Geld verdienen met 60kWh accu's en een paar Victrons

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-11-2023
Lees al een hele lange tijd mee op Tweakers maar nu toch maar eens een eigen topic openen omdat ik voor mijn specifieke casus nog geen ander topic heb gespot. Even een kleine background uitleg, ik mag graag experimenteren met dingen. Als iets beter of makkelijker kan dan duik ik erin net zolang tot iets naar mijn zin werkt. Zo is mijn hele huis voorzien van domotica, totaan de waterglijbaan in ons zwembad aan toe, die ik via Hue kan bedienen. Heb ook een poging gedaan met een chinese windmolen stroom op te wekken, zelfs geprobeerd dit werkend te krijgen op een Solaredge omvormer zodat die overdag zonnestroom levert en 's nachts windstroom. Lang verhaal kort, kansloos. Ik wilde het proberen omdat mensen zeiden dat het niet kon. Dat bleek te kloppen maar dat mag ik dus graag zelf uitvogelen. Ik ben niet voor niets ondernemer met 5 bedrijven en dus een tikje eigenwijs. Soms lukken dingen wel en soms ook niet.

Heb een lange tijd crypto gemined en dat passieve inkomen beviel me prima. Nu zal handelen met stroom iets minder lucratief zijn maar als ik er weinig tot niks voor hoef te doen, helemaal prima. Daarnaast denk ik dat dit in elke energiemarkt gaat werken, afgelopen zomer hadden we idiote kWh prijzen maar toch zat er genoeg verschil tussen de dag en nacht om het interessant te maken.

Op dit moment heb ik ruim 21kWp aan zonnepanelen liggen (op een 3x63A aansluiting) waarvan ik ca 50% maandelijks zelf verbruik. De rest gaat terug het stroomnet in. Heb een dynamisch contract bij Zonneplan (daarvoor bij Next en Easy Energy) en dat bevalt opzich prima. Nu wil ik gaan pogen te handelen met stroom met totaal 60kWh aan (48V)Lifepo4 accu's met daaraan een aantal Victron Multiplus 2 5000GX gekoppeld. Het idee is dat er overdag bij lage tarieven geladen wordt en 's avonds tegen hogere tarieven teruggeleverd wordt. Het verschil ligt tussen de 10 en 30 cent per kWh dus mijns inziens interessant genoeg om een poging te doen. As we speak is de eerst accuset van 15 kWh onderweg naar mij toe, de eerste Multiplus ligt er al. In totaal heeft me dit 5300 euro gekost. Nu verwacht ik nog een 500 euro aan klein materiaal uit te geven, dus totale investering 5800 euro voor 15kWh. Ik mik een beetje op een ROI van 5-7 jaar ongeveer. Met 6000 cyclussen moet de accu dat in ieder geval aankunnen. Nu is die ROI periode niet zo heel belangrijk daar zit soort geklooi eigenlijk een soort hobby is. Iets waar ik ook weer dingen van ga leren.

Ik heb al een SAP aangevraagd en heb een aparte kabel liggen waarover ik de teruglevering aan de SAP zou kunnen doen. Nu is mijn PAP meter al een half jaar defect (lang leve Zonneplan met P1 uitlezing ipv via Liander) dus het zal nog wel even duren voordat de SAP geplaatst wordt... Desalniettemin wil ik het om te beginnen via de PAP gaan proberen.

Zijn er mensen hier die Multiplussen hebben draaien die ook terugleveren? En dan ook terugleveren als de accu's niet vol zijn? Als er niemand hier met die specifieke ervaring is dan kom ik er op den duur zelf wel achter uiteraard maar als ik gebruik kan maken van iemands reeds opgedane kennis is dat uiteraard best wel handig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zou je niet beter wat kunnen doen met de elektra overschot ..

koelen/verwarmen verbruiken beide veel energie, als je die energie nuttig in kan zetten voor een ondernemer bv de bakker die bij jou een gedeelte van zijn productie kwijt kan .. hoef je niet te handelen maar het levert je wel 3x meer op..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne
vso schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 01:04:
zou je niet beter wat kunnen doen met de elektra overschot ..

koelen/verwarmen verbruiken beide veel energie, als je die energie nuttig in kan zetten voor een ondernemer bv de bakker die bij jou een gedeelte van zijn productie kwijt kan .. hoef je niet te handelen maar het levert je wel 3x meer op..
Ik verwarm mijn huis al met een aantal airco’s. Het gaat me ook niet zozeer om het overschot want ik heb niet elke dag overschot, op sommige dagen 50kwh op andere niet zonnige dagen helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
Ten opzichte van je accu capaciteit heb je wel wat weinig omvormer vermogen om goed gebruik te maken van de capaciteit. Als je doel is om er passief inkomen uit te halen dan heb je veel meer vermogen nodig.

Zelf heb ik een aantal US5000 accu's liggen i.c.m. 3x Victron Multiplus 5000 omvormers op een dynamisch contract bij Tibber.

Het aantal uren waarin het verschil tussen piek en dal prijzen hoog genoeg is om interessant te zijn is beperkt tot een 2 - 3 uur per dag en ook lang niet iedere dag. Je zal er een minimale marge uit moeten halen om de afschrijving van je accu's te kunnen dekken en dan wil je nog wat extra om de kosten van de rest van de installatie te dekken voordat je over winst kan gaan praten.

Wat voor aansluitcapaciteit heb je op je netaansluiting? Met een standaard 3x25A aansluiting kan je 17kW importeren en exporteren. Als dan bijv. het verschil 10 cent is voor een uur kan je dan max. €1,70 verdienen. Nu kom je met 3 MP5000 omvormers net aan de 15kW dus dan ga je met gemak binnen die aansluiting blijven.

De accu's heb ik primair gekocht om de uren waarin mijn PV installatie gaat curtailen op te vangen en ik heb er afgelopen winter de pieken van €0,80 per kWh mee overbrugt. Aangezien ik ze toch heb liggen wil ik ze wel eens inzetten om overdag te laden en dan 's avonds ter te leveren maar dat is niet mijn primaire doel.

Als je op zoek bent naar passief inkomen kan je het geld beter stoppen in andere projecten die meer rente of dividend opleveren. Geld verdienen met accu's kan maar dan heb je meer vermogen nodig zodat je mee kan doen op de onbalans markt, PV stroom kan opslaan en later als de EB er af is op aansluitingen voor accu's met inkoop en verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een wellicht goede library voor het optimaliseren van je laad/ontlaadstrategie is Google OR Tools https://developers.google.com/optimization .
Op veel dagen zul je twee cycli kunnen maken, maar houd rekening met afschrijving en ca 80% roundtrip efficiency.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne
s_schimmel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:06:
Ten opzichte van je accu capaciteit heb je wel wat weinig omvormer vermogen om goed gebruik te maken van de capaciteit. Als je doel is om er passief inkomen uit te halen dan heb je veel meer vermogen nodig.
Ik ga voor vier MP5000's in totaal op een 3x 63A aansluiting, dat moet voldoende zijn denk ik...
Het aantal uren waarin het verschil tussen piek en dal prijzen hoog genoeg is om interessant te zijn is beperkt tot een 2 - 3 uur per dag en ook lang niet iedere dag. Je zal er een minimale marge uit moeten halen om de afschrijving van je accu's te kunnen dekken en dan wil je nog wat extra om de kosten van de rest van de installatie te dekken voordat je over winst kan gaan praten.
I know, ik ben ook niet opzoek naar snel geld. Zoals gezegd is het ook een hobbyprojectje waarbij het leuk is dat er passief inkomen uit komt. Met de SAP wordt het interessanter, je kunt momenteel nog een contract met 31 cent terugleververgoeding afsluiten...
Als je op zoek bent naar passief inkomen kan je het geld beter stoppen in andere projecten die meer rente of dividend opleveren.
Die heb ik al genoeg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
banne schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:09:
[...]
Ik ga voor vier MP5000's in totaal op een 3x 63A aansluiting, dat moet voldoende zijn denk ik...
Je kan op een 3x63A aansluiting 3x een MP15.000 kwijt. Nu heb je 20kVa op een 43kW aansluiting die effectief zo'n 15 kW kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:40

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik vraag mij vooral af waarom 3x63A? Hier 36kWp op 3x25A met een 25kW omvormer. Met 3x MP2 8000 in 3 fase opstelling hebben we dan ook genoeg peak shaving mogelijkheden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
@Rimco Hoe doe je dat als je niks of weinig verbruikt en de zon brand er op los?
Op 3x25A kun je 17KW terugleveren en kortstondig wat meer voordat de boel eruit klapt. (25KW plus een beetje extra)

Of sla je die extra energie op in accu's en is de terug levering beperkt tot pak/m beet 17 KW?

@banne Ik heb nog geen systeem om terug te leveren. Maar waar ik in gesprek ben doet twee keer per dag terug leveren. In de ochtend en einde middag piek. Het zou dan om 20KW ongeveer gaan.
De warmte pomp in die enkele uren blokkeren 2x2 uur per dag.

ik ben er zelf verder nog niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rimco schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:53:
Ik vraag mij vooral af waarom 3x63A? Hier 36kWp op 3x25A met een 25kW omvormer. Met 3x MP2 8000 in 3 fase opstelling hebben we dan ook genoeg peak shaving mogelijkheden.
Idd, laten terugzetten naar 3x25A gaat vast meer "opleveren" dan deze hobby :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Victron heeft zelf een node red flow in hun venus os gebouwd om te handelen. Werkt out of the box. Flow te vinde op githun van victron.

Ik doe 't zelf ook, alleen wat kleinere schaal (1600W omvormer en 2kwh accu. Totale investering bovenop alles wat al rond slingerde 300€)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:15
prein2 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:51:
Victron heeft zelf een node red flow in hun venus os gebouwd om te handelen. Werkt out of the box. Flow te vinde op githun van victron.

Ik doe 't zelf ook, alleen wat kleinere schaal (1600W omvormer en 2kwh accu. Totale investering bovenop alles wat al rond slingerde 300€)
Heb je hier een link van, kan deze namelijk niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koningen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:40:
@Rimco Hoe doe je dat als je niks of weinig verbruikt en de zon brand er op los?
Op 3x25A kun je 17KW terugleveren en kortstondig wat meer voordat de boel eruit klapt. (25KW plus een beetje extra)

Of sla je die extra energie op in accu's en is de terug levering beperkt tot pak/m beet 17 KW?

@banne Ik heb nog geen systeem om terug te leveren. Maar waar ik in gesprek ben doet twee keer per dag terug leveren. In de ochtend en einde middag piek. Het zou dan om 20KW ongeveer gaan.
De warmte pomp in die enkele uren blokkeren 2x2 uur per dag.

ik ben er zelf verder nog niet uit
Op dit moment gaat het gewoon nog terug het net op allemaal (op wat sluipverbruik na). Het plan is om de victrons dus zo in te zetten dat ze het aftoppen op 3x25A en een beetje.

Heb al een tijdje 3x35A zien lopen, maar als de panelen warm worden is het alweer wat minder.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banne
Rimco schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:53:
Ik vraag mij vooral af waarom 3x63A?
Omdat ik een bedrijf aan huis heb waar ik soms hoge stroompieken voor nodig heb? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@banne mooi moment om dat met de victron op te vangen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banne
Rimco schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:49:
@banne mooi moment om dat met de victron op te vangen :p
Eerlijk gezegd is het een beetje tweeledig, de capaciteit liep hier op de dijk een beetje tegen de max aan. Ik had vorig jaar een aanvraag ingediend voor een verzwaring van 50 naar 63, niet omdat ik het perse nodig had op dat moment maar mogelijk wel in de nabije toekomst dus om te voorkomen dat ik het volgend jaar niet meer kan aanvragen heb ik de kabel alvast laten verzwaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne
prein2 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:51:

Werkt dat naar behoren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Ik heb 3x Multiplus 5000 hangen, 60 kwh accu, ca 16kWp zonnepanelen, PAP en SAP. Middels Node Red regel ik dat twee keer per dag de accu's opladen op dynamisch contract en ontladen op duur vast contract.
Node Red stuurt op de 12 laagste uurtarieven per dag, en activeert twee relais die het ESS van SAP naar PAP switchen vv. Daar zit twee seconden tussen, dus is er nooit een elektrische verbinding.
De zonnepanelen leveren ook terug op het dure contract. Opbrengsten ca 3300 per maand, kosten inkoop 700 tot 800 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
LecramR schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:55:
Ik heb 3x Multiplus 5000 hangen, 60 kwh accu, ca 16kWp zonnepanelen, PAP en SAP. Middels Node Red regel ik dat twee keer per dag de accu's opladen op dynamisch contract en ontladen op duur vast contract.
Node Red stuurt op de 12 laagste uurtarieven per dag, en activeert twee relais die het ESS van SAP naar PAP switchen vv. Daar zit twee seconden tussen, dus is er nooit een elektrische verbinding.
De zonnepanelen leveren ook terug op het dure contract. Opbrengsten ca 3300 per maand, kosten inkoop 700 tot 800 per maand.
Ik heb ook deze spullen maar iets kleiner. Deze heb ik niet gekoppeld op deze manier omdat ik er vanuit ga dat dit valt onder een energetische koppeling (met vertragende buffer) welke niet mag tussen SAP en PAP. Zelfde mag je er ook geen trafo tussen hangen, dat is ook geen elektrische koppeling maar lijkt me een stuk makkelijker als met accu's er tussen als je die regel toch negeert. Maar ja dat is dan mijn intepretatie.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Srednier schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb ook deze spullen maar iets kleiner. Deze heb ik niet gekoppeld op deze manier omdat ik er vanuit ga dat dit valt onder een energetische koppeling (met vertragende buffer) welke niet mag tussen SAP en PAP. Zelfde mag je er ook geen trafo tussen hangen, dat is ook geen elektrische koppeling maar lijkt me een stuk makkelijker als met accu's er tussen als je die regel toch negeert. Maar ja dat is dan mijn intepretatie.
Sommigen gebruiken een Hager SFT. Dat is niet anders. Zolang er geen jurisprudentie over is, is het onduidelijk. Ik verwacht dat dat er ook niet zal komen. De meeste lucratieve contracten lopen eind 2023 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
LecramR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:47:
[...]

Sommigen gebruiken een Hager SFT. Dat is niet anders. Zolang er geen jurisprudentie over is, is het onduidelijk. Ik verwacht dat dat er ook niet zal komen. De meeste lucratieve contracten lopen eind 2023 af.
Ik kan me best voorstellen dat jouw TLV boer toch even een kort onderzoekje doen wanneer ze op een bedrag komen van 10k+. Als ze dan zien dat je met jouw geregistreerde panelen nooit de teruggeleverde energie hadden kunnen leveren zouden ze jou van fraude kunnen beschuldigen wat dan weer gevolgen zou kunnen hebben voor de betaling van die TLV. Die kans is gewoon aanwezig.

Het stuk wat naar mijn mening niet mag is energie van PAP naar SAP sturen of andersom. Een schakelaar om een afnemer of opwekker te schakelen tussen PAP of SAP is geen probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 16:46
banne schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:58:

...
Zijn er mensen hier die Multiplussen hebben draaien die ook terugleveren? En dan ook terugleveren als de accu's niet vol zijn? Als er niemand hier met die specifieke ervaring is dan kom ik er op den duur zelf wel achter uiteraard maar als ik gebruik kan maken van iemands reeds opgedane kennis is dat uiteraard best wel handig :*)
Harold Halwijn doet leuke dingen met Victron ESS
YouTube: Dynamic ESS 2
Volgens mij is hij ook beta tester voor ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Waar kopen jullie de accu's? Ik wil ook zoiets bouwen.

Heb per dag zo'n 40 kWh aan stroom, eigen verbruik maar of 4. Daarnaast een garage waar alles in zou passen.

En veel meer ruimte voor zonnepanelen is er ook eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat jouw TLV boer toch even een kort onderzoekje doen wanneer ze op een bedrag komen van 10k+. Als ze dan zien dat je met jouw geregistreerde panelen nooit de teruggeleverde energie hadden kunnen leveren zouden ze jou van fraude kunnen beschuldigen wat dan weer gevolgen zou kunnen hebben voor de betaling van die TLV. Die kans is gewoon aanwezig.

Het stuk wat naar mijn mening niet mag is energie van PAP naar SAP sturen of andersom. Een schakelaar om een afnemer of opwekker te schakelen tussen PAP of SAP is geen probleem denk ik.
Ik heb met mijn leverancier een overeenkomst, waarin wordt gesproken over waar de teruglevering vandaan mag komen. Zonnepanelen is daar één van, ze geven ook de mogelijkheid om dat van andere bronnen te doen. Staat er expliciet in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
tijgetje57 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:30:
Waar kopen jullie de accu's? Ik wil ook zoiets bouwen.

Heb per dag zo'n 40 kWh aan stroom, eigen verbruik maar of 4. Daarnaast een garage waar alles in zou passen.

En veel meer ruimte voor zonnepanelen is er ook eventueel.
Ik heb dus een Mutiplus2, met daaraan gekoppeld een set LiFePO4 cellen van Aliexpress. Daly BMS. Dat houdt het allemaal nog redelijk betaalbaar. In de toekomst wil ik gaan uitbreiden naar 3 fasen en wat meer accucapaciteit. Die multiplus staat in ESS mode en laadt tussen 12:00 en 16:00 om de piek in de opwek op te vangen zodat niet de hoofdzekering er uit gaat. Dit lever ik dan 's nachts terug.

Ik zie het nog niet zo zitten om hier zo zeer geld mee te verdienen door op een goedkoop moment te kopen en duur te verkopen. De el. prijzen zijn te laag tov de energiebelasting
Wat ik wel zie zitten is om wanneer het salderen afgeschaft is helemaal niet meer terug te leveren. Dan ben je geen ondernemer meer voor de BTW dus dat scheelt een hoop BTW afdracht. Ik wil proberen om de overtollige stroom te verkopen bv door anderen hun EV op te laten laden. Daar komt een flinke accu dan ook weer van pas.

[ Voor 7% gewijzigd door Srednier op 03-07-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
LecramR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb met mijn leverancier een overeenkomst, waarin wordt gesproken over waar de teruglevering vandaan mag komen. Zonnepanelen is daar één van, ze geven ook de mogelijkheid om dat van andere bronnen te doen. Staat er expliciet in
Ok, dat scheelt alweer. Ik zou wel proberen te vermijden te melden dat het van je andere meter komt, die bron zullen ze denk ik niet waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Ok, dat scheelt alweer. Ik zou wel proberen te vermijden te melden dat het van je andere meter komt, die bron zullen ze denk ik niet waarderen.
Ik vertel niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Ik heb dus een Mutiplus2, met daaraan gekoppeld een set LiFePO4 cellen van Aliexpress. Daly BMS. Dat houdt het allemaal nog redelijk betaalbaar. In de toekomst wil ik gaan uitbreiden naar 3 fasen en wat meer accucapaciteit. Die multiplus staat in ESS mode en laadt tussen 12:00 en 16:00 om de piek in de opwek op te vangen zodat niet de hoofdzekering er uit gaat. Dit lever ik dan 's nachts terug.

Ik zie het nog niet zo zitten om hier zo zeer geld mee te verdienen door op een goedkoop moment te kopen en duur te verkopen. De el. prijzen zijn te laag tov de energiebelasting
Wat ik wel zie zitten is om wanneer het salderen afgeschaft is helemaal niet meer terug te leveren. Dan ben je geen ondernemer meer voor de BTW dus dat scheelt een hoop BTW afdracht. Ik wil proberen om de overtollige stroom te verkopen bv door anderen hun EV op te laten laden. Daar komt een flinke accu dan ook weer van pas.
Je zou dynamic ESS van Victron eens kunnen proberen. Die bepaalt automatisch wanneer het gunstig is om te laden en ontladen. Als de verschillen te klein zijn doet hij niets. Deze dagen, met veel wind, zijn de verschillen weer wat groter, dus gunstiger. In de winter kan het ook gunstig zijn als er weinig opwek is, maar wel veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
LecramR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Je zou dynamic ESS van Victron eens kunnen proberen. Die bepaalt automatisch wanneer het gunstig is om te laden en ontladen. Als de verschillen te klein zijn doet hij niets. Deze dagen, met veel wind, zijn de verschillen weer wat groter, dus gunstiger. In de winter kan het ook gunstig zijn als er weinig opwek is, maar wel veel wind.
Kan best zijn dat daar in de toekomst nog wat mee ga stoeien. Er is alleen een praktisch probleem wat me in de weg zit. De multiplus hangt aan een aparte groepenverdeler die weer aan de PAP hangt. Dynamisch heb ik op SAP, dus moet ik een 2e 5x10mm2 trekken door het huis...
Maar het kan wel, ik kan de opgewekte stroom wel door de PAP jagen om daarna een deel door de SAP te pakken om zo de hoofdzekering te sparen. Betekent wel dat ik Dynamic ESS nodig heb met verplicht laden tussen 12:00 en 16:00 (valt natuurlijk redelijk samen meestal)

Maar nog, ik denk dat er hooguit 10 euro valt te verdienen op een perfecte dag met de accu. Ik doe nu regelmatig 140 euro aan TLV per dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Ik had een gelijksoortige vraag als @tijgetje57 .

Een kleine enquête.
Bij welke (Alie?)shop heb je m gekocht, welke capaciteit, (aantal), prijs, LEVERTIJD.
Ik las dat sommige shops ook vanuit Polen leveren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
GMJansen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:29:
Ik had een gelijksoortige vraag als @tijgetje57 .

Een kleine enquête.
Bij welke (Alie?)shop heb je m gekocht, welke capaciteit, (aantal), prijs, LEVERTIJD.
Ik las dat sommige shops ook vanuit Polen leveren ?
Ik zou niet bij AliExpress kopen. Eerder bij Alibaba. Ik heb goede ervaring met Basen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
LecramR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Ik zou niet bij AliExpress kopen. Eerder bij Alibaba. Ik heb goede ervaring met Basen
Check. Dat hoorde ik al eerder.
Wat is de reden van Alibaba?

Edit: heb je zelf ook cellen?

[ Voor 5% gewijzigd door GMJansen op 03-07-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het over de installatie gaat, en niet over het geld verdienen, kan je beter verdergaan in Zelf een powerwall bouwen

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 03-07-2023 19:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
GMJansen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Check. Dat hoorde ik al eerder.
Wat is de reden van Alibaba?

Edit: heb je zelf ook cellen?
Ik heb 96x LF280K via Alibaba, de meeste bij Basen. De reden is o.m. dat je persoonlijk contact hebt met de verkoper(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Thx.
Wanneer heb je ze besteld?
Wil je nog wat delen over mijn vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
GMJansen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:27:
Thx.
Wanneer heb je ze besteld?
Wil je nog wat delen over mijn vragen?
ca 3 mnd geleden

"Wil je nog wat delen over mijn vragen?" Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
LecramR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:07:
[...]

ca 3 mnd geleden

"Wil je nog wat delen over mijn vragen?" Wat bedoel je?
Prijs/ levertijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Prijs dacht iets van 120 usd, levertijd 5 dagen uit Polen.
Grade A LF280K
Pagina: 1