filter altijd open na een dagje uitlekken. Vaak waren ze toch aardig vies.
Vooral bij een 7 serie die nog een stalen tank had. Bij de auto's met kunstof tank viel het mee, maar toch was er wel een soort vieze waas te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:19
Van der Berg schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:48:
Ik onderhoud mijn Toyota Aygo bouwjaar 2010 nog altijd bij de Toyota dealer. Gekocht met 30.000KM op de teller en nu al 214.709KM op de teller in 8 jaar (12 december 2014) in December doe ik altijd mijn APK en mei/juni nog eens 1 beurt. Bougies doe ik om de 90.000 KM. Toyota zegt dat hun Bougies om de 90.000KM dient vervangen te worden. Ze hebben zelfs een duurdere variant Bougies die ruim 120.000KM+ gaan.

Grote beurt doe ik niet al te vaak.
120K ja! das wel erg lang. Ik geloof dat sommige boxer motoren zo'n hoge interval hebben omdat je haast niet bij de bougie kan komen.
Maar bij voorkeur neem ik het risico niet er zolang mee te wachten omdat ik dan vrees dat ze dan zo vast komen te zitten in de aluminium kop dat de draad kapot gaat bij het los draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:00
Onze 2008 Saab 9-5 krijgt tegenwoordig "Onderhoud volgens fabrieks-specficaties" bij de voormalige Saab-dealer (nu Bosch). Gezien het kilometrage per jaar (~5000) denkt men daar goed mee: er wordt gekozen voor tweedehands-onderdelen als dat kan (mistlampje met een barst, kogel trekhaak). Voor de rest wordt er conform kilometrage/leeftijd onderhoud gepleegd, waarbij vanuit de expertise en ervaring ook gekeken wordt wat de 'risico'-dingen zijn, met name voor rubber en snaren e.d.

Ik zie eigenlijk de afgelopen jaren een daling in wat we kwijt zijn: daar waar we wat 'klappers' van 1K+ gehad hebben toen de auto tegen de 200K zat (turbo, radiator staat me zo bij), is het de afgelopen jaren allemaal erg te overzien, ca. 500 euro per jaar exclusief banden.

We hebben in de 10 jaar dat we deze auto rijden nog nooit stilgestaan met de de auto, dus ik kan me wel aansluiten bij de teneur in deze thread:
  1. Vind een garagist die je kent en vertrouwt. Ik besef me dat ik wat mazzel heb met mijn garagist vol Saab-liefde en -kennis.
  2. Beknibbel niet op je preventieve onderhoud, en rijd vervolgens vele zorgeloze kilometers. Als je gesleept moet worden als er een keertje iets écht 'poef' doet, ben je verder van huis, zowel financieel als qua gedoe.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Pagina: 1 2 Laatste