Voorbereidende beschietingen om van het gas af te gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Ik heb een hoekwoning uit 1955 (140 m2) die 25 jaar geleden is opgeknapt, o.a. isolatie in de voegen. Achter de woning (bezetting 2 personen) bevindt zich een zomerhuis (43 m2). Beide panden hebben een ouderwetse CV en dat leidt tot pakweg 3000 m3 gasverbruik per jaar. Dat gaat niet goed, dus het plan is om gefaseerd van het gas af te gaan. Tot nu toe uitgevoerd: verzwaring van de elektrische installatie (3 fasen, dikke grondkabel naar zomerhuis), al het glas is inmiddels HR++, in totaal 18 zonnepanelen geplaatst. Ik ben nu toe aan de volgende stap. Dat wordt vloerverwarming op de bgg van de woning bovenop de houten vloer. Misschien Floorzz platen met een PVC vloer daarop. Ik wil de radiatoren eigenlijk gewoon laten hangen want ze hangen niet in de weg. Dit vanuit de gedachte dat je met een warmtepomp straks zoveel mogelijk warmte afgifte zou moeten hebben. Ik ga er van uit dat een warmtepomp niet leverbaar is dus die vloerverwarming zal denk ik een jaartje werkeloos liggen. Ik heb de volgende vragen op dit moment:

• Kun je radiatoren en een vloerverwarming tegelijkertijd op een warmtepomp aansluiten? Heb je daar nog een speciale verdeler voor nodig of andere apparatuur?

• Het zomerhuis ligt op pakweg 10 meter afstand achter de woning. Moet die een eigen warmtepomp krijgen of is het efficiënter om alles op 1 pomp te laten draaien?

• Is het bijdehand om SWW via een aparte warmtepompboiler te regelen in de woning? In het zomerhuis plaats ik een conventionele boiler omdat daar maar 1 persoon woont.

• Is het slim om onder die Floorzz platen nog isolatie(platen) aan te brengen? Ik heb geen kruipruimte onder de houten vloer, die ligt waarschijnlijk direct op in ieder geval droog zand.

Bij voorbaat dank aan mensen die de moeite nemen om hier hun licht op te laten schijnen.

Beste antwoord (via Japio2 op 04-08-2023 22:08)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:09

Jan2023

KISS

Je kan ook nog het topic over de Amber van Itho bekijken.
Wellicht heb je dan bij de start van het nieuwe stookseizoen nog een warmtepomp
Itho Daalderop Amber

En voor elk apparaat afzonderlijk, warmtepomp boiler en/of warmtepompen zou je wellicht subsidie kunnen krijgen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Radiatoren en vloerverwarming kunnen samen op dezelfde pomploze verdeler als het OK is dat ze op dezelfde temperatuur werken (de radiatoren doen dan weinig, maar meer dan niets).

10 meter grondbuis kan wel maar is niet goedkoop. Een eigen warmtepomp met eigen subsidie is zeker te overwegen, ook omdat de warmtevraag soms ver uit elkaar zal liggen wat extra complexiteit oplevert als je het met één grote warmtepomp wil oplossen (zoneregeling, buffervat, extra transportpompen, extra kabels etc).

Voor SWW is het een beetje een kwestie van smaak. Het zomerhuis zal met een boiler vooral stilstandverlies kennen, dus een doorstromer of warmtepompboiler zal uiteindelijk wel goedkoper in gebruik zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Wat is het verbruik van het zomerhuis in verhouding tot de woning? Is daar zicht op?

• Japio2
nooberke schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:08:
Wat is het verbruik van het zomerhuis in verhouding tot de woning? Is daar zicht op?
Alles zit op 1 meter. Maar ik neig er wel naar om een aparte oplossing voor dat zomerhuis (is in feite een normale kleine bakstenen woning die goed geisoleerd is) te kiezen. Dat wordt dan L/W of L/L, met als voordeel van L/L uiteraard de airco. Bovendien verwacht ik een snellere levertijd bij L/L.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-11 19:11

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Japio2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:29:
Ik ga er van uit dat een warmtepomp niet leverbaar is dus die vloerverwarming zal denk ik een jaartje werkeloos liggen.
Hangt er vanaf hoe je dat aanpakt. Warmtepomp fabrikanten hebben over het algemeen voorraden en distributie per land. In zuidelijk Europa is de noodzaak voor een warmtepomp als huisverwarming niet zo aanwezig en kennen ze vaak niet dezelfde subsidieregels en uitfasering van gas. Om die reden zijn warmtepompen in die landen op voorraad of heel snel leverbaar. Onder vrij verkeer van goederen in de EU zijn de meeste klimaat- en installatiebedrijven wel genegen om spullen naar Nederland te verschepen.

Ik heb onlangs ook de hele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming en heb bij een Portugees bedrijf een Daikin warmtepomp gekocht waar in Nederland 9 maanden levertijd op stond. Binnen twee weken is die keurig vanuit Portugal met de vrachtwagen op mijn stoep gezet. Je moet wel zelf een installateur vinden (zeker met een split-unit) of je moet zelf handig zijn. Nu zijn de prijzen uit het buitenland als je een beetje oplet wel een stukje gunstiger, dus de 500 die je bespaart zou je ook als "bonus" kunnen inzetten voor de monteur.

Als 't aankomt op garantie, dat is natuurlijk minder makkelijk dan een lokale installateur die alles voor je regelt. Maar in mijn geval heb ik Daikin Nederland opgebeld en die gaven aan dat ik gewoon aanspraak kan maken op fabrieksgarantie in Nederland, mits door een erkende monteur geïnstalleerd.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • Beste antwoord

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:09

Jan2023

KISS

Itho Daalderop Amber

En voor elk apparaat afzonderlijk, warmtepomp boiler en/of warmtepompen zou je wellicht subsidie kunnen krijgen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Japio2
Jan2023 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
Itho Daalderop Amber

goeie tip, bedankt. Ik ga dat eens goed bekijken.
Pagina: 1