Solis 3fase Grid over voltage zonder grid over voltage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvannie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-12-2023
Dag allen,

Ik heb een Solis 3p 8k 4g met twee strings.
String 1: 12 panelen Oost
String 2: 12 panelen West

Land instelling omvormer: EN50549NL

Nu krijg ik bij zonnige dagen met verdwaalde wolken die snel voorbij gaan de storing Grid Over Voltage(1010). Bij strak blauwe lucht heb ik nergens last van.

De daarbij behorende melding op de omvormer is OV-G-V01: the grid voltage value is higher than the standard Vup01 (standard first step overvoltage value);

Vup01 staat op 253v.

Als ik de grafiek erbij pak om het moment dat de storing op komt, is de Vup01 op geen enkele fase hoger dan 253.

Weet iemand van jullie dan waardoor deze storing ontstaat? Mijn inziens zou dan de tenminste 253v gehaald moeten worden om deze storing te creeëren.

Zie onderstaand de grafiek van afgelopen zondag, felle zon, met snel passerende grijze wolken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy_PGSzVnR4BeVelCOldGWLG9k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EvFUO0DXDaSNuNVxSftgCXJ9.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zo te zien heb je in de grafiek maar een datapunt per 5 minuten, het kan zijn dat je de boosdoener mist, zeker bij transients als wolkenranden.
249.7V vind ik ook al hoog.

Je kunt in de handleiding nog zoeken naar een volt/watt response instelling, zodat er netjes teruggeregeld wordt van 100% bij 248V naar 0% bij 253V. Dan gaat hij in ieder geval niet meer (of minder vaak) hard uit en heb je dus meer opbrengst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvannie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-12-2023
Zal morgen eens naar kijken de volt/watt response instellingen, kan helaas niet nauwkeuriger inzoomen in de grafiek dan 5min.

Vind het ook vreemd dat ik in het alarm register van soliscloud geen aanvullende info kan vinden over de parameter waarop het alarm geactiveerd is. Heb ook een services vraag uitstaan bij solis / ginlong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 21:07
@roelvannie

Bij de getoonde grafiek wordt U_DC en V_DC vermeld. Zijn dit de AC spanningen?

Ik zie hier op mijn Solis omvormer nooit 253Vac voorbij komen in de App.

Het moment waarop je de hoogste spanning ziet is net voordat de omvormer uitschakelt. Je hebt maar een korte peak nodig (op een van de fases) om in de foutmode te landen. Die kortstondige peak zie je meestal niet terug met de lage sample frequentie.

Heb je de de Volt-Watt Mode beschrijving gevonden (valt onder werkmodus in NL handleiding)? De Solis documentatie verschilt per omvormer en beschrijft meestal maar een klein deel van alle mogelijke instellingen.

Ik heb zelf deze week de Volt-Watt mode ook ingesteld om eens uit te proberen. Hier ook last van regelmatig te hoge netspanning. Nu nog een beetje zon.... :|

[ Voor 23% gewijzigd door Marconi11 op 11-05-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover4
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
Hi Allen,

Laatste reactie was al even geleden, maar. MBT tot grid over voltage het volgende Solis antwoord

https://www.solisinverter...S-10-mins-Voltage-Set.pdf

Er wordt in de Solis manual ook opgemerkt dat deze error een gevolg kan zijn van een te dunne elektra
kabel tussen omvormer en meterkast. Die fout heb ik precies één keer gemaakt omdat ik onvoldoende rekening had gehouden met de lengte van de kabel (en die was ruim 40 meter) ;-(

Wij hebben een aantal Solis omvormers draaien bij diversen PV installaties. Wij zijn over het algemeen tevreden over Solis. Wij gebruiken ook de Solis cloud voor monitoring en beheer. Uiteraard zijn er ook genoeg opmerkingen over Solis te maken. Hele slechte manuals (bij welke Chinese fabrikant niet, zelf 6 jaar bij Huawei gewerkt). Als je een Hybride omvormer koopt, koop dan ook de Home wizzard modbus KwH meter en gebruik die ipv het goedkope bijgeleverde type (ook eastron) (geen geklooi meer met CT klemmen en veel draadjes waarbij je een aansluit foutje kan maken). En kan je ook je KhW meter met je homewizzard app uitlezen.
En altijd even de configuratie van de omvormer nalopen (zoals de land instelling) want die is uit de doos nooit dezelfde. Ook grappig is dat bij het aanmaken van een installatie de kw prijs standaard op NLG (voor de jongeren NLG= Nederlandse gulden, florijnen) staat :-)

En vage errors waaronder deze. Waarom vaag, omdat deze error zo af en toe langs komt, er is weinig pijl
op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Over vage foutmeldingen van Ginlong Solis, misschien off topic, maar wel het vermelden waard als het gaat over "foutzoeken" in Solis omvormer.

Situatie
Type omvormer S5 GR1P4.6.
Mijn omvormer heeft twee MPP trackers.
Ik heb zelf ARC fout detectie geactiveerd (standaard instelling is OFF)
Met enige regelmaat krijg ik ARC fouten te zien.
De Alarm log in de Solis Cloud app geeft dan code 1041 ARC fault.

Bij het uitlezen van error log op het display van de omvormer zie je 01_ARC_FAULT of 02_ARC_FAULT met tijd en datum.
Hierbij is het nummer de MPP tracker waarop de fout gedetecteerd is (navraag bij service desk Solis).

Bug
Er zit echter een bug in de error logging functie (via display van de omvormer).
Bij iedere nieuwe ARC fault meldingen worden in alle voorgaande meldingen het input MPP nummer overschreven. Dus laatste fout op MMP1, dan toont de hele log alleen maar fouten op MPP1, ook al stond er een eerdere error op MMP2....
maw, als je de error log uitleest, dan kun je alleen de meest recente waarde voor ARC fault als betrouwbaar beschouwen (weet ik zeker omdat ik ook met slechts een enkele MPP heb getest)

Ik begon aan mijzelf te twijfelen 8)7 , maar ik heb foto's gemaakt waarin ik het gedrag heb vastgelegd.

Conclusie, Solis foutmeldingen geven richting, maar vertellen slechts een deel van het verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Proton_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:20:
Zo te zien heb je in de grafiek maar een datapunt per 5 minuten, het kan zijn dat je de boosdoener mist, zeker bij transients als wolkenranden.
249.7V vind ik ook al hoog.

Je kunt in de handleiding nog zoeken naar een volt/watt response instelling, zodat er netjes teruggeregeld wordt van 100% bij 248V naar 0% bij 253V. Dan gaat hij in ieder geval niet meer (of minder vaak) hard uit en heb je dus meer opbrengst.
Dank voor deze Pro-tip!
Maakt op dagen met veel zon en dus hoge netspanning (>250V) echt verschil, nauwelijks uitschakelen van omvormer en daarmee meer opbrengst.

Mijn instelling:
Advanced Settings-> STD.WorkMode -> P mode (is Volt-Watt mode)
Voltage 1 en 2 default waarde
P-limit 1 en 2 default waarde

Voltage 3: 251V
P-Limit 100%

Voltage 4: 253V
P-limit 30% (30% vaste waarde)

[ Voor 1% gewijzigd door Marconi11 op 13-06-2023 21:29 . Reden: Voltage 4 waarde ontbrak, 30% is vaste waarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
@Marconi11 Je mist het P4 voltage?

Voltage 4 stond bij mij op 265V. Die valt dus tig keer per dag uit. P-waarden kon ik niet aanpassen, alleen de voltages. .
Ik heb het net zo ingesteld:
P1) 100% 230V (std)
P2) 100% 240V (std)
P3) 100% 248V (250V std)
P4) 30% 251V (265V std)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8Pt0OZuO95sTHbEglGfVCZJcOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdEVTwEp6eE2PFymiKBDPt2m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 13-06-2023 19:45 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
@Señor Sjon P4 waarde toegevoegd.

Benieuwd of de wijziging van jnstellingen helpt, slechter zal het er niet mee worden (hypothese...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoe lang draai je al met deze instellingen? Bij 253V @30% zou ie al uit moeten vallen?

[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 13-06-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Een week of 3 met deze instelling.

Klopt, zodra de spanning op de omvormer 253V aantikt schakelt de omvormer af. Bij 3 fase omvormer kan dat 1 van 3 fases zijn die de omvormer doet uitschakelen.

Van 100% vermogen naar 30% is het regelbereik.Door het beperken van het gegenereerde vermogen wordt de stroom lager en als gevolg daarvan de spanning op de omvormer (weerstand van kabel is constant).
Door deze regeling toe te passen verklein je de kans op volledig afschakelen, maar je bent overgeleverd aan de netspanning die jouw meterkast binnenkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij mij gaat 1 vd 3 fasen er constant overheen, zeg maar tussen 11.00 en 16.00 is het meestal bal. Vandaar dat ik hem eerst maar even op 251V heb gezet. Valt ie nu helemaal niet meer uit, dan kan ik 252 of 253 eens testen. Of heb je helemaal geen uitval meer?

Hoe zien je nieuwe grafieken eruit?

Edit
Er lijkt niet veel te veranderen door de instelling? Vermogen blijft groeien en schaalt niet terug naar 30%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnE0PerWYpXrAHgFkbhrKeV1G7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IfJb7WVJ8E7gGM8uYhSXjZwR.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 14-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Weet je zeker dat de nieuwe instelling van STD mode correct opgeslagen zijn maw na aanpassing het menu nogmaals doorgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zal het vanavond nog eens doen. Toen ik hem afsloot stond ie op volt-watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Opbrengst maart (netspanning onder 250V)
De opbrengstgrafiek toont nauwelijks variatie, mooie strakke lijn, zonder P mode)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4-L8EuPQhKU3LymspyVjhry86c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiM120E3PZmxqVV5cHbnvvvx.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst mei (slechte dag, veel uitschakelen zonder P mode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gffj08yxdlwNPaF_vpTntBR59qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz7fJgM1VMyoFgftrYDAWwGN.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst juni (wolkenloos, met P mode actief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsflFLIT9p80wopYiEaYrksYvFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VpMaZxZ9sXpzHjTiVCl8pvy.jpg?f=fotoalbum_large

Schaal voor Opbrengst is 1kW/div, max 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gisteren de P-mode nog eens nagelopen en P4 op 253 gezet (van 251).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5iSWxgglx9nei_hquAJaLuhv3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2awHRS4l9SIRg62fzZDS5BV.png?f=fotoalbum_large

Je kan aan de grafiek zien hoe laat ik dat aangezet heb... Het heeft hier een negatief effect op de dagopbrengst.

Dag ervoor (13 juni):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_mnmaWVw-jj-EXYjPkm8aVX8JE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcuYvVMmMDvRcklHIbeu7zdf.png?f=fotoalbum_large

En 12 juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t1bcyluRg_Fe43tkyjc1zSP7MY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d54ZAzKcZJPYsN9Tl5Mvw4Cj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Op zich logisch, de netspanning is al snel >251V. P4 op 253V is beste wat je kunt doen, maar afwachten if dit voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marconi11
Nog twee grafieken waarin de werking van P mode voor mijn systeem zichtbaar is.

Er zijn twee string geïnstalleerd.
Pv1 onder een hoek van 45gr en
Pv2 onder een hoek van 12gr.

Pv1 geeft altijd hogere stroomsterkte, echter bij terugregelen door de omvormer wordt de stroom beperkt en is deze voor beide strings (tijdelijk) gelijk zie 15 juni. Ter vergelijking 12 juni nauwelijks beperkt, tegen max opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmRyF2DsR3g1g_HbX-7yMzmS4Qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J05i3iud9dxnnGp5gD5HHNaQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mPfxkQdDM_2zJah1EhL613UySQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6rAgIov5G1rMOXNpAigLJTP3.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Marconi11 op 15-06-2023 20:27 . Reden: plaatjes ingevoegd ]

• Boggetervolk
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 14:21
Ik zie dat jullie zelf kunnen ingrijpen in de instellingen. Hoe doe ik dit zelf?
Pagina: 1