Ik heb een hoekwoning uit 1955 (140 m2) die 25 jaar geleden is opgeknapt, o.a. isolatie in de voegen. Achter de woning (bezetting 2 personen) bevindt zich een zomerhuis (43 m2). Beide panden hebben een ouderwetse CV en dat leidt tot pakweg 3000 m3 gasverbruik per jaar. Dat gaat niet goed, dus het plan is om gefaseerd van het gas af te gaan. Tot nu toe uitgevoerd: verzwaring van de elektrische installatie (3 fasen, dikke grondkabel naar zomerhuis), al het glas is inmiddels HR++, in totaal 18 zonnepanelen geplaatst. Ik ben nu toe aan de volgende stap. Dat wordt vloerverwarming op de bgg van de woning bovenop de houten vloer. Misschien Floorzz platen met een PVC vloer daarop. Ik wil de radiatoren eigenlijk gewoon laten hangen want ze hangen niet in de weg. Dit vanuit de gedachte dat je met een warmtepomp straks zoveel mogelijk warmte afgifte zou moeten hebben. Ik ga er van uit dat een warmtepomp niet leverbaar is dus die vloerverwarming zal denk ik een jaartje werkeloos liggen. Ik heb de volgende vragen op dit moment:
• Kun je radiatoren en een vloerverwarming tegelijkertijd op een warmtepomp aansluiten? Heb je daar nog een speciale verdeler voor nodig of andere apparatuur?
• Het zomerhuis ligt op pakweg 10 meter afstand achter de woning. Moet die een eigen warmtepomp krijgen of is het efficiënter om alles op 1 pomp te laten draaien?
• Is het bijdehand om SWW via een aparte warmtepompboiler te regelen in de woning? In het zomerhuis plaats ik een conventionele boiler omdat daar maar 1 persoon woont.
• Is het slim om onder die Floorzz platen nog isolatie(platen) aan te brengen? Ik heb geen kruipruimte onder de houten vloer, die ligt waarschijnlijk direct op in ieder geval droog zand.
Bij voorbaat dank aan mensen die de moeite nemen om hier hun licht op te laten schijnen.
• Kun je radiatoren en een vloerverwarming tegelijkertijd op een warmtepomp aansluiten? Heb je daar nog een speciale verdeler voor nodig of andere apparatuur?
• Het zomerhuis ligt op pakweg 10 meter afstand achter de woning. Moet die een eigen warmtepomp krijgen of is het efficiënter om alles op 1 pomp te laten draaien?
• Is het bijdehand om SWW via een aparte warmtepompboiler te regelen in de woning? In het zomerhuis plaats ik een conventionele boiler omdat daar maar 1 persoon woont.
• Is het slim om onder die Floorzz platen nog isolatie(platen) aan te brengen? Ik heb geen kruipruimte onder de houten vloer, die ligt waarschijnlijk direct op in ieder geval droog zand.
Bij voorbaat dank aan mensen die de moeite nemen om hier hun licht op te laten schijnen.